Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Kurre86

Sidor: [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... 59
1
Projekt / SV: Volvo 343 DLi -87
« skrivet: augusti 18, 2020, 13:06:53  »
Nu är det full fart på mekandet igen! Motorn är urlyft för lite småfix, bland annat fixa ordentlig centrering av 360 momentröret mot sprängkåpan, fixa lite grenrörsläckage och få dit lite nya givare.

Tidigare i somras hittade Joakim en annons på Facebook från en före detta 300Power räv... Super_Motard sålde iväg alla sina 300-delar då han inte åkt 300 på typ 10 år. I högen av delar fanns bland annat en komplett uppsättning GAZ Coilovers (custom made från tiden innan Classic Swede sålde sådana! Ser dock exakt ut som de som säljs nu). Dessa inhandlades (tillsammans med en del annat...) och håller på att monteras. Fjädrarna som sitter på är 350lbs/in eller 61,3N/mm; det gjorde ju att jag naturligtvis var tvungen att mäta och räkna lite på vilken egenfrekvens jag får på framvagnen!

Först mätte jag upp Motion Ratio, d.v.s. hur mycket fjädern komprimeras för en given rörelse på hjulet. 3,1cm rörelse på hjulet motsvarar 2,65cm rörelse hos fjädern i mina mätningar; det torde ge ett M/R på ca. 0,85. Därefter är det bara att börja räkna på vilken egenfrekvens framvagnen får: F = 1/(2*pi*√(massa/fjäderkonstant)).
Massan vet jag tyvärr inte exakt (jag har aldrig mätt cornerweight på bilen så jag vet inte hur mycket av vikten som ligger på respektive framhjul), så det blir en liten gissning, men man kan ju i vart fall utgå från den vägning Peter gjorde på sin Gulf för några år sedan: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1248012#1248012
Peters bil vägde då 1171kg totalt med strax över 325kg på vardera framhjul. Då har den B234 med turbo, bur och lite sådant; enligt transportstyrelsen ska bilen väga 1160kg inklusive förare. Enligt transportstyrelsen ska min 340 vara precis 90kg lättare än hans bil; då jag sannolikt sitter i bilen när jag kör så torde den vikten stämma hyfsat. Det har väl tillkommit något tiotal kg med turbo och catchtank och framförallt B200 momentröret m.m., men det borde vara nära. B14 motorn är nästan 70kg lättare än B230an, så större delen av viktskillnaden torde ligga på framhjulen (särkilt som bränsletanken sitter bakom bakaxeln på B14 men framför på B200); om vi räknar på typ 295kg/framhjul och drar av en uppskattad ofjädrad vikt (däck/fälg, bromsar, spindel) på typ 20kg/hjul så hamnar egenfrekvensen på 2,19Hz. Enligt vedertagen visdom på nätet så torde det vara rimligt för banåkning, dock troligen skithårt på gatan... Återstår att se!

2
B14 / SV: B14 strul med förgasare och tändning!
« skrivet: augusti 14, 2020, 12:13:59  »
Här kommer en bild! Observera att motorn inte står i Ö.D. nu.

3
B14 / SV: B14 strul med förgasare och tändning!
« skrivet: augusti 13, 2020, 22:18:07  »
Nivan är tyvärr såld, så den kollen blir svår. Fördelaren kan jag slänga ett öga på imorgon!

4
B14 / SV: B14 strul med förgasare och tändning!
« skrivet: augusti 05, 2020, 15:29:07  »
Övre dödläge via tändstiftshålet, jag tog kompressionsfas på fördelarens position med ordning på tändkablarna enligt bilden...

Ladans solenoid var tyvärr M10x1, så det kanske inte hjälper så mycket.

5
Fakta/Guider / SV: Reparera rattlås
« skrivet: augusti 01, 2020, 18:10:03  »
Det är nog inte omöjligt,  jag har fixat lite nätverkskabel och liknande nu under semestern...

