Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Visa inlägg - Aterfallet

Sidor: [1]
1
Säljes / Framskärmar, vita blinkers och lite annat.
« skrivet: juli 22, 2008, 22:20:52  »
Nu har semestern börjat och då var det dags för en ordentlig rensning av garaget. :)

För att frigöra lite plats, tänkte jag göra mig av med följande:

2 st framskärmar, färg silvermetallic. Bra skick, endast en liten synlig rostskada. Passar 83-89

2 st kompletta framlampor med hemmagjorda vita blinkers. 82-89

Orginal bakre stötfångare 83-89. Silvermetallic. Skadefri.

Finnes också inredningsdetaljer, färg blå på tyg och grå på plast.

Sommardäck 13" 100/4. 6 st (Gratis vid avhämtning)
Sommardäck 13" passande Ford, 2 st (Gratis vid avhämtning)
Sommardäck 15" Aluminium, Volvo 460 GLT

Ge ett bud  :)


(Ev också ett komplett hemmabyggt kjolpaket Färg blå kod 227. Passar 83-89 utan modifieringar.)

2
Fakta/Guider / Billackering
« skrivet: april 19, 2008, 14:45:12  »
En liten hemlackeringsguide...

Guiden behandlar endast lösningsmedelsbaserade färger (ej vatten)
Mängder av faktorer påverkar resultatet och varje steg är individuellt.
Detta är bara en beskrivning av mitt sätt att lackera.
Många kan säkert ha andra tips och åsikter,
så fråga alltid runt och testa själv för att få bästa resultat.

Jag använder själv Sikkens färger, så guiden beskriver i första hand deras produkter.

Fler bilder kommer...


Ingredienser:

Grundfärg
Billack
Härdare
Förtunning
Lackspruta med överliggande eller underliggande kopp och 1,2 - 1,4 mm munstycke.
Kompressor
Färgsil
Klibbduk
Blandsticka
Lackoverall
Gasmask
Starka lampor
Cellulosaförtunning (för rengöring av sprutan)

Kringutrustning:


Maskeringstejp
Maskeringspapper
Stark Kompressor med slang och vattenavskiljare
Blåsmunstycke



Färgtyper:


Nyare bilar (70-tal till tidigt 90-tal) är oftast lackerade med vanlig acrylfärg.
Det är en solid 2-komponents färg.
2-komponent innebär att det är färg och härdare. Solida lacker hittar man på tex Volvo 740.

Metallic kallas också för bas. Den består av två lager färg (bas) och två lager klarlack.
Klarlacken är då motsvarande acrylfärgen.
Sjävla metallicen, är små aluminiumflisor som rörts ned i färgen. Finns i olika grovlekar.
Det finns också en enskikts metallic, bestående av acrylfärg med metallicspån i. Dock ovanlig.

Syntet och Cellulosa förekommer inte på nyare bilar. Finns däremot på äldre engelska och
amerikanska modeller. Denna färgtyp kallas enkomponent. Syntet kallas ofta också för maskinfärg.

På senare årsmodeller, 90 talet och framåt, är det ofta vattenspädbar färg. Denna fungerar ungefär som metallic,
fast har vatten istället för förtunning som lösningsmedel. Det är en annan lackteknik.
På denna ligger vanlig klarlack, så principen vid omlackering är densamma.

De nya miljökraven som nu börjat gälla, förbjuder använding av lösningsmedelsbaserad billack, men den kommer ändå
gå att köpa, fast under andra namn, tex hobbyfärg.



Härdaren



Förtunning



Färg

Färgen blandas som synes på receptet på burken i vikt.

  Blandning:   

Olika tillverkare har olika blandförhållanden. Läs alltid på burken.

Billack (acryl) blandas enligt denna formel:  aaa/bb/cc

A är alltid färgen
B är härdaren (Om härdare inte ska användas, är B alltid förtunningen)
C är förtunnig

Exempel 1; 100/50/30 innebär 100% färg, 50% härdare och 30% förtunning.
Exempel 2: 100/100 innebär 100% färg och 100% härdare, alternativt förtunning.

