Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Robbax

Sidor: [1] 2 3
1
Historiska träffar / SV: Klubbträff i samband Elmia 22-25 april!?
« skrivet: april 22, 2011, 23:47:31  »
Tack Frej för trevligt sällskap ikväll, vem planerar att komma imorrn. (Lördag ) ifall det e värt att köra upp då med. ..

2
Historiska träffar / SV: Klubbträff i samband Elmia 22-25 april!?
« skrivet: april 22, 2011, 19:45:21  »
På plats och grillen är startad, vart är resten?

3
Historiska träffar / SV: Klubbträff i samband Elmia 22-25 april!?
« skrivet: april 18, 2011, 06:34:42  »
Tiden blir bra, skulle någon vilja lägga upp adress så gpsen hittar till avtalad plats?   ;)

4
Historiska träffar / SV: Elmia 22-25 april!
« skrivet: februari 24, 2011, 07:54:13  »
Godmorgon gott folk  :)

Elmia låter fint, tittar gärna förbi på en träff oavsett dag.
Borde fått ihop "nya" bilen då :D

5
Säljes / Turbo, Downpipe samt Diverse
« skrivet: juli 28, 2010, 21:14:00  »


Från vänster:

Downpipe,passande turbon på bild. 2 1/2 tum rostfri.
300:-

Turbo, volvo x40 2.0t, ca 12-15k mil. normalt slitage, fungerade kanon vid demontering!
1800:- utan downpipe 2000:- med downpipe.

Övre tryckrör Mazda GTX/GTR i gott skick.
300:-

Tryckrör i aluminium till Saab med 25mm dumpanslutning.
400:-/st

Ej på bild:

Finns även Mazda GTX/GTR oljetråg, utan sprickor i fint skick men behov av rengöring!
800:-

Köpare betalar ev. frakt!
Nämnt pris eller bud gäller samt först till kvarn!

Kontakt/info:
daniel.andersson87@hotmail.com
mobilnummer 0739526642


6
Off topic / Hälsningar Från Portugal
« skrivet: maj 20, 2010, 22:52:33  »
Här kommer soliga hälsningar från Sesimbra i Portugal, Ska segla ner till Gibraltar sedan vidare ut till Madeira. Har haft ca 32 Grader idag.

Ha det så gott hemma!

// Robbax

7
Kyrkogården / SV: Volvo 360Gl -88 turbo
« skrivet: april 28, 2010, 23:03:57  »
Sinter eller Org vilket är säkrast? Vill ju inte att sintern ska äta upp tryckplattan men ändå inte att org lamellen ska slira när man trycker på ;D Vad anser ni är bäst siktar ju på ca 200hk så vilket är det optimala?

Hejsan :)

Själv kör jag med en ganska så orginal b230ft strax över 200hp enligt min gissning, å jag kör med stel 228mm 6 puck sinter just nu, men ska byta till en VW organisk lamell så fort kassan räcker till.

Här kommer lite sachsnummer på paketet jag tror ska funka:


1861 581 437 Lamell VW transporter t3 -92
 
3082 204 033 Tryckplatta 7/900 b230ft 140kw mfl

3151 104 001 Urtrampningslager 360 orginal

totalt ca 3000kr

MVH

8
Projekt / SV: B200F turbo Brukis (numera B230FT)
« skrivet: april 22, 2010, 01:25:34  »
Japp Stel 228mm 6-puck sinter och 740 turbo tryckplatta, men tror att det e en sliten tryckplatta iom den slirar om jag laddar mer än typ 0.8 :)


9
Projekt / SV: B200F turbo Brukis (numera B230FT)
« skrivet: april 22, 2010, 00:12:20  »
Ksroten i trelleborg har en 360 ståendes Som du kan plocka delar ifrån

Tack för infon :)

Jag va på returbilen i malmö och plockade hela klumpen samt monterade den nu ikväll :)
Så nu får den gå orginal diffat ett tag tills det trillar in lite kontanter till ett nytt kopplingspaket, har hittat en lamell från en VW Transporter syncro som borde passa enligt speccen.
Kör med ofjädrad sinter just nu :)

Här kommer lite sachsnummer på paketet jag tror ska funka:


1861 581 437 Lamell VW transporter t3 -92
 
3082 204 033 Tryckplatta 7/900 b230ft 140kw mfl

3151 104 001 Urtrampningslager 360 orginal

10
Projekt / SV: B200F turbo Brukis (numera B230FT)
« skrivet: april 20, 2010, 22:59:22  »
Hej igen, Då va det dax igen.
Har skickat splinesen som sitter mellan inre drivknut och diffen... igen.
Blir väl att bilen får stå ett tag om jag inte hittar ny diff alt. hel klump

11
Evenemang / SV: 300 Power träff 19/12-09
« skrivet: december 01, 2009, 19:56:14  »
Jag hade mer än gärna kommit upp och sagt hej, men ska på julfest med firman den 18e så vågar nog inte köra bil dagen efter...
men jag ska om man kan trolla till det!

