Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Freedo

Sidor: 1 2 [3] 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 15
81
Däck och Fälg / Re:Däcktryck..
« skrivet: december 21, 2005, 19:34:20  »
Jag vet inte hur mycket 35 psi är men jag brukar köra på ca 2,2 bar på vintersulorna, 155/65-13 är dem.

Men att däcken buktar ut där det belastas är helt normalt, ja om det inte är väldigt mycket då såklart om man lastar tungt eller så. Det måste ju vara så för att hela slitytan ska ligga an mot vägbanan. Annars kommer däcket slita väldigt mycket på mitten.

Det är annat med sommardäck med raka däcksidor eller liknande, de är ju uppbyggda på ett annat sätt.

82
Foto/Film / Re:ps modd...
« skrivet: december 21, 2005, 19:24:58  »
Ganska lik en E30 ja, bakdelen och bakljuset påminner starkt om den. Ssärskilt med de där fälgarna tycker jag.

Men inget negativt i det, E30 är ju den snyggaste BMW som finns, ja näst efter E28 M535 då iofs.

83
Kyrkogården / Re:Projekt: Snabba upp en 360
« skrivet: december 21, 2005, 12:01:11  »
Ja jag får väl göra det antar jag :)


Det enda jag gjorde var att sätta dit distanser ja, det måste varit precis på gränsen att det fick plats förut, för nu har jag 5-6 mm marginal till tråget.

84
Kyrkogården / Re:Projekt: Snabba upp en 360
« skrivet: december 20, 2005, 22:38:54  »
Hurra vad bra!

Ikväll fick jag servo-styrväxeln på plats, och det funkar kanon  ;D

Jag har även gjort 4 hjulsmätning och justerat in toe, och både testkört och testsladdat, eller det var iofs samma sak kan man säga ;)

Det enda är att servon dämpar styrningen något, så när man sladdar kan man inte parera tillbaka lika snabbt, men det är mest en vanesak.


Annars märks den inte av så mycket med vinterdäck och allt. Bara att invänta våren och feta sommarmackor och se hur den uppför sig då.

85
Stereo/Styling / Re:Baksätes modd
« skrivet: december 15, 2005, 18:23:12  »
VAS är egentligen ingen lådvolym utan en T&S parameter, dvs ett värde man räknar med när man beräknar baslådor.

VB1 = volume box1 alltså den volymen lådan ska ha, kolla upp om volymen för basen är inräknad i det bara.

Edit: Insåg att det var lite luddigt skrivet, kolla alltså upp om volymen som basen tar upp är inräknad i de 31 litrarna.

86
Kyrkogården / Re:Projekt: Snabba upp en 360
« skrivet: december 12, 2005, 19:41:24  »
Kan du ta kort på den splinsade axeln till rattstången?

GustavT och jag har planer på att få dit en Volvo 740 styrväxlen..

Hann du skriva innan bilderna kom upp? :P

Den översta bilden visar ju hur den axeln ser ut, eller syftar du på den som sitter inne i bilen?

87
Kyrkogården / Re:Projekt: Snabba upp en 360
« skrivet: december 12, 2005, 19:37:00  »
Hela kitet, är bara att lägga på plus och minus på de två lösa tåtarna så funkar det.

Väldigt finurligt.

88
Kyrkogården / Re:Projekt: Snabba upp en 360
« skrivet: december 12, 2005, 19:34:55  »
Lite c-lås grejor också, här har vi tex en motor till höger vänster bakdörr.

89
Kyrkogården / Re:Projekt: Snabba upp en 360
« skrivet: december 12, 2005, 19:33:31  »
Lite annat...

90
Kyrkogården / Re:Projekt: Snabba upp en 360
« skrivet: december 12, 2005, 19:30:19  »
Lite blandade bilder.
Här ser vi skillnaden mellan de två rattaxlarna.

91
Kyrkogården / Re:Projekt: Snabba upp en 360
« skrivet: december 12, 2005, 19:26:00  »
Det har gått lite trögt med servokonverteringen tyvärr, jag stötte på lite oväntade problem.

Jag passade på en kväll på jobbet att riva ner allt och skulle byta, men då märkte jag att man måste byta nedre delen på rattaxeln också då den har en knut och splinesad anslutning, och den satt ju kvar på bilen hemma :(  Jaha bara att plocka ihop allt igen.
Samma helg rev jag ner det hemma och skulle byta men då dök nästa bekymmer upp.
Servostyrväxeln fick inte plats mellan framvagnen och tråget så motorn låg och vilade på styrväxeln.
En hel dags mekande och tillbaka på noll, bara att plocka ihop allt igen, suck...
Så jag har mätt och grejat med med det mesta för att se om det är någon skillnad mellan bilarna.
Men jag fann inget alls, det ända jag kunde mäta upp var en skillnad på 10 mm från framvagnsbalken och tråget.
Nu har jag kollat upp allt och det ska helt enkelt få plats, så det är troligen motorfästena som har säckat ihop lite och även framvagnsbalken som har blivit lite upptryckt av alla ggr jag lyft bilen med domkraft.
Men nu sitter det 8 mm distanser på rambenen under motorfästena och så ska jag ge balken en känga och hoppas att det går att få dit då. Blir ett nytt försök i veckan så då håller jag tummarna!


