Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Visa inlägg - Soulfly

Sidor: [1]
1
Framvagn/Bakvagn / Torsen differential
« skrivet: april 22, 2017, 08:50:55  »
Jag tänkte skriva ett meddelande här och säga till om att då gruppköpet på 300 mania inte gick igenom för att folk inte hade pengar
så kommer det finnas ca 5 diffar tillgängliga för ett billigare pris.
Stick in huvudet på 300 mania och kolla om ni är intresserade för detta blir troligtvis sista köpet och 1000kr billigare än tidigare =)


Mvh Nicolai

2
Köpes / Plana svänghjulet B21 köpes!
« skrivet: januari 25, 2016, 22:51:30  »
Som trådnamnet säger. köper det plana svänghjulet från B21

3
Motor / B230 med 16v topplock
« skrivet: januari 24, 2016, 11:30:14  »
Då jag inte känner att jag riktigt hittar någon konkret infromation om vilket block 16v toppen passar till så tänkte jag göra en tråd och se om jag får någon klarhet i det hela.
Vad jag fattat det som så funkar inte toppen på alla B230 motorer då ventilerna tar i kolven.
Det lilla jag hittat så Borde B230FK/FT ha fördjupningar i kolvarna vilket gör att man kan använda 16v toppen och helst då motorn efter 95 vilket har oljekylda kolvar.

Sen borde det vara tämjeligen enkelt att få tag i kamrem + bredare drev och spän/löp rulle från tex Klracing.se borra upp och gänga M10 i dom befintliga hålen på B230 motorn så att rullarna passar.

Någon som vet att detta verkligen funkar och kan bekräfta infon så man kan börja beställa lite delar för att bygga en fet 360 till sommaren  :D

4
Framvagn/Bakvagn / Glapp i styrning
« skrivet: januari 17, 2016, 21:21:42  »
Vad är det igentligen som börjar glappa när ratten känns glapp?
Är inget mega glapp kanske men det där typiska 20000+ mil volvo glappet som är standard.
Tänkte jag skulle beställa massa nya grejer och vill att bilen känns som ny.
Hjälper det bara att byta gummikopplingen på styrstaget eller är det glapp i snäckan tror ni?
Tänkte byta kulederna längst ut men undrar om det är något mer som kan vara bra att byta.

5
Övrigt / Snö Teknik.
« skrivet: januari 16, 2016, 09:13:07  »
Hur gör ni när bilen står i en backe eller håla och bilen driver bara på ett hjul?
Stod i en backe häromdagen som var igentligen ren is och jag hade fina dubb på och tänkte att min lilla bergsget inte skulle ha några problem med det.
likt förbannat enhjulade bilen och jag försökte igentligen inte länge då det var lite senare på kvällen och min 360 dönar lätt gött plus att min kompis som jag släppt av och hans grannar hade barn som låg och sov.

Men vad har ni för tips? kan det vara att köra gungande rörelser med koppling och alternera mellan back och ettans växel för att komma ur en håla eller är det 2 växel och slita lameller (inte att rekomendera då jag havererade kopplingen på en gammal bil när jag skulle bogsera upp en v70n för en hal vinterbacke med en betydligt mindre s40 utan antispinn)

Men jag har funderat nu när man har en bakhjulsdriven bil. har ni provat någonsin att spänna handbromsen en 2 - 3 klick för att lägga motstånd på båda axlarna och därigenom få diffen att driva på båda hjulen någongång? och hur bra funkar det?
framhjulsdrivet kanske man kan lägga foten lätt på bromsen och lägga vikt på alla hjulen dock kanske det blir förmycket motstånd om alla hjulen bromsar kontra det greppet du får på ena framhjulet.


6
Däck och Fälg / Navringar som är 52 mm innerdiam?
« skrivet: januari 07, 2016, 20:29:28  »
Finns det någon som har hittat navringar till volvo 360?

Har kollar runt med flera däckverkstäder som sade ''absolut inte'' samt flera webbsidor som sagt att dom inte kan hjälpa mig.
Funderade annars om jag inte hittade någon sida som sålde navringar i plast att man skulle fixat någon som svarvade till ringar i stål som jag sedan svetsar fast innan jag lackar plåtfälgarna.
Är verkligen trött att dom inte centrerar riktigt. Har ju navringar i plast till mina aluminiumfälgar så det borde ju finnas någonstans?

7
Teknik / Tomgång
« skrivet: september 15, 2015, 17:37:01  »
Jag har en 360 GL från 88 borde vara B200K motorn i den?

Men jag har ett problem att tomgången är ap låg precis när jag startat den och jag måste ge gas för att den skall starta samt även varva till lite för att den skall få en stabil tomgång.
Känns lite som en v8 på tomgången och den ligger på typ 400varv/min. någon som haft det problemet innan? jag har bytt alla tändstift + tändkablar (förutom den mellan fördelarlock och tändspole den jag fick med kittet jag köpte var aldeles för kort) Plus fördelare och rotor. har sprejat med startgas och hade ingen ändring i varv dock tror jag inte jag täckte hela insuget så skall prova spaya en vända till.
Någon som har några ideér?


