Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - JL

Sidor: [1] 2
1
Projekt / SV: 360gls Snabb sommarbil *Vems*
« skrivet: mars 28, 2016, 21:34:32  »
Tack för de glada tillropen :). Först ska jag rostlaga en fjädertallrik och en hjälplig hjulinställning så jag kan besiktiga. Sedan börjar det roliga med att lyfta ur b200:an mot en kompsänkt b21 16v och utvärdera hur slö den känns. Misstänker att nästa sak att ta tag i är bussningar,bromsar och chassi för att kunna åka på några banträffar i sommar. Röda tråden genom bygget är tillförlitlighet och inte bara effekt. Till höst/vintern står en bur högt upp på listan samt en bra stol och hansenskydd. (kolla motorsoffan på nitroz och få en tankeställare om säkerhet)

   
Ska uppdatera första inlägget med aktuell info när jag känner mig piggare i skallen.

 

2
Projekt / SV: 360gls Snabb sommarbil *Vems*
« skrivet: mars 26, 2016, 14:06:30  »
Dax att lyfta denna tråd nu när jag börjar flytta över trimmet från 240:in. Är allergisk mot allt vad förgasare heter och bilen går bara med choken utdragen så insprutning håller på att hitta in. Tanken är att göra en stegvis förädling, sugmotor till en början för att sedan biffa upp drivlinan. Det ska vara en pålitlig sommarbil med bang for the buck trim då jag studerar.

Enda bilden jag fick ur mobilen, vemsboxen blir gömd i hanskfacket.

3
Säljes / S: Renixtändspole, LMM och vr-givare
« skrivet: augusti 07, 2015, 14:26:08  »


Som rubriken. 50:- eller högstbjudande.

Finns i umeå för avhämtning annars kan delarna skickas.

// Urban

4
Evenemang / SV: Kalldrage 22 feb 2014 Umeåtrakten
« skrivet: januari 06, 2014, 15:34:30  »
Nä den är körklar med undantag för lite injustering av kallstartstabellen (vems). 360n har bara stått ute och skämts under hösten men nu har den fått flytta in i garaget för utrotande av rost i bakre skärmkanter samt besiktnings pyssel :). Ditt turbade vinterprojekt lär ju vara kvick när det finns fäste ;) Kul att följa din tråd

5
Projekt / SV: 343DL - Remjohan
« skrivet: december 23, 2013, 23:55:54  »
Vilken julig bild :) Hoppas alla får en superfin jul med garagetid och hårda klappar till våra älsklingar.

Men visst fattas hönstrappan/jalusiet på bilden för hur har de annars tagit sig upp på taket?

6
Projekt / SV: Volvo 360 Turbo
« skrivet: december 23, 2013, 14:17:11  »
Båda rördimentionerna lär funka finfint men 42mm räcker bra långt om du har fina långradieböjar (pulssplitt). vill man få rörlängderna lika långa så kommer de bli ca 50cm långa är min erfarenhet. I övrigt bör wg placeras så nära turboflänsen som det går med delad vägg upp till en förslagsvis biltema/kl 50mm wg. Skadar ej att vinkla rören en aning för att lättare leda in avgaserna men är inget krav. Lycka till, ska bli kul att följa grenrörsbygget i 300-motorrummet

7
Evenemang / SV: Kalldrage 22 feb 2014 Umeåtrakten
« skrivet: december 20, 2013, 16:22:15  »
Detta får jag ej missa, skulle vara ett perfekt mål att få ut 142-70in på turbotest/hållbarhet :)

8
Projekt / SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Rostlagning pågår
« skrivet: juli 05, 2013, 20:46:48  »
Häromkring kör alla med saabtryckplattan (-142) och sinter upp emot 400 motorhästar. -231 an borde vara sämre i sammanhanget fast hittar inte igen den i provtryckningstråden på sts. Väl utförd rostlagning btw :)

9
Projekt / SV: Volvo 360 Turbo
« skrivet: april 13, 2013, 23:06:23  »
Går ju som på räls detta projektet!

Tycker inte att sinterytan är oroväckande glaserad på fotot men det kan vara bra att få tryckplattan provtryckt för oftast behöver man schimsa ut den minst 1.5mm. Blästra eller kör med smärjelduk på puckytan och kolla var tryckplattan har sitt maxtryck är mitt tips.

