Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - kullke

Sidor: [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... 51
1
Projekt / SV: B230FT i 360GLT
« skrivet: april 08, 2018, 21:01:55  »
2 st nytvättade GLT  :)

2
Elsystem / SV: Söker Kopplingschema och kunskap om 360
« skrivet: mars 28, 2018, 22:52:28  »
Tyder ju på att grå kabeln är kortsluter till jord.
Har det varit en förgasarbil eller insprutare från början?  På bilar med sprut är grå förgränad till varvräknare,bränslepumpsrelät och styrboxen. Tänkte om sptutet är borttaget och kabeln ligger och kortsluter😕
Jag har hafft flera 340 med förgasare och två 360 med förgasare och ingen av dom hade varvräknare.

3
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« skrivet: mars 07, 2018, 22:59:42  »
Skulle vara intressantare att följa tråden om man kunde se alla bilder 😩

Nu ser jag bilderna , betydligt intressantare nu 😊

4
Elsystem / SV: Ingen tändning.
« skrivet: mars 05, 2018, 23:05:44  »
Felet är nog i bilens elsystem och inte tändningsfel, så vilken motor och tändsystem det är här ingen betydelse i detta fall.
Om startmotorn drar har du ju ström fram till tändningslåset, händer inget när du vrider på tändningen? (Kupefläkt osv).
Kan det vara tändningslåsbotten som har fel, kolla det. Annars kan det vara tändningsrelät som du själv sa eller kontakterna som  sitter på insidan av säkringsdosan (bakom handskfacket).
Hur tjuvkopplade du enligt Youtube?

5
Gruppköp / SV: 2018 300power domänavgift och webbhotell
« skrivet: februari 26, 2018, 18:40:35  »
Trådlyft så ingen missar☺

6
Gruppköp / SV: 2018 300power domänavgift och webbhotell
« skrivet: januari 29, 2018, 19:39:53  »
Jag är naturligtvis med och bidrar.
Antar att klubbkassan är tom nu?

7
Projekt / SV: Volvo 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel
« skrivet: januari 13, 2018, 14:21:23  »
Snyggt.
Ser ju att den sitter monterad istället för Renix.

8
Teknik / SV: 360 vägrar starta, råd om felsökning uppskattas starkt!!
« skrivet: december 19, 2017, 14:32:29  »
Plusskabeln från batterit till säkringsdosan. Den är ansluten till batterikabeln nära plusspolen, där brukar det vara problem med dålig kontakt.
Annars är det problem med tändningslåsets bottem eller tändrelät.
Eller kontakterna innanför säkringsboxen. Hur som är ju felet på plussmatningen till allt som styrs via tändningslåset.



9
Framvagn/Bakvagn / SV: Bromstrumma 360-88
« skrivet: november 19, 2017, 22:20:46  »
Våld är lösningen på problemet.
Simlar om man gör som Frej så går det, " fjäderbelastade klacken" är ju bara en tunn plåt så den ger sej nog om man tar i och skruvar in justeringen med lite våld.

10
Framvagn/Bakvagn / SV: Renovera stötdämpare/fjäderben?
« skrivet: november 19, 2017, 17:45:09  »
Mineral

11
Projekt / SV: B230FT i 360GLT
« skrivet: oktober 19, 2017, 18:08:33  »
Besiktad idag☺utan fel. Så nu får jag montera tillbaks spacerplattorna.
Jo Frej jag har en 20 år gammal plan att montera dubbla original, det har bara inte blivit av ännu😶
Har ju alltid haft problem med att bultarna mellan turbo och grenrör släpper, men har nu monterat 12.9 (svänhjulsbult) och Nordlock brickor och hittills ser det utt att fungera.