Enkelt förklarat, om man har 1 liter färg, ska man tillsätta 0,5 liter härdare och 3 dl förtunnnig.




Rör om noga



Man kan variera mängden förtunning beroende på tempratur och egen smak. Mindre förtunning ger tjockare färg.
För att få rätt mängd av respektive ingrediens, bör man använda en blandsticka. Den har graderingar för
varje del och finns ofta hos billackförsäljare eller färgbutiker.



Blandsticka


När färgen är blandad ( i separat burk) hälls den genom en färgsil ner i sprutan. Detta för att undvika att
få med smuts i färgen.




Åtgång:
 Man brukar räkna på 2 liter till en normalstor bil (outspädd färg)



Kontroll av lack:


Ta lite thinner på en vit trasa och torka på en oslipad yta. Om du får mycket färg i trasan, är bilen förmodligen
lackerad med syntetfärg. Då måste man lägga en sealer, eller skiljegrund först, (Tex washprimer) annars kommer
förtunningen i billacken att resa den gamla färgen. (krackulera)
Detta gäller speciellt bilar som är lackerade med cellulosafärg.


Slipning:


Börja alltid med att tvätta bilen med thinner (cellulosaförtunning). Fett på lacken, eller vaxrester
släpper inte av slipningen utan arbetas ner i lacken och kan förstöra resultatet.
Alla skador, bucklor och annat man inte vill ska synas när lacken är klar måste fixas,
men det är ett eget kapitel. Här beskriver jag bara lackeringsstegen.
En bra lack är bortkastad med ett dåligt förarbete.
Slipning före lack på oskadade ytor bör göras med fint papper. Gärna 400 och uppåt. Lacken ska mattas
så den förlorar all glans. Det är reporna som den nya färgen ska fästa i.
När bilen är färdigslipad bör den tvättas med Prepsol eller någon annan typ av mild förtunning.



Maskering:


Alla delar som inte monteras bort och man inte vill ha färg på måste maskeras noga. För vanlig acrylfärg,
räcker ett lager maskeringspapper, men vid metallicbas, bör dubbla lager användas.
Tejpa först alla lister och handtag. Lägg sedan på maskeringspapper och tejpa igen.
Om rutorna har lister, kan man peta in en kabel mellan karossen och listen, för att slippa få en synlig
lackskarv.
Bäst resultat blir det naturligtvis om bilen är så renplockad som möjligt.



Grundfärg:


På plåtrena ytor kan man med fördel lägga en Washprimer.(finns andra benämningar)
Denna är tvåkomponent och kan också användas på spackel och genomslipningar för att undvika att färgen reser sig. Den läggs i ett till två lager, ej flödigt.
Den ska inte torka helt, utan läggs vått i vått med övriga grundfärger. Fungerar som rostskydd.
Blandning: Oftast 100/100 (Utan förtunning)



Slipgrund:


Används för att täcka små skador och sliprepor.
Denna läggs i två lager och ska torka helt och sedan slipas. Ofta är den färgad för att topplacken ska täcka bättre.
Slipning av slipgrund sker med mycket fint papper 400 och uppåt, eller våtslip. Man kan också med fördel använda
en slipduk. Var noga med att inte slipa igenom grundfärgen. Den ska bara mattas ned.
Efter att slipgrunden är färdigmattad, bör man maskera om bilen och blåsa alla kanter, lister och gömslen noga.
Blanding: Oftast 100/50/30




Grundfärgen slipad.


