Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Freedo

Sidor: 1 2 3 4 5 6 7 [8] 9 10 11 12 13 14 15
281
Förslagslådan / Re:Vita blinkers och bakljus
« skrivet: juni 27, 2005, 18:05:39  »
Jag måste faktiskt säga att jag inte tycker det är så dyrt, allt är ju relativt men man kan ju inte jämföra med att köpa baklyktor på Realcar eller liknande till en Golf II eller så, där det kanske har tillverkats 100,000 lyktor. Detta är ju en högst begränsad serie och då blir det ju dyrare.

282
Projekt / Re:360 RS
« skrivet: juni 26, 2005, 18:53:22  »
Okey, v-lådans utgående axel har splines som sitter direkt i pinjongaxeln. Där rasar det nog inte i första taget tror jag.

283
Projekt / Re:360 RS
« skrivet: juni 26, 2005, 18:40:42  »
Nä det sitter ingen hylsa av det där slaget tror jag. Pinjongen har splines som sitter i lådan på något vis iaf. Jag har ju haft isär min men jag blir lite osäker på hur det ser ut.

Jag ska gå ut och kolla så återkommer jag.

284
Projekt / Re:360 RS
« skrivet: juni 26, 2005, 18:24:52  »
Det kanske är för mycket flex i bakvagnen som gör att det rasar när du sladdar och så.
Micke art racing sålde ju förstärkta fästen och nylonbussningar till bakfjädrarna förut, kanske gör det fortfarande. Såna sitter på spritis bil om jag inte minns fel, och för han håller det ju rätt bra.
Kan ju vara värt att kolla upp iaf.
Annars får du plocka ut baksätet så inga tunga polare kan åka med ;)


Ja det sitter ju en sorts hylsa mellan transaxeln och v-lådans ingående axel. Om du kravlar under bilen och kollar på transaxelröret precis framför v-lådan. Där finns två gummipluggar som man kan ta bort och då ser man iaf lite av den.

285
Projekt / Re:360 RS
« skrivet: juni 26, 2005, 12:55:15  »
Tungt att det rasar hela tiden, är inget kul att bli bogserad titt som tätt.
Och lite jobbigt om man vill köra rejs och riskerar att rasa bakaxeln så fort man står på lite  >:(
Är det vid start från stillastående som det rasar?

Jag som trodde att det var okey hållbarhet på axeln iaf, det gör ju att jag blir lite skeptiskt till att genomföra mina planer också.

Var det diffen som rasade igen?

286
Kyrkogården / Re:Projekt: Snabba upp en 360
« skrivet: juni 25, 2005, 21:14:04  »
Jo jag har varit inne på att köpe en digitalkamera, men jag vill inte köpa en billig kompaktvariant för 2000 om man kan få en skapligt bra för 4000.
Vid nästa lön är det stor sannolikhet att det blir en iaf.

287
Kyrkogården / Re:Projekt: Snabba upp en 360
« skrivet: juni 25, 2005, 15:03:29  »
Eftersom jag fotar med vanlig kamera så blir det lite knas ibland. Jag var tvungen att byta rulle, så bilderna när fälgarna är monterade kom på den andra tyvärr.
Så det var inte du som missade dem, det var jag ;)

Som sagt, det är orginalllack. Rätt fräck i min mening, skiftar svagt mellan ljus och mörkare blå och blågrönt beroende på ljuset, lite budget-kameleont skulle man kanske kunna kalla det ;)

Btw så heter lacken ljusblå metallic eller nåt liknande oromanstiskt ;) Volvo har ju inte alltid så speciella namn på sina färger.
Safirblå är en annan lack tror jag men den ser snarlik ut. Enligt en tabell med färgkoder som jag kollade på så fanns inte min (218) på någon annan än 360.

288
Kyrkogården / Re:Projekt: Snabba upp en 360
« skrivet: juni 23, 2005, 16:32:22  »
Nu har det hänt lite med bilen igen, eller det var iofs ett tag sedan men bilderna kom inte förren nu ;)

För drygt en månad sedan fick jag på 2,5 " dämpare och ett passande slutrör. På bilderna sitter inte alla upphängningar på plats så det hänger ner lite. Numera sitter det högre i ett urtag i plåten och plasten i bakspoilern.

