Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Freedo

Sidor: 1 2 3 [4] 5 6 7 8 9 10 11 12 13 ... 15
121
Kyrkogården / Re:Projekt: Snabba upp en 360
« skrivet: november 14, 2005, 19:23:03  »
En liten B200f gör sitt bästa för att få fart på åbäket, fast den känns rätt slö jämfört med min andra :P

122
Kyrkogården / Re:Projekt: Snabba upp en 360
« skrivet: november 14, 2005, 19:22:17  »
På plats i garaget.

123
Kyrkogården / Re:Projekt: Snabba upp en 360
« skrivet: november 14, 2005, 19:21:31  »
Har stått still ett bra tag nu, men nu kommer det bli lite meckande igen, för jag har köpt en till 360 :) En 88:a 5dr svartmetallic.

Den har lite speciell utrustning det var främst därför jag köpte den.

124
Framvagn/Bakvagn / Re:Handbromsen tar inte
« skrivet: november 10, 2005, 19:11:56  »
Börja med att kolla upp så att alla leder och rörliga delar går lätt och fint.

Det sitter ett länkage från främre vajern till de båda bakre under bilen. Lite framför växellådan om jag inte tänker helt fel. Om den har rostat ihop och kärvar så kan du få det symptomet att spaken känns tung/trög men backarna i trumman inte rör sig tillräckligt för att bromsa.,


Lycka till, och välkommen till 300Power Club!



125
Trimning / Re:Ventiler/Grenrör
« skrivet: november 01, 2005, 19:25:24  »
Större ventiler än 38-40 kan du iaf ha, det sitter nämligen 44-38 orginal på 531 :)

1mm större ventiler kan ju knappast vara nåt problem iaf.
Ska du inte lämna sätesjobbet till någon firma? De borde ju isf ha koll då.

Jag vet att bilsportcontainerns första topp en 405, hade 46/38 ventiler, den var då en tänkt 500 hk topp.


126
Slask / Re:Mössor, Deadline 21 Nov
« skrivet: oktober 28, 2005, 21:14:16  »
Jag har också gjort en liten transaktion, 200 pengar borde ha landat på ditt konto nu.



127
Teknik / Re:Bränslepump går ej föränns man startar motorn
« skrivet: oktober 26, 2005, 17:22:19  »
Vad har du för motor i den? B200f med kat?

På dem ska inte pumpen gå när man slår på tändningen, den funktionen finns inte. Jag vet dock inte om de äldre systemen har det men det är inte troligt.

Om soppafilter, tändsystem mm är fräscht och bilen ändå är svårstartad kan det mycket väl bara backventilen på soppapumpen som är dålig.
Det gör att bränsletrycket försvinner när man stänger av. Så när man startar så måste pumpen gå ett tag innan trycket byggs upp tillräckligt.

Lätt att kolla om man har en bränsletrycksmätare, så får man se det verkliga trycket.
Men annars kan man helt enkelt lossa övre bränsleslangen från fuelrailen. Dvs om du står på vänster sida om bilen så är det slangen till höger uppe fuelrailen, på insugets ovansida alltså.

När den lossas så ska det vara tryck på, alltså spruta ut soppa.
Om inte så är det antagligen backventilen som är körd.

128
Slask / Re:Mössor, Deadline 1 Dec
« skrivet: oktober 25, 2005, 18:31:51  »
Skriv upp mig på en!

Blir ju lagom som julklapp... till mig själv då :)

129
Framvagn/Bakvagn / Re:bromsar stora
« skrivet: oktober 25, 2005, 11:20:49  »
För att få ur sprintarna till dörrarna krävs ett specialverktyg.
Det finns inte en chans att få plats med dorn eller liknande och slå ut dem.

Verktyget som jag känner till är som en sprint som går igenom dörrsprinten och skallen på den har samma mått som sprinten.
Vet inte om det är förståeligt men iaf :P

Sedan ska man ta en form av glidhammare som man sedan fäster i den inre sprinten och sedan slår ut neråt.

Dock har jag inte gjort det själv så jag kan inte beskriva närmare.
Men en aukt volvoverkstad elle större plåt/lackfirma borde ha det.

