Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - simlar

Sidor: [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... 84
1
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« skrivet: februari 18, 2019, 22:37:06  »
Jo att hugga sig fram när man gör sin egna stig är ju inte helt oväntat ;)

Tackar! Jag känner mig väldigt nöjd med fästena vilket göder motivationen :)

2
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« skrivet: februari 17, 2019, 22:02:49  »
Jo helt klart, låser upp väldigt mycket bolt-on uppgraderingar ;D

3
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« skrivet: februari 17, 2019, 21:25:08  »
De blir lite måttade när man ska bygga ihop de  :)
Ser ju ut och bli najs me BMW framvagn
Jo lite mätande och klurande krävs för att få ihop det :P

Tack! Hoppas det gör tillräcklig skillnad på körkänslan för att det ska kännas värt arbetet ;D

4
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 17/2-19
« skrivet: februari 17, 2019, 21:22:48  »
Sen putsade jag bort en jävla massa underredsmassa och svetsade dit tvärbalken och efter det knyta ihop lollipop-fästet med denna nya tvärbalk.

Bara kvar att putsa till svetsarna, måla och rostskydda både invändigt och utvändigt i mina nya plåtar :)

Men detta var allt jag hann i helgen, hade bara tid att städa ihop allt man dragit fram för ombyggnationen.
Så nästa helg är det full fart igen ;)

5
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 17/2-19
« skrivet: februari 17, 2019, 21:19:24  »
Efter några minuters funderande bestämde jag mig för att bygga en tvärbalk att knyta ihop med längsgående balk och "lollipop"-fästet.

Gjorde först en snabb mall av ett gammalt flingpaket tills jag blev nöjd med passformen.
Sen en snyggare mall i papper med tillhörande flikar för att punktsvetsa genom, detta för att bygga liknande original.
Sen när pappersmallen passade bra så blev det att kopiera denna i plåt ::)

Gjorde två likadana balkar i 1mm tjock plåt då jag behöver till vänster sida också.

6
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 17/2-19
« skrivet: februari 17, 2019, 21:15:59  »
Kom sen efter lite klurande på att för att få bärarmen i rätt vinkel så räcker det att vänta på "lollipopsen" så att bulthålen pekar inåt mot mitten av bilen istället för utåt mot längsgående balk då det endast är fästet som annars måste sänkas in i längsgående balk.

Så bankade loss lollipopsen på båda bärarmarna och satte vänster på höger sida och höger på vänster sida för att få vinkeln på bulthålen rätt och bankade på dom så att dom pekade åt andra hållet jämfört med original-E36.

Kapade sen ut bitar i 6mm tjockt stål och gängade m10x1,25 för att kunna använda 360ins original fingängade m10or som original håller fast skålen för reaktionsstaget.

Sen monterade jag tillbaka höger bärarm i bilen, märkte att jag behövde banka in en grop ca 5-10mm djup i längsgående balk för att få hjulet centrerat i hjulhuset.
Svetsade sen dit fästet för bakre bussningen, blev helnöjd med placeringen men inte med stadgan då golvet i bilen flexade när man slet lite i bärarmen.

7
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 17/2-19
« skrivet: februari 17, 2019, 21:07:14  »
Provmåttade lite för att se så att det går att få hjulet i rätt placering i hjulhuset, blev 3st plankor framför och bakom hjulet = centrerat :)
Och hjulet hamnar i mitt tycke helt perfekt placerat i hjulhuset, just innanför den ca 3cm breda skärmkanten.

8
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 17/2-19
« skrivet: februari 17, 2019, 21:04:20  »
Men på plats kom framvagnsbalken till slut så kunde då provmontera en E36-bärarm.

Såg vid en första anblick ut att passa så gott som perfekt, men visade sig att bärarmen blev lutad för mycket nedåt så den bottnade i kulleden.
Detta för att "lollipopen" tar i längsgående balk, måste isf göra en försänkning i balken på några centimeter för att få plats.

9
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 17/2-19
« skrivet: februari 17, 2019, 21:00:42  »
Ja ännu en helg med byggande i full fart ;D

Började med att svetsa 99% färdigt undersidan av framvagnsbalken och demonterade den sen från jiggen för att gå vidare med provmontering innan färdigställning av balk.

