Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Freedo

Sidor: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 [10] 11 12 13 14 15
361
Drivlina/Växellåda / Re:byte av låda
« skrivet: maj 10, 2005, 17:44:27  »
Jag gissar att fästena inte stämmer eftersom tillsatsen med 5:e växeln gör att lådan blir längre och då ligger lådan längre fram antar jag. Men det kanske går lätt att flytta över fästen från en nyare bil.

362
Teknik / Re:laddningslampan
« skrivet: maj 10, 2005, 17:41:54  »
Nu var jag lite sen här märker jag :P

Men det var precis det jag skulle säga också, att en eller flera av magnetiseringslindningens dioder var kassa.
Jag kom ihåg lite fel, felet satt i generatorn men man felsöker genom att mäta upp spänningen mellan d+ (laddning slampan) och B+, blandade ihop lite där.



363
Teknik / Re:Helt död?!
« skrivet: maj 08, 2005, 16:22:59  »
Det låter helt klart som ett jordfel som de andra också sa.

Kolla upp kabelanslutningarna från batteriet och jordkabeln på blocket och i karossen om det är oxid, ser det det minsta tveksamt ut så plocka bort dem och slipa rent anläggningsytorna med sandpapper och lägg på polfett eller kopparpasta och dra ihop. Gör en allmän översyn av alla elkontakter beträffande oxid.

364
Kyrkogården / Re:Projekt: Snabba upp en 360
« skrivet: maj 07, 2005, 16:34:59  »
Okey, den här färgen är vanlig transparant bakljusfärg från Mekonomen.

Bakljusen blir mycket blankare också, nästan som nya och det är ju aldrig fel.

365
Framvagn/Bakvagn / Re:Nya bladfjädrar
« skrivet: maj 07, 2005, 16:31:49  »
Det låter ju nice! Ska bli intressant att se hur det blir sen.

Lite bilder på det hela vore mycket bra :)

366
Teknik / Re:laddningslampan
« skrivet: maj 07, 2005, 12:17:49  »
Precis det där felet tog min lärare upp för någon vecka sedan när jag läste om generatorer, typiskt att jag har glömt vad det berodde på :(
Men det var inte för att generatorn var kass utan berodde på något annat iaf.

Jag ska fundera på det, eller så kan jag fråga honom på måndag.

367
Kyrkogården / Re:Projekt: Snabba upp en 360
« skrivet: maj 07, 2005, 12:11:36  »
Orangea lampor till blinkers kanske vore nåt för att vara på den säkra sidan, för nu blinkar dem visserligen lite orange men även lite brunaktigt. Är man petig som polisen har en tendens att vara så är det nog mer brunt än orange.

368
Kyrkogården / Re:Projekt: Snabba upp en 360
« skrivet: maj 07, 2005, 12:04:26  »
Jaha, trodde inte att det var några problem så länge det syns ordentligt, både blinkers och vanliga ljusen syns hur bra som hellst, marginell skillnad från tidigare.
Men det är ju ett år till nästa besiktning så det är rätt lugnt på den fronten iaf.

369
Förslagslådan / Re:Vad hände .....?
« skrivet: maj 07, 2005, 12:01:27  »
Det där var skumt tycker jag, det står ju i avtalet att servern inte ska användas som extern förvaringsmedia utan ska användas för "framvisning/försäljningsplats för företag och privatpersoner". Det är ju precis det som sidan används till, framvisning av matrialet för privatpersoner.
Men de menar väl att man bara ska få använda det i direkt försäljning/visningsyfte och inte bara lagring.

Hur mycket jobb är det att byta då? För jag tycker att man ska kunna ha filmer, bilder mm på servern. Om man nu inte skaffar en annan server som man lägger matrialet på och länkar dit, men det blir ju massa jobb i onödan kanske.
Vi lär väl inte få tillbaka avgiften om vi byter nu heller, gissar jag.


370
Kyrkogården / Re:Projekt: Snabba upp en 360
« skrivet: maj 07, 2005, 11:39:17  »
Jaså, det visste jag inte :(
Då gäller det väl att passa sig för jag är polisens favorit här ute, har blivit stoppad 7 ggr sedan jag börja köra :)
Och det beror inte på att jag kör som en biltjuv, utan snarare för att jag var ute mitt i natten och körde Saaben som ju såg ut som en pundarbil ;) Men jag hoppas slippa det med 360.

Har inte tänkt på att det är en reflex där, men det kanske inte spelar någon roll var den sitter då kan man ju sätta en nedanför lr så.

