Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - simlar

Sidor: [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... 81
1
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« skrivet: september 17, 2018, 22:15:20  »
Hehe jo är ju alltid en lösning ;D

2
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« skrivet: september 17, 2018, 15:55:30  »
Tackar :)

Jo man för väl hoppas att det blir en räser iaf ;D

3
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« skrivet: september 17, 2018, 06:07:35  »
Tackar :)

Jo känns som att det är bästa lösningen, bara hoppas 15" plåtisar ryms innanför skärmkanterna :P

4
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 16/9-18
« skrivet: september 16, 2018, 20:56:06  »
E36-fjäderben med coiloverplatta passar perfekt i bilen i alla fall :D

Däremot med maxad camberjustering på fjäderbenstornet så blir det 0° om inte t.o.m positiv camber pga det mera lutande fjäderbenet.
Lösningen på detta kommer nog bli att förlänga 360ins bärarm för att flytta ut spindelleden.

Tror att med adapterspacers till 5/108 kommer hjulet ut allt för långt så blir att leta reda på 2st 15" 5/120 plåtfälgar med samma design som 850/V70-plåtfälgarna jag har liggandes.

Men jag är då helt nöjd med hur det passar i bilen, blir väldigt spännande sen när jag får dit båda fjäderbenen och hjul så man kan ställa ner den på backen :)

Och det var allt jag gjort med bilen den här helgen, nästa helg blir det nog att parkera den i garaget för att byta fjäderbenen och sen börja rostlaga trösklarna.

5
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 16/9-18
« skrivet: september 16, 2018, 20:49:54  »
Märkte dock när båda plattorna var klara att fjäderbenstornen inte är helt symmetriska utan bultmönstret är lite annorlunda vridet jämfört med varandra så brorsan fick göra en ny mall åt mig så får jag göra en tredje platta :(
Så fick 2st höger-plattor så tog då och använde den som blev bäst matchad i hålen.

Sen tog jag in 360in och meckade loss höger fjäderben, jämförde dom först mot varandra.
E36 bromsarna är avsevärt mycket större. E36-fjäderbenet lutar mer än 360ins vilket betyder att cambern blir mindre med E36-grejjerna.

6
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 16/9-18
« skrivet: september 16, 2018, 20:44:46  »
Söndags-update som vanligt då :)

Har i veckan tillverkat mina coilover-plattor, borrat lite hål med pelarborren då jag haft några minuter över.
Däremot så var största borren jag hittade 32mm så fick slipa upp det stora hålet till 37mm med slipstift, men tur var det då jag märkte att dom hålen inte matchade helt hundra.

7
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« skrivet: september 16, 2018, 20:40:43  »
Jo har alltid i åtanke vid mitt byggande att kunna återställa bilen så gott som original om man vill/behöver det någon gång :)
Eller om man vill se det åt andra hållet så bygger jag så det går att flytta över delarna till vilken annan 300-kaross som helst ifall man behöver byta kaross någon gång :P

8
Projekt / SV: Dragracing 343
« skrivet: september 16, 2018, 20:36:26  »
Ser bra ut :D

Lagomt stor turbo upp ur huven lär dra uppmärksamhet till sig :P

9
Projekt / SV: Dragracing 343
« skrivet: september 13, 2018, 20:48:26  »
Najs med lite grenrörsbygge, ser lovande ut :D
Du är nog ensam här på forumet med hela 4" downpipe, lär fläda för många hästkrafter :o

Väldigt lämplig namn på bilen, gillas starkt ;D

10
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 9/9-18
« skrivet: september 09, 2018, 20:28:55  »
Sen när det var gjort gjorde jag först en provkörning och kunde konstatera att bilen kändes mycket stabilare nu med krängningshämmare både fram och bak men känns ändå obehaglig då det kränger så fruktansvärt i sidoväggarna på mina 175/70-13.

Efter det så satt jag en stund och klurade på hur jag ska göra för att montera E36-coilovers då jag gärna vill slippa bygga om fjäderbenstornen så bilen går att återställa till original om jag någonsin vill/behöver det.
Kom då på snilleblixten att bara göra nya stålplattor då coiloverserna har en stålplatta som är 5mm tjock med bultmönster för bmw-fjäderbenstorn och innanför det hål för att skruva fast på fjäderbenets topplagerhållare.

