Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - simlar

Sidor: [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... 87
1
Gruppköp / SV: 2020 domän och webbhotell avgift
« skrivet: maj 06, 2020, 05:59:44  »
Swishat!  :)

2
Projekt / SV: Volvo 360 bmw v8 turbo
« skrivet: april 24, 2020, 13:47:18  »
Smart lösning :D
Blir spännande att se hur det håller för dig :)

3
Gruppköp / SV: 2020 domän och webbhotell avgift
« skrivet: april 22, 2020, 17:19:01  »
Självklart hjälper jag till att betala också!  :)

4
Projekt / SV: Volvo 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel
« skrivet: mars 05, 2020, 20:31:14  »
Ja jävlar ibland känns det som Volvo planerade att bilarna skulle modifieras i framtiden :P

5
Projekt / SV: Volvo 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel
« skrivet: mars 05, 2020, 18:47:23  »
Passar 740 16V huvudcylindern rakt på 360ins bromsservo? :o

6
Teknik / SV: Volvo 343 GLS B19A startar inte
« skrivet: mars 05, 2020, 18:46:27  »
Provat starta med startgas?
Enklast att börja så i felsökning, startar den på startgas så är det bränsletillförseln som är problemet.

Har bilen stått i något/några år?
Kan i så fall vara att bensinen i tanken blivit dålig så bränslet inte brinner.

Får den luft?
Får den soppa?
Både fram till förgasaren och från förgasaren in i motorn.
Hade problem på min 81as 345DLS att förgasarmembranet släppt så throtteln inte lyftes och motorn fick då ingen soppa och väldigt lite luft, startade inte ens med startgas då motorn fick för lite luft.

Brytarspetsen rätt inställd?
Ska vara 0,4mm mellan elektroderna då den är som mest öppen.
Brytarspetsen sitter i fördelaren under plastlocket under rotorn.

Fördelaren står rätt?
Rotorn ska peka mot strecket i fördelaren när 1an är i ÖD på krafttakten, mer noga än så bör du inte behöva kolla i detta skede då jag antar motorn har gått tidigare.

Kamaxeln står rätt?
Rödblockare har en tendens att kugga över på kamremmen med åldern då remmen sträcks men ingen tänker någonsin på att spänna remmen vid varje oljebyte genom att lossa muttern bakom gummipluggen på kamremskåpan och sen dra åt muttern igen.


Hoppas dessa tips kan vara till hjälp :)

7
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« skrivet: februari 11, 2020, 16:56:20  »
Kände att det var dags för en kort liten uppdatering här i tråden :)

Det är så att Volvo 244 projektet blev lite mer noggrant/påkostat än planerat så det projektet har dragit ut på tiden, men 244an börjar närma sig sluttampen nu.
Vill ni följa det projektet så har jag projekttråd på Garaget.org:
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=330678

360in som denna tråd handlar om har däremot bara stått sen jag drog ut bilen i slutet av September :'(
Som tur var har vintern varit extremt mild i år så bilen är inte översnöad och sitter bara fast med någon centimeter is.
Men verkar som att 360in inte blir att ta in i garaget igen förrän i slutet på April eller början på Maj.

Jag har däremot klurat på pedalställ och kommit fram till att det ska införskaffas race-pedalställ för att åtgärda problemet med pedalutrymmet :)

8
Projekt / SV: Volvo 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel
« skrivet: februari 11, 2020, 16:45:35  »
Intressant lösning på framvagn, såg ju väldigt smidigt/enkelt ut och sen "bara" gänga upp stötdämparrören med en lagom stor gängtapp ;D

9
Elsystem / SV: Volvo 343 GLS laddnings problem
« skrivet: februari 10, 2020, 16:40:31  »
Svårt att misslyckas koppla in en generator på dessa :)

Du har:
B+, dvs batterikabeln denna ska skruvas fast på M8-skruven på baksidan av generatorn.
D+, dvs laddlampan denna ska sitta på flatstiftet på baksidan av generatorn, går i samma kablage som oljetryckskontaken, liten röd kabel bör det vara som är D+
Jord, denna är original en blå kabel, den ska sitta på en av M5-skruvarna som sticker ut på baksidan av generatorn och andra änden skruvas i en av skruvarna som håller generatorfästet på motorblocket.