12
Drivlina/Växellåda / SV: Lameller som passar...
« skrivet: december 01, 2009, 01:07:23  »
http://webcat.zf-trading.com/index.asp

Denna sida har jag funnit väldigt värdefull om man ska leta koppling till sin räser,
bara att skriva in valfri info =)

tex så skrev jag in måttet på navcentrum på lamellen till och fick en uppsjö att välja på, både organiska och sinter


MVH

13
Klotterplank / Raw comedy cruise
« skrivet: oktober 01, 2009, 06:46:40  »
Ja då sitter man på x2000 på väg mot sthlm för att sedan hoppa på galaxy färjan mot åbo med Raw comedy!

Tänkte se om det finns fler 300 diggare som ska dit?  Lite sen post med tanke på att färjan avgår  19.00 ikväll ... Men men..

14
Projekt / SV: B200F turbo Brukis (numera B230FT)
« skrivet: september 19, 2009, 22:56:03  »
såg dig när du körde i hbg :)

Skulle precis stanna dig o säga till att du lämnat en bra oljepöl under bilen men sen parkera du långt bort som fan så då fick de va. Och tydligen hade du redan märkt de ;)
Men vems var den röda 360in? har ja inte sett innan...

Olja det e färskvara, så gäller att hålla jämt flöde på det ;)

Den röda 360in e en polare till mig, vi började bygga på dom samtidigt men jag skruvade lite mer intensivt, men hans bil går inte riktigt som vi vill, ska se över den i veckan som kommer..

Och idag så va jag ute på en shopping runda i malmö med en annan turbokonverterande polare, dock så skruvar han på en mazda 323f... men inne på inreringvägen så lyckades jag med något roligt:)
PANG! första tryckslangs explosionen :) blev en plastpåse och en rulle eltejp som tillfällig lösning samt sänkt ladd till ca 0.5.

Har blåa silikonslangar liggandes i skuffen på bilen, så får väl bygga ett ordentligt system i nästa vecka.


15
Projekt / SV: B200F turbo Brukis (numera B230FT)
« skrivet: september 17, 2009, 23:04:35  »
Då va 2 strippen runder avklarade, en i lördags i Helsingborg då jag körde ifrån en ny merca med en massa cylindrar i, och ikväll då den gick några repor hemma i löddeköpinge... den läcker dock från hålet där den gamla oljestickan satt... får bygga om det från plugg till vevhusvent med catchtank (läs pet flaska :)) hade förresten ett drivaxel ras i tisdags med, har troligen skickat splinesen eller något annat skojj på yttre sidan, tur man har en komplett bakaxel i reserv :)




16
Avstannade Projekt / SV: Johamns projekt, 360 snikturbo
« skrivet: september 17, 2009, 22:54:21  »
Ser fint ut, kan inte bli för många snikturbobyggen heller, bilen verkar vara väldigt fint skick med!

tummen upp!

MVH

17
Projekt / SV: B230FT i 360GLT
« skrivet: september 10, 2009, 23:21:26  »
Detta ser riktigt fint ut, borde kanske gör något liknande då jag har skevat 2 uppsättningar skivor på min bil ...


18
Projekt / SV: 360 Turbo brukis (nyskick uppdaterad senast 10/9 bildupdate )
« skrivet: september 10, 2009, 23:09:06  »
Ser fint ut, men jag undrar vad den givaren, som du borrat hål i toppen för, är till ?

Jag hoppade över den instället för att börja borra och hoppas på att den inte är jätte viktig :P


19
Projekt / SV: B200F turbo Brukis (numera B230FT)
« skrivet: september 10, 2009, 23:04:11  »
oj.. spikar det då? eller är toppen skev?

Det vet jag inte riktigt vilket, slipade toppen lite med ett 240-papper lindat runt ett vattenpass så den blev hyffat rak, sen så kastade jag bort termostaten och gav den nya stift. men nu går den som den ska, har lyckats mappa in den gaska så hyffsat på LMM oxå :)

MVH

20
Projekt / SV: B200F turbo Brukis (numera B230FT)
« skrivet: september 08, 2009, 23:46:33  »
Jag har en liten fråga angående toppapackningen.