Så tog fram min tidigare avritade coiloverplatta och ritade sen av bultmönstret för 360-fjäderbenstornet och sen skannade brorsan in det, lade ihop bilderna och skrev ut en ritning på en ny coiloverplatta.
Letade sen fram en lagom stor 5mm stålbit och ritade ut plattorna. Slängde sen plattorna i bilen för att borra dom i pelarborren på jobbet nu till veckan så hålen blir perfekta :)

Det var allt för denna gången, ställer av 360in inför vintern nu mest pga dåligt hjullager höger fram som jag inte hinner få hem och byta innan det börjar bli höstväder på riktigt.
Men då blir det att fortsätta bygga på bilen då istället :D

11
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 9/9-18
« skrivet: september 09, 2018, 20:19:53  »
Söndagsupdate blir det då nu när man är tillbaka på spåret igen :P

Som jag skrev tidigare så var planen i helgen att sno krängningshämmaren från brorsans GLT så sagt och gjort.
Tog in brorsans bil och skruvade loss krängingshämmaren och körde sen ut den igen, tog säkert 10min ;D

Sen tog jag in min bil, här tog det lite längre tid då jag först var tvungen att borra hål i förstärkningsplåtarna jag svetsat dit i vintras så jag kan skruva fast krängningshämmarstagen av gamla modellen.
Var efter det tvungen att leta reda på mina helt nya stag jag har liggandes, köpte på mig ett gäng på utförsäljning när jag körde 345an.
Och till sist kunde jag skruva fast krängningshämmaren, nu så är det inte krängaren som begränsar rattutslaget utan det är hjulhuset som begränsar istället ::)

Mätte även att min 88as GLT krängare är 19mm tjock och brorsans 83as GLT-krängare är 23mm. Dvs samma krängare som alla andra.

12
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 7/9-18
« skrivet: september 07, 2018, 18:19:41  »
Nå kära läsare nu blev det en kort lite update :)

Har haft fullt upp med att flytta under förra helgen och bosätta mig ordentligt nu i veckan, fått tag i ett hus på 68m2 att hyra till samma kostnad som stugan på 30m2 jag tidigare hyrde :D

Men helgen före det filmade jag en liten walkaround på bilen som jag då nu ikväll klippt till och laddat upp på youtube samt lagt till engelska undertexter för internationella tittare.
https://www.youtube.com/watch?v=0BGFLRKgdZ0

Nu till helgen lutar det åt att sno krängningshämmaren från brorsans 360 då jag såg bilder på facebook att den äldre modellen går snävare mot karossen och tillåter därmed lite mer styrvinkel än den nyare modellen.

13
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 26/8-18
« skrivet: augusti 29, 2018, 05:58:50  »
Hmm.. ska snart försöka göra samma sak men nu inser jag att jag får se det som en utmaning  ;D
Jo blir lite av en utmaning :P Funderat själv på att montera tillbaka original slutljuddämparen och sätta ett cutout-spjäll före bakaxeln som hålls stängt av vakuum så den öppnar direkt man gasar fullt eller ett spjäll som öppnas av laddtryck. Då borde bilen gå riktigt tyst och fint vid lugn körning :)

Citera
Går väl bygga om MS:et lite om man hittar hur man gör?

Jo har kikat på att bygga om MSet nu i veckan och verkar inte vara några bekymmer, hittat ombyggnadskit för pwm-tomgångsstyrning för under 100kr, men är bara en tip120/121/122 och mica-insulator som jag behöver så går att köpa dom komponenterna löst ännu billigare.
https://www.diyautotune.com/product/megasquirt-pwm-iac-valve-control-tip120-39mod-kit-39/
Men har inte bestämt mig ännu då jag har planer på att eventuellt byta till ett Microsquirt.

Citera
Dags för sprit!
Jo egentligen skulle man det men tyvärr så är kvaliteten på E85 väldigt varierande på mackarna här uppe så skulle behöva uppgradera till flexfuel-sensor :-\

Citera
Konstigt att 14-18° tändning kunde göra så att det misstände. Vad ligger tändningen på nu vid samma område?
Men gött att det gick bra med nya mappen och att bilen går ännu bättre  :D
Ja kanske inte skalla det misständningar utan bilen började som hugga och och ha sig, jättemärkligt betedde den sig då tändningen konstant hoppade från 14 till 18grader ända tills jag passerade 4000rpm.
Nu ligger tändningen på 19-20grader vid samma varvtalsområde och insugstryck och bilen drar då jämnt genom hela registret utan att motorn börjar hugga vid vissa varvtal. Avgastempen blev även lägre med vassare tändning, hade tidigare 930grader som högst vid längre fullgasrepa och med den vassare tändkurvan hade jag 870grader som högst.
Jo blev helt annan karaktär på motorn nu :D


