Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - simlar

Sidor: [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... 89
1
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« skrivet: oktober 15, 2020, 08:12:42  »
Jo riktigt skönt när det visar sig vara enkla fel :D

2
Projekt / SV: Volvo 360GL "Redline" 1,9 m-TDI
« skrivet: oktober 04, 2020, 23:01:43  »
Ja till 150hp är K24an mer än tillräcklig :P

Kan som exempel berätta att jag bänkade 244an i fredags till 139hp/339Nm på naven med M51D25 och original TD04-13T ;D
1,4bar laddtryck trots wastegate är fullt öppen vid 1bar.

3
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« skrivet: oktober 04, 2020, 22:35:51  »
Tackar!
Har väntat länge på att få provköra den men Äntligen! blev det :D

Jo måste få till det för att annars är SFRO-reg bara att glömma då det inte räknas som trafiksäkert med någon centimeter toe-ändring vid fjädring :-X

4
Projekt / SV: Volvo 360GL "Redline" 1,9 m-TDI
« skrivet: oktober 04, 2020, 22:33:47  »
Ja då brukar dom sota med påställd pump när man belastar dom lite på låga varv.

Så pass till och med :o
Håller med om att det kan räknas som antik konstruktion.

Vad är effektmålet?
Rotorpumps-TDI verkar inte hålla för  så värst mycket över 200hp utan då bör man satsa på en PumpeDuse bottendel som verkar hålla för över 400hp.

5
Projekt / SV: Volvo 360GL "Redline" 1,9 m-TDI
« skrivet: oktober 04, 2020, 22:17:14  »
Tänk på att en diesel går kallare när den går snålt så egentligen säkrare att köra med mera luft/laddtryck istället för att den konstant sotar :)

K24 kan vara lite väl stor kanske, men lär ju märkas ;)

6
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« skrivet: oktober 04, 2020, 22:10:57  »
Har även under veckan klurat på mitt bump steer problem och kommit fram till att det mest troligt är bärarmarna som sitter i fel vinkel.

Så om ni har en E36 eller känner någon med en E36 får ni gärna mäta hur långt det är mellan bärarmarna bakre spets (se bild).
63cm C-C på min bil men tror dom ska ihop mer.

Varför jag tror det är bärarmarnas vinkel som gör det är för att jag har ju hjulet centrerat i hjulhuset där jag vill ha det och jag blev då tvungen att flytta fram styrväxeln 5cm för att den skulle linjera med fästet för yttre styrled.
Tanken är ju då att jag även behöver flytta fram bärarmarnas infästning 5cm och sen vrida in dom så hjulet hamnar i centrum i hjulhuset igen.
Men jag vill gärna ha måttet för att dubbelkolla innan jag börjar bygga om något mer i framvagnen.



Det var allt för denna gången, nästa vecka blir det förmodligen att bygga elsystem hela helgen :)

7
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 4/10-20
« skrivet: oktober 04, 2020, 22:02:56  »
Sen sänkte jag ner bilen på hjulen igen och backade ut bilen.
Gick helt smärtfritt :)

https://youtu.be/if9viBKX6uA


Lät sen bilen stå på tomgång tills den var uppe i arbetstemp för att lufta kylsystemet, lufta styrservon och kolla efter läckage.

Tomgång på 900rpm och hela bilen vibrerar kraftigt, mjukare motorkuddar är ett måste för att kunna njuta av bilen sen när den ska börja nöjesköras.