Svänghjulslagret såg inte allt för vackert ut, testade faktiskt bosse bildoktorn knepet med att fylla upp med fett inne i lagret och slå in en tejpad stång med sugpassning och sedan gör fysikens lagar resten och ut kom det  :)

   

10
Teknik / SV: Svänghjul b200?
« skrivet: mars 17, 2013, 19:19:05  »
Har tyvärr hayes boken 30mil bort men på motronic och lh till b230 ska piggen respektive saknade hålen stå mitt för startmotorn när 1:ans cyl är i övre dödpunkt. Dumt av volvo att inte ha nä styrstift så man inte kan montera fel, ringde själv lokala volvoverkstan och fick helt galna uppgifter så fick det tillslut rätt :(.

11
Mulle meck kör väl med 940 kylare med fläkthuv och originalfläkt en sådan borde gå att hitta på skroten till rätt kurs. Har inte haft några tendenser till värmeproblem, brukar vara grundregel 1:a när man trimmar 16v turbo ihop med gröna kylarlocket från 940 turbo (1.5bar) Kylarslangarna blir sjukt styva men man höjer väl kokpunkten iom det volvo måste väl haft nån anledning troligtvis för att vara säker att 940in pallar varmare marknader.

Riktigt kul bygge att följa :D

12
Köpes / SV: Svänhjul med renix håldelning
« skrivet: oktober 17, 2012, 15:59:07  »
Lerum var en bit bort, vet du va vikten ligger på så jag kan kolla frakt? :)

13
Projekt / SV: 360gls vinterfixas
« skrivet: oktober 05, 2012, 11:44:57  »
Tack =) Jo har suttit turbo men nu är den sugis igen för eventuell besiktning.

14
Projekt / SV: 360gls vinterfixas
« skrivet: oktober 01, 2012, 10:17:39  »
Jo tanken är att hålla den oskyldigt standard utvändigt men med en m3-dräpar kraftkälla :). Har ännu inte kört in bilen i garaget då jag måste slutföra det sista på isbilen (142) men hoppas kunna visa att nått hänt snart.

B20 turbo

har en b21 byggd med 7,5:1 i komp men då blir det turbourspårning ???

15
Projekt / SV: 360gls vinterfixas
« skrivet: september 29, 2012, 07:57:54  »
Jo man kan säga att den har klarat sig rätt bra endå, någon tidigare ägare har tänkt bevara den ett tag för den är rostskyddsbehandlad i alla balkar speciellt i motorrummet ser man hur det tryckt ut svart tektyl. Finns lite kosmetiskt iform av lite bubblande rost vid bakskärmen och en bit av huven men i övrigt det fräschaste objektet jag ägt av 300-serien. 

16
Projekt / 360gls Snabb sommarbil *Vems*
« skrivet: september 29, 2012, 01:49:46  »
Tja
Har blivit dags att ta itu med 360in i vinter då den har börjat dumma sig och rycka som en galning. Tanken är att den ska reggas in med e85 med hjälp av ett vems. Eftersom jag är student så är ekonomin en ständig balansgång men jag får se hurvida det blir lite NA-trimmning. Är jättenöjd med bilen och hur rolig den är på kurviga vägar så en sänkning/uppstyvning och lite mer motor så är den fulländad. eller ;)

Framöver blir det:

B234,Bmw 260låda och 525diffklump

Gillar verkligen den familjära stämningen på detta forum och alla hjälpsamma personer :)




