Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - simlar

Sidor: [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... 82
1
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« skrivet: november 13, 2018, 05:40:35  »
Jo kan bli så ibland när man fyndar :P

2
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 11/11-18
« skrivet: november 11, 2018, 20:40:18  »
Ja länge sedan jag skrev något i tråden sist, jag har varit bortrest dom senaste två helgerna till min mormor där jag meckat igång lillbrorsans Jetta MK2 1,6TD.

Har inte så mycket att göra på bilen, har inte beställt polyuretanbussningar ännu och jag har inte motivation att ta tag i rosten i trösklarna ännu.

En sak jag däremot gjort är att hämta en Mercedes C220D av årsmodell 1997. Den innehåller en OM604.910 dieselmotor på 95hk/150Nm men dom håller för runt 300hk och massvis med vrid om man byter till en preppad mekanisk dieselpump och lämplig turbo.
Jag har varit sugen på en sådan motor länge för att sätta ner i 360in, hade planer på dieselmotor från början men lyckades inte få tag i någon för vettiga pengar innan jag började med B230-bygget.

Tanken är att eventuellt trimma upp och slänga in denna OM604 i 360in därav jag anser det relevant till projekttråden :)
Men får klura lite på det, har en polare som väldigt gärna vill köpa motorn av mig för att lägga ner i sin 244a för brukskörning.

I helgen har jag då hämtat Mercan och nästan helt gjort färdigt motorn standalone med originalbränslesystemet, detta dels för skojs skull och dels för att kunna köra med motorn original i den bil den hamnar i tills man fått tag i alla delar som behövs för att trimma motorn.

Kan hända att det blir ett längre uppehåll här i projekttråden i väntan på att budgeten ska räcka till för att beställa delar till 360in :)

https://youtu.be/3wU-cvbFCCA
Video på motorn igång med mer än halva bilens elsystem bortklippt :P

3
Projekt / SV: Dragracing 343
« skrivet: oktober 24, 2018, 08:56:31  »
Håller med dig om att det är att göra sina egna lösningar som är det roliga med bilbyggandet, leka ingenjör :P

Kan förstå suget att få starta motorn, känns då som att man är nära en provkörning och fyller på motivationen att fortsätta :)

4
Projekt / SV: Sixlar's Volvo 360GLT -83
« skrivet: oktober 24, 2018, 08:52:53  »
Bygga bil är som att spela sällskapsspel. Ett steg fram och sen två steg bak. Keep up the good work!  ;)

Jo ofta är det så, speciellt med gamla bilar.
Det ska jag, tack för komentaren :)


Jo borde gå att löda också eftersom det är mässingskylare :)

Jag slängde just en som börjat glipa runt övre anslutningen. Men den var ganska kass i övrigt och kylde ingenting. Köpte ny för 1300 bagis från Tyskland.
Jo köpte en ny till min 360 i vintras för att då ta min org-kylare till den här bilen som då visade sig utveckla ett läckage då vi flyttade över den.
Men får se hur vi gör brorsan har hittat en kylare till en gammal Skoda som kanske kan passa, då kostar en helt ny kylare 300kr istället för 1300 :)

5
Projekt / SV: Sixlar's Volvo 360GLT -83
« skrivet: oktober 23, 2018, 05:43:06  »
Jo borde gå att löda också eftersom det är mässingskylare :)

6
Projekt / SV: Sixlar's Volvo 360GLT -83 Update 21/10-18
« skrivet: oktober 21, 2018, 20:45:36  »
.

7
Projekt / SV: Sixlar's Volvo 360GLT -83 Update 21/10-18
« skrivet: oktober 21, 2018, 20:44:42  »
.

8
Projekt / SV: Sixlar's Volvo 360GLT -83 Update 21/10-18
« skrivet: oktober 21, 2018, 20:43:43  »
Update!

I helgen monterade det nya hjullagret på bilen. Fick hjullagret i Torsdags så hämtade ut det efter jobbet och pressade det på lunchrasten på Fredag.
På Lördagkväll så monterade vi ihop bilen igen och smackade i nya packboxar till diffen.
Var tydligen en udda dimension med 38x58x10 packboxar, Momentum skulle ha 100kr/st+moms och fanns ej i lager. Hittade efter lite googlande på Rinab packboxar av dimension 38x58x11 för 29kr/st, tydligen relativt vanlig dimension till vevaxeln på många Honda-crossar :P
Beställde 4st packboxar så har jag till diffen på min 360 om dom behöver bytas någon gång, beställde även lite delar till brorsans moppe som han följer efter mig i skogen med ibland.