6
Projekt / SV: Volvo 343 DLi -87
« skrivet: juli 29, 2020, 17:04:53  »
Då har vi hunnit igenom förra årets bilaktiviteter; året har bjudit på en massa väggmålning, golvläggning och annat här hemma men tyvärr inte så mycket 340-lek... För att få åka lite bil ändå så införskaffades en Lada Niva som fick gå 6 dagar på Sweden Offroad Tour istället! Ruskigt kostnadseffektiv motorsport med 300kr/dag i anmälningsavgift och ganska låga krav på bilmaterialet. Badar man lika djupt som jag gjorde sista dagen blir det dock lite att göra:


Det är lera precis överallt i bilen och både startmotor och generator behöver sannolikt demonteras för att få liv i dem igen. Dessutom tycks motorn ha skurit på vägen hem (15min från Sandlycke hem); jag misstänker grav varmgång p.g.a. igensatt kylare.

Bilen är till salu om någon är sugen på reservdelar! Lada-Niva.se Annons

7
Projekt / SV: Volvo 343 DLi -87
« skrivet: juli 29, 2020, 16:55:04  »
Efter haveriet på Arlanda Testtrack var det slut på hela originalkardaner och det var ganska uppenbart att de inte skulle överleva i längden. Svea Kardan hade dessutom meddelat att de inte kunde hjälpa mig med något specialbygge då de enbart höll på med "vanliga" kardaner med knutar och liknande... Vad göra?
Den uppenbara lösningen blev att bygga om till 360-momentrör. Momentrör och växellåda jagades fram (lång historia som involverar en blå 360 som var lite för fin för att bli donator som numera rullar hos en annan 340-tok här i Strängnäs) och drivlinan demonterades från min bil för ombyggnad.


För att alla 5 skruvarna i B14-sprängkåpan ska få plats på momentröret så svetsades en liten bit plattjärn på.


Med ett centreringsdon som såg till att axeln från momentröret centrerade ordentligt i sprängkåpan borrades hålen i flänsen på momentröret. Därefter var det bara att montera ihop drivlinan!


Väl ihopmonterad kunde jag lätt mäta in vart fästena för momentstaget till växelspaken skulle sitta. På B14 sitter det bultat i karossen; då det blir trång att få dit de bultarna med 360-momentröret så svetsades öron på sprängkåpan för 360-staget.


Återstod bara provkörning; Trackbash på Malmby flygfält 15min hemifrån lät lagom ambitiöst. Tyvärr var det inställt utan information på hemsidan, så jag och Joakim (som bytt ut sin Nissan S13 mot en BMW E30 med M50B25 turbo) blev ensamma på flygfältet! Vi körde så mycket vi orkade/vågade och kunde sedan rulla hemåt med två fungerande bilar!

Tyvärr har jag någon vibration i drivlinan vid ca. 4500rpm, så gissningsvis är kardanstången krokig eller så har jag inte fått den riktigt centrerad. Planen är att demontera igen (suck!) och svarva en centreringshylsa som ska styra momentröret mot sprängkåpan på samma sätt som det gör på en B14-strut. Samtidigt passar jag naturligtvis på att kontrollera om stången är rak.

8
Projekt / SV: Volvo 343 DLi -87
« skrivet: juli 29, 2020, 16:36:07  »
Jesper passade på att gifta sig under 2019 också; då skulle det naturligtvis ordnas svensexa!


En lagom bedagad Saab 9-5 2.3T inhandlades och dekorerades med Ljungman Bil logotyp och diverse rosa hjärtan och annat svensexemässigt - nu ska det köras långlopp i Malmby!

Tyvärr skar motorn efter uppvärmningen, så det blev inte något 4h långlopp med Saaben (alla som ville hann dock provköra några varv på banan innan haveriet...). För att ändå få lite valuta för startavgiften så hämtades raskt min 240 som substitut. Den gick också att rejsa med; dock bara ett körpass innan vattenpumpen sa upp sig och spydde ur sig allt kylvatten. Då packade vi ihop och gick vidare med resten av de planerade aktiviteterna istället...