Visade sig sen att jag var tvungen att ta bort täckkåpan vid svänghjulet som skruvar i spängkåpan och kapa ur  framvagnsbalken en bra bit för att allt skulle passa.
Förhoppningsvis har SFRO inga invändningar mot detta då bilen ska registreras i framtiden, annars så kommer nog jiggen få komma till användning igen.

10
Projekt / SV: Volvo 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel
« skrivet: februari 17, 2019, 20:52:37  »
Ja ibland så lyckas man hitta dom perfekta grejjerna, nästan så man kan tro det är modellanpassat ;D

11
Projekt / SV: Volvo 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel
« skrivet: februari 17, 2019, 11:15:27  »
Ja bara man ser tydligt tempen så räcker det att kasta ett öga ibland, eller be passageraren hålla koll :P

Tack för länken :)

12
Projekt / SV: Volvo 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel
« skrivet: februari 17, 2019, 11:00:19  »
Såpass smart avgastempmätare :) Var hittar man en sådan?
Passar ju in bra med den resterande gröna mätarbelysningen i dessa bilar :)

13
Projekt / SV: Volvo 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel
« skrivet: februari 17, 2019, 10:40:19  »
Fint med 3,27:1 :) varvar då 2500rpm i 110 om jag inte minns fel, hade sån diff i 345an.

Är det den med digitala gröna siffror som är avgastempmätaren? Vad gör knapparna?

14
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« skrivet: februari 13, 2019, 16:46:07  »
Jo genvägar blir oftast senvägar vid bilmodifiering så alltid bra att göra ordentligt på en gång :)

15
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« skrivet: februari 13, 2019, 10:59:21  »
Tackar för dom fina orden :D

16
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« skrivet: februari 11, 2019, 05:56:52  »
Tackar!

Tanken från början var egentligen att kapa loss framändan från en skrotad 300 och bygga jigg av men var inte mycket krångligare att bygga från scratch :)

17
Projekt / SV: Dragracing 343
« skrivet: februari 11, 2019, 05:52:15  »
Grattis till godkänd bur :D

Verkar som att du snart är färdig med plåtarbetet :)

18
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« skrivet: februari 10, 2019, 21:27:42  »
Jo när man tycker bilarna inte är tillräckligt bra original och det är få som gör större modifikationer så får man hitta egna vägar för att bygga bilen "rätt" ;)

Tackar!

19
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 10/2-19
« skrivet: februari 10, 2019, 20:35:03  »
Alla modifikationer görs med 3mm varmvalsat stål och plattorna som bultas mot karossen förstärks vid fästhålen.
Mätt med skjutmått är org-balken 2,3mm tjock vid fästbultarna och den varmvalsade plåten 3,3mm tjock så eftersom original har hållt i 31år lär min ombyggnation hålla ännu bättre ;D

Ena sidan blev nästan klar måste bara knyta ihop rörbitarna jag förstärkt fästhålen med mot balken men ville göra färdigt grundstommen på båda sidor först innan jag gjorde kväll :)

Nästa helg blir det att bygga den helt färdig och slipa till allt snyggt och måla innan balken monteras in i bilen :)

20
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 10/2-19
« skrivet: februari 10, 2019, 20:29:02  »
Sen satte jag tigersågen i E36-balken och tog bort lite material för att kunna montera den i jiggen :P

Fick kapa ytterligare litegrann innan jag började kapa till plåtbitar för att bygga om balken med.
Och eftersom 360-balken är sned från fabrik så kommer även denna balk bli det, tänker inte lägga kraft på att justera till 1cm då jag vet att bilen gick bra efter vägen sen innan.

21
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 10/2-19
« skrivet: februari 10, 2019, 20:24:21  »
Monterade efter det 360-balken och stagade så att styrväxelfästpunkterna håller sig exakt.

Sen gjorde jag stålplattor som jag borrade och svetsade muttrar i, dessa simulerar då karossens fästpunkter i jiggen.
Efter det så kopplades fästpunkterna ihop med ett ramverk.

