Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Visa inlägg - Performance

Sidor: [1]
1
Säljes / Dragrace/streetraceprojekt 360RS ev. till salu
« skrivet: juli 30, 2010, 18:56:00  »
Måste eventuellt göra mig av med RS'en och mer eller mindre alla delar pga garagebrist.
Mycket info finns i projekttråden http://www.300power.com/forum/index.php?topic=789.1000
Totalt helrensad kaross med plastrutor och allt onödigt urkapat och hålsågat.
Hemmagjord båge sitter i, motor 29cm bakflyttad, stel 1031 bakaxel upphängd justerbara ladderbars och med justerbara coilovers. M90 låda och B230FT (från -98) motor med H-profilstakar, portad 531 topp och massvis med annat godis. Finns olika utväxlingar, diffspärrar, turboaggregat och massa annat som ligger.
Moddade stålfälgar med MT gatslicks bak, 155'er frontrunners fram.

Bilen har stått i 4 år nu, är inte körbar men är ett rullande chassi.

Gick som bäst höga 8or på 201m med totalrasad turbo och i stort sett inget laddtryck.

Finns det intresse eller blir det skogsvrak?  :(

Nås enklast på mail eriklundgren@telia.com
Många frågor kan hittar ni säkert svaret på i projekttråden.

OBS! Detta är ingen bil som någonsin kommer att rulla lagligt på gatan, är inte heller byggt helt efter reglementet så modifieringar behövs för att uppfylla dragrace reglementet.

2
Klotterplank / Dyrt i Norge, svartklubb hemma?
« skrivet: november 08, 2008, 19:16:15  »
Är ju alldeles för sällan jag är här inne och skriver eller kollar nuförtiden, mest för att jag inte har nåt riktigt tufft bilprojekt längre.
Som tur är så har man blivit lite halvalkolist av att bo här borta, så därför byggde jag mig en bar hemma, och skillnaden mellan att bygga bar och bygga dragracebil är ju hårfin som vi alla vet.
Är fortfarande ett work in progress men nu börjar man ana hur det kommer att bli  :)
Ber om ursäkt för den kassa bildkvalitén men det är inte direkt årets modell jag har på mobilen.


Kommentarer?  :P

4
Klotterplank / Barry & Stewart, engelsk magishow
« skrivet: oktober 28, 2007, 22:11:48  »
Underhållande killar att titta på i största allmänhet. Men när jag hittade den här så kände jag att jag blev tvungen att posta en länk  :)

http://www.youtube.com/watch?v=QliWStJG5DA

5
Klotterplank / Vad dricker ni helst på krogen?
« skrivet: oktober 12, 2007, 17:21:57  »
Har tidigare varit mycket för Gin & Tonic men har under den senaste månaden hittat mig en ny favorit i Jack Daniels & Cola.
Är skönt att dricka nånting som inte smakar konstgjord citrus för en gångs skull.

Fyll på med era favoritgroggar!

PS. det lämpliga i att diskutera sprit på ett forum där det trots allt finns ett par minderåriga orkar jag inte överväga. Så jag lägger denna tråds fortsatta öde i händerna på våra admin/moderatörer. Do as you like  :)

6
Klotterplank / Operatörslåst mobiltelefon
« skrivet: augusti 14, 2007, 11:29:57  »
Telia vägrar låsa upp min telefon innan 8 augusti 2008, nu ska jag flytta och måste byta operatör, men jag vill helst inte byta telefon.
Har hört att det finns andra mindre nogräknade personer som säljer upplåsningskoder? Eller kanske rentav nån vänlig själ som ger bort dom gratis?  ???

Telefonen är en Sony Ericsson K800i och jag skulle verkligen uppskatta tips på hur man kan lösa mitt lilla problem  :)

7
Off topic / Bo i Norge
« skrivet: juli 13, 2007, 11:34:01  »
Kommer eventuellt att flytta till Norge, eller närmare bestämt Oslo till hösten och jag har några funderingar som jag tänkte att våra norska medlemmar säkert har svar på  :)

A-kassa, sjukkassa osv. Betalar arbetsgivaren automatiskt pengar till sånt så att jag har rätt till sjukpenning om jag skulle bli sjukskriven? Alternativt stämpla om jag skulle bli arbetslös?