Renblåsning och dammtorkning:


Damm blir det alltid om man lackar hemma. Det är i stort sett undvikligt, men det finns vissa tips för att få så lite
som möjligt av det.
Blås bilen några timmar innan lackeringen. Använd högt tryck och var noggrann i skarvar och veck. Lämna därefter
lokalen och låt dammet lägga sig.
Innan lacken använder man bara en klibbduk och torkar försiktigt av det damm som lagt sig på bilen.
Undvik onödiga rörelser runt bilen och var i lokalen så kort tid som mäjligt. Blanda gärna färgen
i ett annat rum. Dammet ligger kvar om man inte rör på det.
Eftersom man blåser med högre tryck med blåsmunstycket,
bör inte dammet släppa av sprutans lägre tryck.
Man kan även vattna golv och väggar, eller klä in dem med skyddsplast.



Det finns också en extra grundfärg som kan läggas innan lack för att täcka de sista små skavankerna.
Den ska inte slipas och läggs därför bara i två lager med tio minuters väntetid innan topplack.






3
Fakta/Guider / Glasfiberguide
« skrivet: april 18, 2007, 22:39:06  »
En liten guide om hur man gjuter i glasfiber.

Detta är inte riktigt efter reglerna, utan mer anpassat till hemmabruk och
plånbok, så vissa mer erfarna plastarbetare kan säkert ha en del åsikter.
Se guiden mer som en vägledning.



Inledning:

Glasfibergjutning är en tvåkomponents process som man med fördel
kan använda till att forma egna delar, tex skärmar, kjolar, inredningsdetaljer
och annat kul. Fördelarna är vikten, priset och formbarheten.
Man behöver glasfiberväv och polyester med härdare.
Detta kan man inhandla på de flesta båtfirmor/tillbehörsbutiker.
Biltema har också detta i sitt sortiment, till bra pris.

Formen:

För att gjuta måste man ha en form av något slag. Denna kan man bygga
av i stort sett vad man vill, bara den håller att gjuta på. Den måste alltså
vara ganska stabil.
Jag använder oftast plaströr av samma typ som man har till elinstallationer.
Dessa kallas VP-rör och finns i massor av olika diametrar.
Den vanligaste och oftast billigaste är 16mm. De kostar 7-10:- för tre meter.
Fördelen med dessa är att man kan böja dem med böjfjäder, eller värma
dem till rätt form utan problem. För att sammanfoga dem kan man använda
smältlim, eller vanlig maskeringstejp. Huvudsaken är att de sitter ihop ordentligt.



När man byggt upp den form man vill ha, klär man den med fleecetyg.
Enklast genom att limma med smältlim och spänna så det smiter åt och
inte sackar när det blir vått. Polyestern härdar tyget så det blir en del av
glasfibern när det torkat.



För större ytor fungerar masonit bra, men då måste man vaxa den först,
annars är den väldigt svår att få bort från glasfibern när den härdat.
Vill man gjuta av en del på bilen, eller bygga en baslåda i reservhjulsbaljan,
lägger man en sopsäck under innan man gjuter. Man bör också skydda
kringliggande ytor med maskeringstejp. Om man får polyester där man inte
vill ha det, går det dock att ta bort med aceton.
Man kan också gjuta direkt på en träform, eller aluminium, eller helt
enkelt kombinera. Smaken och kunnandet avgör.
Det finns också en sorts skumplast som kallas innometan, som är enkel
 att arbeta med.
Den kan skäras och raspas till rätt form och tål att gjuta direkt på.
Nackdelen är att det är ganska dyrt.

Däremot fungerar inte frigolit och liknande mjukare plaster.
Dessa smälter av den aggresiva härdprocessen i polyestern.


Så här gjuter man:

Blanda i 2% härdare i polyesterplasten. Rör om noga.
Riv glasfiberduken i små bitar.
Pensla på polyester på formen. Snåla inte.
Lägg dit en bit glasfiber och vät den genom att dutta med penseln,
rikligt indränkt i polyester. Fortsätt likadant och överlappa något vid
ändarna.
Lägg aldrig en stor bit i hörn, eller skarpa kanter.
Det är svårt att få den att forma sig.
Man behöver inte vänta mellan lagren.
Se bara till att glasfibertrådarna hinner lösas upp ordentligt
innan nästa bit läggs på.