Gick åt just över 2m 25x25x1,5mm stålrör för att bygga jiggen.

När då jiggen var färdig så punktades den fast på mitt svetsbord för att den ska sitta fast och tog sen loss 360-balken. Blev lite krångligt att få ut eftersom karossens fästpunkter sitter i en vinkel jämfört med e36-styrväxelns, men efter lite pillande gick det.

Jag upptäckte även att 360-framvagnbalken är inte symmetrisk, ena bärarmsbulthålet är 1cm längre ner än det andra.
Riktiga precisionsbyggen dessa 300or ::)

22
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 10/2-19
« skrivet: februari 10, 2019, 20:18:00  »
E36-balken bultas med långa M12or genom stadiga stålhylsor insvetsade i balken.
360-balken bultas med relativt korta M10or och klämmer bara fast den pressade 2,5mm tjocka plåten mot karossen,

Slängde sen ner båda framvagnarna på golvet och monterade bärarmarna.
ca 30-35mm längre ut kommer spindeln med E36-balk och bärarmar jämfört med 360ins vilket är ganska precis det som behövs för att få neutral camber på framhjulen :)

Började sen bygga jiggen, gjorde först fästpunkterna till styrväxeln med hjälp av E36-balken.

23
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 10/2-19
« skrivet: februari 10, 2019, 20:13:56  »
Nu så börjar det byggas lite här igen :D

Tog in min bil igår efter vi var färdig med brorsans 360 för denna gången.
Rev sen ut framvagnsbalken ur min 360 och kastade upp den på arbetsbänken tillsammans med E36-framvagnsbalken för lite jämförelse för nu jävlar ska det byggas om ;D

Dom är fruktansvärt lika i både vinklar och dimension, E36-balken är dock fruktansvärt mycket stadigare.

24
Projekt / SV: Sixlar's Volvo 360GLT -83
« skrivet: februari 10, 2019, 20:07:46  »
Jo är ju riktigt bra pengar för en sån och verkar kyla riktigt bra för sin storlek :)

25
Projekt / SV: Sixlar's Volvo 360GLT -83
« skrivet: februari 04, 2019, 19:17:09  »
Tackar!

Luftstyrningen begränsar inte luftflödet till kylaren, den stänger för så att luften inte kan passera bredvid kylaren.
Luft vill alltid ta lättaste vägen och bredvid kylaren är lättare än genom kylaren ;)

Luftstyrningen är alltså bara en plastbit som är klippt till så att den täcker för allt runt kylaren förutom cellpaketet som är helt öppet mot inkommande luft, blir även senare att fixa luftstyrningar som håller tätt mot fronten också så att precis all luft som kommer in framför kylaren måste passera genom den.

26
Projekt / SV: Sixlar's Volvo 360GLT -83 Update 3/2-19
« skrivet: februari 03, 2019, 21:40:22  »
Byggde sen fästen till kylarfläkten och kopplade in denna.
Ett av fästena blev en 13,5cm lång rörbit fastsvetsad inuti stötfångaren, denna rörbit styr mot piggen på fläktkåpan och trycker den tight mot kylaren, tyvärr ingen bild på det fästet.

Sen fyllde vi kylarvätska och kollade efter läckage. Fick dra åt slangklamret till övre kylarslangen mot kylaren och sen var det tätt :)

Motorn är kanske lite piggare nu, låter åtminstone mindre plågad när den mekaniska fläkten är bortplockad. Däremot så märks det tydligt på tomgången när fläkten startar trots att den bara drar 11A :P

Blev några videos också.
Gassvaret:
https://youtu.be/cwu4YOBls6Q

Kylarfläkten startar filmat i motorrummet. Fläkten startar vid 1:26 och tar 28sek att kyla ner från 92°C då termokontakten aktiverar relät ner till 87°C då termokontakten slår ifrån
https://youtu.be/3zdOFfTPjcE

Kylarfläkten startar filmat på tempmätaren. Fläkten startar vid 1:26. Syns på tempmätaren att den sjunker då fläkten startar, sitter 87°C termostat i denna motor.
https://youtu.be/BDB2NjlPwE0

