Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Freedo

Sidor: 1 2 3 4 5 6 7 8 [9] 10 11 12 13 14 15
321
Kyrkogården / Re:Projekt: Snabba upp en 360
« skrivet: maj 22, 2005, 22:17:22  »
Ja säg den glädje som varar...


Bilen höll tills idag då slutväxeln fick för sig att packa ihop och slå igen verksamheten :(

Jag slet ner den nu ikväll, ett av de små diffdreven som gick av på mitten. Men det var kratrar i matrialet på både drevet och axeln så jag tror att den gått med lite olja i tidigare och blivit överhettad och försvagad, så nu när det har fått jobba lite så höll det inte längre.
Ska plocka bort och inspektera resten imorrn och se om de andra dreven också är slitna.

322
Stereo/Styling / Re:baslåda
« skrivet: maj 22, 2005, 22:03:15  »
Vill du ha skapligt eller bra ljud så är en baslåda det enda vettiga alternativet.
6*9or funkar ju men det blir bara krångligare att bygga med sämre resultat, iaf som jag ser det.

Om du nu ska använda 6*9 or så kan du ju bygga en låda som står i bagaget mot ryggstödet med högtalarna riktade uppåt, så kan du ta bort hatthyllan helt.

323
Kyrkogården / Re:Projekt: Snabba upp en 360
« skrivet: maj 21, 2005, 18:15:49  »
Japp, det är lite "bonnigt" att bränna på ett däck tycker jag :P
Sånt kan de där 2 och 740 raggarna ägna sig åt ;D

324
Avstannade Projekt / Re:345-81
« skrivet: maj 21, 2005, 16:39:09  »
Vad är det för några? Märke, modell? Det kanske bara är diskanten som låter?

325
Kyrkogården / Re:Projekt: Snabba upp en 360
« skrivet: maj 21, 2005, 16:24:53  »
En liten men mycket viktig uppdatering:


Min kärra lägger numera dubbla lakrits ;D Fan vad jag är nöjd med bilen nu!


Det var bromsarna bak som tog ojämnt som gjorde det.

326
Kyrkogården / Re:Projekt: Snabba upp en 360
« skrivet: maj 21, 2005, 16:21:53  »
Ja absolut! Är man 10 pers så borde ju en uppsättning inte bli allt för blodigt dyrt.
Det kanske finns flera firmor som kan vara värda att kolla upp, finns ju många som sysslar med platsgjutning.

327
Övrigt / Re:531 topp
« skrivet: maj 21, 2005, 16:13:42  »
631 sitter på b230k och har inga förbränningsrum i toppen utan de sitter i kolvarna så den är helt plan. Hur den är flödesmässigt jämfört med de andra vet jag inte.

328
Projekt / Re:360 RS
« skrivet: maj 21, 2005, 11:42:23  »
Jaha på så vis. Det var scema över LH 2.4 som jag kollade på, men jag missade nog den signalen då.


Men den borde ju stänga av fläkten när tempen gått ner oavsett de andra systemen tycker man ju, det är det som är konstigt.

Men som sagt det lättaste är nog att köra en termokontakt i slangen eller så. Då fungerar det iaf men är ju som sagt inte lika coolt :P

329
Drivlina/Växellåda / Re:Diff?
« skrivet: maj 21, 2005, 11:31:09  »
Jag har konstaterat att min bil ritar dubbla om jag varvar upp den och drar iväg. Men om jag bromsar upp den så spinner bara högerhjulet.
Min teori är att bromsen tar bättre på vänster bak vilket gör att det blir olika motstånd.
Så jag ska försöka justera om bromsarna så att de tar lika så ska det nog gå :P

Viva lá däckrök!

330
Klotterplank / Re:lite kul....
« skrivet: maj 20, 2005, 20:35:06  »
Sådär då...

331
Projekt / Re:360 RS
« skrivet: maj 20, 2005, 20:09:22  »
Jag pratade med en av mina lärare idag om det här problemet. Vi satt och studerade kopplingschemat.
Han ansåg att det kunde vara fel i tempgivaren. Att den ger fel signaler till styrboxen och då ser den aldrig att tempen sjunker och fläkten går hela tiden. Det skadar ju inte att mäta upp om den har rätt värden iaf.
Eller att fläkten slås på vid tex 98 grader men eftersom den mäter motortemp så kommer tempen aldrig sjunka under tillslagstemp och därför går fläkten hela tiden, låter konstigt tycker jag, men ajg vet inte.
Kopplingschemat visar ju inget av att styrboxen skulle få någon signal om hastighet, inte vad jag kunde hitta iaf.

