Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Sandvik

Sidor: [1] 2 3 4 5
1
Projekt / SV: Sandvik - Volvo 340 "Vinterpulkan"
« skrivet: maj 05, 2011, 22:42:08  »
Tack ska ni ha grabbar.  :D

Bergvik: Hade bara ett EFS 18-55mm objektiv med mig så alla bilder är tagna med det.

Visst vore det trevligt med en ny kalender, veckodagarna stämmer ju inte på den förra.
Har dock kvar den som prydnad.  ;D

2
Projekt / SV: Sandvik - Volvo 340 "Vinterpulkan"
« skrivet: maj 04, 2011, 23:57:54  »
Föräldrarna har köpt en Canon EOS 400D systemkamera så jag tog med den till jobbet ikväll och testade fota lite.
Inte hunnit kolla genom inställningar osv ännu så några blev lite konstiga.

Har inte fått tag på täckplattor till kofångaren så det ser lite dumt ut.. >:(

1.


2.


3.


4.


5.

Baltic Yachts har sitt varv på hamnområdet, här håller dom på och sjösätter en ny liten jolle.

6.


7.


8.


9.

3
Projekt / SV: Sandvik - Volvo 340 "Vinterpulkan"
« skrivet: maj 01, 2011, 14:43:20  »
Nejdå, den rullar på ännu.  ;D
Nybesiktad utan anmärkning förra veckan.

Byter växellåda och lite annat på sommarbrukisen så Volvon får vara påställd en stund till. :)

Vet att jag varit väldigt tyst av mig nu men jag läser nog genom projekttrådar ett par gånger i veckan.
Ska se om jag hinner tvätta och ta lite bilder på pulkan nästa vecka.

4
Projekt / SV: Sandvik - Volvo 340 "Vinterpulkan"
« skrivet: december 17, 2010, 19:14:23  »
Vet inte av några bra i Sverige. Superior Imports har ju en del och får hem det du vill ha. Men dom tar väll egentligen inte
hem bilar bara för att plocka delar.

JapanImports har jag 6 mil bort. Mycket beggade motorer, lådor och delar i lager.
Rätt så bra priser också.

5
Projekt / SV: Sandvik - Volvo 340 "Vinterpulkan"
« skrivet: december 17, 2010, 15:55:03  »
20 ventilaren såldes aldrig här.
16 ventilaren fanns i MK1 MR2orna, inte lätt att hitta.  ::)

Men det finns ju hur många som helst av dem på JDM skrotar. Väldigt vanlig motor i Japan.

6
Projekt / SV: Sandvik - Volvo 340 "Vinterpulkan"
« skrivet: december 16, 2010, 23:34:38  »
Visst, AE86 är lite av en drömbil, dock ruskigt överpris på dem samt svåra att få inreggade.

4A-GE är ju varken raketforskning eller speciellt dyrt att få ner, får se hur mycket tid det finns i vår.
Full fart med ban-Honda bygget nu så, men det vet du ju redan. ;)

7
Projekt / SV: Sandvik - Volvo 340 "Vinterpulkan"
« skrivet: december 14, 2010, 23:44:56  »
Gillar nog dom fälgarna jag har mer än domdär.
Dessa jag använder ser ju lite speciella ut, domdär ser nästan ut som vanliga plåtfälgar.

Alla har ju dock olika smak! :D

8
Projekt / SV: Sandvik - Volvo 340 "Vinterpulkan"
« skrivet: december 14, 2010, 23:19:55  »
kullke: Hur ser den äldre modellen ut?

FREJ: Får se om jag blir först, åker ju i först till våren när jag tar ut Hondan som är min sommarbrukis.
Alltid åkt Japanska bilar och gillar verkligen karaktären i deras små och varvvilliga motorer. 4A-GE tror jag kan
passa riktigt bra i en så lätt bil som 340in också.

Ska börja hålla ögonen uppe efter delar till swappet, nu kommer det nog inte hända mycket på Volvon innan våren.
Börjar ju med banrace Hondan igen nu när jag är hyffsat nöjd med Volvon som den är.

9
Projekt / SV: Sandvik - Volvo 340 "Vinterpulkan"
« skrivet: december 14, 2010, 11:08:03  »
Bergvik & kullke: Har ni rostfria originalplåtisar? Sökt på skroten osv men det är inte enkelt att hitta några rostfria.
Vill inte börja från några rostiga, blir så mycket onödigt jobb då.

FREJ: Ja, blev riktigt förvånad över förbrukningen. Dock ska skiten bort.  ;D
Kommer bli dyr den träffen. Klarar ju inte av att åka 65hk längre när man såg alla fräna motorer.  ;D


Sökt Suzuki G13B motor nu men hittar ingen, varken i Finland eller Sverige.
Dock kom jag på ett annat motoralternativ.

