Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Bergvik

Sidor: [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... 65
1
Gruppköp / SV: 300powerClub kalender 2021!
« skrivet: september 23, 2020, 20:52:17  »
Satt och bläddrade i lite gamla bilder när den här dök upp, tankarna gick direkt till kalendern.

2
Gruppköp / SV: 300powerClub kalender 2021!
« skrivet: september 06, 2020, 15:01:03  »
Jag tar gärna två stycken!  :)

3
Gruppköp / SV: 2020 domän och webbhotell avgift
« skrivet: april 22, 2020, 19:03:51  »
Jag är också med, sänd ett pm med betalningsuppgifter då det är dags. Måste göras som banktransaktion härifrån.

4
Projekt / SV: B230FT i 360GLT
« skrivet: april 22, 2020, 18:48:52  »
Hej kullke, det var ett tag sen!

Kul att se lite uppdateringar.  :) Dom där batterihållarna är nog alltid sönderrostade.
På tal om ljusomkopplaren så undrar jag om ens volvo visste hur dom ska kopplas, jag hade också en svart -87 med förgasare ett kort tag. På den om man vred omkopplaren mellan läge 0 och 1 så dog hela bilen...

Jag borde ha en hög med elhissar, elspeglar och centrallås i okänt skick någonstans om du vill ha till din svarta.

5
Köpes / SV: Delar till 340, motorhuv etc
« skrivet: februari 17, 2016, 17:39:52  »
Har ett gäng elhissar till 360 som jag aldrig fått monterat ute i nån kasse i garaget. Så det finns men är nog ganska sällsynt.

6
Övrigt / SV: Fönsterbyte på bakdörr
« skrivet: januari 19, 2016, 20:42:54  »
Sitter en nit i lilla ramen högst upp som måste borras ur före ramen kan tas loss.  :) Om du öppnar dörren och tittar uppifrån så ser du den.
Sen är det bara att skruva resten.

7
Projekt / SV: FREJS Vinterbil
« skrivet: januari 19, 2016, 20:41:23  »
Ser ut att vara perfekt utgångsläge för vinterbil och dina planer försämrar nog inte bilen.  :)

Här är listan på renix enheterna:
B13.4E (1989 onwards) = 402 (was this ever available?)
B14.3E = 401 (not in UK)
B14.4E = 402 (from 1985 has change up indicator)
B14.4E = 412 (1987ish on) Retarded by 4 deg. to run on unleaded.
B14.4S (not UK) = 402
B172K (1985-1986)= 410
B172K (post 87) = 415
B19A = 404
B200E (1985-1986)= 405 or 408 (408 has engine speed limiter)
B200E (post 87) = 411
B200EA (Nordic market) = 441
B200F = 411
B200K (1985-1986) = 406 or 407 (from 1985 has change up indicator) (407 has speed limiter.)
B200K (post 87 ) = 414

Tog det från: http://www.volvo300mania.com/uk/forum/viewtopic.php?t=3506

8
Projekt / SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - TORSEN!
« skrivet: december 23, 2015, 15:49:20  »
Hoppsan! Är det balken som gett med sig?

Bra att du får i torsen diffen, det börjar ju vara dags nu.  ;)

9
Projekt / SV: 360 GLT(urbo)
« skrivet: december 17, 2015, 20:07:35  »
Ah, jag läste inte tillräckligt noga.  >:(  Då blev det lite knepigare att få till det.

Du får installera en wire från gasspjället till LMM. Lite gas = uppspänd LMM. Mera gas = släpper på LMM.
Nä, men tyvärr vet jag inte riktigt hur det går att lösa bra utan ställbart sprut.

10
Projekt / SV: 360 GLT(urbo)
« skrivet: december 16, 2015, 15:59:44  »
Grattis till ett roligt projekt!  :)

Din bränsletrycksregulator, är den linjär eller progressiv? Du behöver en som är mera progressiv än den du har i dagsläget.