Går fläkten även om du stänger av bilen? Har du testat om den stänger av om den får stå ett tag?

Dumma frågor kanske, men jag försöker bara hitta en ny infallsvinkel :)

332
Kyrkogården / Re:Projekt: Snabba upp en 360
« skrivet: maj 20, 2005, 19:40:56  »
Börjar ju se riktigt najs ut.....är ute efter samma utseende! Funderar på att svärta ner allt som skall se ut som krom på bilen.Är oxå på jakt efter en uppsättning plåtfälgar 15" till mina 205/50-15 däck som ligger och väntar! Ps ett tips,ta bort dina torkare på framlycktorna,vart mycket snyggare utan dom samt så spar man vikt  ;D och inget du kan få nerslag på heller :P

Tack tack!
Bra att någon tycker den ser bra ut, får jag inte höra så ofta. "Har du fått fart på ditt skrot än!?" är vanligare :P
205/50-15 kommer se riktigt mäktigt ut!
15" plåt kan dock vara knepigt eftersom det inte finns med rätt navhål, jag var inne på det också men bestämde mig sedan för att leta upp fina alu istället. Helst Compomitive 5 ekrade som många andra volvosnubbar kör med, fast svartlackade då och för 4/100 :P
Jag har bestämt mig för att ha svart som passningsfärg till min bil. Dvs det som inte är lackat blåmetallic ska vara svart, typ. Så jag försöker nu komma på hur man photoshoppar om färgen på stötfångarna och se hur det blir med svarta såna. Har sett flera 240 som kör med det är det ser riktigt bra ut :D

333
Kyrkogården / Re:Projekt: Snabba upp en 360
« skrivet: maj 20, 2005, 19:28:52  »
Jag kan säga att jag var inne på samma sak förut, jobbade ju på citroenverkstad och när man tittade först på BX och sedan 360 så tändes en 60 w osram uppe i skallen :P
Och som sagt, det borde kunna gå att få dit med lite plåtvåld, om man vill.

Bak är det ju knepigare, för snyggare baklyktor än 300:s finns bara på Supra MKIV enligt min mening så dem byter jag inte!

Jag ska kolla upp en annan sak i helgen tror jag. Det skulle kanske gå att få på positionsljus från Swift gti som blinkers, de är vit/ gråaktiga så det skulle nog kunna bli skapligt, återkommer i den frågan senare.

334
Klotterplank / Re:lite kul....
« skrivet: maj 20, 2005, 18:57:13  »
Med bildbevis också kanske

335
Klotterplank / Re:lite kul....
« skrivet: maj 20, 2005, 18:55:44  »
Jag var bara tvungen att kontra ;)

336
Projekt / Re:Nu ska det ske....men ska hamstra lite under vintern!
« skrivet: maj 20, 2005, 18:31:45  »
Att beslutsångest är jobbigt kan jag också skriva under på ;)

337
Projekt / Re:Nu ska det ske....men ska hamstra lite under vintern!
« skrivet: maj 20, 2005, 18:27:54  »
Det är lite pyssel att byta fjäderskålarna, men har man bara tillgång till vinkelkap och svets så löser det sig ganska snabbt ändå.
Det svåraste är nästan att få tillbaka gummit och mätarvajern i vänster fjäderben :P


När det gäller trimmning så är det väl bara att skaffa en 531 och lämna på renovering, portning och mira fräsning och muttra på på orginalsnurran sålänge tills du har möjlighet att byta till storkubikare ;D

338
Teknik / Re:eget grenrör?
« skrivet: maj 20, 2005, 13:47:39  »
Näe dem hade tyvärr skrotat karossen och motorn skulle i en 240 :(

339
Kyrkogården / Re:Projekt: Snabba upp en 360
« skrivet: maj 20, 2005, 13:45:00  »
Ja det är rätt fräckt, ett enkelt sätt att få lite annat utseende på bilen.

Fram och sidoblinkers är också tonade, men det ser inte lika klockrent ut så jag visar inga bilder på det ;)
Vita blinkers runt om hade varit bättre men det är ju svårt/dyrt att fixa.

340
Övrigt / Re:531 topp
« skrivet: maj 19, 2005, 21:05:23  »
Okey men då är det nog lugnt.

341
Kyrkogården / Re:Projekt: Snabba upp en 360
« skrivet: maj 19, 2005, 20:56:39  »
Japp, 440 plåtisar, dock med lite för höga däck. Skulle hellst ha 195/50-14. Men jag letar febrilt efter fina 14-15" alu men hittar inga i rätt prisklass.

