Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Stormen

Sidor: [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... 53
1
Köpes / SV: Komplett låssats 343 -78
« skrivet: juli 03, 2018, 21:28:22  »
Det var intressant! Då är det lättare att hitta låsgrejer än jag trodde.
Tack för infon! :)

2
Köpes / Komplett låssats 343 -78
« skrivet: juni 16, 2018, 21:32:13  »
Det var lite stressat hemma hos päronen när dom skulle flytta, och nycklarna till min 343 var inte märkta... Så när jag letade efter dom fick jag till svar "Om det inte stod något på dom så är dom nog kastade..."
Ridå ner...

Så är det någon som har samtliga lås och nycklar att sälja?

Om någon vet vilka årsmodeller man kan tjuva vilka lås ifrån så uppskattas även den informationen.

3
Säljes / [SÅLD] Styrservo och fönsterhissar
« skrivet: augusti 07, 2016, 21:01:51  »
Nu är grejerna borta. Känns bra att dom stannade inom klubben, och dom får säkert ett bättre liv nu :)

-------------------------------------------


Ja... Nu har jag väl hamstrat på dom här grejerna länge nog!

Styrservo till 360, kommer inte ihåg mer specifikt vad för bil eller årsmodell den satt på. Jag har själv inte använt den, lyckades bara vara först på pucken för massvis med år sedan.
Ena yttre styrleden har en reva i damasken, vill minnas att den andra är ok. Dom inre kollade jag faktiskt inte så noga på, men dom finns väl på Biltema om dom skulle vara dåliga.
Då jag inte använt den själv kan jag tyvärr inte garantera funktionen. Men enligt säljaren så fungerade den när den plockades ned.
Finns i Fagersta (Västmanland) och skickas INTE!
Vad ska man då begära för något sådant här då? Ska vi prova med 800:- ?
Det fantastiskt snygga lakanet ingår såklart för det priset ;D







Har även fönsterhissar fram till 360. Hur det är med dörrar, foder, kabelgenomföringar och allt sådant där vet säkert ni bättre än mig. Kommer i alla fall från en 3-dörrars GLT -86.
Rutorna och hissmekanismen vet jag att jag har, och jag hoppas att dom är kompletta. Jag vill minnas att jag såg knappanelen också, men det kan jag inte gå i god för just nu.
Dessa grejer står för stunden i Köping, men nästa helg har jag nog inget annat val än att ta med det till Fagersta om ingen annan har köpt det. Det är även först då jag kan komma åt att ta bilder och kolla om panelen finns.
Har ju inget hum om det här heller. 300:- ?
Inte heller detta skickas.

Snubblade även över en GLT-tutknapp. Skitig och jävlig, men är det någon som vill ha den så är det bara hämta. Och den skulle jag kunna slänga ned i en Jiffy-påse om mottagaren betalar för det och är villig att chansa på att PostNord inte lägger påsen under en lastbil eller nåt :P

4
Teknik / SV: Förgasare
« skrivet: juli 14, 2011, 21:28:51  »
En slang mellan växellåda och förgasare? Låter skumt, men jag är ingen expert...
Hur påverkar det här bilen just nu?

5
Teknik / SV: Varför startar inte min 360 GL?
« skrivet: juli 14, 2011, 21:25:44  »
Lite fel del av forumet, men någon vänlig moderator flyttar nog det här snart :)

Vad är det för motor? Startade den innan du bytte stift och kablar? Har du kollat tändföljden? Prova med startgas. Om den går på startgas har du bränsleproblem, om den inte går på gas har du ingen gnista.

6
Framvagn/Bakvagn / SV: Tungbromsad?
« skrivet: juli 04, 2011, 06:48:38  »
Nu får du lugna ner dig, lite sommarlov har jag rätt till :)

7
Framvagn/Bakvagn / SV: Tungbromsad?
« skrivet: juli 02, 2011, 22:56:15  »
Ja, för sjutton! Det är ett ordentligt bett i mina bromsar! Vart bor du? Efter historian med mina bromsar kan jag titulera mig bromskungen och bor du inte för långt bort kan jag hjälpa dig med det.

Tackar för erbjudandet, men bilen är ställd på förvaring i minst två år :'(
Pluggar nu och har varken tid, råd eller plats att hålla på, så den får vänta på mig.