Funkar det ändå inte så börjar du med att mäta så du får batterispänning på B+, du jordar då multimetern mot generatorhöljet så testar du samtidigt så att generatorn är jordad.
Har du spänning där så mäter du på D+, där ska du ha i närheten av batterispänning med tändningen på.

Laddar generatorn ändå inte tar du ut kolhållaren och kollar kolen, dom ska sticka ut minst 4mm har jag för mig för att dom ska få kontakt på släpringen så att generatorn kan ladda.

10
Framvagn/Bakvagn / SV: Servostyrning
« skrivet: oktober 25, 2019, 16:57:47  »
Jag har byggt dit från E36 på min 360GLT :)
Passar fint med lite lätt kap och svets och har hälften så många varv fullt till fullt jämfört med org 300-serie ickeservo samt så får man så mycket styrvinkel att hjulen slår i innerskärmarna innan styrväxeln tar stopp ::)

E36-styrväxel
Volvo 740 inre styrled med m18x1,5 gänga.
Volvo 740 yttre styrled

Mer info och bilder kan du läsa i sida 3-6 i min projekttråd.
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=9615.msg114802#msg114802

11
Projekt / SV: Volvo 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel
« skrivet: oktober 08, 2019, 17:10:48  »
Verkar ju bli fint det här :D

Bra tips om 740-pinnbultar, är ju både lättare att hitta muttrar till dom och smidigare om man vill sätta spacers :)

12
Teknik / SV: Tips och hjälp kring en 345 GLS
« skrivet: oktober 01, 2019, 20:29:36  »
Sätt loctite på hylsskruvarna och dra åt dom ordentligt, kört ca 300hk turbomotor i min 360 utan problem i slutet på förra sommaren.
Har även haft en 345 som jag körde med ca 200hk turbomotor 2014, enda som kördes sönder på den var en medbringare i diffen.
Båda bilarna hade öppen diff och 5-växlad låda.

En trimmad sugmotor bör belasta hylsan mindre då både vridet och effekten är på högre varv än i en turbomotor, det är inte heller lika mycket vrid i en sugmotor som i en turbomotor.

Svetsdiff sägs hålla bättre än öppen i dessa, däremot så blir då medbringarna i diffen den svaga punkten istället.

13
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« skrivet: september 24, 2019, 20:08:43  »
Tackar!
Jo bästa presenten han fått av mig ;D

Hehe jo gott om plats för växellåda men extremt trångt för pedalerna ::)
Gaspedal går inte trycka ned utan att samtidigt trycka på bromspedalen just nu så måste hitta en bra och stabil lösning på detta.

14
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« skrivet: september 23, 2019, 17:35:00  »
Tackar!

Ja det är ju bara smacka på den  ;)

15
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« skrivet: september 22, 2019, 22:13:46  »
Vilket jobb du lägger ner! Avundas tiden du verkar ha till detta !

Tackar!

Ja när bilar är enda fritidsintresset och man inte har så mycket annat som kräver uppmärksamhet så finns det gott om tid att bygga bil :P

16
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 22/9-19
« skrivet: september 22, 2019, 22:11:45  »
Till sist blev det att montera i bakaxeln igen så att bilen kunde ställas ner på egna ben :)

Bilen står dock helt utan fungerande bromsar, varken fotbroms eller handbroms är inkopplade.
Bilen har inte heller någon bränsletank och den står även helt utan elsystem, detta eftersom det blir att bygga ett helt nytt senare för att ersätta 300-seriens elsystem som består av onödigt grova kablar, dåliga kontakter och på vissa saker onödigt långa kabeldragningar.

