Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - simlar

Sidor: [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... 84
1
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« skrivet: april 17, 2019, 08:48:02  »
Man ska inte krångla till det i onödan ;D

2
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 14/4-19
« skrivet: april 14, 2019, 21:33:16  »
Kort update även denna helg, men bättre än ingen update :)

Började med att jag i veckan köpte mig en sugpump från biltema för 349kr, detta för att den sug-pumpen på Merca-motorn inte ville till att suga bränsle längre fastän den funkade perfekt då motorn togs ur bilen i höstas :-\

Men tog då i lördags och kopplade in biltema-pumpen och kollade inställningen av dieselpumpen på motorn. Visade sig att pumpen stod ca 10° fel så tog väldigt noggrant och nollade pumpen med veven på 12° ATDC enligt information jag hittat på nätet.

Drog sen på starten och motorn började hosta nästan direkt men rök och luktade fruktansvärt illa då den inte tände ordentligt så gick ut i förrådet och hämta merca-avgassystemet och hängde på för att få ut avgaserna bra bit utanför garaget.
Fortsatte nöta på starten men den hostade bara, tände till direkt då man sprutade in minsta lilla startgas i insugskanalerna så verkade lovande.
Eftersom jag inte ides koppla in glödstiften bara för provstart så tog jag och eldade in i insugskanalerna med min mixgasbrännare och då jävlar startade motorn och gick fint :D

Så nu vet jag att motorn går tillsammans med OM601-pumpen och hur man ställer in tändningen på dessa motorer.

Sen så kastade jag ihop en pytteliten motorvagn väldigt snabbt bara för att kunna rulla ut motorn i förrådet så får den stå där tills det är dags att ta tag i den igen :)

Video på start av motorn:
https://youtu.be/RDatTJxW_0w

3
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« skrivet: april 10, 2019, 06:59:48  »
Riktig :)
Slungdiff är ju inget att ha ;)

4
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 7/4-19
« skrivet: april 07, 2019, 21:15:02  »
Kort update denna veckan också, tråkigt när man har byggt färdigt det mesta inför sommaren :P

Har dock i Lördags bytt till Bosch-tändkablar och sen suttit en bra stund och justerat tändning och bränsle på tomgång och 1500rpm stillastående bara för att få tomgången lite jämnare och bilen lite jämnare i gången vid dragläge.

Har däremot fått ett paket, fyndade en Volvo Lamelldiff för 1500kr på Tradera ;D
Blir fin att montera i 1031-axeln sen innan den monteras i bilen.

Har för det mesta städat lite och småpillat med diverse andra projekt men idag så bestämde jag mig för att sätta ihop OM604an med omodiferad OM601 mekpump bara för att försöka provstarta med den.
Bytte oljefilterhuset, pumpdrevet, monterade mekpumpen, spridarrören och monterade om601 vakuumpumpen.
Lyfte sen ner motorn på en lastpall och spände fast den. Monterade svänghjulet, växellådshuset och startmotorn.
Hämtade sen en dunk med diesel och kopplade på lite slangar och höll på närmare 1h att nöta på starten för att lufta bränslesystemet och försöka få den att starta.
Fick dock den ej att gå igång utan bara en massa rök och sen var det dags att göra kväll.

Ska fortsätta nästa helg, misstänker att pumpen står någon millimeter fel så den "tänder" för sent.

5
Projekt / SV: Sixlar's Volvo 360GLT -83
« skrivet: april 04, 2019, 22:03:21  »
Jo det är ju alltid det som är bekymret med dessa bilar :P

6
Projekt / SV: Sixlar's Volvo 360GLT -83
« skrivet: april 04, 2019, 07:15:25  »
Hittade faktiskt på Ebay från Kina, 30 micron filter med renglringsbart stålfilter.
Beställt 2st, en till denna bil och en till min, hoppas det passar :)
https://rover.ebay.com/rover/0/0/0?mpre=https%3A%2F%2Fwww.ebay.co.uk%2Fulk%2Fitm%2F151206736389

Tack! Ja nog var det nära att ge upp men som tur är har jag lite delar i gömmorna att kasta på som sist verkade lösa problemet :P

7
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« skrivet: april 02, 2019, 06:42:47  »
Förstör ju sleeper-stuket om man ser att det är olika bultmönster ;)


Jo svårt att hitta volvo-original för vettiga penga  :-\

8
Projekt / SV: Sixlar's Volvo 360GLT -83 Update 31/3-19
« skrivet: mars 31, 2019, 21:23:21  »
Kort update här!

Tog in denna bilen i Lördags och tänkte att nu jävlar ska bromsarna fixas.
Bromsarna har alltid varit dåliga i denna bil, dom tar inte förrän pedalen tryckts i botten.
Bromsarna fram kommer från min 88a så dom vet jag funkar korrekt.
Hjulcylindrarna bak är bytta och bromsbackarna är justerade så att trummorna precis går att lirka på.
Samtliga bromsslangar är bytta.
Bromsarna är luftade flera gånger.