8
Framvagn/Bakvagn / SV: Tungbromsad?
« skrivet: juli 01, 2011, 17:29:47  »
Att det är tungbromsat utan vakuum är jag med på. Men jag upplevde den som tungbromsat när den var igång (den var körbar, men körförbud, och skulle bara ~1 mil bort). Har inte kollat hur servon mår, och det blir nog ett senare projekt. Har dock inget minne av hur den var när jag hade igång den sist. Men då finns det hopp om att bromsarna ska vara vassa i alla fall :)

9
Framvagn/Bakvagn / Tungbromsad?
« skrivet: juni 30, 2011, 23:00:06  »
Hur "tungbromsade" upplever ni era bilar? Inför bogseringen plockade jag isär bromsarna på min bil. Bak rörde sig fin, en kolv fram gick lite tyngre än dom andra, men rör sig rätt så bra. På den lilla biten jag körde drog det inte märkbart snett. Men jag upplever fortfarande att bilen är väldigt tungbromsad. Som referens (inte helt rättvist, jag vet) så är det väldigt mycket mer bett i bromsarna på min S70.

Bilen i fråga är en 343 CVT -78. Dvs små trummor bak och fasta ok fram. (Vet inte om det är flytande på senare årsmodeller, men tycker mig ha sett glidbultar som reservdel)

Kommentarer?

10
Projekt / SV: Volvo 343 CVT -78
« skrivet: juni 30, 2011, 22:55:13  »
Nu vilar bilen tryggt i berget! :)

11
Teknik / SV: Skrammel bakom instrumentbrädan
« skrivet: juni 30, 2011, 22:50:43  »
Kan det vara urtrampningslagret? Jag skulle väl i och för sig inte beskriva ett kasst lager som "metallisk ton", men det verkar ha med kopplingen att göra. Svängningar har en tendens att fortplanta sig...

12
Övrig konvertering / SV: Xenon-konvertering
« skrivet: juni 29, 2011, 22:14:10  »
Det är väl H4 lampor i 300-serien, då kan du inte byta bara helljuset till Xenon, eftersom du bara har en lampa (två glödtrådar i samma lampa när du kör med halogen). Kitten borde absolut funka, man får hitta någonstans att skruva upp ballasterna, men det ska väl inte vara omöjligt.

Vet inte om jag fattar fel eller om jag har missat något här. Menar du att man inte behöver reflektorer när man kör med xenon?

13
Teknik / SV: Volvo 340 b230-k bara slutade att gå!
« skrivet: juni 29, 2011, 22:08:04  »
Jag brände en säkring i min 360, gick bl.a. till tomgångssolenoiden. Det var dock en Solex (B200K), vet inte hur det ser ut på din Pierburg.

14
Köpes / SV: Strålkastare VF -88
« skrivet: juni 19, 2011, 19:23:44  »
Strålkastare till dom senare finns väl på skroten? Jag tycker definitivt inte att du ska kassera bilen för en sån struntsak!

15
Projekt / SV: Volvo 343 CVT -78
« skrivet: juni 18, 2011, 00:49:05  »
Det var förjäkla tråkigt när man upptäckte bromsstrulet, men jag ger inte upp för det :)
När skolan är klar så man får lite tid och framför allt pengar så ska det blåsas liv i det här och förhoppningsvis ett 360 projekt också. Jag har ju lite delar som ligger och bara väntar!

Jag saknar forumet också, men det är farligt att surfa runt här när man inte kan skruva själv. Rätt som det är blir begäret för stort och så hoppar man av och köper sig en bil istället ;)
Men nu är det bara (om allt går enligt planen) två år kvar!

16
Övrigt / SV: cad avdelning?
« skrivet: juni 17, 2011, 13:12:26  »
Det tycker jag absolut!

En tråd under "Fakta/Guider" blir väl bra?

17
Projekt / SV: Volvo 343 CVT -78
« skrivet: juni 16, 2011, 22:54:08  »
Kollade startdatum, jag har snart haft bilen i tre år, och inte kommit längre... Får skylla på att CSN är snåla ;)

Den ska i alla fall flyttas nu, så den kommer att få bo i det kärnvapensäkra förråd där jag har mina prylar under studietiden. Det var dock inte en helt smärtfri process, vilket jag trodde.

Det första jag noterade när jag startade var att det läcker bensin från returslangen på pumpen. Inte optimalt! Trodde att jag har varit elak mot stosen, men den var hel. Däremot verkar slangen vara totalt jävla röten! Två år gammal och helt slut! Alla soppaslangar jag har satt dit är kassa och borde bytas, men dom som sitter där nu är i alla fall hela. Det får gå tills vidare alltså!