130
Övrigt / Re:Stoppad av polisen?
« skrivet: oktober 23, 2005, 18:56:33  »
Jag har blivit stoppad ett antal ggr, men aldrig fått böter eller liknande.
Har varit rent flyt många ggr, man har varit ute och lekt och missat blåbären med ett tiotal sekunder och så.

Eller när man sladdat runt på vintrarna men inte blivit tagen på bar gärning utan de har undrat varför man smyger runt i industri områden kl 2:30 på natten, dessutom i en Saab 9000 i äkta pundarskick :P

En gång skulle jag ner och tanka och då hade de rutinkontroll och stoppade alla i båda riktningarna. Så jag fick blåsa och allting. Sedan kom jag tillbaka efter ca 5 min fast åt andra hållet och fick prata med en annan konstapel, så jag fick blåsa och allting igen :)

Det värsta var när jag hade sladdat runt i rondeller och kört allmänt busigt och så såg jag plötsligt att jag hade en piketbuss efter mig när jag åkte ur en rondell.

Det följde efter ca 1 km innan jag blev stoppad på en busshållplats. Då var man lite nervös för jag visste inte vad de hade sett av min lek.

Men de skulle bara meddela att mina bakljus inte fungerade.
Man var ganska lättad när man fick åka därifrån!

131
Slask / Re:300power går på mässa.
« skrivet: oktober 12, 2005, 20:24:56  »
Den är på älvsjömässan i stockholm.


http://www.bilsportmassan.se

132
Drivlina/Växellåda / Re:M47R
« skrivet: oktober 11, 2005, 17:56:05  »
SM i trådlyftning?

;)

133
Slask / Re:300power går på mässa.
« skrivet: oktober 10, 2005, 17:52:18  »
Kul grej!
Jag hade planerat att åka dit i vilket fall, så jag är på.
Dagen spelar ingen roll för mig, inte vad jag vet i nuläget iaf.

134
Trimning / Re:531-topp?
« skrivet: oktober 04, 2005, 18:25:39  »
Ja definitivt, bara att handla :P
Bra pris om den är fräsch, och det går ju alltid att flytta över om man byter maskin senare.

Kommer nog göra stor skillnad även på en orginal b200. Och ännu roligare blir det om du har råd att plana och porta lite lätt.

135
Kyrkogården / Re:Projekt: Snabba upp en 360
« skrivet: september 22, 2005, 20:28:45  »
Hehe! det går nog att ordna :)
Kan ju spela in lite med kameran, men jag har ingenstans att lägga upp det tyvärr.

136
Kyrkogården / Re:Projekt: Snabba upp en 360
« skrivet: september 21, 2005, 20:19:01  »
Hela bilen underifrån

137
Kyrkogården / Re:Projekt: Snabba upp en 360
« skrivet: september 21, 2005, 20:16:07  »
Kapad kat med 2,5" rör rakt igenom.

138
Kyrkogården / Re:Projekt: Snabba upp en 360
« skrivet: september 21, 2005, 20:14:24  »
Från katten och bakåt.

139
Kyrkogården / Re:Projekt: Snabba upp en 360
« skrivet: september 21, 2005, 20:13:14  »
Biten över bakaxlen, lite för många skarvar jag vet ;)

140
Kyrkogården / Re:Projekt: Snabba upp en 360
« skrivet: september 21, 2005, 20:11:30  »
Bild 1

141
Kyrkogården / Re:Projekt: Snabba upp en 360
« skrivet: september 21, 2005, 20:09:51  »
Så, nu har jag tagit lite bilder på avgaset. Tyvärr var det lite mörkt där under bilen så bilderna suger getpung om man får säga så här :P




142
Avstannade Projekt / Re:Volvo 360 e200 gl
« skrivet: september 21, 2005, 20:00:49  »
Citera

Vill ju ha det FYRA kilo lättare svänghjulet från B230:n.. kanske borde förklarat det direkt  8)
Citera


Wtf, skiljer det så mycket?

Jag har ju ett b230E svänghjul som ligger och skräpar, hade jag kanske kunnat använda sånt jag med.
Jaja, hjort är hjort, och inte ren som man säger...