Jag har även rivit ur c-låset ur bilen och kollat upp hur det är draget och kopplat, det är ju ett rätt simpelt system, enda problemet som jag ser det är att få kablarna igenom gummi-snablarna som går ut till dörrarna. Men som vanligt löser sig det mesta med våld och vaselin  ;)

92
Stereo/Styling / Re:Dröm basen!
« skrivet: december 08, 2005, 19:50:58  »
Snacka om mäktig pjäs!

När man måste lyfta in basen i bilen med verkstadskran då vet man att det är seriösa grejer man har att göra med :P



93
Teknik / Re:får man svetsa nedre fjädersäten?
« skrivet: december 06, 2005, 21:48:08  »
Det får ju inte se alltför jävligt ut såklart, sedan är det kanske lite olika från person till person. Vissa släpper igenom det sålänge det är skapligt friskt stål i hela tallriken, andra kräver att hela är bytt.

Jag vet flera som lagat , bla lärarna i plugget och det har gått igenom iaf.

94
Teknik / Re:KOPPLING
« skrivet: december 06, 2005, 21:44:31  »
En annan vanlig sak som gör att det skrapar när man växlar, är stödlagret i vevaxeln.

När det blir dåligt och snurrar trögt så kommer ju ingående axeln på lådan snurra med vevaxeln och då blir det svårt att få i växlarna.

Dessutom är inte kopplingsspelet justerbart, bara kopplingspedalens läge. Urtrampningslagret ligger mot solfjädern hela tiden, så man kan tex bara sträcka wiren om det är för mycket spel i pedalen.

Det känns i princip inte om kopplingen är sprillans ny eller påväg att ge upp såtillvida den inte slirar vid acc.
Det bästa sättet att kolla är att ligga i typ 70 på 4:an och trampa till på kopplingen snabbt och då ska den greppa direkt när pedalen släppts upp.

95
Drivlina/Växellåda / Re:Glapp och oljud i drivlinan!?
« skrivet: december 05, 2005, 18:51:40  »
Jag har pratat med volvomekar ang det vinande ljudet, för jag har det på min bil också.

Dem sa att de brukade byta det främre lagret i transaxeln i samband med kopplingsbyte, var väldigt vanligt att dem blev dåliga och då blir det just det här svagt vinande ljudet i motorvägsfart och tex när man motorbromsar.



96
Framvagn/Bakvagn / Re:Knakande framvagn..
« skrivet: december 03, 2005, 13:14:16  »
Grejen e ju den att när man vrider ratten så låter det precis som om man "drar upp" fjädern för att en sekund senare släppa med ett rackarns oljud som följd.
Det andra som ochså e lite skoj är att om man svänger fullt,tex mot vänster,och sedan släpper ratten så kommer bilen att dra vänster tills man svänger lite höger och på så sätt "nollar" fjädern.
Skoj va?

Jag vet inte vad jag ska tro riktigt, det du beskriver att fjädern "dras upp" och sedan släpper skulle ju kunna bero på att lagret låser sig och då fastnar ju övre fjädertallriken och fjädern spänns upp.

Om du har möjlighet att lyfta upp framänden på bilen så är det mycket lättare att felsöka.

Om man vrider hjulen så ska det gå jämt och fint, men om det knäpper, hakar upp sig eller går trögt emellanåt så är det troligen lagret som är kört.

97
Framvagn/Bakvagn / Re:Knakande framvagn..
« skrivet: december 02, 2005, 15:55:38  »
Det lättaste är om man kan få bort hela fjäderbenet från bilen, då kan man arbeta på en bänk eller så senare.


För att få bort fjäderbenet måste en del mer eller mindre jobbiga saker bort, beror på vilka verktyg och vilken mekvana man har.

Men iaf så ska först hjulen bort såklart, sedan ska styrleden lossas från fjäderbenet. Det kan trilskas lite att få ur den koniska tappen, men ledordet för att få bort de är kontrollerat VÅLD :P Alltså man bör ha en hammare modell större och slå från sidan på fästet i fjäderbenet inte på styrledens gänga alltså. Med rätt riktat slag med tillräcklig kraft så går det hur lätt som hellst, ja oftast iaf.

Sedan ska man lossa kränghämmarstaget från fjäderbenets baksida, är oftast lagom rostigt och så men annars inga konstigheter.