Packboxarna passade i alla fall perfekt, fyllde diffen igen då det rann ut lite efter demontering av gamla packboxar och nu så är diffen tät :)

Sen när det var gjort så sänktes bilen ner på backen och på Söndag vände vi bilen och byggde en adapterplatta för att montera 740-expansionskärl.
Varför undra ni då säkert? Jo för att original-kärlet på denna bil håller inte tätt och för att jag har 2st 740-kärl liggandes i mina gömmor ::)
Adaptern byggdes av en spillbit och två m6-muttrar, 360ins avluftningsslang passade perfekt och den grova slangen så passade 740ins perfekt.
Missade tydligen att fota det färdiga resultatet men plåtbiten blev lackerad mattsvart innan slutmontering.

Påfyllde sen lite kylarvätska och varmkörde bilen, märkte dock att kylsystemet ändå inte håller trycket så misstänker att kylaren läcker även den. Jobbigt då kylaren var tät när den satt i min bil :-\

9
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 21/10-18
« skrivet: oktober 21, 2018, 20:26:42  »
Update, en väldigt liten en :P

Har inte gjort något med denna bil i helgen utan spenderade halva Lördagen med att köra ända upp till en by utanför Korpilombolo för att hämta en 1031-axel med 3,15:1 utväxling från en 84as 244DL och sen tillbaka till Kalix.
Betalade 700kr för axeln helt komplett och så gott som rostfri trots 40k mil :)

Så nu är det bara kvar att få tag i en BMW-låda som är omsvetsad för B230-originallut, i värsta fall får jag köpa en direkt från bakaxeldelar men vill helst få tag i en bättre begagnad för mindre pengar.

Resten av helgen spenderades med brorsans bil så det får ni läsa i den tråden ;)

10
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« skrivet: oktober 15, 2018, 05:40:04  »
Tackar :)
Jo när jag får fixat negativ camber så kommer den se mycket bättre ut :P

Jo har mer styrvinkel än original och just under 3 varv fullt till fullt så bile svänger riktigt fint :D

11
Projekt / SV: Sixlar's Volvo 360GLT -83
« skrivet: oktober 12, 2018, 17:41:49  »
Jo det har man varit med om några gånger och är lika frustrerande varje gång >:(
Men så är det inte denna gång utan jag var 99% säker på att hjullagret jag köpte från Skruvat var fel så hade nästan räknat med att få beställa ett annat.

12
Projekt / SV: Sixlar's Volvo 360GLT -83
« skrivet: oktober 11, 2018, 17:22:58  »
Nja bruksbil är inte riktigt tanken med denna, utan nöjesbil/projektbil åt brorsan då han har planer på att nästan rakt av kopiera min motorsetup fast med B200an :P

Men innan någon större effektökning görs så måste vi först fixa upp bilen så den går igenom besiktningen ;)

13
Projekt / SV: Dragracing 343
« skrivet: oktober 10, 2018, 21:58:51  »
Bilen lär höras när den är igång med det avgassystemet :P

Ser lite lustigt ut att intercoolern är ganska så mycket större än kylaren, men behövs väl inte så värst stor vattenkylare för dragracing?

14
Projekt / SV: Sixlar's Volvo 360GLT -83 Update 7/10-18
« skrivet: oktober 07, 2018, 21:09:41  »
Update!

Hann göra färdigt min egna 360 redan på Lördagen så då spenderade Söndagen med att fixa lite med brorsans 360 igen.

Först så bytte vi gasspjället på den då tomgången varit för hög och går ej justera ner den. Brorsan tyckte då att vi borde prova byta spjället, visade sig då efter vi tog loss det och inspekterade så var glipade spjällskivan ca 1mm runt hela huset vid stängt spjäll. Vi jämförde med ett spjäll från ett 740-insug jag hade liggandes och där var det mycket mindre glipa runt spjällskivan.
Då borrade vi upp och gängade hålen för tomgångssjustering i 740-spjället och flyttade över hävarmen till spjällaxeln och tomgångsjustering från B19E gasspjället.
Tomgången vart lite bättre efter det men går ändå inte justera ner något, trots helt inskruvad tomgångsskruv har bilen en tomgång på 1000rpm.

