Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - simlar

Sidor: 1 2 [3] 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 82
81
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« skrivet: juli 16, 2018, 21:42:39  »
Jo sitter som en smäck :) Viktigt att det är från en Frontera B, Frontera A är likadan fast smalare och passar då inte.

82
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« skrivet: juli 16, 2018, 17:53:33  »
Tackar!

Jo känns skönt att det äntligen börjar närma sig årets mål :)

83
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 15/7-18
« skrivet: juli 15, 2018, 21:51:04  »
Och här var updaten slut, nästa update blir förmodligen då turbon är monterad :)

84
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 15/7-18
« skrivet: juli 15, 2018, 21:49:24  »
Sen provmonterade jag oljekylaren och grillen, och det fanns gott om plats att få dit den också bakom fronten :o
Man känner sig ju bortskämd då jag endast hållt på med 345an tidigare med 81ans front och där var det knappt något utrymme mellan kylare och front.

Sen blev jag så inne i att montera oljekylaren så var inga bilder förrän allt var lackerat och klart.
Och nitmuttrar har börjat bli mitt nya favoritsätt att montera saker då jag monterade nitmuttrar i oljekylaren för att skruva fast fästen i och nitmuttrar nere i frontplåten för ena fästet :)

Övre fästbulten gjorde jag så att jag svetsade fast en m8 i krockbalken och gjorde en avlång skåra i oljekylarfästet så nu sitter även oljekylaren riktigt fint på plats.

Målade även oljekylaren svart för att den inte ska synas lika tydligt bakom grillen.

Kvar är då att montera oljekylsadaptern på motorblocket och dra slangar till till oljekylaren men det kan jag inte göra förrän turbon är monterad så jag inte drar slangarna ivägen för turbons oljeretur.

85
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 15/7-18
« skrivet: juli 15, 2018, 21:40:59  »
Efter det letade jag reda på ett rör som är 22mm invändigt för att svetsa fast på stötfångarfästena som undre intercoolerfästen.
Blev riktigt bra.

Sen hade jag sån tur att övre original Frontera intercooler-fästen passade perfekt i höjd med nedersta skruven till motorhuvsfästet efter jag bytte till likadana bussningar som till nedre fästena.
Behövde bara sätta en 53mm lång M6-distans och skruva fast originalfästen.

Märkte sen när strålkastarna skulle monteras att övre fästena tog i lite smått så strålkastarna inte gick dit. Kapade bort ca 1cm på bredden på övre intercoolerfästet och sen passade allt perfekt :D

86
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 15/7-18
« skrivet: juli 15, 2018, 21:36:05  »
Efter det var upppackat så tog jag middagspaus.
Efter middagen så rev jag loss stötfångare, grill och strålkastare för att testmontera intercoolern.
Blev även tvungen att skruva loss stötfångarfästena från bilen för att få dit intercoolern.

Intercoolern passar perfekt framför kylaren och det räckte att slipa upp original insugshålen för luftburk på båda sidor av frontplåten.
Sen satte jag en 4mm tjock gummibit på vardera sida av kylaren för att distansa intercoolern lite grann och efter det hålla uppe intercoolern i rätt höjd.

87
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 15/7-18
« skrivet: juli 15, 2018, 21:25:35  »
Nå update igen :)

Var på Fredag en sväng till Luleå för att hämta några paket.
Det största innehöll min Opel Frontera B intercooler.
Ett paket från MrTuning innehöll AEM dryflow luftfilter, 90° 3" silikonslang, oljeretur till turbon och oljematningsledning till turbon.
Beställde även ett downpiperör passandes turbon men dessa hade tydligen utgått hos tillverkaren :(

Paketet från Dalhems innehöll en M14x1,5 Y-kors för oljematning till turbon och krängningshämmarbussningar med hållare som jag ska använda för att montera opel omega b bakre-krängningshämmare bak på 360in.

Och det sista paketet innehöll en begagnad Vems EAW-52, bredbandslambda och EGT-mätare med tillhörande lambdasond, EGT-givare och kablage.