Citera
Not gött at all!
Nä kopplingsslirande får jag råda bot på i vinter 8)

Citera
Jädrar vad det bär iväg!
Lagomt drag för att matcha trafikrytmen när man kör ut på E4an i alla fall ;D

Citera
Jag är med imponerad! Drog loss mina 8" breda fälgar med sugisen när den gick som bäst. Dock på ettans växel då (rullande start).
Måste vara riktigt mjukt gummi i Landsail-däcken, racegummi ;)

Citera
Låter bra!


Tack för att du fortsätter uppdatera!
Tack själv :)

14
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 26/8-18
« skrivet: augusti 26, 2018, 23:00:35  »
Äntligen update ;)
Blev ingen update förra veckan för att jag åkte till mina morföräldrar över helgen.

Men lite har gjorts i alla fall :) Dock inga bilder då det inte känts så värst intressant att fota.

Torsdag förra veckan så var jag en sväng till Kalix och passade då på att montera ny rotor, fördelarlock och tändkablar av Biltemas högsta kvalitet :P

Sen så igår, Lördag, började jag med att försöka göra om avgassystemet för att slippa att det slutar framför bakaxeln, men kom fram till att utrymmet inte räcker till pga mitt vänstra reaktionsstag och GLT-fjädring. Blir för trångt mellan kaross och reaktionsstag för att rymma ett 2,5" avgassystem, ryms ända till bakvagnen fjädrar ner nästan max.
Så göra färdigt avgassystemet får vänta till dess att 740-bakaxeln monterats eller om jag kommer på något annat sätt att göra avgassystemet i vinter.

Monterade sen en diod vid kontatken till tomgångsmotorn då det behövs vid pwm-styrning av tomgångsmotor och testade funktionen. Detta gjorde ingen skillnad så öppnade då MS-boxen och läste på hur fidle ska monteras m.m.
Märkte då att min box inte är byggd för pwm-styrning av tomgångsmotor utan endast byggd för att aktivera ett relä till tomgångsventil :(
Så lutar åt att koppla in org tillsatsluftslid och använda den för att få förhöjd tomgång vid kallstart.

Sen efter det var gjort bar det iväg till macken och fyllde upp med 98oktan, 42,24L gick i till ett literpris på 16,57kr :o
Så med soppa för 700kr och en svidande plånbok bar det iväg och mappa lite ::)

Ställde på laddet till 1bar och körde ca 1h och fick bränslemappen så gott som perfekt. Hade dock fortfarande problem med misständningar vid ca 3500-4000rpm, bilen ryckte och hade sig så tog en logg.
Och inte en lång stund efter det så började avgassystemet slå som fan mot golvet, stannade och märkte att ljuddämparupphängningen hade gått av och hela avgassystemet hängde endast i turbon.
Körde försiktigt tillbaka till garaget och hängde upp det i bakkant med 3mm stålbitar mellan ljuddämpare och org rörklammer mot momentröret. Downpipen stagade jag mot momentröret med original-stålbiten och ett L i 3mm stål svetsad mot downpipen.

Sen idag, Söndag, så kikade jag igenom dataloggen och upptäckte då att just där jag har misständningar hoppar tändningen mellan 14-18grader.
Kikade då på tändningsmappen och mycket riktigt så tar tändningsmappen ett lite väl stort steg just där.

Tog då fram ett inlägg på sävarturbo som jag sparat redan då projektet var i planeringsstadiet och kopierade den personens tändmapp rakt av då han körde med liknande setup men ännu högre laddtryck utan spikningar.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?p=509230#p509230

Efter jag då smackat i en ny och mycket jämnare och vassare tändningsmapp så for jag ut och körde igen.
Misständningarna var borta vid 3500-4000rpm och bilen känns ut att gå fruktansvärt mycket bättre och hårdare :D

Dock så började då kopplingen slira igen vid 3000-3500rpm, sänkte laddtrycket till 0,9bar och då är det precis att kopplingen inte slirar.

