Jag hade iallafall kört på volvo-spis, om du desutom inte har mycket erfarenhet är dem ju kanon att börja med.
Sen måste väll växellådan bytas (orginal klarar väll strax över 200 om man inte kör väldigt fint), då kan du välja om du vill köra med den fram och stel bakaxel eller om du hänger upp en annan låda i bak (kolla in mulle_meck's bygge här på forumet).
Har du tänkt budgeten för hela bygget eller bara motor?
Man ju tänka över ifall man vill lägga ut lite mer direkt eller senare när man vill ha mer hästar alternativt kört sönder något av det man inte uppgraderade från start
Sen bör du nog kolla in någon annan tändning/sprut. (någon som är mer insatt får gärna fylla i tips och sånt man ska tänka på när man väljer)
All info du kan behöva om motorn om du väljer att köra med volvomotor lär du kunna få på diverse svenska forum då väldigt många har erfarenhet av dessa.
ombyggnationer av resten finns det rätt mycket info om här på 300power.
så du tycker volvo spis, min budget är väl för att få den att rulla och helst hålla, vill ha en sleeper och inget annat, vill helst inte att det ska synas överhuvudtaget
inne på en bmw zf låda, 240 bakaxel, b23ft som man får stressa och stärka upp. och såsen då, detta har jag lyckats lista ut den här veckan.
jag personligen har inte nån speciell erfarenhet när det kommer till sånt här, svetsa kan jag iallafall! men har flera kontakter som är villig att hjälpa mig. men ingen är speciellt erfaren när det kommer till äldre volvo me turbo
ett recept på motorn hade varit riktigt fint oavsett om det är billigare/dyrare. super tack för tipsen, ska kika efter!