17
Teknik / SV: Hjullager vänter fram glapp!
« skrivet: september 27, 2012, 23:51:05  »
Duger alldeles utmärkt som svar jättetack. Då blir det att försöka en gång till och ta lös oket denna gång  :)

18
Teknik / SV: Hjullager vänter fram glapp!
« skrivet: september 27, 2012, 21:04:09  »
Gör ett trådlyft då jag häromveckan upptäckte att den är lite glapp i  hjullagret vänsterfram. Tog isär centrumkåpan och hjullagermuttern var lite lös så jag lossar och rengör och fyller på med nytt fett och skruvar åt för att lossa ett fjärdedels varv. Sitter ju ingen låssprint som på andra volvomodeller hur är tanken för nu har jag glapp igen? Hur ska man gå till väga vid åtdragning, för vid ditsättande av nytt lager lossar man en aning för att värmeutvidgningen ska få göra sitt under inkörning.

Tacksam för svar i ämnet

/Johannes

19
Köpes / Svänhjul med renix håldelning
« skrivet: september 20, 2012, 20:22:33  »
Skulle haft mig ett svänghjul för renix så skriv vad ni har liggandes.

/Johannes

20
Projekt / SV: Mulle Mecks Volvo 360 Års 88 Nu med 3,0L 16V sugis!!!
« skrivet: augusti 24, 2012, 13:01:32  »
Imponerade sugisbygge :o

Väntar otåligt på bilder och framförallt film på  sleepern :P

21
Trimning / SV: B230-bygge, byte från B19A
« skrivet: mars 03, 2012, 15:59:12  »
Större är inte alltid bättre  ;)

Det korta svaret är att 4-1 ger mer topp och 4-2-1 mer botten men detta är ett svårt ämne där många har grottat ner sig i olika tankegångar för att komma fram till att det bästa är att hitta en kompromiss. Långa radier och lika längd är väl något att eftersträva vilket kan vara nog klurigt.

Ska bli intressant att se hur nära teorin hamnar verkligheten kan nog göra en hel del att underlätta för/fylla motorn där man med rätt insugrörslängd får en tryckpuls vid  insugsventilens stängning vid det avstämda varvtalet. Nu räknade jag på 100%VE (fyllnadsgrad) men det måste ju bli en viss överladdning om man utnyttjar den pulsen för att komma över. Aja måste in och läsa 4-takts sidan på erlands cox sida topplocksverkstan.se.

Man blir aldrig fullärd det är då ett som är säkert  :D

     

22
Foto/Film / SV: Photoshop: Taksänkt 360
« skrivet: mars 03, 2012, 10:20:31  »
Skulle nog göra en del för luftmotståndet med den lutade, 280blås i polarens 240 var en upplevelse man var rent rädd att framrutan skulle komma in i bilen.

23
Trimning / SV: B230-bygge, byte från B19A
« skrivet: mars 03, 2012, 10:08:13  »
42mm innerdiameter känns alldeles för stort det är ju vad turbofolket brukar använda för att varva satan med några kilo laddtryck, 37mm inv på sin höjd men du får väl prova. Du tänkte en 4-1 kollektor? ett 4-2-1 skulle vara lämpligare för det du ska varva.

Är v-kammen jag räknat på:

-Recommended Camshaft Valve Lift-  MM
          Minimum  Normal   Maximum
Intake  = 11.220   12.084   13.292 MM
Exhaust = 10.718   11.545   12.699 MM
Max-effort  Intake Lift = 13.926 MM
Max-effort Exhaust Lift = 13.305 MM
Minimum Intake  Valve Lift to prevent Choke = 12.084 MM Lift  @  5400 RPM
Minimum Exhaust Valve Lift to prevent Choke = 11.545 MM Lift  @  5400 RPM

Beräknad effekt:

600 RPM/Sec Dyno Test   Lowest      Low      Average      Best
Peak HorsePower       133.8             139.3      142.1             144.8
Peak Torque Lbs-Ft    144.3             150.2      153.2             156.1

