Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Mefistofeles

Sidor: [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... 64
1
Projekt / SV: Volvo 360 bmw v8 turbo
« skrivet: januari 13, 2018, 16:31:40  »
Underbart bygge!

2
Foto/Film / SV: Fet 363CS-breddad 343:a på isen
« skrivet: december 21, 2017, 16:14:36  »
Denna bil var gammal när jag brukade använda den.

Utveckla!!!

3
Projekt / SV: Mefistofeles is back!
« skrivet: september 30, 2017, 19:30:18  »
Nä nu ger jag upp med originalprutet och tändningen. Jag kommer gå över till MS denna vinter!

Det ger mig bättre stöd när turbon hoppar ner i motorrummet.

4
Projekt / SV: Mefistofeles is back!
« skrivet: september 18, 2017, 21:46:02  »
Hur kan jag mäta varvtalet med multimetern?

5
Projekt / SV: Mefistofeles is back!
« skrivet: september 18, 2017, 21:44:58  »
Bränslerelät kom idag , ingen förbättring :(

Ska jag testa stift med ett annat värmetal? Kör nu med BPR6ES.

6
Projekt / SV: Mefistofeles is back!
« skrivet: september 18, 2017, 10:29:34  »
Eftersom det är en A kam och kompressionförhållande 9:1. Kan kammens karaktär och utebliven laddtryck ställa till med problem för motorgången?

Har andra div elfel som att kupéfläkten inte fungerar och mätare på instrumentbrädan inte ger några värden. Men bilens elkrets ska ju vara separat mot jetronicen så det borde inte störa?

7
Projekt / Mefistofeles is back!
« skrivet: september 18, 2017, 10:21:36  »
Bilen åkte in i garaget i helgen.




Skickat från min iPhone med Tapatalk

8
Projekt / SV: Mefistofeles is back!
« skrivet: september 16, 2017, 17:34:11  »
Det sitter en A kam i.

9
Kommer inte dit :(


10
Projekt / SV: Mefistofeles is back!
« skrivet: september 15, 2017, 10:29:05  »
Ska kolla i helgen vilken kam som är monterad. Har även beställt en ny bränslepumpsrelät för att utesluta den. Nu var servicen från bilmonteringen i Mariestad inte lika snabb som Malmös, beställde i måndags.





11
Projekt / SV: Mefistofeles is back!
« skrivet: september 12, 2017, 23:11:26  »
Det som är nytt jämfört med innan:
B230 block ( komptestad, 10 bar på alla cylindrar)
531 topp
Kam okänd
Tempsensor till jetronicen

Delar som testats mot reserv eller nyinköpt:
Lmm
Tps
Renix
Lägesgivare
Rotor
Fördelarlock
Tändstift
Tändkablar
Jetronicbox

Bränsletrycksregulatorn är av justerbar typ. Bränsletrycket är 2,5bar och har testad att med högre tryck.

Saker som är kontrollerade:
Sprejat startgas kring insuget för att hitta läckage.
Spreja startgas in i lmm vid fullgas.
Spänning i batteriet
Generatorn
Motorn är nollad efter konstens alla regler.
Svänghjulet sitter korrekt och är av rätt typ.



12
Projekt / SV: Mefistofeles is back!
« skrivet: september 12, 2017, 13:47:00  »
Servicen från bildelsbasen är kanon. Beställde igår fick delen idag.

Men som vanligt ingen skillnad på motorgången. Suck :(


13
Projekt / SV: Mefistofeles is back!
« skrivet: september 11, 2017, 10:46:40  »
Ny Jetronicbox beställd.

14
Teknik / Volvo 343 80 B14 får inte till ventilspel samt tänningen
« skrivet: september 07, 2017, 16:11:13  »
Hoppas detta kan vara till hjälp.


15
Köpes / Bosch Jetronic 0 280 000 308
« skrivet: september 07, 2017, 11:46:08  »
Söker fatt i en ny Jetronic box i felsökningssyfte: Bosch 0 280 000 308.

Någon som har en löst (helst i stockholms området) till lån eller vill sälja?

Kontakta mig på 0707504754

16
Projekt / Mefistofeles is back!
« skrivet: september 03, 2017, 15:53:27  »
Dagens felsökning: Spridare.

Enligt haynes ska spänning på spridarna vara 0,4-0,6v vid tomgång och stiga till 0,9 -1,0v när motor varvet kommer till 3000rpm.