Sedan har jag fått på 14" Bling Blingfälgar från någon Nissanmodell. Fick de gratis på jobbet för en vecka sen, sicket flyt man har ibland ;D

Edit: En länk till bilderna kan ju vara coolt också, här kommer den!
http://album.fotolabo.net/altiapp/amp/amp.fcg?GSTLOGIN=&ALBUMID=IuGcnMuxFM&PASSWD=KmJsmTJWIwATtE&LANG=se

289
Elsystem / Re:Heljus slår ej till i spak?
« skrivet: juni 22, 2005, 19:37:10  »
Har du ljusomkopplaren, (vredet till vänster) vridet till sista läget så att ljuset är på?
Om du inte har det blir det exakt som du beskriver, att ljuset är på så länge du håller in spaken, sk ljustuta.

Om inte så är det relät som ska hålla ljuset påslaget tills du drar i spaken igen.


Välkommen till klubben!

290
Teknik / Re:Oljetråg
« skrivet: juni 20, 2005, 18:12:48  »
Det enda jag vet är att motorn lutar mer i 300 men hur många grader lutningen är kan jag inte svara på.
Och tråget har större volym, en 360 har 4,5 L olja medans de flesta B230 har 3,85.

291
Stereo/Styling / Re:Doftgranar och andra doftisar
« skrivet: juni 18, 2005, 09:57:34  »
Doftisar är inget för mig, tycker det luktar så konstgjort.

Det satt dock en Fresh Apple eller liknande i bilen när jag köpte den.
Men den åkte ut genom rutan på E4 på vägen hem ;D

292
Motor / Re:b230e
« skrivet: juni 16, 2005, 22:05:08  »
Såhär alltså, 531 utan hål överst och 530 från en B230E underst.

293
Motor / Re:b230e
« skrivet: juni 16, 2005, 21:55:50  »
531 har aldrig eller sällan spridarhål eftersom de i regel sitter på motorer med elektronisk insprutning.
405 däremot har nästan alltid det då de satt på motorer med K-jet mekaniskt sprut.

294
Däck och Fälg / Re:Göra fälg större?
« skrivet: juni 16, 2005, 20:50:32  »
Det kan inte vara det lättaste att göra, då skulle man behöva kapa bort fälgbanan från en mindre fälg och sedan förlänga ekrarna och svetsa i på en större fälgbana. Allt går ju men det verkar krångligt.


295
Förslagslådan / Re:Erbjudande
« skrivet: juni 16, 2005, 18:45:14  »
Jadå jag har fått mitt paket, fick det i tisdags :)
Snabba bud, det tycker vi om :P

Tröjan har provmonterats och den verkar passa bra, dekalerna åker på närsom helst nu ;)

296
Förslagslådan / Re:Vita blinkers och bakljus
« skrivet: juni 13, 2005, 23:32:27  »
Jo så långt är jag med ;)

Jag tänkte bara på om glasen som ska tillverkas kommer ha det gamla utseendet.

297
Förslagslådan / Re:Vita blinkers och bakljus
« skrivet: juni 13, 2005, 23:18:26  »
Har jag förstått det rätt, bakblinkersen passar bara på de gamla bakljusen?
Alltså måste man ha det gamla utseendet på bakljusen om man ska ha vita blinkers?

298
Klotterplank / Re:Vem gör vad ??
« skrivet: juni 12, 2005, 12:55:29  »
Jag gick också elektronik på gymnasiet, men jag fick inga jobb inom det så nu blir det fordonsbranchen istället :)

299
Klotterplank / Re:Vem gör vad ??
« skrivet: juni 10, 2005, 17:15:23  »
Som du sa, de flesta jobbar som mek eller liknande ;)
Så även jag, lr om ett tag iaf. Just nu pluggar jag upp fordon via komvux men jag ska jobba på en volvoverkstad i sommar.

300
Förslagslådan / Re:Erbjudande
« skrivet: juni 10, 2005, 17:08:58  »
Nåt nytt om beställningen?

301
Stereo/Styling / Re:baslåda
« skrivet: juni 09, 2005, 20:17:31  »
Jag tror att du blandar ihop det lite Performance, slutna lådor har generallt sätt mindre volym än portade dito ;)

302
Övrigt / Passar 240 handtag på en 360?
« skrivet: juni 05, 2005, 12:41:28  »
Jag såg att det finns 240:s med svarta handtag, som jag funderar på att ha.
Och formen och utseendet på dem är ju väldigt likt 360:s, så är det nån som vet om det passar någorlunda skapligt?

303
Drivlina/Växellåda / SV: Problem med gung/ryck/glapp i drivlina
« skrivet: juni 01, 2005, 22:15:35  »
Ja precis, det är just det där gunget som är störande.
De flesta andra bilar blir det ju bara ett ryck men det gungar inte tillbaka.