Trots allt detta så blir det inte bromskraft förrän pedalen nästan tar i golvet.

Misstänkte då huvudcylindern så bytte till den jag sparat från 345an.
Luftade bromsarna ordentligt.
Ändå beter sig pedalen likadant.

Brorsan fick då snurra på hjulen medan jag bromsade. Frambromsarna blir det motstånd i takt med att pedalen trycks ner men bakbromsarna går friktionsfritt ända till just i botten och då nyper bakbromsarna fast.

Kom då på att det sitter ju en bromstryckregulator nere på rambalken just ovanför framvagnsbalken på vänster sida och denna reglerar bromstrycket till bakbromsarna.
Misstänker då att denna regulator kärvar.

Går ut i gömmorna och gräver fram bromstryckregulatorn från 345an och byter till den.
Lufta bromsarna ordentligt ännu en gång.
Trycker på pedalen långsamt neråt medan brorsan snurrar på hjulen, alla hjul bromsas direkt pedalen trycks ner och blir trögare och trögare ända till dom inte går att vrida längre :)

Skruvar på hjulen ordentligt och sänker ner bilen på backen.
Provkört lite på gården och bromsar en massa, bromsarna känns bättre och bättre för varje bromsning.

Äntligen fick vi ordning på det racklet :D


Sen backade jag in bilen och tömde tanken för att ta loss tankarmaturen och se hur det ser ut inuti tanken.
Ser relativt mycket smuts i botten på tanken men ser ej något annat som kan orsaka att pumpen skrålar så jävligt som den gör ibland.
Fyller i några liter bränsle och brorsan tjuvkopplar pumpen framme vid säkringen.
Ser ej att det skummar sig i tanken och "hinken" fylls upp med bränsle nästan direkt och håller sig full så länge vi kör pumpen.

Utesluter då att något inuti tanken orsakar oljudet från bränslepumpen.
Misstänker nu starkt att pumpen suger i sig en massa skit från tanken och detta begränsar flödet som gör så pumpen skriker.

Lösningen på detta får bli att leta reda på ett bränslefilter med 12mm anslutning för att använda som förfilter och hoppas det löser problemet, tyvärr verkar dom vara både svåra att få tag i och dyra  :-\

9
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 31/3-19
« skrivet: mars 31, 2019, 21:04:24  »
Väldigt kort update :)

Har inte alls gjort något mycket i helgen för att jag bara lyckades hitta 1 av 2st överfall till E36-krängningshämmaren så kändes helt meningslöst att ens försöka planera byggnation för att montera den.

Hade mailkontakt med spacer.se i fredags om spacer från 4/100 med pinnbult till 5/120. Skulle gå att lösa om spacern kunde vara minst 43mm tjock. Synd det inte är hjulbult på dessa för då hade jag kunnat köpa omvandlingsspacers till E30 :'(

Hissade då upp bilen på ena sidan och tog loss hjulet, ställde dit ett av E36-hjulen och måttade. 35mm tjock spacer var möjligt men mer än så kräver valsning och eventuellt breddning av bakskärmarna så det sket sig.
Synd då jag gärna skulle fixa så jag kan köra E36-hjul runtom redan innan byte till 240-axel.

Lutar då åt att försöka få tag i 2st 15" fälgar med 4/100 och kränga över 2st 195/50-15 för att då även skaffa 15" Volvo-navkapslar/hjulsidor för att dölja att det är olika fälgar/bultmönster.
Krångligt och inte så värst snyggt då jag hatar navkapslar :(

Men skruvade tillbaka 13" 360-hjulet och sänkte ner bilen.
Åkte sen och köpte en dunk BF98 och hällde i 360in innan jag körde ut den ur garaget.