88
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« skrivet: juli 15, 2018, 00:08:55  »
Tackar! Målet är att få bilen igång med turbo innan semestern är slut men har bara en vecka kvar så man får hålla igång så gott det går trots att det är 28°C varmt.

Vid full gas ska skivan ligga helt horisontellt om man ser rakt in i insuget, dock trångt så är enklast att fota in i insuget.

Kikade lite mer på det idag faktiskt, visar sig att det är lite annan utformning på spjällets hävarm så med b200 rulle på b200 insug går det att gasa nästan helt.
Kolladd även på b230 insug med b230 rulle och går där inte heller att gasa helt 100% pga det mekaniska stoppet.
B230 rulle på b200 insug  så går det att gasa för mycket så spjället går förbi horisontellt.

Men jag anser ändå att mest effekt uppnås inte förrän helt full gas så slipa på stopper ser jag ändå som nödvändigt för det måste ju finnas någon anledning varför ingen verkar nå volvos 0-100 tider på 10,5s på GLT utan att trimma.

89
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« skrivet: juli 13, 2018, 09:56:10  »
En rejäl update :D
Ja de är rätt tajt i motorrummet. Men me skohorn och vaseline så går de ;)
Vilket fuffens me gasrullen dom ha hittat på. De går och hitta några hk lite här och där.

Är man inte rädd för att använda vinkelslipen och en stor hammare så finns det utrymme att hitta :P

Jo märkligt att dom gjort så, misstänker att det är för att 360 inte skulle vara piggare än dom stora GLT-bilarna.

90
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 12/7-18
« skrivet: juli 13, 2018, 00:13:48  »
Och nu är vi framme till ikväll :)

Kopplade färdigt Megasquirtet i bilen, monterade min platta med MS-box, reläer och säkringar i handskfacket och kopplade sen upp laptopen med TunerStudio.
Googlade fram rätt svänghjulsinställningar, låste tändningen på 10° och kollade med stroboskop. Fick justera trigger angle till 74° för att få 10° förtändning.

När då det var rätt inställt så ändrade jag tillbaka tändningen till -10° för att den ska använda spark table istället.

Knåpade ihop en snabb startmapp genom att generera VE-table i tunerstudio och slänga in lite siffror i tändmappen som verkade vettiga.
Drog sen på starten och den startade direkt men tomgång på 3000rpm.
Visade sig då att jag spänt gasstaget lite för mycket så lossade lite på det och tomgången blev då ca 1100rpm.
Fortfarande för högt men det är förmodligen inställning av tomgångsventilen som krävs, motorn går däremot mycket mjukare än vad den nånsin gjort med original-insprutet och då är den bara grundmappad :D

Och så klart en liten kort film så ni får höra hur fint motorn går:
https://youtu.be/Q2FHtMcJdfs

Och det var allt för nu, ska till Luleå imorrn och hämta post och några paket så blir nog en update på någon dag bara :)

Har även kvar att fixa ett fäste till tändspolen och montera insugstempgivaren.

91
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 12/7-18
« skrivet: juli 12, 2018, 23:58:01  »
Lade sen lite tid i förmiddags med att "trimma" och provflöda en uppsättning b230f-spridare, fick upp dom till 290-330cc/min, 2st vart 290cc och 2st vart 330cc. Tyvärr inte tillräckligt jämna för att jag ska vilja använda dom så blir att köpa en uppsättning som ger lämplig flöde för mitt effektmål på minst 300hk.

92
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« skrivet: juli 12, 2018, 23:53:40  »
Blev ju då nyfiken om alla 300or med insprutning är strypta så kollade då även på brorsans 360 och det var samma där, går ej att gasa fullt.
Jämförde då med 740-gasrulle med 360ins dito, visar sig att gasrullens stopp är ca 1cm längre bak, dvs går att vrida ca 1cm längre men sitter ca 1cm mer vriden i viloläge.
Upptäckte även att det blir mycket bättre gassvar med 740ins stopp, 360ins rulle måste vridas ca 1cm innan gasstaget vänder sig åt rätt och och drar i gasspjället.