Inkomstskatt. Hur många procent? Stämmer det att två månader per år är helt skattefria?

Vad är normala arbetstider för dagstidsjobb? 7-16?

Semester, hur många veckor har man rätt att ta ut med full lön per år?

Lägenhet i Oslo? Pratade med en kille på min ev. blivande arbetsplats som nämnde ett företag som jag naturligtvis glömt namnet på nu. ABSL kanske? Dom skulle iaf vara riktigt stora på lägenheter i Oslo.

Kollektivtrafik? Det finns väl nån sorts tunnelbana som jag har förstått det hela, löser man årskort eller betalar man för varje resa? Dyrt? Bilförbud i centrala Oslo?

Nöjen? Vad gör man bortsett från att gå på krogen i Oslo? Några ställen jag borde åka till och några jag borde undvika? Kommer att ta en kortare semester i Oslo i slutet på juli för att se hur det ser ut där.

Kommer säkert att komma fler frågor men det här är vad jag går och funderar mest på nu. Tack på förhand  :)

8
Projekt / Egons vinterbil - 360 "Rally Edition"
« skrivet: oktober 08, 2006, 17:00:03  »
Var nyss och köpte mig en annan vinterbil, 360GLS -84 B19A M47R, totalt befriad från allt som heter rolig utrustning. Sitter en eftermonterad högtalare i höger A-stolpe, annars är den så snikig som det bara går att få.
Nyss besiktad med 7 (!) tvåor på bl.a. bakbroms ur funktion och rost.

Hade tänkt fixa upp det och åka med den i vinter fast jag har på känn att det kommer att spåra ur, är rätt så sugen på att bygga ihop en snik-turbo motor av delar jag har liggandes.
Om det blir av så blir det nog 2,3 liters block med orörd 530 topp, 13C turbo, A-kam och 940 sprut+tändning. Utan intercooler borde en sån motor inte vara nåt större problem att få upp till 160-170 riktigt lättkörda hästar vilket borde räcka för att åka på tvären i vinter.

För att få till rätta rally-stuket funderar jag på att plasta ihop en ljusbox och sätta in några extraljus i, men det blir en senare fråga.

Kommer att knäppa några bilder på rostlagningen osv och ev. skriva ihop en snikturbo guide till FAQ om det finns intresse av det.

9
Teknik / Plastruta på 343?
« skrivet: september 16, 2006, 17:10:58  »
Höll på och fingrade lite på Nilles 343DL -85 idag (gamla bakluckan där rutan inte går hela vägen ut) och vi upptäckte att bakrutan sviktar när man trycker på den.
Den är kall som glas, sviktar som plast, låter som plast när man knackar på den men det står Volvo på den. Alltså är den knappast bytt.
Alla andra rutor är i helt vanligt glas.

Den stora frågan är nu: Sitter det plastbakruta eller är det nån skum sorts glas ändå?
På RS'en är det helt vanlig glas i bakrutan, dock har jag det nyare utförandet av bakluckan på den.

10
Säljes / Intressekoll pendlarbilar
« skrivet: september 03, 2006, 23:35:21  »
Är i valet och kvalet vad jag ska ha som pendlar bil i vinter eftersom jag råkar ha en för mycket nu  :-\

Lägger i första hand ut en annons här, gäller ju att gynna klubben  ;)

Saab 9000CS -92 2.3 turbo, 200 hästar original bromsat drygt 240 på drivhjulen med snällare topp och kam än vad som sitter i nu. Riktig sänksats och 17" alufälgar. MP3/WMA spelare, Cerwin Vega högtalare bak. Elhissar, larm osv. Ca 18000 mil. Rostfri.
Ska besiktas i sept om jag inte minns helt fel, kan säljas som den står nu med lite småfix, lagad och obes. eller lagad och besiktad.
Riktpris 30k besiktad och klart.

Mitsubishi Galant Hatchback -88 eller -89 (minns fan inte årsmodellen men kan undersöka vid intresse)
Även den kan säljas med MP3 spelare, Infinity kitsystem fram och Pioneer 6,5" midrange basar bak.
Elhissar, centrallås. Sommar och vinterdäck på plåtfälg med original navkapslar kan fixas.
Slutsiffra 7 så den ska också besiktas snart, bör gå igenom eller i värsta fall en kvälls jobb. Ca 24000 mil.
Riktpris 8k besiktad.