Blev även en liten film som visar hur fina växellägen det är i W203-växellådan med W204-spakställ :D
https://youtu.be/9mZyXmMo3Jo


Sen var det färdigt för denna helgen.
Nästa helg blir det att dra ut bilen ur garaget, detta för att byggandet på denna bil kommer pausas en stund då jag ska flytta delar mellan 245an och 244an för att sen sälja 245an. Sen blir det att bygga på 244an tills den blir körbar med M51-motorn innan 360in tas in i garaget igen.

Så nästa update får vi ser när den blir, 244an är ju ett mini-projekt jämfört med denna bil så lär nog inte bli allt för långt uppehåll ::)

17
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 22/9-19
« skrivet: september 22, 2019, 21:57:16  »
När framändan av kupén nu var monterad så smackade jag dit sidoplasterna i bagaget och formade om dom med en värmepistol vid mina förstärkningar för fjäderskålarna.

Sen monterades baksätet också.


Då var inredning så pass ihopmonterad som det går just nu så gick vidare med att montera i motor och låda igen.

En sak är säker, i framtiden så kommer motor och låda monteras i bilen var för sig, väldigt svårt att få i motor med lådan monterad.

Jag märkte även att motorn kommer behöva flyttas fram ca 2-3cm för att oljefiltret ska gå fritt från bromsservot.
Detta betyder då att E36-framvagnsbalken måste modifieras genom att flytta fram mittendelen som styrväxeln sitter i, men det gör inget för styrväxeln behöver också komma ca 3cm längre fram för att styrstagen ska gå helt rakt.
Detta betyder då också att jag kan inte bygga färdigt kardanen förrän motor och då även låda är framflyttad.

Men det blir lite saker att bita i senare.

Växelspaken hamnade i alla fall perfekt i hålet just nu och brorsans 3d-printade bussningshållare funkade fint den med :)
Blev även att "provmontera" en M47-växelspaksknopp, eventuellt får jag tvinga brorsan 3d-printa en adapter så knoppen passar merca-spaken :P

18
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 22/9-19
« skrivet: september 22, 2019, 21:48:02  »
Underredsmassan fick då torka under natten, det hade dock inte torkat på långa vägar ännu på morgonen idag så började montera ihop bilen invändigt under tiden.

Började med att göra ett nytt försök på min sänkning av rattstången då rattlåset tidigare kärvat, det blev mycket bättre men rattlåset kärvar ändå när man kopplar på rattaxeln på styrväxeln, misstänker att det kärvar pga den extrema vinkeln på rattaxelns universalknut. Detta får bli något att åtgärda senare.

Men fortsatte montera ihop inredning, pedalställ och värmepaket hittade dit och passade fint fortfarande :)
Sen hittade instrumentbrädan dit, den passade också fortfarande men inte staget som ska hjälpa till att hålla uppe värmereglage samt instrumentbrädans mitt, får bli att antingen modifiera originalet eller bygga egna stag.

Även framstolar, ratt och plastmattor hittade dit.
Plastmattorna bak passar fortfarande som dom ska men fram får man antingen forma om med en värmepistol eller skära bort lite material för att dom ska passa mot tunneln.

Golvmattan passar dock inte längre, men den ser ju ändå inget snygg ut då jag kapat mattan sen tidigare när stolsfästena byggdes om för E46-stolar.

E46-stolarna sitter löst direkt på golvet just nu, måste införskaffa en plåtbock och fasningsverktyg för att göra stadiga plåtar att svetsa in för stolsfästen.

19
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 22/9-19
« skrivet: september 22, 2019, 21:38:28  »
Värmde upp garaget med en byggfläkt till säkert närmare 25°C så efter middagspausen hade kittet torkat tillräckligt för att spruta på underredsmassa :P

Så på Lördagkväll sprutade jag på rikligt med underredsmassa, gick åt närmare 2L fiberförstärkt underredsmassa för att täcka all nymålad plåt.