Så Volvo har tydligen varit riktigt kluriga och strypt våra kära 300or genom omformning av det mekaniska gasstoppet :'(
Ett tips till alla andra forum-medlemmar att kolla upp detta så ni kan gasa 100% fullt, där finns det många gratis hästkrafter att hämta.

93
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 12/7-18
« skrivet: juli 12, 2018, 23:49:45  »
Sen märkte jag att mitt 740-insug inte fungerar med min gasvajer, vajern blir för lång. Går att spänna upp vajern mer och fästet var redan slipat i hålen från då jag använde insuget i 345an och hade samma problem.
Så bytte till 360-gasrulle och vajerfäste för att lösa problemet, kollade efter det så att det går att gasa fullt. Upptäckte då att det bara går att gasa ca 75% :o Och då tar gasrullen i fullgas-stoppet.

Slipade om stoppet i både rulle och fäste för att kunna gasa fullt, fick slipa bort mycket material så blir nog att byta till 740-rulle och svetsa om vajerfästet så vajern blir rätt spänd.

94
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« skrivet: juli 12, 2018, 23:39:45  »
På måndagkväll så svängde en polare förbi med en b230 han fått gratis som han ville jag skulle kika på vad som fattades på den.
Motorn var från en 740 med lh2,4 och han ska sätta den motorn i en 240 med förgasare så jag bytte svänghjulet mot lite delar han behövde till motorn :)

Så på måndagkväll hissades bilen upp på pallbockar och rev ner avgassystemet, värmeskyddsplåtar vid tank, soppapump, tömde tanken, slangen mellan tankhalvorna och höger handbromsvajer. Allt för att på tisdagen riva ner hela transaxeln för att komma åt svänghjulet och byta detta.
Inga bilder på detta då jag rivit transaxeln på både den här bilen och min gamla 345a alldeles för många gånger för att bilder ska kännas intressant.
Svänghjulet bytt och bilen ihopmonterad och klar vid 14-tiden på Tisdag.

Efter det var gjort så rev jag ut hela original-insprutningen, kommer slänga ner allt det i en flyttkartong ifall man någonsin behöver använda det igen.

På Tisdagkväll så tog jag fram mitt gamla MS1V3 jag använd i 345an och snyggade till kablaget då jag i efterhand inte var nöjd med kabelhärvan.
Bort med all robotslang, dra kabel till tomgångsmotor, på med gummitutor på alla kontakter det saknades på, byta vevaxelkontakten till en 3-polig så man kan använda omodifierad lh2,4 vevaxelgivare och sen tejpa hela kabelhärvan med kablagetejp.
Blev mycket bättre och snyggare än då jag körde med det i 345an men är fortfarande inte riktigt nöjd då hela kablaget är ca 1m för långt men jag hade inte orken att göra om kablaget helt då jag eventuellt kommer byta till ett microsquirt innan nästa sommar.

95
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 12/7-18
« skrivet: juli 12, 2018, 23:26:44  »
Några bilder till på turbon blev det också.
Var även tvungen att fota den medföljande "banjobulten" till oljetrycksmatningen på turbon ::)

Och någon bild på hur tight det är med wastegate på denna turbo mot karossen.

96
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 12/7-18
« skrivet: juli 12, 2018, 23:22:38  »
Nu så blir det en stor update igen  :D

I måndags så åkte jag till Luleå med 360in för att göra hjulinställning och hämta ut min nya turbo.

Hjulinställningen var inte riktigt optimal, 2,45° toe-in på vänster framhjul och 1,44° toe-in på höger framhjul.
Fick faktiskt fram en 300-serie på maskinen också så värdena som ska vara visas.
Kan säga att det är inte många värden som stämmer enligt Volvos specifikationer men nu är toe-in fram korrekt inställd i alla fall.

