Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - FREJ

Sidor: [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... 405
1
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 12/8-18
« skrivet: augusti 12, 2018, 23:33:00  »
Jo blir intressant att testa ut den lite mer, helst med större fälgar så det inte kränger så fruktansvärt i däcken ::)

Jo lågprofildäck gör grymt mycket för väghållningen har jag upptäckt. Nu hade du ju inte jättehög profil men med 45 eller 50-profil på lite för breda fälgar så lär du känna stor skillnad  8)

Citera
Efter det var gjort hissade jag upp bilen fram och shimsade tryckplattan med en m8-bricka under varje skruvhål i tryckplattan. Gjorde detta genom inspektionsluckan i sprängkåpan för att slippa ta ner transaxeln så gjorde ej några mätningar nu heller.
Sänkte sen ner bilen och tog en provkörning, nu slirar inte kopplingen längre vid 0,8bar ladd :D
Så himla glad och lite överraskad över att det löste problemet!  :o :D
Skönt att slippa riva ner kopplingen igen för stunden!

Citera
Men då när misständningarna var löst för stunden så fortsatte mappandet, nu på 0,7bar ladd som smyger upp till 1,2bar innan varvstopp.
Bilen går nu riktigt bra och slirar innerhjulet hejvilt vid full gas i snäva kurvor.
Rakt fram skjuter det på riktigt fint och känns som att det är nära greppgränsen för mina Landsail 175/65-13.
Dutycycle på 41,2% som högst vid 1,1bar ladd och 5200rpm, mappat till lambda 0,8 vid fullast.

41.2% på 1190cc spridare blir 490,28cc
Enligt kalkylatorn på BJPrace med 4st 490cc spridare blir det bränsle för ca 250hk (280hk vid 0,6 BSFC, 240hk vid 0,7 BSFC)
Du har ju spridare att växa i  8)

Citera
Självklart bjuder jag på en kort liten video också :)
0-160km/h på just under 20s. Måste fixa en kamerahållare så jag kan filma mätarna också då man tyvärr inte får någon hastighetskänsla när man ser en video.
https://youtu.be/GznktpsOe2I

Går fint  :)

2
Projekt / SV: Dragracing 343
« skrivet: augusti 12, 2018, 22:55:51  »
Gryyymt!

3
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 19/7-18
« skrivet: augusti 09, 2018, 16:12:36  »
Har nu monterat Opel Omega B bakre krängningshämmare bak på 360in

Vad smal den var!  :-\
Vet inte om det är bra/dåligt eller hur det funkar jämfört med en bredare. Ju bredare desto styvare vid samma diameter rimligtvis. Men samtidigt måste krängaren följa med längre i fjädringsrörelsen vid stora kompressioner på ett hjul. Blir kul att höra din uppfattning när du fått köra lite mer  :)

4
Projekt / SV: FREJS Vinterbil
« skrivet: augusti 08, 2018, 06:27:34  »
Det var inte igår! Kul att se att bilen lever och gör nytta (min står mest och väntar på bättre tider nu...)

Nej precis! Och ännu värre med min andra 360. Som också ska få en projekttrådsuppdatering vad det lider..

5
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« skrivet: augusti 05, 2018, 22:40:14  »
Bra jobbat! Hur hög dutycycle har du med nästan 1200cc!? Och vid vilket bränsletryck?

Jobbigt med kopplingen men det lär ju betyda att det mosar på  8)

6
Projekt / SV: FREJS Vinterbil
« skrivet: augusti 04, 2018, 22:45:37  »
Till senaste vintern hände något märkvärdigt. Jag köpte nya vinterdäck  :D
Det har aldrig förr hänt mig till en Volvo 3-serie. Har alltid kommit över billigt bra begagnat men nu var jag sugen på nytt!

Det blev dubbat Michelin av okänd modell.
Och fälgarna har en rolig historia. De har varit med sen Freedos tid. Sedan gått i arv till min bror GustavE och sen till mig. (eller jag lånar dom bara ett tag  ;))

Sen under vintern hände det sig att snön i hjulhuset och de fina vinterdäcken fick närkontakt när jag backade ur carporten en morgon vilket resulterade i trasig framskärm.