4A-GE från Japanska Corolla.
En Silvertop alt Blacktop vore fränt, 1,6liters fyra, 20 ventiler och 160/165hk original.
Dom har separata spjäll och bra vinklade insugskanaler original så det är en fin motor att börja från.
Dock är dessa 2 gjorda för framhjulsdrift, så tråget måste byggas om, inte så stort problem men.
Sen har dom för mycket effekt för att det ska bli enkelt att besikta.  ;D

4A-GE 16v som satt i Corolla AE86 har 115/140hk och är gjord för bakhjulsdrift, så den vore rätt så enkel att få ner.
Alla dessa motorer finns 6mil bort på en JDM skrot, dom tar hem motorer och bilar från Japan och säljer delar.

Sen är det ju biten med drivlinan med.

10
Projekt / SV: Sandvik - Volvo 340 "Vinterpulkan"
« skrivet: december 13, 2010, 13:23:43  »
Hemma igen.  ;D

Räknade genom förbrukningen nu och jäklar vad jag blev förvånad.  :o
148,6 mil och 120.8 liter blev det i helgen. Så 0,81 l/mil. Hade räknat med 1,2-1,3 iaf.  ;D
Drar runt 2 liter milen när man leker på här hemma så.

En annan liten sak är att jag köpte ett par originalfälgar av Peter igår. Fick syn på dem när vi sökte bromsar åt
Topfuel i Peters sjuka godisgömmor. Ska breddas i något skede.


11
Historiska träffar / SV: Vinter träff lördagen den 11/12-2010
« skrivet: december 13, 2010, 13:13:52  »
Hemma!  ;D

Tack för en riktigt trevlig träff! Hoppas man får tillfälle att dyka upp på fler.

12
Historiska träffar / SV: Vinter träff lördagen den 11/12-2010
« skrivet: december 12, 2010, 00:12:18  »
Här är det fullt partaj än! ;D

13
Historiska träffar / SV: Vinter träff lördagen den 11/12-2010
« skrivet: december 09, 2010, 23:54:12  »
Nu närmar det sig avfärd. :o

Ska packa lite sen åker jag. Hoppas man får med sig allt.

Wish me luck! (Kommer nog behövas ;D )

14
Klotterplank / SV: Fan va arg jag blir när...
« skrivet: december 09, 2010, 23:35:51  »
Ta "sjukledigt" imorgon och följ med.  ;D
Jag åker om en halvtimme ungefär.  :)

15
Klotterplank / SV: Fan va arg jag blir när...
« skrivet: december 09, 2010, 23:30:32  »
Mjo, jag har alltid hjälm när jag svetsar.
Dock var det inte jag som svetsade nu, utan polaren som helsvetsade buren medan jag höll på att passa in sista rören.
Dumt att göra båda samtidigt men vi hade bråttom.

16
Projekt / SV: Sandvik - Volvo 340 "Vinterpulkan"
« skrivet: december 09, 2010, 21:27:03  »
och kollat så bakaxeln sitter fast.

fan de lät ambitiöst! förhoppningsvis dyker man upp på lördag, ska bli kul o få lite ansikten på alla nick.

(fin bur, många kryss, men inga "framstöttor"? varför?)

mvh Erik

Haha, ja, inte vill man tappa bakaxeln på vägen iaf.  ;D

Är ju bara en halvbur, vill inte ha stöttor framåt eftersom den används dagligen.
Tråkigt att krypa över dem varje gång man ska i och ur bilen.
Sen ska den även gå att lyfta ur bilen ifall det blir gnäll vid besiktning.

17
Projekt / SV: Sandvik - Volvo 340 "Vinterpulkan"
« skrivet: december 09, 2010, 19:30:47  »
Nu har jag bytt olja+filter, fyllt på alla vätskor och kollat så bakaxeln sitter fast.
Avfärd om 4 timmar, sjukt nervös.

18
Klotterplank / SV: Fan va arg jag blir när...
« skrivet: december 08, 2010, 19:08:32  »
...man har så mycket som ska göras innan fredag och vaknade klockan 5 inatt med ett jäkla svetsblänk.
Kunde inte öppna ögonen innan 10-tiden. Riktigt irriterande.

19
Projekt / SV: Sandvik - Volvo 340 "Vinterpulkan"
« skrivet: december 07, 2010, 23:23:04  »
Buren blev klar ikväll, monterad också. Dock bara grundmålad, hinner inte måla den innan resan till Peters.


Bakåtsträvor punktade och buren urplockad.


Notchat rör, jävla skarvar med många rör i samma.


Skarv.


Jimmy svetsar.


Klar.


Jimmy grillar korv medan färgen torkar.


Monterad, all inredning tillbaks.




Nu hinner jag nog inte göra mycket mer på bilen innan resan.