371
Framvagn/Bakvagn / Re:Nya bladfjädrar
« skrivet: maj 07, 2005, 11:30:16  »
Hur mycket nersmidning blev det, ska du köra enkla eller dubblafjädrar?

372
Förslagslådan / Re:Erbjudande
« skrivet: maj 06, 2005, 19:41:00  »
Nu börjar jag bli otålig och det är inte ofta jag blir det ska ni veta ;)



Hur går det med betalningen Fjabben?

373
Kyrkogården / Re:Projekt: Snabba upp en 360
« skrivet: maj 06, 2005, 19:31:27  »
Idag var jag och hämtade prylar till B230:in. Det var en komplett sats för renovering kan man säga.
Blybrons vev och ramlager, kolvringar och alla möjliga och omöjliga sorters packningar och tätningar som jag knappt kände igen hälften av :P
Jag slår nog ihop bottendelen under nästa vecka, ska bara viktjustera kolvar och stakar först.

Sen har jag monterat en 2,5" dämpare och passande slutrör och tonat bakljus och blinkers på kärran :D
Bakljusen blev jag riktigt nöjd med, toksnyggt med mörka bakljus på 360 tycker jag! Bildbevis kommer i slutet på nästa vecka, ska skicka rullen i helgen.

374
Stereo/Styling / Re:Evo6 vinge
« skrivet: maj 02, 2005, 15:53:01  »
Nu är det väl bara att skaffa front och huv också, så vi får se en riktig Evo 360 ;)

375
Teknik / Re:Vad är det för typ av svänghjul på b200?
« skrivet: maj 01, 2005, 19:38:26  »
Tja dem har väl inte riktigt koll kanske, eller så har det blivit fel i översättningen.
Är ju inte så ovanligt med fel i dem där, man får ta det med en nypa salt tycker jag.

376
Teknik / Re:Vad är det för typ av svänghjul på b200?
« skrivet: maj 01, 2005, 19:28:37  »
Jo det stämmer, jag såg i en servicebok i plugget att det var 40+4 elelr +2 svänghjul med renix, har för mig att jag skrev det i någon annan tråd också?


Induktionsgivaren fungerar så, att den känner av hålen i svänghjulet och ger på så vid olika spänning om det är hål eller inte. Så då ger den ifrån sig en fyrkantvåg med en spänning på ca 1,5 vid låg och 6 vid hög har jag för mig.

377
Evenemang / Re:2005 300power träff
« skrivet: april 29, 2005, 18:46:44  »
Säve och Tullinge låter bra tycker jag.
Då behöver de från Sthlm med omnejd inte nödvändigtvis åka ända till Göteborg om man inte vill.

Med det är det ju värt om man får se 300 turbos köra tycker jag :)

378
Framvagn/Bakvagn / Re:sänka bilen
« skrivet: april 29, 2005, 18:36:49  »
Freedo hur har du sänkt din pärla?

Sänkt med 40 mm sänkfjädrar fram och med nedsmidda bladisar bak.

379
Projekt / Re:360 RS
« skrivet: april 28, 2005, 20:46:24  »
Nädå det är inga problem, det är bara átt para ihop kontakter efter färg och form så blir det nog bra :)

380
Kyrkogården / Re:Projekt: Snabba upp en 360
« skrivet: april 28, 2005, 19:13:29  »
Ja de ser rätt okey ut faktiskt.

Men jag letar efter 5 ekrade 15" för rätt pengar, som sedan ska lackas svarta eller möjligtvis mörkgrå. Med svarta fälgar, svarta lister runt bilen, svart toning på bakrutorna och tonade blinkers och bakljus så tror jag bilen får en helt annan attityd :P

Så om någon vet om några passande fälgar i stockholms trakten får ni gärna skrika till!

381
Projekt / Re:360gls
« skrivet: april 28, 2005, 19:02:42  »
Det såg ju inget vidare ut i toppen på den där, något begränsad smörjförmåga skulle man kunna säga :)


Men det var snygg färg på bilen, vad är det för årsmod och är det orginallack?

382
Kyrkogården / Re:Projekt: Snabba upp en 360
« skrivet: april 27, 2005, 22:03:06  »
Som en parantes kan jag nämna att jag har lagt på fina 195:or på 440 svarta plåtfälg som jag sliter på så gott det går :D
...dock bara på högerhjulet :(


Men huvudsaken är att det ryker :P

Gummirök= doften av sommar!