342
Övrigt / Re:531 topp
« skrivet: maj 19, 2005, 20:50:02  »
Nu blir jag lite konfunderad, ska du köpa hela motorn och stoppa i?
Om toppen suttit i en E motor med orginalsprut dvs K-jet så har den nog fått hål borrade för spridare, men den kanske är körd på förgasare lr annat sprut.

343
Kyrkogården / Re:Projekt: Snabba upp en 360
« skrivet: maj 19, 2005, 19:59:57  »

344
Teknik / Re:eget grenrör?
« skrivet: maj 19, 2005, 19:24:43  »
OT: En liten kul grej bara som visar att världen är bra liten ibland.
En polare till en jag jobbar med nu köpte den gröna dubbelturbo 360:n, han tyckte den gick riktigt bra och den spann visst på alla växlar med vanliga däck :)


345
Projekt / Re:360 RS
« skrivet: maj 18, 2005, 22:01:38  »
Funkar bilden nu då.

346
Projekt / Re:360 RS
« skrivet: maj 18, 2005, 21:46:03  »
Enligt min tolkning så borde det ju gå att koppla den vanliga strömbrytaren och styrenheten paralellt.


Ursäkta den kassa bilden men jag kom inte på nåt bättre sätt att visa :P


Edit: Uppdaterade bilden en smula



347
Förslagslådan / Re:Erbjudande
« skrivet: maj 18, 2005, 18:10:49  »
Trevligt att det är på gång nu då  :D



Har du någon uppfattning om hur lång tid det tar?

348
Projekt / Re:360 RS
« skrivet: maj 18, 2005, 17:57:44  »
Kan du inte koppla jorden från relät till styrenheten då?

Eller har jag missförstått funktionen av det hela.

349
Förslagslådan / Re:Varför......
« skrivet: maj 17, 2005, 19:18:47  »
Visst skulle mycket bli smidigare och kanske bättre med en registrerad förening, men det blir mer jobb också.

Det krävs ju då att man har en styrelse med styrelsemöten åtminstone ca 5 ggr per år.
Den ska innehålla: Ordförande, sekreterare, kassör och så några ledamöter lr vad det nu kallas.
Plus att man ska skriva verksamhetsberättelse varje år, samanfatta vad man har gjort under det gånga året.

Visserligen inget jättejobb, men när medlemmarna bor så utspritt så blir det svårt att samla ihop folk.


Det skulle isf vara om man hade styrelsemöte på isträffen på vintern och årsmöte på sommarträffen lr nåt :P

350
Förslagslådan / Re:Erbjudande
« skrivet: maj 17, 2005, 19:04:58  »
Hur går det med allt nu då?
David, har du hört något alls från fjabben?

Är han kort på stålar, sålt smöret men tappat pengarna, hans katt kanske har sprungit bort lr vad är det? :P

351
Foto/Film / Re:300 bilder
« skrivet: maj 16, 2005, 14:52:32  »
Visserligen är 400 framhjulsdriven, men växellådan används ju inte i en 300 så det är inget större problem. Blocken i 400 liksom de flesta Renualt och Citroen är lika, motorfästen är lika och växellådsfästena är också samma som B14 och B172 som sitter i 340. Så då blir dessa motorer i princip "bolt on" i en 340 :)

Det finns tex en cittra turbomotor på 150 hk som också borde passa rakt i, det skulle vara rätt kul att bygga på, i en liten 340  ;D

352
Teknik / Re:glapp i hjulet...
« skrivet: maj 15, 2005, 10:59:38  »
Behöver du bara en ny mutter? Är gängorna ok på bulten i navet?

Isåfall är det nog bara att kolla med en däckverkstad eller på närmsta skrot, de borde kunna skaffa fram sådana.

Min kvalificerade gissning är att muttern är M10 1,5 stigning, men det ska ju vara rätt kona på den också.

353
Teknik / Re:glapp i hjulet...
« skrivet: maj 15, 2005, 10:49:15  »
Lagret är typ skitenkelt att byta, och billigt också :D
Det är två koniska lager, ett yttre och ett inre. Tror det kostar 35 kr/st på mekonomen.

Det är bara att plocka bort navkåpan och sedan lossa muttern där innanför så har du det yttre lagret framme. Men sedan tror jag att man kan dra bort hela navet utåt från spindeln för att komma åt det innre lagret.

354
Teknik / Re:eget grenrör?
« skrivet: maj 15, 2005, 10:22:45  »
Det ska väl gå att bygga ett som fungerar iaf om än inte optimalt om man bara har rätt grejer att bygga med.