11
Teknik / SV: Volvo 360 b200k tvärdog och vägrar starta!
« skrivet: december 10, 2015, 19:42:59  »
Kolla så inte kamremmen gått av. Bara att ta av kåpan.

12
Drivlina/Växellåda / SV: Driver ej HJÄLP!!!
« skrivet: november 23, 2015, 21:16:28  »
Vanligast är väl de små dreven i diffen eller hylsan mellan splines från kardan till växellåda.

Öppnar du difflocket ser du direkt om diffen är hel.

13
Projekt / SV: Volvo 360 Turbo
« skrivet: november 23, 2015, 21:14:05  »
Nu har jag mätt upp cylindrarna och kolvarna och fått fram ett spel på 0,08mm som minst och 0,11mm som störst.

Fick cylindrarna uppmätta med cylindermikrometer som regelbundet kalibreras enligt kvalitetsstandard ISO 9001, så man tycker den borde visa rätt. Samma gäller mikrometern som vi mätte kolvarna med.  :)


Cylindrarnas diameter:
1: 91,99
2: 91,99
3: 91,99
4: 92,00

Kolvarna:
1: 91,90
2: 91,91
3: 91,90
4: 91,89

Kolvspel:
1: 0,09
2: 0,08
3: 0,09
4: 0,11

Det är alltså cylinder 4 som har störst spel. Frågar är om någon vet vilket spel som är inom toleranserna?
Att nr 4 har störst spel kan kanske grunda sig i att cylindern sitter längst bak och kanske går lite varmare än de övriga?

Vet du kullke vilka mått som motorn borrats till i tiderna?


14
Projekt / SV: Volvo 360 Turbo
« skrivet: november 21, 2015, 20:40:43  »
Ska mäta upp blocket och kolvarna nu i veckan så får vi se om det är användbart.
Nä, jag har kollat / tömt intercoolern. Det fanns ca en matsked i den.

Jo, du ska nog kolla dina ventilfjädrar också. Inte så kul om dom nöts så dom går av.  :(

0.35 mm är ett bra gap

Tack för input. Fick rekommendationer om ca 0,40 av en annan.  :)

15
Projekt / SV: Volvo 360 Turbo
« skrivet: november 17, 2015, 18:06:08  »
Så kul när oljetrycksgivaren går av i blocket då man ska skruva ur den.  >:(

Har för mig att det var 1/8 rörgänga på de gamla b19-21-23 blocken - nån som kan bekräfta?

16
Projekt / SV: perkabrod's Volvo 360 GL (4-dörrars) -88
« skrivet: november 12, 2015, 21:01:06  »
Tack för det utförliga svaret!

Tror jag själv ska satsa på -50mm track dämparna och -50mm vanliga sänkfjädern. Bara jag får motorn i ordning först.
Hade gärna köpt dämparen av dig om du bara haft ännu en till salu  ;D

17
Projekt / SV: Volvo 360 Turbo
« skrivet: november 11, 2015, 20:28:12  »
Fick tag på en bättre turbo av simlar för några veckor sedan. Den är bättre både i skick och prestandamässigt.

Tyvärr betedde sig bilen precis likadant även med nya turbon så jag bestämde mig för att undersöka motorn lite närmare för att försöka finna felet.
Enda orsaken till problemet som jag kan se i detta skede är en kombination av slitna kolvringar & dålig vevhusventilation.

Kolvringsgapet mätte jag upp till ca 0,65-0,75. Är inte detta lite väl stort? Vad bör passligt gap vara?

På bilden av topplocket kan man se hur oljig motorn är inuti förbränningsrummen.  :(
Har endast kört ca 20-30 km sen toppen var av och putsades sist.

Blir nog också nya vev & ramlager då motorn läggs ihop igen. Ramlagrets axiella lager var nog värst slitet - lite av kopparn hade börjat titta fram där.

18
Projekt / SV: perkabrod's Volvo 360 GL (4-dörrars) -88
« skrivet: november 11, 2015, 20:16:36  »
Vad är det som sista bilden visar? Är det övre fjäderskålen som spruckit?