20
Projekt / SV: Sandvik - Volvo 340 "Vinterpulkan"
« skrivet: december 07, 2010, 19:40:34  »
Jo, den bultas i dom.
Lite vekt är det men ska nog hålla utan problem.
Ska ju inte åka bana eller ha den godkänd så.

21
Projekt / SV: Sandvik - Volvo 340 "Vinterpulkan"
« skrivet: december 07, 2010, 13:31:25  »
Jo, passar rätt så bra för att vara första gången man bockar bur.  :)

Haha, ja Jimmy har lite överdrivet mycket snus under läppen som vanligt.  ;D

22
Projekt / SV: Sandvik - Volvo 340 "Vinterpulkan"
« skrivet: december 06, 2010, 23:39:13  »
Ikväll hann vi börja på buren.

Först blev det fästplattor.


Jimmy måttar.


Svetsar.


Klara, 1 lager färg på.


Början på en huvudbåge.


Sista bockningen, jag råkade fastna på bild. Nu är ni förbredda på vilket troll ni kommer möta till helgen. ;D


Jimmy är nöjd, klart bockat.


Ditpunktad, så långt kom vi idag.

Fortsätter imorgon, hoppas på att hinna få dit de flesta rören.

23
Historiska träffar / SV: Vinter träff lördagen den 11/12-2010
« skrivet: december 05, 2010, 01:18:45  »
kullke: Ja, jag åker hem med båten som avgår på söndagkväll.
Hoppas man får sova lite då, annars blir det 45 tunga mil hem.

Lär ju vara halvt invalidiserad innan jag skumpat klart 130mil i 340in. ;D

24
Historiska träffar / SV: Vinter träff lördagen den 11/12-2010
« skrivet: december 04, 2010, 02:24:53  »
Låter gött de.  ;D

Jag tar inte mycket plats även om jag spelar i 0,1ton ligan.  ;D

25
Historiska träffar / SV: Vinter träff lördagen den 11/12-2010
« skrivet: december 03, 2010, 20:46:57  »
Alltså natten mellan fredag/lördag också?
Det vore trevligt ifall det inte är för mycket besvär.

26
Historiska träffar / SV: Vinter träff lördagen den 11/12-2010
« skrivet: december 03, 2010, 20:27:19  »
Ledighet fixad! ;D ;D
Gnällde 10min på chefen idag och till sist gick det.  :D
Beställt biljetter till båten nu också.
Kör av i Stockholm 19.00 på fredag, finns det något vettigt ställe att sova på i närheten av Åsbro?
Hotell eller motell eller liknande?

27
Historiska träffar / SV: Vinter träff lördagen den 11/12-2010
« skrivet: december 02, 2010, 23:51:05  »
Pratade med chefen idag och fick ett nej när jag bad om ledigt på fredag nästa vecka. >:(
Kommer den vanliga rushen fram till jul nu så det blir ingen träff för mig heller. :(

28
Projekt / SV: Sandvik - Volvo 340 "Vinterpulkan"
« skrivet: november 30, 2010, 13:14:32  »
Omegan är en -98, så då kanske det stämmer som dom sa.
Ska printa ut och ta med lagtexten sen när det blir dags att besikta 340in till hösten.

29
Projekt / SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis (Nya bilder måndag kväll)
« skrivet: november 30, 2010, 13:07:15  »
Bra kämpat!  ;D
Nu behöver du inte vara orolig att lagret skär fast iaf.

30
Projekt / SV: Vinter/busbilen 360 GL 16V
« skrivet: november 30, 2010, 13:05:13  »
Hur kan ni ha så mycket snö där i södra Sverige?
Jag bor i höjd med Umeå och här har vi ca 30cm.  :-\

31
Projekt / SV: Sandvik - Volvo 340 "Vinterpulkan"
« skrivet: november 29, 2010, 03:24:53  »
Då är besiktningsmännen här väldigt bra på att prata skit.
När jag besiktade morsans Omega märkte dem att vi monterat en 50/40 sänksats på den.
Då sa dem att vi måste visa upp TUV papper som stämmer överens med bilens modellbeteckning.
Tänkte inte mer på det eftersom jag hade papper hemma på den.

32
Projekt / SV: Sandvik - Volvo 340 "Vinterpulkan"
« skrivet: november 28, 2010, 21:15:59  »
Men om det inte glappar behöver du väl inte byta?
Ser dom att den är sänkt kräver dom TUV papper på fjädrarna och dom måste vara godkända för bilmodellen. :-\

33
Projekt / SV: Sandvik - Volvo 340 "Vinterpulkan"
« skrivet: november 28, 2010, 19:05:28  »
Varför måste du ha tillbaka originalfjädrarna vid besiktning? :/
För att jag har 4 varv Ford Escort fjädrar framme.