Sen hämtade jag ut min nya turbo så packade upp den så fort jag kom till garaget i Kalix, lite större än en TD04-19T är den så känns som den blir lagom till min bil och effektmål.
Fick modifiera rambalken och motorfästet lite grann för att wastegate-klockan skulle få plats. Var även tvungen att vrida om hela turbon 180° då den egentligen är gjord för Nissan Skyline som har turbon på motsatt sida.

97
Framvagn/Bakvagn / SV: Avstånd mellan oljetråg och främre motorbalk
« skrivet: juli 10, 2018, 00:19:48  »
Ca 2-3cm ska det vara mellan tråg och krängningshämmarbalk.

Däremot om bilen har lyfts i krängningshämmarbalken finns det risk att den har deformerats och balken ligger då närmare tråget.
Även vanligt att motorkuddarna säckar ihop med åren, blir då att antingen hitta fräscha begagnade eller bygga nya fästen så man kan använda t.ex 740-motorfästen och kuddar.

Men så länge motorn inte tar emot balken är det bara fortsätta köra. Du kommer höra när det är dags att byta ut kuddarna för det blir resonansljud i hela karossen när tråget tar emot balken.

98
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« skrivet: juli 05, 2018, 19:05:41  »
Jo man måste ju ta vara på semestern :)

Japp, tänkte bygga en bänk redan förra året men fick då inte tag i stål så känns riktigt härligt att äntligen ha en ordentlig bönk :D

99
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« skrivet: juli 05, 2018, 16:51:41  »
Tackar :)

Hehe ja en sportbil med busskänsla är ingen höjdare :P

100
Projekt / SV: Volvo 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel
« skrivet: juli 05, 2018, 16:47:29  »
 Verkar gå riktigt fint :)

101
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 3/7-18
« skrivet: juli 03, 2018, 21:42:18  »
Idag så tog jag tag i avgassystemet. Ersatte sista ljuddämparen med biltemas kortaste ovala 2,5" fullflödesljuddämpare.
Bilen blev marginellt tystare efter det.

Efter det var gjort så bytte jag polyuretanmotorkuddarna till standard nya 740-motorkuddar, då blev ljudnivån inuti i kupén mycket bättre och resonansljudet är nästan helt borta.

Brorsan mätte ljudinivån med decibelmätarapp på mobilen, var enligt den 67dB på tomgång bakom bilen.

Förhoppningsvis blir ljudnivån lagom med turbo.

På tal om turbo så har jag även beställt en, en tysk säljare på ebay hade rea på turbon jag är ute efter (kina gt30 med intern wastegate, säljs som rb20 uppgraderingsturbo), så fick mig en helt ny turbo för 1200kr inkl frakt.

Hmm tror det var allt jag hunnit med sen i Lördags, update kommer senare efter jag varit och gjort hjulinställning för nu är bilen så färdig jag kan göra den innan jag samlat på mig mer delar.

102
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 3/7-18
« skrivet: juli 03, 2018, 21:31:11  »
Målade lite på rattstången för att kunna få en tydlig linje med tuschpenna för att kunna kapa av rattstångsfästet och få ihop den rak sen igen.

Kapade sen av en 3cm bit av ett stålrör som passade tajt inuti rattstångsröret, knackade in röret i ena änden och knackade på den avkapade rattstångsbiten på andra sidan.
Blev 1,7cm sänkning när jag mätte med skjutmått att spalten var lika runt om och brände sen ihop rören med varandra.

Slipade svetsen lite grann och målade efter det med lite halvblank svart.
När färgen torkat så monterades bilen ihop igen.

Visade sig efter det att styrningen blev lite ryckig och nästan tog tvärstopp på ett ställe per varv. Blev just för mycket vinkel på rattaxelns kardanknut så fick skruva loss rattaxeln.
Slipade sen lite så att kardanknuten tillåter lite mer vinkel men det blev inte helt bra heller.
Det som blev bra däremot var att göra fästhålen lite ovala till rattstången och dra rattstången ca 1cm längre bak. Blev även tvungen att ta mot original damask som tätar hålet runt rattaxeln då gummit är för tjockt.
Ersatte originaldamasken med en drivknutsdamask.

