Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Performance

Sidor: [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... 49
1
Projekt / SV: 360 RS MK2
« skrivet: augusti 01, 2010, 16:49:41  »
Tråkigt att höra, många med mig hade nog hoppats på återfall från dig och bilen på ett eller annat sätt!

Nu hoppas vi att den hittar en ny driftig ägare istället!

Ja, det är verkligen inte roligt, men saker går inte alltid som man vill  :(
Med lite tur så hittar jag en uppställningsplats och kan förvara den ett par år till. Hoppas!

2
Projekt / SV: 360 RS MK2
« skrivet: juli 30, 2010, 18:58:02  »
Bil och massvis med delar är ev. till salu pga garagebrist.

Glömde skriva det i annonsen men det säljs i paket, har ingen möjlighet att sälja delar löst.

Nås enklast via mail. eriklundgren@telia.com

3
Säljes / Dragrace/streetraceprojekt 360RS ev. till salu
« skrivet: juli 30, 2010, 18:56:00  »
Måste eventuellt göra mig av med RS'en och mer eller mindre alla delar pga garagebrist.
Mycket info finns i projekttråden http://www.300power.com/forum/index.php?topic=789.1000
Totalt helrensad kaross med plastrutor och allt onödigt urkapat och hålsågat.
Hemmagjord båge sitter i, motor 29cm bakflyttad, stel 1031 bakaxel upphängd justerbara ladderbars och med justerbara coilovers. M90 låda och B230FT (från -98) motor med H-profilstakar, portad 531 topp och massvis med annat godis. Finns olika utväxlingar, diffspärrar, turboaggregat och massa annat som ligger.
Moddade stålfälgar med MT gatslicks bak, 155'er frontrunners fram.

Bilen har stått i 4 år nu, är inte körbar men är ett rullande chassi.

Gick som bäst höga 8or på 201m med totalrasad turbo och i stort sett inget laddtryck.

Finns det intresse eller blir det skogsvrak?  :(

Nås enklast på mail eriklundgren@telia.com
Många frågor kan hittar ni säkert svaret på i projekttråden.

OBS! Detta är ingen bil som någonsin kommer att rulla lagligt på gatan, är inte heller byggt helt efter reglementet så modifieringar behövs för att uppfylla dragrace reglementet.

4
Projekt / SV: 360 RS MK2
« skrivet: november 07, 2009, 21:29:55  »
Film? Vilken film? Minns inte den!  :o
Men om den var tuff så måste du leta lite till så jag också får se den!
Är det från första Blackracet med Mk1:an eller?

Börjar bli sjukt sugen på att bygga rejsbil igen, 240:n är såld så vi har inget att leka på Rudskogen med ens längre...
Synd bara att det är lite långt till garaget, men kanske om ett par år att det är dags för ny uppstart!

Appropå ingenting, minns du om jag måste byta vevaxel? Satt och funderade häromveckan och fick nån flashback av att krysskilsspåret till kamdrevet var kört.... Dags att smacka in 2,5 liters vev kanske?  ;D

5
Projekt / SV: Volvo 343.. (more to come?)
« skrivet: december 19, 2008, 02:54:41  »
Så, du fick lite pengar i tingsrätten, men vad händer egentligen med bilen? Kör du med den?
Har brorsan din den? Trimmar du?  ;)
Skulle vara helt supergrymt om du skulle fixa en fet remjohan men massa motor! I teorin kan du ju bygga en riktigt vass motor med tanke på att motorvarvet alltid kan hållas inom ett supereffektivt område  :D

6
Klotterplank / SV: Dyrt i Norge, svartklubb hemma?
« skrivet: november 17, 2008, 23:03:21  »
Ser bra ut ;)
Blir jo rent skremt av prisene på utepils...

Vi burde ha en mindre 300 kveld en gang ;)

Jupp! Er bare å si ifra når du har tid  ;)

7
Klotterplank / SV: Jobba i norge
« skrivet: november 13, 2008, 22:49:23  »
ja helt enkelt, tjänar man några pengar där eller?? måste ju vara mycket omkostnade

Ja och nej. Man tjänar bättre än i Sverige, är inget problem att lägga undan en slant om man vill det, men det är inte kul att ha pengar, det är kul att spendera pengar  ;)

Vad har du tänkt jobba med?