Lagom krängning och grymt bett i 175/80-R14 däcken! Tur att det sitter VX3 kam i bilen så att man kan kompensera med lite drag på rakorna (eller något) :P

9
Projekt / SV: Volvo 343 DLi -87
« skrivet: juli 29, 2020, 16:27:11  »
Äntligen dags för lite uppdateringar!

I slutet av juni 2019 tog jag en sväng till Arlanda Testtrack för att köra en kvällskörning med nylinjerad motor, elektronisk laddtrycksstyrning och reservkardanen.


Bilen i gott sällskap och ett väldigt väl uppstyrt arrangemang med tilltugg, tydliga färgkodade körpass och mycket skoj bilar att kika på.

Tyvärr är banan lite trång och med i stort sett original-camber fram så är instyrning inte min bils starka sida, så det var lite svårt att få något riktigt flyt. Dock kul att pröva regndäcken för första gången!


Efter en stund torkade dock banan upp såpass att det blev slicks igen; regndäcken dör väldigt fort om det blir lite torrare... Totalt blev det väl ca. 45min körning innan kardanen sa upp sig även denna dag, så det blev lastning och hemfärd i lugn och ro...

10
B14 / SV: B14 strul med förgasare och tändning!
« skrivet: juli 27, 2020, 20:47:05  »
Jag har tagit lite bilder på det idag, de kommer under natten när jag hunnit få ut dem ur kameran... I korthet; med cylindern närmast remskivan i övre dödläge i kompressionsfasen så ska rotorn nästan peka rakt in mot topplocket...


Tändkablarna i rätt ordning


Rotorns position med cylindern närmast remskivan i övre dödläge i kompressionsfas. Markeringen på remskivan rakt upp

Angående solenoiden; det kan vara värt att kika på om solenoiden från en Lada-förgasare kan fungera (eller om man kan flytta över delar mellan dem för att få en hel). De är klart prisvärda jämfört med Weber-grejerna (Umeå Offroad). Jag har nog tyvärr sålt iväg min sista överblivna solenoid (jag har dock en Niva stående som jag kan mäta på solenoiden på om du behöver något mått eller så)

11
B14 / SV: B14 strul med förgasare och tändning!
« skrivet: juli 15, 2020, 19:52:08  »
Det ser ju ut som att tändkablarna sitter rätt... Jag ska försöka fixa lite bilder på hur det sitter ihop på min bil när jag kommer hem imorgon, då kan jag lyfta fördelarlocket och se hur rotorn står med motorn i ÖD också...

12
B14 / SV: B14 strul med förgasare och tändning!
« skrivet: juli 15, 2020, 10:22:01  »
Cylindernumrering på B14 kan vara lite lurigt då motorn ursprungligen kommer från Renault som längsmonterade motorn åt fel håll i bilen... Här kommer i vart fall några bilder på hur tändkablarna ska sitta:





Fördelaraxeln drivs av ett drev från kamaxeln, så den går att stoppa i fel om man vill (jag har prövat...). Borde ju vara ganska lätt att konstatera om det ser rimligt ut med en tändinställningslampa, det finns en liten markering på remskivan samt främre kåpan på motorn vill jag minnas. Annars går det ju alltid att ställa motorn i ÖD för valfri cylinder och kolla om rotorn verkar peka mot den terminalen i fördelaren...

Tyvärr är jag inte hemma för stunden, annars hade jag kunnat ta lite bilder på hur det ska sitta ihop på min bil...

13
Trimning / SV: Har b14.4.s egr?
« skrivet: juni 01, 2020, 06:41:11  »
EGR ventilen är prylen som sticker ut längst till vänster på min motor på bilden:


14
Trimning / SV: Har b14.4.s egr?
« skrivet: maj 27, 2020, 18:11:11  »
Luftförvärmning, spjället har en termostatfunktion.
De b14 som har egr har en liten klump i skarven mellan insug och avgasgrenrör, mot rambenet, med en liten vakumslang på.