En liten film vart det också, från 0-180km/h med mjuk start, tog 20sek. Måste leta reda på mitt gorillafäste till kameran så jag får filmat mätarhuset för hastigheten ökar bra mycket snabbare än vad det känns av att se videon.
https://youtu.be/v9UqtRGzlC4

Jag är starkt imponerad av mina Landsail 175/70-13 sommardäck i alla fall, får dom ännu inte till att släppa vid hård acceleration på rak och torr väg.

För att kunna trimma mer krävs det antingen hårdare tryckplatta eller mecka loss den jag har och provtrycka den och sen återmontera den igen.
Men tanken jag har är att köpa en hårdare tryckplatta åt mig själv, provtrycka den och shimsa och montera på min bil och låta brorsan ta över min nuvarande tryckplatta till sin 360 och då även provtrycka och shimsa den innan montering.

15
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« skrivet: augusti 13, 2018, 05:32:13  »
Jo har både 15" och 16" fälgar liggandes med ej lagligt mönster så behöver köpa en uppsättning däck till nån av uppsättningarna, men får bli till våren att köpa däck :)

Fruktansvärt skönt att slippa riva ner kopplingen :D

Hehe jo spridarna räcker en tag till i alla fall :P

Tack så mycket :)

16
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 12/8-18
« skrivet: augusti 12, 2018, 22:09:06  »
Nu så blir det en kort update :)

Började helgen med att min Walbro GSL392 soppapump låg i brevlådan i Fredags (står TI Automotive på den men efter lite googlande visar det sig att dom köpte Walbro år 1999 och har tillverkat bränslepumparna sedan dess).
Pumpen är fruktansvärt liten, helt otroligt att den ska leverera 255L/h vid 3bar soppatryck :o
Däremot blir det inte att montera den ännu då jag behöver ett förfilter till den och vet ej om ett vanligt slang-bränslefilter flödar tillräckligt? Kan hända att jag måste köpa ett eftermarknadsfilter, rekommenderas 100micron till förfilter.

Sen på Lördag så hissade jag upp bilen bak och tog loss avgassystemet som går upp över bakaxeln, detta slår fortfarande emot mitt vänstra reaktionsstagsfäste och avgassystemet slår då mot karossen vid varje knöl i vägen och blir bara värre för varje gupp.
Så smackade då dit en kort liten krök brorsan hittade i min metallåda, bilen låter avsevärt mycket mer utanför men inuti kupén låter den knappt något mer än med komplett avgassystem.
Kommer dock göra om detta i vinter då det förstör sleeper-stuket med ett högljutt avgassystem.

Efter det var gjort hissade jag upp bilen fram och shimsade tryckplattan med en m8-bricka under varje skruvhål i tryckplattan. Gjorde detta genom inspektionsluckan i sprängkåpan för att slippa ta ner transaxeln så gjorde ej några mätningar nu heller.
Sänkte sen ner bilen och tog en provkörning, nu slirar inte kopplingen längre vid 0,8bar ladd :D

Körde sen runt och mappade en kort stund men helt plötsligt började bilen misstända vid fullt laddtryck och uppåt.
Kollade laddluftläckage, kollade att alla kablar satt ordentligt, provade köra helt utan luftfilter, kollade att bränslet flödade ordentligt och kollade även tänddelarna.
Visade sig då att ett tändstift hade gått av så bytte detta och provkörde en sväng, men endast marginell skillnad.
Kollade då fördelarlocket och det var ärgigt invändigt, putsade rent det och provkörde, blev lite bättre men ändå inte helt bra.
Kollade rotorn och såg då att den blivit lite bränd i den svarta bakeliten? längst ut mot rotorspetsen, hade ingen ny rotor att sätta dit så putsade till den så gott det gick.
Gjorde sen kväll då jag blev less.

På Söndagmorgon så knackade jag elektrodgapet från 0,7mm till 0,6mm och monterade rotorn igen och tog en provkörning.
Misständningarna var nu nästan helt borta. Sänkte laddtrycket till 0,7bar och då slutade misständningarna.
Får ta och köpa lite ny rotor, fördelarlock och tändkablar, har skjutit på den utgiften allt för länge nu så är föga förvånande att misständningarna skulle ha med slitna tändningsdelar att göra (har inte bytt tändkablar, rotor eller fördelarlock i min ägo och ser ut att inte ha bytts på många år).

