1
Projekt / SV: Volvo 340 DL 1,4 -87
« skrivet: augusti 19, 2011, 19:08:27 »
I brist på tid och pengar hamnade bilen tillslut på skroten. Ute på blocket i två månader utan ett enda svar, så 400 kr får väl anses ok

300power dekalen finns nu att köpa på Dekaltrim.nu.
Klicka på Klubbar och sen 300_power.(300power medlemmar har 15 % rabatt)
Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.
min bil är likadan vill inte bli stabil på tomgång men ger man fullgas och ligger på höga varv så klagar den inte jag har dock en b200k hatar förgasareLåter ju som liknande symtom!
Hur är det med luftvägarna till motorn? Luftfilter i skick?Jag har för mig att luftfiltret är helt ok, men ska kolla upp det!
Kan vara en ide att kolla så choken släpps helt när du trycker in den också.
hjullagret kan du känna om det glappar när bilen står på backen, drag i hjulet i sidled och se om det rör sig då, kan ju gå att dra åt muttern till lagret lite, med lite nytt fett också så kan det hålla en stund tillAh, då skall jag undersöka detta när jag har lite tid över
Vet inte av några bra i Sverige. Superior Imports har ju en del och får hem det du vill ha. Men dom tar väll egentligen inteLyckades manövrera mig fram på sidan lite grann
hem bilar bara för att plocka delar.
JapanImports har jag 6 mil bort. Mycket beggade motorer, lådor och delar i lager.
Rätt så bra priser också.
20 ventilaren såldes aldrig här.Nja, det kryllar väl inte riktigt med Mk1:or precis
16 ventilaren fanns i MK1 MR2orna, inte lätt att hitta.
Men det finns ju hur många som helst av dem på JDM skrotar. Väldigt vanlig motor i Japan.
Visst, AE86 är lite av en drömbil, dock ruskigt överpris på dem samt svåra att få inreggade.Ja, de har ju gått upp i pris någon bisarrt! Man skulle passat på att köpa en innan de blev kultbilar.
4A-GE är ju varken raketforskning eller speciellt dyrt att få ner, får se hur mycket tid det finns i vår.
Full fart med ban-Honda bygget nu så, men det vet du ju redan.
Kolla bromsbeläggen! Jag hade så på bruksbilen och då hade ett belägg sprukit i 2 delarHoppsan
Jag bytte ett hjullager fram 2004 och har nu kört i 6 år utan att det andra börjat väsnas.Asså, jag får kolla hur de ser ut helt enkelt.
Och under tiden har jag samlat på mig många bättre begagnade
Gissar oxå på hjullagret. Prova att bromsa och gasa samtidigt när du hör ljudet. Ändras ljudet när du bromsar kanske det är bromsarna.. eller så är det bara inbromsningen som påverkar hjullagret.. snurrigt va?
Vilken dålig tillit ni har till era bilarHaha, blir nog samma härJag körde närmare 400 mil med min vinterbil förra året (med dåligt hjullager
) och la inte ner mer än 135 kr i delar på den under hela vintern
Menade mest att det blir belastning!Då ska jag försöka byta dem i och med lilla renoveringen
Man måste inte men man bör byta båda samtidigt, spara det bästa. Bara lyfta upp bilen lite, snurra på framhjulen, det som skorrar och/eller går att vicka mest är slitnast
Hjullagret fram som inte vill, dock minns jag inte riktigt om det är dåligt lager på höger sida så "tar det i" vid vänstersvängarOkej, tack för svaret!
Haha, sant!Och en bonusbild, bara för att jag varit så slö på att uppdatera. Bilen har grävt en grop i snön med extremt orena orenade avgaser
[IMG]
va då, avgaserna har ju uppenbarligen renats i snön, om snön e så svart kan väll inget hamnat i luften va?
Trist med låset, jobbigt att byta för det är pilligt att få i och ur då det är väldigt tight!Jo jag bytte låset på en bakdörr på 360:n, och det var lite knivigt, men det går med våld
Bakluckelåset går ju justera på den delen av låset som sitter i bakstammen eller!?
Gött med ambitiös sladdfilm!Jo, får kolla på det. Kan ju vara staget på bakaxeln, för det känns som att det rullar en del i drivlinan. Hoppas bara inte att det är något allt för jobbigt :/
Jag skulle gissa på bakvagnen före motorkuddarna men det är bara en gissning! Lättast är ju att ligga på backen och kolla när nån backar så där!
Var ute och körde igår (håller på att spela in ambitiös vinterfilm) och råkade fastna i tjock snö. När jag skulle backa så började det slå som fan i drivlinan. Är det motorkuddarna som är så klena eller bör jag kolla över bussningarna till bakaxeln?Gissar väl på att det är motorkuddarna då
Min viner en del också, inte speciellt högt ljud dock. Brukar låta högre när den är kall.Ja, min tjöt väldigt högt igår när jag startade den, men det försvann efter någon minut. Eller sen tjöt den som vanligt.
Vet inte riktigt vart det kommer ifrån.
Mvh
Per Sandvik
Min låter lika dant.. de är fläktremmen, har hänt att den har skrikit till nån gång ;PVa bra! Då skall den bytas i samband med servicen
Kasi: Justera kan man inte, men man kan köra fulknep.Haha, det gillar vi!
Den blev kanske 5-10mm högre än innan med dubbla fjädrar, men kanske sätter sig lite ännu.Okej, jo det låter rimligt. Får se om jag får tag på några bladisar sen då. Får hålla utkik på skroten
Ja, jag har extra camber bak. 1,5mm brickor i nedre fästbultarna för navet.Jasså, visste inte ens att man kunde justera cambern på de här bilarna
Andra paret bladfjädrar gjorde den rejält mycket styvare. Svårt att säga mer exakt.
Fram ligger fjädrarna löst just nu, men fick ju hem nya stötdämpare fram idag så det ska fixas till.
Vilken lösning det blir får vi se, ska kolla på saken imorgon.
Mvh
Per Sandvik
Vattenpumpen var tydligen också nybytt, men som du säger, känns som att den borde ge ett annorlunda ljud. Får nog köra med uteslutningsmetoden. Lite irriterande ljud bara :/Bilen går rätt bra, förutom att det behövs nya tändstift (blir lätt sur), men det är något som viner/visslar från motorn. Har kollat remmen och den behöver antagligen bytas, men ljudet verkar inte komma därifrån. Kan det vara generatorn som är så högljud? Den är nybytt, så det verkar konstigt.
Vet inte hur en dålig vattenpump låter? Men kanske snarare skavande/skramlande ljud då eller!?
Snygg färg och superfräsch bil!!Jag funderade på vit också. Blått och vitt brukar funka rätt bra tycker jag, men svart blir nog nästan fetare
Blir fett med de fälgarna. Jag röstar på uppräschad silvergrå.
Annars vit eller svart. Eller svarta med silverkant.
Varning bara för det stora rosthålet..
Min A-stolpe utanpå:
Min A-stolpe inuti:
Grattis!Tackar
Frej: Skräm inte livet ur han med dina rostbilder direkt efter köpet.
Mvh
Per Sandvik
Ser ju ut som en kopia av min gamla!JassåFan saknar den nu när man ser den här!
Men blir nog bra de här!
såg skaplig utt den därJo varsfår hoppas den är så bra som de verkar
Långkalsongblå, me likeHaha! Me too