Sen gick vi över till att byta bromsslangen bak och montera nya fjäderclips till bromsslangarna för att efteråt lufta bromsarna ännu en gång.
När det var gjort kollades oljenivån i växellåda och diff, växellåda hade korrekt nivå men diffen fick vi fylla 1L för att nå upp till nivåpluggen :-X
Visade sig efter en stund att det är packboxen till höger medbringare på diffen som inte håller tätt så får köpa ny packbox till denna, tog loss packboxen och hittade att måttet på den är 38x58x10, finns säkert att köpa någonstans för en vettig peng.

När bilen nu ändå var upphissad och jag hade fått hem hjullagret jag beställt till höger fram på originalfjäderbenet från min bil som nu sitter på brorsans bil så tog jag isär och bytte hjullagret höger fram.

Sen meckade jag loss drivaxel vänster bak och hjullagerhuset vänster bak för att prova byta hjullager då jag även beställt ett sådant då jag beställde hjullagret fram.
Visade sig dock vara fel lager jag fått, misstänkte det då det står i Haynes-boken om 3st olika hjullager vilket är B14 före 1986, B19/B200 före 1986 och samtliga efter 1986.
Det lager jag fått beställde jag på skruvat på regnr, med måtten:
 id: 30mm yd: 60mm bredd: 37mm.
Måtten på lagret på denna bil är:
 id: 34mm yd:68mm bredd:37mm

Eftersom jag då redan tagit loss hjullagerhuset så putsade jag bort lite smuts och hittade då att lagret som sitter i är ett FAG 541629.
Hittade ej att det gick att köpa någonstans med hittade att det motsvarar ett SKF VKBA907, hittade inte att detta lager gick att köpa någonstans heller.
Så sökte på Ebay och hittade i England ett Quinton Hazell QWB655, detta lager motsvarar VKBA907 enligt en lista jag hittade och såg rätt ut på bilderna i Ebay-annonsen med tillhörande gummitätningar så beställde ett för hela 10£ + 12,50£ frakt :P

Bara vänta på att hem lagret så får jag ta hjullagerhuset till jobbet och pressa ur det gamla glappa lagret och pressa i det nya lagret så lär bakaxeln i denna bil hålla 40k mil till ::)

15
Gästbok / SV: pulsairrör
« skrivet: oktober 07, 2018, 20:59:16  »
Det där pulsairröret är inte till rödblock (B19/21/23, B200/230) i alla fall.
Vad jag vet ska pulsairrören passa på samtliga rödblock som har systemet så spelar ingen roll om du tar ett från en 240/340/360/740 eller 940

Synd jag inte har kvar några pulsairrör, har slängt bort säkert 3-4st senaste åren då jag tagit bort pulsair-systemet på flera bilar.


Så där ser pulsair-rören ut.

16
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 7/10-18
« skrivet: oktober 07, 2018, 20:37:43  »
.

17
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 7/10-18
« skrivet: oktober 07, 2018, 20:36:54  »
Söndagsupdate :)

I helgen så blev det att få ner 360in på backen med E36-plåtfälgar, 195/50-15 sommardäck fram och E36 styrstag.

Fälgarna målade jag upp innan montering då mattsvart är mycket snyggare än rost :P
E36-styrstagen fick jag korta av ca 5cm för att det skulle funka, blev ändå lite för mycket toe-ut trots fullt inskruvade styrstag men blir nog rätt sen när jag förlängt bärarmarna.

Efter jag fick ner bilen på backen så blev det ännu tydligare att bilen fått fruktansvärt mycket positiv camber så förlänga bärarmarna är ett måste.
Först var bilen lite väl hög fram så skruvade ner höjdjusteringen på coiloverserna 3cm så blev bilen original-höjd.
Fjädern är bara spänd så pass att den inte glappar men ändå känns bilen lagomt hård i fjädringen, lite hårdare än original men inte stötig, perfekt! :D

Vart ju såklart även en kort provkörning på vägen utanför garaget, styrningen funkar som den ska då bilen nu går lätt att styra och den självcentrerar då man kör :)

Bara vänta på nästa löning så man får beställt polyuretan-bussningar till hela bilen och i samband med bussningsbytet förlänga bärarmarna.

Har även börjat fundera på att skrota planen med 740-bakaxel och skaffa en 240-bakaxel med spacers till 5/120 istälet nu när det inte blev att sätta spacer från 5/120 till 5/108 fram, vill gärna ha samma bultmönster runtom så man kan använda exakt likadana fälgar runtom.

