Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Performance

Sidor: 1 2 3 4 5 6 [7] 8 9 10 11 12 13 14 15 16 ... 49
241
Projekt / Re:Volvo 343.. (more to come?)
« skrivet: november 04, 2006, 11:43:31  »
Skvallrar upp lite bilder på Nilles tysk. Bromsarna fram fick sig lite moddning i veckan här.

242
Drivlina/Växellåda / Re:Clutch/Koppling
« skrivet: november 04, 2006, 11:29:17  »
Köp inte en Koppling från Mekonomen eller någon annan bilfirma annan än Volvo.
Det finns en orsak varför tex Mekonomen är 800:- billigare än Volvo.

Så mitt råd är att köpa Volvo original koppling.

Varför inte? Sachs är ju fortfarande Sachs oavsett i vilken kartong det kommer i. Har monterat ett par Mekonomen kopplingar och jag tycker dom funkar bra. Men det kanske är ojämn kvalité så jag har haft tur och du otur?

Jo visst står det Sachs på både Volvo och Mekonomens kopplingar till 300an...MEN jämför SLITYTAN(dvs lammellen) och TRYCKET mot SVÄNGHJULET mellan de två så förstår du varför Mekonomens Sachs kopplingar är billigare.

Ett exempel är Vovos originalkoppling till 480Turbon(som är allt annat än vad en 300 kan bli) tål högre effekt än Sachs "original" koppling o deras racekoppling......ändå står det Sachs på Volvos original o piratdelen.

Borde ju bara vara att jämföra Sachs numret, är det samma så är kopplingarna identiska. Låter ju lite konstigt att t.ex. Mekonomen anser att man klarar sig med en klenare koppling och därför gör egna satser med mjukare tryckplattor och sämre lameller.

243
Projekt / Re:Egons vinterbil - 360 "Rally Edition"
« skrivet: oktober 31, 2006, 21:40:52  »
får dock det intrycket att det kommer alltid vara en halvrostig och ful 360 fastän den kommer in i garaget. hehe

Självklart, hur skulle det se ut om man åkte på sladd med en fin 360?   ;)

244
Projekt / Re:Egons vinterbil - 360 "Rally Edition"
« skrivet: oktober 31, 2006, 20:57:38  »
Är inte så mycket att se, mest bara en halvrostig och ful 360 än  :P

Det kommer när jag tar in den i garaget  :)

245
Övrigt / Re:Volvo 360 -86, seg på starten vid regn!
« skrivet: oktober 31, 2006, 20:53:47  »
Det är förmodligen fukt som gör överslag i elsystemet.
Prova öppna huven nästa gång den inte startar om det är mörkt ute, då bör du se var det gnistrar. Ser du inga överslag så prova byt tänddelar bara för att vara säker.

246
Projekt / Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« skrivet: oktober 31, 2006, 20:46:23  »
Fick ett "lustigt" problem efter MS installationen. Verkar som bränslepumpen stängs av efter nån minuts körning. När jag satte dit original bränslepumpsrelä igen som inte styrs från MS så funkade det i en hel kvart, sen vart det läggdags.

Kom sedan på när jag skulle somna att det sitter en diod på MS-boxen som just visar om bränslepumpen är till eller ej, såklart glömde jag titta på den när jag körde.

Får återkomma i ämnet..

Tappar du triggersignalen också eller är det bara pumpen som stannar?

Nej jag har fått felet på logg minst 5ggr och där syns ingenting förutom att lambdasignalen blir noll direkt. Varvtalet och allt annat visas som det skall.

Skumt. Är drygt med sånna där fel, man kan ju inte gå efter nåt elschema för att det är ombyggt från original och man har ingen aning om hur man byggde om det....  :-\

247
Projekt / Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« skrivet: oktober 31, 2006, 20:38:11  »
Fick ett "lustigt" problem efter MS installationen. Verkar som bränslepumpen stängs av efter nån minuts körning. När jag satte dit original bränslepumpsrelä igen som inte styrs från MS så funkade det i en hel kvart, sen vart det läggdags.

Kom sedan på när jag skulle somna att det sitter en diod på MS-boxen som just visar om bränslepumpen är till eller ej, såklart glömde jag titta på den när jag körde.

Får återkomma i ämnet..

Tappar du triggersignalen också eller är det bara pumpen som stannar?