Lät den då stå på tomgång tills den blev varm, torrvarvade lite och kände på föret ut från gården innan jag vågade mig ut till den torra och snöfria vägen några meter bort.
Tog sen en väldigt kort provkörning på någon kilometer och kunde konstatera att bromsarna är fruktansvärt mycket bättre och framvagnen kändes fruktansvärt bra på den korta biten :D
Kunde även konstatera att jag inte märkte någon tydlig effektskillnad med 2" volvo 740 slutljuddämpare och ljudnivån var avsevärt mycket bättre men fortfarande väldigt tydligt turbo och dumpljud så jag är riktigt nöjd med det också :)

Synd att det än så länge bara är dom större vägarna som är fri från snö och is så lär dröja några veckor till innan det blir att åka någon längre sväng med bilen.

10
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« skrivet: mars 30, 2019, 21:59:28  »
Bladfjäderfästena är ganska långa för att dom ska förhindra axlewrap.
Tror dom var 4,5" långa och 2" breda (ska vara samma bredd som bladfjädern).

U-bultarna är långa, väldigt långa jämfört med vad som behövs, 5,5" om jag inte minns fel men gängade långt så man kan dra åt och kapa av i rätt längd.

11
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« skrivet: mars 30, 2019, 18:01:10  »
Från USA till Jeep :)
Har dock sett att Dalhems säljer sånt så skulle rekommendera dom istället så man slipper tullavgifter.

12
Trimning / SV: Ännu en turbo tråd :)
« skrivet: mars 19, 2019, 19:32:00  »
Jajemän bara montera tryckvakten på tryckröret så att vid ett visst tryck aktiverar tryckvakten ett relä som ger ström till spridaren.

Tryckvakt så vill du ha en som gängas fast, gärna ställbar mellan t.ex 0-1bar eller ännu lägre.
Lyckas inte hitta någon vettig, vet att tidiga Saab 900 Turbo hade en ställbar tryckvakt som många använder (https://www.tradera.com/item/301910/332166773/saab-turbo-tryckvakt-)
Hittar tyvärr inte att köpa en sådan.

Går annars att använda en oljetryckskontakt som du monterar på tryckröret eller i ledigt hål i insuget. Samma gänga i insugets vakuumanslutningar som på många oljetryckskontakter, 1/8"npt.
Man kopplar då in den med ett slutande relä för att aktivera kretsen och ett växlande relä så att när oljetryckskontakten bryter jorden då tryck uppnås växlar relät över till 87a och skickar då ström till spridaren.

Oljetryckskontakter finns med olika öppningstryck men vanligtvis öppnar dom vid 0,3bar.

Man kopplar då in det så här:
Slutande relä:
30 - Plus från batteri med säkring
85 - Jord
86 - Plus från tändningslås
87 - Plus till det växlande reläet

Växlande relä:
30 - Plus från det slutande reläet
85 - Oljetryckskontakt
86 - Plus från det slutande reläet
87a - Plus ut till spridaren
87 - ingenting, skydda denna så att den ej kan få kontakt med jord.

Varför du vill ha två reläer är för att spridaren inte ska få ström konstant med tändingen avslagen då neutralläget på den växlande strömbrytaren blir att den skickar ström till spridaren.

För att förtydliga lite bifogar jag en väldigt snabb skiss.


Edit:
Vet nu ej hur mycket ström en spridare drar men bör ej dra alls något mycket och det slutande relät går då att ta bort.
Lämpligt vore att mata det växlande relät från bränslepumpsäkringen, tillsatsbränslekretsen är då endast aktiv när bränslepumpen är aktiv.

Man kopplar då såhär:
Växlande relä:
30 - Plus från bränslepumpssäkringen bakom batteriet
85- Oljetryckskontakt
86 - Plus från bränslepumpssäkringen bakom batteriet
87a - Plus ut till spridaren
87 - ingenting

13
Trimning / SV: Ännu en turbo tråd :)
« skrivet: mars 19, 2019, 13:48:38  »
Jo kallatartsspridaren är så pass liten så den är bara koppla på ett relä och styra reläet med en tryckvakt

Extraspridare av tillskottssprutsmodell beror på storleken på spridare, nog liten spridare så går det bra att köra den fullt flås på en tryckvakt.