12
Projekt / SV: B230FT i 360GLT
« skrivet: oktober 18, 2017, 21:56:26  »
Besiktning imorgon☺
Har kört lite med den nu, ligger otroligt bra på vägen och mycket roligare att köra med powerflex bussningar i framvagnen och servo, har ju tidigare bytt olja i dämparna så nu skulle jag bara behöva hårdare krängningshämmare.
Noterade också när jag ställde på den att jag i augusti hade varit ägare i 20år ☺ alltså otroligt vad åren går känns ju som jag nyss köpt bilen och jag är fortfarande förälskad i min bil. I december blir bilen 30 år, så den vara 10 när jag köpte den, någon annan här som tagit banklån för att köpa sin 360?

13
Projekt / SV: Dragracing 343
« skrivet: oktober 15, 2017, 20:37:04  »
Vad använder du för rördimensioner? Ser ut som att du får till bra passform på buren.

14
Teknik / SV: Luft i soppaslang.
« skrivet: oktober 04, 2017, 22:35:26  »
Har du tanken full? Långsökt kanske men vet lastbilar kan få luft i bränslesystemet om man inte stannar motorn när man tankar, det blir liksom en grop i bränslet när man tankar och är det där silen är stannar motorn och man får lufta. Så börjar det vara lite i tanken kan kanske returen göra en grop i bensinen så pumpen suger luft, men då tycker man ju att alla med B200k skulle ha problem. Men går det att rikta om returröret i tanken?
Men lite luft ska ju inte vara problem så länge det kommer bensin också, luften åker ju med returen och bensinen fyller flotörhuset.
Har du samma problem med full tank , så är det kanske inte luft i bränslet som är problemet.

15
Teknik / SV: Luft i soppaslang.
« skrivet: oktober 02, 2017, 16:13:40  »
Har du luft före pumpen kan ju inte pumpen va skyldig.
Har du genomskinlig slang från tanken så du ser att det kommer luft från tanken så är felet i tanken.

16
Teknik / SV: Luft i soppaslang.
« skrivet: oktober 01, 2017, 22:22:40  »
Jo om de flyter upp är de luft (vatten sjunker).
Membranet i pumpen kan vara trasigt.
Men om du har luft i slangarna före pumpen kan det inte bero på pumpen.
Men hur mycket luft kommer de före pumpen?  Små bubblor är nog normalt och ska inte vara problem.

17
Teknik / SV: Luft i soppaslang.
« skrivet: oktober 01, 2017, 20:20:01  »
Tror det är smuts, rost och annan skit som fastnat i din bränslepump så den pumpar dåligt på tomgång.
Säker att det är luftbubblor du ser så det inte är vatten?

18
Teknik / SV: Förgasar rokie
« skrivet: september 26, 2017, 23:31:40  »
Slangen vet inte jag vad den är till för jag har bara haft en bil med b200k, de andra har haft B19 och B200E /F.

Metallklumpen är nog bränslepumpen.
Det går plastslang innuti ena rambalken bak till tanken, den här knappast något fel, men om du har luft i filtret tyder det på att den suger luft.  Under dynan i baksätet finns en svart plastlucka undet den hittar du andra änden av bränsleslangen så kolla där om det är sönderrostad slangklämma eller murken gummislang där.

19
Projekt / SV: Mefistofeles is back!
« skrivet: september 18, 2017, 22:12:24  »
Hur kan jag mäta varvtalet med multimetern?
Om du har en multimeter som mäter frekvens Hz så är det bara att räkna.
Men de andra elfelet ska du ju iallafall fixa förr eller senare så lika bra att göra det nu för att utesluta att det inte hänger ihop med att bilen går dåligt, om det t.ex är glapp i strömlåsbotten eller något relä.

20
Projekt / SV: Mefistofeles is back!
« skrivet: september 18, 2017, 17:22:12  »
Det kan störa varvtalssignalen om det är glappkontakt så jetronic tror att motorn går på 20000rpm och sprutar in massa bränsle.
Du kan ju mäta varvtalet vid spridaren med multimeter.
Strömförsörjningen till Renix går ju från bilens elkrets, får Renix för låg spänning orkar motorn inte värva, som jag tror jag sa tidigare går din motor som dom brukar gå när generatorn slutat ladda och batterit blir tomt, blir nog samma problem om Renix får för låg spänning.
9:1 med A-kam är inga problem, finns bla b19 som har så original.