Det får inte finnas vita partier i platen.
Det är luft och gör slutresultatet sämre.
Tryck uppifrån med penseln och försök arbeta fram en slät bubbelfri yta.
I hörn och kanter arbetar man ut luften från vecket och ut.

Vid inredningsdetaljer och annat som inte behöver vara så starkt, räcker oftast
två-tre lager glasfiber. Till kjolar och annat yttre, bör det vara fyra-fem lager för
bästa hållbarhet.
Om formen är böjd och han många kanter kan man ta ett lager mindre där.
Hörnen blir alltid starkare.
Vill man ha ännu starkare, kan man armera med aluminium, järn eller liknande.

Vill man ha en tjock glasfiberdel, tex en sidokjol,
kan man gjuta den i flera delar och fylla insidan med skum.
Man gjuter då framsida och botten först.
Därefter gör man en form som motsvarar baksidan och ovansidan och fyller med fogskum. När skummet härdat tas formen
bort och sedan gjuter man på glasfiber.
Fördelarna med skum är att det är lätt och inte absorberar vatten.



Efterarbete:


Härdningen tar ungefär tolv timmar. Det luktar starkt och är inte speciellt nyttigt,
så man bör skydda sig och sörja för god ventilation.

När det är genomhärdat är det dags för efterarbetet.
Det är den jobbiga biten.
Glasfiber blir oftast ganska ojämn och måste slipas och spacklas.
Man börjar med att ta bort de stora rugglorna i ytan genom att använda grovt slippapper. Maskinslipning är att föredra.



Tänk på att dammet är farligt och dessutom kliar det värre än isolering om
man får det på huden... i flera dagar dessutom.

När ytan är hyfsat jämn spacklas hålorna igen. Slipa inte mer än att glasfibern
kommer fram. Slipar man mer då, kommer spacklet att nötas snabbare än
glasfibern och det blir ojämnt. Lägg hellre på mer spackel om det inte blir
bra första gången.
Man behöver inte använda glasfiberspackel till detta. Vanligt finspackel av tvåkomponents typ fungerar fint.

Ska ytan lackeras måste den grundas med filler eller annan typ av l
ämplig grundfärg.
Allt som känns och syns när grundfärgen är lagd, syns också i lacken sedan.
Var noggrann med slipningen. Det gäller även om det ska kläs med vinyl.
Ska den däremot kläs med tyg, behöver man inte vara lika noggrann.









Liten inköpslista på begäran av Paq:

Samtliga produkter från Biltema.

Polyester   5 kg     Art nr: 36-078            349:-
Härdare    100g                36-077           29,90:-
Glasfiber    10m                36-071            239:-
Finspackel  1 kg                36-052           79,90:-
Maskeringstejp                 29-551           16,90:-
Vp-rör 16mm 3m               44-810            9,90:-
Fogskum 750ml                 36-482           49.90:-
Aceton 1 liter                    36-154            39.90




Det finns även mindre förpackningar av polyester och glasfibermatta,
men det är billigare att köpa storpack.

Åtgången varierar på hur många lager man lägger. 
Beräkna alltid att det går åt mer än man tror :)

4
Fakta/Guider / Rostborttagning och lackering
« skrivet: februari 16, 2007, 02:42:17  »
Jag har fått en hel del frågor om hur man bättrar mindre skador med sprayfärg i min projekttråd det senaste, så jag tänkte lägga upp en FAQ här med alla detaljer för enkelhetens skull.

Bildserie med förklaringar finns längst ned i tråden.