14
Trimning / SV: Ännu en turbo tråd :)
« skrivet: mars 19, 2019, 08:57:19  »
Kallstartsspridaren med tryckvakt kan funka, vet ej hur många cc/min den flödar men inte omöjligt att den räcker för 0,3-0,5bar då orginsprutet fetar på ända ner till lambda 0,7 vid full gas (åtminstone i min GLT då den hade orgsprut).
Gissar att det räcker till ca 130hk med org bränsle och kallstartsspridaren som tillskott vid ladd vilket du bör nå vid  lite över 0,3bar ladd (940LTT med 13C laddar 0,3bar för 136hk).

Jo extraspridare monteras vanligtvis på tryckröret just innan insuget, bästa vore en extra spridarrad på insuget men onödigt avancerat för ett snikbygge :P

15
Trimning / SV: Ännu en turbo tråd :)
« skrivet: mars 18, 2019, 16:52:33  »
Jo mellan luftfiltret och turbons inlopp :)

Progressiv btr kan fungera. I teorin ska det fungera till en viss gräns men jag har själv aldrig provat, luftlödet ökar inte linjärt med laddtrycket och bränslemängden ökar inte linjärt med bränsletrycket vilket gör det svårt att få korrekt bränsleblandning enbart med en progressiv btr. Inte bra heller att öka bränslemängden med högre tryck då pumpen får jobba hårdare och får kortare livslängd.

Man vill inte heller stänga av returen, detta resulterar i att bränslepumpen får arbeta extremt hårt vilket medför kraftigt kortad livslängd och väldigt högt bränsletryck som kan spränga bränsleledningar/slangar med mest troligt brand som följd :-X

Det går tyvärr inte att byta till större spridare utan att mappa om insprutningen, åtminstone inte om man vill ha vettig bränsleblandning då motorn går utan laddtryck.
Originalinsprutningen på 300-serien är ej mappbar vad jag vet.

16
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« skrivet: mars 18, 2019, 05:34:15  »
Tackar!
Jodå recension av framvagnsbygget kommer, jag längtar efter att få provköra bilen :)

17
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 17/3-19
« skrivet: mars 17, 2019, 21:22:38  »
Efter detta sprutade jag på tjockt med tröskelskyddsmassa på mina nya bromsslangshållare och skruvade sen på framhjulen innan bilen sänktes ner på marken.
Nervöst var det att ställa ner bilen för första gången med nya framvagnen :P

Cambern ser ut att vara nära på 0°, man blir lite lurad på bilden pga golvet lutar ner mot avloppet.
Framhjulen hamnade precis där det var tänkt i hjulhuset och resultatet är som förväntat :D

Synd att någon provkörning inte gick att göra, har kvar att montera downpipen igen innan bilen startas och sen vänta på att asfalten ska tina fram, har kommit totalt ca 50cm snö dom senaste två veckorna så känns som det lär dröja ::)

Har även planer på att försöka bygga dit E36-krägningshämmaren så att den monteras i dom bulthålen som reaktionsstagskopparna monteras med original då dessa hål nu är oanvända, detta pga 360-krängaren har för korta armar för att nå fram till E36-bärarmarna.


Det var allt för denna uppdatering ;)

18
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 17/3-19
« skrivet: mars 17, 2019, 21:11:55  »
Sen monterade jag spindlarna i bilen, monterade bromsbelägg och bromsok och moment drog hjullagren med 290Nm innan fettkoppen monterades.

Efter det så började jag klura på bromsslangsfäste i karossen.
Provade först med 360ins bromsslangar men tyckte det inte gick att få dom i lämplig position för enkel bromsrörsdragning och få dom att inte vridas och dras i för mycket.
Provade då med E36-bromsslangarna och klurade lite, kikade lite bilder på google på diverse bilar och kom fram till vad som verkade vara bästa lösningen.
Snabbt så fixade jag till fästen i 2mm plåt som sedan svetsades fast i karossen :)

Sen monterade jag 360ins bromsrör i originalställena innan jag började böja dom för att passa med mina ombyggationer, fick till slut rören bra dragna så dom inte verkar bli ivägen för något.
Efter det så luftades frambromsarna, fyllde bara på bromsvätska i behållaren och öppnade nipplarna och efter några minuter började det rinna ur ena oket så drog åt den luftningsnippeln och någon minut senare i andra oket så drog åt luftningsnippeln där också.
Pumpade pedalen för hand och den känns riktigt stum och fin så förhoppningsvis kom all luft ut så pass enkelt :D

19
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 17/3-19
« skrivet: mars 17, 2019, 21:02:39  »
Fick även i veckan hem en universal hastighetsmätare som kopplas på abs-sensor. Beställde från kina för 2veckor sen men visade sig ha skickats från Luxemburg så snabb frakt och slapp tull och moms :D
85mm diameter, tanken är att slakta ett 300-serie mätarhus och bygga in den i tillsammans med en 85mm varvräknare som jag ännu inte fått.