Vilka dämpare och fjädrar kör du med nu till sist då?

Är det dessa dämpare: http://www.classicswede.co.uk/Adjustable_front_dampers_-Pair_340___360_Short/p1733344_7988561.aspx
och dessa fjädrar: http://www.classicswede.co.uk/-_50mm_lowering_springs_340___360/p1733344_8013940.aspx

Glappar fjädrarna vid full utfjädring?

19
Projekt / SV: volvo 345 dls bygga gatbil
« skrivet: november 11, 2015, 20:11:30  »
Säger som simlar: Det tar sig!  :)

Vad är det för tryckplatta och lamell du har? Verkar tåla bra med vrid om jag läser rätt?

20
Projekt / SV: långstjärten.
« skrivet: november 11, 2015, 20:09:16  »
Höjde intrycket rejält nya utseendet. Vita fälgarna gör sig riktigt bra där!

Låter som ett bra utgångsobjekt dessutom som inte rullat mycket.  :)

21
Projekt / SV: 360 MXS
« skrivet: november 11, 2015, 20:05:26  »
Här har det hänt en hel del sen man va in sist!  :)

Vad visade bakhjulen för resultat? Finns ju inte så mycket att ställa på där förutom bussningen i reaktionsstaget som borde va ocentrerad.

22
Teknik / SV: Tomgång
« skrivet: september 24, 2015, 21:06:16  »
Ja det är den jag menar.  :)

23
Projekt / SV: Volvo 360 Turbo
« skrivet: september 24, 2015, 19:04:30  »
Det är samma sak med både sluten och öppen ventilation.  :( Men tack för ett förslag!

24
Projekt / SV: Volvo 360 Turbo
« skrivet: september 22, 2015, 20:07:06  »
Samma resultat med nya ventiltätningar. Även om fjädern runtomkring hade lossnat på en av de som satt där.

La i original ventilfjädrar då jag upptäckte att bugpack fjädrarna inte såg ut att må riktigt bra. Fjädern verkar vara för lång så den trycks ut åt sidan i mitten.
kullke kör inte du också med dessa? Kanske lönar sig att kontrollera dom så dom inte brister om dom slits på mitten som mina.

Hjälp mig nu 300power åkare att finna felet.

Röken uppstår endast om jag belastar motorn med laddtryck. Kan köra hur som helst, på höga och låga varv och motorbromsa utan problem men direkt efter ett gaspådrag med laddtryck bolmar röken ut i stora moln.  :(

25
Teknik / SV: Tomgång
« skrivet: september 22, 2015, 15:50:36  »
Mät så du har spänning i kontakten till tillsatsluftsliden (komplicerat ord dedär), då spänningen slås på då du startar bilen börjar luftsliden sakta men säkert värmas upp och då minskar tillsatsluften.

Ett tänkbart scenario vore att det är avbrott på ledningen till denna (den brukar nötas sönder) och då har någon tidigare ägare helt enkelt skruvat ner tomgången till en lämplig nivå med varm motor.

26
Projekt / SV: Volvo 360 Turbo
« skrivet: september 12, 2015, 19:09:48  »
Testade en annan turbo idag med samma resultat.  >:(
Funkar bra så länge man kör fullgas, men direkt man släpper av eller står på tomgång efter varv så ryker det som bara den.

Rev av topplocket idag, ska byta ventilgummina för säkerhets skull.

27
Projekt / SV: Volvo 360 Turbo
« skrivet: september 09, 2015, 19:14:18  »
Hur går det? Bara 2-3 månader kvar till besiktning  ;)

Inte så bra kan jag säga.  :(
Har rengjort turbons axel från sot & oljerester och bytt ut oljeringen men det hjälpte inte alls. Rök i massor efter gaspådrag med laddtryck.
Böt samtidigt alla lager samt tätningar och låsringar i turbon. Även om de gamla inte glappade nämnvärt.