Och det var allt för denna helg, nästa helg är tanken att byta inlopssnippeln på 044an från en 8mm slanganslutning till en 12mm slanganslutning. Förhoppningsvis löser detta problemet att pumpen ibland skrålar som att den suger luft.
Blir även att knåpa ihop någon simpel plåtbit att fästa pumpen i istället för slangklammer i balken som den sitter med nu ::)

27
Projekt / SV: Sixlar's Volvo 360GLT -83 Update 3/2-19
« skrivet: februari 03, 2019, 21:29:45  »
Byggde sen ihop ett väldigt simpelt fäste till expansionkärlet. Inte alls noga hur det ser ut på denna bil då den ändå ser så risig ut ;)

28
Projekt / SV: Sixlar's Volvo 360GLT -83 Update 3/2-19
« skrivet: februari 03, 2019, 21:26:40  »
Här så tog vi en kort paus från kylarbytet och bytte styrväxel.
Ni kanske ser vilken som har suttit på denna bil sedan 1983 och ca 40k mil och vilken som kommer från min 88 som gått 24k mil ::)
Gummiskivan är totalt slut på 83ans styrväxel samt yttre styrleder är glappa, därför bytte vi hela styrväxeln istället då 88ans styrväxel hade fräsch gummiskiva och nya styrstag samt damasker.

Sen satte vi ljus på tillvaron med min nyköpta motorhuvslampa och hittade plats för 740-expansionskärlet och byggde ihop en slang mellan kylare och kärl med halva 360-expansionskärlslangen och halva 740-expansionskärlslangen och en rörbit som skarv i mitten :)
Kärlet ryms perfekt mot vänster fjäderbenstorn och har någon centimeter till godo mot motorhuven.

Bytte även jordkabel då original jordfläta var väldigt dålig. Hittade då en 740 jordkabel i mina gömmor, precis rätt längd samt med motorjord och chassijord i samma. Flyttade även chassijordpunkten från den rostiga batterihyllan till en av skruvarna till luftmängdmätar-tornet.
Tur man har mycket skrot sparat från diverse bilar ;D

29
Projekt / SV: Sixlar's Volvo 360GLT -83 Update 3/2-19
« skrivet: februari 03, 2019, 21:17:29  »
Knåpade ihop lite snabba fästen. 2st fästen på ovansida där ett av dom skruvas fast med huvlåsets skruvar och det andra sitter med en nitmutter i kylarbalken.
På undersidan är det bara 2st 90° vinkelbitar som svetsats fast i frontbalken.

Avluftningsanslutning finns ej på denna kylare så den löste vid med en 1/8" npt givaradapter från biltema och kolkanister nippeln från ett 740 insug då denna nippel är 1/8" npt och 6mm slanganslutning.
Kapade sen av övre kylarslangen, den fick även kortas en bit för att få dit givaren samt få slangen från termostathuset till kylaren.

Nedre kylarslangen kapade vi sen av lite grann på men när vi monterade en Biltema universal-termokontakt med M22x1,5 gänga så blev det tight.
Hittade då i mina gömmor en nedre kylarslang från en 240 som kapades ner ca 20cm innan den blev perfekt ;D

Brorsan fixade även en avskärmning/luftstyrning till kylaren av ett gammalt skrivbordsunderlägg.

30
Projekt / SV: Sixlar's Volvo 360GLT -83 Update 3/2-19
« skrivet: februari 03, 2019, 21:10:55  »
Hämtade då fram Skoda Felicia kylaren som brorsan köpt för 275kr på Autodoc :P

Totalmåttet på denna kylaren är samma som cellpaketet på 360-kylaren fast Skoda-kylaren är 32mm tjock medan denna 88as 360 kylare är endast 20mm tjock.
Skoda-kylaren är byggd så att kylvätskan åker genom kylaren i 3st "våningar", dvs kylvätskan åker fram och tillbaka i kylaren innan kylvätskan kommer ut.
360-kylaren så flödar kylvätskan bara rakt igenom från ena sidan till andra på hela höjden, inte alls effektivt.

Skoda-kylaren är även i aluminium som kyler bättre än mässing som 360-kylaren är byggd av.