248
Drivlina/Växellåda / Re:Clutch/Koppling
« skrivet: oktober 29, 2006, 21:38:16  »
Köp inte en Koppling från Mekonomen eller någon annan bilfirma annan än Volvo.
Det finns en orsak varför tex Mekonomen är 800:- billigare än Volvo.

Så mitt råd är att köpa Volvo original koppling.

Varför inte? Sachs är ju fortfarande Sachs oavsett i vilken kartong det kommer i. Har monterat ett par Mekonomen kopplingar och jag tycker dom funkar bra. Men det kanske är ojämn kvalité så jag har haft tur och du otur?

249
Projekt / Re:Sleeper
« skrivet: oktober 29, 2006, 21:09:42  »
Är det till Anglian? Skulle tro att det är riktigt svårt att hitta en tillräckligt smal axel som håller. En kapad 9" axel från nån stöddig hot-rod skulle garanterat funka, men det känns onödigt kraftigt och dyrt när du inte ska ta ut mer än 300 häst. Håll utkik efter kapade axlar, det är iaf mitt tips.
Det finns en Anglia på STS-forumet, om du letar igenom där kanske du hittar nån info om han kör med standardaxeln eller nåt kraftigare.

forum.savarturbo.se

250
Teknik / Kan man ha Mellandrev som Kamdrev?
« skrivet: oktober 29, 2006, 21:06:38  »
Min B19 från -83 har det, & så har jag ett par 230 motorer som ligger å skräpar (en av dom har kastat lystna blickar på 360in ett tag nu) å det sitter samma på dom. Tror dom är från -85 & -86.
Kanske alla från början av 80 talet har samma? 398 toppar med A-kam på alla 3 oxå, om det kan ha med det att göra.

Det är väl bara en skiva som bultas fast utanpå kamdrevet. Har sett sånna på ett par äldre motorer men jag har fått för mig att tar man bort skivorna så är själva kamdrevet identiskt.

Låter skumt

Jo, tänker vi på samma drev så är dom bara till för att kamremmen ska få lite extra styrning och inte vandra av drevet.

251
Teknik / Re:bilen rycker
« skrivet: oktober 29, 2006, 18:57:16  »
Stämmer bra, den sitter under insuget på toppen.

Det är den med en tvåpolig Bosch kontakt, har för mig att den sitter ganska rakt ner i mitten av insuget, den första är en enpolig som går till temp mätaren.

Va är det inte samma till Jetronic och tempmätaren?

Har inte varit det på dom toppar jag grävt runt på iaf. En enpolig längst fram till tempmätaren, en tvåpolig i mitten för motorstyrningen och en tvåpolig bakerst om bilen har EGR.

252
Projekt / Re:Egons vinterbil - 360 "Rally Edition"
« skrivet: oktober 29, 2006, 15:50:56  »
hur går det med förgasarturboplanerna?

Ligger lite på is för tillfället, håller mestadels på och raggar delar till RS'en nu, sen ska jag svetsa lite rost och köra den igenom besiktningen, sen blir det turbopuffra  :)
Håller faktiskt på och velar lite nu om jag verkligen ska åka med förknasare eller om jag ska hänga dit ett chippat LH2.4 sprut i stället, känns rätt så enkelt att göra det trots att dom kabelstammarna är lite sönderklippta nuförtiden.

Den som lever får se hur det kommer att sluta  :)

253
Teknik / Kan man ha Mellandrev som Kamdrev?
« skrivet: oktober 29, 2006, 15:45:13  »
Min B19 från -83 har det, & så har jag ett par 230 motorer som ligger å skräpar (en av dom har kastat lystna blickar på 360in ett tag nu) å det sitter samma på dom. Tror dom är från -85 & -86.
Kanske alla från början av 80 talet har samma? 398 toppar med A-kam på alla 3 oxå, om det kan ha med det att göra.

Det är väl bara en skiva som bultas fast utanpå kamdrevet. Har sett sånna på ett par äldre motorer men jag har fått för mig att tar man bort skivorna så är själva kamdrevet identiskt.