Så nu fungerar det som det ska :) Körställning blev även mycket trevligare då ratten sitter mera rakt, mindre busskänsla på rattvinkeln.

Tog sen en lite längre provkörning och märkte då att hjulen inte vill självcentrera, ratten fastnar i det läget jag släpper den i, förhoppningsvid räcker det med en riktig toe-inställning för att lösa det problemet.

103
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 3/7-18
« skrivet: juli 03, 2018, 21:21:32  »
Ja som ni ser så jobbar jag på nu under semestern så blir en tisdagsupdate :)

Spenderade söndagen med att bygga en ordentlig arbetsbänk, något jag aldrig haft men alltid behövt.

Ramen byggd av 3mm tjocka vinkeljärn och träskivorna är 2st 12mm plywood ihoplimmade till en 24mm skiva och sedan kapad till lämplig dimension. Övre skivan är 250cm lång och 80cm djup och hyllplanet är 230cm lång och 40cm djup.
Benen är 100cm långa 100x50x1,5m balkar.
Övre skivan är inklämd i ramen och hålls fast av dom fastsvetsade benen och av 26st m8 vagnsbultar.
Skruvstädet är monterad genom bänken med en 3mm tjock stålskiva på båda sidor av träplanet. Stålskivorna är gjorda onödigt stora ifall jag uppgraderar till ett större skruvstäd senare.

Och en bit av måndagen spenderades åt att städa upp på skitbänken och ta bort den och en hylla och sedan ställa dit mina rediga bänk :)


Sen när arbetsbänken var avklarad tänkte jag lite snabbt sänka rattstången 1,5cm.
Visade sig att "lite snabbt" innebar att plocka ut instrumentbrädan för att få gott om plats till att plocka ut rattstångsfästet ::)

104
Projekt / SV: Sixlar's Volvo 360GLT -83
« skrivet: juli 01, 2018, 17:46:08  »
Jo fint med 3d-skrivare :)

Tyvärr inte för tillfället då skrivarn inte skriver ut tillräckligt bra. Men eventuellt i framtiden att han tillverkar på beställning.

105
Projekt / SV: Sixlar's Volvo 360GLT -83 Update 1/7-18
« skrivet: juli 01, 2018, 00:18:29  »
Jahapp klockan han slå över midnatt så blev då en söndagsupdate ::)

Brorsan har i veckan tillverkat en egen mätarhållare med sin 3d-skrivare, han har tagit inspiration från original-mätarhållare vid designen av denna.

Sen har han även hunnit tona bakrutan, blev väldigt bra resultat med Julas solfilm, mycket bättre resultat än på min röda 360.

106
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 30/6-18
« skrivet: juli 01, 2018, 00:11:58  »
Idag lördag då så hittade jag anledningen till misständningarna. Väldigt simpelt fel faktiskt, tändstiften var täckta av slipdamm så det blev överslag på utsidan av keramiken så rengjorde stiften och ställde gnistgapet till 0,7mm och bilen gick då utan misständningar :D

Dock är tomgången fortfarande dålig, blir ingen skillnad om jag kopplar ur tomgångsventilen så misstänker att denna har gett upp :-\

Annars så går bilen helt ok som sugmotor, känns lika pigg som B200an ;)

Gav även bilen en snabb tvätt, men måste tvätta den ordentligt nån annan dag när jag känner för det.

Finns dock några småsaker jag måste fixa på bilen, det är att byta ut polyuretankuddarna då dom är så hårda att det enda som hörs inne i bilen är resonansljudet från motorn vibrationer.
Andra saken är att byta ut sista ljuddämparen mot en större oval en då bilen nu låter alldeles för högt med bara två 2,5" runda fullflödesdämpare.
Och en tredje är att åka till jobbet och göra en hjulinställning då jag endast justerat toe med hjälp av två måttband och två plankor.

