Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Kurre86

Sidor: [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... 59
1
Trimning / SV: Har b14.4.s egr?
« skrivet: juni 01, 2020, 06:41:11  »
EGR ventilen är prylen som sticker ut längst till vänster på min motor på bilden:


2
Trimning / SV: Har b14.4.s egr?
« skrivet: maj 27, 2020, 18:11:11  »
Luftförvärmning, spjället har en termostatfunktion.
De b14 som har egr har en liten klump i skarven mellan insug och avgasgrenrör, mot rambenet, med en liten vakumslang på.

3
Säljes / Volvo 343 Extreme 585whp
« skrivet: maj 14, 2020, 18:32:01  »

4
Framvagn/Bakvagn / SV: Alternativa dämpare fram ist för nya original
« skrivet: maj 07, 2020, 07:17:18  »
ClassicSwede har dämpare som är anpassade för 340/360...

5
Gruppköp / SV: 2020 domän och webbhotell avgift
« skrivet: april 22, 2020, 19:08:45  »
Jag är med!

6
Motor / SV: B14 > B17 konvertering
« skrivet: april 21, 2020, 22:24:21  »
Kika på 300mania, en betydligt vanligare konvertering i england än här... Det stora som behövs förutom motorn tror jag är oljetråget, sedan behöver säkert 1001 andra småsaker fixas innan det sitter ihop.

Jag vill minnas att på b18ft (samma grundmotor som renault f-serien...) från 440/460/480 turbo behöver insuget byggas om på för att spjällhuset ska få plats...

7
Säljes / SV: M47R låda med slutväxel/diff
« skrivet: mars 29, 2020, 23:05:04  »
Är den för b14 eller b200?

8
Projekt / SV: Dragracing 343
« skrivet: mars 25, 2020, 18:43:58  »
Låter som helt rätt taktik, systematisk pröva en sak i taget och analysera resultaten. Då lär man sig hur grejerna reagerar och kan lista ut vad man skacta som nästa steg gör att åka fortare.

9
Säljes / SV: 360 orginal färddator
« skrivet: mars 25, 2020, 18:39:18  »
Vart finns den?

10
Säljes / SV: Servicehandböcker 340 Volvos egna
« skrivet: januari 25, 2020, 18:15:55  »
Vart finns dem? Jag är övertygad om att det finns någon entusiast i närheten som gärna hämtar dem!

// Kurre

11
Projekt / SV: Volvo 343 DL (Dutch Lightning) -81
« skrivet: december 19, 2019, 12:48:09  »
Strängnäs, men i mitten av januari har jag vägarna förbi norra sverige (arvidsjaur med omnejd) om det hjälper...

Jag kan ha ett mkIII kofångarfäste, men det lär knappast passa på din bil är jag rädd...

12
Projekt / SV: Volvo 343 DL (Dutch Lightning) -81
« skrivet: december 17, 2019, 10:49:43  »
Jag har två ok framskärmar till mk1 fronten om du är intresserad.

13
Gästbok / SV: Instrumentpaneler
« skrivet: november 04, 2019, 16:15:21  »
Få loss instrumentet är inte så svårt, tre skruvar som håller en list ovanför instrumentet, lossa dem och ratten så är allt utom kablar och vajer löst... Kablar och vajer tas inderifrån efter att kåpan under rattstången lossats (brukar sitta med snabbfästen)

14
Gästbok / SV: Instrumentpaneler
« skrivet: november 03, 2019, 11:16:12  »
Det ska bara vara att byta, till och med min 340 med B14 hade varvräknarkablarna dragna. Även kablarna till klockan fanns fördragna på min bil, så det ska nog inte vara några problem!

15
Historiska träffar / SV: Sommarträff!
« skrivet: juli 17, 2019, 00:50:26  »
Jag kommer i vart fall, tyvärr utan 340 dock...