15
Säljes / Volvo 343 Extreme 585whp
« skrivet: maj 14, 2020, 18:32:01  »

16
Framvagn/Bakvagn / SV: Alternativa dämpare fram ist för nya original
« skrivet: maj 07, 2020, 07:17:18  »
ClassicSwede har dämpare som är anpassade för 340/360...

17
Gruppköp / SV: 2020 domän och webbhotell avgift
« skrivet: april 22, 2020, 19:08:45  »
Jag är med!

18
Motor / SV: B14 > B17 konvertering
« skrivet: april 21, 2020, 22:24:21  »
Kika på 300mania, en betydligt vanligare konvertering i england än här... Det stora som behövs förutom motorn tror jag är oljetråget, sedan behöver säkert 1001 andra småsaker fixas innan det sitter ihop.

Jag vill minnas att på b18ft (samma grundmotor som renault f-serien...) från 440/460/480 turbo behöver insuget byggas om på för att spjällhuset ska få plats...

19
Säljes / SV: M47R låda med slutväxel/diff
« skrivet: mars 29, 2020, 23:05:04  »
Är den för b14 eller b200?

20
Projekt / SV: Dragracing 343
« skrivet: mars 25, 2020, 18:43:58  »
Låter som helt rätt taktik, systematisk pröva en sak i taget och analysera resultaten. Då lär man sig hur grejerna reagerar och kan lista ut vad man skacta som nästa steg gör att åka fortare.

21
Säljes / SV: 360 orginal färddator
« skrivet: mars 25, 2020, 18:39:18  »
Vart finns den?

22
Säljes / SV: Servicehandböcker 340 Volvos egna
« skrivet: januari 25, 2020, 18:15:55  »
Vart finns dem? Jag är övertygad om att det finns någon entusiast i närheten som gärna hämtar dem!

// Kurre

23
Projekt / SV: Volvo 343 DL (Dutch Lightning) -81
« skrivet: december 19, 2019, 12:48:09  »
Strängnäs, men i mitten av januari har jag vägarna förbi norra sverige (arvidsjaur med omnejd) om det hjälper...

Jag kan ha ett mkIII kofångarfäste, men det lär knappast passa på din bil är jag rädd...

24
Projekt / SV: Volvo 343 DL (Dutch Lightning) -81
« skrivet: december 17, 2019, 10:49:43  »
Jag har två ok framskärmar till mk1 fronten om du är intresserad.

25
Gästbok / SV: Instrumentpaneler
« skrivet: november 04, 2019, 16:15:21  »
Få loss instrumentet är inte så svårt, tre skruvar som håller en list ovanför instrumentet, lossa dem och ratten så är allt utom kablar och vajer löst... Kablar och vajer tas inderifrån efter att kåpan under rattstången lossats (brukar sitta med snabbfästen)

26
Gästbok / SV: Instrumentpaneler
« skrivet: november 03, 2019, 11:16:12  »
Det ska bara vara att byta, till och med min 340 med B14 hade varvräknarkablarna dragna. Även kablarna till klockan fanns fördragna på min bil, så det ska nog inte vara några problem!

27
Historiska träffar / SV: Sommarträff!
« skrivet: juli 17, 2019, 00:50:26  »
Jag kommer i vart fall, tyvärr utan 340 dock...

28
Köpes / SV: Momentrör och fjäderben köpes
« skrivet: juli 09, 2019, 17:31:27  »
Vi har precis anlänt i Vimmerby och åker hem om tre nätter, så nästa vecka blir lite sent... Men kolla gärna vad bussgods tar!

29
Köpes / SV: Momentrör och fjäderben köpes
« skrivet: juli 09, 2019, 00:16:21  »
Blekinge är långt bort... Jag kommer knappast vara längre söderut än Vimmerby i sommar, men om du har lust att kolla vad det kostar att skicka med typ bussgods eller så så låter det klart intressant!