Annars så är bilen redo för att köras så man får kört in både motor och koppling :)

Filmade även motorgången en sväng:
https://youtu.be/NZCcAiCQDNs

107
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 30/6-18
« skrivet: juni 30, 2018, 23:59:22  »
Nu börjar det närma sig nutid :)

I fredags monterade jag vattenpump och kylare samt resterande framför motorn.
Monterade färdigt allt på insugssidan, fyllde kylarvätska och försökte sen starta bilen för att lufta kylsystemet.

Och motorn hostade till nästan direkt men slutade sen plötsligt dra på starten. Visade sig då att jag missat dra fast stora jorden på motorblocket.
Efter detta drog motorn runt något varv och klickade sen på starten, slut ström i batteriet ::)
Kopplade på ett annat batteri och bilen startade då efter några sekunders nötning på starten, bilen misstände dock och hade ingen tomgång.

Satte sen ihop resten av bilen och kände för att lösa småproblemen senare.

Ställde ner bilen på hjulen, startade motorn och varmkörde den både för att lufta kylsystemet och köra in motorn lite försiktigt. När bilen vart varm så blev tomgången bättre och hade då 800rpm tomgång med tomgångsskruven max utskruvad.
Misständningarna kvarstod dock.

Hann även med en liten provkörning och kopplingen fungerade fint, dock känns den väldigt lätt och dålig känsla i pedalen. Tror dock detta är pga den annorlunda utformningen av kopplingsfjädrarna.

Körde sen in i garaget igen då klockan började närma sig midnatt så kände att det var dags att göra kväll och fixa det sista morgonen efter.

108
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 30/6-18
« skrivet: juni 30, 2018, 23:45:57  »
Blev efter detta att montera ihop insugssidan på motorn för att inte riskera att det kommer in skräp i motorn.

Sen byggde jag färdigt avgassystemet, svetsade även in en lambdamutter och monterade min Innovate LC1 bredbandslambda för att se om jag måste höjja bränsletrycket för att B230in inte ska gå för snålt.

Dagen efter åkte jag till Luleå för att hämta ut två paket till som kom efter midsommarhelgen.
Första paketet innehöll 2st begagnade BMW E36-coilovers till framaxeln, dessa har jag tänkt använda i 360in när det är dags för E36-naven.
Andra paketet innehöll mer akuta grejjer, en B200-vattenpump och en 87°C termostat samt bromsslangar till brorsans 360.

109
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 30/6-18
« skrivet: juni 30, 2018, 23:37:49  »
När jag då inte kunde bygga färdigt avgassystemet så blev jag lite rastlös och byggde ihop en mekpall av en 740-stol :P

Efter detta så lånade jag släpet av farsan och lastade det med några kilo metallskrot ::)
Åkte morgonen efter och sålde metallskrotet, 512kr fick jag för det.
Köpte sen stål för lika mycket pengar som jag sålt metall för, men detta tar mindre plats och är mer användbart :)

For sen och brände ännu mera pengar på Lindeholms, köpte oljefilter, avgasrör och lite annat smått som behövdes.


110
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 30/6-18
« skrivet: juni 30, 2018, 23:29:36  »
Fick sänka ner krängningshämmarbalken 25mm för att ge plats åt servoslangar och servopump, gick enkelt genom att kapa av två bitar lämplig längd 25mm fyrkantsprofil och borra hål i dessa och sedan skruva fast balken med längre skruvar.

Monterade sen generatorn för att dra pluskabel mellan startmotor och generatorn, detta för att slippa dra två grova kablar till batteriet.

Började sen bygga ett adapterrör mellan turbogrenröret och resten av avgassystemet. Detta dels för att jag inte kan köra med megasquirt förrän jag antingen bytt svänghjul eller skaffat en fördelare med hallgivare men anledning är främst för att jag råkade sälja min T70-turbo i måndags.
Men var inte orolig turbo blir det, ska bara beställa en lämpligare turbo för mitt effektmål. Blir en GT30 med intern wastegate som säljs som bolt-on uppgradering till Nissan RB20 och RB25, den bör bli lite mer lagom då jag satsar på endast lite över 300hk.