21
Projekt / SV: Volvo 343 DL -76 "RemBosse"
« skrivet: september 16, 2017, 23:01:22  »
Grattis.
Glöm inte att ta mycke bilder.

22
Projekt / SV: Mefistofeles is back!
« skrivet: september 14, 2017, 15:56:57  »
Vad blev det för spänning vid spridarna med nya boxen?
Testat med en annan mätare?  Jag har varit med om att en multimeter  visat tokfel pga vibrationer när jag mätte laddspänning och hade mätaren att ligga på batterit, visade typ 30volt  men när jag lyfte upp den visade den normalt.

23
Projekt / SV: Sixlar's Volvo 360GLT -83 Update 10/9-17
« skrivet: september 11, 2017, 22:05:36  »
från en svart 360 han skulle skrota.

Svart☺ har han en svart höger bakdörr?
Jo det har han fast den var intryckt. Inte originalsvart heller utan ommålad från blå.
Ok då har han inte. Jag kommer ju knappast att ha turen att hitta en dörr så det blir nog att jag målar en. Svart  360 tycks vara ovanligt.

24
Projekt / SV: Sixlar's Volvo 360GLT -83 Update 10/9-17
« skrivet: september 11, 2017, 20:32:28  »
från en svart 360 han skulle skrota.

Svart☺ har han en svart höger bakdörr?

25
Projekt / SV: Mefistofeles is back!
« skrivet: september 11, 2017, 12:17:22  »
Håller tummarna för att det är där felet är.

26
Projekt / SV: Mefistofeles is back!
« skrivet: september 02, 2017, 17:15:43  »
Är nästan bara bränslestyrboxen kvar som kan ha något fel. Har du extra att testa med eller möjlighet att låna.

Du hade bytt alla tänddelar, har du de gamla kvar kan du testa byta kablar och lock.
Det är inte alla gånger som nytt är = felfritt.

27
Projekt / SV: Mefistofeles is back!
« skrivet: september 01, 2017, 23:02:11  »
Som simlar sa så är 10v bra. Sjunker ju till 10v över batteripolerna när du startar.
Men när du inte har igång motorn så du har vakuum ska trycket vara 2.5bar.

28
Projekt / SV: Mefistofeles is back!
« skrivet: september 01, 2017, 07:43:02  »
Kan membranet i original bränsletrycksregulator vara trasigt så den får bränsle via vakuumslangen?

29
Projekt / SV: Mefistofeles is back!
« skrivet: augusti 31, 2017, 23:22:49  »
Tempsensorn är nog likadan.
Jag kan inte förstå annat nu än att den får tokmycket bränsle,  om kallstartventilen inte hade något fel skulle jag demontera original btr för att få  möjlighet att sänka bränsletrycket lägre än original.
För finjustering skulle det vara bäst att ha bredbandslambdamätare, men du måste få den att gå någorlunda bra först. En vanlig lambda är nog också bättre än inget.

Mätte upp 1 bar vid tomgång och 1,5 vid gas.
Alltså toklågt bränsletryck!!

Motsägelsefullt  ::)

Jo men han var ju tidigare upp i 2.5 till 3 bar.
På tomgång ska det vara lite under 2bar och fullgas 2.5.
Undrar om det kan vara problem med bränslepumpsrelät så det släpper så fort han gasar 😕 men det här han antagligen testat bygla.
Var nya mätningen med bara original bränsletrycksregulator?

30
Projekt / SV: Mefistofeles is back!
« skrivet: augusti 28, 2017, 19:00:55  »
Håller tummarna

31
Projekt / SV: Mefistofeles is back!
« skrivet: augusti 25, 2017, 23:43:17  »
Hoppas ny sensor läser problemet.
Går ju att testa med ett motstånd tills du får tag i ny tempsensor.