Kanske har att göra med upphängningen av bakaxeln skiljer sig från andra modeller, att det inte är axeln som rör sig utan hela bilen eller nåt, bara en gissning.


Men om man monterar motor och låda stumt och kör med nylonbussningar i bakre fjädrarna så borde ju hela paketet bli stabilare tycker man.

304
Drivlina/Växellåda / SV: Problem med gung/ryck/glapp i drivlina
« skrivet: juni 01, 2005, 21:56:39  »
Jag känner väl igen symptomen, undrar också om man kan göra något åt det för det är rätt så irriterande.

Ett visst glapp är det ju alltid i drivlinor, det är ju ett spel i v-låda, kardanknut, bakaxel mm. Men 360 borde vara skaplig för att vara bakhjulsdriven, den har ju inte några kardanknutar och sånt iom transaxeln.

305
Kyrkogården / Re:Projekt: Snabba upp en 360
« skrivet: maj 31, 2005, 18:17:03  »
Ja att plocka med det där på vintern låter inte som någon höjdare, man bör ju vara barhänt för att kunna hantera verktygen.

Jag mekar ju på grusplan nu och det är ingen höjdare, man kan inte använda hora när man ska in och ut under bilen, och så blir kläder, verktyg och håret fullt med grus :P
Inge kul alls, men det går om man måste.

306
Kyrkogården / Re:Projekt: Snabba upp en 360
« skrivet: maj 30, 2005, 22:53:30  »
Btw, nu funkar bilen igen :)
Var lite strul att få tillbaka lådan, det var inte så lätt att få upp den på domkraften när man skulle ligga under bilen och greja.
Och sedan tog det 1,5 h att få i sprintjäkeln till växelstången i lådan  >:(
Var på väg att ge upp men tillslut blev det brutalt våld som löste saken, så brutalt det nu kan bli men en hammare när man bara har 40 cm frigång under bilen ;)

Men jag kan inte känna någon direkt skillnad av utväxlingen, den accar lika bra och jag kan inte säga att varvet har ändrats. Det ligger på 2400rpm vid 100 kmh på 5:an, så ni kan ju få jämföra om ni vill och se om ni har annat. Då har jag iofs 195/65-14 så de för stora hjulen gör väl att det inte stämmer riktigt men ändå.


Dock så ritar den bara på höger hjul igen :(
Men det ska nog gå att ordna, så det blir en riktig bil igen :P

307
Kyrkogården / Re:Projekt: Snabba upp en 360
« skrivet: maj 30, 2005, 22:38:57  »
Hmm, det ser inte någe vidare bra ut med svart stötfångare, tror jag skippar den idén tills vidare.

Tack för tipset ang PS , ska leka lite själv med några bilden sen.


Ska kolla vidare med handtagen och se om man kan lacka om de senare. Jag lämnar dem till en lackerare isåfall så det blir riktigt gjort så får jag se vad han har för åsikter om det.

308
Stereo/Styling / Re:Sidor med info?
« skrivet: maj 30, 2005, 22:30:27  »
DLS har en rätt bra instruktion hur man kopplar in slutsteg, bygger lådor mm. Men det gäller främst deras egna produkter men går lätt att överföra till andra.


Tror det är denna
http://www.dls.se/pdf/ljudhandbok05.pdf

309
Förslagslådan / Re:Vita blinkers och bakljus
« skrivet: maj 30, 2005, 22:17:01  »
Hoho! glada nyheter, hoppas att det blir något av det här ;D

Skriv upp mig på listan, både fram och bak vill jag ha.


Edit: Det kan säkert vara av intresse för våra modellbröder i 300 mania också, så där kan det säkert bli några kunder. Annars kan det nog vara svårt att få ihop 30 pers bara här i klubben.
Bara man kan lösa frakten till utomländerna på något vis.

310
Kyrkogården / Re:Projekt: Snabba upp en 360
« skrivet: maj 29, 2005, 11:48:53  »
Jo iofs, fast hur blir det om man lackar på krom? Känns inte stabilt om man säger så, men det kanske går att slipa ner och få bra fästgrund för färgen.

311
Kyrkogården / Re:Projekt: Snabba upp en 360
« skrivet: maj 28, 2005, 16:50:07  »
Jag tänkte på själva stötfångaren. Den i plast alltså, inte underdelen ;)
Den skulle jag vilja ha helsvart, men jag har inte hittat byta-färg-tool i PS annars skulle jag ju kunna exprimentera själv.