Den var dessutom tung som ett as att skjuta. Vad kan det bero på tro? Kan det vara anliggande broms...? Jomenvisst!
Man börjar tro att det spökar i ladan, för handbromsvajrarna är inte ditkopplade, men nog fasen är det handbromsen som strular. Hävarmen satt som berget, fick knacka och dra med skarvrör för att få in lite rostlösare. Gav upp och lät den vara i "obromsat läge". Så nu kan man köra bilen, om än något tungbromsad. Ska motionera oken fram lite. Vore tråkigt att behöva bromsa när den blir bogserad och både förstöra plasten på S70 och fronten på 343.
Den fick sig en snabb omgång med tvättsvamp också. Inte varje dag den får både andas friskluft och duscha :)

Såg tyvärr att det hade börjat komma rost vid bakrutan också. Usch usch. Det finns lite pyssel att ta tag i när man får tid, råd och plats.

18
Projekt / SV: Tommy^_s 360 Glt
« skrivet: juni 16, 2011, 22:31:48  »
Har börjat slänga ihop grejerna, äntligen! I väntan på att färgen ska torka på blocket så får ni en bild iaf :)


Som ni ser tänkte jag försöka få dit en farthållare. Har inte riktigt kommit på hur bara.

Har också funderat på att modda en farthållare, skulle vilja veta hur insignalen ser ut till en 7/940 farthållare. Om det bara är en puls direkt från hastighetskransen borde det vara förhållandevis enkelt att få till ett hjul och en givare bak på en 360. Nu tror jag inte att signalen ser ut så, då det mig veterligen bara finns en databox, och oavsett om du har 12 eller 48 tänder (osäker på om tandantalet stämmer, men det är nåt sånt det handlar om) på givarhjulet i bakaxeln går det inte att aktivera farthållaren innan ~40 km/h.

19
Drivlina/Växellåda / SV: tröga växlar bättre med backspärren
« skrivet: juni 09, 2011, 17:56:12  »
Lyft på växelspaksdamasken så har du backspärrmekanismen där. Finns säkert massa bra värden på spel i Haynesboken, men kolla vad det är som kärvar först :)

20
Trimning / SV: Trimma b200k ?
« skrivet: maj 09, 2011, 07:50:19  »
Sålänge det var snö på vägen så tyckte jag att min 360 med B200K (original) var rolig :)

Om jag inte minns fel är det B200K insuget som går att fila lite på så du kan få dit en Weber 36/36. En omslipad kam från t.ex. Folkraceshop är inte jättedyrt.

21
Klotterplank / SV: Tips på projekttråd epa/a-traktor någon?
« skrivet: april 23, 2011, 00:27:28  »
Jo, men finns så mycket skit därute :)
Tänkte om någon hade en intressant och vettig tråd med mycket bra bilder på lur. Men den som söker skall finna (hoppas jag)

22
Klotterplank / Tips på projekttråd epa/a-traktor någon?
« skrivet: april 21, 2011, 23:13:08  »
Som topic säger, finns det någon som sitter på en bra tråd, rik på bilder från ett epa/a-traktorbygge? Jätteplus om det är Volvo :)
Det är inte det att jag tänker dra igång ett traktorbygge, jag är bara lite nyfike, som vanligt ::)

23
Det är väl för att dom böt leverantör. Nu har dom bara goodyear kiten, som givetvis är 3ggr så dyra...

24
Övrig konvertering / SV: Vilka motorer passar
« skrivet: mars 12, 2011, 09:00:23  »
Motorerna i 400-serien heter B18 och B20. Det enda som är helt bekräftat att det passar när man har en B14 är väl R5 GTT motorn, men det är ju en B14 det med :)
Finns mycket skrivet om huruvida 440 turbomotorn passar eller hur mycket mod som krävs. Det enda som jag har fattat som att det är bekräftat är att om man har en B172 så är det mer eller mindre bolt-on. Men återigen, det är samma block då.

Tyvärr är det ganska få som trimmar/moddar/byter renaultmotorer här. Synd tycker jag.

25
Drivlina/Växellåda / SV: volvo 343- problem att få på remmarna
« skrivet: mars 10, 2011, 21:43:46  »
Nu är det här fritt ur minnet på en just nu överarbetad hjärna, och jag är inte helt med på vad som händer för dig. Men det kanske hjälper ändå.

Det ska gå att med lossa/sätta dit remmarna utan specialverktyg. När man justerar spelet så brukar det finnas tillräckligt med justermån för att kunna lirka isär grejerna. Men det finns en skivspridare för den fjäderbelastade delen. Det ser ut som en vanlig skruvtving med nylonklotsar på, man lägger på remmen och skruvar så trycker man isär remskivorna. Finns även en distans att lägga in så man kan ta bort spridaren och "låsa" remskivorna i öppet läge. Men som sagt det ska gå att fippla till ändå. Remskivorna på vakuumdelen ska väl glida fritt? I vart fall om man lossar på vakuumslangarna (om jag inte minns fel så är dom olika stora, så du ska inte kunna blanda ihop dom. Men märk ändå!)
När du har fått dit remmarna måste du justera in spelet på den fjäderbelastade delen? Tror det var där man mätte i alla fall. Har dock ingen bok här, så jag har varken bilder eller mått. Du justerar genom att ställa avståndet mellan primär och sekundär, tror det var ganska uppenbart vilken skruv som man justerar på.

