Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Visa inlägg - Kasi

Sidor: [1]
1
Säljes / Volvo 340 -87 (projekt- eller reservdelsbil)
« skrivet: april 04, 2011, 18:11:17  »
Måste tyvärr sälja lilla Volvon för nya projekt :-\






Det som är bra med bilen:
-Ruskigt fin i underredet!
-Inga missljud från fram- eller bakvagn, känns precis som den ska.
-Tvådörrars (om man vill bygga busbil)
-Inte så farligt med rost på karossen.
-Nya tändstift och ny generator/vattenpumpsrem

Det som bör fixas:
-Laga dörrhandtag på förarsidan.
-Få ordning på motorn (B14) som går surt när den kommer upp i temp.
-Div. småfix som att täta dörrspringor, laga chokereglage och ev. laga ett rosthål i framskärmen.

Bilen är obesiktigad, men kan ändå inte köras pga motorproblemet. Annars känns den bra att köra, trots sina 17000 mil på nacken, och med tanke på underredet så borde den vara lämplig för något kul projekt, eller bara slit-och-slängbil till nästa vinter.

Bilen finns i Alingsås.

Pris: 2000 kr eller högst bjudande

2
Projekt / Volvo 340 DL 1,4 -87
« skrivet: november 17, 2010, 21:38:08  »
Det blev ett köp! ;D

Men eftersom han hade många andra köpare som redan hade bjudit utgångspriset, så blev det inget prutande. Blev lite dyrt för en vinterbil...

Men nu till det positiva! Även om den har gått rätt långt för en 300 (nästan 18 000), så är den i otroligt bra skick. Antagligen har den varit mycket välvårdad av tidigare ägare, för undertill är den så gott som rostfri (skall granskas grundligare).

Det mesta som skall fixas är småsaker, t ex justera dörrarna, smörja/byta gasvajern, grundlig service på motorn och åtgärda mindre rostproblem på karossen. Efter det bör den nästan vara i toppskick :)

Försökte ta kort på bilen, men det var på tok för mörkt. Skall förhoppningsvis ordnas i morgon.

EDIT: Var precis ute och stollkörde lite. Resultatet var mäkta positivt! :) Känns som att den lätta motorn bidrar till ännu bättre väghållning, jämfört med 360:n. Mindre motor = Bättre viktfördelning.

Men jisses vad igensotad den är. Det kommer åtgärdas! ::)

3
Däck och Fälg / Civic original fälgar passar på Volvo 300
« skrivet: december 13, 2008, 13:18:40  »
Som titeln lyder, tänkte bara informera i och med att jag blev smått tvungen att testa i samband med att jag råkade köra in i en trottoarkant ::) Så om ni är osäkra så funkar alltså civic:ens ET på 300:orna.

4
Köpes / Baklysen köpes BILLIGT i Göteborgstrakten!
« skrivet: september 15, 2008, 20:22:35  »
Behöver ett par som ej är bläckade eller liknande. Gick inte igenom besiktningen  :-\
http://www.blocket.se/vi/18094942.htm?ca=16_k

5
Teknik / Släpper bara på högerhjulet...
« skrivet: juni 23, 2008, 16:22:22  »
Jag har med tiden förstått att vi 300-ägare har något väldigt fint på våra bilar, DeDion bakaxel, men min verkar inte vilja fungera riktigt :/
Hur jag än försöker så släpper det BARA på högerhjulet när jag burnar och det är bara högerhjulet som spinner i högerkurvor! :( väldigt irriterande!

Har testat ta i mer luft i vänsterdäcket, men det funkar inte. Vad kan det va för fel? Eller är DeDion bakaxeln inte så bra som jag trordde? Jag vet att t ex 740:ns stela bakaxel släpper lättare på högerhjulet än vänster pga kardanaxelns vridning, men DeDionen är ju delad = samma kraft på båda hjulen :/

6
Avstannade Projekt / Volvo 360 gl -88, Bre-60
« skrivet: juni 23, 2008, 15:51:37  »
Nu när jag har börjat mecka lite smått igen tänkte jag att det kunde va bra att starta en projekt-tråd, jag har nämnligen en del framtidsplaner för min röda lilla bil. Jag har länge varit intresserad av drifting och jag anser att 300-serien har bra potential för att bli en bra driftingbil, så varför inte bygga en? :) Har dock inte kommit så långt eftersom jag fortfarande går i skolan och inte har något garage... men offrar jag bara lite mer bekvämlighet och tid, så ska det nog gå vägen ändå ;)

Bilen var enormt slö när jag köpte den, men den har verkat fått tillbaks krafterna nu, så nu går den riktigt bra faktiskt :) Den drar lite kylarvätska bara, men inga stora mängder, ska försöka få bytt toppblockspackning när toppen förhoppningsvis byts ut, söker trimdelar: http://www.300power.com/forum/index.php?topic=4175.0

Har iaf lyckats sänka bilen och byta stötdämpare, blev rätt nöjd :)

7
Stereo/Styling / Demontering av dörrlister
« skrivet: juni 12, 2008, 15:49:43  »
Bara en snabb fråga, är det bara att dra loss dörrlisterna från dörrarna eller är det några bultar man ska ta loss först? Vill inte testa utan att veta, blir inte så snyggt om dom bara hänger där sen... Det är de senare tjocka listerna (bilden).

8
Teknik / 1,6 L/milen?!
« skrivet: april 12, 2008, 13:12:08  »
Jag har gjort ett par mätningar av bränsleförbrukningen på 360:n, men jag lyckas aldrig få normala resultat. Bensinmätaren stod exakt på sista strecket, tankade 10 liter bensin och nu står den på sista strecket igen, men jag har bara hunnit köra 6 mil  ??? Det blir 1,6 L/milen(!) Den går ju defenitivt inte ovanligt bra direkt, snarare tvärt om, rätt slö på låga varv. Vad kan det va för fel?!

9
Framvagn/Bakvagn / Gasstötdämpare
« skrivet: februari 14, 2008, 15:02:40  »
Vad är egentligen skillnaden mellan vanliga oljestötdämpare och gas-versionen och blir bilen stummare med gasstötdämpare? Vill gärna få det klart för mig så jag vet vad jag ska köpa sen :)

10
Teknik / Ovanligt trög att styra (enligt många)
« skrivet: januari 27, 2008, 14:16:15  »
De som har provkört min bil tycker att den är ovanligt trög att styra även för en ickeservo-bil. det är ingenting som går emot utan den är bara tung att styra. är 300-serien byggd sån? tänkte eftersom den har så bra rattutslag kan det vara så att hjulen svänger mer på ett varv med ratten, alltså högre "utväxling" på styrningen, jämfört med tex en gammal 240. är det någon som vet? behöver ett bra svar när alla frågar :P

11
Teknik / Slö B200F!
« skrivet: januari 04, 2008, 18:02:06  »
hejsan! är ny här men har kollat runt en hel del innan jag blev medlem och det här är nog ett av de bästa forumen på nätet!  ;D jag har tyvärr ett problem dock med min 360 gl -88 med b200f motor, den går igång fin fint och går jämnt och bra men den är jätte slö (kommer inte upp för backar i 90 på femman), särskilt under 3000 varv, men effektknölen efter typ 4000 varv är också väldigt blyg. jag har bytt tändstift, luftfilter och bränslefilter (bara det stora i motorutrymmet) och avgasystemet, förutom katen, är i princip nytt. jag misstänker att kompressionen är lite låg, känns liksom ovass, men jag är inte säker. några funderingar?

Sidor: [1]