Fick sönder avgastempmätarens mätarsond också då den inte kan kopplas ur utan att skruva bort hela och tvinna kabeln.  Och nu efter att jag haft bort turbon 3 gånger läcker oljereturen.  :(

Får låna en turbo från en 240 av en polare i helgen som jag ska testa med.

Ge gärna tips på turbos som passar någorlunda bolt-on samt avgastempmätare.
Besiktningsdagen närmar sig med stormsteg och bilen går bara mera sönder för varje gång jag rör den.

Oj shit så imponerande arbete med blästring å lack av diff!  8) :o
Man skäms ju rent, har ägt torsendiffen ett år och fortfarande inte monterad. Tror jag är för rädd för att det ska bli nåt fel.

Fick du tillverka/köpa shims eller hur gick själva arbetet med att montera torsen i diffhuset?
Har varit dålig på uppdatera min tråd, händer inte så mycket heller, alla pengar går till "skitgrejer" som styrlager, fjädertopplagring, bussningar, reläboxar...
Ska försöka skärpa mig, låtsas skylla på att jag inte har någonstans att skruva :D

Trevligt att du gillar den. :)

Jag använde original shimsen som fanns på originaldiff. Testade med att måla dreven och tyckte att dom nöttes precis i mitten - så mer invecklat än så gjorde jag det inte. Fungerar hittills utan missljud. :)

28
Projekt / SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 | Projektet nerlagt :'(
« skrivet: augusti 26, 2015, 19:24:39  »
Synd att du bestämt dig för att lägga ner projekttråden.  :(

Blir det ingen 300 serie som du kan sladda runt med i vinter?

29
Projekt / SV: perkabrod's Volvo 360 GL (4-dörrars) -88
« skrivet: augusti 15, 2015, 09:57:17  »
Hur blev bilen att köra med nya dämparna och fjädrarna?

Ett alternativ att lossa bromsoken är att lämna kvar okhållaren och skruva ur bultarna ur glidtapparna (13mm och 15mm som mothåll). :)

Fjäderspännarna ser riktigt användbara ut.

30
Projekt / SV: Volvo 360 Turbo
« skrivet: juli 17, 2015, 21:53:57  »
Undersökte turbon lite ikväll och kan konstatera att det nog rinner olja in till avgasdelen. Rann in princip ut olja ur den då jag tog av avgashuset. Lagren däremot verkade fina.

Ska se om jag får tag i renoveringssats till den eller om jag bara skaffar en annan. Måste besikta bilen senast i november.

31
Projekt / SV: Volvo 360 Turbo
« skrivet: juli 16, 2015, 20:22:48  »
Blev en oväntad tur till Pesämäki banan på onsdagen, så jag fick diffen testad. Måste säga att den fungerar väldigt bra. :) Nu drar den jämt och fint på båda hjulen och man är alltid säker på hur den beter sig i kurvorna. Förr med öppen diff kunde det ibland spinna på innerdäcket och ibland dra på båda vilket gjorde att man fick ta det lungt i kurvorna, nu drar den på båda varenda gång. :)

Tyvärr verkar det som att turbons oljepackning har börjat läcka, för det gick åt ca 1 liter olja på ca 50 varv och blåröken vid motorbromsning var värre än någonsin förr. I övrigt höll båda bilarna bra och vi fick inte skruva något alls.
Tur att det bara var jag och min goda vän Kim på banan hela dagen. Kim som kör en R34 GTR skyline fick agera hare - då var det lättare att hålla tempot uppe då jag fick jaga efter honom.

Banan är ca 1800m lång och min bästa varvtid blev 1,17,83 med medelhastiget 83,28 km/h. Hans bästa tid blev 1,09,93 och medelhastigheten var 92,7 km/h. Han kör dessutom på semislicks och jag på vanliga gatdäck.

Fick provköra gtr:en några varv och nu vet jag precis hur jag ska bygga 360:in  ;D

32
Projekt / SV: Volvo 343 DL -76 "RemBosse"
« skrivet: juli 13, 2015, 21:28:01  »
Kul med en 'Rembosse'  :) Underhållande läsning om första provkörningen.