7
Projekt / SV: FREJS Vinterbil
« skrivet: augusti 04, 2018, 16:26:34  »
Vad som var värre i bränslesystemet än ett par brustna slangklämmor var att tidigare ägare svetsat i vänster rambalk där bränsleledningarna går.
De hade lyckats elda upp ena slangen och sen dra i en gummislang samma väg.
Fungerade bra tills jag ägt bilen ett tag och slangen blivit helmurken som alla moderna gummislangar jag testat.

Aldrig kul när man står med full tank och en bil som blöder bensin så det stinker lång väg och det känns som om världen skall explodera.

Tack vare att Soulfly här på forumet byggde om sitt bränslesystem kunde jag köpa hans gamla slangar och dra i min balk.
En mycket skön känsla att få dem monterade!

8
Projekt / SV: FREJS Vinterbil
« skrivet: augusti 04, 2018, 16:14:30  »
Sen var det dags för lite sedvanligt haveri av växelspakshållaren.. https://youtu.be/KM6hsueNULQ

Fixades tills vidare av Mac Gyver med en svets i sprickan framför spaken och buntband och en bit bockad stålplåt bakom spaken.
Har funkat fint bortsett från att jag fått byta bundband ett par gånger och känslan i spaken är sådär.  ;D
Men har inte tid och rum för att plocka ner drivlinan och fixa det ordentligt än.

Även slangklämmorna på tankpåfyllningen behövde lite kärlek efter att de som vanligt rostat av med bränsleläckage som följd.

9
Projekt / SV: FREJS Vinterbil
« skrivet: augusti 04, 2018, 15:59:56  »
Även taket behövde kärlek.

Denna bilen har någon jobbat hårt med för ungefär halva bilen (minst) är omlackad någon gång. Och det syns knappt.

Men på taket har något hänt för lacken är full av små blåsor och mitt på taket var ett stort lack (och spackel)-släpp med rost i.
Även takluckan hade två liknande stora ytrostfläckar.

Har bara tagit bort rost, grundlackat och topplackat för att hindra vidare skador. Finish is for later if ever.. det är ju en vinterbil..

10
Projekt / SV: FREJS Vinterbil
« skrivet: augusti 04, 2018, 15:43:05  »
Till sommaren (2017) tröttnade jag på den rostiga och grundfärgslackade fula fronten.
Lite slip och lack så blev det mycket trevligare att titta på även om det inte är originalskick.
Någon har gjort ett ganska bra svetsjobb med att laga fronten som förmodligen sett mycket värre ut i ett tidigare liv.

Passade också på att lacka tanklocket som hade 50% lacksläpp.

11
Projekt / SV: FREJS Vinterbil
« skrivet: augusti 04, 2018, 15:39:23  »
Verkligen dags att krypa till korset med lite uppdateringar av läget på bilen.

Innan förra 300-Power vinterträffen hos Kurre (jag vet, jäättelänge sedan) byttes hjullager höger bak.
Samtidigt blev det uppfräschat bromssköld och bromsar. (Bromsskölden, hubben med friskt lager snodde jag från min GL som står uppallad utan bakaxel.

12
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« skrivet: augusti 04, 2018, 01:31:36  »
Aha. Golf R-muttrar. Vem har det lixom  8)

Låter mycket bra med plusplinten. Då kan jag sova gott  ;)

13
Köpes / SV: Komplett låssats 343 -78
« skrivet: augusti 03, 2018, 22:52:58  »
Som tillägg så har väl de senare låsen samma nyckel till bakluckan som till tändningslåset.
Medan de gamla bilarna har separat (blank) nyckel till bakluckan.

Correct me if im wrong..

14
Gästbok / SV: Skillnaden på 340-360?
« skrivet: augusti 03, 2018, 22:49:05  »
Lättat att se skillnad på är att [alla?] 340 har svarta, olackerade kofångare. Medan 360 (efter 1986) alltid har kofångare lackade i bilens färg.

