Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - 221341P

Sidor: [1] 2
1
Säljes / 360 -86
« skrivet: september 21, 2008, 17:10:01  »
Fjolårets vinterbil som säljs. Svetdiffad, B230K/A-hybrid som funkar o sladda med.
Mkt trevlig på isen, aningen jobbig i stan.

Står i Arjeplog, obes o avställd. Lätt modifierad med runda framlampor och obeskrivlig gul-röd-brunaktig färg.

Vill du ha med sommar-o-vinterhjulen så vill jag ha en symbolisk summa för dessa, så kommer bilen på köpet så att säga.

2
300 / SV: volvo 300 - alfa 33
« skrivet: mars 31, 2008, 18:48:13  »
Alforna som kör med transaxel (som 300-serien) är som tidigare nämts 75:an och GTV:n, men även alfa 90 har rätt typp av bakvagn.

3
Säljes / SV: Volvo delar
« skrivet: december 18, 2007, 23:49:08  »
har du vänster bakaxelfäste? mitt brast pga hjulstuds (bussningen e hel)

4
Köpes / SV: Höger strålkastare 360 -88
« skrivet: december 18, 2007, 23:21:40  »
har glas o reflektor liggandes löst här hemma.....PM:ar numret om du vill ringa

finns utanför hörby

5
Projekt / SV: Bilstereoåterfallet - 360 GL -86
« skrivet: november 08, 2007, 20:16:32  »
Ser bra ut - som vanligt.

När o var e nästa utställning/tävling?

6
Projekt / SV: Bilstereoåterfallet - 360 GL -86
« skrivet: oktober 30, 2007, 23:27:50  »
filé-kniv funkade för mig...alt. spackelspade i nån tunn kines-plåt

7
Projekt / SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« skrivet: oktober 25, 2007, 11:10:33  »
Hur kan balken läcka olja? Överfyllt nånting?

8
Teknik / SV: Weber orginal på B200K?
« skrivet: oktober 19, 2007, 01:47:07  »
Aldrig hörts talas om. På dom jag stött på har det suttit en Solex-förgasare. Har dock hört att insuget skall passa direkt mot Weber 36/36 DCD. Kolla med misab.se, dom verkar ha koll på förgasare.

9
Projekt / SV: volvo 360 gl
« skrivet: oktober 09, 2007, 22:25:19  »
2 hockypuckar per sida o extra lång bult + mellanlägg? Sätt en puck under o en ovanför fästet i karossen eller motorn, välj själv.

Oavsett hur du gör vill vi ha bilder...:)

10
Övrigt / SV: Allt som har med bussningar att göra :)
« skrivet: september 27, 2007, 03:01:41  »
I växellådan finns inga bussningar, men däremot synkroniseringsringar (puh...långt ord) kärva. Dessa är inget som är lätt att byta, men problemet kan försvinna vid ett oljebyte. En annan källa till kärvning är lederna på växellänkaget, bara att smörja upp, gärna med samma olja som du har i lådan (ATF).

Klonket i framvagnen beror oftast på att fjäderbenslagringen börjat rosta, men det kan även vara spindelleden eller bussningen till reaktionsstag eller krängningshämmaren.

Reaktionsstaget är det som går från hjulet och bakåt/inåt och slutar i en kupad plåt. I den kupade plåten sitter en bussning som kan göra att bilen blir instabil då du bromsar etc, ofta med lite ljud som följd. Ofta är även den kupade plåten ganska rostig, så om du ändå håller på kan det vara klokt att skruva bort bussningen för att se efter (min bil har kört över sina egna framhjul 2 ggr pga rost i den plåten)

Krängningshämmarens bussningar brukar knarra, framförallt vid nerfjädring, typ när man kör ner från en trottoarkant eller bromsar hårt.

Om det knarrar när du svänger då du står still kan det vara spindelleden eller fjäderbenslagringen. Om det dessutom smäller till lite då och då då du svänger beror det på att fjädern snurrar mot sätet, dvs rostig fjäderbenslagring.

Ytterligare en källa till klonk kan vara slitna motorfästen, eftersom motorn då kan gå emot en plastkåpa på rattstången (precis vid styrväxeln)

Om du inte hittar några direkta bevis på att ngt är trasigt så kan det hjälpa att smörja där du kommer åt och sedan köra på en guppig väg, så att rosten skakar bort. Om det klonkar mer efter den behandlingen är det oftast spindelleden som måste bytas.