8
Klotterplank / SV: Jobba i norge
« skrivet: november 13, 2008, 22:45:23  »
Hur lätt är det att bo billigt? Vet att det är dyrare, men allt är ju relativt och även om normalnivån ligger högre än i Sverige måste det ju finnas lågprisalternativ på saker.

Vad skulle du vilja säga att lönenivån för (NC)maskinoperatörer ligger på?

Kolla på www.finn.no finns en hel del lägenheter både uthyres och till salu där.
Rent generellt sagt kan man säga att du kan inte bo för under 5000+el osv i själva stan. Far du ut mot samhällena som ligger utanför kan du säkert komma ner en tusenlapp eller nåt, men då mer eller mindre måste du ha bil.
Har du tur kan du få tag på lägenhet genom jobbet, då kan det bli billigare.
Jag tycker egentligen inte att det är särskilt mycket dyrare här än i Sverige, tydligast skillnad har du på öl och kött du köper i butiken.

Känner ingen som jobbar som det så jag vågar mig inte på en gissning.
Om du orkar kan du lägga ut en CV på finn.no brukar gå att få ett par erbjudanden på så vis.

9
Klotterplank / SV: Dyrt i Norge, svartklubb hemma?
« skrivet: november 13, 2008, 22:38:48  »
Den är limmad i golvet och skruvad i väggen, och dessutom så väger den runt 170 kg så den står ganska stadigt som tur är  :P

Självklart så är alla 300power medlemmar uppsatta på gästlistan, är bara att ha på sig officiella 300power kläder så vinkar vakten fram er i kön (inte för att det finns varken vakt eller kö men det är tanken som räknas)  ;)

Citera
Jaså Norge ja  Vart är du då? Jag jobbar också i Oslo, bor nere på Grünerlökka

Både bor och jobbar på Ensjø jag, mitt i "bilbyn".
Brukar vara nere på løkka ibland och ta nån öl, är riktigt fint därnere!
Hyr du eller har du köpt lägenhet?

10
Klotterplank / Dyrt i Norge, svartklubb hemma?
« skrivet: november 08, 2008, 19:16:15  »
Är ju alldeles för sällan jag är här inne och skriver eller kollar nuförtiden, mest för att jag inte har nåt riktigt tufft bilprojekt längre.
Som tur är så har man blivit lite halvalkolist av att bo här borta, så därför byggde jag mig en bar hemma, och skillnaden mellan att bygga bar och bygga dragracebil är ju hårfin som vi alla vet.
Är fortfarande ett work in progress men nu börjar man ana hur det kommer att bli  :)
Ber om ursäkt för den kassa bildkvalitén men det är inte direkt årets modell jag har på mobilen.


Kommentarer?  :P

11
Klotterplank / SV: Jobba i norge
« skrivet: november 08, 2008, 19:08:18  »
Jupp, har jobbat och bott här i drygt ett år nu.
Nåt särskilt du vill veta?

Edit: stvafel

12
Off topic / SV: Tipsar om en kul 240 till salu, står i Oslo
« skrivet: november 06, 2008, 23:26:49  »
Kompisene begynte å mase litt på å dra hjem, var litt kaldt ::) Hadde vært gøy å sitte på noen runder.

Tok ikke noen bilder desverre.

Jaggu begynt å skrive norsk også ;)



Ja, man må jo prøve, ellers så snakker jeg jo svensk hele tida, det vore dumt  :P
Når skal vi bygge noe kult på bilen din igjen? ;)

13
Off topic / SV: Tipsar om en kul 240 till salu, står i Oslo
« skrivet: oktober 31, 2008, 23:08:00  »
Kan bare si at den går bra ;)

Kjipt att du drog fra Rudskogen, du hadde jo perfekt sjanse å sitte på en tur  ;)

Tok du noe bilder forresten?