Både jag och brorsan litar därför på att denna kylare kommer klara av att kyla B200an :)

Måttade sen dit kylaren lite snabbt, den ryms innanför frontplåten och går jättelätt att bygga fästen då den går att montera med 4st M6-gummikuddar från biltema.

31
Projekt / SV: Sixlar's Volvo 360GLT -83 Update 3/2-19
« skrivet: februari 03, 2019, 21:01:50  »
Putsade ren och värmde med min lilla gassvets från Jula och började löda.
Kollade sen om det vart tätt, det blev det inte så fick löda en gång till.
Kollade sen hela kylaren och hittade då läckage på övre kylaranslutningen samt mellan gavel och cellpaket.
Försökte då göra en tillfällig fix och löda kylaranslutningen bara, men tog slut syrgas i gassvetsen så såg då det som ett tecken på att ge upp på denna kylaren.

32
Projekt / SV: Sixlar's Volvo 360GLT -83 Update 3/2-19
« skrivet: februari 03, 2019, 20:56:54  »
Update!

I helgen så vart det inte att göra det som var planerat :P Hade planerat att bara byta styrväxel och slangnippel på 044-pumpen men blev istället att byta till Skoda Felicia-kylare  ::)

På Lördag så möttes vi av en pöl med kylarvätska på garagegolvet :( Har ju märkt tidigare att kylaren ej håller tätt så nu blev vi less och rev ut kylaren ur bilen.
Såg då väldigt tydligt att det läcker från påfyllningsanslutningen på kylaren samt märkte att anslutningen satt lite lös. Vid närmare titt så ser man att anslutningen har lossnat på ena sidan.

33
Projekt / SV: Volvo 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel
« skrivet: februari 03, 2019, 20:38:55  »
Bara köra utan ljuddämpare säger jag, turbon ska höras tydligt på en turbodiesel ;D

Spännande att byta lager i momentröret, skulle behöva göra det på brorsans 360 som gått ca 40k mil för dom låter fruktansvärt illa :-X

34
Projekt / SV: Sixlar's Volvo 360GLT -83
« skrivet: januari 30, 2019, 05:23:59  »
Jo ibland blir man förvånad över vad som passar  :D

35
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« skrivet: januari 30, 2019, 05:22:00  »
Jo låter lagom för att slippa sura miner :P
Hehe ja det är lite väl högljutt ;D

36
Projekt / SV: Sixlar's Volvo 360GLT -83 Update 27/1-19
« skrivet: januari 27, 2019, 21:10:36  »
.

37
Projekt / SV: Sixlar's Volvo 360GLT -83 Update 27/1-19
« skrivet: januari 27, 2019, 21:09:57  »
Länge sedan sist, bilen har stått och blivit lagom snöig och isig. Tur det är avsevärt mycket mindre snö här uppe än förra året i allafall :P

Idag så tog vi in bilen, fick slita loss den med Passaten då den frysit fast i backen samt blivit ca 1dm packad snö runt bilen.

Sen fick den stå och tina av i någon timme innan vi monterade Saab 9000 torkararmar fram, detta för att jag hade 2st liggandes och för att dom har kraftigare fjäder så det blir mer tryck mot rutan så torkarbladen torkar bättre.

Sen så hämtade vi in 440 fälgarna som vi krängt på 175/65-15" dubbdäck på och monterade.
Fram så masserades fjäderskålarna med en mini-slägga, fick banka upp dom ca 5mm längst ut mot hjulen för att det inte skulle ta i.

Sen när hjulen bak ändå var loss så monterades nya bromscylindrar i trummorna då ena kolven i dom gamla hade rostat fast. Sen lufta bakbromsarna innan bakhjulen skruvades på.
Monterade även nya hjulmuttrar från Biltema som brorsan fått gratis, väldigt långa är dom så hade vi haft centrumkåporna till fälgarna hade det inte passat :P

Men vinterhjulen passade faktiskt bra och såg bättre ut än förväntat :)

38
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 27/1-19
« skrivet: januari 27, 2019, 20:59:00  »
Nu så blir det en kort update.
Motivationen att bygga på bilen är låg pga yttertemp på -20-25°C, blir då väldigt kallt på betonggolvet i garaget så känns tungt att ligga under bilen :'(

Däremot så har jag vänt på bilen, filmat ljudet på nya avgassystemet med min nya videokamera och sen kikat på hur mycket längre bärarmar som behövs för att få till cambern fram.