Men då när misständningarna var löst för stunden så fortsatte mappandet, nu på 0,7bar ladd som smyger upp till 1,2bar innan varvstopp.
Bilen går nu riktigt bra och slirar innerhjulet hejvilt vid full gas i snäva kurvor.
Rakt fram skjuter det på riktigt fint och känns som att det är nära greppgränsen för mina Landsail 175/65-13.
Dutycycle på 41,2% som högst vid 1,1bar ladd och 5200rpm, mappat till lambda 0,8 vid fullast.

41.2% på 1190cc spridare blir 490,28cc
Enligt kalkylatorn på BJPrace med 4st 490cc spridare blir det bränsle för ca 250hk (280hk vid 0,6 BSFC, 240hk vid 0,7 BSFC)

Bilen slickar i sig bränsle för nära bränslepumpens gräns då org pump levererar ca 120L/h vid 3bar.

Självklart bjuder jag på en kort liten video också :)
0-160km/h på just under 20s. Måste fixa en kamerahållare så jag kan filma mätarna också då man tyvärr inte får någon hastighetskänsla när man ser en video.
https://youtu.be/GznktpsOe2I

17
Projekt / SV: Dragracing 343
« skrivet: augusti 10, 2018, 11:12:10  »
Jaha ja det lät ju riktigt smidigt det :)

18
Projekt / SV: Dragracing 343
« skrivet: augusti 09, 2018, 21:59:20  »
Börjar se ut som en bil nu :D

Har du några kontakter på Opus för vägning eller hur funkar det? Vore ju lite smått intressant att väga min 360 när jag känner att den är färdigbyggd.

19
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« skrivet: augusti 09, 2018, 16:46:40  »
Jo Omega krängaren är lite smalare än önskvärt, tyvärr hade jag ingen med lämpligare bredd att använda.
Tror den gör mindre skillnad än en bredare skulle göra, men får duga så länge original drivlinan sitter monterad.

Jo blir intressant att testa ut den lite mer, helst med större fälgar så det inte kränger så fruktansvärt i däcken ::)

20
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« skrivet: augusti 07, 2018, 21:31:06  »
Ja det låter bra det :)

Borde gå att lösa med lite stål och lite svets skulle jag tro ifall plasthylsan då går sönder.

21
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« skrivet: augusti 05, 2018, 22:56:32  »
Tackar :)

Tänkte faktiskt aldrig på att kolla dutycycle under körningen så det vet jag tyvärr inte. Men ska ta en logg och kika på det efter nästa gång jag kör en sväng med bilen.

Kör med standard b230 3bar regulator.

Jo jobbigt men inte helt oväntat, hade bara tänkt ta ut så mycket 740-tryckplattan håller för i år men då motorn bara njuter med mera ladd så vill man ju inte neka den det ;D
Man känner hur man trycks in i stolen då man drar på så lite mos borde det vara 8)
Buttdynon skulle gissa på 250hk, men efter jag kollat dutycycle vid fullast går det ju att räkna ut hur mycket effekt den borde ha med tanke på bränslet som matas in.

22
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 5/8-18
« skrivet: augusti 05, 2018, 21:47:14  »
Nå uppdatering igen :)

Började med att packa upp några paket jag fått i veckan.
4st 1000cc/min spridare (som visade sig flöda närmare 1200cc).
Grejjer till att göra om oljematning till turbo från motorblocket
1/8"npt svetsmutter för EGT
och till sist en bränsletrycksmätare till T-korset jag köpte tidigare så har jag ifall jag känner för att mäta bränsletryck.

Började Lördagen med att göra storservice på min E36 Compact så började inte med 360in förrän efter middagen.

Sen efter middagen på Lördag så provflödade jag och brorsan spridarna, köpte dom på Ebay som 1000cc flowmatched men visade sig att jag fått 1200cc flowmatched då samtliga flödade ca 1200cc, differenserna kan bero på handhavande då vi kör med timer och manuellt aktiverar vardera spridarna en efter en med strömbrytare.

Så när det då var konstaterat att dom flödade jämnt så monterades dom i bilen.

Sen tog jag loss EGR-muttern ur grenröret och borrade ur det igensvetsade centrumet och svetsade i 1/8"npt svetsnippeln och monterade efter det min EGT-sensor i grenröret.

Efter det så gjorde jag lite justeringar i tunerstudio pga 1000cc större spridare :P
Mappade sen in lite tomgång och justerade kallstart genom att stänga av primingpulse på spridarna och sänkte ner after start enrichment till så gott som ingenting då motorn annars surade ner sig vid startförsök.
Sen när då motorn var startad så lät jag den stå och mappa tomgång via autotune-funktionen innan jag parkerade bilen för kvällen.