Även spindelleden ska bort, jag tycker det är smidigast att lossa de 3 skruvarna som håller den i bärarmen. Brukar inte innebära några direkta bekymmer, man får lirka och bända för att få ur den ur bärarmen dock.

På vänstersidan ska även hastighetsmätarwiren bort, den ska ur ett gummi som kan ha blivit lite trångt med åren. Allt går dock med våld och vaselin ;)

Sen är det 3 skruvar uppifrån som håller hela benet, när de är lösa ska det i princip bara vara att lyfta bort från bilen.



Sen måste man ha fjäderkompressionsverktyg, fjäderklämmor som man skruvar ihop fjädern med så att man kan lossa den övre skruven som håller övre lagring och fjädertallrik.

Sen är det bara att peta bort lagret, eller iaf resterna av det och peta dit nya och smälla ihop allt igen!


Piss of kejk som man säger :P

98
Teknik / Re:får man svetsa nedre fjädersäten?
« skrivet: december 01, 2005, 20:32:32  »
Förstår inte riktigt vad du vill ha fram :P

Om det är "bra att veta" behöver du ju inte fixa de förren till nästa besiktning.
Men visst kan du laga upp dem, du behöver inte byta hela. Bara de inte har några hål eller mjukrost så ska det vara lugnt.


99
Slask / Re:300power går på mässa.
« skrivet: november 30, 2005, 19:07:19  »
Jag har några bilder, men min bil frustade ur sig kylarvätska på vägen, så jag var tvungen att byta en slang och lite så. Annars hade jag tagit längre tid på mig.

Vet dock inte hur jag ska lägga upp dem, kan ju iofs förminska och lägga upp dem i en egen tråd, men det blir ju rätt många inlägg.

100
Projekt / Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« skrivet: november 30, 2005, 18:55:59  »
Upptäckte nu att min motorvärmare med o-ring inte passar i hålet där frostpluggen satt!? Skall den inte göra det? För nu när jag sätter dit den hamnar o-ringen samt motorvärmaren utanpå blocket ???

Är inte alla frostpluggar/hål lika stora på volvos rödblock så jag fått fel storlek på motorvärmaren ???  ???

Blir tacksam för svar på dessa frågor!


Den värmaren jag har på min bil, tror jag inte är inslagen i hålet utan ligger bara skruvad mot blocket.
Bifogar en liten bild, är det samma modell?

101
Projekt / Re:360gls
« skrivet: november 28, 2005, 21:03:26  »
Nä men vad i satan, blev den skrot?!

Jag kunde ha stödköpt den bara för att det var så snygg/ovanlig färg på den, och 3 dörrars dessutom.

Lite upprörd är jag allt...


102
Slask / Re:300power går på mässa.
« skrivet: november 25, 2005, 14:12:18  »
Hoppsan, redan kl 9:00!

Håller iofs med om att det är bra att vara där tidigt, så jag får väl tvinga mig upp.

Jag har med mig fullladdad kamera och kommer plåta allt och alla :P

103
Slask / Re:Vita blinkersglas, Deadline 28 Jan 2006
« skrivet: november 25, 2005, 13:58:16  »
Jag vill absolut inte.....











...vara utan vita blinkers!

Så skriv upp mig på ett par ;)

104
Övrigt / Re:El kylfläkt!!??
« skrivet: november 24, 2005, 17:38:32  »
Den gamla fläkten plockar man bort och slänger iväg nånstans där den gör mer nytta :P

Fläkten sitter ju på vattenpumpen, och den drivs ju av remmarna, så de sitter precis som vanligt. Där behöver man inte göra nånting.

105
Stereo/Styling / Re:Ny front till 360'in
« skrivet: november 22, 2005, 19:39:50  »
Skärmarna är lösa men de sitter skruvade och monterade med karosskitt så det sitter rätt bra. Man får skruva bort skruvarna och sedan skära bort kittet längs med kanten. Sen får man bända upp kanten från fronten, kittet är segt som tusan men det går om man är envis.
Frontplåten går att köpa lös och byta om man vill, tror den kostar ca 600.

Går det inte att rikta fronten då?

106
Kyrkogården / Re:Projekt: Snabba upp en 360
« skrivet: november 21, 2005, 18:42:59  »
Ja det var tyvärr ett litet hål där, får se om jag fixar det. Men som sagt det är bra mycket lättare nu när det är löst.
Kanske ska passa på att byta styrleder också, så vet man att allt är 100.


Givetvis kan du få provköra, säg bara till :)


107
Kyrkogården / Re:Projekt: Snabba upp en 360
« skrivet: november 20, 2005, 16:34:49  »
Haha, det var en bra idé så det är inte omöjligt  :D





108
Kyrkogården / Re:Projekt: Snabba upp en 360
« skrivet: november 20, 2005, 16:23:38  »
Ja vi tar en till, i lite annat ljus.