24
Trimning / SV: B230-bygge, byte från B19A
« skrivet: mars 02, 2012, 18:45:34  »
Nä man bygger insug/avgas för varvtalet man vill hitta maxeffekten i men har man bra flöde i toppen så det inte stryper där kan man hålla igen på durationen för att få ett längre register. kör du på det som föreslås som avstämda pulsen inom registret du siktar på. Enligt pipemax: Best estimate RPM operating range from all Components =  3265 to 5265

för avgas
--- Single Primary Pipe Specs -- for 2.315 Liters from 3400 to 5900 RPM
Diameter MM= 34.031 to 37.206   Length= 873.3 to 935.5 MM long
3rd Harmonic = 873.3 MM long  ... highly recommended , best Torque Curve

Insuget räcker med att du siktar på 3:e pulsen dvs runt 30cm från portöppning till där tratten slutar

- Induction System Tuned Lengths MM- ( Cylinder Head Port + Manifold Runner )
1st Harmonic= 943.477 (usually this Length is never used)
2nd Harmonic= 535.487 (some Sprint Engines and Factory OEM's w/Injectors)
3rd Harmonic= 373.841 (ProStock or Comp SheetMetal Intake)

Ventillyftet är gränsfall det skulle kunna varit lite högre för att inte strypa

25
Trimning / SV: B230-bygge, byte från B19A
« skrivet: mars 02, 2012, 16:07:32  »
Med den långa insugsrörslängden lär vridet vakna tidigt men du märker när vridpuckeln är då den kräver mer bränsle i ve-mappen just där. Man brukar kombinera bra toppflöde med ganska mild kam så blir vridkurvan ganska linjär vilket brukar användas endel i supermotardhojarna bl.a.

26
Trimning / SV: B230-bygge, byte från B19A
« skrivet: mars 02, 2012, 14:00:34  »
Okej blir säkert en både kul och bränslesnål sugmotor med enkla delar när du justerat in motorn med ms:et, b230k har ju 631toppen som ska andas för 180hk... om du håller dig till små uppgraderingar och håller bilen körbar så håller du modet uppe och slipper lessna.

Såg att du har en projekttråd,ska bli kul att följa bygget :)

27
Trimning / SV: B230-bygge, byte från B19A
« skrivet: mars 02, 2012, 10:40:46  »
Skulle råda dig att ta en sak i sänder, bygg enkelt och få megaskvättet att fungera med originalmotorn sedan kan du bygga ihop b230in vid sidan av medans du kör och justerar in motorn.

En sugmotor som ska vara bränsleekonomisk vinner man en hel del att öka kompressionen dvs plana toppen nån mm, säg runt 10:1.
Skippa singelspjället tills du upplever att vakum och körbarhet blir lidande i bottenregistret men då snackar vi vassare kammar än volvos sortiment.

är själv i startgroparna med att stoppa ner en b21 16v istället för b19 och jag har tänkt använda blockbränslepumpen som matning till en catchtank och sedan en insprutningspump. För att skicka triggersignal funkar en b230a blockfördelare från 240 -85 som har hallgivarkontakt annars funkar även b230e som har fördelaren bak på toppen vilken v-kammen har drivning för. I övrigt behöver du en vatten och lufttemperaturgivare samt tps från nyare saab,ford,volvo 850 osv som har potentiometer som ger stegrande utsignal med spjällrörelsen.

finns en hel del läsning på http://megasquirt.se/viewtopic.php?f=24&t=5045 forumet som besvarar vad du behöver

Mvh Johannes

28
Foto/Film / SV: FORUMETS BILAR, visa upp din NU!!!
« skrivet: december 07, 2011, 00:09:28  »
Volvo 360 gls 1983
Standardutförande men 16v turbo installation pågår.



29
Däck och Fälg / SV: Hylsa för hjulbult
« skrivet: november 29, 2011, 04:39:05  »
Okej blev bra paff att det inte var 19, men då är det bara att kolla om man hittar en hylsa som passar.