20
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 22/9-19
« skrivet: september 22, 2019, 21:35:35  »
Ja update ännu en gång :)

Denna helgen har det hänt ganska mycket, bilen står till och med på egna ben just nu ;D


Började på Lördag med att karosserikitta alla svetsskarvar i bakvagnen och inuti bilen.

21
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« skrivet: september 16, 2019, 22:11:44  »
Jo svårt att hålla sig från att rädda bilar från skroten ;D

Billigare än ett speeduino är svårt om man vill få igång en bensinmotor, hade själv inte hört talas om det heller förrän lillbrorsan började surra om det i vintras.

Tackar! Blir förhoppningsvis ännu bättre sen med underredsmassa så det smälter in lite bättre med resten :)

22
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 15/9-19
« skrivet: september 15, 2019, 22:06:22  »
Och till sist blev det att spruta på epoxiprimer under bilen och pensla på epoxiprimer inuti bilen.

Tänkte först sprutmåla med lackeringsspruta men båda mina sprutor var kaputt, den ena släppte inte igenom någon färg alls och den andra sprutan droppade färg konstant ur munstycket istället :(
Blev då att använda en oljeduschspruta istället, fungerade tillräckligt men fick bättra på med pensel på vissa ställen för att sprutan inte klarade av att suga färg om man vinklade den bara litegrann från vågrätt.


Det var allt som hanns med denna helg, epoxiprimern och karosserikittet måste torka innan underredsmassa kan sprutas på. Endast 15°C i garaget så epoxiprimern tar ca 12h innan den är torr.

Men nästa helg så blir det att fortsätta rostskyddandet, målet är att kunna montera ihop bilen tillräckligt för att kunna rulla ut den innan månadens slut :)

23
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 15/9-19
« skrivet: september 15, 2019, 21:44:10  »
Sen blev det att pensla på rostomvandlare på all ren plåt inför lackering med epoxiprimer.

Under tiden rostomvandlaren gjorde sitt så smetade jag på karosserikitt på alla skarvar i växellåds- och kardantunneln.

24
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 15/9-19
« skrivet: september 15, 2019, 21:41:26  »
Sen är vi då framme till denna helgen.

Lördagen gick åt till att bygga nya balkar för att ersätta dom bitarna jag kapade bort för att få plats med 240-bakaxelns övre stag.
Blev lite böjar och så men går fritt från stagen och kopplar ihop bilens balkar igen i alla fall ;D

Sen slipade jag till mina nybyggda balkar, blev även att lägga lite mer svets på några enstaka ställen och slipa ytterligare en gång innan det blev bra.

Efter detta så svetsade jag dit förstärkningar på insidan av bilen för att knyta ihop fjäderskålarna med karossen lite bättre, det ska ju ändå hålla för hela bakre halvan av bilen :P

25
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 15/9-19
« skrivet: september 15, 2019, 21:32:54  »
Nu så blev det äntligen en update :)
Tänkte uppdatera förra helgen också men glömde kvar kameran i garaget så fick vänta tills nu.

Men vad har hänt sedan förra uppdateringen då?

Ja lite grann har hänt i alla fall.
Efter att ha meckat med polarens 75as 244 i en vecka så blev jag sugen på en själv så helgen den 31/8-1/9 så råkade jag köpa en Volvo 244 av 1975 årsmodell ::)
Så den helgen gick bort både åt att hämta bilen och kika igenom den lite, köpte den för 2000kr med ihoprostad B20. Bilen hade stått utomhus med demonterad motorhuv och topp i 6år men gör inget för mig då planen med 244an ändå är att kasta i en M51D25-motor som jag har ståendes i förrådet 8)
244an är oväntat fräsch för att ha varit avställd sen 1999, endast reservhjulsbaljorna som är obefintliga annars så är den mindre rostig än min 88as 245 :o


Men denna projekttråd handlar om min 360 så över till den berättelsen ;)

Förra helgen så svetsade jag helt färdigt bakaxelfästena i karossen.
Blev att kapa till några bitar och svetsa på plats, sen slipade jag alla mina svetsar i bakvagn så gott jag kom åt och förberedde för att bygga ersättare till mina bortkapade balkbitar, tyvärr ingen bild på när allt var färdigslipat.