30
Köpes / Momentrör och fjäderben köpes
« skrivet: juli 05, 2019, 17:01:32  »
Jag söker ett komplett momentrör inklusive klämman mot växellådan från en 360 samt två fjäderben (rostiga fjädersäten gör inget, ska byggas om till coilover). Helst i Mälardalstrakten, men allt av intresse!

// Kurre, 070 418 18 97

31
Projekt / SV: Volvo 343 DLi -87
« skrivet: juni 11, 2019, 06:55:57  »
Liten uppdatering så att ni inte tror att jag gåt tunder jorden helt... Bilderna i tråden kommer tyvärr saknas ett tag framöver då vi bygger om vårt hus och för tillfället helt saknar el där.

Igår blev det måndagsmek igen; målet för dagen var att bygga klart det sista på den elektroniska laddtrycksstyrningen jag började med för en vecka sedan.
Förra veckans arbete bestod av att modifiera Megasquirtet med en extra transistor samt två motstånd och lite kabel för att få en utgång som kan driva en laddtryckssolenoid. Gårdagens mek bestod av att dra kablarna till sagda solenoid samt montera den i bilen. Vid tiotiden var det klart och vi tog en kort provtur - numera är bilen så modern att man kan sitta i bilen med datorn och en påse chips och justera laddtrycket! Vi nöjde oss med 1,05bar igår, det är marginellt mer än vad jag kört med pysventilen på Gelleråsen (där körde jag typ 0,9bar). Allt fungerade dock helt enligt förväntan, så nu gäller det bara att komma iväg och köra bilen!

32
Projekt / SV: Volvo 343 DLi -87
« skrivet: maj 22, 2019, 06:34:04  »
Jo, det var torrt. Visserligen inte mer än 5-7oC, men det borde greppat bättre än så... De slicksen bortskänkes om någon behöver en väggprydnad eller liknande!

Ja, det här var första drivlinehaveriet förutom urtrampningslager och kopplingsvajer. Dock misstänker jag att en stor del av problemet var dålig linjering mellan motor och växellåda - mina nya motorfästen från ClassicSwede höjde motorn ganska mycket i bakkant och sänkte den i framkant så motorn pekade en bit ovanför ingående axel på växellådan. Nu har jag monterat min reservkardan och försökt linjera så gott det går - drygt 4mm extra spacers i framkant på motorn gick det åt innan det verkade linjera som det skulle. Ny kardan ska byggas i vart fall då jag inte har fler reserver nu och den här knappast kommer överleva så länge när jag väl mappat den till önskat laddtryck... Exakt hur den nya axeln kommer se ut tänkte jag diskutera fram med Svea Kardan eller vilka som nu får äran att bygga den, jag har varken kunskap eller utrustning för att bygga något sådant för stunden.

33
Projekt / SV: Volvo 343 DLi -87
« skrivet: maj 16, 2019, 07:03:11  »
Dags för en liten uppdatering för alla er som undrar hur det gick på Gelleråsen...

Hur som helst; det började bra med att min hembyggda kopplingsvajer tappade en nippel när vi skulle rulla ut från parkeringen för att lasta bilen; bara in i garaget igen och tillverka en ny. Denna gång blev det hembyggda skruvade vajerlåsningar i båda ändarna istället, det har fungerat bra hittills. Sedan var det bara att lasta och gå och lägga sig (skönt att komma i säng vid 01:20 när väckerklockan är ställd 05:20...).