Lycka till med felsökningen!


11
Teknik / SV: Stendöd Volvo 360 GL 200E motor
« skrivet: september 27, 2007, 02:44:23  »
För att kolla om den drar tjuvluft så behöver du en sak: Startgas!
Spraya mot packningsytor o slangar (med motorn igång), märker du variationer i tomgången har du hittat läckan.

Har du verkligen en kondensator? trodde inte renixen körde med sådant....

12
Teknik / SV: Nu är den död... nästan
« skrivet: september 27, 2007, 02:39:21  »
Det som brukar jävlas med dom där förgasarna är just packningen. Byt den o tvätta samtidigt av kolven.

Lossa INTE nålen eller justerskruven i botten av förgasaren, eftersom du då ändrar bränsl/luftförhållandet (CO på besiktningen)

Montera ihop förgasaren igen, tänk på märkningarna på packningen, kolven och locket. Fyll på förgasarolja.
Lossa insugsröret (det som går till förgasaren från luftburken.
Starta bilen, och efter lagom varmkörning ber du ngn hålla motorn på ca 3000 varv. Då tar du och täpper för insugshålet på förgasaren med ena handen eller liknande så att lufttillförseln stryps en kort stund. Håll kvar handen nån sekund, så att motorn hinner tappa ett par hundra varv/minut och sen har du snabbrensat de flesta kanaler etc, i alla fall dom som används då man kör normalt.

Sätt tillbaks insugsröret och allt annat du lossat, sen är det bara att åka ut och testa.


OBS: Att sätta handen för brukar ta bort lättare avlagringar, och får det aldrig lika rent som en total genomgång av förgasaren. Fördelen är att du slipper pilla isär alltihop med borttappade delar osv. som följd. Dessutom slipper du köpa alla dyra packningar som behövs när man skruvar ner allt i molekyler.

Om puttrandet är kvar får du nog gå vidare med felsökning, t.ex. vakuumslangar och tändning (förutsatt att puttrandet inte beror på kall bil o ingen choke)

13
Teknik / SV: Lite konstig i starten!
« skrivet: september 27, 2007, 02:22:09  »
Vilken motor har du, förgasare eller insprutning?

Har problemet uppstått i samband med ngt annat, t.ex. bytt tänddelar osv?
Kan det ha ngt att göra med att hösten e på ingång med fuktig o kall luft?

14
Projekt / SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« skrivet: september 27, 2007, 02:15:40  »
Hoppat ur framme vid kopplingen? Tror inte att den är skarvad nån annanstans.
Lossa röret från kopplingskåpan så borde du kunna pilla in den igen, alternativt från inspektionhålet, men det tror jag blir svårare (om du inte har extrema spaghetti-fingrar).

Lycka till o trevlig mekning!

15
Projekt / SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« skrivet: september 25, 2007, 23:53:46  »
Drar du ut diffen ovanför eller under bakaxelröret?

Jag vet inte hur skarven ser ut mellan låda och diff, men jag antar att det är ngt splinesförband eller att pinjongdrevet håller ihop allting.

Gissar på att det lättaste är att ta lådan samtidigt, dock aldrig testat själv (än)
finns någon info i dom PDF'erna som dök upp häromdagen?

16
Projekt / SV: Linkans 360
« skrivet: september 24, 2007, 23:49:35  »
Porrig inredning :) Hur ser det ut på natten med belysningen tänd?

Vad har du för avstämning på lådan? tycker rören ser lite korta ut..

Var ligger huvudfokus; glänsa vid torget, åka långt, snabbt o bekvämt eller bara vara värst?

17
Projekt / SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« skrivet: september 24, 2007, 23:43:59  »
Höll huset?

Ska du bränna ihop diffen igen med en kraftigare svets eller byter du tillbaks till enhjulsdrift nu?

Nackdelen med MIG/MAG är ju att svetsen blir ganska hård, o med flusstråd blir den dessutom ofta porös.
Kul att det höll såpass länge att du lärde känna alla sidor av ESAB-diffen. (AGA gör gas, ESAB gör svetsar)

18
Projekt / SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« skrivet: september 24, 2007, 21:01:18  »
Hoppas o gissar på diffen...Lyckades själv rasa kopplingen på SAABen i somras, o då skramlade o lät någe fruktansvärt om lådan, ryckte en hel del med.