Blev även en bild på mina nya bärarmar med nya bussningar innan dom monterades i bilen :)

Sen skruvade jag loss hjullagrerna, svetsade ihop bromssköldarna där dom spruckit och monterade nya lager och skivor och 325-okhållaren.

20
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 17/3-19
« skrivet: mars 17, 2019, 20:58:04  »
Ny helg och ännu en update ;D

Har i Torsdags bytt bussningar i "lollipopsen" och pressat på dom på mina nya e36-bärarmar på lunchrasten.
Har även spenderat pengar på verktyg.
På Jula köpte jag mig en 10T press då det var 500kr rabatt som Julaclub-medlem så kostade bara 1499 så har jag mig en press i garaget för framtida användning och köpte även en 46mm hylsa :)
På biltema köpte jag mig en momentnyckel med spannet 70-380Nm för 789kr, kände att det var lika bra att köpa en egen momentnyckel av större modell så jag har en i garaget ::)

21
Trimning / SV: Ännu en turbo tråd :)
« skrivet: mars 17, 2019, 20:51:05  »
Absolut enklast att turbokonvertera 300-serie med insprutning, finns B19E, B200E och B200F har elektronisk insprutning med luftmängdmätare.
Går turbomata B19A också om man bygger likadant som Volvos AT-sats, går då ta ut ca 150hk innan förgasaren inte klarar av att leverera nog med soppa.

Fränast dumpljud får du om du tar bort och pluggar dumpventilen och monterar öppet luftfilter, man får då ett riktigt mysigt kvitter istället för dumppyset :) Turbon ska ej ta skada av det vid laddtryck under 1bar.

Dom flesta monterar luftmängdmätaren så att turbon suger genom denna.
Finns en plugg (om den inte redan är bortplockad) på LMM och där under finns en insexskruv som justerar CO-halten, det är denna många brukar skruva på.

Motorstyrningen tycker inte om att köra öppen dumpventil då luften LMM mätt upp dumpas bort och man får då extremt fet blandning innan nästa mätning.
Köra utan dumpventil ska dock ej spela någon roll då den uppmätta luften ej försvinner.



Personligen om jag skulle bygga snikturbo på en bil så skulle jag skippa alla modifkationer på motorstyrningen utan bara montera en eller flera extraspridare istället, och en bredbandslambda så klart men det anser jag är ett måste vid all trimning.

Det jag har i tanke är då att:
Montera LMM på turbons sugsida och förläng kablarna så dom når.
Montera en eller fler spridare på tryckröret så nära insugets inlopp som möjligt, spridaren/arna får bränsle via en hemmabyggd fuelrail som matas med bränsle via ett Y-kors på bränslematningen till ordinarie bränslesystem. Retur från denna extra fuelrail bör ej behövas.
Denna spridare styr man med ett tillskottssprut bestående av t.ex en arduino som PWM-styr spridaren/arna med hjälp av en laddtryckssensor, man mappar då spridaren med endast pwm% och insugstryck och mappar så att lambda håller sig stadigt runt 0,8 vid fullast.

Går att bygga extremt simpelt tillskottssprut med en tryckvakt och ett relä istället för en pwm-styrning, men då öppnar spridaren fullt då man når tillräckligt med tryck för att tryckvakten ska aktiveras.

22
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 10/3-19
« skrivet: mars 10, 2019, 20:58:54  »
Update!

En kort update blir det denna gången. Har haft "sportlov" i en vecka som spenderats hos mina morföräldrar och mest bara tagit det lugnt, enda bilmecket har bestått av att fixat lillbrorsans Jetta mk2 1,6td genom besiktningen.

Men på Fredag den 1/3-19, precis innan jag skulle lämna Luleå så fick jag alla mina paket innehållandes BMW E36 325 bromsskivor, belägg, hjullager, bromsok och okhållare samt framvagnssats.
Totalt 3st paket och samtliga beställdes på Måndag 25/2-19 :)

Skivor, belägg och hjullager köptes från merbil.nu, hittade dom via tradera då jag letade efter delar. 299kr för 2st 286mm ventilerade skivor inkl belägg och 199kr/st för hjullagerna var oslagbart pris så kändes värt att chansa trots okänd kvalitet.
Lite paff däremot att bromsbeläggen är av märket merbil.nu ::)

2st begagnade 325-bromsok inkl okhållare och väldigt fräscha bromsbelägg köptes på Ebay för ca 500kr.