I mitt fall är volten kring 0,5v på tomgång, alltså klockrent enligt Haynes.

Men när motorvarvet stiger är spänningen uppe i nästan 6v vid 2000rpm.

Alltså fettar det på 6 ggr mer spänning innan jag ens är uppe i 3000rpm.

Att den går fett ser man på tändstiften som är kolsvarta.

Se film:
https://youtu.be/rakdZnSmAcA


17
Projekt / Mefistofeles is back!
« skrivet: september 02, 2017, 19:11:50  »
Nä ingen le-jetronicbox i reserv hemma. Kan nog få tag på en via en klubbmedlem inom en snar framtid.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

18
Projekt / SV: Mefistofeles is back!
« skrivet: september 02, 2017, 15:45:12  »
Original btr är nog kass. Med justerbar btr på returen steg trycket utan bekymmer upp till 2,5 bar.

Problemet att den inte varvar mer än 2000rpm kvarstår. Avgasknallarna försvann med korrekt bränsletryck.

Testade också att modifiera min gamla tändspole för att se om b200f spolen inte var kompartibel med setupen. Ingen skillnad vart det med den manövern heller.




19
Drivlina/Växellåda / SV: Lager på drivlinje (kardang)
« skrivet: september 02, 2017, 07:51:01  »

20
Projekt / SV: Mefistofeles is back!
« skrivet: september 01, 2017, 22:30:59  »
Ska mäta spänningen vid säkringsboxen bakom batteriet imorgon på tomgång. Spänningen på batteriet var ikväll 11,8 volt så den får ladda över natten.






21
Projekt / SV: Mefistofeles is back!
« skrivet: september 01, 2017, 21:15:08  »
Nytt försök.

Blandade ihop pinne 30 med 87  :-[

Nu visar bränsletryckmätaren 2bar när jag byglat rätt. Toppen!

Men mätar jag spänningen vid pumpen när jag nöter på startmotorn visar multimetern knappt 10volt.

Håller på och laddar batteriet för ny mätning imorgon. Men det verkar som att pumpen är frisk. Antar antar att pumpen ska ha 12v och inte 10?

22
Projekt / Mefistofeles is back!
« skrivet: augusti 31, 2017, 23:28:37  »
Tempsensorn är nog likadan.
Jag kan inte förstå annat nu än att den får tokmycket bränsle,  om kallstartventilen inte hade något fel skulle jag demontera original btr för att få  möjlighet att sänka bränsletrycket lägre än original.
För finjustering skulle det vara bäst att ha bredbandslambdamätare, men du måste få den att gå någorlunda bra först. En vanlig lambda är nog också bättre än inget.

Mätte upp 1 bar vid tomgång och 1,5 vid gas.
Alltså toklågt bränsletryck!!

Motsägelsefullt  ::)

Jo men han var ju tidigare upp i 2.5 till 3 bar.
På tomgång ska det vara lite under 2bar och fullgas 2.5.
Undrar om det kan vara problem med bränslepumpsrelät så det släpper så fort han gasar 😕 men det här han antagligen testat bygla.
Var nya mätningen med bara original bränsletrycksregulator?

Mätningen var med original btr.

Ska testa att koppla in min justerbara btr på returen och se om trycket kan byggas upp innan original btr.

23
Projekt / Mefistofeles is back!
« skrivet: augusti 31, 2017, 23:25:33  »
Så snart regnet dragit förbi ska bränslepumpen undersökas. Försökte bygla kontakt 30 och 87b där relät sitter när tändningen var på. Lyckades inte få pumpen att bygga upp något tryck genom den operationen. Kontrollerade säkringen bakom batteriet och rengjorde kontaktytorna utan resultat. Med relät i hoppar den igång och det finns bränsletryck dock lågt. Tar jag ur relät så startar inte motorn och inget tryck går att utläsa.

Ny pump är inhandlad och volt mätning vid pumpen utförs när vädret tillåter.