254
Gruppköp / Re:Extraktorgrenrör
« skrivet: oktober 24, 2006, 21:18:58  »
Har fått in pengar på mitt konto från

Stormen
Gobajen
Frej
GustavT
samt någon som skrivit "Överföring kuddfan" som meddelande, nån som känns vid det?  ;D

255
Klotterplank / Re:Så var 300-äventyret slut för denna gång.
« skrivet: oktober 24, 2006, 21:08:03  »
Så det är ganska säkert att den nye ägaren kommer att regga sig här på forumet? Alltid kul med nytt folk med nya ideér och kunskaper  :)

256
Projekt / Re:v-12 power
« skrivet: oktober 24, 2006, 21:02:02  »
Ser finfint ut det där!

Appropå nånting annat, är det ett sånt här motorstöd du använder?
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=102764

Funderar på att köpa ett själv men jag tycker det både känns lite lågt och lite klent. Hur känns dom att jobba med?

257
Projekt / Re:360 RS MK2
« skrivet: oktober 24, 2006, 20:57:06  »
Diffspärren har kommit och med lite tur så kan jag hämta ny turbo i slutet på den här veckan eller nån gång nästa vecka.
Chassi-grejerna tas från USA så det blir nog nån gång november-december dom kommer och det är lite strul med köpet av utväxling  :(

Men den som väntar på nåt gott....  ;)

Bilder kommer nog upp när jag polerat kompressorhuset eller när jag börjar riva bilen, vilket som än kommer först  :P

258
Projekt / Re:Volvo 343.. (more to come?)
« skrivet: oktober 24, 2006, 20:53:44  »
Planer? Tar man inte bara CD'n dit man kommer?

Inte bara hemlighetsfull, du försöker dig dessutom på en ordvits! Fyndigt!  ;)

259
Teknik / Re:bilen rycker
« skrivet: oktober 24, 2006, 20:42:29  »
Sitter givaren du hittat längst bak på toppen? Har sett såna på några rödblockstoppar med EGR, så det är inte den givaren du ska byta.
Hittar du verkligen ingen givare mitt på topplocket under insuget? Kan vara rätt så svår att se så det kan hjälpa om du kollar med en spegel eller kör uteslutningsmetoden på kabelhärvan.

260
Gruppköp / Re:Extraktorgrenrör
« skrivet: oktober 20, 2006, 21:18:13  »
Det är väl inte mer än rätt att jag också är med och delar på det hela, det är ju trots allt mitt "fel" att den här insamlingen blev av.  :P

134/7=19 spänn var

Har skickat PM med mitt kontonummer till ni som vill vara med och sponsra

261
Teknik / Re:bilen rycker
« skrivet: oktober 20, 2006, 21:01:51  »
Stämmer bra, den sitter under insuget på toppen.

Det är den med en tvåpolig Bosch kontakt, har för mig att den sitter ganska rakt ner i mitten av insuget, den första är en enpolig som går till temp mätaren.

262
Projekt / Re:Volvo 343.. (more to come?)
« skrivet: oktober 20, 2006, 12:38:22  »
När ska du berätta om vinterns planer?
Eller är det hemligt tills allt är klart?  ;)

263
Avstannade Projekt / Re:Projekt KUJen
« skrivet: oktober 18, 2006, 22:52:34  »
Gillar stripsen du har på din bil skarpt! Ger lite mysig 80-tals känsla  ;)

264
Teknik / Re:Problem med kupéfläkt och koppling
« skrivet: oktober 18, 2006, 20:12:45  »
Kolla säkringarna, läge 3 går över en annan säkring än dom övriga farterna om jag minns rätt.

Om kopplingen tar högt upp ska du slacka vajern, alltså göra den längre, gänga ut muttern med andra ord.

Grattis till bilköpet föresten  :)

265
Teknik / Re:Bränslefel
« skrivet: oktober 17, 2006, 21:53:52  »
tror att det ska sitta en förpump i tanken också

Det tror inte jag, har aldrig sett nån andra pump i elritningar eller dylikt i allafall. Borde de som haft bort tanken kunna svara på om det går några elkablar till den.

Jag är tveksam

Helt ärligt talat så är jag också tveksam, men jag fick nån svag minnesbild av att det var nån här som plockat ner sin soppatank och hittat en förpump i den.
Men jag kan minnas fel, eller så var den pumpen för en bensinvärmare.

266
Teknik / Re:Bränslefel
« skrivet: oktober 17, 2006, 21:32:12  »
Ta loss slangen mellan tanken och högtryckspumpen och stoppa den i en hink och kör på startmotorn.
Törs inte svara på när den ska gå men antar att det är samma som för högtryckspumpen = går bara när lägesgivaren ger varvtalssignal från motorn.
Har inga exakta siffror på hur mycket den ska flöda men eftersom motorn inte ens startar så kommer det ingenting om förpumpen är väck.