16
Köpes / SV: Momentrör och fjäderben köpes
« skrivet: juli 09, 2019, 17:31:27  »
Vi har precis anlänt i Vimmerby och åker hem om tre nätter, så nästa vecka blir lite sent... Men kolla gärna vad bussgods tar!

17
Köpes / SV: Momentrör och fjäderben köpes
« skrivet: juli 09, 2019, 00:16:21  »
Blekinge är långt bort... Jag kommer knappast vara längre söderut än Vimmerby i sommar, men om du har lust att kolla vad det kostar att skicka med typ bussgods eller så så låter det klart intressant!

18
Köpes / Momentrör och fjäderben köpes
« skrivet: juli 05, 2019, 17:01:32  »
Jag söker ett komplett momentrör inklusive klämman mot växellådan från en 360 samt två fjäderben (rostiga fjädersäten gör inget, ska byggas om till coilover). Helst i Mälardalstrakten, men allt av intresse!

// Kurre, 070 418 18 97

19
Projekt / SV: Volvo 343 DLi -87
« skrivet: juni 11, 2019, 06:55:57  »
Liten uppdatering så att ni inte tror att jag gåt tunder jorden helt... Bilderna i tråden kommer tyvärr saknas ett tag framöver då vi bygger om vårt hus och för tillfället helt saknar el där.

Igår blev det måndagsmek igen; målet för dagen var att bygga klart det sista på den elektroniska laddtrycksstyrningen jag började med för en vecka sedan.
Förra veckans arbete bestod av att modifiera Megasquirtet med en extra transistor samt två motstånd och lite kabel för att få en utgång som kan driva en laddtryckssolenoid. Gårdagens mek bestod av att dra kablarna till sagda solenoid samt montera den i bilen. Vid tiotiden var det klart och vi tog en kort provtur - numera är bilen så modern att man kan sitta i bilen med datorn och en påse chips och justera laddtrycket! Vi nöjde oss med 1,05bar igår, det är marginellt mer än vad jag kört med pysventilen på Gelleråsen (där körde jag typ 0,9bar). Allt fungerade dock helt enligt förväntan, så nu gäller det bara att komma iväg och köra bilen!

20
Projekt / SV: Volvo 343 DLi -87
« skrivet: maj 22, 2019, 06:34:04  »
Jo, det var torrt. Visserligen inte mer än 5-7oC, men det borde greppat bättre än så... De slicksen bortskänkes om någon behöver en väggprydnad eller liknande!

Ja, det här var första drivlinehaveriet förutom urtrampningslager och kopplingsvajer. Dock misstänker jag att en stor del av problemet var dålig linjering mellan motor och växellåda - mina nya motorfästen från ClassicSwede höjde motorn ganska mycket i bakkant och sänkte den i framkant så motorn pekade en bit ovanför ingående axel på växellådan. Nu har jag monterat min reservkardan och försökt linjera så gott det går - drygt 4mm extra spacers i framkant på motorn gick det åt innan det verkade linjera som det skulle. Ny kardan ska byggas i vart fall då jag inte har fler reserver nu och den här knappast kommer överleva så länge när jag väl mappat den till önskat laddtryck... Exakt hur den nya axeln kommer se ut tänkte jag diskutera fram med Svea Kardan eller vilka som nu får äran att bygga den, jag har varken kunskap eller utrustning för att bygga något sådant för stunden.

21
Projekt / SV: Volvo 343 DLi -87
« skrivet: maj 16, 2019, 07:03:11  »
Dags för en liten uppdatering för alla er som undrar hur det gick på Gelleråsen...

Hur som helst; det började bra med att min hembyggda kopplingsvajer tappade en nippel när vi skulle rulla ut från parkeringen för att lasta bilen; bara in i garaget igen och tillverka en ny. Denna gång blev det hembyggda skruvade vajerlåsningar i båda ändarna istället, det har fungerat bra hittills. Sedan var det bara att lasta och gå och lägga sig (skönt att komma i säng vi 01:20 när väckerklockan är ställd 05:20...).