Då var det lamellcentrum som delat på sig, o småbitar flög runt under kåpan..trodde pinjongen hadde farit när jag tog bort inspektionsluckan o såg en massa metallflisor :)

På 300-serien måste man väl ut med motorn för att byta koppling, eller går det att ta lådan istället?
dvs lossa spaken, bakaxel, sprängkåpa o drivaxlar o sen dra bakåt.

19
Projekt / SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« skrivet: september 24, 2007, 19:42:37  »
När blir det dissikering? Vill ha bilder!

(det är skicklighet, inte tur som avgör hur man klarar låsta bakhjul) - enl. mig i alla fall :)

20
Projekt / SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« skrivet: september 24, 2007, 19:18:34  »
Hoppla....dåligt svetsat?
Kan nästan sätta en 50-öring på att svetsen spruckit o en bit hamnat i kläm ngn stans.

Vad hade du o svetsa med? - inte flusstråd hoppas jag..

21
Teknik / SV: Samma grenrör?
« skrivet: september 18, 2007, 22:54:59  »
Förgasarmotorer båda två...var nått hål till en värmesköld.

22
Teknik / SV: Vakum mätare
« skrivet: september 17, 2007, 23:54:10  »
Uttaget till ventilationen (slangen som går mot kupén) e nog enklast.

Annars är det nog vilket som, bara den sitter mellan spjäll och insugsventil, dock helst så att den mäter vacuum från alla cylindrarna (dvs precis efter spjället, innan insuget delar upp sig)

Ström o sånt antar jag att du löser själv (Cigg-uttaget har konstant framspänning)

23
Projekt / SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« skrivet: september 17, 2007, 23:45:23  »
Jo...och sen börjar bilen dra i sidled för att höger bakhjul e mer slitet....lite smällar får man tåla! :)

Men rent överlag är det kul med svetsdiff, eller har du för många svängar på väg till/från jobbet?

24
Teknik / SV: Samma grenrör?
« skrivet: september 17, 2007, 23:37:00  »
Kör själv med 740-grenrör på min 360 o det funkar bra. Enda som skiljde var nått extrafäste på 360:ins tror jag...


25
Projekt / SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« skrivet: september 14, 2007, 23:38:04  »
Blir ju kanon det där....o med vintern på väg så ska nog drivaxlarna hålla de med..

26
Trimning / SV: Plana av toppen
« skrivet: september 14, 2007, 14:55:12  »
Hur mycket ska du plana?
Ska du plana mer än 0,5 mm är det starkt rekommenderat att köra två vändor, där den sista tar endast nån tiondel....alternativt kör du med lägre matning..


Har du några data på planfräsen du tänkte använda samt hur mycket du tänkte plana?
(O kanske vilket språk som används i maskin; förutsatt att du vill skriva koden själv...)

27
FAQ/Vanliga frågor / SV: Varvstopp
« skrivet: september 14, 2007, 14:49:44  »
Min B200K hade en vanlig rotor, men ändå varvstopp på 6100-6200...kan iofs ha berott på dålig spole eller det faktum att ettan inte hadde så mycket komp..

28
Projekt / SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« skrivet: september 14, 2007, 14:37:05  »
Ta pinnsvetsen o fyll på tills det ser ut som det gjorde innan...eller fyll hela diffen :)

29
Projekt / SV: 360 RS MK2
« skrivet: september 13, 2007, 23:12:44  »
....men klippet är från 2006-09-09.....trist men sant (tror jag)

MVH//glädjedödaren

30
Trimning / SV: Plana av toppen
« skrivet: september 13, 2007, 18:04:53  »
Vad är en FOP?
Pinnbultarna brukar gå att gänga ur, brukar dock sitta med ex. Loctite.
Materialet i kanalerna e väl vanlig aluminium, så att spänna måttligt bör gå.
Har du någta hål/rännor i arbetsbordet kan du ju skruva fast toppen underifrån...

Lycka till.

31
Elsystem / SV: Övervarvskydd 5500 RPM?
« skrivet: september 12, 2007, 21:36:22  »
Var din nya rotor överdrivet dyr eller såg konstig ut så är det nog en modell med inbygd brytare.