Finns i Örnsköldsviks trakten.
Kom och kolla, fundera ett tag, lägg ett bud och åk hem med en ny pendlarbil nu när det snart är dags att ställa av fin-Volvosarna och börja åka sorkdrift över vintern!  ;)

11
Säljes / Massvis med bildelar
« skrivet: september 02, 2006, 23:49:03  »
Måste bli kvitt en del grejjer som ligger och skräpar.

Har massvis med 340/360 delar som ligger (tror det är fem kompletta bilar som blivit slaktade)
En del 740 och 240 delar finns också. (2st 240 och en 740 blivit slaktade)
Motorer, B200F, B230E, B200K, B19A osv finns. Växellådor M47, M45R osv.
Generatorer, topplock, startmotorer, kamaxlar osv till Volvo.

Mitsubishi Galant delar finns det ordentligt av också, AC-kylare, motorer, inredningar, skärmar osv. 2st kompletta bilar som slaktats och 1 nästan komplett. Det enda som är en liten bristvara är styrdon.

Citroén/Peugeot delar finns det en del av också. Bakaxel 504, kardanaxlar, kylare, topplock Mi16/BX19GTI 16v osv.

Har en del Saab 900 delar också, kylare, strålkastare, generatorer, förgasar motor med fempetad låda osv.

Kan finnas ett par delar kvar från en Nissan Cherry också.

Hojta om ni behöver nåt!

Finns i Örnsköldsvikstrakten.

12
Foto/Film / Wheelie
« skrivet: juni 18, 2006, 22:00:34  »
Som vanligt sitter man har på kvällskvisten och försöker glömma att det är måndag imorgon, som tur är så stöp jag i en riktigt fin liten filmsnutt  :)

http://www.powerhousevideoworkshop.com/Images/WSNo5Wheelie.mpg

Nån som skulle våga trycka fullt med den bilen på klistrad stripp?  ;)

13
Foto/Film / Psycho Car Drivers
« skrivet: juni 05, 2006, 16:47:31  »
Hittade den här på STS. Skön film med bl.a. väldigt smiskad 360 ;D

http://videos.streetfire.net/search/in+sweden/1/A1EFCA50-1CB1-4D39-924E-56EFED5998C1.htm

14
Foto/Film / Nille rastar DE'n
« skrivet: maj 19, 2006, 22:16:38  »
Värste sorten! Store polismotorn!  ;)

http://rapidshare.de/files/20877386/340DE.MSWMM.html

Kommentera gärna (läs: mobba honom för att hans misslyckade fastställningar!)  ;D

15
Klotterplank / Filmtips
« skrivet: april 23, 2006, 21:17:37  »
Sitter och laddar inför sommaren med några filmer och jag blev så lycklig när jag såg 2Fast2Real for Hollywood så jag kände mig tvungen att skriva en rad och rekommendera den. Köp eller ladda ner! Grymt kul film att se  :)

Är det nån annan som kan tipsa om någon bra bilfilm?

16
Klotterplank / Sommardäck
« skrivet: april 19, 2006, 21:00:01  »
Nån som lagt på sommardäcken än?
Funderar på att göra det i helgen då det i stort sett är barmark överallt nu.

17
Klotterplank / Norrländska helgnöjen
« skrivet: april 12, 2006, 21:02:38  »
Börjar bli dags att kolla kalendern inför sommarens event.
Dom som jag funderar på att fara på är:

*27/5 Blackrace Klockarbäcken (Umeå) Inställt pga regn.