18
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« skrivet: oktober 01, 2018, 20:07:37  »
Jo många kapar först och tänker sen har jag märkt, svets och vinkelslip går fort men man ska veta vad man gör också :)
Extra viktigt om man tänkt köra på allmän väg då man inte bara riskerar sitt egna liv om ombyggnationerna inte håller.

19
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« skrivet: oktober 01, 2018, 05:31:47  »
Tack så mycket :)

Hehe ja man är ju extra noga vid modifikationer på bromsar och styrning så jag känner då mig säker att det kommer hålla, skulle inte vara roligt om det helt plötsligt inte händer något när man vrider på ratten eller trycker på bromsen :-X

20
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 30/9-18
« skrivet: september 30, 2018, 20:16:22  »
Update!
Inte mycket gjort i helgen då orken inte riktigt var på topp efter att ha spenderat en vecka på VW-dieselmotorkurs nere i Södertälje och sen hemma sent på Fredag pga försenat flyg för att bara vända i sängen och åka till Kalix på Lördagen.

Men det som jag fått fixat är att göra om styrstången.
Jag har ersatt gummiskivan och flänsen längst ner mot styrväxeln med ett knutkors och en stålskiva, detta för att få bättre styrkänsla och gynnsammare vinkel på knutkorset inuti bilen.
Mätte totallängden utan gummiskiva och kapade av rattaxeln på lämpligt ställe, slipade sen bort splinesen i mitt Volvo 140-knutkors jag köpte för några veckor sedan och knackade på det på axeln. Borrade sen för att sätta en M8a till att klämma ihop knuten mot styrstången och svetsade även fast knutkorset.
Målade sen styrstången och när det torkat trädde jag på gummidamasken igen och återmonterade i bilen.

Sen måttade jag C-C på E36-styrväxelflänsen och C-C på Volvo-flänsen och lät brorsan rita en adapter på datorn, skrev sedan ut den och gjorde en stålskiva. Skivan gjorde jag i 8mm tjockt stål och gängade M8 i skivan och skruvade sen fast den i bilen.

När styrstången var bortplockad märkte jag även att själva rattaxeln kärvade. Så trots att styrstången var bortplockad så ville inte ratten snurra runt lätt, löste detta genom att shimsa rattlåset med två brickor då det visade sig att det klämde ihop rattaxelröret efter jag sänkt rattstången. Efter åtgärden så ville även rattlåset till att fungera varje gång igen.

Jag fick även tag i 4st E36-plåtfälgar precis innan jag åkte iväg söderut i Måndags så väntar nu bara på att få hem en uppsättning 195/50-15 sommardäck och E36-styrstag innan jag kan sänka ner framändan på backen igen, förhoppningsvis hinner jag få allt till nästa helg :)

21
Projekt / SV: Sixlar's Volvo 360GLT -83
« skrivet: september 26, 2018, 20:20:12  »
Hehe ja tänk hade man själv haft det, är väl lätt att råka skämma bort han då han är 8år yngre och delar 300-serie intresset :P

22
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« skrivet: september 25, 2018, 19:52:48  »
Ja det håller jag fullständigt med om :)

23
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« skrivet: september 25, 2018, 16:07:33  »
Jo har märkt det också att i USA lämnar man antingen bort bygget eller köper färdiga kit.

Det roliga med bilbyggande är ju att göra sina egna lösningar :)

24
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« skrivet: september 24, 2018, 23:21:58  »
Tack så mycket :)

25
Projekt / SV: Dragracing 343
« skrivet: september 24, 2018, 23:21:21  »
Så pass till och med, men förstår varför det är krav då det är stora krafter som kardanen överför.

26
Projekt / SV: Sixlar's Volvo 360GLT -83 Update 23/9-18
« skrivet: september 23, 2018, 21:20:43  »
.

27
Projekt / SV: Sixlar's Volvo 360GLT -83 Update 23/9-18
« skrivet: september 23, 2018, 21:19:50  »
Update! Länge sedan sist men har inte hänt något med bilen förrän idag. Eller jo stal krängningshämmaren från den för några veckor sedan till min röda.

Om ni läst i projekttråden på min röda GLT så har jag monterat E36-fjäderben i den i Lördags så fick då över 2st fräscha GLT-fjäderben att ersätta den här bilens rostiga och sopslut fjäderben med.