Under förra helgen så hörde även 300power-medlemmen Eric från Skellefteå av sig och undrade om jag hade GLT-bladfjädrar att sälja åt han, slutade med att vi kom överens om att han får köpa allt som inte längre passar på min 360 och som jag inte längre har behov av.
Så lastade på allt på flaket på bruksbilen för att ta med det till Luleå så han sparar närmare 10mil för att göra affär :)

26
Trimning / SV: B230fk på orginal transaxel?
« skrivet: september 11, 2019, 21:43:33  »
Turbo bilarna har stadigare tryckplatta original, men håller ändå inte för jättemycket.
Bara standard m8-brickor, dom är väl 1,5mm tjocka om jag inte minns fel?
740TIC tryckplattan räcker säkert längre om man provtrycker och shimsar in den 100% korrekt.

Enda sättet att regga turbo-b230 är att gå via ombyggt fordon, kräver då utöver motorbyte även byte av bakaxel och bromsar.
Och då även få allt godkänt via SFRO.

Vid reg av endast motorbyte så är det 140hk/170Nm som är maximalt tillåtna, inte ens en b230-sugmotor klarar gränsen då dom har 185Nm.

27
Trimning / SV: B230fk på orginal transaxel?
« skrivet: september 10, 2019, 19:19:06  »
Det enda som skiljer mellan 300-seriens rödblock och övriga passformsmässigt är:
Motorfästen
Oljetråg
Oljesticka
Oljepickup
Lamell
Kylvätskeröret mellan vattenpump och värmepaket (det skiljer även mellan B19 och B200)
Vattenpump
Remskiva vattenpump
Viskokoppling för kylarfläkt
och
Kylarfläkten
*Generatorfäste är samma som 240*

Kylarslangarna är speciella för 300-serien, går dock att kapa till kylarslangar från 240/740/940 så dom passar.

Urtrampningslagret är speciellt för 300-serien, går dock att modifiera ett 240/740/940 så det passar.

Dom tidiga 300orna med B19 och stum kylarfläkt så skiljer endast fläkten, samma remskiva och pump som 240 med B19/21/23 på dom bilarna.

Svänghjulet är speciellt för 300-serien med Renix och 740 med Rex/Regina då dessa har 44-2-2 triggermönster.



940ins elsystem är lite krångligt att lägga in i bilen då det är parat ihop med resten av bilens el vilket då blir att får en massa onödiga kablar, går ju såklart att klippa bort onödiga kablar om du är duktig på att läsa elschema så du inte klipper för mycket.
Lämpligare/enklare då att hitta en 240 LH2.4 kabelhärva då dessa har motorelen separat från bilens övriga elsystem.

Antar det är en B230FK från en 940 med M90-växellåda.
Dessa har dubbelmassesvänghjul och fungerar ej med 300-seriens drivlina.
Eftersom du tänkt köra LH2.4 så behöver du då ett LH2.4 svänghjul från en 240/740/940 med m46/47 för att det ska passa i bilen och funka med motorstyrningen.