*10/6 En dag på strippen Piteå
*11/6 Spring Championship #12 (Piteå)
*17-18/6 SDC deltävling Sundsvall

*1/7 En dag på strippen Tullinge
*2/7 Blackrace Klockarbäcken (Umeå)
*7-9/7 Midnight Sun International's (Piteå)
*15-16/7 Gold Town Summer Nat's (Skellefteå)

*5/8 Blackrace Åmsele flygbas (Lycksele)  Flyttat till 23/7
*19-20/8 SDC deltävling (final?) Sundsvall
*26-27/8 Autumn Championship #12 (Piteå)

*9/9 Blackrace Åmsele flygbas (Lycksele)

24/5 sätter även Onsdagarna igång igen på Mittsverigebanan (Härnösand). Finns inte så mycket information ute om det än men jag förutsätter att det blir som tidigare med både ban-åka och 201m körningar varje onsdagkväll tills det blir höst.
Sen tillkommer säkert några cruisingar och sånt som jag inte har nån vidare koll på, men tanken är att försöka åka på så många som möjligt av de här evenemangen.
Hur är det med er andra? Skulle vara kul att träffa er och snacka lite skit, särskilt på EDPS eller Blackrace så jag slipper vara enda 360 piloten  :)

18
Teknik / Kamremsspännare
« skrivet: april 03, 2006, 19:48:36  »
Var och skulle köpa mig en kamremssats på Mekonomen till RS'en idag efter jobbet. Alltså en helt vanlig sats till 8 ventils rödblocksmotor.

Blev dock riktigt fundersam när jag kände på spännrullen hos Mekonomen, ett svagt glapp kunde kännas och det rasslade relativt kraftigt när man snurrade på lagret. Har bytt hunnit byta ett antal kamremmar i mitt unga liv än så länge så det jag kan jämföra det med är ett spännhjul till en modern motor som gått 7-8000 mil och rasslar rätt så kraftigt på tomgång.
Mekonomen var lika trevliga som vanligt så efter att vi kännt på 2st nya spännhjul ringde dom till sin leverantör och kontrollerade, dom hade inga reklamationer och sa att lagren skulle vara så.
Jag tyckte att det lät skumt så jag åkte till Volvo och kände på en originalspännare. Den var något bättre, inget kännbart glapp i den men fortfarande ett rasslande ljud från lagret.

Enligt både Mekonomen och Volvo hade ingen tidigare reflekterat över att lagren kändes slutkörda redan när dom var nya.
Kan man inte förvänta sig bättre kvalitet på Volvos prylar eller är jag bara överkänslig?

Tycker inte alls att det känns särskilt kul att sätta i ett lager som rasslar redan när det är nytt i en trots allt relativt trimmad motor, vetifan om inte lagret som sitter i motorn och gått 14000 mil (kanske mindre, jag vet inte om/när kamremmen är bytt i den motorn) rasslar mindre.

Herrejösses grabbarna med hår på bröstet som bygger värsting Volvo, använder dom sig av andra spännhjul?

19
Drivlina/Växellåda / Beslutsångest angående koppling
« skrivet: mars 13, 2006, 20:32:06  »
Börjar bli dags att fundera ihop ett fungerande kopplingsrecept på RS'en.

Lamell måste jag i vilket fall byta pga att det är fel centrum i den jag har.
Skulle vara enkelt och billigt att bara köpa en 940 lamell och sen hoppas det håller en månad eller två, men det är ju inte direkt det rejsiga alternativet  :P

Sinter och en elak tryckplatta känns överkurs och allmänt jobbigt i stan. Men kanske en sinter och samma tryckplatta som i fjol? Bör hålla trots att tryckplattan är lite ful. Men den är ju åtminstonde balanserad nu  :)

Är djupt tacksam för övriga förslag också.

20
Klotterplank / Grattis tråden
« skrivet: februari 09, 2006, 22:38:31  »
Vill bara ta tillfället i akt och gratulera Freedo på hans 22-årsdag  :)

Han leve! Hurra!

21
Säljes / Inredning 360GL -87
« skrivet: februari 06, 2006, 19:28:50  »
Jepp, tänkte kolla om det är nån som behöver nåt i inredningsväg från RS:en. Börjar få lite smådåligt med plats eftersom golvet i garaget ska slipas, spacklas och målas framöver och det bara går att använda halva golvytan att samla rat på  :'(

Det som inte finns är hatthylla. Ska annars vara komplett och i hyffsat skick bortsett från hål i innertaket och hål i golvmattan (alltså själva tygmattan, inte inläggs mattorna framför stolarna).

Grå tygklädsel passande femdörrars kort sagt.

Pris: Bud. I princip allt kan skickas, mottagaren betalar frakten.