Material:

Sandpapper. Korn 80-400 och slipduk
Glasfiberspackel
Finspackel
Sprayfiller/Sprutspackel (spray)
Maskeringstejp
Siliconfri rubbing
Bättringsfärg (spray)
Klarlack (spray)
Thinner



Torka av ytan med thinner på en mjuk trasa.
Börja med att slipa av färgen och den ytliga rosten med vinkelslip eller grovt slippapper, 80 eller grövre. Slipreporna ger spacklet bättre fäste.

Om det blir/finns hål bör det svetsas igen, för bästa hållbarhet. Om du inte har tillgång eller inte kan/vill svetsa finns en nödlösning. (Se bildserie längre ner i tråden)

Borra ett hål, större än rosthålet. Ta en fil och gör kanterna mjuka. Hålets storlek spelar mindre roll, eftersom hål inte rostar.Finns flera rosthål/porer, gör samma sak där. Alla rostporer måste tas bort för bästa hållbarhet.
Kan du nå plåten innifrån måste den slipas ren från rost även där.

Sätt en tejpbit på insidan och lägg igen hålet med glasfiberspackel utifrån.
Låt torka och spackla därefter även på insidan. Stryk och pressa så spacklet tätar ordentligt. Rostskydda ordentligt från insidan. Avsluta med ett flödigt lager klarlack och efter det torkat, rikligt med rostskydd.

Fakta:
Rost bildas av tre faktorer: Värme, vatten och syre.
Eftersom all plåt rostar om den får dessa ingredienser måste man stoppa någon av dem, helst flera. Den atomiska fryspunkten är -273 grader, så det är inte mycket att göra åt, så det gäller att förhindra att fukt och luft når plåten. Färgen hjälper, men har viss luftgenomsläpp. Luft innehåller alltid viss fukt.
Klarlack och syrahärdade grundfärger fungerar bäst på utsidan.
Innifrån fungerar petroliumbaserade rostskydd bäst.
Om man inte kan få bort all rost, exempelvis i skarvar, kan man förhindra att den kan växa, genom att strypa den med något av ovanstående alternativ.
Rostskydd måste alltid finnas från båda håll av plåten. Snåla inte på insidan.


5
Fakta/Guider / Vita blinkersglas (Gör det själv)
« skrivet: februari 02, 2007, 18:00:49  »
Här följer en beskrivning om hur du kan tillverka egna blinkersglas till din 300.





Orginal:

6
Framvagn/Bakvagn / Max sänkning?
« skrivet: januari 30, 2007, 02:04:47  »
Ska sänka 360´n till våren och tänkte kolla med er som redan gjort det.
Hur många cm klarar hjulhusen innan det tar i? Ska ha 15" fälgar med (förmodligen) 195/50.

Bredd, längd på distanser till bladfjädrar? Antal kapade varv på framfjäder (i  förhållande till distanser bak).

Har gjort det för många år sen, men kommer inte ihåg måtten dessvärre.

Tacksam för hjälp

7
Fakta/Guider / Sprängskiss + åtdragningsmoment Volvo B17-23
« skrivet: januari 28, 2007, 01:25:23  »
Komplement till föregående beskrivningar.
Det var allt. Håll till godo :)

8
Fakta/Guider / Byte av kamrem / Spännare
« skrivet: januari 28, 2007, 01:17:41  »
Från försvarets reparationsanvisningar

9
Fakta/Guider / Byte av kolvringar
« skrivet: januari 28, 2007, 01:15:24  »
Endast bytet, har tyvärr inga bilder på demontering av motor.

10
Fakta/Guider / Topplock Montering och Ventiljustering
« skrivet: januari 27, 2007, 22:33:50  »
Från försvarets reparationsanvisningar

11
Fakta/Guider / Demontering av topplock
« skrivet: januari 27, 2007, 22:28:25  »
Från försvarets reparationsanvisningar.

12
Fakta/Guider / Specialverktyg motor
« skrivet: januari 27, 2007, 22:25:15  »
Bild 1
Ursäkta den dåliga kvalitén, men bilderna får vara max 80 kb.

Om någon har svårt att tyda allt, så skicka ett PM, så mailar jag över bilderna i högre upplösning.