Om man kollar vatten kanalerna på toppen/blocket så är dom ganska stora, men i toppa packningen e det typ ett 6mm hål till vissa kanaler, varför e det så och ska man försöka skära/borra upp hålen eller ngt?, bröjar att tröttna på att byta toppapackningar nu...

kan meddela att denna gången så lyckades jag skjuta den på alla 4 cylindrar :D
Ska försöka ta med kameran hem så ni får lite fina bilder :)

mvh

21
Projekt / SV: B200F turbo Brukis (numera B230FT)
« skrivet: september 07, 2009, 22:24:35  »
Det där är lyx :) Jag är sjukt orolig för min, när jag lyfta bort insuget så rann det vatten ur det t.om. :/

Ja det låter ju inte helt bra... bara att hålla tummarna och hoppas på det bästa :)


22
Projekt / SV: B200F turbo Brukis (numera B230FT)
« skrivet: september 07, 2009, 22:07:06  »
Men va 17, är det en pandemi bland topplockspackningarna på forumets turbobilar?!


Verkar inte bättre tyvärr... Men jag har iaf varit på KG-Trimning idag och inhandlat en ny samt nya bultar, så imorrn blir det nog ett byte. Ganska smidigt när man jobbar bara 1-2mil från KG's :)

23
Projekt / SV: B200F turbo Brukis (numera B230FT)
« skrivet: september 06, 2009, 20:18:52  »
Och då har man blåst toppa packningen ... :(

vit ryker som fan iaf... får kolla upp det imorgon

24
Projekt / SV: B200F turbo Brukis (numera B230FT)
« skrivet: september 03, 2009, 23:12:43  »
ÄNTLIGEN :)

Bytade hela oljepumpen till den som satt på mitt b200 block, sen va där tryck i anläggningen.
Dock så behövs en kraftig mappning då jag kör med orginal b200f sprut med 850t5R spridare, så den funkar bäst på full gas vid 1.2-1.4 bar i ladd :) allt under så bara svartryker den och pluddrar :P
Och sintern gör minst sagt sitt jobb, nästan lite svår att köra med innan man lärt sig...


Over and burnout!


25
Projekt / SV: B200F turbo Brukis (numera B230FT)
« skrivet: augusti 31, 2009, 23:53:37  »
vatten läckte den från det röret som går från vattenumpen längsmed blocket, och olja vid oljefiltret... där sitter ngn grunka mellan filtret och adapter biten, troligt vis ngn form av vatten kylning till oljan:)

men hittade ett nytt problem...

får ingen olja fram till turbon genom orginal matnings rör, har ej heller tryck vid oljetryckskontakten :( kommer inte en droppe på något av ställena, kan någon ge en vanlig felkälla ?

mvh

26
Projekt / SV: B200F turbo Brukis (numera B230FT)
« skrivet: augusti 30, 2009, 22:34:08  »
Då har jag gjort om och gjort rätt :) Bilen startade fint men läckte lite vatten och olja, så det blir till att täta lite imorrn innan det blir dax för premier turen :)

27
Projekt / SV: B200F turbo Brukis (numera B230FT)
« skrivet: augusti 29, 2009, 00:21:04  »
Blev ingen provrunda med bilen idag, när nästan allt va på bilen igen och det va dax för provstart så hände inte mkt mer än att den baktände... så vi efterforskade i ämnet, kollade upp tändföljd och dubbelkollade allt kablage men felet bestod.

Sen hamnade jag i ett kapittel angående svänghjulet och såg då att jag glömt att vrida det 90 grader från 1ans ÖDP :(
Så på söndag blir det till att göra om och göra rätt... kanske tjuvstartar redan på lördagkväll :P


28
Projekt / SV: B200F turbo Brukis
« skrivet: augusti 29, 2009, 00:15:34  »
Är det smidigt att byta axeln och hur går man smidigast till väga? :) Skulle gissa att jag kommer behöva byta min med på nya motorn.

Enklaste sättet är att plocka av alla remhjul och sedan skruva loss alukåpan som sitter runt vevaxlen och aggregataxlen, sedan skruvar man bort den lilla plastgrunkan som är till vevhusventen och lyfter upp drivkugghjulet som är till oljepumpen, jag lyfte den med en låsringstång då jag ansåg detta blev lättast, sen är det bara att försiktigt dra ut aggregataxlen ur blocket :)


29
Projekt / SV: B200F turbo Brukis
« skrivet: augusti 28, 2009, 01:33:52  »
Jag upptäckte att man blev tvungen att byta bla. aggregataxlen som det så fint heter... men nu ska den vara färdig modifierad för 360  (hoppas jag). har iaf lyft ner den och bultat fast den i sprängkåpan, så det blir lite små mek imorrn innan den åker ut på en prov runda, och sintern från dalhems passade som en dröm! (Stel 6-puck 228mm.)

