Hejsan!
Välkommen till min projekttråd! Här kan du se min lilla transplantation av en stackars Volvo 360. Det började helt oskyldigt med ett behov av en ny vinterbil 2007. Sagt o gjort så inhandlades en röd fin Volvo 360... Märkte ganska snart att Volvo hade varit lite snåla med motoreffekten i de här bilarna. Så här kan man ju inte åka runt tänkte jag, och efter första vintersäsongen bestämdes det för att försöka sig på en turbokonvertering av den lilla B200F som satt där framme någonstans. Vid denna tidpunkten var mina motorkunskaper i nivå med en norrländsk hulahulaflicka.. Visst jag hade bytt några topplock tidigare o det vanliga som de flesta andra motorintresserade har gjort. För bilintresse det hade jag! Avverkat tusentals timmar på div. bilar som jag åkt omkring på utställningar med och visat upp, men aldrig grävt mig djupare ner i motortrimningen än att byta till sportfilter och "chippa"
Sen spårade det.. totalt...

För att inte tråka ut er redan här så låter jag er nu bläddra vidare bland sidorna och se vilka dårskaper jag sysslat med för att komma dit jag är idag.
Säsong 2007, Sidorna 1 -8 : Saab 900 turbo
Egensvetsat grenrör
Saab 9000 IC
Linjär BTR
310cc Spridare
Forge Dump
Urfrästa förbränningsrum
Budget: 5000kr
Effekt: 200hk+Säsong 2008, Sidorna 8 - 17 Nytt egensvetsat grenrör
Extra Sprut
Ny TIC-koppling
Ny bakvagn med dubbla reaktionsstag och ny växellådsupphängning
Svetsdiff
Shortshift
Hårdare dämpare + sierrafjädrar + kortade framdämpare
Renoverad framvagn med bussningar etc.
Rostlagning
Dubbla kallstartsspridare
Bmw M5 bränslepump
Ny kompressordel på turbon
Ny Saab ALU-IC
Budget: spräckt
Effekt: 250hk+Säsong 2009, Sidorna 17 - 35 Nytt "renoverat" B230 Block med lager, ringar o packningar.
Alla motordetaljer lackerade, Blåmetallic, Silvermet. och rött.
Ny Schwitzer/Borgwarner S2 turbo
Rejällt portad 530 Topp, standard ventiler
Vx3 kam
Ap-racing 3-skivig koppling och nersvarvat svänghjul
Ford Sierra Cosworth växellåda + shortshift
Uppkapad torpedvägg och kardantunnel för växellåda
Saab 9-3 kyl
Egengjord Vevhusvent.
Alla kablar o slangar nya
Bakflyttat batteri
Skärmbreddare
Ombyggnad till volvo 240 bakaxel med 1031 + svetsdiff
Dubbla elfläktar
3" avgassystem
"nybyggd" kardan
Etanolkonverterad
Racestolar
Mockaratt med snap-off
Ny cossie låda
Påbyggnad av extrasprutet (4 spridare)
Ombyggnad till Volvo 240 frambromsar
Motorproblem!
Budget: Överskridit!
Effekt: 350hk+Säsong 2010, Sidorna 35 - 46 Servokonvertering till Bmw e36 servo
Nyrenovering av framvagn med racebussningar och boxade länkarmar etc.
Lamelldiff till bakaxeln
Rensad inredning
H-profilstakar
Sänkt & förlängd styraxel till ratten
Ombyggnad av stolsfästen
45L Fuelcell nedsänkt i bagaget
Burbyggnation
Lackad inredning och bur
Dubbla Bmw M5 bränslepumpar
Nytt Bränslesystem med nya större slangar etc.
Nytt oljekylsystem
Nytt vevhusventilationssystem
Ståldrev till veven
avgastemp
Hydraulisk handbroms
3" Lmm ombyggnation
Nyrenoverade 15" racefälgar med Kumho 205 Banracing R-däck
Bromskylning
O-ringning av blocket
Rejällt portad 531 topp
Hårdare ventilfjädrar
Stora motorproblem!
Byggnation av nytt grenrör
Dubbla wastegates
Budget: kunde köpt en ferrari
Effekt: 400hk++Säsong 2011, Sidorna 46 -> Separata tändspolar
Nya tryckrör och siliconslangar
3" gasspjäll
Byggnation av eget insug och plenum
Nyborrat block till +0.3
Nylackerat block
SPM lättviktskolvar
Lucas 1200cc Spridare
ALU-fuelrail
Rostfria 38mm avgasventiler
Rostfria 46mm insugsventiler
ALU-trattar till plenum
Ställbart ALU-kamdrev
ALU-remskiva
Haltech Platinum Sport 1000 sprut + Extra lång kabelhärva
4 Bars mappsensor, Elektronisk laddtrycksstyrning + laddtrycksstyrning i kupén, Vattentemp, Lufttemp
Mirafräst topp och inslipade ventiler
Mer kommer...
Budget: PANK!!
Effekt: 500hk++++---Mitt Första inlägg på 300Powerforumet ser ni nedan:--hellu!
som ny här på forumet får man väl först säga hej! =)
går i turbokonverteringstankar i min vinterbil (360, b200f)
skulle mer än gärna villja ta del av en snikvariants guide om det är någon snäll själ här som har en sådan =)
är ganska ny på motortrimmnings delen.. så om någon kan förklara vad som behövs (inköp, bygga m.m.) hur man ska gå tillväga. vad tänka på osv.
förmodligen svetsar jag väl ihop ett eget avgassystem och lämpligen ett eget grenrör.. och som sagt är det bara en vinterbil, men vore kul med lite pys o vissel.. så billigast/lättast möjliga =)
MVH Filip