13
Fakta/Guider / Motorspecifikationer och åtdragningsmoment B17-23
« skrivet: januari 27, 2007, 22:20:16  »
Från försvarets reparationsanvisningar.

14
Övrigt / Detaljhistorik
« skrivet: januari 18, 2007, 16:27:22  »
Tänkte dela med mig av lite fakta om vad som skiljer de olika årsmodellerna åt. Vet att det finns en historiedel på 300 sidan, men inte så ingående på detaljer. Missar säkert en del och kan ha fel, så rätta mig gärna. Och komplettera det som fattas.

1977: Första modellen. Enbart automat och B14 motor.
1979: Manuell växellåda som alternativ.
1981: B19 kom som alternativ i GLS modellen
1982: Första ansiktslyftet. Ny front, stötfångare, motorhuv.
1983: Ny instrumentbräda och instrumentering. GLT lanseras
1984: Sedan modellen lanseras. Alla motorer får Remix tändsystem
1985: Nytt värmepaket. Nya stötfångare. B 200 i vissa modeller
1986: Nytt bromsservo (9") Små Kosmetiska förändringar
1987: Ändrad hjulupphängning, Ny tätning i bakhjulslager
1988: Katalysator finns som tillval
1989 Sista modellåret i Sverige. Inga nyheter.

15
Projekt / Bilstereoåterfallet - 360 GL -86
« skrivet: januari 18, 2007, 12:54:08  »
Bilstereoåterfallet





Innehåll:

Sidan 1:   Nyinköpt bil. Orginalbilder. Polering och rostlagning.

Sida 2-Vita blinkers, lackering av lister. Vinge monteras.

Sida 3-Lack backspeglar, ljudisolering, rostlagning, spackling

Sida 4-Grillmodd. Stereobygget startar, Baslåda och bräda.

Sida 5-Lådor till bräda, basport, dörrsidor byggnation.