Sen när jag fyllt på lite kylarvätska och ATF  i servon och konstaterat att det inte är några läckage och att kylarfläktarna fungerar så blev det en kort provkörning.
Bilen är fruktansvärt trött ::)

Men drivningen fungerar fint och fjädringen fungerar dock något stötig, men är ju en sportbil så :P
Har ett problem kvar att lösa i vilket är en backspärr då man får väldigt försiktigt växla från 1an till 2an då backväxeln är till vänster om 2a växeln.

https://youtu.be/k-UpnhiBLjg


Sen tvättade jag av bilen utvändigt, var välbehövligt ;D
Passade även på att städa inne i garaget, var dags för länge sedan men inte kunnat pga bil ståendes ivägen ::)

Körde sen in bilen igen och fortsatte klura på elsystemet.
Kom fram till att blinkers, vindrutetorkare, kupéfläkt och ljusvred blir enklast att ta från original kabelhärvan, så blev att klippa loss dessa och lägga in i bilen.
Blinkers kablaget räcker till utan problem trots flyttad varningsblinskerknapp :)
Kupéfläktkablaget är till och med för för långt från fläktens sida eftersom jag flytta fläktens kablage så det kommer in genom original motorstyrningsgenomföring.

8
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 4/10-20
« skrivet: oktober 04, 2020, 21:46:47  »
Sen var det dags att ta ner lådan för att försöka hitta varför den inte frikopplar ordentligt.

Kikade och kunde inte se att något var galet.
Måttade lite och urtrampningslagret sitter helt korrekt, när slacylindern är helt intryckt så tar den precis mot solfjädrarna på tryckplattan.

Men när jag måttade hur långt det är från solfjädrarna ner till botten av ingående axels stödlager och jämförde sen på lådan hur långt ut ingående axel sticker ut från urtrampningslagret så visade det sig att stödlagret inte är inpressat nog långt.
Skiljde ca 3mm, dvs ingående axel bottnar i stödlagret och snurrar då med svänghjulet även när man trycker in kopplingen.
Så löst problemet genom att knacka in stödlagret i svänghjulet 5mm och monterade tillbaka lådan igen.

Nu så frikopplar den som den ska ;D

9
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 4/10-20
« skrivet: oktober 04, 2020, 21:39:56  »
Update!

Börjar som vanligt med nyinköpta delar :P

Fick hem min VW magnetventil från Skruvat.se och monterade den direkt.
Passar fint men funktionen är ändå inte så som jag vill ha den, visst motorn stängs av men kan ibland kräva att jag varvar upp motorn för att bygga ordentligt med vakuum innan den orkar stänga av motorn.


Det andra paketet jag hunnit få är 2st säkrings-/reläboxar från kina, väntat otåligt i ca 1månad på dom.
Tanken är att montera ena boxen i handskfacket, detta för att lätt komma åt säkringarna och reläna.
Andra boxen vet jag inte om jag kommer behöva använda, tror det kan räcka med 5st relän. Däremot behöver jag fler säkringar så blir att beställa någon vettig säkringshållare också.


Jag har även hittat plats för min avgastempmätare. Flyttade varningsblinkersknappen till bakom växelspaken och satte avgastempen uppe vid luftutblåsen.
Har en likadan mätare i min 244a och den fungerar klockrent, dock lite långsam sensor men annars 100% nöjd :)

10
Projekt / SV: Volvo 360GL "Redline" 1,9 m-TDI
« skrivet: oktober 04, 2020, 21:23:56  »
Härligt att du och bilen äntligen fått flytta in i ditt nya hem :)

Soppa ser du ut att ha gott om med tanke på svartröken så mera laddtryck krävs ;)
Dieslar vaknar ju inte förrän efter 1bar 8)

11
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« skrivet: september 28, 2020, 19:33:09  »
Jo jobbigt när man trodde allt var klart, men är väl sånt som händer när man bygger special :P

Förhoppningsvis inte länge kvar tills dess :)

12
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 28/9-20
« skrivet: september 28, 2020, 17:19:35  »
Kopplade in ett provisoriskt huvudrelä.
Kablaget ser väldigt fint ut på passagerarsidan ::)


Sen blev det att ställa ner bilen på marken för att försöka köra ut den ur garaget för egen maskin :D

https://youtu.be/yEEdyTqVowg


Men lyckan blev kortvarig...
Kopplingen frikopplar inte tillräckligt av någon anledning så får inte i växlarna, ändå har jag testat funktionen flera gånger genom att vrida på kardanen för hand.
Visade sig dock att det bara är på 4-5-6an som man orkar vrida kardanen för hand när kopplingspedalen hålls nere och går lättare att vrida kardanen för varje högre växel.
1-2-3-R så orkan man inte vrida kardanen alls precis som att kopplingspedalen inte vore nertryckt.