383
Kyrkogården / Re:Projekt: Snabba upp en 360
« skrivet: april 27, 2005, 21:56:57  »
Har lagt upp några bilder som visar skillnaden mellan insugskanalen på 530 och 531 topp.
Bilder på kanaler ser ju coolt ut i tidningar så jag tänkte göra nåt liknande, men det var dock lite knepigare än jag trodde. Jaja resultatet finns att beskåda på fotolabosidan som vanligt.
Det börjar bli dags för en hemsida med alla bilder, men jag kan inte administrera en via modem för varje laddning bilder ligger på ca 30 mb. Men det kommer tids nog :)

För övrigt har jag tagit b230 blocket till plugget och rivit ner i beståndsdelar och konstaterat att det ser bra ut på alla punkter. Så nu blir det beställning av ram och vev lager, komplett packningsats och ringar. Jag ska köpa allt från Sten parner då de är överlägset billigast och kvaliten är det nog inget fel på heller tror jag.

Och snart ska det börjas viktjustera kolvar och stakar också, bara jag får tag på en vettig våg och sedan ska blocket iväg till deckning och så ska hela klabbet ihop igen. Sedan är det bara toppen kvar. Jag drömmer ju våta drömmar om KG steg 3, 531 topp men det blir nog något mer sansat om plånboken ska diktera villkoren :P

Ja så ser det ut för tillfället, bara hoppas att man hinner få klart burken till sommaren så man slipper ta första turen med ny snurra i 5 cm snöslask i oktober :)


http://album.fotolabo.net/altiapp/amp/amp.fcg?GSTLOGIN=&ALBUMID=IuGcnMuxFM&PASSWD=KmJsmTJWIwATtE&LANG=se

384
Framvagn/Bakvagn / Re:sänka bilen
« skrivet: april 27, 2005, 12:54:41  »
Jag tänkte som så att om man skruvar ihop fjädern så kommer den ju inte att kunna fjädra ut som den ska eftersom den så att säga är spärrad av klämmorna.
Därför borde den inte få normal fjädring när fjädern tar stopp mitt i fjädringsrörelsen, tex när hjulet åker ner i en grop.

385
Förslagslådan / Re:Idé
« skrivet: april 27, 2005, 12:47:04  »
Ja visst, jag kan skaffa specifikationer om alla b2** motorer och skriva en steg-för-steg guide hur sänkningen går till.
Inga probs!



386
Projekt / Re:360 RS
« skrivet: april 27, 2005, 12:41:11  »
Vad trevligt!

Jag hade funderat på att sätta ic'n på samma sätt om jag ev bygger turbosnurra till min, så nu vet jag att det ska passa. Då kan man ha orginalgrill och stötfångare på så att det inte direkt syns att man kör med turbo, blir så mycket roligare vid rödljusen då ;)

387
Framvagn/Bakvagn / Re:sänka bilen
« skrivet: april 27, 2005, 12:34:42  »
Ja det funkar väl, om du inte ska köra med bilen ;)

Nä men vad är det för "pryl"? Är det någon form av klämma som man skruvar ihop fjädern med, typ den som finns på biltema mfl?
Jag skulle aldrig göra det, för det kommer påverka väghållningen/fjädringen på ett ganska nagativt sätt gissar jag.

Men om det inte är någon större kostnad så är det väl bara att prova, och blir det kasst är det bara och slänga bort det igen :P

388
Projekt / Re:360 RS
« skrivet: april 26, 2005, 18:02:32  »
Vad snygg bilen blev nu, med en ic i hela fronten! Så ska det se ut ;)


Går huven att stänga på vanligt vis nu eller sticker Ic'n upp för mycket?

389
Teknik / Re:Startar ej
« skrivet: april 23, 2005, 22:14:11  »
Jag kan sno ett relä från skolan och prova ;)

Det är en stor fördel med att gå i plugget, man har fri tillgång till lyftar, maskiner och information mm, hur smidigt som hellst när man håller på med ett bilprojekt :)

390
Teknik / Re:Startar ej
« skrivet: april 23, 2005, 19:43:53  »
Kul att du fick fart på rejsern, alltid lika trevligt att hitta felen och få bilen att gå bra :)


När jag läste detta insåg jag en sak med min egen bil. Min soppapump går inte heller när man sätter på tändningen. Och min bil är svårstartad, eller det tar iaf ett tag innan den går igång. Då verkar det ju väldigt troligt och självklart att det beror på att det tar ett tag för pumpen att bygga upp tryck pga att manöverrelät inte har låtit den bygga upp trycket i förväg :P

391
Förslagslådan / Re:Idé
« skrivet: april 22, 2005, 19:45:05  »
Ja bla en FAQ om vad som krävs för att få i en b23,230 i 360 skulle behövas, det är verkligen en frequently asked question :P

392
Motor / Re:B230
« skrivet: april 22, 2005, 14:40:02  »
Jag hittade info om vrid, effekt och komp för alla b23 och b230 i volvo orginal servicehandbok här i plugget, perfekt :)

T ex B230Fb har 9,3 i komp och vrid 185 Nm vid 2950 rpm.