109
Kyrkogården / Re:Projekt: Snabba upp en 360
« skrivet: november 20, 2005, 16:21:44  »
Själva fördelningsventilen, typ.

110
Kyrkogården / Re:Projekt: Snabba upp en 360
« skrivet: november 20, 2005, 16:20:28  »
Komplett servo at your service :P

111
Kyrkogården / Re:Projekt: Snabba upp en 360
« skrivet: november 20, 2005, 16:17:45  »
Jahopp, idag var det ju varmt i luften (+2 grader) och fåglarna kvittrade och solen sken. Tja nästan iaf :P

Det var ivf skruva-bort-styrservogrejerna-ur-bilen dax!

2 skruvar som höll fast styrväxeln och 3 bultar som håller pumpen på blocket skulle bort. Plus att jag fick ta bort kopplingswiren för att få ur slangarna utan att skruva isär några kopplingar.

Lite halvbökigt är det ju att kräla runt i gruset, och försöka pilla in diverse verktyg och nycklar både här och där. Men tillslut var allt löst, så fick jag ta domkraften och hissa motorn ett par cm så att styrväxeln skulle gå fri från tråget. Sedan var det istort sett bara att lyfta ur hela paketet ur bilen. Snajsigt värre!

112
Slask / Re:300power går på mässa.
« skrivet: november 19, 2005, 15:48:36  »
Jag tycker att det hade varit kul att parkera bilarna i grupp om det går. Blir ju lite mer klubbkänsla då så att säga, och man kan kolla på alla utan att springa runt hela parkeringen. Hur många 300 bilar kommer föressten?


Annars har jag inga invändningar.


113
Kyrkogården / Re:Projekt: Snabba upp en 360
« skrivet: november 19, 2005, 15:40:25  »
Fasen vilket slit det är att plocka bort styrväxel i minusgrader, 3 timmar för att palla upp framändan och lossa 3 skruvar. Det är illa!
Men snart är skiten väck iaf, och jag hoppas kunna få på det på blå-bilen i veckan.
Bör gå lite smidigare då man har lyft och alla bra verktyg på jobbet.

Jaja, intresseklubben antecknar så pennorna glöder antar jag :P

114
Övrigt / Re:Montera centrallås/elhissar?
« skrivet: november 18, 2005, 13:57:07  »
Det är nog inte så många här som har erfarnhet av hyundaigrejer, så det är svårt att uttala sig.

Men principen för c-lås är ju lika på alla bilar, så kan du bara få på motorerna med länkage till dörrlåset är det väl inga problem. De flesta bilar jag har sett har nästan samma sorts c-låsmotor så det kanske går.

Elhissar verkar svårare tycker jag, det är många grejer som ska lira för att få bra funktion på det.
Men allt går med våld och vaselin, lycka till ;)

115
Teknik / Re:Bränslepump går ej föränns man startar motorn
« skrivet: november 18, 2005, 13:20:22  »
Ja det kan det nog vara, den sitter alltså direkt på pumpen på trycksidan, dvs den sidan som går till motorn.


116
Foto/Film / Re:Köpt ny digital-kamera
« skrivet: november 15, 2005, 17:08:23  »
Åh den ser schysst ut!

Jag skulle också vilja ha en digital systemkamera, men det är lite mycket pengar ändå.

Har du köpt nåt objektiv och annat skoj också?

117
Kyrkogården / Re:Projekt: Snabba upp en 360
« skrivet: november 15, 2005, 13:32:06  »
Jadå, såpass tung är den inte. Går utmärkt att fickparkera mm, men den är långt ifrån "jänkeservo" som sitter på många nyare bilar.

118
Kyrkogården / Re:Projekt: Snabba upp en 360
« skrivet: november 14, 2005, 20:23:53  »
Ja exakt hehe!
Jag håller ögonen öppna iaf.


Servon gör det lite lättare att svänga givetvis, men tar inte bort vägkänslan som tex 240/740 mfl gör, den är helt perfekt enligt min mening.
Är man van att köra en modern bil tycker man nog att den är relativt trögstyrd.

119
Kyrkogården / Re:Projekt: Snabba upp en 360
« skrivet: november 14, 2005, 20:03:36  »
Det sitter centrallås på den också, det är det enda. Dock är det det man har störst praktisk nytta av, även om taklucka vore lite smutt på sommaren :)

Karossen är ju inte i bästa skick, men det var så att säga inte meningen heller. Jag ska plocka de delar som är bra och skicka resten till skroten, bygga isbil eller nåt kul.

120
Kyrkogården / Re:Projekt: Snabba upp en 360
« skrivet: november 14, 2005, 19:24:04  »
Servostyrning, lyxigt värre!

Sidor: 1 2 [3] 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 15