Lamell körde jag med en MEYLE 117 158 1437 från en Transporter 3 2,1 syncro. Dessa är 228mm diameter och helt rätt splines för 300-serien.
Tryckplatta körde jag med en tryckplatta från en 182hk B230FT (740 TIC från 80-talet).
Shimsade tryckplattan med en m8-bricka under tryckplattan vid varje skruvhål så höll det för 1bar ladd med kina-GT30 på min 360GLT, hade närmare 300hk om man räknar på hur mycket soppa den förbrände.
Detta var dock precis på gränsen då kopplingen kunde slira till vid växling under hård acceleration så ännu hårdare tryckplatta än så är att rekommendera om du satsar på 300hk+

28
Projekt / SV: Volvo 360 GL -88 vs. the World
« skrivet: september 02, 2019, 18:31:22  »
Den tjockare kylaren är standard i äldre bilar, hade den tjockleken både i min 345DLS från -81 och i lillbrorsans 360GLT -83

29
Etanol / SV: B200f på etanol
« skrivet: augusti 27, 2019, 18:14:29  »
Det bästa vore ett mappbart sprut eller ett LH2.4 då original LU-jetronic är väldigt dåligt, helt sjukt att en 360 med B200F drar lika mycket bränsle som en 740 med B230F.

Tror inte du behöver göra alls mycket för att kunna köra på E85, du kan testa tanka etanol utan modifikationer och se vad som händer.

Insprutningen är så pass dumt att det kör kallstartsprogrammet varje motorstart samt fetar på extremt mycket vid fullgas oavsett motortemp.

Hade bredbandslambda på en B230F med B200E LE-jetronic förra sommaren bara i någon dag innan turbon monterades, om jag inte minns fel så hade jag AFR 10 (lambda 0,68) vid fullgas och AFR 12 (lambda 0,81) i ca 30sek efter varje motorstart. Låg resten av tiden runt AFR 14 (lambda 0,95).
LU-jetronic bör vara lite bättre i alla fall då dom är lambdareglerade.
Körde på BF98.


För att optimera för E85 så vill du ha så högt kompressionsförhållande som möjligt utan spikningar och även vassare tändkurva.


Antar att varför du vill konvertera till E85 och få bilen så bränslesnål som möjligt för att spara pengar?
Jag anser inte det är värt det, dels så kommer du bli tvungen att byta precis alla bränsleslangar samt täta bränslefilterbyten i början och sen har vi ju då även problemet att starta bilen när det är kallare än +5°C :-X
Kommer även behövas tätare oljebyten eller se till att oftare köra längre sträckor (5mil+) för att få upp oljetempen över 80°C och hålla den där nog länge för att ånga bort all etanol som åker förbi kolvarna vid kallstart.

En riktlinje vid E85-konvertering är att man måste ge 30-40% mer bränsle för att bilen ska gå lika bra.
Säg då 30% mer bränsle per mil.
Och bilen drar 1L/mil blandad körning på bensin den drar då 1,3L/mil blandad körning på E85.
1L BF95 kostar i dagens läge 15,53kr
1L E85 kostar i dagens läge 11,98kr
Prisskillnaden blir 3,55kr/L

Bränslekostnaden per mil blir då:
BF95= 15,53Kr/L*1L/mil = 15,53kr/mil i endast bränslekostnad.
E85 = 11,98Kr/L*1,3L/mil = 15.574kr/mil i endast bränslekostnad.

Det visar sig då att det faktiskt blir dyrare att köra på E85 än på bensin :o
Lägg då till kostnaden för konvertering/optimering för E85 samt tätare oljebyten så ser du att det blir mycket dyrare att köra E85 än BF95 och med E85 får du även på köpet mycket svårare att starta bilen vid kallare temperaturer.


Har själv kört E85 i min gamla Volvo 345 med B23A när jag var fattig student, men då var det faktiskt mer värt eftersom E85 kostade då runt 10kr/L och bensin runt 15kr/L, inte som nu när E85 kostar runt 12kr/L och bensin runt 16kr/L.
Lösningen med kallstart vart en 1,5L spolarvätskebehållare med BF95 i och en knapp i kupén så man sprutade in lite bensin precis innan man startade motorn. Inte brandsäkert och blev nog egentligen ganska dyrt då spolarpumpen pajade med jämna mellanrum och bensinen ångade bort av värmen i motorrummet.