Väl framme på Gelleråsen lastades bilen av och gjordes i ordning för start; vi missade dock första körpasset då vi blev lite sena på morgonen... Vid 09:30 drog andra körpasset igång och jag rullade ut på banan, hela tiden med mantrat "Ta det lugnt, du har kalla slicks på" i huvudet... Det gick bra till första kurvan då det blev lite väl bakhalt när laddtrycket kom och jag hälsade på i gräset. ::) Sedan följde två körpass med en väl fungerande bil och fruktansvärt hala bakdäck - det blev ganska tydligt att mina begagnade 8,2" slicks som satt bak hade gjort sitt... Under lunchen hängde jag på en uppsättning smalare (170mm vill jag minnas) men betydligt färskare däck bak - redan på utvarvet hade de däcken bättre grepp än de breda slicksen hade efter två fulla körpass. Nu blev bilen helt plötsligt hanterbar och gick riktigt fint! Nytt personbästa med god marginal (1:27:04 mot tidigare ca. 1:34) och riktigt rolig körning! Dagens sista körpass blev nästan ett helt varv långt - under accelerationen ut på start/mål rakan slår motorn plötsligt upp i varvstoppet samtidigt som bilen låter konstigt och börjar tappa fart... Det krävdes ingen jätteansträngning för att inse att jag rasat något i drivlinan, en kvalificerad gissning var kardanen.

Därefter blev det bärgning tillbaka till lastbilen, lastning och hemresa via Peter. När bilen stod på lastbilen kunde man kolla undertill - bakre kardangummit var inte helt oväntat rensat. Planen nu är att se till att motor och växellåda linjerar ordentligt och sedan hänga på min reservkardan samtidigt som den rasade axeln får åka till lämplig kardanaxelverkstad för att agera mall till en ny axel. Förhoppningsvis håller drivlinan ihop sedan så att jag kan få lite mer körning!

Bilder kommer lite senare, under tiden kan säker Facebook-flinka människor (d.v.s. inte jag...) hitta några bilder från Gelleråsen där min bil fastnat...

22
Projekt / SV: Volvo 343 DLi -87
« skrivet: maj 11, 2019, 07:41:35  »
Nu är det felsökt och fixat... Kopplingsvajern hade gått av ca. 1,5dm in i höljet i nedre ändan. Det ser ut att vara ett utmattningsbrott, troligen beroende på att det är en liten knäck på vajerhöljet ungefär där... Tyvärr har jag inte lyckats hitta en kopplingsvajer att köpa som hinner fram innan imorgon, så igår var det uppfinningsdags...

En rulle plastad stängselvajer i ungefär samma dimension som originalvajern samt diverse filande, borrande, gängande och lödande blev receptet... Numera sitter en hemmabyggd vajer på plats och verkar fungera, bara att hoppas att den håller hela dagen imorgon! En ny vajer ska naturligtvis beställas, men det hjälper som sagt inte för morgondagen... Om någon har en kopplingsvajer till en B14 någonstans mellan Stockholm och Karlskoga så skrik till så kanske jag kan fixa en reserv om min vajer havererar imorgon!

23
Projekt / SV: Volvo 343 DLi -87
« skrivet: maj 09, 2019, 06:27:15  »
Till årets dag på Gelleråsen var planen att jag skulle ha provkört bilen ordentligt för att försöka undvika onödiga haverier av den typ jag haft de senaste gångerna... Så långt går det bra; igår tog jag bilen till jobbet och hem utan problem. Efter att vi mekat med Jespers Peugeot 206 GTI inför Gelleråsen skulle jag bara parkera 340 - när jag trycker ner kopplingen för att stanna på parkeringen hörs ett distinkt "klick" och kopplingspedalen går i botten... Skönt att det havererade nu och inte efter ett halvt körpass på Gelleråsen! Förhoppningsvis är det något vajerrelaterat som havererat den här gången; min gissning ligger på ändan på vajerhöljet i kopplingsändan. Infästningarna av vajerhöljet mot sprängkåpa och kaross är i plast och de är snart de ända sakerna som inte är förstärkta... Imorgon blir det felsökning och förhoppningsvis reparation!