Og ja, den går ganske bra nå  :)

15
Projekt / SV: 360 RS MK2
« skrivet: juli 27, 2008, 20:21:33  »
plasta kaross köp dethär då ;) http://www.blocket.se/vi/17260186.htm?ca=11_s haha Gilalr ditt bygge synd att det tar lite slut nu igen när du har kommigt igång =/

Hade varit enkelt helt klart, men jag vill inte ha breddade skärmar, hoppas på att kunna göra identiska avgjutningar med original, så karosspringor och liknande fortfarande finns kvar också  :D Men tack för tipset och roligt att du gillar bilen  :)

16
Projekt / SV: 360 RS MK2
« skrivet: juli 26, 2008, 16:59:28  »
Nästa planerade resa upp till Ö-vik är över jul och nyår, det kanske blir skruvat lite då, men annars så är det nog nästa sommar som gäller tyvärr  :(

17
Projekt / SV: 360 RS MK2
« skrivet: juli 26, 2008, 00:01:14  »
Glömde ju bort den här, hittade en gammal rulle glasfiber under semestern, blir ju perfekt när det blir dags att gjuta ny kaross  :)

18
Teknik / SV: Installera mätare
« skrivet: juli 25, 2008, 23:55:06  »
Ett annat tips angående oljan är att sätta på en filteradapter. Är en tunn (ca 2cm) platta du sätter mellan oljefiltret och filterhållaren, då får du inte bara plats med extra tryck och tempgivare utan även kopplingar till en oljekylare :)

19
Teknik / SV: svårstardat när den är varm
« skrivet: juli 25, 2008, 23:52:33  »
Rent instinktivt låter det som en vevaxelgivare, men nu minns jag inte hur B200E triggar?

Kolla även backventiler i bränslesystemet, rinner bensinen tillbaka till tanken tar det nån extra sekund innan den startar, men då borde den vara svårtstartad även kall.

20
Trimning / SV: LMM & BTR
« skrivet: juli 25, 2008, 23:50:07  »
Okej men funkar en linjär till turbo? motorn är en b21et med någon race kam lite portad topp och orginalgrenrör b200f insprut med 740turbo spridare! tänkte köra ett ladd på 0,8-1bar
hade tänkt köra e85 men det blir kankse svårt med en linjär?


// Fredrik

Mappen som sitter i B200F styrdonet kommer ändå att stämma så dåligt mot motorsetupen (kam, e85, topp osv) så det spelar förmodligen ingen större roll om du kör linjär eller progressiv BTR, förutsatt att du justerar in ett bra AFR vid fullast.

21
Trimning / SV: kam fråga
« skrivet: juli 25, 2008, 23:46:06  »
Vid seriösare trimning kan det även vara värt att tänka på kylkanalernas storlek/utformning i 405/531 topparna, den äldre sorten (stora kanalerna) bör svetsas igen och toppen planas för att få en tillräckligt bred packningsyta.

22
Projekt / SV: 360 RS MK2
« skrivet: juli 25, 2008, 23:38:02  »
Så här ser innanmätet ut i en M90. Grymt lättskruvad låda om ni frågar mig, förstår inte vad alla gnäller om när det gäller att skruva M90.

Sen skulle det vara en bild på hopsatt, komplett och jättefin M90 här, men den bilden har jag visst supit bort  :o
Nåväl, jag får ta och fortsätta nästa semester, så vem vet, till sommaren kanske det är dags att provköra igen, börjar ju bli dags snart, den har stått i delar i två års tid nu! Tiden går fort....  :(

Avslutar med en snygg bild på forum-mongot Nille  ;)

23
Projekt / SV: 360 RS MK2
« skrivet: juli 25, 2008, 23:33:45  »
Semestern är slut och jag är tillbaka i Oslo igen.
Bara för den goda smaken och för att jag blir så nostalgisk på helgerna täntke jag ladda upp några bilder  :)

Först ut har vi en bild som får mig riktigt nostalgisk, sönderkapad rejs-360, finns något vackare?  ;)

Sen har vi en bild där man ser riktigt var motorn sitter nu, nästan halva motorblocket är inne i kupén!  8)

Grenröret nästan färdigpunktat, fast ur en annan vinkel än ni sett tidigare  :P

För oss som inte minns vad som hände med första lådan slänger jag in en bild på den med. Rätt så manligt ras om jag får säga det själv.  ;D

24
Projekt / SV: 360 RS MK2
« skrivet: juli 12, 2008, 00:53:01  »
Midnightsun international :)

kommer både top fuel och funny cars som du måste komma och och köra ifrån :P

Åh fan, trodde Midnightsun redan hade varit  :o

Menmen, förvånande nog så blir det inte nåt åka i helgen, bara festa  :P

25
Projekt / SV: 360 RS MK2
« skrivet: juli 11, 2008, 11:08:34  »
Jag räknar med dig på lördag ;) hinner ni?  ;D

Lördag?  ??? Är det Gatebil du tänker på eller händer det nåt kul här uppe i obygden som jag missat?