Hembyggd, skruvad kopplingsvajer i pedaländan (tillsammans med min hembyggda hylsa)


Hembyggd vajerända mot kopplingen med justermöjlighet

Väl framme på Gelleråsen lastades bilen av och gjordes i ordning för start; vi missade dock första körpasset då vi blev lite sena på morgonen... Vid 09:30 drog andra körpasset igång och jag rullade ut på banan, hela tiden med mantrat "Ta det lugnt, du har kalla slicks på" i huvudet... Det gick bra till första kurvan då det blev lite väl bakhalt när laddtrycket kom och jag hälsade på i gräset. ::) Sedan följde två körpass med en väl fungerande bil och fruktansvärt hala bakdäck - det blev ganska tydligt att mina begagnade 8,2" slicks som satt bak hade gjort sitt... Under lunchen hängde jag på en uppsättning smalare (170mm vill jag minnas) men betydligt färskare däck bak - redan på utvarvet hade de däcken bättre grepp än de breda slicksen hade efter två fulla körpass. Nu blev bilen helt plötsligt hanterbar och gick riktigt fint! Nytt personbästa med god marginal (1:27:04 mot tidigare ca. 1:34) och riktigt rolig körning!

Dagens sista körpass blev nästan ett helt varv långt - under accelerationen ut på start/mål rakan slår motorn plötsligt upp i varvstoppet samtidigt som bilen låter konstigt och börjar tappa fart... Det krävdes ingen jätteansträngning för att inse att jag rasat något i drivlinan, en kvalificerad gissning var kardanen.



Rensat bakre gummi i kardanen...

Därefter blev det bärgning tillbaka till lastbilen, lastning och hemresa via Peter. När bilen stod på lastbilen kunde man kolla undertill - bakre kardangummit var inte helt oväntat rensat. Planen nu är att se till att motor och växellåda linjerar ordentligt och sedan hänga på min reservkardan samtidigt som den rasade axeln får åka till lämplig kardanaxelverkstad för att agera mall till en ny axel. Förhoppningsvis håller drivlinan ihop sedan så att jag kan få lite mer körning!


Vän av ordning undrar säkert vilken lastbil vi lastade på; dagen till ära hade jag och Joakim från jobbet (som båda hade obesiktigade bilar) lånat Jespers biltransportlastbil!


Jesper och Kalle packar ihop Peugeoten efter en relativ problemfri dag!

34
Projekt / SV: Volvo 343 DLi -87
« skrivet: maj 11, 2019, 07:41:35  »
Nu är det felsökt och fixat... Kopplingsvajern hade gått av ca. 1,5dm in i höljet i nedre ändan. Det ser ut att vara ett utmattningsbrott, troligen beroende på att det är en liten knäck på vajerhöljet ungefär där... Tyvärr har jag inte lyckats hitta en kopplingsvajer att köpa som hinner fram innan imorgon, så igår var det uppfinningsdags...

En rulle plastad stängselvajer i ungefär samma dimension som originalvajern samt diverse filande, borrande, gängande och lödande blev receptet... Numera sitter en hemmabyggd vajer på plats och verkar fungera, bara att hoppas att den håller hela dagen imorgon! En ny vajer ska naturligtvis beställas, men det hjälper som sagt inte för morgondagen... Om någon har en kopplingsvajer till en B14 någonstans mellan Stockholm och Karlskoga så skrik till så kanske jag kan fixa en reserv om min vajer havererar imorgon!

35
Projekt / SV: Volvo 343 DLi -87
« skrivet: maj 09, 2019, 06:27:15  »
Till årets dag på Gelleråsen var planen att jag skulle ha provkört bilen ordentligt för att försöka undvika onödiga haverier av den typ jag haft de senaste gångerna... Så långt går det bra; igår tog jag bilen till jobbet och hem utan problem. Efter att vi mekat med Jespers Peugeot 206 GTI inför Gelleråsen skulle jag bara parkera 340 - när jag trycker ner kopplingen för att stanna på parkeringen hörs ett distinkt "klick" och kopplingspedalen går i botten... Skönt att det havererade nu och inte efter ett halvt körpass på Gelleråsen! Förhoppningsvis är det något vajerrelaterat som havererat den här gången; min gissning ligger på ändan på vajerhöljet i kopplingsändan. Infästningarna av vajerhöljet mot sprängkåpa och kaross är i plast och de är snart de ända sakerna som inte är förstärkta... Imorgon blir det felsökning och förhoppningsvis reparation!

