20
« skrivet: mars 12, 2015, 15:46:41 »
Oj. Är du en sådan nybörjare som det låter så känns det som ett tungt projekt att ro i land. Att turbokonvertera behöver inte vara svårt men man behöver vissa kunskaper ändå.
Att besikta utan att bygga om en hel del är nog väldigt svårt. 360n har väldigt låg gräns på max-vrid så redan på en orginal 2,3-liters rödblock så passerar man lagligt. Ska man då får det lagligt med en turbomotor så gäller det att sfro-besikta och för att få den godkänd med så stor motor krävs det nog byta bromsar och drivlina. Så ett tänkt recept som jag själv funderat på är att sätta på 240-fjäderben och matcha ihop med ordinare bärarmar för att få stadig frambroms.
Sen blir det att egentligen ta hela motor och växellåda från en 240 och även sätta dit stel bakaxel för att få bra bromsar bak och hållbar drivlina. Detta kräver en del svetsning och även svarv för att korta kardan och matcha in och ändå är detta relativt bult-på.
Att bara turbokonvertera orginal 2-litersmaskin och fulköra är ju det som är kanske enklast i ditt fall. Det som kommer krävas är att borra hål i blocket för att få oljeretur. Relativt stor borr som man inte hemma kanske. Sen montera turbon och även bygga om motorfästet på den sidan för att det ska rymmas. Sen ska det tryckrör som ska passa och kanske en ic om du ska komma upp i mer hk. Sen behövs det lura bränslesystemet att ge lite mer bränsle så inget spikar sönder.
Allt detta och få det hållbart för att leka på asfalt är inte särskilt lätt. 360n har några ömma punkter i drivlinan och man får vara beredd på att köra sönder saker om man ger sig ut för att leka alltför hårt.
Men har du möjlighet att ha bilen som rullande projekt och ha en annan bil för att ta dig från punkt a - b så kör på. Gå ut i garaget och lär dig eftersom =)