Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Danne

Sidor: [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... 17
1
Gruppköp / SV: 2020 domän och webbhotell avgift
« skrivet: april 22, 2020, 17:32:38  »
Självklart ska vi ha ett fungerande forum!

2
Projekt / SV: Volvo 360 GL -88 vs. the World
« skrivet: februari 25, 2019, 10:03:01  »
Apropå din extraljusgrill du hittade. Är det inte bara standardmått på lyktorna? Ser ut som det kan vara 4x6” som även var standard på USA-fronter på diverse bilar men även scirocco hade dessa universalmått.

3
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« skrivet: februari 13, 2019, 10:43:29  »
Har inte hängt så mycket på forumet men wow vilket jobb du har lagt ner på bilen. Snyggt med framvagnsbalken också. Ska bli spännande att se hur du löser infästningen av resktionsstaget bakåt.

Snyggt jobbat!

4
Framvagn/Bakvagn / SV: Polyurethane bussningar
« skrivet: juni 05, 2015, 17:40:20  »
Inte så snabbt svar men spring shackle är alltså bakre övre bussningen. Bladfjädern är ju fäst i karossen fram men för att den ska kunna röra sig måste den ju kunna bli olika lång och därför är det upphängd i ett "shackle" eller hänke eller hur man nu vill benämna plattjärnen mellan kaross och bladfjäder. Så köper du bussningarna till bladfjädern är det bara främre och bakre nedre som ingår.

Torque rod borde ju vara momentstagen till bakaxeln. Tror han har specat upp det eftersom dom bytte dimension på bussningarna. Kolla med honom så det passar.

5
Kyrkogården / SV: B14 Turbo
« skrivet: maj 12, 2015, 13:20:18  »
Var det inte bara muttern som hade trillat upp då? Gäller ju att ansätta den lagomt hårt och sen låsa fast den

6
Projekt / SV: Volvo 343 DLi -87
« skrivet: maj 11, 2015, 14:29:48  »
Händer det något mer för dig 2015? Antar att garaget kanske är klart och att bilen är preppad för en ny bansäsong =)

7
Däck och Fälg / Däcktryck
« skrivet: april 28, 2015, 23:20:16  »
Så kör vi med på våran firma någorlunda. Men är det 17" och hyfsat låg profil så åker det ju i 3kg direkt

8
Däck och Fälg / SV: Däcktryck
« skrivet: april 27, 2015, 21:46:42  »
2kg tycker jag är alldeles för lågt tryck. Minst 2,3 kallt och du kan lugnt skicka i 2,5 också

9
Köpes / SV: Diff till 340/360
« skrivet: april 27, 2015, 21:45:25  »
Jag har en som ligger. I umeåtrakten faktiskt. Hade själv tänkt ha den kvar för att ha som backup men för rätt peng får du överta den. Ring eller messa mig på 0704604460

10
Projekt / SV: 360 projektet turbokonverterad m20b25
« skrivet: april 06, 2015, 20:08:13  »
Fränt som tusan ju =)

11
Projekt / SV: Folkräser bygge.. och lite annat som händer i garaget.
« skrivet: april 01, 2015, 18:03:52  »
Är det en bit av ventilen som lossnat eller bara beläggningen som blivit tjock och lossnat?

12
Trimning / SV: trimming innan besiktningen säger nej.
« skrivet: mars 30, 2015, 17:02:16  »
Egentligen får du inte göra så mycket innan du ska regga in det. Men mycket kan ju göras utan att det ens kommer märkas. T ex om du stoppar i en 2,3 och tar bort märkningen så finns ju inget som visar vad det är för volym. Häng på en 531 med en rolig kam så har du några extra hästar. Ett extraktor-rör på det och lite bättre andningsväg bakåt så har du vunnit några häst till. Håller man bara avgassystemet på en rimlig nivå är det knappast nåt bekymmer på besiktning eller på gatan.