22
Foto/Film / Ett par år gamla bilder
« skrivet: januari 08, 2006, 21:00:36  »
Sitter och letar lite bilder på gamla cd-skivor när jag stöp i dom här två bilderna. Skivan blev bränd vintern -03/04 så bilderna är därifrån nångång.

Bilden på cabben har jag ingen aning om hur jag kom över, nån som vet vad det är för bil?

Den röda stylade saken, var på en blocket annons. Stod nånstans i Umeå trakterna men samma dag som jag upptäckte annonsen mötte jag den bilen på väg söderut efter E4an så jag förutsatte att den blev såld till nån ort söder om Ö-vik. Finns den kvar i livet än? Trimmad?
Hemmasnickrat plåtkjolpaket om jag inte minns helt fel. Ser riktigt grym ut!

23
Trimning / Ventiler/Grenrör
« skrivet: oktober 31, 2005, 22:45:42  »
Nån som vet hur stora ventiler det går att få in i en 531 topp utan att byta säte? Hörde nåt om 38/40 men stämmer det?

Sitter också och funderar på grenrör, när man ändå bygger kan man lika gärna göra det riktigt, nån som har en länk till nån sida med dom nödvändiga formlerna för att räkna ut ett avstämt grenrör eller ännu hellre nåt lättförståeligt litet program?

24
Övrigt / Volvo emblemet i ratten
« skrivet: september 28, 2005, 21:04:04  »
Färgen har nötts bort på loggan i ratten för mig. Vad tror ni, är det lönt att göra ett försök med ett silver färgat lackstift?  ::)

25
Säljes / Reservdelar Volvo 360 GL
« skrivet: augusti 27, 2005, 16:46:43  »
Nu är det dags att sätta igång och slakta nästa bil. Har för mig att det är en -86a eller -87a. Kan kolla upp det om det är nån som tycker det har betydelse.
B200K/M47. Komplett förutom lås, bakaxel och hatthylla.
Hojta till om ni behöver nåt.
Allt kan skickas och köparen betalar frakten.

26
Övrigt / Nycklar
« skrivet: augusti 19, 2005, 19:36:03  »
Som ni kanske vet så har jag lyckats supa bort min enda nyckel till RS:en.
Nån som vet hur mycket Volvo vill ha för en ny nyckel? Känns lite drygt att byta alla lås, särskilt tändningslåset...  :(

27
Evenemang / Events i Norrland
« skrivet: augusti 07, 2005, 16:30:05  »
Blackrace i Klockarbäcken (Umeå) den 13/8 18:00-24:00
Jag ska dit. Nån annan?

28
Framvagn/Bakvagn / Bromsfading
« skrivet: juli 14, 2005, 22:09:52  »
Är det nån som fått stil på bromsarna i sin 300:a?
Själv trodde jag att det berodde på att det var för mycket vatten i bromsvätskan i RS:en men jag tog in den på jobbet idag och testade bromsvätskan. Kokpunkten var utanför skalan (320grader+) så det är inte det som är problemet för min del.
Blir det bättre med slitsade solida skivor liknande dom som är under Shopen? Green Stuff belägg? Andra ok? Annan huvudbromscylinder?

29
Framvagn/Bakvagn / Bakaxlar
« skrivet: juni 26, 2005, 18:10:44  »
Var ut och mätte en snabbis och kom fram till att 360 bakaxeln är ungefär 149cm bred och en 1041 axel från 940 är ungefär 165cm. Finns det fälgar att få tag på som kan passa utan att man måste bredda hjulhusen? Eller är det bara att kapa sönder ett par plåtisar som gäller?
Stange kör väl med 240 axel i sin värsting, hur bred är en sån?

30
Klotterplank / Lågpris affärer
« skrivet: juni 22, 2005, 22:48:35  »
Är det nån som handlat av www.stylingbutiken.se här? Eller nån som kan tipsa om en annan bra (billig) sajt?
Jag skickade efter en hög med grejer från www.motorandning.com för ca 1½ månad sen men har fortfarande inte fått nåt+att dom verkar allmänt oseriösa så jag tänkte beställa från nån annan sida.
Funderar på att beställa från KG men det skiljer en hel del i pris tyvärr, men det är väl som med så mycket annat, man får vad man betalar för...