26
Projekt / SV: 360 RS MK2
« skrivet: juli 10, 2008, 11:12:18  »
Oj vilken chock! Update i denna tråden! Jippie  :D

Välkommen hem! Och hur stort är meksuget? Har du fått meka nåt i Norge? Förutom på jobbet då..

Smaskigt grenrör, ser himla rejsigt ut med nya motorpositionen och det grenröret  8)

Keep up.. dates coming all holiday long  ;)

Tackar  :) Har varit tok-dålig på att vara inne här på forumet senaste året eller så, blir väl lätt så när man inte håller på så mycket själv nuförtiden med 300-serien.

Meksuget är inte så stort, men suget efter att få starta är desto större   ;D
Det går lite trögt för oss borta i Norge med 240n, har haft diverse problem med laddtryck, bensintryck, toppackningar osv och sist jag var ute och provkörde råkade två kolvar spricka/smälta, och vi har inte fått tag på en annan uppsättning än  :(
Hoppas iaf att kunna fara på sommarens sista Gatebil på Rudskogen.

Så att om det är nån som har en uppsättning originalkolvar till B230FK får ni gärna hojta till  :D

27
Projekt / SV: 360 RS MK2
« skrivet: juli 08, 2008, 23:31:03  »
Rebell82 här på forumet hade lite tråkigt och var svetssugen häromdagen, och jag är ändå hemma över semestern, så ja, ni kan nog räkna ut resten  ;)

Med lite tur är det helsvetsat nu och väntar på wg-inmätning, med ytterligare lite tur så blir växellådan klar imorgon, och med jättemycket tur så är rätt motor och låda ilyft innan helgen är slut. Men nu snackar vi om så mycket tur så det inte är sannolikt, det skulle nog behövas att Systemet skulle få slut på öl så jag inte kan slöa mig igenom semestern för att det ska ske. :P

Se och njut! Älskar långa kollektorer och böjar och grejer  ;D

28
Projekt / SV: 360 RS MK2
« skrivet: maj 30, 2008, 00:12:07  »
När du minst anar det kommer den tillbaka  ;)

29
Projekt / SV: 360 RS MK2
« skrivet: maj 23, 2008, 20:08:59  »
Glassade runt en hel dag (11/5 TPC banträff) där på Rudskogen i min fina 300power t-shirt utan att det var nån som gav sig till känna som klubbmedlem, synd! Hoppas på att få se nån finfin 300-serie drifta runt där i sommar iaf, är väl inte så många som är färdiga med sina bilar än?
Menmen, kul hade vi i vilket fall, och än fast det är lite hädiskt att smutsa ner det här fina forumet med en bild på en 240 så tröstar jag mig med att det är en Volvo med driften i rätt ända. Fotat med mig som chauför ut på start/målrakan på Rudskogen. Bilden helt fräckt stulen från http://www.teamwcr.se/
Tack å hej, leverpastej  ;)

30
Projekt / SV: Haak's 360
« skrivet: april 30, 2008, 21:00:11  »
Man må jo prøve, høres sikkert helt teit ut men det er litt morsomt enda å snakke norsk, har skaffet meg en norsk kjæreste så hun prøver å lære meg litt   :)

Selden perm sier du, syns du skal snakke med befalen dine og førklare hva du driver med når du er hjemme så ordner det seg sikkert  ;)

31
Projekt / SV: Haak's 360
« skrivet: april 09, 2008, 19:42:26  »
Skjer det noe med bilen din?
Gleder meg til å se den ferdig!  :)

32
Projekt / SV: 360 RS MK2
« skrivet: april 09, 2008, 19:38:10  »
Resten får du se på Rudskogen  ;)

33
Projekt / SV: 360 RS MK2
« skrivet: mars 20, 2008, 20:53:43  »
Nope. Tyvärr så ligger allt på is tillsvidare pga flytt utomlands.
Håller på med att skruva i en 240 turbo som ska gå norska driftserien till sommaren om allt går enligt planerna, vi kanske ses på Rudskogen?  ;)

34
MS / SV: megasquirt, microsquirt, VEMS
« skrivet: december 02, 2007, 21:00:20  »
Citera
O2 Target-table är väl samma sak i MS eller?