Idag då så packade jag med lite verktyg, olja, brandsläckare m.m och jag och brorsan åkte sen ut och mappade.
Men det första vi fick göra var att åka och tanka fullt med 98-oktan.
Sen åkte vi och mappade i någon timme innan bilen gick så gott som perfekt :)
Märkte sen när vi var färdiga att insugstempen var -40grader enligt tunerstudio, visade sig då att jag inte kopplat på kontakten ordentligt efter jag byggde dit dumpventilen så när jag kopplade in den var bränslemappen alldeles för snål :-[
Men vi visste då ungefär hur mycket som var nedsnålat på mappen så då fetade vi på nästan 30% innan lambdan var bra igen.

Intercoolern verkar funka bra då insugstempen aldrig gick över 45grader med 20grader yttertemp.
Laddtrycket var endast grundladd på 0,4-0,5 bar och bilen gick ändå bättre än vad 345an någonsin gick, märkte dock på höga varv på högre växlar att bilen orkade inte varva mer än 5000rpm, visade sig då att jag slog i boost cut på 1,2bar så turbons interna wastegate flödar ej tillräckligt :-\

Sen när då det var konstaterat så kände jag för att höja grundladdet genom att montera strypventilen jag haft liggandes sedan 345an och ställde upp laddtrycket till 0,8bar.
Vi åkte sen ut och mappade in bränslet igen då laddtrycket nu var högre. Når 0,8bar ladd vid 3000rpm.
Men när vi fått till bränslet rätt på 0,8bar ladd så började kopplingen slira, så fort 0,8bar laddtryck nås så sticker varvräknaren iväg men inte hastighetsmätaren.

Annars så går bilen riktigt fint och effekten lär vara minst 200hk iaf  8)

Så hårdare tryckplatta måste införskaffas.
Någon som testat Klracings förstärkta tryckplatta till M45/46/47? Tänkte om det blir för tungtrampat med vajerkoppling eller om vajern till och med går av?

Måste även bygga om bakre delen av avgassystemet då detta fortfarande slår emot mitt vänstra reaktionsstag och trycks upp mot karossen så det dånar i kupén och skramlar från avgassystemet.

En liten video på en fullgasrepa får ni iaf, 0-180km/h mätarfart. Tyvärr svårt att fånga hastighetskänslan på video.
https://youtu.be/xFOIKPVjwQY

23
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« skrivet: augusti 04, 2018, 08:12:27  »
Jo bara det ger ju några extra hästkrafter ;)

Jajemän du kan vara lugn :)

24
Köpes / SV: Komplett låssats 343 -78
« skrivet: augusti 03, 2018, 23:04:30  »
Min 81a hade då samma nycklar till samtliga lås, men tidigare årsmodeller vet jag dock ej om det var annat till bakluckan.

25
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« skrivet: augusti 03, 2018, 23:01:37  »
Hehe lätt hänt att man glömmer av sig :P

Grenröret sitter med grenrörsmuttrar från en 2017 Golf R, behöll dom begagnade muttrarna efter jag bytte turbo på en kundbil på jobbet då jag tyckte dom såg snygga ut :)

Plusplinten är en stor plastklump som skruvarna är intryckta ifrån undersidan 5mm in i plasten och sen limmat med polyuretanlim för att fylla igen dom 5mm som skruvskallarna sitter innanför botten.
På ovansidan sitter en stålplatta mellan skruvarna och muttrar som håller både skruvar och stålplatta på plats och sen kablarna ovanpå det.
Sen sitter det nitmuttrar i bilen så plastplattan lyfts upp ca 1mm från plåten.
Skulle bli förvånad om det blir kortis mot jord  ;)

Jo 3d-skrivare är fint och börjar bli vettiga priser på lite bättre grejjer, synd bara att det tar många timmar att printa saker. T.ex så tog den lilla plastbiten till plusplinten över 2h att skriva ut.