Ska bakluckans stripes fortsätta på sidorna också eller är original så?

33
Projekt / SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 |
« skrivet: juli 11, 2015, 09:28:07  »
Det här är riktigt intressant att följa!  :)

34
Teknik / SV: volvo 340 lagligt motorbyte till b19
« skrivet: juli 05, 2015, 22:04:14  »
Här finns lite info om vilka regler som gäller i Finland: http://www.finlex.fi/sv/laki/alkup/1998/19980779
Bäst är dessutom att tala med en besiktare och gå igenom vad som bör göras - före du påbörjar projektet. Vissa besiktare kan ha lite olika åsikter på reglerna.

I korta drag måste du ändra bilen så fjädring och bromsar motsvarar bilen du tar motorn från. Sen ska en verkstad kontrollera så dessa delar är utbytta och överensstämmer med rätt modell.
360in har ju bl.a. större bromsar både fram och bak samt kardanen/drivlinan till växellådan skiljer sig åt.

Har för mig att man inte kan blanda diffarna från 4 och 5 växlade. Längden skiljer väl sig på dom?

35
Projekt / SV: Volvo 360 Turbo
« skrivet: maj 22, 2015, 20:13:43  »
Fredag så får väl bjuda på en bild.

Bilen är hur bra som helst att köra normalt med, har inte hunnit prova inspirerad körning ännu men hoppas på många bandagar i sommar. :)

36
Projekt / SV: Volvo 360 Turbo
« skrivet: maj 03, 2015, 20:50:27  »
Ja, det drog ut till en söndags update.

Jag hoppas på några bandagar, men har inga planerade ännu. Man kunde ju hyra in sig på någon bana i närheten när dom har öppet, är ju inte allt för dyrt om man inte hyr banan endast för sig själv.
Har du något redan planerat?

Diffhuset och växellådan blästrade och målade så man kan se var det läcker olja sen.  :)
Fick hem 2 lager samt tätningar i veckan också, så nu är det bara att plocka ihop allt och påbörja bytet.

37
Projekt / SV: Volvo 360 Turbo
« skrivet: april 24, 2015, 21:54:54  »
2 bilder till:

38
Projekt / SV: Volvo 360 Turbo
« skrivet: april 24, 2015, 21:54:03  »
Tänkte slå ett slag för en gammal forumstradition, nämligen Fredags-update!

Sommaren 2014 då jag bytte växellådsolja drog jag fast oljepluggen så växellådan sprack. Limmade snabbt ihop sprickan - då det var bankörning som gällde följande dag.
Har fuktat lite sen dess så jag har planerat in ett byte av växellåda då jag ändå har en som ligger.

Vad blir inte bättre då än att samtidigt byta bort den slitna diffen som sjunger som om jag hade rakskurna drev i växellådan.
Blir altså en torsendiff - samma som övriga på forumet har valt. Har en rasad diff (sommaren 2009?) som ska få torsen klumpen i sig. Som det syns på bilderna var den gamla orginal klumpen riktigt sliten..

Kronhjulet samt pinjongdrevet (kallas dom så) är inte skadade som tur är. Då diffen rasade slutade den bara driva, blev inget hjullås.
Ska försöka få tag på nya lager och stefor till medbringarna - råkade skada det ena lagret lite då jag tog ur det.

Blev lite glatt överraskad med torsendiffen, gängorna för kronhjulets bultar är rätt, alla delar passar i varandra som om det vore tysk ingengörskonst. Det bara klickar i varandra utan att glappa alls.  :)

Bilder följer:

39
Projekt / SV: B230FT i 360GLT
« skrivet: februari 18, 2015, 19:24:22  »
Trevlit att det verkar löpa på smidigt. Behövde du göra nån vanlig besiktning?

40
Projekt / SV: B230FT i 360GLT
« skrivet: februari 12, 2015, 18:08:57  »
Ja vi pratade ju om att det vore skönt att gå "all-in" och bygga om totalt och inte besikta alls.  ;D

Sidor: [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... 65