Kunde inte bygga färdigt adapterröret för jag behövde ca 0,5m 2" avgasrör.

111
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 30/6-18
« skrivet: juni 30, 2018, 23:21:09  »
Slängde sen i motorn i bilen ::)
Gick inte helt smärtfritt men så gott som, den ville krångla sista centimetern så drivaxeln ska in i stödlagret i veven men löste sig efter lite svordomar ;)

Blev sen lite snålt med bilder så får skriva desto mer.

Det första jag gjorde efter att ha fått i motorn var att montera mina hemmabyggda motorfästen, visade sig att jag behövde shimsa upp motorn ca 1cm. Varför vet jag ej, misstänker att mina polyuretan kuddar är lite lägre än 740-kuddarna som jag byggde fästena med eller så är det lite annan utformning på ett B19 oljetråg än ett B200.

När då motorn satt på plats så meckade jag dit servopump, slangar och behållare.
Fick böja om 740-servorören lite grann för att passa på e36-styrväxeln och fick korta lågtrycksslangarna till behållaren ca 20cm.
Behållaren monterades med nitmuttrar på längsgående balk på förarsidan, blev riktigt nöjd med placeringen :)

112
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 30/6-18
« skrivet: juni 30, 2018, 23:12:48  »
Innan jag monterade kopplingen blev det att slipa bort den värsta rosten på servopumpens remhjul och måla det.

Bytte efter det stödlagret i vevaxeln och monterade sen lamell och tryckplatta, använde mitt hemmagjorda centreringsverktyg bestående av en bit gängstång och lite eltejp :P

Lägger även till en bild på artikelnummer på lamellen ifall någon letar 228mm lamell till sin bil.

113
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 30/6-18
« skrivet: juni 30, 2018, 23:08:46  »
Monterade efter detta grenrör och det mesta på insugssidan.

Hängde sen av motorn från motorstativet för att montera svänghjulet.
Visade sig då att 740-svänghjulet hade 44-2-2 triggermönster och det funkar ej med MS1 :(
Trodde alla 740 hade 60-2 men tydligen har dom med Regina samma triggermönster som renix.
Rev då loss insuget så blir det att montera ihop bilen med 360ins insprutning tills vidare.

Monterade svänghjulet enligt Haynes-boken och hoppades på att det funkar med renixet.

114
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 30/6-18
« skrivet: juni 30, 2018, 23:03:07  »
Monterade sen kamremmen och under tiden jag gjorde det så målade brorsan yttre kåpan till kamdrevet. Bestämde mig för att köra med B19-kamdrevet då detta har en inner och ytterskiva som garanterar att kamremmen inte kan glida av.

Sen visade det sig att B19-vattenröret inte passade så fick kapa av det och 740-vattenröret och svetsa ihop och sedan löda för att garantera att skarven är vattentät. Fick då till ett rör som passade perfekt :)

115
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 30/6-18
« skrivet: juni 30, 2018, 22:58:51  »
Under tiden jag monterade ihop toppen så målade brorsan mitt stålplatta till baksidan av toppen. Plattan är bara för säkerhetsskull då det finns några som haft problem att täckpluggen för fördelarhålet vill till att skjuta ut vid laddtryck.

Putsade sen av packningsytorna både på motorn och toppen, rengjorde ytorna och monterade toppen med ny topplockspackning.
Kör med A-kam från brorsans B19E tills jag köper mig en turbokam.

116
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 30/6-18
« skrivet: juni 30, 2018, 22:52:34  »
Tjena länge sen update nu men har inte varit slö för det. Började semestern samtidigt som midsommar så har haft fullt upp nu i en vecka att fixa med alla mina projekt :)

Började med att hämta ut två paket, ett innehållandes min nya 740-turbo tryckplatta och det andra innehöll en 228mm VW Transporter T3 lamell då den har korrekt splines för 300-serien.