34
Projekt / SV: Sandvik - Volvo 340 "Vinterpulkan"
« skrivet: november 28, 2010, 14:34:52  »
Jo, svarva ner dem går ju, men jag hade velat ha kvar dem i originallängd så att det går att besikta med dem sen.
Måste ju plocka tillbaks originalfjädrar vid besiktning så.

35
Projekt / SV: Sandvik - Volvo 340 "Vinterpulkan"
« skrivet: november 26, 2010, 19:38:02  »
Kasi: Mjo, staget tar ju upp rotationen, men eftersom det inte sitter något stag i vänster sida slapp axeln till att rotera lite på
mina sänkblock.

Fjädrarna ligger fortfarande löst, tog alla mått så ska skissa på några nya topplagringar, men det ser ut att bli trångt att få dit dem under huven.
Dom blir helt enkelt för höga, iaf som jag tänkt dem till först.


Idag har jag fixat till nya sänkblock och problemet med bakaxeln är borta. Byggde av en 60x120mm balk nu istället för aluminiumblock.
Med separata bultar för axel/blad.
Fick även mina nya bakdämpare idag så monterade dem på samma gång.

Hade tänkt ta bilder på hela spektaklet men glömde såklart.  ::)

Två har jag iaf:

Uppe på bockar och börjat montera ner.


Klart, tagen i mörkret för jag glömde ta bilder i garaget.

36
Blev riktigt bra detdär! :D
Dock måste jag säga att jag är mer imponerad av färgen på filten eller vad de nu är som ligger i bagaget.  ::) ;D ;D

37
Projekt / SV: Sandvik - Volvo 340 "Vinterpulkan"
« skrivet: november 26, 2010, 01:46:14  »
Okej, allting såg helt ut men jag fick inte wiren att låsa på något vis. Iofs kollade jag inte speciellt länge på det heller.
Ska ta och kolla ordentligt på det imorgon då.

38
Projekt / SV: Sandvik - Volvo 340 "Vinterpulkan"
« skrivet: november 25, 2010, 23:40:16  »
Bytt en dämpare nu, Lip HYDRA MAX 129.190 stod det på mina.
Så samma dämpare är det ju inte iaf.

Enligt denna pdf: http://www2.qha.com/catalogues/lipapp.pdf
så har jag "gas" och du "standard" dämpare från Lip. Men vad det innebär vet jag inte..

URSNYGGA foton förresten. Solen muntrar alltid upp och extraljusinstallationen är fortfarande lika snygg! Tänker på de runda ljusen i grillen på Ford Mustang (den moderna) när jag ser din front!

Oj vilka fjädrar du har. Mina sänkfjädrar (för volvo 360) har samma tråddiameter och samma antal varv och samma utfjädrad längd som original. Men ändå är de stummare (och lägre).

Okej, kanske det är samma som originaldämparna då. Kändes mycket bättre än dom som satt där iaf. Verkade inte vara all olja kvar i dem ens.

Tackar, några av dem blev riktigt bra tycker jag. :)  Ja, extraljusen får nog sitta där.

Hehe, ja fjädrarna är väl i kortaste laget, stumma är dom iaf.
Vore skönt att åka med såna fjädrar som du har, men då blir den väll för mjuk för att ha den så låg som jag har.
Laddar jag för hårt över fartgupp med full styrvinkel skrapar däcken lite i skärmkanten nu redan.

Räknade lite på topplagringarna jag tänkt och det verkar som dom skulle bli ca 2cm för höga. Skulle bli tvungen att ta hål i huven.
Ska se om jag hittar på något annat. Vill man justera camber fram såg det ut som övre fjäderskålen skulle ta emot innerskärmen.

Förresten Frej, kollade på hastighetsmätar wiren på samma gång jag hade ner fjäderbenet. Råkade ju få rivit loss den första gången jag böt
fjädrar. Tyckte det fattades mycket delar jämnfört med din guide för reparation. Finns det olika modeller för wirefästet i navet?

39
Projekt / SV: Sandvik - Volvo 340 "Vinterpulkan"
« skrivet: november 25, 2010, 21:33:48  »
Mjo, det börjar ju bli ett ganska redigt avstånd mellan axel och bladen.
Problemet märkte jag av lite när jag monterat andra paret blad, men inte mycket alls då.
Idag blev det riktigt hemskt att köra bilen, axeln glappar åtminstone 1cm när man går på/av dragläget.

Ska testa smida ner bladfjädrarna och se ifall det blir bättre.

40
Projekt / SV: Sandvik - Volvo 340 "Vinterpulkan"
« skrivet: november 25, 2010, 20:44:13  »
Två bilder från dagens lilla arbete.






Har fått problem med att bakaxeln rör sig i längsled i vänster sida. Såg att det bara fanns reaktionsstag i höger.
Vad är det egentligen för atomklyvare som designat dessa bilar?

Hur har ni löst detta problem?

Sidor: [1] 2 3 4 5