Hydrauliken är inte problemet i alla fall då det är W203 slavcylinder och W203 huvudcylinder, dvs matchande cylindrar.
Huvudcylindern har full slaglängd.
Misstänker att jag antingen måste shimsa urtrampningslagret pga enkelmasse kopplingssatsen eller att stödlagret för ingående axel kärvar.

Så växellådan måste tas ner igen :(

Visade sig också att N75-ventilen inte fungerar för avstängning.
Först tänkte jag att det var så att vakuumet inte räckte till så byggde en adapter för att ersätta backventilen på bromsservot och montera en backventil på slangen nära vakuumpumpen, på så sätt fungerar bromsservot även som vakuumbehållare.
Men det hjälpte inte heller.
Testade då ventilen med hjälp av en handvakuumpump och det visar sig att det sitter en backventil i ATM-anslutningen och VAC-anslutningen, dvs går inte koppla ventilen baklänges.
Lösningen på det blev att beställa en VW laddtrycksventil till 1,8T-motorn, denna ventil är bara en klassisk laddtrycksventil (fungerar på samma sätt som en MAC-ventil) och ska då fungera så som jag vill.


Det var allt för denna gången :)
Bilen står på pallbockar igen i väntan på att riva lådan nästa helg för att försöka åtgärda kopplingsproblemet.

13
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 28/9-20
« skrivet: september 28, 2020, 17:07:21  »
Bytte sen termostaten och fyllde upp kylsystemet igen.
Original Mercedes-termostat, så var nog dags att byta ::) Termostatens gummitätning var torrsprucken överallt.

Kopplade sen in N75-ventilen på riktigt.

Kopplade in kylarfläktarna.
Termokontakten bara provisoriskt inkopplad.

14
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 28/9-20
« skrivet: september 28, 2020, 17:02:53  »
Update!

Börjar med paket som vanligt.
Biltema hade till slut fått in sin kortaste ovala 3" ljuddämpare så skyndade mig att köpa en sådan, blev även köpa bränslenivåmätare, bränslenivågivare och vattentemperaturmätare.
Köpt 2st säkringshållare för Maxi-säkring, 2st säkringar och oisolerade kabelskor på Swedol
Hann även få hem en termostat och växellådsolja från Trodo.

Började med att koppla in maxi-säkringshållarna.
1st mellan plusplint och glödrelä.
1st mellan plusplint till huvudrelä.
Missade tyvärr fota detta.

Sen har jag ju ett problem, det är att all ström förutom startmotorsignal från ström när man drar på starten.
Jag vill ju hålla igång bränslepump och avstängningsventil både på KL15 och KL50.
Brorsan kom då på lösningen att montera en diod mellan KL15 och KL50 bakom tändningslåset.
På så sätt skickar KL15 ut ström till huvudrelä med tändning på utan att skicka bakvägen till KL50 och på startmotorläge skickar KL50 ut ström till startmotor och in till KL15 på tändningslåset :)


Efter detta blev det att montera kontakter till varningslamporna i mätarhuset.
Biltemas "AMP"-kontakter.

15
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 20/9-20
« skrivet: september 20, 2020, 21:42:56  »
Till sist så knåpade jag ihop en liten bit av avgassystemet. Använde mig av ett 3" multirör från biltema där jag använde främre halvan av röret för att gå över växellådsbalken men sen gå ner under stödlagerhållaren.
Detta för att få avgassystemet så långt ifrån marken som möjligt.

Väldigt provisoriskt i framkant så det är eventuellt ett litet avgasläckage mellan 3" röret och Mercedes original 2" främre rör ::)


Tyvärr hade Biltema slut på kortaste 3" ovala ljuddämparen så bakre halvan av avgassystemet får tyvärr vänta ett tag.