Ett mindre allvarligt haveri var att hastighetsmätarvajer tycks ha gått av på vägen hem från jobbet...

24
Projekt / SV: Volvo 343 DLi -87
« skrivet: maj 05, 2019, 18:42:00  »
Alltid kul med respons, har varit väldigt dålig fart på forumet senaste tiden...

Turbon är utbytt, ja... Tidigare var det en VNT-turbo (GT1852V vill jag minnas) från SAAB/Opel 2.2 TiD med 122hk. Den blev väldigt trång i avgashuset efter ca. 0.6bars laddtryck och behövde en extern wastegate för att hålla koll på laddtrycket om man ville vidare. Numera sitter det en GT2052V från en V70 2.4D 163hk med både VNT och inbyggd wastegate där istället; med den större avgasdelen ska den klara betydligt mer fart. Skulle det krisa kan jag väldigt enkelt uppgradera till GT2056V med större kompressor från en V70 D5 istället, det passar bolt on...

ITB är mer en "vill-höver" grej än något som faktiskt behövs... Förhoppningsvis får jag lite bättre flödesfördelning mellan cylindrarna med den här setupen, men annars var det mest för att jag kunde... Enkelspjäll och ett konventionellt plenum hade varit betydligt enklare att bygga och förmodligen givit mig 99% av prestandan (om än kanske inte riktigt samma gasrespons).

Bilen har aldrig varit registrerad med turbo, dock är den registrerad som E85 bil med "T31B - Motorn ändrad" i regbeviset samt 93hk istället för 71hk. Jag vill dock inte ta några risker med turbon, så en lättskruvad turbokonvertering stod högt på listan för den här ombyggnationen. Nu sitter turbon med lite silikonslang samt två V-bandsklämmor och en oljeledning, förutom demontering av batteri och spolarvätskeburk för att komma åt behöver man inte göra så mycket annat för att sugmotorkonvertera den. Betydligt smidigare än tidigare!

25
Projekt / SV: Volvo 343 DLi -87
« skrivet: maj 05, 2019, 14:05:48  »
Lite bilder också!


Grenrör lindat med avgasbandage


Moddad turbo med flyttat styrstift för att kunna vrida avgashuset


Oljeretur fixad, förhoppningsvis fungerar dimension och vinkel...


Fästen för wastegateklockor samt hemknackad packing då Volvo inte lyckades hitta packningarna till en V70 2.4D...


Provmonterat!


Besiktningsrör, smidigt med två V-bandsklämmor...


Provskjutning av nya spridarna (SAAB 9-5 2.0t -05); alla låg inom 1g/min och de ger dessutom lite mer än mina gamla 740 Turbo spridare...


Fuelrail och vakumstation monterat! Notera även dragavlastningen från fuelrail till spjällhus som ska se till att grejerna inte flyger isär när det kommer laddtryck...


Hela insuget provmonterat, notera även anslutningen för dumpventilen i ändan på plenumet.


Luftfilter i sugmotorinstallation - inte direkt "cold air intake" direkt bakom kylaren, men den ska förhoppningsvis inte behöva gå så mycket med den här setupen...  ;)


Många småjobb blir det, här en bild på ett modifierat reservhjulsfäste för att komma förbi med tryckröret från intercoolern...


Början till vevhusventilationsburken - en labyrint bestående av tre lutande plan ska förhoppningsvis separera större delen av oljan innan den kommer till andra ändan av burken...


Nästan färdig burk, återstår bara lite fästöron samt slanganslutning till utloppet så att jag kan koppla på ett filter eller en slang där...


Fäste för expansionskärl...


Allt monterat och "klart". Vevhusventilationsburken anas bredvid batteriet, expansionskärlet är på plats och ungefär en miljon vakumslangar trängs under huven... 