13
Projekt / SV: perkabrod's Volvo 360 GL (4-dörrars) -88
« skrivet: mars 26, 2015, 18:04:47  »
Snyggt =)

14
Projekt / SV: volvo 345 dls bygga gatbil
« skrivet: mars 23, 2015, 14:21:26  »
Roligt.. Här händer det verkligen grejer hela tiden. =)

15
Projekt / SV: Folkräser bygge.. och lite annat som händer i garaget.
« skrivet: mars 17, 2015, 22:00:56  »
Dom där oken är lika mina ok. Är inte det 240-ok?

16
Projekt / SV: Folkräser bygge.. och lite annat som händer i garaget.
« skrivet: mars 15, 2015, 19:12:22  »
Det intressanta med bromsarna är ju att veta vad som är gjort för att få dit dom =) Lär ju knappast vara bolt on direkt =)

17
Projekt / SV: 360 projektet turbokonverterad m20b25
« skrivet: mars 15, 2015, 19:10:16  »
Det får inte bara vara gps. Läste inget och eftersom det hade med ms att göra så trodde jag att man skulle mata in nån info från abs-krans eller liknande för att få ut hastighet i shadow dash.

18
Övrigt / SV: Köpråd och frågor.
« skrivet: mars 13, 2015, 15:05:33  »
Börja med att ragga tag på en fräsch b230. Gärna en fb eller liknande med 531 och vx3 så har du rejält mycket mer att åka med än från början. Slipar du bort b230-märkningen är det inget bilprovningen kommer märka. Byt bränsleregulator till en 3-bars och sen ut och kör. Redan då har du risk att köra sönder vid alltför vilda lekar.

19
Projekt / SV: Volvo 360 b21et projekt
« skrivet: mars 13, 2015, 15:03:45  »
Med ditt effektmål skulle jag nog köra med orginal-insprut och bara sätta dit din vanliga topp. Ställa upp bränsletryck efter bredbandslambda och kanske köra på e85. Eventuellt lite roligare spridare med. Hur mycket har du kortat kardanen?

20
Övrigt / SV: Köpråd och frågor.
« skrivet: mars 12, 2015, 15:46:41  »
Oj. Är du en sådan nybörjare som det låter så känns det som ett tungt projekt att ro i land. Att turbokonvertera behöver inte vara svårt men man behöver vissa kunskaper ändå.

Att besikta utan att bygga om en hel del är nog väldigt svårt. 360n har väldigt låg gräns på max-vrid så redan på en orginal 2,3-liters rödblock så passerar man lagligt. Ska man då får det lagligt med en turbomotor så gäller det att sfro-besikta och för att få den godkänd med så stor motor krävs det nog byta bromsar och drivlina. Så ett tänkt recept som jag själv funderat på är att sätta på 240-fjäderben och matcha ihop med ordinare bärarmar för att få stadig frambroms.

Sen blir det att egentligen ta hela motor och växellåda från en 240 och även sätta dit stel bakaxel för att få bra bromsar bak och hållbar drivlina. Detta kräver en del svetsning och även svarv för att korta kardan och matcha in och ändå är detta relativt bult-på.

Att bara turbokonvertera orginal 2-litersmaskin och fulköra är ju det som är kanske enklast i ditt fall. Det som kommer krävas är att borra hål i blocket för att få oljeretur. Relativt stor borr som man inte hemma kanske. Sen montera turbon och även bygga om motorfästet på den sidan för att det ska rymmas. Sen ska det tryckrör som ska passa och kanske en ic om du ska komma upp i mer hk. Sen behövs det lura bränslesystemet att ge lite mer bränsle så inget spikar sönder.
Allt detta och få det hållbart för att leka på asfalt är inte särskilt lätt. 360n har några ömma punkter i drivlinan och man får vara beredd på att köra sönder saker om man ger sig ut för att leka alltför hårt.