Sida 6-Plastning av dörrsidor, plastning baslåda

Sida 7-Montering baslåda, uppbyggnad bräda

Sida 8-Plastning bräda, Låda höger sida

Sida 9-Plastning ovansida bräda. Slipning

Sida 10-Modifiering instrument. A-stolpar, gjutning dörrsidor

Sida 11-Mittpanel, klädsel dörrsidor

Sida 12-V dörrsida klar, instrumentmodd, mittpanel DVD, skärm

Sida 13-H dörrsida klar, mittkonsoll, mittpanel, enheter

Sida 14-Mittkonsoll, C-lås

Sida 15-Klädsel mittpanel, larm, kabeldragning, tavlor

Sida 16-Kabeldragning

Sida 17-Kabeldragning, delningsfilter 

Sida 18-Kondensator, powerblock, mittkonsoll klar, sidopaneler

Sida 19-Batteri. Före / Efter bilder på bygget, förstärkare

Sida 20-Reklam. Tävling, Elmia

Sida 21-Frontspoiler, uppbyggnad rör

Sida 22-Frontspoiler, gjutning framsida

Sida 23-Grovspackling, gjutning sidokjolar

Sida 24-Finspackling front

Sida 25-Frontspoiler insida, gjutning mot stötfångare, dimljus

Sida 26-Dimljus montering, gjutning sidor, galler

Sida 27-Front grundad. Lackering, Nya fälgar

Sida 28-Sänkning. Front montering

Sida 29-Tävlingar, Växjö, Norrköping

Sida 30-Sidokjolar fortsättning, ny instrumentbräda

Sida 31-Låda till EQ, spackling bräda plus klädsel

Sida 32-Mittpanel, sidostycken, dörrsidor - ombyggnad

Sida 33-Omklädning dörrsidor, lack paneler

Sida 34-Dörrhögtalare, ratt, elhissar, förstärkare

Sida 35-Mätartavlor, golvmatta, dioder

Sida 36-Framhögtalare, pedaler, neon, delningsfilter

Sida 37-Subwoofer, sportstolar, dekaler, sidokjol, bakspeglar

Sida 38-Neon, spackling dörr, tillverkning av bakkjol

Sida 39-Lack dörr och bakkjol. Helbilder, SM finalen - 07

Sida 40-Start karossombyggnad: BMW lampor montering

Sida 41-Bakkjus montering, kjolpaket ombyggnad bak

Sida 42-Frontspoiler ombyggnad, huvskop montering

Sida 43-Spackling, skärmbredding, spacers, sidokjolar

Sida 44-Lack motorrum, lack huv, lackguide

Sida 45-Grundfärg kaross, lack kjolpaket, lack vänstersidan

Sida 46-Lack högersidan, lack tak och bagagelucka, Helbilder -färdig lackhttp://

Resumé:

Denna 360 inhandlades 7:e januari 2007 till min flickvän och skulle användas tillfälligt under ett bilbyte. Den kostade 1700:- och är min femte Volvo 300.
Bilbytet blev aldrig av, så 360:n behövdes inte. Gillade den, så jag bestämde mig för att behålla den som reservbil.
Jag började fixa till felen och rosten och funderade på att sätta i en liten stereoanläggning.
Efter några timmars samtal med kompisen/stereoförsäljaren bestämdes att bilen skulle byggas om till demobil för stereobutiken och tävla i SM under året.

Namnet Återfallet, härstammar från att det är 10 år sedan jag senast rattade en Volvo 300.
Bilsteroåterfallet beror på att jag tävlade mycket mellan 1996-98, fast då i en Mercedes 190E.
Nu knyts säcken ihop med en 360 och bilstereo. Man blir aldrig för gammal :)



BILSTEREOPROJEKTET


Sponsrad av: BAE Bertilsson Auot Electronics, Lidköping

















 Tävlingsresultat:

Jönköping, Elmia 070406: 2:a, 339 poäng
Växjö, Ljudstudion 070526, 3:a, 271 poäng
Norrköping, Bra Ljud i Bil 070602, 3:a, 310 poäng.

Final 2007: 4:e plats










Lite om bilstereotävlingar:

Det finns flera former av bilstereo i SM.
Det vanligaste och mest kända är spela högt klasserna. Där tävlar man i med decibel (dB) i olika former.
Bass race innebär att två bilar tävlar mot varann. Man bestämmer en ljudnivå och man får sedan inte överstiga den under 30 sekunder. Den som ligger närmast vinner.

DB Drag innebär att man under 30 sekunder ska upnå så hög volym som möjligt.

ESPL och Emma Racing är klasser där hela bilen bedöms. Utseende, säkerhet och ljud, både välljud och högt.

Till sist, min kategori. Den heter EMMA Sound Quality och där ingår flera klasser där välljud och installation bedöms. De delas upp beroende på antal förstärkarkanaler eller/och hur erfaren man är.

I Advanced 30 Light får anläggningen max kosta 30000. Mest poäng får man på ljud, där en speciell skiva används för att lyssna på scenplacering, ljudbild och andra lyssningsintryck.
Installationen bedöms något enklare. Säkerhet, montering och utseende har högst prioritet.

Tävlingarna börjar på våren och avslutas med en final i Stockholm på hösten. De bästa där får dessutom åka til EM och tävla.