Så hissade upp bilen och meckade loss skiten, som tur är lossnade allt förutom en bromsrörsnippel trots att allting såg jävligt rostigt ut.
Smackade sen dit fjäderbenen från den röda GLTn på denna tillsammans med nya bromsslangar och ett nytt bromsrör på förarsidan.
Monterade sen dit krängningshämmaren från den röda på denna tillsammans med nya krängningshämmarstag.
Luftade efter detta frambromsarna och skruvade fast hjulen igen och sänkte ner bilen.

Med bilen på backen kunde vi konstatera att den blev knappt något lägre än tidigare, slutsatsen vi drog var då att det satt GLT-framfjädrar på dom gamla fjäderbenen men att mest troligt satt undre fjäderskålarna något högre på dom gamla.

Nu var då bilen för hög bak och vi tänkte då bygga sänkningsblock men tänkte att vi först provar ta bort det extra bladet på varje bladfjäder som tidigare ägare monterat.
Så backade in bilen i garaget och hissade upp den bak, meckade loss plattorna under bladfjädrarna och kämpade med att få loss det extra bladet på vardera sida.
Till slut fick jag loss dom extra bladen och kunde återmontera plattorna. Var även tvungen att byta stötdämparen på höger sida för att pinnbulten gick av, visade sig dock att Sachs-stötdämparen jag haft liggandes från 345an är i sämre skick än den som satt på bilen så brorsan får kosta på nya bakstötdämpare.

Hissade ner bilen och den blev ca 1cm lägre bak och mycket mjukare pga stötdämparna men annars nöjd :)

Efter detta blev det en kort provkörning och bilen känns nu som att den börjar närma sig att få besiktningsredo.
Kopplade även om vakuumslangen till fördelaren, tidigare satt den på nippeln före spjället = får inget vakuum, så flyttade den till efter spjället så den får vakuum och då kändes den mer bottenstark då den får lite mer förtändning, motorn känns nu mycket piggare än vad den kändes i min GLT :D

28
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 23/9-18
« skrivet: september 23, 2018, 21:03:21  »
.

29
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 23/9-18
« skrivet: september 23, 2018, 21:02:44  »
Update ännu en gång :)

I helgen blev det inte allt för mycket gjort på denna bil.
Fixade min nya camberplatta i veckan så snyggade till, målade och monterade den på min coilover till förarsidan.

Hissade sen upp bilen, meckade loss båda fjäderbenen och bromsoken och monterade sen mina E36-fjäderben :)
Märkte dock att camberplattan ändå inte blev perfekt till förarsidan utan är fortfarande lite vriden :-\ Men får duga då jag inte känner för att bygga en till platta.
En sak till jag upptäckte var att styrstagen är nu för korta, tydligen så hamnar E36-spindeln längre ut. Så beställde en uppsättning E36-styrstag för hela 350kr från Ebay :P

Fälgar har jag också beställt från skroten, 4st svarta E36-plåtfälgar, får förhoppningsvis dom och däck till dessa under nästa vecka.

Sen var det färdigt där med denna bilen, tog sen in brorsans 360 så ni får läsa fortsättningen av min helg i den tråden :)

30
Projekt / SV: Dragracing 343
« skrivet: september 23, 2018, 20:52:36  »
Kul med lite megasquirt bygge :)
Håller helt med dig att det bara är fördelar att köra på insprutning, riktigt skönt att bara plugga in laptopen då det ska justeras något eller ta en datalogg för att senare i lugn och ro studera för finjusteringar eller eventuellt hitta fel om motorn går dåligt.
Mycket smidigare och bekvämare än att stå och pilla med munstycken i förgasaren så det stinker bränsle och krångla med att byta vikter samt fjädrar i fördelaren.

Stadig kardantunnel och stadig kardanring :o
Är det 3mm stål du bockat till för kardantunneln?

31
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« skrivet: september 17, 2018, 22:15:20  »
Hehe jo är ju alltid en lösning ;D

32
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« skrivet: september 17, 2018, 15:55:30  »
Tackar :)

Jo man för väl hoppas att det blir en räser iaf ;D

33
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« skrivet: september 17, 2018, 06:07:35  »
Tackar :)

Jo känns som att det är bästa lösningen, bara hoppas 15" plåtisar ryms innanför skärmkanterna :P

34
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 16/9-18
« skrivet: september 16, 2018, 20:56:06  »
E36-fjäderben med coiloverplatta passar perfekt i bilen i alla fall :D

Däremot med maxad camberjustering på fjäderbenstornet så blir det 0° om inte t.o.m positiv camber pga det mera lutande fjäderbenet.
Lösningen på detta kommer nog bli att förlänga 360ins bärarm för att flytta ut spindelleden.