Mvh Nicolai

8
Tjennare.

Ganska drastiskt ändrade planer: kort och gott. 16v B234 med smått och gott.  ;D

Har endast hunnit med och beställa lite grejer så allt är hemma sen måste jag fixa någon plats att vara på. söker med ljus o lykta om man inte kan hyra ett garage i närheten ett par månader.

Det som är beställt med hjälp från vår goda vän på classic swede är en full sats med polyretanbussningar till hela bilen inklusive hans justerbara coilovers både fram och bak samt en ny Orignal lamell
eftersom inte coilovern fram passade med dom sena kränghämmarna så hjälpte dai mig att få tag i en kränghämmare av den äldre typen så jag kommer att konvertera till det.


Och sen har jag beställt ett MS2 V2.2 Från Protoparts.fi
Självklart har jag valt alla tillval så som launchcontroll och bosch kontaktdon
Det var ett färdigt paket för en 4 cyl motor och innehöll:
4 Cylinder kit:

- MS ECU i alulåda
- 029y4 firmware
- Tändstyrning
- VR sensor ingång
- Universal kablage
- Wasted spark tändspole
- Lufttemperaturgivare
- Kylvätsketemperaturgivare
- TPS
- VR sensor
- 36-1 universal triggerhjul
- Installationsanvisning + kopplingsschema

Obs! Valmöjligheter:

- ECU processor och version
- Eloxeringsfärg
- Map sensor
- Bosch kontaktdon till kablage

Då kittet inte innehöll bredbandslambda så har jag köpt ett set som är inkopplingsbart till Styrsystemet.


Update på motorplaner:
Hel 16v motor med borttagna balansaxlar ev lite slipning och ta bort gjutskägg och hinder i insug och avgas kanaler
kombineras med plana svänghjulet från en volvo 340 1.9, orginal lamell och 240 tryckplatta
Motorn kommer plockas ner och honas om med nya kolvringar och lager.
Toppen kommer jag att gå igenom beroende på hur bra ventilerna är så kommer dom slipas om ev bytas ut om det behövs.

Update V2.0

Skall monteras på ett 19T mitsubishiaggregat från saab och turboladdas
även intercooler modell billig kommer införskaffas.


Update V3.0 motor/drivline setup för tillfället

B234F motor som är renoverad med igenpluggade balansaxlar och ombyggd oljepickup med oljetråg från 360
Orginal 16V topp från B234F som är Matchportad mot insug och avgas och finpolerad från gjutskägg
Simens Deka 630cc spridare som körs i 4 bar och på E85
Linjär BTR från KL racing
PLX SM-AFR Bredbandslambda
Mitsubishi 19T Kopia från kina från MRtuning
3'' Intercooler från Kl racing
Lättare/plana svänghjulet från 340 med B19 motor
Kl racings förstärkta tryckplatta till volvos plana svänghjul skall klara 400Nm
Fräsh ny Orginal 360 lamell
Förstärkt Klämkoppling mellan kardan och växellåda samt med en svetsad diff

Kör för tillfället på 0.5 bar i laddtryck och en shysst spool på turbon så går det som hejsan

Kör detta med mitt Megasquirt V2.2 och wastedsparkspole och är i det hela väldigt nöjd.
Ms köpet är mycket väl värt pengarna


Och till det roliga här kommer lite videos så slipper ni bläddra till sista inlägget ;)

film på acceleration och motorljud
https://www.youtube.com/watch?v=SG5WQnTnUhM

Fullgas till varvstopp på 4:de växlen
https://www.youtube.com/watch?v=72oh1NeCnNw

Fullgas tills jag inte våga mer på 5:te Växlen
https://www.youtube.com/watch?v=nZhgxJBPXbk







9
Framvagn/Bakvagn / Sierra fjädrar?
« skrivet: augusti 30, 2015, 22:03:29  »
Hejsan.
har köpt en volvo 360 igen!

Nu är frågan vilka fjädrar från sierra är det som passar? hittade guiden om vilka som passade men biltema har ju tagit ut dom ur sitt sortiment så jag tänkte ta och köpa på adbildelar men dom har så många olika alternativ och har ingen aning om det skiljer mellan olika motoralternativ samt årtal. vet att det skall vara sierra kombi och tänkte skaffa dom förstärkta fjädrarna.

måste få fixat detta snabbt för förra ägaren hade kapat ner orginalfjädrarna 4 varv fram och satt 6 cm sänkkloss bak samt satt någon slags bricka så cambern är helt åt helvete. så bilen är nästintill obrukbar även om det är snyggt med låg och feta fälgar så vill jag styva upp bilen så inte den slår i botten för annars kommer fjäderbenssätena sticka upp igenom motorhuven snart =)







Mvh Nicolai

Sidor: [1]