Det var allt för denna helg.
Nästa helg blir det att byta termostat, fylla olja i växellådan och sen fortsätta med elsystemet :)

16
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 20/9-20
« skrivet: september 20, 2020, 21:36:56  »
Drog sen 2st kablar till N75-ventilen och monterade en Volvo 940 jordplint på rattstången så har jag mer än tillräckligt med jordpunkter bakom mätarhuset ;)


Under tiden jag meckade i bilen så knåpade brorsan ihop mätarhuset :D
Jag hade måttat lite galet så vi fick kapa ner mätarhuset på höjden lite, förhoppningsvis kommer det ändå gå att få plats med 2st 52mm mätare på vardera sida av 85mm mätarna.

17
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 20/9-20
« skrivet: september 20, 2020, 21:32:08  »
Update!

I helgen blev det inte jättemycket gjort, men lite grann hanns med iaf :)


Började med att bygga ihop ett T-kors för vakuumet och monterade en N75-ventil (VW TDI laddtrycksstyrningsventil) på fläktpaketet.
Drog sen lite slangar till N75-ventilen.
En slang mellan pump och ventil och en slang mellan vakuum T-torset och ventilen.

Eftersom jag vill koppla vakuum till insprutningspumpen när tändningen slås av kopplar jag N75-ventilen "baklänges".

N75-ventilen har 3st anslutningar.
Översta är ATM = atmosfär.
Mitten är VAC out = vakuumutgång
Längst ner är VAC in = vakuumingång.

Original så när ventilen är avstängd är "VAC out" ansluten till "ATM" och när ventilen är påslagen är "VAC in" kopplad till  "VAC out".
Jag har nu istället låtit "VAC in" vara öppen till motorrummet och "ATM" är kopplad till T-korset.
Detta gör då att när ventilen är avstängd kopplas utgången till vakuum så som jag vill :)

Förhoppningsvis stannar motorn tillräckligt snabbt så det inte blir att den står och hostar när man stänger av tändningen, annars får det bli att montera en vakuumbehållare vid bromsservot så man säkertställer att det finns tillräckligt med vakuum för att motorn ska stängas av.

18
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« skrivet: september 14, 2020, 19:28:20  »
Jo mycket mer vibrationer från en diesel än en bensinare så man vill gärna ha lite mjukare kuddar för att slippa få vibrationsskador :P

19
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« skrivet: september 14, 2020, 18:49:22  »
Jo snart så går den att provköra några hundra meter på vägen utanför garaget :P

Ofta det råkar blir för stumt, men motorn sitter ju fast iallafall ;D

Tackar!
Bara kämpa på med din så får du snart gasa lite :)

20
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 13/9-20
« skrivet: september 13, 2020, 22:19:09  »
Nu var det väldigt nära dags för provstart :D

Fyllde i 20L diesel i fuelcellen, kopplade ström på förpumpen med testkablar och lät den pumpa ett bra tag under tiden jag kikade efter bränsleläckage.
Inga bränsleläckage syntes :)

Kopplade på batteriet och inget hände, tyder på att det inte är kortslutning någonstans :P

Duttade till på startmotorn med nyckeln, startmotorn aktiverades och drog runt motorn lite grann :)

Drog längre på startmotorn, motorn ryker lite men inget mer än så. Vägrar starta utan glödning, helt normalt för en förkammardiesel.

Försökte glöda men märkte att jag missat koppla in batteriplus till glödreläet ::)
Drog en 8mm2 kabel mellan plusplint och glödrelä.