Tror att med adapterspacers till 5/108 kommer hjulet ut allt för långt så blir att leta reda på 2st 15" 5/120 plåtfälgar med samma design som 850/V70-plåtfälgarna jag har liggandes.

Men jag är då helt nöjd med hur det passar i bilen, blir väldigt spännande sen när jag får dit båda fjäderbenen och hjul så man kan ställa ner den på backen :)

Och det var allt jag gjort med bilen den här helgen, nästa helg blir det nog att parkera den i garaget för att byta fjäderbenen och sen börja rostlaga trösklarna.

35
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 16/9-18
« skrivet: september 16, 2018, 20:49:54  »
Märkte dock när båda plattorna var klara att fjäderbenstornen inte är helt symmetriska utan bultmönstret är lite annorlunda vridet jämfört med varandra så brorsan fick göra en ny mall åt mig så får jag göra en tredje platta :(
Så fick 2st höger-plattor så tog då och använde den som blev bäst matchad i hålen.

Sen tog jag in 360in och meckade loss höger fjäderben, jämförde dom först mot varandra.
E36 bromsarna är avsevärt mycket större. E36-fjäderbenet lutar mer än 360ins vilket betyder att cambern blir mindre med E36-grejjerna.

36
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 16/9-18
« skrivet: september 16, 2018, 20:44:46  »
Söndags-update som vanligt då :)

Har i veckan tillverkat mina coilover-plattor, borrat lite hål med pelarborren då jag haft några minuter över.
Däremot så var största borren jag hittade 32mm så fick slipa upp det stora hålet till 37mm med slipstift, men tur var det då jag märkte att dom hålen inte matchade helt hundra.

37
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« skrivet: september 16, 2018, 20:40:43  »
Jo har alltid i åtanke vid mitt byggande att kunna återställa bilen så gott som original om man vill/behöver det någon gång :)
Eller om man vill se det åt andra hållet så bygger jag så det går att flytta över delarna till vilken annan 300-kaross som helst ifall man behöver byta kaross någon gång :P

38
Projekt / SV: Dragracing 343
« skrivet: september 16, 2018, 20:36:26  »
Ser bra ut :D

Lagomt stor turbo upp ur huven lär dra uppmärksamhet till sig :P

39
Projekt / SV: Dragracing 343
« skrivet: september 13, 2018, 20:48:26  »
Najs med lite grenrörsbygge, ser lovande ut :D
Du är nog ensam här på forumet med hela 4" downpipe, lär fläda för många hästkrafter :o

Väldigt lämplig namn på bilen, gillas starkt ;D

40
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 9/9-18
« skrivet: september 09, 2018, 20:28:55  »
Sen när det var gjort gjorde jag först en provkörning och kunde konstatera att bilen kändes mycket stabilare nu med krängningshämmare både fram och bak men känns ändå obehaglig då det kränger så fruktansvärt i sidoväggarna på mina 175/70-13.

Efter det så satt jag en stund och klurade på hur jag ska göra för att montera E36-coilovers då jag gärna vill slippa bygga om fjäderbenstornen så bilen går att återställa till original om jag någonsin vill/behöver det.
Kom då på snilleblixten att bara göra nya stålplattor då coiloverserna har en stålplatta som är 5mm tjock med bultmönster för bmw-fjäderbenstorn och innanför det hål för att skruva fast på fjäderbenets topplagerhållare.

Så tog fram min tidigare avritade coiloverplatta och ritade sen av bultmönstret för 360-fjäderbenstornet och sen skannade brorsan in det, lade ihop bilderna och skrev ut en ritning på en ny coiloverplatta.
Letade sen fram en lagom stor 5mm stålbit och ritade ut plattorna. Slängde sen plattorna i bilen för att borra dom i pelarborren på jobbet nu till veckan så hålen blir perfekta :)

Det var allt för denna gången, ställer av 360in inför vintern nu mest pga dåligt hjullager höger fram som jag inte hinner få hem och byta innan det börjar bli höstväder på riktigt.
Men då blir det att fortsätta bygga på bilen då istället :D

Sidor: [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... 82