Fränast att låta hästkrafterna tala så ett tyst avgassystem kommer behållas :D

26
Projekt / SV: Volvo 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel
« skrivet: augusti 03, 2018, 22:51:15  »
Mycket slangar i motorrummet men motorn passar in riktigt fint :)

27
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 29/7-18
« skrivet: juli 29, 2018, 22:39:53  »
Sen så tog jag bort batterihyllan i motorrummet, snyggade till kablaget lite lätt och monterade tändspolen med nitmuttrar :)

Sen märkte jag att jag behöver en plusplint i motorrummet och någon lämplig sådan hade jag ej liggandes så på Lördagkväll så 3d-printade lillbrorsan en fin plusplint som man sen monterar en m6 och m8 skruv i för strömfördelning.
Plastplattan monterades på hjulhuset med m4-nitmuttrar och skruvades fast och gjorde även en metallplatta som kopplar ihop dom två skruvarna.
Visade sig sen att det räckte med att bara använda m8an för alla pluskablar som behövde monteras där men har ju då plats för extrautrustning om det någonsin behövs.

Och när bilen då var så färdig jag kunde göra den i helgen så blev det en kort film på ljudet i maskinen.
https://youtu.be/oT-OqFEENb4

Blev förvånansvärt tyst nu, lite tråkigt faktiskt då turbon knappt verkar höras förutom dumpljudet då ::)
Så bilen verkar bli ordentligt sleeper när jag väl får hem mina spridare och soppapump så jag kan mappa på med lite laddtryck 8)

28
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 29/7-18
« skrivet: juli 29, 2018, 22:31:37  »
Drog sen en 50mm2 pluskabel till batteriet i bagaget ända fram till startmotorn, borde räcka till :P

29
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 29/7-18
« skrivet: juli 29, 2018, 22:29:46  »
Nu så blir det en update igen :) Fick tyvärr inte några paket under veckan så kunde inte göra så mycket så blev inte allt för mycket gjort.

Började med att bygga dit dumpventil på tryckröret närmast insuget då det är där den rymdes bäst.

Byggde sen färdigt downpipen så avgassystemet blev komplett :)

30
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« skrivet: juli 29, 2018, 11:00:00  »
Jo samma här ;D

Väntar nu bara på mina nya oljetrycksadaptrar, soppapump och spridare innan jag kan köra och mappa den :)

31
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 22/7-18
« skrivet: juli 22, 2018, 21:23:06  »
Sen kapade jag till utsticket på downipen och gjorde några försök att kapa till ett 45grader 3" rör innan jag fick det att passa rätt.
Och blev även att borra och svetsa i en lambdamutter.

Jag hade inte tillräckligt med 3" rör så fick provstarta och köra ut bilen med endast kort downpipe, lät däremot mycket mindre än jag hade trott men fortfarande väldigt högljutt med bara liten avgassnutt :P

Självklart en video på tomgång och lite lätt varvande :D
https://youtu.be/cdy7x4o4O4g

Och det var allt för denna gången, nu får ni vänta minst en vecka innan nästa update ;)

32
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 22/7-18
« skrivet: juli 22, 2018, 21:18:23  »
Byggde sen tryckröret på passagerarsidan och målade det. Där fick jag till det på första försöket ::)

Sen montera en 90grader silikonböj och mitt AEM-luftfilter. Blir att bygga en låda så filtret endast suger kalluft senare.

Efter det så började jag bygga downpipen. Tog ett 3"rör och knäckte om och kapade till så att jag kunde svetsa dit det på downpipeflänsen, fick punkta lite, banka lite och punkta lite till innan röret satt som det skulle. Sen lägga in gliporna som blivit där röret fläkts ut kraftigt och sen helsvetsa.
Flänsen verkar även ha klarat sig från att bli skev så det känns skönt :)

33
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 22/7-18
« skrivet: juli 22, 2018, 21:12:44  »
Monterade sen Y-korset för oljematning, tog ett bra tag då jag var tvungen att slipa ner utsticket där oljetryckskontakten ska sitta på y-korset för att kunna skruva på y-korset på motorn.
Sen så ville inte Y-korset hamna i rätt position så försökte fixa det, men gick ej.
Lösningen på att få y-korset att hamna rätt var att sätta dubbla kopparbrickor.
Sen på ytan där oljetryckskontakten ska sitta så lyckades jag inte slipa den helt plan, håller tätt för tillfället men hur länge?
Så oljematningen ska göras om, har beställt 2st adaptrar som förhoppningsvis kommer till nästa helg.

Sen fortsatte jag med att bygga tryckrör. Hann svetsa ihop, löda svetsskarven för helt tät skarv och måla röret innan jag kom på att jag glömt montera mutter för inugstempgivaren.
Så fick sen slipa bort lite färg, borra ett hål och svetsa fast en m12x1,5 mutter för oljetrycksgivaren och sen måla.
Kom en stund senare efter det på att jag glömt montera en nippel för tomgångsmotorn så blev då att slipa, borra, svetsa och måla en gång till :-[
Senare kom jag då även såklart på att jag glömt montera dumpventilen på tryckröret så kommer bli tvungen att slipa, svetsa och måla tryckröret en tredje gång...