32
Projekt / SV: Mefistofeles is back!
« skrivet: augusti 24, 2017, 23:42:35  »
Tempsensorn är nog likadan.
Nej ingå andra reläer.
Jag kan inte förstå annat nu än att den får tokmycket bränsle,  om kallstartventilen inte hade något fel skulle jag demontera original btr för att få  möjlighet att sänka bränsletrycket lägre än original.
För finjustering skulle det vara bäst att ha bredbandslambdamätare, men du måste få den att gå någorlunda bra först. En vanlig lambda är nog också bättre än inget.

33
Projekt / SV: Mefistofeles is back!
« skrivet: augusti 24, 2017, 22:08:18  »
Alltså du har ju bara ökat motorvolymen, större motor drar in mer luft, lmm mäter upp mer luft och styrboxen ger mer bränsle, men tycker inte den borde ge så mycket att motorn inte varvar, och därför kan du under test låta den ta tjyvluft som inte l mm mäter.
Du kommer antagligen få spänna fjädern i l mm / sänka bränsletrycket senare.
Jag hade i min svarta en skada på varvtalssignalkabeln från Renix till bränslepumpsrelät / sprutet, det är skärmad kabel så det var invändig kortslutning, hur som ville motorn då inte värva.
Kan kanske också vara fel på bränslepumpsrelät så det vid högre varv kortsluter signalen från renix.
5 år är ju lång tid så är du säker att du har rätt spridare?
Tror 360 har högohm medan B230 har lågohm spridare.

34
Projekt / SV: Mefistofeles is back!
« skrivet: augusti 24, 2017, 21:22:13  »
Förlåt om frågan är dum, men har du tändkablarna rätt? 1342 medsols.

35
Projekt / SV: Mefistofeles is back!
« skrivet: augusti 24, 2017, 21:19:13  »
Rätt.

36
Projekt / SV: Mefistofeles is back!
« skrivet: augusti 23, 2017, 16:21:59  »
Fick kanske ännu mer bränsle med ny lmm så den gick sämre😕
Testa ta loss kallstartventilen och lägg den att spruta i en flaska eller något, låt motorn ta tjyvluft genom hålet där den ska sitta eller håll för hålet.

Kan jag inte bara dra ur kontakten?
Jo om det skulle vara elfel, men ventilen kan vara trasig.

37
Projekt / SV: Mefistofeles is back!
« skrivet: augusti 23, 2017, 15:08:14  »
Fick kanske ännu mer bränsle med ny lmm så den gick sämre😕
Testa ta loss kallstartventilen och lägg den att spruta i en flaska eller något, låt motorn ta tjyvluft genom hålet där den ska sitta eller håll för hålet.

38
Projekt / SV: Mefistofeles is back!
« skrivet: augusti 22, 2017, 21:17:04  »
Kallstartsventilen sitter närmast torpeden :(
Nej, kallstartventilen eller kallas den kallstartinsprutningsmunstycket sitter på insuget.

39
Projekt / SV: Mefistofeles is back!
« skrivet: augusti 22, 2017, 20:33:47  »
Vad händer om man kopplar spridarkablarna fel?
Inget för sprutet är inte sekventiellt.

40
Projekt / SV: Mefistofeles is back!
« skrivet: augusti 22, 2017, 20:30:39  »
Nej de 2 går inte att sätta fel, men tempsensorn du har till höger i bild och kallstartventilen borde passa att  växla kontakter mellan och de sitter ju nära varandra.
Stiften ser sotiga ut, de lilla du haft igång motorn borde de fortfarande nästan se ut som nya, så den får inte för lite i allafall.
Kallstartventilen kan gå sönder och släppa igenom bränsle konstant också, så det behöver inte vara felkopplat.
Men något är ju fel med bilen, men vad.


Sidor: [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... 51