Så här i efterhand så hade det faktiskt varit billigare med en skattebefriad diesel-VW som bruksbil och köra 300-serie som nöjesbil på helgen.



Sammanfattningsvis så rekommenderar jag att du ser till att bilen går optimalt med BF95 istället för att E85-konvertera.
Bör gå att sänka förbrukningen till vettigare nivåer om man ser till att motorn är välservad, inga bromsar ligger på och att den får korrekt bränsleblandning, lambda 0,8 räcker gott vid fullast och lambda 1-1,05 vid dellast samt tomgång.

Bästa sättet att sänka förbrukningen vore nog faktiskt att antingen sätta större bakhjul eller byta till en växellåda/diff med högre utväxling, bästa diffen sitter i B200K-modellerna och har 3,27:1 om jag inte minns fel vilket sänker motorvarvet till ca 2500rpm vid 110km/h istället för 3000rpm som original 3,64:1.
Dom varvar onödigt mycket dessa bilar, en B200 är en stark motor för en så pass lätt bil som en 300a.

30
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« skrivet: augusti 20, 2019, 08:54:21  »
Största nackdelen med speeduino är att det finns dålig information samt att det fortfarande är i utvecklingsstadiet.
Verkar annars väldigt likvärdigt ett MS men simplare att ställa in på vissa ställen då det använder % istället för råvärde på t.ex tps.

Megasquirt känns mycket mer stabilt/färdigt och finns riktigt välskrivna manualer till det vilket är till stor hjälp.

31
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 19/8-19
« skrivet: augusti 19, 2019, 18:54:23  »
Efter detta så togs hela kompletta bakaxeln ut för att kunna komma åt att svetsa färdigt alla fästen och koppla ihop dom längsgående balkarna igen.
Svetsningen har dock ännu inte utförts.

Svetsade i alla fall igen hålen för original stötdämparbussningarna i stötdämpartornen.
Kommer även bli att förstärka golvet på insidan av bilen ovanför där fjäderskålarna sitter.

Blev dock inga fler bilder på 360in.


Sen byggdes det inte något mer på 360in eftersom hela sista semesterveckan spenderades med att göra färdigt polarens 244a. Jag har byggt ihop helt ny kabelhärva för speeduinot under tiden polaren byggde färdigt soppasystemet.
Tog tre dagar från det att vi började tills vi fick igång bilen, men pga automatlådan så är den jävligt jobbig att mappa då vi inte får till styrning av tomgångsmotorn.
Bilen går klockrent vid körning med 1bar ladd, lådan verkar till och med stå pall för effekten.
Däremot på tomgång så kan motorn stanna när elfläkten startar pga belastningen och varje gång man lägger i växeln så belastas motorn så pass mycket att den dör eftersom vi inte får till tomgångsregleringen.
Vi har gjort en fullösning för att kunna köra med bilen och det är att koppla förbi växelstartspärren så att den går att starta med växel i, för om växeln redan är i så håller bilen sig igång på tomgång 90% av tiden för det är just den plötsliga belastningen på tomgångsvarvtal som gör att den inte orkar hålla sig igång när växeln läggs i.

Kastar även in en bild på motorrummet på 244an efter första starten.


Jag har även stulit lite tid från 360-byggandet med att snygga till 245an lite grann, blev så less på rosten på bakluckan så slipade bort rosten, spacklade och lackerade bakluckan med multona 1K-färgburk köpt efter färgkod samt 1K-klarlack.
Färgen stämmer inte exakt men tillräckligt för en gammal 240 med 45k mil på mätaren.


Och nu har vi då kommit till slutet på denna uppdatering.
Får se om jag har nåt att uppdatera nästa helg men kommer nog bara hinna fixa med 245an i helgen, helgen därpå däremot så hinner jag förhoppningsvis bygga lite mer på bilen :)

32
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 19/8-19
« skrivet: augusti 19, 2019, 18:36:59  »
Bilen blev lite högre än planerat men då är den ju helt rensad invändigt så får se hur det blir sen när den är helt ihopmonterad.