Framvagnssatsen köptes på Ebay för ca 1000kr, även där okänt märke av okänd kvalitet men lär inte vara sämre än biltemas grejjer som kostar över det dubbla.

Sen så kom jag till Kalix igår Lördag 9/10 och spenderade en kort stund idag med att mecka dit framvagnsbalk och byta styrstag.
Planen var att även göra färdigt E36-spindlarna med nya hjullager skivor och ok. Började med att mecka loss 318-ok, okhållare och skivor men då hjullagerna skulle loss så blev det stopp.
Behöver en 46mm hylsa för att få loss muttern som håller hjullagerna samt att då dom nya moneras ska dom dras fast med 290Nm så får bli att köpa en 46mm hylsa på Jula i veckan och låna en tillräckligt stor momentnyckel från jobbet till nästa helg :P

Det var allt som gjorts dom senaste två helgerna men målet är att nästa helg få ställt ner bilen på hjulen igen :D

23
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« skrivet: mars 06, 2019, 14:40:40  »
Tackar!

24
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« skrivet: mars 01, 2019, 08:15:04  »
Tackar!

Min teori är att klarlacken och färgen fyller igen porerna bättre innan karosserikittet läggs på, förmodligen onödigt men har en massa gamla färgburkar ståendes på hyllan så lägger hellre på för mycket än för lite :P

25
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 24/2-19
« skrivet: februari 24, 2019, 21:06:58  »
Update igen efter ytterligare en helg i garaget :)

Blev inte så många bilder denna gången, mest för att det mesta är lika som förra helgen ::)

Började med att bygga dit tvärbalk och fäste på förarsidan.
Sen slipade jag fästena på båda sidorna innan klarlack, färg, karosserikitt, färg, klarlack och tröskelskyddsmassa åkte på (föredrar tröskelskyddsmassa för jag tycker det blir finare finish än underredsmassa).

Efter det så gjorde jag färdigt framvagnsbalken, boxade ihop balken där jag fått kapa ur kraftigt för att svänghjul och sprängkåpa ska rymmas och byggde då även färdigt resten av balken.
Sen slipa till svetsarna och efter det målade jag hela framvgansbalken med svart hammarlack.

Kvar innan framvagnen är körklar är att beställa och montera ett kit med nya bärararmar, bussningar och styrstag samt nya hjullager då ett av dom är dåliga.

Det var allt för denna helgen :)

26
Projekt / SV: Dragracing 343
« skrivet: februari 24, 2019, 20:47:43  »
Ser riktigt mäktigt ut med motorn i bilen :D

Spännande med automatlådemeck :)

27
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« skrivet: februari 18, 2019, 22:37:06  »
Jo att hugga sig fram när man gör sin egna stig är ju inte helt oväntat ;)

Tackar! Jag känner mig väldigt nöjd med fästena vilket göder motivationen :)

28
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« skrivet: februari 17, 2019, 22:02:49  »
Jo helt klart, låser upp väldigt mycket bolt-on uppgraderingar ;D

29
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« skrivet: februari 17, 2019, 21:25:08  »
De blir lite måttade när man ska bygga ihop de  :)
Ser ju ut och bli najs me BMW framvagn
Jo lite mätande och klurande krävs för att få ihop det :P

Tack! Hoppas det gör tillräcklig skillnad på körkänslan för att det ska kännas värt arbetet ;D

30
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 17/2-19
« skrivet: februari 17, 2019, 21:22:48  »
Sen putsade jag bort en jävla massa underredsmassa och svetsade dit tvärbalken och efter det knyta ihop lollipop-fästet med denna nya tvärbalk.

Bara kvar att putsa till svetsarna, måla och rostskydda både invändigt och utvändigt i mina nya plåtar :)

Men detta var allt jag hann i helgen, hade bara tid att städa ihop allt man dragit fram för ombyggnationen.
Så nästa helg är det full fart igen ;)

31
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 17/2-19
« skrivet: februari 17, 2019, 21:19:24  »
Efter några minuters funderande bestämde jag mig för att bygga en tvärbalk att knyta ihop med längsgående balk och "lollipop"-fästet.