Ett mindre allvarligt haveri var att hastighetsmätarvajer tycks ha gått av på vägen hem från jobbet...

36
Projekt / SV: Volvo 343 DLi -87
« skrivet: maj 05, 2019, 18:42:00  »
Alltid kul med respons, har varit väldigt dålig fart på forumet senaste tiden...

Turbon är utbytt, ja... Tidigare var det en VNT-turbo (GT1852V vill jag minnas) från SAAB/Opel 2.2 TiD med 122hk. Den blev väldigt trång i avgashuset efter ca. 0.6bars laddtryck och behövde en extern wastegate för att hålla koll på laddtrycket om man ville vidare. Numera sitter det en GT2052V från en V70 2.4D 163hk med både VNT och inbyggd wastegate där istället; med den större avgasdelen ska den klara betydligt mer fart. Skulle det krisa kan jag väldigt enkelt uppgradera till GT2056V med större kompressor från en V70 D5 istället, det passar bolt on...

ITB är mer en "vill-höver" grej än något som faktiskt behövs... Förhoppningsvis får jag lite bättre flödesfördelning mellan cylindrarna med den här setupen, men annars var det mest för att jag kunde... Enkelspjäll och ett konventionellt plenum hade varit betydligt enklare att bygga och förmodligen givit mig 99% av prestandan (om än kanske inte riktigt samma gasrespons).

Bilen har aldrig varit registrerad med turbo, dock är den registrerad som E85 bil med "T31B - Motorn ändrad" i regbeviset samt 93hk istället för 71hk. Jag vill dock inte ta några risker med turbon, så en lättskruvad turbokonvertering stod högt på listan för den här ombyggnationen. Nu sitter turbon med lite silikonslang samt två V-bandsklämmor och en oljeledning, förutom demontering av batteri och spolarvätskeburk för att komma åt behöver man inte göra så mycket annat för att sugmotorkonvertera den. Betydligt smidigare än tidigare!

37
Projekt / SV: Volvo 343 DLi -87
« skrivet: maj 05, 2019, 14:05:48  »
Lite bilder också!


Grenrör lindat med avgasbandage


Moddad turbo med flyttat styrstift för att kunna vrida avgashuset


Oljeretur fixad, förhoppningsvis fungerar dimension och vinkel...


Fästen för wastegateklockor samt hemknackad packing då Volvo inte lyckades hitta packningarna till en V70 2.4D...


Provmonterat!


Besiktningsrör, smidigt med två V-bandsklämmor...


Provskjutning av nya spridarna (SAAB 9-5 2.0t -05); alla låg inom 1g/min och de ger dessutom lite mer än mina gamla 740 Turbo spridare...


Fuelrail och vakumstation monterat! Notera även dragavlastningen från fuelrail till spjällhus som ska se till att grejerna inte flyger isär när det kommer laddtryck...


Hela insuget provmonterat, notera även anslutningen för dumpventilen i ändan på plenumet.


Luftfilter i sugmotorinstallation - inte direkt "cold air intake" direkt bakom kylaren, men den ska förhoppningsvis inte behöva gå så mycket med den här setupen...  ;)


Många småjobb blir det, här en bild på ett modifierat reservhjulsfäste för att komma förbi med tryckröret från intercoolern...


Början till vevhusventilationsburken - en labyrint bestående av tre lutande plan ska förhoppningsvis separera större delen av oljan innan den kommer till andra ändan av burken...


Nästan färdig burk, återstår bara lite fästöron samt slanganslutning till utloppet så att jag kan koppla på ett filter eller en slang där...


Fäste för expansionskärl...


Allt monterat och "klart". Vevhusventilationsburken anas bredvid batteriet, expansionskärlet är på plats och ungefär en miljon vakumslangar trängs under huven... 