Många men och kanske, som alltid när jag försöker beskriva något. Är dock ganska trött och det var ett tag sedan jag skruvade nu (tyvärr...). Men det kanske hjälpte något.

26
Säljes / SV: Delar till 300, vad ska man be skroten spara?
« skrivet: februari 23, 2011, 22:41:50  »
Mycket bra initiativ!

Friska drivknutar/axlar är väl inte dumt att spara, även om det finns nya så är dom inte gratis, och en viss åtgång är det. Allt som har med CVT att göra är bristvara!

27
Köpes / SV: Koppling till volvo 66 köpes!
« skrivet: februari 23, 2011, 22:37:40  »
Har ingen aning om det passar, men det finns att få tag på lameller till 340-serien B14. Som jag har uppfattat det ska det vara samma lamell på manuell och CVT, men olika tryckplattor.

28
Kunde du inte ha kört sönder den lite tidigare FREJ?

Det städas ute i farfars lada, vi har kastat säkert 30st fälgsidor...

29
Klotterplank / SV: FREDAG!!
« skrivet: september 03, 2010, 23:41:57  »
Till och med jag (ocj det tillhör ju inte vanligheten) har skålat idag! Upphöjningssittning, så jag är etta nu!! :)

30
Teknik / SV: Hur få loss vevaxeldrev?
« skrivet: augusti 07, 2010, 19:58:41  »
Det finns ett jättebra specialverktyg från Volvo som man låser fast remskivan med :)

Fanns en video på youtube när en engelsman böt kamrem på en 360, han tog bort svänghjulsgivaren och la i en bult där.

Man får väl inte skriva det här, men på 7/940 (ev också 240) är det lite lättare, då får man precis ner en mutterknackare :)

31
Klotterplank / EFTERLYSNING: Värmetålig färg
« skrivet: augusti 06, 2010, 21:27:51  »
Någon som vet vart man kan tänkas få tag på värmetålig färg, LILA? Jag är inte överdrivet sugen på att blanda själv, då det är lite snav budget. Ska ha tag på gul också, men den är ju lite lättare att få fatt i. Det behöver inte vara något som överlever flera tusen grader, men några hundra i alla fall.

32
Köpes / SV: Styrservo 360
« skrivet: juni 21, 2010, 11:14:41  »
Det finns styrservo, men det är relativt svårt att få tag på. Om du plockar från en annan bil, tänk på att ta med nedre delen av styrstången, då den skiljer sig från bilar utan servo.

33
Klubben / SV: Stadgar
« skrivet: maj 21, 2010, 16:50:13  »
Ett litet tips, använd inte auto generat datum, då det ändras till dagens datum :)

35
Teknik / SV: Verkstadshandbok volvo 360 glt ??
« skrivet: april 20, 2010, 22:40:06  »
Lite OT: _hur lagliga e vi här på forumet egentligen ?

Sådär lite lagom. Tror inte det är många med tillgång till VADIS som har en laglig licens. Men det är ju bara spekulationer ;)

36
Teknik / SV: Verkstadshandbok volvo 360 glt ??
« skrivet: april 07, 2010, 17:10:52  »
Har inte sett det, men på ett internet nära dig brukar gå att få tag på VADIS, där finns det sprängskisser (men inga instruktioner till våra gamla godingar)

37
Trimning / SV: tips portning
« skrivet: mars 09, 2010, 21:37:30  »
Är inte det bara delarna? Var så förr i alla fall.

38
Trimning / SV: tips portning
« skrivet: februari 27, 2010, 00:51:31  »
Beställa KGkatalogen ger nog inte så mycket, jag har väntat en evighet på den nu. Man får inte direkt nå direkt svar på vad det är som tar tid heller. Gamla tryckningen är slutsåld och den nya verkar ta god tid på sig...

39
Övrigt / SV: hastighetsmätarn vill inte få liv.
« skrivet: februari 02, 2010, 22:17:51  »
Det finns dom som mäter med elektrisk givare på en av drivknutarna. Finns bild på det i Haynes. Vet dock inte i vilken utsträckning det finns. Men borde i alla fall vara så på dom som har färddator.

40
Framvagn/Bakvagn / SV: Bromstrummor??
« skrivet: januari 29, 2010, 16:50:41  »
Trummorna brukar väl hålla skapligt länge.

Finns på MECA, endast 700 svenska pengar/trumma >:(

Sidor: [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... 53