Det är lungt, vi är här för att hjälpa och stötta varandra  :)

267
Gruppköp / Re:Extraktorgrenrör
« skrivet: oktober 17, 2006, 21:29:15  »
Hur gjorde vi när vi sponsrade Freedos framblinkers köp för vita-blinkers projektet? Kanske går att göra nåt sånt?

268
Säljes / Re:Massvis med bildelar
« skrivet: oktober 17, 2006, 21:07:25  »
Har en riktigt fräsch kylare till 300-serien med Volvo motor, nån som behöver?

Ett stycke B23A med frontmonterad M47 låda kommer att lyftas ur i veckan här om allt går enligt planerna. Motorn är lite trött och kan behövas ses över om den ska sitta i nån fin bil. Delar eller komplett motorpaket nån?

Svanhalsinsug till 8ventilare nån? Säljes helst tillsammans med komplett B230E motor men kan säljas löst.

Lägg ett bud och hjälp min ekonomi och mina trimplaner!  :)

500 spänn för en riktigt fräsch kylare. Ingen som behöver?

Svanhalsinsug? Svetsa dit spjällhuset från ditt vanliga B200F insug så har du ett finfint insug till trimmotorn! 350 spänn.

269
Trimning / Re:Turbomotor+gearkasse
« skrivet: oktober 17, 2006, 20:50:19  »
Det sitter inte M40 original på 360, det är antingen M45 (fyrväxlad) eller M47 (femväxlad).
Finns lite olika satser med rakskurna drev och sånt du kan använda om du vill använda dig av nån av dom lådorna. Finns att köpa hos bl.a. Sellholm men det är rätt så dyrt. Billigast är att byta till frontmonterad M90, Getrag eller liknande om du vill ha manuell växellåda.
Du kommer att skotta ett antal diffar, drivknutar, medbringare osv om du inte är försiktig i starterna med en sån motor. Men det hör ju till att det ska gå sönder när man kör med biffig turbomotor  ;D

270
Teknik / Re:Bränslefel
« skrivet: oktober 17, 2006, 20:41:07  »
8 volt är inte mycket, var det med pumpen inkopplad när du körde på startmotorn?
Testa bygla bränslepumpsrelät och ev. att köra bränslepumpen på ett annat 12v batteri via testkablar.
Pumpen som sitter under baksätet är högtryckspumpen, tror att det ska sitta en förpump i tanken också men det kanske inte är så på din.

271
Gruppköp / Re:Extraktorgrenrör
« skrivet: oktober 17, 2006, 20:37:05  »
Du ska ha paketet på din Bussgodsterminal imorgon David.

Frakten gick på 134:- Hur många blir vi som delar på det?
Känns rätt så snikigt att inte bjuda på det också, men den här årstiden (bilbyggarsäsongen) behöver man vända på varenda krona ett antal gånger  :-[

272
Gruppköp / Re:Extraktorgrenrör
« skrivet: oktober 17, 2006, 12:20:53  »
Kan ligga nåt i det du säger, men det är rätt så tungt faktiskt...

David, du får bestämma, jag kollar den här tråden när jag slutar på jobbet (kl16) om du inte sagt nåt annat då blir det bussgods, då är man åtminstonde rätt så säker på att det kostar 100-120 spänn, med posten vet man ju aldrig...
Okej?

273
Gruppköp / Re:Extraktorgrenrör
« skrivet: oktober 16, 2006, 21:10:13  »
Ska försöka hinna ner på Bussgods imorgon efter jobbet och skicka iväg motorkudden.

274
Säljes / Re:Massvis med bildelar
« skrivet: oktober 16, 2006, 20:56:04  »
HEJ Det är så min ser ut också ,så jag hoppar den tyvär.

Men har du plastkåpan på vänster sidan som hatthyllan ligger på så vore jag glad pris i så fall :)

Ang. strålkastaren så kommer jag nog att plocka isär en 340 och skicka iväg den på skroten i slutet på oktober/början på november, påminn mig då så kan jag kolla hur dom strålkastarna ser ut om du fortfarande är intresserad.