Glödde i ca 10sek och drog på starten och motorn smällde igång direkt ;D

https://youtu.be/ppRS22b_ilI



Ropade sen på brorsan så fick han komma och köra bilen med hjulen upphissade medan jag kikade utanför bilen, 4ans växel på tomgång fungerade utan problem :)
Vibrerar däremot fruktansvärt i bilen på tomgång pga inget avgassystem men förmodligen främst pga för hårda motorkuddar. Hade mina misstankar att bakaxelstagen från en modern VW hade för hårda bussningar, tur dom var gratis.
Men blir att leta efter något bättre, mest troligt blir det att köpa och kapa sönder ett övre bakaxelstag från en 240 då det funkar klockrent som motorkuddar i min 244a med M51D25 :)


Sen efter motorstarten upptäcktes ett litet läckage...
Droppar kylarvätska från termostathuset.
Det värsta är att det var inget läckage innan jag tog ur motorn ur W202an och jag har inte ens rört termostathusets skruvar :-\
Men får då bli att köpa en ny termostat med packning så vet man att termostaten är i gott skick också :)


Allt för denna gång, nästa helg blir det att fortsätta med elsystemet ;)

21
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 13/9-20
« skrivet: september 13, 2020, 22:03:57  »
Började sen bygga bränslesystemet.

Började med att montera en förgasarpump i reservhjulsbaljan och sen dra slang och rör mellan fuelcell och pump.
Borrade 2st hål i baljan och monterade gummigenomföringar och drog sen igenom 2st bränsleslangar och kopplade ihop ena slangen till pumpen och andra slangen till ett kopparrör upp till returanslutningen på tanken.

Drog sen rör under bilen.
Returröret lödde jag fast en nippel på för att koppla in spridarreturen, trycket bör vara tillräckligt lågt så pass nära tanken så det inte påverkar spridarreturen.
Nippeln är ett bromsrör som jag "svarvat" ner till 3mm ytterdiameter med hjälp av en borrmaskin och en tång :P

22
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 13/9-20
« skrivet: september 13, 2020, 21:58:32  »
Under veckan har även brorsan knåpat ihop en riktigt fin panel med varningslampor :D
3d-printat hus, symboler utskrivna på fotopapper och ett kretskort med led-lampor samt en 1,2w glödlampa för laddningslampa tillsammans med ledlampa så den lyser lika starkt som övriga men ändå fungerar som laddlampa :)


Byggde färdigt servoslangen och fyllde servon med ATF-olja.
Inga läckage vad jag kan se, men blir ju inte så mycket tryck utan att motorn är igång.

23
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« skrivet: september 13, 2020, 21:51:39  »
Fuelcellen har tyvärr anslutningarna uppåt och inget skvalpskydd invändigt.
Men den kommer duga tills dess att jag investerar i en aluminiumsvets och lär mig svetsa alu så jag kan bygga om den så som jag vill ha den ;)

Knåpade i alla fall ihop 2st tankband till den då det inte är godkänt att bulta fuelcellen enbart med dom svetsade öronen, däremot så är montering med tankband som bultas i exakt samma hål som fästöronen godkänt av någon anledning ???

Saknas bara att införskaffa gummi att lägga mellan tankband och tank så är fastsättningen godkänd.
Sen krävs det även att bygga ett tankrör så jag får påfyllningen utanför bilen och till sist en kåpa över bränsletanken pga halvkombi.

24
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 13/9-20
« skrivet: september 13, 2020, 21:45:44  »
Fick även min beställning från MrTuning i veckan innehållandes ett oljekylarkit inkl slangar, an-kopplingar och en Mocal sandwich med termostat. Paketet innehöll även en AN6 PTFE anslutning och en 38L fuelcell :)

25
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 13/9-20
« skrivet: september 13, 2020, 21:43:40  »
Update!

I helgen har det varit full rulle igen ;D


Men börjar väl med veckans paket då.
Köpt lite grejjer på biltema, gummiklädda slangklammer, 2st reläsocklar (strålkastarkontakter ;)), 10m 7-polig släpvagnskabel.
Blev även på Jula att inhandla hålsågar för att kunna bygga mätarhus samtidigt som jag köpte annat som inte är relaterat till bilen.
Införskaffat även några presskabelskor.

Blev även så att jag beställde en GT28 kinaturbo i Söndags för 1000kr, skickades från Tjeckien med fri frakt och paketet hann komma fram till Luleå i Fredags före lunch :o
Köpte turbon bara för att ta wastegateklockan från den till att bygga extrern ALDA på OM601-pumpen, exakt samma wastegateklocka kostar av någon anledning 890kr+frakt i Sverige ???