15
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« skrivet: augusti 03, 2018, 22:38:36  »
Haha lite kul med dina omtag på tryckröret!  ;D
Men ska inte påstå att jag aldrig gjort likadant  ;)

Vad är det du skruvat fast grenröret med?

Och hur ser plusplinten ut på undersidan? Ingen risk för att det blir kortslutning mot karossplåten ens med vått och otäckt väder?
Riktigt kul att ni kan använda 3D-skrivaren till så mycket nyttigheter! Det borde alla ha en hemma  :o

Nice med sleeperljud. Låt hästkrafterna tala istället  8)

16
Projekt / SV: Volvo 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel
« skrivet: augusti 03, 2018, 22:14:56  »
Kul och snyggt med org. luftfilterburk!

Jobbigt svårt det där med placering av mätare.

17
Projekt / SV: Volvo 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel
« skrivet: juli 18, 2018, 12:00:30  »
Blir riktigt bra detta!  :)
Längtar tills du är hemma med alla mods, luftfilter, avgas, turbo  :o

18
Projekt / SV: Dragracing 343
« skrivet: juli 03, 2018, 22:49:08  »
Det var några på toppen när vi kom upp och de såg en smula förvånade ut..... ::)

 ;D ;D ;D 8)

19
Projekt / SV: Volvo 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel
« skrivet: juli 03, 2018, 22:45:39  »
Längesen jag titta till forumet men kul att se att det går framåt!

20
Projekt / SV: Volvo 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel
« skrivet: maj 23, 2018, 22:41:54  »
Lade till dig och ditt bygge här: http://www.300power.com/forum/index.php?topic=6510.msg87558#msg87558
Hoppas det är ok?

21
Projekt / SV: Volvo 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel
« skrivet: maj 23, 2018, 22:32:43  »
Bara jag som inte ser bilder i denna tråd?

Dom hade tydligen lagt ner sidan ja la upp bilderna på :/ ska fixa de :)

--Fixat-- :)

Snyggt! Rent och snyggt motorrum! Och samma färgkod som på min GLT tror jag.  :P

22
Projekt / SV: Volvo 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel
« skrivet: maj 22, 2018, 20:37:12  »
Bara jag som inte ser bilder i denna tråd?

23
Projekt / SV: Dragracing 343
« skrivet: maj 22, 2018, 20:36:07  »
Grattis till MS2V3 för halva pengen jag gav för mitt MS1 V2.2 löst beggat kretskort för en herrans massa år sedan  :D

24
Projekt / SV: Sixlar's Volvo 360GLT -83 Update 15/4-18
« skrivet: april 15, 2018, 22:19:27  »
försökte sen värma och ta loss luftnippeln med en grispitt och grispitten gick då av...

Citera
Skulle då släppa spännaren till generatorn och det visade sig att bulten som går genom generatorn till spännaren hade ärgat fast i generatorhuset så blev tvungen att ta ut generatorn.
Fick sen slå ut bulten med en minislägga och putsa upp både bult och hål i generatorn.

Tänk om någon tidigare ägare hade smörjt ovanstående.. så lätt det hade gått då  ::)


Citera
Passade även på att putsa upp alla kontaktytorna till laddningregulatorn och kablarna till generatorn.
Se där, förebyggande underhåll!  8)

25
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« skrivet: april 15, 2018, 19:32:02  »
Måste berömma dig för dina stadiga uppdateringar och ditt ihärdiga byggande.
Kul att följa!

26
Projekt / SV: B230FT i 360GLT
« skrivet: april 15, 2018, 18:55:24  »
Vackert!  :D
Några planer denna säsong?

27
Projekt / SV: 360 Isbil 2,5L Weber 48or
« skrivet: mars 27, 2018, 21:18:20  »
Blev det nån iskörning 2017 eller 2018  :o

28
Projekt / SV: Volvo 360 bmw v8 turbo
« skrivet: mars 27, 2018, 21:01:49  »
Nice!  Sa du att du gärna gjorde mitt grenrör också??  ;D

/M

Haha nää då hade det nog varken hållt tätt eller sett snyggt ut  :o

29
Elsystem / SV: Söker Kopplingschema och kunskap om 360
« skrivet: mars 26, 2018, 20:25:55  »
hej! jag vet att den här tråden är fem år gammal, men jag hittar inget bättre ställe att få svar på min fråga! ::) Jag har bytt till brytarlöst tändsystem på min volvo 360 och försöker få varvräknaren att fungera. om jag kopplat den gråa kabeln från renix systemet på minus sidan av tändspolen så dör bilen ??? någon här med något tips på vad jag gör för fel?