Efter jag kontrollerat att jag fått rätt grejjer så tillverkade jag ett verktyg för att montera mina hårdare ventilfjädrar då biltema-ventilfjäderbågen är alldeles för racklig att använda.
Med nya verktyget gick det riktigt smidigt att montera ihop toppen.

117
Köpes / SV: Komplett låssats 343 -78
« skrivet: juni 20, 2018, 05:29:01  »
Tändningslås och dörrlås är samma på samtliga modeller.
Bakluckelåset finns två olka modeller, en tidig och en sen. Hur länge den tidiga fanns vet jag ej men minst upp till årsmodell 1983 i alla fall. Misstänker att samtliga med gamla luckan har gamla låset.

Har tyvärr inga lås att sälja dig men kolla på Svenska Volvo 340/360-klubben på facebook, finns en snubbe vid namn Jari som skrotar ner 300or titt som tätt.
Även OlleR här på forumet har skrotat ner ett antal bilar.

118
Projekt / SV: Dragracing 343
« skrivet: juni 10, 2018, 22:30:24  »
Det var inte ett stort släp, men bara otympligt att ha ett större än nödvändigt ;D

119
Projekt / SV: Sixlar's Volvo 360GLT -83 Update 10/6-18
« skrivet: juni 10, 2018, 22:03:28  »
.

120
Projekt / SV: Sixlar's Volvo 360GLT -83 Update 10/6-18
« skrivet: juni 10, 2018, 22:02:29  »
Söndagen, idag alltså, spenderades med att först förbereda B200an för turbo genom att borra oljeretur och svetsa fast ett oljereturrör i motorblocket likadant som på b230in.
Brorsan dammsög upp metallspånet under tiden jag borrade och vi bytte sen motorolja.
Vi pluggade även puls-airet då det blir ivägen för turbogrenröret som ska monteras nån gång i framtiden.

Efter det var gjort så målades och monterades B19E-fördelaren eftersom denna GLT har hallgivare i fördelaren och inte renix-svamlet.

Sen hinkades motorn ner i bilen. Sen skruvades motorn fast mot sprängkåpan och motorfästen monterades så att motorlyften kunde ställas undan.

Gjorde även om elsystemet lite smått, bytte två trasiga kontakter på insprutningens kabelhärva. Kontakten som ska till den blåa vattentempgivaren var helt trasig och låsfjädern saknades på kontakten till kallstartsspridaren. Stiftade loss kontakterna och snodde två kontaktstycken från 740-motorhärvan.
Sen kopplade jag om kablaget som är likadant som på alla andra B19, dvs kablarna till oljetryckskontakt, D+, startmotor, tempgivare till mätarhuset och generatorkabeln.
På b200 är det endast generatorkabeln som går runt motorblocket.
Kopplade då om så det går som på b200, oljetryckskontaktens kabel och D+ följer rambalken på passagerarsidan fram till generatorn och startmotorkabeln och tempgivarkabeln går in under insuget.

Efter det lilla var gjort så fortsattes ihopmonteringen och till slut så var bilen komplett igen.

Men var inte helt enkelt, var först tvungen att kugga om fördelaren, tog två försök innan den satt rätt så bilen startade och tändningen gick att ställa på ca 10grader.

Men när motorn varit igång några sekunder så tappar den som tomgången, tomgången hamnar på inte ens 500rpm och det hjälper inte att skruva på tomgångsskruven utan det enda som hjälper är att hålla gas.

Hann inte med något mer än så innan det var dags för middag och en stund efter middagen på söndagar så åker jag hem för att orka upp till jobbet på måndag.

Hörs dock att B200an är mycket friskare, låter fruktansvärt mycket rappare när man gasar till och det kommer inte heller ett stort blått rökmoln efter varje varvning som med B19-motorn :P

Nå det var allt för denna gång, nästa gång så blir det att få till tomgången.

Sidor: 1 2 [3] 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 82