31
Fakta/Guider / B230FT i en Volvo 360 Guiden
« skrivet: maj 23, 2005, 12:40:45  »
Anledningen till att man vill ha en 230FT i sin 360 är rätt så uppenbar men innan man börjar bör man vara införstådd att det inte kommer att gå att få bilen godkänd av SBP med turbomotor. Den ”rätta” lösningen är att byta tillbaka motor inför varje besiktning men har man tur och är lite fräck så kan det gå att enbart plocka bort turbon och hoppas att besiktningsmannen inte ser att det står B230 på blocket, att insprutning och tändning är bytt och att det sitter en fet intercooler i fronten.

Den här guiden är inte på något sätt att betrakta som en absolut sanning, det finns andra och i vissa fall bättre lösningar. På en del punkter är alternativa modifikationer angivna, dessa är inte provade men borde fungera.
Den här guiden är skriven efter erfarenheter och lärdomar dragna vid montering av en -98as B230FT med LH2.4 sprut och EZ116 K tändning, dvs. standard motorstyrning i en -87as 360GL med B200F standard monterad. Slutsatsen man kan dra av det är att i vissa delar, främst elsystem, kan det skilja en hel del om du har B19/200A, E, K eller ET i bilen nu. Har du istället en motor byggd av Renault så stämmer i princip ingenting av det som är skrivet här.

Man bör inte sätta igång med ett sådant här projekt om man inte har tid och ännu mer viktigt vilja att lägga en hel del av sin fritid på sin bil. Bered dig på att det kommer att ta rätt så lång tid. En del modifikationer kräver specialkunskaper, ex. svarvning av svänghjul. Men med ett normalt utrustat garage, någorlunda svetskunskaper och en portion tålamod klarar man det.

Val av motor: Alla 230FT efter -96 har startspärr vilket gör att man i så fall måste antingen plocka bort startspärren eller byta styrenhet till en äldre modell. Motorer utrustade med M90 växellåda har ett s.k. dubbelmassesvänghjul (benämns dm-svänghul i fortsättningen) vilket försvårar ett motorbyte, antingen köper man ett försänkt enkelmassehjul liknande det som sitter på B200 fast med 60-2 hål för motorstyrning eller så modifierar man det befintliga dm-svänghjulet så som den här guiden beskriver senare.

Dessa saker måste modifieras för att en B230FT ska kunna monteras:

Motorfästen: konsolen till höger motorfäste måste slipas ner då det blir för lite frigång till wastegate och kompressorhuset på turbon annars. Alternativet är att svetsa stumma motorfästen eller bygga ett momentstag så inte motorn vrider sig.

Turbo: oljereturledningen från turbon till blocket måste kapas och svetsas om då den annars kommer att hamna rakt igenom höger motorfäste. Den undre vattenledningen på turbon måste flyttas då den också kommer att stypa annars. Enklast är att ta loss, vända ett halvt varv och bulta fast den igen eftersom den har banjofäste.

Svänghjul: dm-svänghjulet styper i sprängkåpan över kopplingen. För att det ska passa måste den yttre halvan av svänghjulet svarvas ner in till tryckplattan. Se bilder.

Standard dm-hjul

Nersvarvat dm-hjul


Sprängkåpa: måste slipas ur invändigt så att bultarna till tryckplattan går fria. Kåpan måste även slipas ner på ovansidan så att vevaxelgivaren får plats. Se bilder.


Pilen markerar nerslipningen som måste göras få att vevaxelgivaren ska få plats.


Kopplingsgaffel: måttet från vevaxeln till tryckplattans fjädrar blir 7mm längre när ett dm-svänghjul används, som tur är har Volvo tänkt till av medlidande med oss och gjort urtrampningslagret till just dm-svänghjulet 7mm kortare. Dock måste kopplingsgaffeln modifieras för att det ska gå att använda det lagret. Hålet måste svetsas igen något så inte lagret glappar och två skåror måste slipas upp så lagret går att få på plats. Se bild.



