Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - loke

Sidor: [1] 2 3 4 5
1
Säljes / Säljes: Delar, tillbehör.
« skrivet: augusti 20, 2015, 18:35:56  »
Har lite prylar som blivit över som jag kränger iväg:

Lilla vingen till sedan.
Mätarhållare för mittkonsoll med biltema mätare (nya). (r-sport tillbehör)
Glt-mätarhus.
Plåtfälgar i varierande skick.
Volvo voltmätare 52mm.
Snowcap.
Även en i princip helt nedmonterad bil, så fråga om ni söker något.

Motor: B230 block ombygt för 300-serie, 531 topp, k-kam extraktorgrenrör, endast ihopsatt, aldrig monterad, diverse kringutrustning finns på sidan, ej säker på vad som finns, kollas upp vid intresse.

530-toppar 2 stycken.
B200 block, 2 stycken.
A-kam.
övriga motordelar.
Delar till drivlinor.
Med mera.

Vid frågor maila lokenyroos@outlook.com

Allt finns mellan sthlm-uppsala. Skickar hellst ej.

2
Köpes / SV: Lilla vingen till 300 sedan.
« skrivet: juli 25, 2015, 13:27:28  »
Lite sent, men jag har en, dock lite skadad på ena hörnet, då den stått lite för nära en brand på högerkortsida där den är formad som en triangel är den lite insjunken, kan ta bild om någon är intresserad.
Finns i stockholm, men går väll att skicka även om formen är lite skrymmande.

3
Projekt / SV: Vinterpulkan "citronen"Verision 2.0
« skrivet: november 05, 2013, 21:06:42  »
haha yes fan vad kul med en ny, hoppas på mer material liknande: http://www.youtube.com/watch?v=OGezIlm705E

4
Gästbok / SV: snabb fråga om budget sugtrim
« skrivet: november 04, 2013, 17:47:58  »
Om du ska rensa katten, tänk på att när den är rensad finns risken att det uppstår "luftvirvral" i det tomrum som bildas vilket resulterar i oönskat mottryck i avgassystemet, bästa är att skära upp den och lägga ett rör rakt igenom och bränna ihop igen:
       ________
___|                |_____
___                 ______          (inte så bra)
      |________|
------------------------------------------------
       ________
___|________|_____
__________________       (optimalt)
      |________|

5
Teknik / SV: B200K Bluddrar, går på bra tomgång, HJÄLP!
« skrivet: oktober 30, 2013, 19:32:04  »
precis, Biltemas blåa är väll ganska bra pris/kvalitet har jag för mig, dock om man ska ha kabeln mellan renixet och fördelaren (kanske lika med den från spolen om man har knasare,(vet ej vart tändspolen sitter)) då dem inte får fram något mått eller kontakter i deras listor för den, men det ska finnas en som passar. i Uppsala var dem iallafall trevliga och öppnade förpackningar för att hitta rätt åt mig :)
jag har kört med dem och dem funkar.

6
Teknik / SV: B200K Bluddrar, går på bra tomgång, HJÄLP!
« skrivet: oktober 29, 2013, 18:39:50  »
kolla tändkablarna är mitt tips (då jag själv råkat ut för liknande skit efter vattenpöls-lek ::) .(dock b200f))

7
Elsystem / SV: Söker Kopplingschema och kunskap om 360
« skrivet: oktober 20, 2013, 19:02:22  »
kollar upp det imorgon, ska kolla lite andra elscheman då med...

8
kan kolla i elschemat imorgon och se hur det ser ut...

9
Teknik / SV: Vakuumslangar B19E
« skrivet: oktober 16, 2013, 17:49:01  »
fortsätter på ämnet och frågar om vad den riktiga skillnaden är (alltså den som märks) om vi säger att jag har en lite vassare motor (småtrimmad b230) som ska ner i en 360 med sprut utan lambda monterat, har jag något att vinna på att byta till det lambda-styrda sprutet (har ett liggandes på sidan av)

vad styrs det utan lambda av?
kommer det med lambda anpassa sig bättre till dem nya förhållanderna?
vet bilprovningen vilket sprut som ska sitta där?

10
Projekt / SV: 360 daily drifter & 360 T5-R track projcet (Start up film p.19!)
« skrivet: oktober 15, 2013, 18:39:13  »
riktigt fet, skulle vara kul att få se lite mer film, för det du har visat verkar den gå riktigt bra.