393
Motor / Re:B230
« skrivet: april 21, 2005, 19:36:49  »
Jag planerar lite lätt att turbokonvertera men köra standard bottendel och köra på e85 och hoppas att det ska funka utan några värre spikningar. Jag hade inte tänkt ladda mer än 0,6-0,9 kanske. Men jag vet inte vad det är för komp i motorn nu eller vad det skulle bli om man tex körde med turbostakar för att stärka upp lite.

Eller tror ni att det skulle gå att köra med stakar och kolvar från en FT och ändå köra den som sugmotor på besiktningen trots det lägre kompet? Med Megasquirt då alltså.

Så är det någon som har eller vet var man kan få tag på spec på b23/230 motorerna, främst komp och vrid då så skulle jag vara tacksam!

394
Klotterplank / Re:lite kul....
« skrivet: april 21, 2005, 10:58:01  »
Vad du var skilled på det där då Nemesis! :P
Jag blev glad när jag klarade 35 m, men det kan ju iofs vara min dator som är lite sliten och dålig. Sitter ju i plugget med en Pentium II, slö som en 23 år gammal morakniv som legat ute i skogen ;)

395
Förslagslådan / Re:Erbjudande
« skrivet: april 21, 2005, 10:53:31  »
Jag menade inte att klaga om någon uppfattade det så, var bara en påminnelse i all välmening  :)
Jag betalar ju inte några räkningar själv än, så jag tänkte inte på att andra har rutinen att betala i slutet på månaden  :P

396
Förslagslådan / Re:Erbjudande
« skrivet: april 20, 2005, 21:55:19  »
Hörni! Kom igen och betala nu så vi får grejerna nångång ;)

397
Projekt / Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« skrivet: april 20, 2005, 19:50:26  »
Ok, så pass stora som 5 mm, jag kör nog med rekrangulära 2,5x5 mm då tror jag och så ska jag se om jag kan rita upp ett mönsterkort och etsa. Blir lite kurigt men det ska gå!


Jobbigt med spridarstrulet :( men det är nog nåt enkelt. Du ska se att det blir fart i kärran sen ;)



Ps: snygg timing med inlägget, 19:00:00 :)


398
Projekt / Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« skrivet: april 20, 2005, 18:30:53  »
Nu är jag pågång med bygget av mätaren, ska försöka fixa komponenter imorrn.
Men jag tänkte höra vilken sorts lysdioder du använde, vanliga runda ser det ju ut som men vilken storlek? Och använde du något mönsterkort till din?

Jag kollade på elfa och det är ju en djungel, finns ju hur många sorter som hellst!  :-\
Jag är inne på de rektangulära för att dem borde ta mindre plats för jag funderar på att försöka bygga in den i ett 52 mm instrumenthus.  Men då blir det ju svårare att ta upp snygga passande hål till dem om de inte är runda.





399
Motor / Re:B230
« skrivet: april 17, 2005, 19:44:29  »
Jag skulle inte köpa den.
Visst det går att trimma den som alla andra men om man är ute efter turbo så är det bättre att köpa en b230ft för då får man allt med sig på en gång så att säga.
Och är det en sugmotor du vill ha så ska du leta efter en b230fb, den ger 130hk och har 531 toppen som är bättre att bygga vidare på.

400
Teknik / Re:installera x-tramätare ???
« skrivet: april 17, 2005, 18:22:32  »
Jag tror inte att en mekanisk oljetrycksmätare är någon bra idé. Risken finns ju att slangen brister uppe vid instrumentet och skickar en dusch ut i kupén :)

Men annars tror jag man ka ta signal om oljetryck från oljetryckskontakten.
Oljetemp är väl lite krångligare för där behöver man ju montera en givare i tråget eller kanske i blocket någonstans.
Vattentemp är väl inte så viktigt tycker jag, man har ju den i standardinstrumentet.
Då skulle jag hellre satsa på A/F mätare och avgastemp också.

Sidor: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 [10] 11 12 13 14 15