Kopplingslamell: eftersom det är ett dm-svänghjul så är lamellen stel, dvs. det är inga dämpfjädrar. Dalhems har ett löst lamellcentrum till Porsche och VW som har 24splines och passar på 20,6mm axel (art.nr. NAVA). Det centrumet kanske passar men det är osäkert. Det enklaste är att svarva ut lamellcentrumet ur standard B200 lamell och pressa in och svetsa fast det i M90 lamellen. Se bild.

M90 lamell med centrum från standard B200 lamell.


32
Foto/Film / 360RS
« skrivet: maj 22, 2005, 16:12:50  »
På begäran av klubbens medlemmar kommer här en liten film där jag gör mitt bästa för att påskynda miljöförstöringen i form av lite däckrök.
Är inte den bästa kvaliten och inte det vettigaste innehållet men på slutet är det iaf ett rätt så schysst bredställ.
Mycket nöje!

http://www.home.no/performance-egon/360rs_3.wmv 9,1mb
Högerklicka, spara mål som...

33
Teknik / Hastighetsgivare
« skrivet: maj 19, 2005, 13:16:21  »
Enligt Haynes 6*24 bild 20.10 har vissa modeller av 300 en elektrisk hastighetsgivare monterad mot en av drivaxlarna.
Vilka bilar är det som har en sådan givare?

34
Teknik / 940 fråga
« skrivet: april 28, 2005, 22:05:56  »
Känns lite fel att ställa en fråga om 900 serien här, man vill ju inte besudla 300 sektionen i onödan men det kan vara värt ett försök  :P

Vad är det för skillnad på 940 före och efter -96? Verkar bara finnas Haynes böcker till 940 -91-96 och med min vanliga tur så behöver jag elschema till en -98...  :-\

35
Projekt / 360 RS MK2
« skrivet: april 13, 2005, 13:52:27  »
Nykomling som jag är här på forumet kanske det är en bra idé att berätta lite om vad som händer hemma i garaget, för tro det eller ej, men med lite flyt så ska det finnas en 360 i övik till sommaren som visslar och pyser  :P

Arbetslös som man är så blir det inget dyrt, superstrippen bygge utan mer en liten lätt rolig bil som driftar fint och som man kan pendla till arbetsförmedligen med  :)

En B230FT från en -98as 940 turbo är införskaffad och B200:an som sitter i är utlyft, redan där började problemen med kopplingen, men har iaf lämnat bort dm-svänghjulet med tillhörande lamell och original lamellen till en svarvare som ska försöka byta lamellcentrumet. Hoppas det funkar!
Har börjat kapa ur värmepaketet oxå så man ska kunna åka med fördelaren monterad mot kamaxeln, och har börjat måtta för att få ner ic från 940:n, det lutar åt att tilta vattenkylaren bakåt och montera intercoolern framför med en elfläkt istället för den vanliga.
Sunkigt nog så har jag inte fått alla delarna än, lambdasonden, kabelstammen, tomgångsmotorn och tändmodulen fattas än, men med lite tur som droppar dom delarna in i veckan!

Om man råkar hitta en hög med pengar när allt är klart med motorn så blir det förmodligen nya stötdämpare och slitsade bromsskivor men det är osäkert än.

Målet är iaf 220-230 hästar, och ett riktigt sleeper yttre, komplett med standard dimension på däck och halvskabbiga plåtfälgar  ;D

36
Drivlina/Växellåda / Koppling...
« skrivet: april 12, 2005, 23:25:27  »
Tjenare!
Håller på att försöka modda ner en B230FT motor i 360:n men har stött på lite problem med kopplingen... I min enfald hade jag hoppats att det skulle vara "volvo standard" på lamellcentrumet dvs 22 splines. Men det är ju 24 på 300 serien, finns det lösa lamellcentrum att köpa som passar på kardanaxeln? Har kikat runt på Dalhems och dom har ett som är 20,6mm men axeln i 360:in är väl 20.0? Eller har jag mätt käpprätt åt helvete?
Har iaf lämnat bort en lamell som passar mot svänghjulet och standard lamellen till en tveksam svarvare som skulle försöka flytta över lamellcentrumet. Om det skiter sig vette fan hur det ska lösas, hur har alla andra gjort som åker med dubbelmasse svänghjul i 300 bilar?  ???


Sidor: [1]