30
Däck och Fälg / SV: Hylsa för hjulbult
« skrivet: november 28, 2011, 00:11:13  »
Skulle byta till vinterdäck när jag upptäckte att fälgkorset inte gick att använda till hjulbultarna på min 360. Med 18mm hylsa börjar det slira och 17 är för liten så jag trodde det satt nån bult med tummått utvändigt men så är alltså inte fallet ???

31
Teknik / SV: Motorhärva ur 360 gl-87
« skrivet: november 15, 2010, 19:50:05  »
Där ser man! Blir väl original så länge men ytterligare 8 ventiler till sommaren. Tackar för infon :)


32
Teknik / SV: Motorhärva ur 360 gl-87
« skrivet: november 15, 2010, 19:06:42  »
Okej då ska jag se till att få med den också, men vilken sida sitter jetronickboxen i kupen? Smutt att dra bränsleledningarna i balken. Är det någon som har ett kopplingsschema? Ska försöka få med mig så mycket som möjligt ur bilen för efter lunch imorgon skulle den iväg och eldas och klippas sönder hos brandkåren. Hittade lite fakta att lmm med 0 280 000 346 skall funka att använda.


33
Teknik / Motorhärva ur 360 gl-87
« skrivet: november 15, 2010, 16:19:43  »
Hej! Var nere på skroten och hittade en grafittimålad 360gl som jag tänkte ta motorhärvan ur och stoppa i min 360gls-83. Nu var luftmängdmätarn borta så om någon har några siffror på den så skulle jag bli glad samt vad man bör få med sig så det funkar i förgasarbilen. Såg att det satt en givare bak på sprängkåpan mäter den varvtal på startkransen (vesäntlig?)? Kort och gott ös på med info

/Johannes

34
Motor / SV: b230et underdel med kolvuppstick
« skrivet: augusti 16, 2010, 23:31:26  »
Nu smackade jag ihop motorn iaf, jag minns tydligen fel för nu när jag mätte uppsticket  får jag det till 0.5mm i hörnet mot avgassidan men på insugssidan går kolven jäms med blocket. Pilen ska väl peka framåt får jag hoppas?   

35
Säljes / SV: Garage rens!
« skrivet: augusti 15, 2010, 22:59:21  »
Ok, får se hur ekonomin ser ut när räkningarna är betalda vid slutet av månaden.

36
Säljes / SV: Garage rens!
« skrivet: augusti 14, 2010, 12:36:34  »
Turbo nr2 skulle sitta som en smäck på 16v rovan. Hur låter 2500pix inkl frakt upp till umeå ;)

//Johannes

37
Säljes / SV: Garage rens!
« skrivet: augusti 13, 2010, 22:52:49  »
Ok, du kan inte fixa en bild eller mått på gt42orna?

//Johannes

38
Säljes / SV: Garage rens!
« skrivet: augusti 13, 2010, 15:54:48  »
Är det t4 fläns på någon av gt42:orna så är jag intresserad? Antar att det är t6 fläns på 45an?

39
Motor / SV: b230et underdel med kolvuppstick
« skrivet: augusti 13, 2010, 15:11:28  »
Ok men dåså då ska det ju inte vara stakarna eller kolvarna som ställer till det, detta blev plötsligt ett intressant problem för det finns allt tydliga bokstavsmärkningar i blocket 8) Måste gå till botten med detta, drog runt motorn och mätte alla kolvar med skjutmått samt mätklocka om det syns ju tydligt hur de sticker upp vid tdc

40
Motor / SV: b230et underdel med kolvuppstick
« skrivet: augusti 13, 2010, 14:54:36  »
Den var inte billig nej :P. Jag vet faktiskt inte hur detta går ihop, en del hävdar att man inte kan köra med ft-stakar med b230et kolvarna men då borde det ju bli fel då stakarna inom b230familjen ska vara 6" dvs 152mm långa överlag ::)

Sidor: [1] 2