Ungefär så ser bilen ut idag, allt är färdigbyggt och monterat (inklusive turbon), bilen är servad och jag har eldat upp drygt 40l E85 på att få en vettig mapp att köra med... Separata spjäll och turbo är väldigt knivigt att mappa för att få bra körbarhet, typ 10-15% spjälläge ger övertryck i insuget från typ 1500rpm. Numera köra jag Alpha-N (spjälläge vs. varvtal) för bränslemappen med en multiplikative sekundärmapp som funktion av tryck. Det fungerar helt OK även om övergången mellan undertryck och övertryck inte är särskilt rolig. Vi har även pyst upp laddtrycket till ca. 0.8bar (ca. 0.15bar mer än vad jag åkt med tidigare) och mappat lite fullgas, så nu går bilen riktigt bra på fullgas och torde ha uppåt 120hk på bakhjulen. Gelleråsen nästa!

38
Projekt / SV: Volvo 343 DLi -87
« skrivet: maj 05, 2019, 12:12:10  »
Dags att komma ikapp med lite rapportering här också! Som ni säkert har misstänkt så har det mekats en del för att nå deadline...

För ganska precis en månad sedan var det dags för en STOR milstolpe, första uppstarten!

https://youtu.be/guWkcYWgRuk
Första (tredje om vi ska vara noga, första fanns ingen ström i batteriet, andra startade den men ville inte riktigt fortsätta gå...) startförsöket - omappad, felkalibrerade spridare, ingen generator, inget kylsystem, inget luftfilter o.s.v., men igång gick den! Dagen efter var kylsystemet temporärt monterat och bilen kunde flyttas från golvplats till lyftplats i garaget för egen maskin för första gången på två år!

https://www.youtube.com/watch?v=BxYM4QV97ug
Några dagar senare var även luftfiltret tillfälligt monterat och bilen gick rimligt åtminstone på tomgång!

39
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« skrivet: april 10, 2019, 06:48:31  »
"Riktig" lamelldiff eller slungdiff?

40
Projekt / SV: Volvo 343 DLi -87
« skrivet: mars 31, 2019, 21:43:48  »
Gelleråsen Countdown: Gelleråsen Countdown!

Lite mer mekat nu i helgen, tyvärr dröjer bilderna en smula...

I fredags monterade jag motorn permanent och shimsade in motorfästena så att kardanen låg i linje samt hängde på kardan och justerade in kopplingen. Så långt verkar allt fungera, bara att hålla tummarna för att det fungerar när motorn väl är igång. Idag blev det lite avgasbandagering av grenrör och downpipe, därefter skruvade jag loss avgashuset på turbon för att kunna vrida det till rätt läge. Turbon såg bra ut, inga skador och mycket lite sot så efter att ha borrat ett nytt håll för styrstiftet för att få avgashuset rätt vridet var det bara att montera ihop igen. Nu kunde man dessutom börja kika på hur oljeretur och wastegate-klocka m.m. ska få plats; inte helt trivialt visade det sig men det borde gå att få ihop. Här kommer ett litet försök till "att-göra" lista inför Gelleråsen:

  • Matchporta grenrör
  • Bygga oljeretur till turbo
  • Bygga fäste för wastegateklocka
  • Bygga vevhusventilation
  • Fixa luftfilter
  • Rostskydda alla små fästen och dylikt
  • Fixa vakumslangar och dylikt
  • Ny insugstempgivare
  • Få dit batteri
  • Service!
  • Fixa låsningar/svulster till tryckrörsslangar
  • Fixa vattenrör till värmepaketet m.m.
  • Montera ihop allt annat (typ generator, kylsystem, elsystem, bränslesystem m.m.

Finns säkert 1001 andra småsaker som ska göras också, men det är vad jag kommer på för stunden... Tur att det är långt kvar till tolfte maj!

Sidor: [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... 59