Gjorde först en snabb mall av ett gammalt flingpaket tills jag blev nöjd med passformen.
Sen en snyggare mall i papper med tillhörande flikar för att punktsvetsa genom, detta för att bygga liknande original.
Sen när pappersmallen passade bra så blev det att kopiera denna i plåt ::)

Gjorde två likadana balkar i 1mm tjock plåt då jag behöver till vänster sida också.

32
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 17/2-19
« skrivet: februari 17, 2019, 21:15:59  »
Kom sen efter lite klurande på att för att få bärarmen i rätt vinkel så räcker det att vänta på "lollipopsen" så att bulthålen pekar inåt mot mitten av bilen istället för utåt mot längsgående balk då det endast är fästet som annars måste sänkas in i längsgående balk.

Så bankade loss lollipopsen på båda bärarmarna och satte vänster på höger sida och höger på vänster sida för att få vinkeln på bulthålen rätt och bankade på dom så att dom pekade åt andra hållet jämfört med original-E36.

Kapade sen ut bitar i 6mm tjockt stål och gängade m10x1,25 för att kunna använda 360ins original fingängade m10or som original håller fast skålen för reaktionsstaget.

Sen monterade jag tillbaka höger bärarm i bilen, märkte att jag behövde banka in en grop ca 5-10mm djup i längsgående balk för att få hjulet centrerat i hjulhuset.
Svetsade sen dit fästet för bakre bussningen, blev helnöjd med placeringen men inte med stadgan då golvet i bilen flexade när man slet lite i bärarmen.

33
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 17/2-19
« skrivet: februari 17, 2019, 21:07:14  »
Provmåttade lite för att se så att det går att få hjulet i rätt placering i hjulhuset, blev 3st plankor framför och bakom hjulet = centrerat :)
Och hjulet hamnar i mitt tycke helt perfekt placerat i hjulhuset, just innanför den ca 3cm breda skärmkanten.

34
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 17/2-19
« skrivet: februari 17, 2019, 21:04:20  »
Men på plats kom framvagnsbalken till slut så kunde då provmontera en E36-bärarm.

Såg vid en första anblick ut att passa så gott som perfekt, men visade sig att bärarmen blev lutad för mycket nedåt så den bottnade i kulleden.
Detta för att "lollipopen" tar i längsgående balk, måste isf göra en försänkning i balken på några centimeter för att få plats.

35
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 17/2-19
« skrivet: februari 17, 2019, 21:00:42  »
Ja ännu en helg med byggande i full fart ;D

Började med att svetsa 99% färdigt undersidan av framvagnsbalken och demonterade den sen från jiggen för att gå vidare med provmontering innan färdigställning av balk.

Visade sig sen att jag var tvungen att ta bort täckkåpan vid svänghjulet som skruvar i spängkåpan och kapa ur  framvagnsbalken en bra bit för att allt skulle passa.
Förhoppningsvis har SFRO inga invändningar mot detta då bilen ska registreras i framtiden, annars så kommer nog jiggen få komma till användning igen.

36
Projekt / SV: Volvo 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel
« skrivet: februari 17, 2019, 20:52:37  »
Ja ibland så lyckas man hitta dom perfekta grejjerna, nästan så man kan tro det är modellanpassat ;D

37
Projekt / SV: Volvo 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel
« skrivet: februari 17, 2019, 11:15:27  »
Ja bara man ser tydligt tempen så räcker det att kasta ett öga ibland, eller be passageraren hålla koll :P

Tack för länken :)

38
Projekt / SV: Volvo 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel
« skrivet: februari 17, 2019, 11:00:19  »
Såpass smart avgastempmätare :) Var hittar man en sådan?
Passar ju in bra med den resterande gröna mätarbelysningen i dessa bilar :)

39
Projekt / SV: Volvo 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel
« skrivet: februari 17, 2019, 10:40:19  »
Fint med 3,27:1 :) varvar då 2500rpm i 110 om jag inte minns fel, hade sån diff i 345an.

Är det den med digitala gröna siffror som är avgastempmätaren? Vad gör knapparna?

40
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« skrivet: februari 13, 2019, 16:46:07  »
Jo genvägar blir oftast senvägar vid bilmodifiering så alltid bra att göra ordentligt på en gång :)

Sidor: [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... 84