Men har du möjlighet att ha bilen som rullande projekt och ha en annan bil för att ta dig från punkt a - b så kör på. Gå ut i garaget och lär dig eftersom =)

21
Övrigt / SV: Skallrande baklucka
« skrivet: mars 12, 2015, 15:38:03  »
Jag provade att justera min baklucka så nu är den väl inte lika snyggt linjerad med resten av karossen men nu sitter den där tyst. Justerade bara ner låset lite längre

22
Projekt / SV: 360 projektet
« skrivet: mars 12, 2015, 15:35:58  »
Har ingen erfarenhet men det tror jag dom ska godkänna. Det godkänns ju cykeldator som är belyst med bilen elsystem och att ha en app som visar allt låter väl inte så olikt en modern bil med canbus osv =)

23
Projekt / SV: Folkräser bygge.. och lite annat som händer i garaget.
« skrivet: mars 12, 2015, 15:34:12  »
Verkar som du har ett vinnande recept på en bra bil där =) Hur lätt är det att montera skodas fjäderben? Använder dom med nav och hela köret eller vars sätter du ihop det? E30-skivor och vilka ok?

Du skriver stummonterat låda och slutväxel. Blir även stummonterad motor så inget rör sig?

Ett litet tillägg. Tror att Frej har mandat att ändra din status så du får lägga upp bilder nu på en gång med.

24
Projekt / SV: 360 projektet
« skrivet: mars 11, 2015, 15:51:46  »
Roligt säger jag.. Bygg på och bli klar någon gång =) Vad har du för tidsplan på kärran?

25
Gästbok / SV: Tjäna!
« skrivet: mars 04, 2015, 07:45:30  »
Nej för tusan. Här samlas alla under samma tak vare sig vi bygger med titan eller kör folkrace. Roligt att få smarta ideer som kanske går att använda även i trafiken =)

26
Drivlina/Växellåda / SV: volvo 340, 1984. ny koppling.
« skrivet: mars 02, 2015, 16:24:21  »
Men om du släpper på vajern mer så får du väl ner pedalen mot golvet? Antar att du menar att du frikopplar direkt du lägger foten på kopplingen?

27
Säljes / SV: allt du kan önska + b230ft
« skrivet: februari 26, 2015, 16:54:47  »
Jag med var nyfiken på plats så jag tog mig friheten att söka på eniro.. Boden verkar platsen vara

28
Projekt / SV: perkabrod's Volvo 360 GL (4-dörrars) -88
« skrivet: februari 26, 2015, 16:54:01  »
Vilken känns stabilast, du verkar ju ha prövat båda, jag har nya utförandet och bytte stag förra året men har kluckande ändå, trodde det hade med mina fjädrar eller dämpade att göra men har inte hittat något fel där.

Dessa framvagnar kan ju inte glappa så jäkla mycket egentligen. Har du kollat reaktionsstagets infästning i karossen? Där brukar det ju dels rosta och dels bli dåliga bussningar. Det brukar vara tydligt om man sätter foten på bromsen och bromsar och släpper. Är det samma kluckande som eriks att när man kör över avlopsslock och liknande kan det ju vara bussningarna som håller fast själva krängningshämmaren som blivit lite slappa.

29
Säljes / SV: allt du kan önska + b230ft
« skrivet: februari 25, 2015, 14:53:19  »
Hur verkar motorn? Gått många mil? Vad vill ni ha för den?

30
Projekt / SV: B230FT i 360GLT
« skrivet: februari 19, 2015, 15:49:02  »
haha.. kanske dags om några år när miljömupparna förstört hobbyn att göra om den till elbil? Menar att halva jobbet är ju redan gjort =)

31
Projekt / Sleeper med pys
« skrivet: februari 18, 2015, 14:34:12  »
Hittade igen den här tråden så kör ett trådlyft. Hur gick det med beställningen av dina fälgar och däck? Någon bild på hur det blev med dom monterade? Undrar också hur du gjorde med din styrservo. Var det svårt att få ihop rattstången och vad för servopump kör du med?

32
Projekt / SV: 360 Isbil 2,5L Weber 48or
« skrivet: februari 12, 2015, 15:33:13  »
Har för mig att ett kit runtom skulle gå på 6-7000kr och jämfört med ett billigt kit till vw som kanske går på 2000-2500kr så är det ju lite skillnad =)

Men roligt att se nya saker monteras på en 360 hur som helst =)

33
Projekt / SV: 360 Isbil 2,5L Weber 48or
« skrivet: februari 12, 2015, 06:04:37  »
Roligt med påkostade prylar. Själv funderar jag på att köpa billiga coilovers för golf och försöka bygga om.. Dessa är ju dock lyxiga som går att justera.