34
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 22/7-18
« skrivet: juli 22, 2018, 21:04:36  »
Update igen!
Sista dagen för denna semester idag så nu kommer det återgå till update endast på helgen :'(

Men har nu hållt på med 360in igen och har äntligen fått monterat turbon ;D

Det första jag gjorde var att slipa till oljereturröret så det blir en mjuk övergång från fyrkantigt hål till runt hål, detta för att oljan från turbon lättare ska rinna ner.

35
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 19/7-18
« skrivet: juli 19, 2018, 21:54:09  »
Liten update!

Har nu monterat Opel Omega B bakre krängningshämmare bak på 360in, har inte provkört ännu men bara av att gunga bilen så känner man att den inte vill kränga lika mycket :)

Började med att bredda 2st 2,5" avgasklammer så dom blev lika breda som krängningshämmarbussningsöverfallen, monterade sedan krängningshämmaren mot bakaxeln.

Efter det så kikade jag på hur krängningshämmaren ska monteras mot karossen.
Såg att jag behövde 2st distanser, 1st 20mm distans och 1st 13cm distans.

Hittade lite lämpligt stål i mina gömmor så kapade till, borrade, svetsade fast muttrar och måttade dit mot karossen.
Slipade i karossen och bankade till där den långa distansen ska svetsas fast och brände sen dit stålet.

Efter det så vart det rostskydd, karosserikitt och till sist spruta på lite carosol body innan slutmontering av krängningshämmaren.

Sen sänkte jag ner bilen och blev riktigt nöjd med monteringen och nöjd att det känns som att bilen är mindre krängig :D
Blir spännande att provköra sen :)

36
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« skrivet: juli 16, 2018, 21:42:39  »
Jo sitter som en smäck :) Viktigt att det är från en Frontera B, Frontera A är likadan fast smalare och passar då inte.

37
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« skrivet: juli 16, 2018, 17:53:33  »
Tackar!

Jo känns skönt att det äntligen börjar närma sig årets mål :)

38
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 15/7-18
« skrivet: juli 15, 2018, 21:51:04  »
Och här var updaten slut, nästa update blir förmodligen då turbon är monterad :)

39
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 15/7-18
« skrivet: juli 15, 2018, 21:49:24  »
Sen provmonterade jag oljekylaren och grillen, och det fanns gott om plats att få dit den också bakom fronten :o
Man känner sig ju bortskämd då jag endast hållt på med 345an tidigare med 81ans front och där var det knappt något utrymme mellan kylare och front.

Sen blev jag så inne i att montera oljekylaren så var inga bilder förrän allt var lackerat och klart.
Och nitmuttrar har börjat bli mitt nya favoritsätt att montera saker då jag monterade nitmuttrar i oljekylaren för att skruva fast fästen i och nitmuttrar nere i frontplåten för ena fästet :)

Övre fästbulten gjorde jag så att jag svetsade fast en m8 i krockbalken och gjorde en avlång skåra i oljekylarfästet så nu sitter även oljekylaren riktigt fint på plats.

Målade även oljekylaren svart för att den inte ska synas lika tydligt bakom grillen.

Kvar är då att montera oljekylsadaptern på motorblocket och dra slangar till till oljekylaren men det kan jag inte göra förrän turbon är monterad så jag inte drar slangarna ivägen för turbons oljeretur.

40
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 15/7-18
« skrivet: juli 15, 2018, 21:40:59  »
Efter det letade jag reda på ett rör som är 22mm invändigt för att svetsa fast på stötfångarfästena som undre intercoolerfästen.
Blev riktigt bra.

Sen hade jag sån tur att övre original Frontera intercooler-fästen passade perfekt i höjd med nedersta skruven till motorhuvsfästet efter jag bytte till likadana bussningar som till nedre fästena.
Behövde bara sätta en 53mm lång M6-distans och skruva fast originalfästen.

Märkte sen när strålkastarna skulle monteras att övre fästena tog i lite smått så strålkastarna inte gick dit. Kapade bort ca 1cm på bredden på övre intercoolerfästet och sen passade allt perfekt :D

Sidor: [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... 81