Det finns ungefär 100 aktiva tävlingsbilar i Sverige under 2007. En av dem är denna 360 som man kan följa här :)
_____________________________________________________



Senast uppdaterat: 070625


16
Kyrkogården / Min första bil
« skrivet: januari 18, 2007, 09:42:31  »
Detta är historian om min 343 DL . Den köptes av min fars morbror ny 1982. Jag minns att vi var där och tittade på den dagen efter. Åren gick och släktingen blev äldre och så och jag. Började närma sig körkort, samtidigt som han började inse att det var dags att sluta köra bil.
Den hade rullat lite över 3000 mil på tio år och var i det närmaste i nyskick. Jag köpte den för 8000:- (var på den tiden värd ungefär 20 000) och gjorde allt vad som förväntas av en 18-åring. Tonade rutor, monterade massor av stereo, extraljus  och åkte mer på ställ än rakt fram.
Bilen tjänade väl i två år, innan jag köpte en 364 och fixade till. Jag behöll dock 343:an som vinterbil, då balansen var bättre i tredörrarsversionen med lilla motorn när man åkte på isen. Den lackerades om till skrikig grön kulör 1995 och såldes 1998, då med 18000 mil på mätaren, men fortfarande så gott som rostfri.
Den blev däremot inte långlivad efter detta. Nye ägaren tog delar och skickade den till sista vilan. Men minnena lever kvar...

17
Fakta/Guider / Bygga cab
« skrivet: januari 18, 2007, 08:45:57  »
Lite bra att veta, om man vill ha en cab till sommaren.

Om du har tänk dig en Kirunacab, dvs svetsa igen dörrarna, behövs ej nedanstående förstärkningar för att besiktiga.

Om du vill kunna öppna dörrarna:

SBP ställer ganska höga krav på hållfasthet och rekommenderat är att använda profiljärn (fyrkantsprofil). Bilen ska ha samma vridstyvhet som orginal.
I detta fall användes profiler av storlek 50x50x3.

Dessa ska fästas mot hjulhusen, i B-stolpen och mot bakre hjulhus. Gärna också i tröskellådan om montering sker tillräckligt långt ned.
Mellan hjulhusen bak bör rörkryss placeras för att staga upp den förlorade vridstyvheten.

Glöm inte att palla upp bilen under arbetet, då den annars kan böjas när taket sågas bort.

Använd 3-fas svets till alla balkar.

Säkerhetsbälten skall finnas även i cabbar. Dessa kan ersättas med midjebälten, men en bättre lösning är att montera de befintliga bältena i B-stolpen, riktade i vinkel mot låsningen. Då följer de stolen bättre och skär inte in i axeln.

Resten är mest eget tycke och smak. Design och funktion får var och en avgöra. Kontrollera med SPB vid osäkerhet. Bättre att fråga först än att göra om sen.

Bilderna kommer från mitt projekt från 1996. En 345 DL -82.


18
Stereo/Styling / Bilstereo a´la´1992
« skrivet: januari 18, 2007, 04:52:31  »
Här är några samlade bilder från stereoanläggningen i min första bil, en 343 DL från 1982. Bilderna är tagna 1992.

Bild 1: Lådbygget.

Hade i a-traktorn byggt en hel del med varierande resultat, så när det var dags för körkort skulle det bli mer.

Hade följande komponenter i denna vagn:

Pioneer KEXM800 - Komponentbandspelare med CD växlare CD M-30.
Pioneer GM 2000 - Förstärkare 2x47 WRMS 2 stycken
Pioneer GM 3000 - Förstärkare 4x47 WRMS 1 styck
Pioneer GM 1000 - Förstärkare 2x18 WRMS 1 styck
Pioneer Högtalare: (artikelnummer utelämnade)
2 st 6x9"
2 st 5 1/4 "
2 st 12"
Acusto Pro:
6,5" - 3 i var dörr.

4 diskanter i dörrar, två på brädan. (Nicama)

Alpine 10" 3 st.

...och två aktiva delningsfilter, en equalizer samt många små potentiometrar för fininställning.

19
Fakta/Guider / Byte av bakhjulslager
« skrivet: januari 18, 2007, 04:17:03  »
Bild

20
Foto/Film / Styling a´la´1994
« skrivet: januari 17, 2007, 03:10:08  »
Så här såg min 360 årsmodell -84 ut när det begav sig.
Bilderna är tagna 1994.
Det kanske förlåter en del :)

Sidor: [1]