Edit: Nu när jag studerat bilden ett tag så kom jag på att man kanske skulle kunna köra med svart nederdel på bilen, eller hellst ett svart kjolpaket.

Är alla 300 seriens handtag kromade föressten?

312
Kyrkogården / Re:Projekt: Snabba upp en 360
« skrivet: maj 27, 2005, 16:21:34  »
Fasen vad snyggt!
Du är ju duktig på det där. ;D

Hur lyckades du med det där, vita blinkers och inga lister utan att det ser suddigt ut?

Du kan få fler uppdrag om du är intresserad av att praktisera PS ;)


313
Kyrkogården / Re:Projekt: Snabba upp en 360
« skrivet: maj 26, 2005, 23:26:32  »
Är det säkert det? Jag trodde det var så att på ett ingående axelvarv snurrar utgående axlar 3.36?

För jag tycker ju redan nu att den är seg och inte orkar upp för backar mm så ännu segare låter ju inget kul. Men det blir säkert bra när man får i b230 i höst.

314
Framvagn/Bakvagn / Re:Bruksanvisning anyone? =P
« skrivet: maj 26, 2005, 23:00:10  »
Ja så är det, jag kom ihåg fel.

Det är när man höjer bilen med block som det blir belastningar på fjädern.

315
Kyrkogården / Re:Projekt: Snabba upp en 360
« skrivet: maj 25, 2005, 22:28:59  »
Jag putsade lite på nya lådan idag och upptäckte att det visst är 3,36:1 utväxling på slutväxeln och inte 3,64 som på den andra.
Det är väl en lägre utväxling. Hur kommer det påverka varvtal mm? Om det nu märks överhuvudtaget?

Och sedan är det tydligen skillnad mellan sedan och kombicoupe, jag förstår inte varför men det kanske någon annan har ett bra svar på?




316
Framvagn/Bakvagn / Re:Bruksanvisning anyone? =P
« skrivet: maj 25, 2005, 21:50:59  »
Det går ju att montera klossar som är så höga som man vill att bilen ska bli lägre. Tex 50 mm höga block för lika mycket sänkning. Dessa monterar man mellan bakaxeln och fjädern så att axeln flyttas upp motsvarande.
Det är dock ingen riktigt bra metod då det gör att fjädern får en onaturlig böjning och belastning.

Jämför med att böja ryggen längre bakåt än du normalt kan ;)

Det bästa är istället att montera loss fjädrarna och lämna in för omsmidning hos någon fjäderfirma så att den blir lägre.

317
Kyrkogården / Re:Projekt: Snabba upp en 360
« skrivet: maj 24, 2005, 19:02:50  »
Nu har jag fått tag på en komplett låda med diff som gått runt 10,000 mil och är oljetät, märk väl :P Så jag byter hela klumpen på en gång.
Så det blir med största sannolikhet ingen svetsad diff, kanske till nästa år isf.
Hoppas bara att den här diffen håller lite längre för jag kommer knappast kunna låta bli att rita streck ändå ;)

318
Kyrkogården / Re:Projekt: Snabba upp en 360
« skrivet: maj 23, 2005, 20:07:08  »
När jag bytte olja i lådan så satt det en liten hylsa ca 5mm i diameter och kanske 10 mm hög på bottenpluggen. Den har jag senare konstaterat att den hör till spärren av växellägena. Så därför har spaken varit lite slapp och växlarna har hoppat ut nångång när man har brännt däck.

319
Avstannade Projekt / Re:360ECT Etanol Carb Turbo
« skrivet: maj 23, 2005, 19:37:15  »
Härligt att höra!

Nästan otroligt att det går att åka så fort med en turbokonverterad standardsnurra och en förare som har svårt med spriten :P



320
Kyrkogården / Re:Projekt: Snabba upp en 360
« skrivet: maj 23, 2005, 19:26:53  »
Ja precis, hade ju inte vart fel ;)

När man ändå har grejerna nerplockade så funderar jag lite på om man ska svetsa diffen kanske, lika bra att köra på när man ändå har brallorna nere som man säger :P
Men jag vet inte, det låter ju som att bilen kan få vissa negativa bieffekter av det.

Men nu har jag ju iaf ett skäl att fixa min låda som det saknades en spärrhylsa i, man måste se det positiva i saker och ting :)

Sidor: 1 2 3 4 5 6 7 [8] 9 10 11 12 13 14 15