Då var bilen besiktigad.. Lovade ju att berätta, så här kommer en resumé

Problemen började redan tidigt på morgonen. Jag körde bilen från bilstereobutiken och tankade. Fyllde upp fullt och åkte de knappt tre milen hem.
Väl hemma kollade jag över bilen lite utvändigt och kände då en doft av bensin.
Kikade in under bilen och fick se täta droppar från tanken. Inte bra...
Slangade snabbt ur 35-40 liter och spolade rent.
Visade sig vara påfyllingsröret som gått isär, förmodligen eget fel, då jag trycksatt tanken när jag haft startproblem.
Nåja, det gick ju att fixa snabbt.
Åkte iväg mot stan i ösregnet. Halvvägs märkte jag att bilen hackade vid jämn gas. Stannade till och då dog bilen direkt. Kollade säkringen till tomgångsmunstycket.. Mycket riktigt var den av.
Hade som tur var en reserv, men den gick sönder lika snabbt.
Visste vilken slinga det var, men har ingen tid att fixa felet. Fick köra med en aning choke för att hålla tomgång. Anar redan där att besiktningen inte kommer gå så bra

Körde in bilen i hallen under misstänkt övervakning av äldre besiktingsman.
Hans första kommentar var; Vad är det för bil?
Sedan tittade han runt lite och sade; Det är tveksamt om denna går att besiktiga normalt... Kan bli registreringsbesiktning..
Jag kontrade med att allt tekniskt faktiskt var orginal.. Han tvekade lite, men blev avbruten av sina kollegor som strömmade till.
Tre mycket nyfikna besiktingsmän gick runt bilen, ställde frågor och tittade nogrant på olika ändringar.
En av dem känner jag sedan tidigare och han följde med en stund och tittade. Han återkom sedan flera gånger under tiden jag var där och inspekterade med ett inte fullt så nitiskt öga.
Det blev snart en trevligare stämning och "min" besiktningsman blev gladare och började prata om allt annat än besiktning.
Han berömde flera detaljer och fronten.
Han undrade naturligtvis vad bilen var till för, vad det var för grejor, steroanläggning osv.
Förklarade så gott det gick och berättade även att enda anledningen att jag besiktigade, var att det är ett krav för tävlingarna. Tillade också att bilen ska köras på trailer.
Kommunikationen var inga problem. Var en aning orolig över lamporna, speciellt parkeringsljuset, då det är dioder. Halvljuset stod dock anigen lågt, men när jag började skruva sa han; Strunta i det, det är okej.
Vidare till lyften och bilen hissades upp. Han började direkt undersöka fjädrarna. Han gillade inte vad han såg. Eftersom de är så korta, sitter det plåtbitar svetsade i tallriken som sedan vikts över fjädern för att hålla den på plats.
Han ansåg dock att den skulle sitta fast även i ovankant.
Påpekade inte att jag besiktigat flera bilar med denna lösning utan problem

Han knackade en hel del..men rost är inget problem med gamla pärlan.
Sen stannade han till och tittade på växellådsfästet.. Bussningen var lite sliten.
Han påpekade det, men det är inget som måste bytas.. Alltid nåt.
Efter det tittar han upp och säger; Det luktar bensin. Han lös länge och noga, men hittade inget. Jag vill ju inte vara otrevlig och påpeka andras fel, så jag tittade bara upp och såg oförstående ut

Höger hjulhus fick en översyn. Blev aningen förvånad när han lös upp i fjädertornet och jag ser den övre tallriken ligga helt lös. Hela fjäderbenet gick att röra ett par centimeter!
Tänkte vid denna tidpunkt att allt annat än en spansk flagga kommer kosta många tårtor

Bromsprovet gick däremot galant.. Provkörningen blev dock av den ryckigare sorten, då han inte riktigt förstod charmen i att delvis använda handgas och bromsa och gasa samtidigt

Han klagade dock inte.. Tror han förstod läget.
Sen blev vi sittande i bilen en stund, medans jag fick förklara hur bilen bedöms, hur ljudet ska låta och vad alla grejor var till för. Han var faktiskt riktigt intresserad.
Han sa t o m att han nog skulle besöka en tävling framöver

Så hur gick det då?
Naturligtvis tvåa på fjädertallriken. Tycket det var ganska lindrigt.
(En ny Mercedes vi hade i familjen fick körförbud på första besiktningen pga fjäderhaveri, så detta var ganska lindrigt trots allt.)
Fick också tvåa på bakdäcken. Trodde de var lite bättre, men vid närmare inspektion, fick jag hålla med honom att de förmodligen passerade 1,6mm för flera år sedan.
Det är ju ändå en väldigt enkel sak att åtgärda

Sen blev det en tvåa pga avsaknaden av tomgång. Egentligen är det ingen tvåa, utan bara en bestådende anmärkning till ombesiktningen eftersom avgasprovet inte gick att genomföra.
För att summera, tycker jag det gick väldigt bra. Hade förväntat mig mer påpekanden... Bilen är ju trots allt ombyggd i stort sett överallt.
Nu ska jag fixa tomgången.. Så mycket mer hinns inte med, då förstärkarna är kraftigt försenade och inte sitter i bilen än.. En smärre katastrof, då det nu är två dagar till tävling och vi inte ens lyssnat på vår nya anläggning.
Däremot sitter vår nya svindyra bas på plats, femmorna på instrumentbrädan är inkopplade och alla enheter är anslutna och fungerar. Det spelar riktigt bra, fast det saknas en del i de övre registren såklart

Ikväll körs bilen tillbaka till bilstereobutiken för montering av förstärkare och inställing.
Sen blir det en dags sovande och avresa vid midnatt på fredag.
Bilen rullar inte själv denna gången, då förberedelserna har varit för få och det har varit elproblem. Vill inte riskera att bli ståendes 50 mil hemmifrån.
Det får därför bli 9-5 med trailer...
...måste var det längsta inlägget hittills i denna tråden