Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Visa inlägg - 221341P

Sidor: [1]
1
Säljes / 360 -86
« skrivet: september 21, 2008, 17:10:01  »
Fjolårets vinterbil som säljs. Svetdiffad, B230K/A-hybrid som funkar o sladda med.
Mkt trevlig på isen, aningen jobbig i stan.

Står i Arjeplog, obes o avställd. Lätt modifierad med runda framlampor och obeskrivlig gul-röd-brunaktig färg.

Vill du ha med sommar-o-vinterhjulen så vill jag ha en symbolisk summa för dessa, så kommer bilen på köpet så att säga.

2
Köpes / Bakfjädrar oavsett modell
« skrivet: april 15, 2007, 22:23:26  »
jag hade tänkt styva upp hobbybilen lite i bakändan och behöver en extra uppstättning bladfjädrar. Så har du en omgång fjädrar eller ska/har skrotat en 300 så kan jag befria dig från fjädrarna...

Tar helst delar från mitten av skåne, annars går hela skåne bra.
Gärna byten om du saknar ngt.

3
Teknik / Nybytt motor - puggar som få...
« skrivet: april 10, 2007, 01:05:08  »
Bytte precis motor med delar från många håll.

Receptet är B230K topp o block, B230A insug o förgasare samt aggregataxel från den gamla B200K:n

Problemet är att motorn misständer/tappar kraft när man belaster.

Fall 1: Står på tomgång och trampar gasen i botten, motorn svarar direkt men börjar misstända osv runt 3-4 000 rpm. misständer ett par sekunder sen varvar den vidare.

Fall2: Ute och kör ex. 2500rpm, gasar på ordentligt och/eller uppförsbacke, motorn misständer och tappar kraft. Slutar misstända efter ett par sekunder eller då jag lättar på gasen.

Att choka verkar hjälpa, men endast fullt utdragen (>4000 rpm om jag frikopplar).

Har testat att spraya startgas (tät som få, men tappar varv då jag sprayar rätt in i förgasaren), ställt om tändningen gjorde ingen skillnad, bortkopplat vakuum funkade inte heller.

Förgasarmembranet ser bra ut, men oljenivån verkar låg.

Funderar på om boven kan vara
1: felkopplade vakuumslangar
2: kärvande förgasarkolv
3: dåliga stift
4: för lite soppa (klen pump)
5: för mycket luft
6: sliten förgasare

Någon som känner igen detta fenomen och kan säga vad felet är?

MVH//Axel
PS. den som har lösningen kanske får en nästan valfri 360-del som jag väljer  ;D

4
Säljes / Blandade motordelar
« skrivet: april 09, 2007, 01:25:17  »
Har bytt spis i 360:in (86:a) o fått lite delar över från den trötta B200K:n som tog plats innan.
Delar som finns är bland annat Renixen med diverse givare, tempsensorer, servopump(740), solex-förgasare med tillhörande insug, funkade rätt bra.

Finns även en hel del konstiga skruvar, muttrar, sväbghjul etc och ALLT ÄR GRATIS innan 5:e maj! Hämtas helst på plats, kan ju skicka om det är långt.

Delarna finns i Södra Rörum, strax utanför Hörby i centrala Skåne.
Maila eller pm:a gärna, tel går bra men jag kan va svår att nå (har 3)

MVH//Axel
axel_wallgren@hotmail.com  0703-699037

5
Projekt / 360 vinterbil
« skrivet: juli 21, 2006, 17:46:06  »
Skriver här för en kompis räkning, Jag är Axel9k på zatzy.

Projekt preppning av vinterbil


Har precis impulsköpt en Volvo 360 och tänkte att den kunda vara bra som vinterbil. Motorn var fruktansvärt slö och kopplingen villa inte ngt annat än att slira så den och motorn ska bytas. Och när man ändå är på gång så kan man lika gärna löpa hela linan ut och "pimpa" den rejält =P

Och vilken bättre tid än sommaren att bygga en vinterbil :)

Bilen hade varit helt orginal fram tills nu.

Receptet för en helt oseriös renovering och tillfixning.

Byta motorn.
Den gamla b200k:n ska ut och ersättas av en b230a.
Lacka om den i ngn ful färg.
Byta lite vesäntliga delar.
Byta koppling.

Osv listan kommer att fyllas på.


Mål: Att bli allmänt åtlöje och att ha kul... :)

Bilder:

Hur bilen såg ut förra vintern, såg ungefär ut såhär när jag köpte den också


Lillebrorsan fick vara med och leka för att lära sig ngt, visade sig vara ett störande moment och slagpåse :)


Hemmakonstruerad motorlyft som inte riktigt fungerade så bra denna gången som förra.



Riktiga doningar införskaffades och vips så lättade motorn.


Vill också tacka Oxenstierna och Axel9k på zatzy för att bilen får stå hos dom och för mekarsällkapet.


Vill ni läsa hela tråden i sin helhet uppdaterar jag oftast på http://www.zatzy.com/showthread.php?t=267376
   
Eftersom vi byter till Hall-givare o slänger renixen så jar vi några frågetecken att räta ut, ex. behöver hallen något förkopplingsmotstånd för att inte steka spolen?
Finns det ngt förkopplingsmotstånd orginal i 360:in?

6
Teknik / Svänghjul B200k
« skrivet: juli 18, 2006, 01:37:16  »
Jaha, nu gick det lite snabbt att riva ner koppling o svänghjul, så nu vet jag inte hur svänghjulet satt..

Finns det någon märkning på svänghjul/motorblock som ska stämma med ex. ÖD på 1:an eller liknande?

Behöver hjälp ganska snart, gärna innan helgen..

7
Säljes / GLT fälgar
« skrivet: mars 20, 2006, 20:50:24  »
Säljes 4 stycken 14" alufälgar till vrakpriset 200 kr. Hyffsat skick, runda o inte alltför mycket korrision. Givetsvis utan däck.

Kan ev fås med dubbade däck för en stor sedel extra (1000kr)

Ring eller SMS:a 0703699037

8
Framvagn/Bakvagn / Hjulvinklar bak?
« skrivet: februari 18, 2006, 17:13:13  »
Tyckte bakhjulen stog lite konstigt, så jag mätte camber och toe, och kom fram till en del roliga siffror:

Camber: -2,20 grader     Total camber: -4,40 grader

Toe:        0,63 grader      Total Toe:       -1,26 grader

Står min som den ska eller är det "rent åt helvete"?

bilen är ingen räcer, bara en bruksbil!

9
Teknik / Lågfart på SOLEX?
« skrivet: januari 03, 2006, 22:12:06  »
Var sitter lågfartsmunstycket på SOLEX-förgasaren på min B200K-motor?
Var, om det finns någon, sitter den s.k. "CO-skruven"?
Eller finns det ngn som sitter på en sprängskiss med förklaringar?

MVH//Axel

Sidor: [1]