Hade redan en kina-GT25 sen tidigare och även en TD04-13T som är tänkt som eventuell reggningsturbo.
Men man kanske skulle bygga trippelturbo istället 8) ::)

26
Projekt / SV: Dragracing 343
« skrivet: september 13, 2020, 17:42:57  »
Wastegatens placering är viktigt att den hamnar i flödets riktning, så som du förberett på bilderna ser ut som det borde funka riktigt bra  :)
Edit: Fast med lite mer fundering så känns det som att det bara bli två cylindrar som kan släppa ut avgaser genom den wastegateplaceringen.


Sett vissa som monterar wastegate rakt på sidan av ett rör (blir då i princip ett t-kors) och då krävs det litet avgashus så det blir mycket mottryck för att avgaserna ska vilja åka genom wastegate.
Avgaserna tar ju enklaste vägen och ogillar att ändra riktning.

27
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« skrivet: september 08, 2020, 06:00:55  »
Jo lite annorlunda regler med diesel och inte lika insatta sfro-besgubbar då dom flesta trimmar bensinmotor reggar med e85.

Kommer ändå bygga grenrör så det passar  oavsett turbo ;)

Gustav var lite tveksam till gt25 när jag skrev med han tidigare, han tyckte även jag skulle sätta i en om605 originalturbomotor istället för att förenkla reggning, men folk begör ju 15k+ för en komplett om605 turbomotor samt svårt få tag i.

28
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« skrivet: september 07, 2020, 20:22:38  »
Så är det :P

Reggningsturbo blir det en TD04-13T om inte SFRO godkänner en kina GT25.
Inte så vanligt regga ombyggt fordon med turbokonverterad dieselmotor så lite luddigt där vad dom godkänner eller ej.
Men på en bensinmotor är det ju minst 0,5bar laddtryck som gäller vid modifierad motor och en diesel vill ha mycket luft så med 0,5bar ladd på en GT25 blir det inte så värst mycket effekt ;)

29
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« skrivet: september 07, 2020, 19:53:24  »
Tackar!

Ja inte länge kvar nu känns det som, dock som sugmotor :P

30
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« skrivet: september 07, 2020, 18:17:26  »
Sen drogs 50mm2 pluskabel från batteriet ut till motorrummet.
Blev även en plusplint inne i bilen under instrumentbrädan för att hålla allt kablage så dolt som möjligt.
Saknar en batterikabelsko så kan inte koppla på plusen på startmotorn.

Drog färdigt alla kablar till tändningslåset och drog kablar till mätarhuset upp mot mätarhuset och kablar till säkringsbox mot handskfacket.
Planen är att sätta en universal säkrings-/reläbox i handskfacket för att enkelt komma åt elcentralen.

Tejpade sen allt kablage så snyggt jag kunde med tygtejp/kablagetejp.


Allt för denna gång.
Nästa helg bör jag ha hunnit få min bränsletank så blir då att montera den och bygga färdigt bränslesystemet för start av motor :D


31
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« skrivet: september 07, 2020, 18:07:14  »
Blev även att måla batterifästet och råkade måla lite runtomkring också i bagaget :P

Drog sen kablar från generatorn. B+ till startmotorns B+ och W samt D+ ut till "motorhärvan" som sen ska in i bilen.
Krävs fruktansvärt många kablar för denna motor ::)

Har 6st kablar i motorhärvan som ska in i bilen:
Startmotor aktivering
Oljetryckskontakt
Kylvätsketempgivare
D+
W (varvräknare, mäter på generatorn)

32
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 7/9-20
« skrivet: september 07, 2020, 18:00:59  »
Bytte till den nya huvudcylindern och luftade kopplingen och nu har jag fungerande koppling utan att det läcker bromsvätska ;D

Monterade sen ett 100A relä som glödrelä och kopplade in glödstiften på detta.