24
Projekt / Mefistofeles is back!
« skrivet: augusti 29, 2017, 17:12:00  »
Var och köpte mig lite rörkopplingar idag för att mäta bränsletrycket innan original btr istället för efter. (se tidigare inlägg)

Mätte upp 1 bar vid tomgång och 1,5 vid gas.
Alltså toklågt bränsletryck!!

https://youtu.be/Neyh8k6Vdqo


Skickat från min iPhone med Tapatalk

25
Projekt / Mefistofeles is back!
« skrivet: augusti 28, 2017, 20:28:06  »
😢😢😢😢😢
Nä ingen skillnad alls!


Skickat från min iPhone med Tapatalk

26
Projekt / Mefistofeles is back!
« skrivet: augusti 28, 2017, 16:48:05  »
Nu jävlar

27
Projekt / Dragracing 343
« skrivet: augusti 26, 2017, 07:15:15  »
Oj oj oj bara så du vet har du med denna presentation fått dig en hejarklack!

Ska du turnera till olika stripparna i form av någon serie eller bara åka och sätta en tid då och då?

Vart i landet bor du?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

28
Projekt / Mefistofeles is back!
« skrivet: augusti 25, 2017, 16:34:55  »
Sån här behöver jag.

Volvo artnr: 1346030





Skickat från min iPhone med Tapatalk

29
Projekt / SV: Mefistofeles is back!
« skrivet: augusti 25, 2017, 09:29:27  »
Hittade denna kommentar på en hemsida:
ATTENTION: Your sensor also needs to have a black plug, if this is blue, for example, then this sensor is not compatible! We can, of course, still offer you the correct one :-)

https://www.edelschmiede.com/shop/Bosch-coolant-temperature-sensor-black-LE2-Jetronic-Opel-cih-fuel-injector

Min temp sensor är blå och kommer en från ett LU jetronic system.

30
Projekt / SV: Mefistofeles is back!
« skrivet: augusti 25, 2017, 08:51:54  »
Ska prova att jaga fatt i en tempsensor från en b200e så vi kan utesluta en sådan bagatell.

Nästan så att jag ska prova att blåsa tryckluft in i motorn för att se om jag kan öka varvtalet med syretillförsel.

31
Projekt / Mefistofeles is back!
« skrivet: augusti 24, 2017, 22:30:49  »
Ja spridarna är original b200e. Det enda som skiljer från b200e är tempsensorn till sprutet som kommer från en b200f.

Sammanfattning : Motorvolymen är större, kompet lägre och en annan tempsensor.

Finns det några andra reläer än bränslerelät kopplat till renixen?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

32
Projekt / Mefistofeles is back!
« skrivet: augusti 24, 2017, 21:34:05  »
Men skönt att få svänghjulet bekräftat! När jag skruvade ur stiften för att kolla nollan var de riktigt sura. Måste ha att göra med LMM som jag provade med igår.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

33
Projekt / Mefistofeles is back!
« skrivet: augusti 24, 2017, 21:32:18  »
Alla dumma frågor/teorier är välkomna och tändföljden är satt efter Haynes 1342.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

34
Projekt / Mefistofeles is back!
« skrivet: augusti 24, 2017, 20:59:03  »
Eller sitter den rätt!?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

35
Projekt / Mefistofeles is back!
« skrivet: augusti 24, 2017, 20:20:51  »
Tror svänghjulet sitter fel :(

Motorn är nollad (1cylle i topp)



36
Projekt / SV: Mefistofeles is back!
« skrivet: augusti 23, 2017, 16:25:54  »
Ska pröva. Lite trångt att komma åt bara.

37
Projekt / SV: Mefistofeles is back!
« skrivet: augusti 23, 2017, 16:01:52  »
Fick kanske ännu mer bränsle med ny lmm så den gick sämre😕
Testa ta loss kallstartventilen och lägg den att spruta i en flaska eller något, låt motorn ta tjyvluft genom hålet där den ska sitta eller håll för hålet.

Kan jag inte bara dra ur kontakten?

38
Projekt / Mefistofeles is back!
« skrivet: augusti 23, 2017, 13:27:51  »
Kom lite delar idag :)

Har hunnit testa svänghjulslägesgivaren, renixen och lmm.

Gick sämre än tidigare kom inte ens över 1500 varv.

Nu är delarna från lu jetronic och jag har le :(



39
Projekt / Mefistofeles is back!
« skrivet: augusti 23, 2017, 08:58:38  »
Tyvärr har inte tempsensorkontakten räckvidd att nå till kallstartskontakten. Måste mäta från jetronicboxen för att säkerställa att det är rätt.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

40
Projekt / SV: Mefistofeles is back!
« skrivet: augusti 22, 2017, 22:35:30  »
Nu hänger jag med! Och jag gillar din teori! Måste prova det innan jag åker till jobbet imorgon!!

Sidor: [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... 64