143
Drivlina/Växellåda / Re:montera kopplingen fel
« skrivet: september 21, 2005, 19:30:29  »
Det är inte så att vevaxellagret kärvar så pass så att ingående axeln snurrar med hela tiden?

Blir ju samma sak som att den inte frikopplar då, bara en tanke...

144
Drivlina/Växellåda / Re:montera kopplingen fel
« skrivet: september 21, 2005, 19:23:37  »
Kommer du ihåg åt vilket håll du monterade den? Alltså om den utstickande sidan var bakåt eller frammåt?

Den sidan som är uppåt på bilden ska vara bakåt, dvs mot tryckplattan.

145
Elsystem / Re:Varvräknarn går upp i topp och stannar där
« skrivet: september 21, 2005, 19:16:04  »
Min gissning är jordfel eller dålig kontakt någonstans, svårt att säga var.
Kan ju vara som så att den får konstant spänning av någon anledning. Kan ju då vara själva instrumentet som är paj då också, men det känns inte så troligt ändå.
När det gäller felsökning ska man alltid börja med det lättaste, då det sällan är riktigt krångliga saker.

Trasig säkring någonstans?
Dålig kontakt/oxid i anslutningar?
Ev kabelbrott?

Jag har sett flera fall där varvräknaren tex hoppar upp kraftigt när man slår på tändningen, eller när man slår på någon större strömförbrukare som lyse etc.
Det är iofs bara en kort stund, och kan kanske bero på spänningsstötar på något vis, men det har för det mesta försvunnit när man åtgärdat kassa jordpunkter och dyl.

Bara som en parantes, jag kom på nu att jag hade samma fel på min gamla bil ett tag när jag höll på och fixade till elsystemet som var pundarmeckat, och även kopplade in lite extramätare och sånt. Jag tror det försvann när alla kontakter satt där dem skulle och med riktiga jordpunkter.


Kanske inte till så mycket hjälp men iaf, svårt att ge tips så här över nätet när man inte kan se själv hur allt verkar.

146
Foto/Film / Re:Min 87 mod 360 GL
« skrivet: september 20, 2005, 18:01:17  »
Ser bra ut det där!

Det är riktigt snyggt med mörka bilar, en sänkning på det där vore pricken över i  :D

147
Kyrkogården / Re:Projekt: Snabba upp en 360
« skrivet: september 19, 2005, 19:33:50  »
Japp, då har det hänt lite med bilen igen då.
I förra veckan byggde jag 2,5" system på bilen.
Så nu sitter det 2,5" från främre röret, genom katten och genom två burkar på väg ut.
Det låter rätt skönt när man gasar på nu ;D
Dock kunde det fått vara lite mindre resonanser i kupén, blir lite jobbigt med motorvägskörning, men det är väl som det ska vara i en racebil, *host* ;)


Jag ska försöka få med mig kameran till jobbet och ta upp skrotet på lyften och plåta lite tuffa svetsar och sånt :P

148
Avstannade Projekt / Re:Volvo 360 TIC "Jag rullar o snurrar"
« skrivet: september 19, 2005, 19:19:13  »
Varför inte ta hela kopplingen från b200? Jag tror den håller för typ lika mycket moment om det är problemet.

Men annars är jag osäker på hur det blir iom att b200 har försänkt svänghjul.
Men om man har båda lösa är det ju bara att mäta och prova.
Jag tror att det funkar, men man vet ju aldrig.

149
Avstannade Projekt / Re:Volvo 360 e200 gl
« skrivet: september 17, 2005, 10:48:37  »
Det kan nog vara så att det är olika mellan årsmodellerna. Äldre b230 är nog lika, men de senare har fått det ändrat av någon anledning.

Tex så är det ju samma kamrem tom -93 sedan är det en med runda kugg. Då blev det väl bredare drivremmar också kanske.


Tänkte passa på att säga en annan sak som egentligen inte har med det hela att göra men ändå lite :)

Jag kom på en sak ang turbo i våra bilar, kanske är självklarheter men jag har inte tänkt på det förut.

Det har ju varit snack om det går att få i orginalgrenrör med turbo eller inte.
Men det måste väl vara så att det är de nyare grenrören/turbo som går att få dit då de är klart mindre men ändå effektivare.
Tex Performance har ju en motor från -98 och den turbon fick ju plats utan större ingrepp som jag förstod det.