Ungefär så ser bilen ut idag, allt är färdigbyggt och monterat (inklusive turbon), bilen är servad och jag har eldat upp drygt 40l E85 på att få en vettig mapp att köra med... Separata spjäll och turbo är väldigt knivigt att mappa för att få bra körbarhet, typ 10-15% spjälläge ger övertryck i insuget från typ 1500rpm. Numera köra jag Alpha-N (spjälläge vs. varvtal) för bränslemappen med en multiplikative sekundärmapp som funktion av tryck. Det fungerar helt OK även om övergången mellan undertryck och övertryck inte är särskilt rolig. Vi har även pyst upp laddtrycket till ca. 0.8bar (ca. 0.15bar mer än vad jag åkt med tidigare) och mappat lite fullgas, så nu går bilen riktigt bra på fullgas och torde ha uppåt 120hk på bakhjulen. Gelleråsen nästa!

26
Projekt / SV: Volvo 343 DLi -87
« skrivet: maj 05, 2019, 12:12:10  »
Dags att komma ikapp med lite rapportering här också! Som ni säkert har misstänkt så har det mekats en del för att nå deadline...

För ganska precis en månad sedan var det dags för en STOR milstolpe, första uppstarten!

https://youtu.be/guWkcYWgRuk
Första (tredje om vi ska vara noga, första fanns ingen ström i batteriet, andra startade den men ville inte riktigt fortsätta gå...) startförsöket - omappad, felkalibrerade spridare, ingen generator, inget kylsystem, inget luftfilter o.s.v., men igång gick den! Dagen efter var kylsystemet temporärt monterat och bilen kunde flyttas från golvplats till lyftplats i garaget för egen maskin för första gången på två år!

https://www.youtube.com/watch?v=BxYM4QV97ug
Några dagar senare var även luftfiltret tillfälligt monterat och bilen gick rimligt åtminstone på tomgång!

27
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« skrivet: april 10, 2019, 06:48:31  »
"Riktig" lamelldiff eller slungdiff?

28
Projekt / SV: Volvo 343 DLi -87
« skrivet: mars 31, 2019, 21:43:48  »
Gelleråsen Countdown: Gelleråsen Countdown!

Lite mer mekat nu i helgen, tyvärr dröjer bilderna en smula...

I fredags monterade jag motorn permanent och shimsade in motorfästena så att kardanen låg i linje samt hängde på kardan och justerade in kopplingen. Så långt verkar allt fungera, bara att hålla tummarna för att det fungerar när motorn väl är igång. Idag blev det lite avgasbandagering av grenrör och downpipe, därefter skruvade jag loss avgashuset på turbon för att kunna vrida det till rätt läge. Turbon såg bra ut, inga skador och mycket lite sot så efter att ha borrat ett nytt håll för styrstiftet för att få avgashuset rätt vridet var det bara att montera ihop igen. Nu kunde man dessutom börja kika på hur oljeretur och wastegate-klocka m.m. ska få plats; inte helt trivialt visade det sig men det borde gå att få ihop. Här kommer ett litet försök till "att-göra" lista inför Gelleråsen:

  • Matchporta grenrör
  • Bygga oljeretur till turbo
  • Bygga fäste för wastegateklocka
  • Bygga vevhusventilation
  • Fixa luftfilter
  • Rostskydda alla små fästen och dylikt
  • Fixa vakumslangar och dylikt
  • Ny insugstempgivare
  • Få dit batteri
  • Service!
  • Fixa låsningar/svulster till tryckrörsslangar
  • Fixa vattenrör till värmepaketet m.m.
  • Montera ihop allt annat (typ generator, kylsystem, elsystem, bränslesystem m.m.

Finns säkert 1001 andra småsaker som ska göras också, men det är vad jag kommer på för stunden... Tur att det är långt kvar till tolfte maj!

29
Projekt / SV: Volvo 343 DLi -87
« skrivet: mars 26, 2019, 06:32:52  »
Förtillfället är bränsletrycksgivaren enbart för loggning och eventuellt larm, i framtiden (om/när givaren visat sig tåla E85...) hoppas jag på att kunna köra lite reglering på den också... Det ligger dock en bra bit in i framtiden.