Låter som att det ska vara samma sak, det fanns inte på den tiden jag körde MS, så det är bara jag som inte följt med i utveckligen där.
Har MS kommit ikapp vad gäller användarvänlighet och möjligheter att trigga universalutgångar? För t.ex. fläktar, lustgas, elektrisk vattenpump osv.
Jo det händer ju grejer med mjukvaran hela tiden, jag hänger inte heller med.
Fläktar, NOS, vatteninsprutning, shiftlight, launch/flatshift, knapp för att byta program under körning finns ju bland annat.
Elektrisk vattenpump har jag inte läst om, är de varvtalsstyrda eller snurrar de bara så fort motorn snurrar?

Elektriska vattenpumpar är rätt vanligt på V8or byggda för dragrace.
I fallet med Vems så kan man trigga så att pumpen startar vid en viss motortemperatur, undrar om inte BMW har kommit med nån liknande lösning på nån nyare snål-motor?

Citera
Citera
Vilka buggar har du haft?
Jag minns väl knappt hälften nu, men det värsta var väl när jag i runt en veckas tid blev tvungen flasha kortet varje gång jag slog av tändningen, annars var boxen stendöd.
Megatune har bråkat lite till och från också.
Sen känns det bara inte särskilt förtroendeingivande att motorn stannar i en sekund eller så för att man bränner ner mappen i boxen...  :o

Som sagt så är smaken som baken, och mitt MS levde ett hårt liv pga att det satt i en ren rejsbil, hade till och med en gång att processorn lossnade från kortet pga att kardanen vispade omkring och knycklade ihop kardantunneln, precis där jag monterat boxen  ;D

Okej, kom du tillrätta med flashningen?
Att bilen hackar till när man bränner ned på e-promet är nog naturligt för den tekniska lösning MS har, kanske är mildare/borta på de nyare korten och med MS2-processor.. är inte VEMS sånt?

MS utan extrakoden är ju inte så. Och inte heller Vems. Min teori är att processorn är överbelastad när man kör med extrakoden, men jag har egentligen inga belägg för det.
Minns inte exakt hur det gick till, om det var nånting jag ändrade på eller om det gick till sig av sig själv, men när jag ställde bort bilen så funkade MS'et helt okej vill jag minnas.

35
Foto/Film / SV: 360 med launch control (schyssta flammor)
« skrivet: november 30, 2007, 17:37:58  »
jag tror han vrider av och på tändingen :P

Haha, vem har skvallrat?  ;D

36
Projekt / SV: Haak's 360
« skrivet: november 30, 2007, 17:31:01  »
takk for hjelp med betaling :)

Varsågod. Vad gör man inte för att hjälpa en broder i nöd?  ;)

Hoppas du hör av dig när det börjar bli dags att sätta in MS:et. Eller när det börjar bli dags att skruva ihop bilen i största allmänhet. Jag börjar sakna att skruva 360  :o
Jag kommer förmodligen skruva ihop en drift-240 (läs fulbygge) i vinter, men jag hinner säkert med att hjälpa dig också om det skulle behövas.

Eksamen på onsdag, etter det så er det bygging som gjelder ;) Du er mer enn velkommen for å si det sånn. Du må bare sette igang å bygge 240, Teamsideways har isbanekjøring 5 januar..

Kjører med motronic i begynnelsen iaf. Så får jeg se hva det blir etter det. Får se om jeg ikke følger rådet ditt ;)

Kommer nog inte bli nån iskörning för oss, vi väntar nog till Rudskogen och driftar sönder ordentligt och dricker oss apfulla   ;D
Men det vore kul att fara dit och titta. Var är det nånstans dom ska köra?

37
MS / SV: megasquirt, microsquirt, VEMS
« skrivet: november 30, 2007, 17:28:41  »
Citera
Vems använder 12x12 mappunkter men det går att uppdatera mjukvaran till 14x16 om man vill.