Bara att byta till en vanlig rotor, typ från en 240 eller liknande.

32
Klotterplank / SV: Re:Vem bor vart?
« skrivet: september 10, 2007, 18:10:51  »
Höst-Vinter-Vår bor jag i Arjeplog, Norrbotten
Sommar i Hörby, Skåne

Då pratar du två härliga dialekter flytande?  :)

Varför bor du i skåne på sommaren, är det på semestern eller?

Pluggar i Arjeplog på hösten/vintern/våren.....familjen finns i Skåne

33
Teknik / SV: Nybytt motor - puggar som få...
« skrivet: september 10, 2007, 00:32:49  »
Hade förtändning på knappt 5 grader,o brytarna hadde oxiderat lite, så jag filade till dom, ställde gapet och gav han en förtändning på drygt 15 grader. Blev kanon! Mycket vridstarkare.

Vad gäller soppaförbrukning ska jag inte klaga, med fullastad bil o långkörning Skåne-Norrlands inland (Arjeplog) så drog den 0,73, utan ägg under pedalen..:)

34
Teknik / SV: Nybytt motor - puggar som få...
« skrivet: september 04, 2007, 00:35:37  »
Trevligt med intresse.. Att täta förgasarmembranet hjälpte en hel del mot "puggandet" men jag tycker fortfarande att bilen känns klen för att ha en B230.....körde Superstage i helgen (1/9 på Åmsele) och hann precis varva ur trean på långrakan (lite över 110 km/h) så nått fel borde det vara i motorn.

Nån som har koll på hur tändningen skall stå på dessa motorer? Fördelaren e från en gammal 240 med B21:a och förgasaren e från en 740 med B230A.

Händer inget magiskt snart med motorns karaktär blir det MS och kanske turbo i vinter...den som lever får se..

35
Teknik / SV: Volvo 360 - B200K - Går ej på alla cylindrar.
« skrivet: september 04, 2007, 00:24:54  »
Spraya startgas på alla vakuumslangar och framförallt på insugspackningen. Jag hade själv en B200K i min bil innan, o den drog tjuvluft till den främsta cylindern.

Om du inte behövt tanka bilen än så kan det vara gammal bensin som spökar..

36
Foto/Film / SV: MEdlemmarnas 300or.
« skrivet: september 04, 2007, 00:06:25  »
Min andre 360, en 86:a med B230K, rollad orange med mattsvart huv och golflampor i fronten. Besiktigad!

Bild från Superstage-körningen på Åmsele 1:a september  2007, snodde bilden från: http://race.ulkhyvlers.net/misc/070901/1.html



Bromsar hårt på bilden....

37
Teknik / SV: Nybytt motor - puggar som få...
« skrivet: augusti 22, 2007, 14:36:18  »
Om nån är intresserad så berodde problemen på läckande förgasarmembran. Tätade det gamla med packningssilikon o det fungerar bra nu.

38
Projekt / SV: Bilstereoåterfallet - 360 GL -86
« skrivet: maj 27, 2007, 05:28:06  »
Åja, trea e inte så farligt!

Vad tyckte domarna, o framförallt; vad tyckte du?

Vilken typ av tävling var det, spela fint eller ha snygg bil/installation?

39
Teknik / SV: Byta motor och bygga nytt bränslesystem..
« skrivet: maj 20, 2007, 04:46:35  »
Orginal bräslepumpsrelä går oftast på tändningsspänningen (ansl. 15 på tändlåset tror jag) samt en varvtalssignal från motorn för att stänga av pumpen om man smäller.
Använder du ett vanligt relä (slutande, typ till extraljus) räcker det att koppla detta till tändningslåset eller matningen till tändspolen.

Utöver det du nämde behövs bara en returledning, men i alla fall min 360 -86:a med B200K hade en sån orginal.

Något jag måste rekommendera är att felsöka den gamla motorn först, så lär du dig massor om tänd- och bränslesystem.

Lycka till med bytet!

40
Övrigt / SV: Svårstartad 360
« skrivet: april 19, 2007, 11:59:37  »
Sitter väl en backventil i pumpen.
Har du testat att choka när du startar, för att testa om felet beror på förgasaren eller soppatillförseln.?

Sidor: [1] 2