Sen klurade jag på batterimontering, kom fram till att mitt bakom baksätet blev lämpligast.
Svetsade då in lite vinkeljärn så batteriet sitter fast.

33
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 7/9-20
« skrivet: september 07, 2020, 17:56:42  »
Update!

Hann få min beställning från Skruvat innan helgen, kopplingshuvudcylindern kom till ombud kl 1400 i fredags :)

Var även förbi Biltema under veckan och köpte mig en batterilåda, förgasarpump och spolarvätskebehållare.

34
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 30/8-20
« skrivet: augusti 30, 2020, 21:56:05  »
Använder mig av 360ins original matning- och returledning som går i balken.
Har även dragit in en liten ledning, denna är till spridarreturen.

Varför måste spridarna ha en egen returledning då ???
Det är så att jag tänkt köra på det så kallade "SuperTurboDiesel"-receptet med trimmad radpump.
Med trimmad radpump vill man köra 1-1,5bar bränsletryck in i radpumpen för att säkerställa att den får tillräckligt med soppa.
Original så är spridarreturen kopplad på pumpreturen, men eftersom det då kommer bli 1-1,5bar tryck i både matning och retur i radpumpen så skulle det då även bli 1-1,5bar tryck i spridarnas retur.
Detta tycker inte spridarna om utan dom vill kunna skicka returbränsle utan något större motstånd och därför blir det att ha en separat returledning för spridarna.


Det var allt för denna gången :)

35
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 30/8-20
« skrivet: augusti 30, 2020, 21:48:42  »
Slängde på några ark silentcoat så är ju ljudisoleringen påbörjad i alla fall :P

Monterade en M40-växelspak på Mercedes-spakstället och även läderdamasken åkte på.
Borde bli lagomt diskret när inredningen är klar 8)

Drog sen lite bränsleslangar i motorrummet.
Nu när jag bestämt mig för en fuelcell i bagaget så kan jag ju börja dra lite bränsleledningar :)

36
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 30/8-20
« skrivet: augusti 30, 2020, 21:44:47  »
Update!

I helgen så blev det lite gjort på bilen igen :)

Började med att montera min Tygon 2375 slang för att koppla ihop bromsvätskebehållaren med kopplingsuhuvdcylindern.
Luftade kopplingen men visade sig då vara kraftigt läckage i huvudcylindern :-X
Så blev att beställa ny kopplingshuvudcylinder, borde få den till nästa helg.

Sen kapade jag bort batterihyllan i reservhjulsbaljan och lade igen hålet, detta eftersom det kommer bli en fuelcell i reservhjulsbaljan. Måttat lite och det kommer rymmas en 40L fuelcell i baljan men med några centimeter uppstick ur baljan.

37
Projekt / SV: Volvo 360GL "Redline" 1,9 m-TDI
« skrivet: augusti 30, 2020, 21:36:12  »
Härligt med framsteg :D

Alltid lika kul när man får saker att fungera :)

38
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« skrivet: augusti 28, 2020, 11:32:51  »
Nä inget regdatum bokat ännu, länge kvar till dess ;)
Har kvar att fixa bränsletank, batteriplacering och turbokonvertering innan dyno och har även kvar SFRO-bes, men sen så till sist blir det registreringsbesiktning :P

39
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 24/8-20
« skrivet: augusti 24, 2020, 17:04:28  »
Till sist så monterades motorhuven för att se så den fortfarande passar.
Och huven passar fortfarande som den ska :D

Var lite nervös att tryckröret skulle sticka upp för långt men det går fritt, kan inte vara mycket utrymme kvar dock :P


Det var allt som gjordes denna helg :)

40
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 24/8-20
« skrivet: augusti 24, 2020, 17:01:42  »
Ett tryckrör mellan intercooler och insug knåpades ihop.
Pluggade även hålen för vevhusventilation i insuget med 8st M10-skruvar tillsammans med gängtätning, förhoppnings kommer det hålla fram till bilen blivit reggad.

Sidor: [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... 89