34
Projekt / SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - TORSEN!
« skrivet: februari 09, 2015, 18:33:36  »
Böjde du dom själv i nån hemmatillverkad press?

35
Projekt / SV: perkabrod's Volvo 360 GL (4-dörrars) -88
« skrivet: februari 06, 2015, 23:37:48  »
Roligt med nya vinterdäck. Kör in dom försiktigt och sen bara ut och tukta. Dock är väl nordfrost längre vad det har varit. Nordfrost och Hakkapelitta slogs om toppdäck förut men nu är ju nordfrost ett litet budgetmärke till continentals avdelning.

36
Teknik / SV: Volvo 360 turbo går som en tunna skit
« skrivet: februari 06, 2015, 23:33:10  »
Bäst med såna här fel att felsöka grundligt. Kolla så att varje stift slår en fin gnista. Då har du ju felsökt det mesta inom tändningen. Kolla kompressionen så har du ju på svart o vitt om ventilerna är vajsing med. Sen som sista punkt kollar du soppan..

Provkörde du utan downpipe och det blev inte bättre heller?

Hur låter motorn när den beter sig som den gör? Om den båar och tystnar och inte orkar upp i varv eller om den misständer och lever om?

Ett till tips är att mäta din lambdasond. Det är väl grön kabel som ger signal. Kolla så den fladdrar på spänningen snabbt mellan 0-1v. Att du bytt spjällägesgivaren är rätt meningslöst egentligen. Den har så liten påverkan på våra motorer. Den ger ju bara stängd, mellanläge och fullt öppet läge. Rätt så basic grej som inte strular så mycket och bilen borde gå oavsett den.

37
Projekt / SV: SlimJim's Busbil 360T5
« skrivet: februari 04, 2015, 17:27:14  »
När du nämner det så går det upp ett liljeholmens ju =)

Låter riktigt spännande att ha en sådan 360. Jag tycker att min 360 med strax under 200hk går fint. Självklart inget som drar lös på alla växlar men nu på vintern behövs det inget mer hur som =) Men till sommaren kommer väl suget om att få lite mer och lite mer. Med din motor kanske det suget håller sig? =)

38
Teknik / SV: Behållare under insuget/kylaren har lossnat
« skrivet: februari 04, 2015, 16:39:56  »
För att du lättare ska få hjälp måste vi nog veta om du pratar om vänster eller höger sida. Insug tyder på vänster. För att göra det enkelt brukar man prata om vänster och höger sida när man har bilen i färdriktningen. Alltså är förarstolen på vänster sida i en bil.

Den behållare du pratar om är isåfall kolkanistertanken som ska ta upp överflödiga gaser från bensintanken och förbränna dessa. Borde du enkelt kunna sätta fast själv om det bara är en skruv som lossnat.

Är det någon annan behållare får du gärna ta bild och ladda upp den. Ladda gärna upp den på forumbilder eller liknande tjänst och länka bilden hit.

39
Projekt / SV: SlimJim's Busbil 360T5
« skrivet: februari 04, 2015, 16:36:26  »
Vad kostar en sådan koppling att köpa? Massa stålar? Har missat men vad är tanken med urplockningen av motorn?

40
Drivlina/Växellåda / SV: värre koppling
« skrivet: februari 01, 2015, 13:18:29  »
Den lättaste vägen att gå är vad jag förstått med en sinterlamell. Köp en enkel 4-puckad lamell. Eftersom vi har lådan bak så passar ju inte volvos kopplingar utan man måste beställa en till en tidig vw. Lättast att söka på forumet efter sinterlamell så hittar du vilken det är du ska ha. Sen är det bara att köra med en fräsch tryckplatta och orginal urtrampningslager. Kan vara bra att provtrycka tryckplattan för att se vars du har mest kraft på den och därifrån shimsa ut så den trycker hårt på lamellen.

Jag kör själv efter detta recept. Dock fick jag slipa lite på splinesen för dom var inte helt hundra samma. Lamellen får absolut inte gå tungt.

Sidor: [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... 17