Har ingen knacksensor idag, har liksom aldrig blivit av att skaffa en. Vi får se hur motorn går med nya setupen, om den börjar närma sig knackgränsen så kanske jag uppgraderar med en sådan.

30
Projekt / SV: Volvo 343 DLi -87
« skrivet: mars 23, 2019, 21:21:29  »
Lite mer mekande! Deadline (Gelleråsen 12/5) närmar sig fort, så det gäller att ligga i!


Lager pressat (och låst med lagerlåsning) och färdigt för montering i sprängkåpan!


Monterat och klart. Observera kopplingsstoppet i form av en M10 stävögla från Biltema - snabbt och smidigt även om det kanske inte är den mest lättviktiga lösningen...


Uttag för bränsletrycksgivare samt fästen för fuelrailen svetsade - nu återstår bara lite precisionsborrning av spridarhålen samt provtryckning innan railen är klar!


Nytt gaslänkage, förhoppningsvis med lite mer körbar utväxling än mitt gamla (det var lite väl mycket av/på). Gasvajer från Nissan Micra vill jag minnas; återstår att anpassa i pedaländan så att vajern och pedalen går att koppla ihop...

31
Projekt / SV: Volvo 343 DLi -87
« skrivet: mars 17, 2019, 15:00:23  »
Ja, om den här lagerhållaren smälter så har jag nog allvarliga problem... Bara att hålla tummarna för att den passar som den ska och allt annat klaffar!

32
Projekt / SV: Volvo 343 DLi -87
« skrivet: mars 15, 2019, 07:50:18  »
Nej, lagerhållarna har smält trots att lagren känns jättebra. Nu har jag flyttat fram själva lagret så att det inte behövs någon förlängare. Det gör att lagret kan jobba som det är tänkt och roterande massan blir något mindre. Med lagerhållare i aluminium istället för plast ska den förhoppningsvis inte smälta lika lätt heller...

33
Projekt / SV: Volvo 343 DLi -87
« skrivet: mars 14, 2019, 15:35:10  »
Åter till följetongen som startade den här vinterns ombyggnation - urtrampningslagret... De senaste banträffarna har bilen förbrukat urtrampningslager i en takt om ett lager per dag. Alla teorier hittills om varför har varit felaktiga, aktuell teori är att jag haft för lång slaglängd på pedalen och därmed mosat urtrampningslagret när solfjädern bottnat. Det återstår att se om det stämmer; för att minimera risken att behöva byta urtrampningslager efter nästa träff har jag dock jobbat lite...


Originallagret (Valeo) från bilens barndom tillsammans med en bronsdistans som Peter svarvat för att lagret ska räcka hela vägen till min nya koppling. Totalvikt 391g


Ersättningslagret (Sachs) med min egenhändigt svarvade aluminiumdistans. Totalvikt 330g


Egentillverkad lagerhållare som passar till lagret från valfritt av de tidigare lagren. Det började livet som ett 200x70mm massivt svarvämne i aluminium på ca. 2kg. Numera 257g (417g komplett med lager) och en jättebalja full med spån (samt 80mm överblivet svarvämne...). Återstår avgradning, låsning av stålblecket som kopplingsarmen jobbar mot samt ipressning av lagret innan vi ser om det faktiskt fungerar i bilen!


Jämförelse mot Sachs lager med förlängare


Hål borrade för att kunna pressa ur lagret i framtiden


933g överblivet svarvämne vilket torde innebära att det ligger runt 750g aluminiumspån i metallåtervinningen på jobbet!

34
Projekt / SV: Volvo 343 DLi -87
« skrivet: mars 14, 2019, 15:21:11  »
Nu har det mekats lite mer!


Låsning till stödlagret i veven då det har tenderat att lossna då svänghjulet är lite för grunt...


Medhjälpare(?) i garaget...