Börjar med video på ljudet. Märker att mikrofonen i videokameran är av sämre kvalitet än förväntat och bildkvaliteten är också den lite undermålig men får prova filma med högsta kvalitet nästa gång.
Bilen är i alla fall väldigt tyst nu, dånar inte i kupén alls längre :) Lite väl tyst kanske då den låter som en original 740 ::) Men då målet är sleeperbil så är det perfekt :D
https://youtu.be/GTi5jI8q2bY

Sen det jag gjort efter det är som sagt att kika på hur långa bärarmar som behövs för att få rätt camber.
Om jag justerar topplagringen till noll camber, dvs mitt i justeringen så måste bärararmarna förlängas 7cm :o
Med maximal camber på topplagringen så behövs endast 3,5cm längre bärarmar för att få ca 1° negativ camber med bilens vikt på hjulen.

Har då måttat att om jag skulle lyckas bygga dit e36-framvagnsbalk och e36-bärarmar så får jag därigenom en breddning på ca 3-3,5cm och om jag skulle gå ett steg till med e36-framvagnsbalk och e46-bärarmar så får jag en breddning på ca 5-6cm, vilket vore perfekt :)
Gäller då bara att komma på en bra lösning på att få dit e36-framvagnsbalk på bilen, funderar på att kapa till plattor i 8mm tjockt stål att bulta mot karossen för att sedan kapa av e36-balken och svetsa fast mot plattorna och sen bygga fästen i karossen för "lollipopsen".
Men har tänkt klura på det och eventuellt genomföra det då det blir lite mildare temperaturer.

Monterade sen ihop fronten och monterade ny nummerplåt fram för att sen köra ut min 360 och köra in brorsans 360.

39
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« skrivet: januari 14, 2019, 05:58:32  »
Tackar :)

Jo konat ner till 2" vid bakaxeln så hoppas att det går fritt, får emellan ett brytskaft som är ca 1cm tjock mellan bult på reaktionsstaget och avgasröret.

Jajemän precis den sprutan jag rekommenderar :)

40
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 13/1-19
« skrivet: januari 13, 2019, 21:12:59  »
I samband med att dragkroken monterades så monterades stötfångaren igen då dom har 4st gemensamma skruvar.

Sen så meckade jag ihop ett nytt bakre avgassystem som förhoppningsvis blir tyst och inte tar emot bakaxel eller reaktionsstaget.
Fick en begagnad Volvo 740-slutljuddämpare av en polare som passar nästan perfekt.
Fick banka lite lätt på ljuddämparen för att den inte skulle slå mot bladfjäderfästet och bocka om 740-avgasupphängingen och svetsa på en upphängning i bakkant.
Fixade även ett utblås som är lagom nedåtvinklat :)

Målade det sen med svart värmefärg.

Efter det var klart så sprutade jag in totalt 1L hålrumsskydd inuti karossen, sprutade in överallt där jag kom åt.

Men Biltemas rostskyddspruta är inte att rekommendera, köpte en sådan då jag vill ha en spruta för tröskelskyddsmassa och en för hålrumsskydd men slangen för att spruta hålrumsskydd som följer med biltemas är stenhård och kommer knappt ut något rostskydd genom den.
Med slangen från Julas rostskyddspruta på biltemas spruta fungerade det helt OK dock känns biltemas väldigt mycket billigare/sämre kvalitet och har ej volymjustering vilket Julas har.

Så ska ni köpa rostskyddsspruta så köp Julas istället för Biltemas. Däremot så funkar biltemas 1L burkar med rostskydd prima.


Passade även på då baklyktorna var lösa att rengöra och klarlackera dom, dom ser då nu ut nästan som nya :D

Till sist så monterade jag tillbaka baklyktorna och nummerplåten, sen var det dags för middag och då är det även slutmeckat för helgen så man hinner vila lite grann i alla fall ::)

Sidor: [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... 84