11
Shopen / SV: Turbogrenrör
« skrivet: oktober 15, 2013, 18:35:46  »
bör alltså passa på även B200,B230 och B19 ?

12
Trimning / SV: Hur installera ett sånt här luftfilter i -88 360 med B200F?
« skrivet: september 27, 2013, 20:38:50  »
Den där skruvas väll på t.ex. en förgasare? nej du ska ha en slang/rör som ena ändan passar på sportluftfiltret och andra på luft mängd mätaren, ditt passade alltså inte rakt på? är det för stort eller för litet, för stort går ju att åtgärda med en kapad slang som hamnar mellan lmm och filtret.

jag har som sagt sett/haft ett biltema filter(gamla modellen, när det bara fanns korta koniska i olika färger) monterat direkt på. skaffa fram ett skjutmått och mät båda delarna så kommer du säkert på någon lösning.

13
Trimning / SV: Hur installera ett sånt här luftfilter i -88 360 med B200F?
« skrivet: september 27, 2013, 18:07:21  »
min tanke var mer något som ser ut som originalanordningen men med ett nytt spjäll:
grenrör->värmesköld->kort värmerör->spjäll->långt värmerör(till den kalla sidan av motorrummet)->luftfilter->LMM->insug

vet dock inte hur mycket av den varma luften som kommer sugas in om man inte kompletterar med ett spjäll som stänger inloppet av kalluft till filtret.

enklast är nog att bara kasta bort förvärmningen helt, kanske ersätta med blockvärmare?

ja det går att dela röret där men min poäng var att luften faktiskt är ganska mycket varmare på grenrörssidan av motorrummet (varm luft när motorn redan är varm=sämre effekt=dåligt)

14
Projekt / SV: Vinterräsern 363 - V
« skrivet: september 27, 2013, 00:06:51  »
yes A är bättre, lyfter 10,5 både in och ut medans M lyfter 10,5 ut men bara 9,5 in, kan även vara olika duration på dem.
A är (var?) en billig kam att kasta i b230 motorerna när man turbokonverterade dem, då bottenregistret vart mycket trevligare än M-kamens, sen i det högre registret där a-kamen tappade gick turbon in och hjälpte.

K-ska vara bäst för "gatbruk" av orginalkamarna
H-är vassare än K men är tillräckligt högvarvig att det blir tråkigt om du pendlar med bilen.
vx-3 är ju en "backad" vx-kam, alltså kan du få en vx3 att agera som en vx och viceversa med ställbart/modifierat kamdrev

har själv en 230 (med omgjuten motorkod  ::) ) med 531, k-kam , timo-grenrör, och lite diverse, ska köras i en lättad(utan någon som helst efterforskning har jag tänkt att få ner den till precis under tonnet, kanske omöjligt men ett bra mål iallafall.) 360(sedan) bara jag tar tag i det och får ihop möget.
ska bli kul att känna skillnaden mot att köra en originalbil. tanken är att piska den på isarna i vinter iallafall.

15
Trimning / SV: Hur installera ett sånt här luftfilter i -88 360 med B200F?
« skrivet: september 26, 2013, 23:47:52  »
Ett enkelt sätt att bygga om förvärmningen är att skaffa en  längre plåtslang (finns liknande på biltema) och dra från grenrör via ett spjäll som är wire/elmotor reglerat som i sin tur styrs via spak/knapp i kupén. alternativt helautomatiskt med en temp. givare.

att kapa röret på andra sidan motorrummet är inte en så bra ide då luften garanterat är varmare på grenrörssidan.

16
Trimning / SV: Hur installera ett sånt här luftfilter i -88 360 med B200F?
« skrivet: september 26, 2013, 00:19:18  »
förvärmningen går att plocka bort eller bygga om

det tråkiga med ett öppet filter är att det tar in luft från omgivningen (motorrum=varm luft=syrefattigare luft=sämre effekt, typ)
alltså ska man helst ha en avskärmning från den heta luften och leda in kall luft från fronten/framskärmarna/huven

jag har haft öppet filter rakt på LMM:en så det får plats.

17
Teknik / SV: Skillnad på 340 och 360??
« skrivet: augusti 22, 2013, 22:20:46  »
skrev lite snabbt så det råkade bli fel med litern där  :-[
ok, är inte så insatt i just skillnaderna mot en b14 drivlina då jag aldrig riktigt intresserat mig för den motorn...
angående ombyggnad så skulle jag satsa på (i ett seriöst och hög-effekts bygge) någon form av kardan med annan v-låda bak, jag tycker att det är lite av charmen med dessa bilar just lådans originalplacering.