Låter som att du har gjort rätt  ::)
Bortsett från att du bytt från ett brytarlöst till ett annat  ;)

30
Projekt / SV: volvo 345 dls bygga gatbil
« skrivet: mars 26, 2018, 20:20:20  »
Snyggt! Och lätt  :D

31
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« skrivet: mars 26, 2018, 20:17:58  »
Kul med Omega motorhuv vid gaspedalen  ;D

Mindre kul med växellådsstrulet.

Lycka till i helgen!

32
Projekt / SV: Volvo 360 bmw v8 turbo
« skrivet: mars 26, 2018, 20:09:22  »
Snyggt jobbat!

33
Projekt / SV: perkabrod's Volvo 360 GL (4-dörrars) -88
« skrivet: mars 23, 2018, 20:43:47  »
Så kul!  8) 8) 8)

Jag kan fota av grönboken imorgon. Står backlash (glappet) och preload på lagrena, plus momenten för alla bultar. Däremot vet jag inte angående preload hur man ska göra, min diff sitter ju ihop med v-lådan för tillfället, så det borde väl innebära att jag inte kan kolla preload. Nåväl...

Jag tänkte göra så seriöst jag kan, lär ändå inte bli lika bra som man skulle önska :)
Jag tänkte man kör med biltemas indikatorklocka för att kolla backlash, ska följa alla tipsen härifrån, 2 timmar och 51 sekunder in

https://youtu.be/0DQPJpJ7xvU?t=2h51s

Längesen nu men har du fotat av gröna boken?  :D

34
Projekt / SV: Volvo 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel
« skrivet: mars 21, 2018, 22:24:34  »
Kul med pill och trim  8)

35
Projekt / SV: Dragracing 343
« skrivet: mars 21, 2018, 22:21:28  »
Nä, då får de snabba tiderna vänta ett slag. Målet nu är att komma ut på banan igen och ha kul... ;D

Låter bra!  :)

36
Projekt / SV: Sixlar's Volvo 360GLT -83
« skrivet: mars 21, 2018, 22:19:58  »
Kul med grillen!  :)

37
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« skrivet: mars 21, 2018, 22:18:16  »
Jo blir intressant för mig också :)
Det ser lite väl trångt ut i tunneln framme där växellådan ska monteras så jag blir nog tvungen att kapa upp och bredda tunneln lite :'(

Hade du inte räknat med det?

38
Projekt / SV: 360 MXS
« skrivet: mars 21, 2018, 22:16:12  »
Kul att du är tillbaka  :D

39
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« skrivet: mars 17, 2018, 16:04:25  »
Sitter ingen säkring original i t.ex BMW E36 trots en 35mm2 kabel som går genom hela kupén så jag är inte så värst orolig sålänge jag sätter fast kabeln ordentligt.

Instämmer.

40
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« skrivet: mars 13, 2018, 22:11:57  »
trevligt med batteriet så långt bak.
Glöm bara inte att ta till kablarna ordentligt sen för att inte få spänningsfall fram till startmotorn!
Samt att förlägga kablarna så att de inte skadas och bilen brinner upp. Kan man sätta en trucksäkring i serie med batteriet typ..?! Jag får googla på det.

Jo nu har jag googlat och man kan nog säkra i serie med batteriet om man tar en säkring på typ 300A men är nog inte så vanligt förekommande.
Däremot väldigt bra ifall det skulle bli kortis.. min lillebror körde sin 360 en vecka innan den brann upp. Troligtvis pga. elfel.
Ovanligt men långt ifrån omöjligt.

Sidor: [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... 405