Skriv svar

Varning - medan du läste inläggen, hann 2 nya svar postas i ämnet. Du kanske bör se över ditt inlägg.
Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 120 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Meddelandeikon:

Verifiering:
Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
The swedish flag has two colors, blue and ???:
What country built the 300 series ? (not Sweden):
Has the 300series back-wheel drive? (yes/no):
Write the lowest number of the following (340 or 360):
The club is called 400power club or 300power club ?:
Volvo and this other car brand build 300 series:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska


Ämnessammanfattning

Skrivet av: simlar
« skrivet: maj 21, 2018, 20:23:08  »

1L/mil blandad körning är helt normalt i dessa.
Men kör du främst 70-90km/h längre sträckor så drar dom runt 0,7L/milen.
Tyvärr så är dom törstiga dessa rödblockare, vikten spelar så gott som ingen roll vid konstant hastighet så dom går ju endast billigare än större Volvos vid stadskörning.

Ja är du van vid en bil i Polo storlek så är en 360 relativt rymlig :P
Skrivet av: Turbo50
« skrivet: maj 21, 2018, 12:20:33  »

1l milen? Bilen är ju lättare och airodynaisk nog för att klå volvo PV - volvo 850 i bränsle väll?? Iallafall om man ligget och kör 70 - 90km/h?  Eller varför påstår fålk att volvo 300 är bränsletörstig? I 120km kan jag förstå men fålk pratar att den kan dra runt 0.7l milen ju med manuel vxl låda :c.

Jag kör mycket caddy mk2 (wv polo) vilket är en trång bil med. I. Växeln 1 2 och baken så måste man flytta benet för spaken är ivägen. Så om bara my fat belly fits tro jag nog att det går bra då :) och veven för vindrutan inte är ivägen. (varför jag har elhiss i caddyn)

Och jag förstod att sättet därbak är bara att glömma. Men vore bra att ha i nödfall. Man kan inte sitta bakom mig i 850 heller. Eller ja om du har benen kvar iallafal.





Skrivet av: simlar
« skrivet: maj 17, 2018, 18:46:00  »

Trång i kupén är dom, är själv 185cm lång och över 100kg och original måste stolen sättas längst bak och ändå tar huvudet nästan i taket och knäna nästan i ratten.
Bästa modifikationen jag gjort på min GLT är att bygga om till BMW E46-framstolar så lågt monterat som möjligt med korrekt sitsvinkel.

Baksätet är bara att glömma att kunna ha folk i, åtminstone bakom förarstolen :P

Baksätet går att fälla med stolen längst bak och går att fälla så gott som helt platt. Behöver man ca 10cm extra längd så går sitsen att lyfta bort på några sekunder.
Hur långt bagaget är med fällt baksäte har jag dock inte koll på men runt 150cm skulle jag gissa på. Själva bagaget är 94cm långt där det är som längst.
Tänk dock på att bakrutan lutar så längden på lastutrymmet minskar ju högre man lastar.

Elhissar och servo fanns som tillval men extremt ovanligt.
Centrallås är lite vanligare däremot, främst i GLT.
ABS fanns aldrig vad jag vet.

Förgasarmodellerna har manuell choke. Insprutningsmodellerna är som en modern bil, bara hoppa i och vrida på nyckeln.

95 oktan funkar i samtliga 300or.

Har du 110hk som krav så är det 360 GL med B200F eller 360GLT med B200E du ska ha. Eller om du hittar en äldre GLT med B19E.
B200F har 110hk
B200E har 112hk
B19E har 115hk

Bränslesnåla skulle jag inte kunna kalla någon rödblocks 300a, räkna med 1L/mil blandad körning som alla andra Volvos oavsett motoralternativ.

Hoppas detta gav svar på dina funderingar :)

Edit: Bifogar även en bild på när jag lastade min 360 smockfull.
Skrivet av: Turbo50
« skrivet: maj 16, 2018, 21:42:13  »

Hej!   

Rant Story Begin:

Min farbror hade en 850 -97 som vi fick familjepris för som min första bil. Nu är det så att jag är bilkunnig och borde ha förstått bättre. Men när jag listade ut att bilen var framhjulsdriven så var det troligen den största kortslutningen i hjärnan jag någonsin har haft :'( Jag hade kört bilen i 2-3 månader och trott det vara bakhjulsdriven. DET ÄR EN SATANS VOLVO JU! Jag var säker på att V70 var volvos första framhjulsdrivna saab kärra utan att inse vad 850 var för något.

Att motorn var tvärställd var inget jag tänkte på då pappas Audi 100 var framhjulsdriven med en rakställd 5cylindrig motor. Samt så är AWD bilar oftast också tvärställd och på TopGear visade de en röd 850 som var AWD. Så jag skyller på det jag.

Det är ett par år sedan nu och jag kan mycket mera om bilar nu  :P

Rant Story End:

Iallafall. Jag kan inte se mig själv leva med 850 längre då jag hellre kör min/vår Caddy Turbo Disel istället för en törstig 850 som aldrig är mer än 2 personer i. 850 bara står och jag är något less på att familjen påstår att 850 är min. Kan inte stå ut med det!

Jag känner mig lurad och vill leva volvo bakhjulsdriv livet nu när man kan och vill. Så tråkigt att höra Caddy turbon trycka hårt men inte mycket mera händer med en framhjulsdriven bil. Volvo 360 låter så mycket mer lockande bil än någon annan volvo. -Rosten då.




Största problemet jag ser med att köpa en sådan här bil är om jag ens ryms i förarstolen? Fet och 180cm lång. I 850 behöver jag en liten förläggnings bit för att ha bältet på. (ett normalt problem med just 850 för feta djävlar som mig själv och amerikanerna)

I Caddyn vår och det flesta bilar på gatan går bra för mig att köra. Men 300 serien en en liten bil ju. Någon som kan ge en tips på hur vidare det är i 300 serien för fettos som mig? Normalt stor förarposition eller är den trång? Går det att fälla baksättet och fortfarande ha förarsättet hela vägen bak? 

Om någon har ett mått på hur långt det är mellan fram sätena och bakluckan vore också nice! Behöver bara veta om det är 170cm eller 190cm typ. Volvo 360 som mini skåpbil alltså :P Ser ut som på bild att baksätena blir ganska plant med resten av golvet där bak. Eller blir det inte 100% plant? Svårt att se på bildet. Och svårt att hitta en 300 att titta på i person.



Mycket går att läsa om dessa 300 serie bilar här på 300power. Vad man ska titta på när man köper m,m. Men vissa saker kan jag inte få reda på tyvärr.   
Som typ är det manuell choke på dessa bilar? Vilken typ av bensin ska man köra med? Vilken årgång ska man köpa? Finns det elhiss, ABS m,m?

Jag tänker mig en 363-365. Om man kan få motor att ge ~110 hästar är jag nöjd!

Och då får jag det till att man ska köpa en 360 GLT. Eller går det bra med nästan vilken som helst 2 liter Volvo 300?
Vilken motor ska man sikta på i mitt fall? Vill ju ha hästar och ekonomi.  GLT verkar vara B200E motorer enbart.

1987: introduction of B200F with cathalyst converter. Ska man akta sig för B200F om man är rädd om pengarna som man trycker ner i bensintanken?
 
Jag hoppas att jag inte frågar för mycket på en och samma gång. Men 340-360 Volvo låter som bilen gjort bara för mig alltså! Hoppas ni som vet kan guide mig!

Tack i förhand  ;D