Påstod jag annat?  ???


Citera
O2 Target-table är väl samma sak i MS eller?

Låter som att det ska vara samma sak, det fanns inte på den tiden jag körde MS, så det är bara jag som inte följt med i utveckligen där.
Har MS kommit ikapp vad gäller användarvänlighet och möjligheter att trigga universalutgångar? För t.ex. fläktar, lustgas, elektrisk vattenpump osv.

Citera
Vilka buggar har du haft?

Jag minns väl knappt hälften nu, men det värsta var väl när jag i runt en veckas tid blev tvungen flasha kortet varje gång jag slog av tändningen, annars var boxen stendöd.
Megatune har bråkat lite till och från också.
Sen känns det bara inte särskilt förtroendeingivande att motorn stannar i en sekund eller så för att man bränner ner mappen i boxen...  :o

Som sagt så är smaken som baken, och mitt MS levde ett hårt liv pga att det satt i en ren rejsbil, hade till och med en gång att processorn lossnade från kortet pga att kardanen vispade omkring och knycklade ihop kardantunneln, precis där jag monterat boxen  ;D

38
MS / SV: megasquirt, microsquirt, VEMS
« skrivet: november 28, 2007, 23:46:42  »
Megasquirt är grymt underskattat rent generellt, nu har jag bara använt MS1 v2.2 men tycker det fungerar helt okej, sålänge man inte överbelastar processorn.

Jag och en kompis kör varsitt med lite olika setup, han med standardkoden och triggersignal från brytarspetsar via transistorbox. Det sitter på en riktigt hetsig sug-B20.
Jag körde extrakoden som har fler mappunkter (underlättar en hel del vid mappning) och jag styrde dessutom en rätt så basic tändning. Triggade via hallgivare och hade en tändspole.

Kompisens har fungerat helt okej, har bränt nåt drivsteg och lite andra grejer, men inget som inte några timmars felsökning och lödande inte kunnat lösa. Har haft en hel del problem med tändstörningar på triggersignalen med extremt höga varvtalspeakar i Megatune som följd. Men nu fungerar det hyffsat.

Mitt har fungerat betydligt sämre. Vi har bränt ungefär lika mycket komponenter på kortet men jag har haft massa mjukvarubuggar. Något som jag skyller på att processorn överbelastas när man använder extra-koden. Jag körde mitt på en B230FT.

Är inte särskilt påläst om Vems, men jag har kopplat in och grundmappat ett Vems på en 200SX. Måste säga att Vems lirar i en helt annan liga än MS, visst det kostar lite mer (vill minnas att han gav runt 8k för färdig box, massa kabel, tätningar till kontaktstycken, BB-lamda, EGT, IAT och lite annat småplock) men jag tvekar inte en sekund på att säga att det är bättre. Det är fungerar stabilare både mjuk och hårdvaremässigt och har en hel del roliga funktioner som iaf inte finns i MS1.  Lambda-table mappen kan man nämna som en trevlig funktion.

Största problemet med Vems är att det bara finns en bråkdel info om det på nätet jämfört med MS. Men det finns fortfarande mycket mer info än vad man hittar om Hestec, Nira eller nåt annat "riktigt" sprut.

Om du inte bygger på en väldigt tight budget eller kan nöja dig med att bara mappa bränsle i 8x8 punkters mapp rekommenderar jag ett Vems.

39
Projekt / SV: Haak's 360
« skrivet: november 28, 2007, 23:30:39  »
takk for hjelp med betaling :)

Varsågod. Vad gör man inte för att hjälpa en broder i nöd?  ;)

Hoppas du hör av dig när det börjar bli dags att sätta in MS:et. Eller när det börjar bli dags att skruva ihop bilen i största allmänhet. Jag börjar sakna att skruva 360  :o
Jag kommer förmodligen skruva ihop en drift-240 (läs fulbygge) i vinter, men jag hinner säkert med att hjälpa dig också om det skulle behövas.

40
Projekt / SV: Haak's 360
« skrivet: november 25, 2007, 22:50:28  »
Hur går det? Händer det något med bilen?
Fick du dyserna du köpte?

Sidor: [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... 49