För det första så måste du ha rör som inte flagnar när det blir uppvärmt, inte kul om det släpper glödande flagor och krockar med turbinen i 100,000 rpm  :o

Sen så ska hellst 1 och 4 ans primärrör gå ihop och 2 och 3 ihop för att avgaspulserna ska bli rätt
Sen gäller det att det primärrören ska vara ungefär lika långa
Undvika skarpa böjar

Sedan måste det ju naturligtvis svetsas ordentligt och det är den svåra biten. För det gäller att planera så att man kan svetsa runtom överallt  och verkligen komma åt.
Det fungerar att svetsa med MIG, men det måste bli kvalitet på svetsen, bränna igenom ordentligt.

Jag tror nog att man bör träna på att bygga ihop några av skräprör först så man ser hur man ska lägga upp det och läsa på om hur man bygger grenrör och vad man ska tänka på, har skrivits mycket om det på olika forum på nätet.

Angående dubbelturbo så fyller det ju ingen funktion i sig, man får ju inte dubbla effekten för att man har 2 turbo ;)
Allt blir bara dubbelt så dyrt, och dubbelt så krångligt att bygga.
Det är ju annat på v- motorer där det blir lättast att ha en turbo per cylinderbank för att man ska slippa långa krångliga grenrör.

355
Projekt / Re:360 RS
« skrivet: maj 12, 2005, 18:18:34  »
Nice indeed!

Kul att höra den leva, och alltid lika trevligt med tryck och pys i 360 :P



Och när den rullar så vill vi se en film när du ritar ringar, accar och så filmat innifrån så man ser hastighetsmätaren ;)


356
Projekt / Re:360 RS
« skrivet: maj 12, 2005, 07:40:18  »
Okey, det var mystiskt då borde det ju sitta likadana pumpar på våra motorer.
Men om du har den mindre pumpen och kör turbo så kan det ju inte vara någon fara för mig att köra den på en sugis tycker man.


Grattis till uppstarten då!

Film på provkörningen skulle vara kanon, likaså lite bilder på hela installatioenen :P

357
Teknik / Re:Helt död?!
« skrivet: maj 11, 2005, 21:11:10  »
Om du har tillgång till en multimeter eller liknande för att mäta spänningen, så mät på batteriets poler när bilen är igång. Du ska ha över 13,5 volt, men du måste också belasta batteriet sammtidigt så ha på helljus och kupefläkt mm.

Om du kan låna en "brödrost" eller belastningsprovare för batterier så är ju det bättre förstås.

358
Projekt / Re:360 RS
« skrivet: maj 11, 2005, 19:02:20  »
Näe 940 tråget trodde jag inte heller skulle kunna passa, men var tvungen att fråga.


Kör du alltså med 360 tråg och sil?
Det går inte på min snurra, för det skiljer 5 mm i höjd på pumpens hus, alltså höjden på kuggarna.
Det går att montera tråget med 360 silen på, men då ligger den väldigt nära, max 1-1,5 mm från botten men ena kanten på silen tar i litegrann tror jag.
Någon som vet hur nära den normalt ska ligga?

Har du oljesprutade kolvar i din motor? Det har jag i min faktiskt, trodde inte det fanns på sugisarna alls så jag blev glatt överrraskad när jag lyfte av tråget :P
Men det kanske kräver mer flöde och därför en större pump, vad vet jag.

359
Framvagn/Bakvagn / Re:Nya bladfjädrar
« skrivet: maj 11, 2005, 18:46:36  »
Någon som vet hur man gör när man smider fjädrarna??

krymper de bara på höjden?? Måttet mellan fästpunkterna borde ju också ändras(tycker dumma jag). ???

Fjädrarna kallsmids, dvs dem bankas i princip bara ner till rätt höjd. Dem värms alltså inte upp och ändrar form på det viset.
Och fjädrarna blir som sagt lite längre, men inte särskilt mycket. Jag kan inte se någon ändring av läget alls på mina fästen och då är mina nersmidda 40 mm.

360
Projekt / Re:360 RS
« skrivet: maj 10, 2005, 18:15:27  »
Jag har börjar plocka ihop min motor nu efter uppsnyggning, men jag har stött på ett litet problem, jag hade ju tänkt köra med 940 oljepump och pickup från 360 med 360 tråg. Men det går inte, för 940 pumpen har högre pumphus vilket gör att silen tar i tråget. Så jag funderar på om man kan köra med 940 tråget iaf.
Och eftersom du har en 940 motor i din bil så...
Funkar det att köra med 940 tråget? Passar det utrymmesmässigt så att säga?

Sidor: 1 2 3 4 5 6 7 8 [9] 10 11 12 13 14 15