30
Projekt / SV: B200F turbo Brukis
« skrivet: augusti 27, 2009, 01:01:13  »
bygger om motorn för fullt nu, för över en massa delar från min b200 för att få ner b230in så smidigt som möjligt...

ska försöka ge er en liten update inom kort om vad som gjorts med motorn :)

31
Projekt / SV: B200F turbo Brukis
« skrivet: augusti 26, 2009, 12:21:08  »
Använd den som sitter i blocket! du får inte plats med fördelaren på toppen om du inte kapar i värmepaketet!
Okej tack för snabbt svar :)

32
Projekt / SV: B200F turbo Brukis
« skrivet: augusti 26, 2009, 09:26:32  »
Dock så har jag havererat kolven och cylindern på 3'an... så nu jagar jag en b230FT att kasta ner så man inte missar hela strippen sässongen här nere :)

Ajdå.. hur såg det ut?

Hoppas du hittar en då.. eller har du inget reservblock att "bara kasta dit"?

Reservblock e inget jag har liggandes... Men va uppe i borås och hämtade en b230ft-95 igår, så det blir väl till att kasta ner den ikväll :)
Men kan jag använda den tändfördelaren som sitter på toppen istället för att flytta över min gamla som sitter i blocket?
MVH

33
Projekt / SV: B200F turbo Brukis
« skrivet: augusti 24, 2009, 22:53:12  »
Dock så har jag havererat kolven och cylindern på 3'an... så nu jagar jag en b230FT att kasta ner så man inte missar hela strippen sässongen här nere :)

34
Projekt / SV: B200F turbo Brukis
« skrivet: augusti 24, 2009, 22:51:10  »
Jadå där e plats till bra mkt större, men denna va smidig då man kunde sätta på 90graders böjar så fick den fint plats mellan lyktorna och kylaren, med en lite snäll modifiering med plåtsax och slägga för att runda upp kanterna lite :P


35
Projekt / SV: B200F turbo Brukis
« skrivet: augusti 20, 2009, 23:35:50  »
IC är från kl racing med måtten 350*300*76 cellpaket och 530mm mellan anslutningarna 2.5" har jag för mig dom e

36
Foto/Film / SV: Blev Diesel inspirerad på youtube
« skrivet: augusti 10, 2009, 23:12:29  »
Är det någon som vet om en d24t får plats i 360in ?

MVH

37
Projekt / SV: B200F turbo Brukis
« skrivet: augusti 09, 2009, 20:19:05  »
Så, då har man bytat kablar, fördelare och rotor. och kollat gnistan som fungerar. men den vill ff inte så jag kollade då först spridarna så alla flödade lika och det gjode dom... kom sedan att tänka på kompet. och där hade vi felet nästan inget komp på 3e cylindern. Så det blir till att riva ner maskinen igen då tid finnes...


38
Projekt / SV: B200F turbo Brukis
« skrivet: augusti 08, 2009, 17:10:40  »
Är du säker så det inte spikar då? Vilket bränsle kör du på?

Jag är ganska så säker på att den inte spikar, har en lambdamätare i kupen, och den visar fina värden...
kör på BF95 just nu när detta hände...


39
Projekt / SV: B230FT i 360GLT
« skrivet: augusti 07, 2009, 00:27:42  »
Ser extremt fint ut, skulle kanske bytat min oljesvartsmutsiga mot ngn lite trevligare färg nästa gång man lyfter upp den.

 :D

40
Projekt / SV: B200F turbo Brukis
« skrivet: augusti 07, 2009, 00:21:58  »
Problem har uppstått...

Tror stiften inte pallar med körningen/konverteringen, bilen gick enbart på 3 cylindrar upp till ca 5k varv, sen tände den sista upp till varvstoppet...
Plockade av stiften och hade då smält ner ganska så mkt av ena stiftet, ska försöka få fram en bild på det.

Köpte nya kallare stift (läs ett nummer kallare än orginal) samt nya kablar fär jag råkade dra isönder en av dom... Sen fungerade skiten igen ett tag, tills idag...
Plågade den på motorvägen ganska så länge, kom av på avfarten och bilen va lite varmare än normalt och så gick den på 3 igen...

Hur mkt kallare stift ska man sätta i ?
kan det ha och göra med att jag inte har kompsänkt något alls ?

MVH

Sidor: [1] 2 3