18
Teknik / SV: Skillnad på 340 och 360??
« skrivet: augusti 22, 2013, 17:18:57  »
b200 är betydligt lättare att få dit än b20
b20 och b18 är dem gamla stötstångsmotorerna (amazon,pv,duett,p1800,tidiga 140)
b200 är en b230(740,940) fast med mindre borr.
b19,b21,b23 är liksom b200 och b230 ohc-motorer med olika borr (1.9L, 2.1L, 2.3L)

av dessa motorer fans 300 serien med b200 och b19 (tror inte det fanns några andra riktiga Volvo spisar)
så en b200 bör gå att få dit, men frågan är hur det blir med besiktning.

vilken låda har du?

19
Teknik / SV: Skillnad på 340 och 360??
« skrivet: augusti 21, 2013, 23:51:14  »
b20 satt aldrig i varken 360 eller 340, b200 och b19 som är ohc-rödblockare satt däremot i dem.
det är säkert inte omöjligt att sätta i en b20 men det blir svårare att fuska sig runt besiktningar och så (utbytesmotor för bes. eller ombyggt blir det som gäller)

20
Drivlina/Växellåda / SV: funderingar
« skrivet: augusti 10, 2013, 15:46:34  »
angående b14->b200 finns det folk här som har bättre koll på läget än vad jag har.
b200 med OD alltså en m46. inget som suttit i en 300:a org. förmodligen från någon 240.
i en 300:a ser det ut motor-sprängkåpa-transaxel-växellåda-diff-drivaxlar-hjul
den du undrar över har förmodligen varit motor-sprängkåpa-v.låda-kardan-bakaxel(stel)
du behöver alltså bygga om rätt mycket för att få det att funka då växellådan är för lång för att ha bakmonterad i en 300 med org.transaxel.

21
Teknik / SV: motorn rusar iväg som f#n!
« skrivet: augusti 03, 2013, 19:23:01  »
kan startmotorn ha låst sig kanske?
baka på den med slägga samtidigt som någon vrider till startläge för att testa.

22
Drivlina/Växellåda / SV: Drivlinans hållbarhet samt tips å trix!
« skrivet: augusti 02, 2013, 15:24:31  »
dem ska tåla upp till 200 innan saker börjar gå sönder "hela tiden"
sen kan du säkert få den att hålla längre genom att köra snällare, och du kan döda den med original grejer ifall du inte kör snällt med för den delen.

23
Drivlina/Växellåda / SV: Konstigt ljud från bakvagn.
« skrivet: augusti 01, 2013, 17:01:33  »
kan ha tänkt fel på placeringen, blir lätt så med många bilar i huvudet.
dra iväg ett pm till frej så fixar han så att du kan lägga upp bilder.

24
Drivlina/Växellåda / SV: Konstigt ljud från bakvagn.
« skrivet: juli 31, 2013, 17:07:01  »
tror att det du menar är en bromskraftsregulator, alltså den som "stryper" bromsverkan till bakbromsarna.
den som sitter typ bakom sparklådan under förardörren ?

nu drar jag en vild gissning men om det är svårt att hitta till 300-serien borde inte alla "vanliga" bilar i princip ha ungefär samma % bromsreducering i bak. Tänk bara på att nipplarna kan skilja.

25
WANTED / SV: rally/racing kittad 300 i Märsta
« skrivet: juli 31, 2013, 17:00:15  »
jo, grejen är ju att jag bor här och aldrig sett aset förr, och vad jag vet finns inga trimfirmor för volvo i krokarna heller  ???

26
Drivlina/Växellåda / SV: Konstigt ljud från bakvagn.
« skrivet: juli 29, 2013, 22:48:49  »
angående bromsvätskan, testa att öppna systemet bakifrån och fram för att se vart det strular
om du inte får till något av bakhjulen kan du börja vid delningen och jobba dig framåt.

27
WANTED / rally/racing kittad 300 i Märsta
« skrivet: juli 29, 2013, 16:50:04  »
såg en glimt av en jäkligt ball 300a idag, flerfärgad med gult bakparti med målad spoiler (kan vart original) och nya bakljusen
rullade genom Märsta industriområde i förmiddags, såg riktigt fräsch ut och jag tyckte den hade regplåtar (gatbil?)
såg den bara snabbt genom porten på jobbet, någon mer som sett den?