Har ingen lös plastkåpa som är hel och ska jag vara riktigt ärlig så orkar jag inte försöka ta los nån från nån av reservdelsbilarna, gammal plast har en tendens att spricka sönder när man rör den  :-[

275
Projekt / Re:B230FT i 360GLT
« skrivet: oktober 15, 2006, 23:39:41  »
Med HX50 och fina grejer i övrigt i motorn kommer att ha en av forumets stöddigaste motorer  :D

Ska bli riktigt kul att följa den här tråden när den riktiga rejs-rovan sätts ihop!
500+ hästars 360 som är godkänd för gatan är ju inget man ser allt för ofta  ;D

276
Gruppköp / Re:Extraktorgrenrör
« skrivet: oktober 15, 2006, 23:12:22  »
Det är just den delen på främre röret som vi behöver som saknas på ditt :-[

Motorkudden är ju rätt! Dock behövs väl även fästet mot motorn kanske?
Tror inte jag har några lösa fästen för motorkudden  :( Är det olika till gamla B19 och nyare 360?

Nej det TROR jag inte, nån som vet?

Då borde väl inte Timo behöva det? Eller tänker jag helfel nu?  :-\
Kanske bäst att jag väntar ett par dagar eller så innan jag skickar grejerna så vi kan klura ut precis vilka delar som behövs.

277
Projekt / Re:B230FT i 360GLT
« skrivet: oktober 15, 2006, 23:06:29  »
Kan inte svara på var den turbon börjar tappa laddtryck men 6000 låter som en rimlig gissning, skulle tro att du får en ganska flack kurva ända från 3000-4000 och upp mot 6000, över det börjar den nog mjukna.

Jag tror inte jag har sett några siffror för D-kammen men det kan säkert stämma att den är snarlik K, men jag vet inte om jag hört om nån som testat D-kam i en turbomotor så jag törs inte svara på hur det fungerar.

Jag tror du kommer att få laddtryck lite senare med ditt grenrör, men framför allt kommer du att få lägre avgastemp.
Originalröret är inte direkt optimerat för höga effektuttag men det funkar finfint till relativt låga effekter och bra körbarhet.
Kommer du att köra med mappbar tändning också eller blir det enbart sprut? I så fall kan det säkert vara idé att ställa den lite snällare runt 3-4000 för att minska max vridet och precis som du säger få ut max relativt långt upp i registret, då borde resten av drivlinan hålla lite bättre också  :)

Sen är ju kanske frågan hur seriöst det behöver bli i dagsläget då det där ändå i främsta hand är en besiktningsmotor?
Hoppas på att få se en HX50 under din huv i framtiden  ;)
Stora turbos är manligt, synd bara att jag envisas med att köpa så små  :P

278
Gruppköp / Re:Extraktorgrenrör
« skrivet: oktober 15, 2006, 21:37:03  »
Det är just den delen på främre röret som vi behöver som saknas på ditt :-[

Motorkudden är ju rätt! Dock behövs väl även fästet mot motorn kanske?

Då struntar vi i röret.
Tror inte jag har några lösa fästen för motorkudden  :( Är det olika till gamla B19 och nyare 360?

279
Projekt / Re:B230FT i 360GLT
« skrivet: oktober 15, 2006, 21:32:55  »
Tror att en A-kam skulle fungera hyffsat i din motor, den är ju rätt så snäll så du borde få en lättkörd och trevlig motor med den och det blir inte kammen som sätter stopp för maxeffekten utan turbon då.
Sen när du byter turbo och ska börja plocka ut finfina effektsiffror kan du smacka in t.ex. en K-kam som är väldigt beprövad som turbokam eller allra helst en "riktig" customkam.

Kommer att bli kul att följa hur det går med besiktning och allt  :) Lycka till!

280
Säljes / Re:Massvis med bildelar
« skrivet: oktober 15, 2006, 21:16:26  »
Snubblade över ett sprillans nytt, aldrig använt Green Cotton filter i bruten original förpackning ikväll. Inverterad kona ifall det är trångt i motorrummet.
Skickar med tillhörande slangklammer och ett tufft klistermärke  ;)

Flödar 284 hästar enligt listan men klarar säkert dryga 300 innan det börjar sugas ihop.

Mått:  70*100*140*200  (Diameter ansl.*diameter bas*diameter topp*längd)

Lägg ett bud!

Sidor: 1 2 3 4 5 6 [7] 8 9 10 11 12 13 14 15 16 ... 49