Nu vet jag inte precis vilka årsmod det gäller men det går ju att ta reda på.

150
Däck och Fälg / Re:Däcktryck
« skrivet: september 17, 2005, 10:14:12  »
Jag har lite högre tryck i däcken för att dem ska hålla formen även vid kraftigare kurvtagning, inge kul att kränga av däcken när man sladdar i rondeller menar jag ;)
Brukar köra ca 2,5 runt om med 185/60-14.


151
Avstannade Projekt / Re:Volvo 360 e200 gl
« skrivet: september 14, 2005, 18:19:20  »
Är du säker på det där Nemesis?

Jag kan ha fel, men jag trodde att om man kör med vattenpump och vevens remskiva från en b230 så måste man ha den bredare remmen och den passar ju inte på generatorn från en b200. Om man nu inte kan byta remskivan på generatorn till en från b230 dvs.




152
Motor / Re:B230e 85a har 130 hk men 530 topp???
« skrivet: september 14, 2005, 18:08:52  »
VX3 är backad 3 grader på både avgas och insugssida.

Kolla in den här sidan, där finns alla med vad jag vet.
http://hjem.get2net.dk/bengaard/newpage21.htm

153
Däck och Fälg / Re:Vad tusan har dom satt för nav bak??
« skrivet: september 14, 2005, 11:23:19  »
Fram sitter det ju spacers men vad har de satt dit för nav där bak?

Vad menar du med att "de" har satt dit för nav? Det ser inte ut som orginal alltså?
Har du någon form av spacers bak också eller?

Om det är orginal bak så har du som sagt inga yttre nav utan bara bromstrumman direkt.

154
Motor / Re:B230e 85a har 130 hk men 530 topp???
« skrivet: september 13, 2005, 20:40:44  »
Det är ju fullt möjligt att annan kam, ingen kat och högre komp ger 14 hk. Inget konstigt alls i det tycker jag.

Nu har du ju en sådan motor så då är det väl inget att fundera över, bara slänga i och åka fort (are) :P

155
Teknik / Re:Startmotor
« skrivet: september 13, 2005, 20:32:08  »
Det stämmer, den sitter bara med två bult. Dem kan vara lite bråkiga att få bort då det inte finns så mycket plats att tillgå, men allt går om man bara är ihärdig :P


Lycka till med bytet då!

156
Motor / Re:B230e 85a har 130 hk men 530 topp???
« skrivet: september 13, 2005, 11:04:40  »
Det är lite olika grejer som gör det, bla högre komp, 10:1 på dem. Sedan är det k-jetsprut som generellt verkar ge mer effekt av någon anledning.

Sen sitter det en annan kam än tex b230f, en V-kam.

Kanske är flera orsaker men det är några av de iaf.

157
MS / Re:Hallgivare på B19E?
« skrivet: september 11, 2005, 20:39:10  »
Ja det har den.

158
Projekt / Re:360 RS
« skrivet: september 11, 2005, 13:30:18  »
Grattis till den fina tiden och till att bilen höll ihop!

Bara att satsa hårt för att bygga grymt till nästa säsong då :P

159
Avstannade Projekt / Re:Volvo 360 TIC "on the road"
« skrivet: september 11, 2005, 12:49:07  »
Om det är så, så är det topplockspackningen som gett sig. Då kan det bli så att kompressionen läcker ut i kylsystemet.


Annars är det bara att se till att grejerna är plana och fina och slänga på ny packning. Men med tanke på hur mycket du laddar och så, är det väl lika bra att satsa på en seriös topppackning så det håller i fortsättningen ;)

160
Avstannade Projekt / Re:Volvo 360 TIC "on the road"
« skrivet: september 11, 2005, 12:00:10  »
Menar du att det bubblar en massa i expansionskärlet?

Det brukar ju tyvärr bero på att kompressionen går ut i kylsystemet. Men jag ska inte säga säkert, kan kanske bero på nåt annat.

Sidor: 1 2 3 [4] 5 6 7 8 9 10 11 12 13 ... 15