33
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 19/8-19
« skrivet: augusti 19, 2019, 18:33:36  »
Sen tog jag in 245an för att låna lesjöfors 40mm sänkningfjädrarna från bakaxeln samt nedre fjäderskålar/hållare.
Passade även på att måtta lite, fjädrarna är lite glappa i en 240 och där är det ca 38cm mellan fjädersätena med bakaxeln helt utfjädrad.
360in min har ca 35cm mellan fjädersätena och fjädrarna har då precis lite spänn på sig.

Monterade sen fjädrarna bak på 360in, ser nära på original ut ;D

Ställde efter det ner bilen på 4st plåtfälgar så att bilen står på egna hjul men ändå finns utrymme att kika under bilen.

34
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 19/8-19
« skrivet: augusti 19, 2019, 18:26:46  »
Sen köpte jag mig 2st helt nya Volvo 240 övre fjäderskålar och byggde dit.
Väldigt enkelt att bygga dit då dom bara skruvas fast med varsin M10.

35
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 19/8-19
« skrivet: augusti 19, 2019, 18:24:35  »
Kollade sen rörelsevägen på bakaxeln med stötdämpare på plats och det blev helt perfekt :D
Kommer även bygga dit genomslagsgummin senare bara för säkerhetsskull så att bakaxeln inte har någon chans att slå i bagagegolvet.

Blev sen en kort avstickare med att knåpa ihop ett fäste till min bänkslip så den går att spänna fast i skruvstädet, väldigt enkelt men väldigt effektivt sätt att få bänkslipen att sitta fast.

36
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 19/8-19
« skrivet: augusti 19, 2019, 18:19:38  »
Sen blev det att bygga dit stötdämpare bak. Köpte 2st helt nya på biltema då det ändå kommer behövas senare.

Stötdämparna passar perfekt i original stötdämpartornen och stötdämparna har helt rätt längd.
Stötdämparna har 15,5cm rörelseväg och bakaxeln har jag planerat ska ha 15cm rörelseväg.

Eftersom det blev så perfekt så kapade jag bara till två stycken plattor och svetsade dit.

37
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 19/8-19
« skrivet: augusti 19, 2019, 18:16:31  »
Efter detta slipade jag bort all ytrost som uppstått på mina nya plåtar och penslade på några varv med biltemas rostätare (som egentligen är en rostomvandlare).

Efter rostomvandlaren torkat färdigt blev det att slipa lite lätt med slipduk och sen rollade jag på totalt en liter med biltemas 2K-epoxyprimer med en miniroller.

38
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 19/8-19
« skrivet: augusti 19, 2019, 18:11:43  »
Lillbrorsan tyckte merca-växelspakens bussningshållare var för stor och klumpig så han letade red på en lämplig gummibit att använda som bussning och 3D-printade en hållare för den.
Han hade kört slut på sin svarta ABS-plast så blev printad i blå ABS.

Sen bestämde jag mig för att ta bort all gammal ljudisolering på golvet i 360in så fick kämpa med det ett tag.
Lagade även två rosthål jag hittade då inredningen togs ur men som jag inte orkat ta tag i.

39
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 19/8-19
« skrivet: augusti 19, 2019, 18:08:14  »
Sen fortsatte byggandet av växellådstunneln, blev lite kap, svets och bankande innan det blev bra men nu är tunneln färdigsvetsad i alla fall :)

40
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 19/8-19
« skrivet: augusti 19, 2019, 18:04:33  »
Eftersom jag nu ändå inte kunde bygga färdigt fäste för stödlagerhållaren i kardantunneln så blev det att ta ut motor och låda för att bygga färdigt den främre delen av växellådstunneln.

Blev dock en liten avstickare med att knåpa ihop större delen av kylvätskeröret som ska gå till värmepaketet.

Sidor: [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... 87