28
Foto/Film / SV: SlimJim's 360
« skrivet: juli 28, 2013, 14:46:18  »
Ser ju sjukt grymt ut, sugen på att ge lite motorspec, eller håller du det hemligt?
Hoppas man får se lite in-action film i vinter (eller nu om du har pulver för det ;))

29
Drivlina/Växellåda / SV: Konstigt ljud från bakvagn.
« skrivet: juli 26, 2013, 15:05:35  »
kolla så att du har olja i den isåfall, packningen kan ju ha skadats /vara felskuren och så har oljan läckt ut.

30
Framvagn/Bakvagn / SV: Hjälp med bromsservo/huvudbromscylinder
« skrivet: juli 25, 2013, 22:27:28  »
det skulle ju kunna vara såpass att den nya är ett måndags-ex och har någon defekt/felmonterad/bortglömd packning, jag skulle iallafall gå vidare med att testa en annan.

nu vart jag osäker på om det finns abs på våra bilar? har du det? isåfall kanske det är något klurigt med luftningen som ska göras på något specielt sätt, vet att det kan vara så på vissa äldre abs-system.

men testa med den gamla huvudbromscylindern om du har den kvar, det borde iallafall bli lite bättre om den nya skulle vara helt kass.

31
Framvagn/Bakvagn / SV: Hjälp med bromsservo/huvudbromscylinder
« skrivet: juli 25, 2013, 22:15:15  »
har du testat med flera olika huvudbromscylindrar?
förstår inte riktigt om du har gjort det eller olika servon med samma cylinder.

isåfall börja testa med en annan... den gamla ifall den funkade någotsånär, så slipper du köpa ny.

32
Stereo/Styling / SV: 360 utan stereo Hjälp!
« skrivet: juli 25, 2013, 21:40:39  »
det diskuteras liknande här
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=7773.50
förmodligen har du bara ström och jord framdraget till mittkonsolen och inga högtalarkablar alls.

33
Drivlina/Växellåda / SV: Konstigt ljud från bakvagn.
« skrivet: juli 25, 2013, 21:38:18  »
min lät så innan den rasade, körde den förmodligen torr lite för länge...  :-[
Byt olja i diffen är mitt tips, finns guide här på forumet hur man gör.

34
om du har en fräsch så mät upp den för det är väll en vanlig kilrem? borde finnas någon med samma bredd och längd (ifall mekonomen skulle sluta ta hem)

35
Projekt / SV: Sleeper med pys
« skrivet: juli 24, 2013, 00:09:06  »
Han som bygger med SR-20 motor på driftworks har panhardstag på orginalaxeln har jag för mig.

36
Säljes / 530 toppar och A-kam
« skrivet: juli 21, 2013, 17:10:52  »
Tja har lyckats få två 530-toppar över.

En från en b200f som suttit i en 360(87 eller 88) och en som suttit på en b230f från en 740 (92 eller 93 har jag för mig)
Topparna saknar Ventilkåpa och givare då dem är överplockade till andra projekt.

En A-Kam som suttit i 360 toppen.


Kan fixa bilder ifall det önskas.
Bud på allt, finns norr om stockholm.

37
Stereo/Styling / SV: Snygga till vinge ?
« skrivet: juli 18, 2013, 19:30:42  »
vilken vinge, finns vad jag vet 3 stycken gummivingar/orginalvingar, stora glt vingen?

vad jag vet är det svårt att modifiera det gummiaktiga materialet som vingen är tillverkad av... tror det ända som går att göra är att ta bort material från den och kanske byta färg-

38
Säljes / SV: Classic Swede uprated parts
« skrivet: juni 23, 2013, 00:23:28  »
very nice to see a replacement for the top mountings.

39
Teknik / SV: Rattlåset
« skrivet: maj 11, 2013, 13:53:19  »
säg att det är så det fungerar på den här modellen av bil, borde fungera.

40
Teknik / SV: Rattlåset
« skrivet: maj 03, 2013, 21:50:51  »
jag plockade ner kåpan under ratten, och matade med roterande fil på själva muttestycket, man får ersätta med vanlig bult och mutter om jag kommer ihåg rätt.

Det kan vara bra att ha något skydd när man slipar ner mutterstycket så att man inte skadar alla kablar, jag tog en bit innermatta från en bil och pressade upp ovanför rattstången det funkade kanon och den fångade upp allt stålspån så man slapp damsuga så jäkla mycket sen.

Sidor: [1] 2 3 4 5