Mer användbar medhjälpare i garaget. Joakim har precis slipat in ventilerna och håller på att montera ihop min Renault 5 topp.


Motorn ihopmonterad med nya toppen


Kylfläkt från Saab 9-5 i modifierat originalfäste från 340 med B14 samt tryckrör mellan intercooler och plenum

35
FAQ/Vanliga frågor / SV: Stannar!!!
« skrivet: mars 10, 2019, 16:10:04  »
Kolla kabeln som går till tomgångssolenoiden på förgasaren samt att solenoiden sitter fastskruvad som den ska. Om det börjar glappa där kan de börja tjuvstanna och bråka.

36
Projekt / SV: Volvo 343 DLi -87
« skrivet: februari 26, 2019, 14:39:50  »
ToDo-lista innan bilen åter kan göra landets racerbanor lite långsammare:
  • Bygga gaslänkage
  • Bygga ihop koppling
  • Dra el till laddtrycksstyrning et.c.
  • Montera motorn i bilen
  • Fixa alla vakumslangar
  • Bygga tryckrör
  • Svetsa klart plenum
  • Få dit batteri
  • Bygga vevhusventilation
  • Svetsa uttag för lambdasond och avgastemp
  • Linda avgasbandag
  • Bygga besiktningsrör (d.v.s. istället för turbo)
  • Måla alla nya plåtbitar (intercoolerfästen, avgasrörsupphängning et.c.)
  • Mappa

37
Projekt / SV: Volvo 343 DLi -87
« skrivet: februari 23, 2019, 12:39:31  »
Sedan vi köpte Saaben som Carina åker i till vardags har den saknat spolarvätskelocket. En vacker dag fick Jesper in ett passande spolarvätskelock på sitt företag; det blev mitt för en krona under förutsättning att jag tog hand om tillbehören till det.


Tillbehören bestod av en Saab 9-5 2.0t Automat med vevlagerknack...


Många "bra-att-ha" delar blev det; förhoppningsvis kan vi hålla liv i Carinas Saab ett tag framöver och dessutom komplettera 340an med lite delar...


Om det är någon som behöver Saab-delar är det bara att skrika till, det finns en del som inte passar på någon av våra bilar som jag behöll ändå, t.ex. två fina Xenon-framljus!

38
Projekt / SV: Volvo 343 DLi -87
« skrivet: februari 23, 2019, 12:27:26  »
Förutom 340-mek under hösten har det naturligtvis hänt en del annat i garaget också...

Joakims Nissan 200 ville ju inte bygga laddtryck som den borde, så turbodemontering stod på listan... Turbon som satt i bilen var någon form av T25/T28 hybrid från GIK-turbo; när vi demonterat den såg vi snart att den sett sina bästa dagar... Avgashuset var fullt med sprickor, bland annat i sätet till wastegaten vilket säkert bidrog till lite dåligt laddtryck. Då Joakim är duktig på att shoppa bildelar på diverse forum, facebookgrupper och liknande hade han snart ropat hem både en ny GT2871R kopia samt en begagnad turbo som skulle vara en GT2871R. Väl hemkomna så var den begagnade turbon en exakt likadan GIK turbo hybrid som redan satt på bilen (dock med lite mindre sprickor i avgashuset) och kinakopian var väldigt kinesisk av sig... Den var visserligen betydligt större än den gamla hydridturbon, men inte ett mått stämde med en GT2871R. Vi brydde oss inte ens om att kolla huruvida den var kullagrad; för de pengarna kändes sannolikheten för det väldigt låg.

Dessutom införskaffades tre begagnade eftermarknadsgrenrör i hopp om att få lite mer flås på grejerna; även dessa var av väldigt kinesisk kvalitet. Det första röret passade inte alls på motorn; ena pipan tog emot ventilkåpan med ca. 5mm kvar att dra åt innan flänsen låg an mot topplocket. Nästa grenrör var passformen på flänsen så dålig att det inte ens gick att få fast röret på motorn... Sista röret passade, dock flyttade naturligtvis turbon på sig lite jämfört med originalröret så downpipe och liknande passade inte längre.


Mycket filande, sågande, svetsande och mätande senare passade delarna i vart fall ihop!


Det passade till och med i motorrummet! Den som designade dessa bilar är förhoppningsvis sparkad sedan länge; maken till osmidig maskin att skruva på har jag sällan skådat... Ingenting går att komma åt med rimlig insats och allt sitter ihop med ungefär en miljon skruvar mer än vad som borde behövas. Till vår stora besvikelse visade det sig att vi inte fått banjon med inkommande olja tät när vi monterade ihop bilen; det slutade med att vi fick demontera hela turbon och grenröret igen för att åtgärda det... Till slut var i vart fall bilen tät och allt ihopskruvat; tyvärr hade tiden sprungit ifrån oss, så väglaget tillät inte längre en rimligt prokörning.  :-[

Nu står bilen på vinterförvaring och väntar på bättre väder; mappning hos Tony på AGs i Norrköping är bokat i april. Utöver det är det bara småsaker kvar att göra; byta till bromsad diff, uppgradera frambromsarna, montera riktiga stolar och pula dit en MAC-ventil till laddtrycksregleringen...

39
Projekt / SV: Volvo 343 DLi -87
« skrivet: februari 22, 2019, 16:45:53  »
När alla bågfilsblad var utslitna och jag var trött på att såga rostfria rör var det dags för andra ändan av gasväxlingen, där får man leka med aluminium istället...


Andra halvan av lådan med rörbitar...


Ett fyrtumsrör samt fyra aluminiumtrattar grovt ihoploppade för att kolla att måtten stämmer mot spjällhusen...


Ser ut att vara ungefär rätt avstånd mellan dem!


En idé om hur det ska bli i slutändan; LÅÅNGA insug är melodin!


Luften måste ta sig in i plenumet också; bara för att krångla till det lite valde jag att bygga en tvåkammardesign... Vi får se om det bara stryper i onödan eller om jag faktiskt får fantastiskt bra massflödesbalans mellan cylindrarna.


Finn ett fel... Varför dubbelkollade jag inte att jag svetsade ihop delarna åt rätt håll innan jag helsvetsade allt?!?!


Sågat loss, putsat och svetsat fast igen... Dessutom svetsat på en fläns och byggt ett lock för att kunna öppna och kika in i plenumet.


Ytterligare en bild... Lite småsaker kvar att svetsa på plenumet, sedan ska det bara byggas tryckrör, fuelrail, gaslänkage, kabelhärva, laddtrycksstyrning och 1001 andra småsaker innan bilen ska ut på Gelleråsen i maj...

40
Projekt / SV: Volvo 343 DLi -87
« skrivet: februari 22, 2019, 16:15:42  »
Dags att uppdatera igen!

I en stor låda med rörbitar jag beställde så dök det här upp:



Många, många, många (många) timmar senare började de små rörstumparna passa ihop!


En grovt tillhackad merge-kollektor av det mer kompakta slaget  började kunna skönjas också...


Ytterligare många timmar med svetsen (MAG-svets blev det, spalterna mellan bitarna var inte direkt TIG-vänliga...)


Början till en ny downpipe, förhoppningsvis lite mer lättmonterad än den gamla...


När downpipen skulle byggas passade jag på att sektionera om mitt rostfria avgasrör en smula också, tidigare hängde det lite lågt, slog i fästet till reaktionsstaget samt lämnade ingen plats för katalysator... Efter att ha sågat isär hela systemet i småbitar och byggt ihop det igen så ska det mesta av det förhoppningsvis vara löst...


För att komma förbi extra reaktionsstaget och dylikt så blev det ett extra fäste från en av bultarna till växellådsupphängningen. Muttrarna som sitter som distans ska naturligtvis bli en gummibussning vid slutmonteringen... Håll tummarna för att allt går fritt även när det är varmt och rör på sig!

Sidor: [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... 59