Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - simlar

Sidor: 1 2 [3] 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 84
81
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« skrivet: oktober 15, 2018, 05:40:04  »
Tackar :)
Jo när jag får fixat negativ camber så kommer den se mycket bättre ut :P

Jo har mer styrvinkel än original och just under 3 varv fullt till fullt så bile svänger riktigt fint :D

82
Projekt / SV: Sixlar's Volvo 360GLT -83
« skrivet: oktober 12, 2018, 17:41:49  »
Jo det har man varit med om några gånger och är lika frustrerande varje gång >:(
Men så är det inte denna gång utan jag var 99% säker på att hjullagret jag köpte från Skruvat var fel så hade nästan räknat med att få beställa ett annat.

83
Projekt / SV: Sixlar's Volvo 360GLT -83
« skrivet: oktober 11, 2018, 17:22:58  »
Nja bruksbil är inte riktigt tanken med denna, utan nöjesbil/projektbil åt brorsan då han har planer på att nästan rakt av kopiera min motorsetup fast med B200an :P

Men innan någon större effektökning görs så måste vi först fixa upp bilen så den går igenom besiktningen ;)

84
Projekt / SV: Dragracing 343
« skrivet: oktober 10, 2018, 21:58:51  »
Bilen lär höras när den är igång med det avgassystemet :P

Ser lite lustigt ut att intercoolern är ganska så mycket större än kylaren, men behövs väl inte så värst stor vattenkylare för dragracing?

85
Projekt / SV: Sixlar's Volvo 360GLT -83 Update 7/10-18
« skrivet: oktober 07, 2018, 21:09:41  »
Update!

Hann göra färdigt min egna 360 redan på Lördagen så då spenderade Söndagen med att fixa lite med brorsans 360 igen.

Först så bytte vi gasspjället på den då tomgången varit för hög och går ej justera ner den. Brorsan tyckte då att vi borde prova byta spjället, visade sig då efter vi tog loss det och inspekterade så var glipade spjällskivan ca 1mm runt hela huset vid stängt spjäll. Vi jämförde med ett spjäll från ett 740-insug jag hade liggandes och där var det mycket mindre glipa runt spjällskivan.
Då borrade vi upp och gängade hålen för tomgångssjustering i 740-spjället och flyttade över hävarmen till spjällaxeln och tomgångsjustering från B19E gasspjället.
Tomgången vart lite bättre efter det men går ändå inte justera ner något, trots helt inskruvad tomgångsskruv har bilen en tomgång på 1000rpm.

Sen gick vi över till att byta bromsslangen bak och montera nya fjäderclips till bromsslangarna för att efteråt lufta bromsarna ännu en gång.
När det var gjort kollades oljenivån i växellåda och diff, växellåda hade korrekt nivå men diffen fick vi fylla 1L för att nå upp till nivåpluggen :-X
Visade sig efter en stund att det är packboxen till höger medbringare på diffen som inte håller tätt så får köpa ny packbox till denna, tog loss packboxen och hittade att måttet på den är 38x58x10, finns säkert att köpa någonstans för en vettig peng.

När bilen nu ändå var upphissad och jag hade fått hem hjullagret jag beställt till höger fram på originalfjäderbenet från min bil som nu sitter på brorsans bil så tog jag isär och bytte hjullagret höger fram.

Sen meckade jag loss drivaxel vänster bak och hjullagerhuset vänster bak för att prova byta hjullager då jag även beställt ett sådant då jag beställde hjullagret fram.
Visade sig dock vara fel lager jag fått, misstänkte det då det står i Haynes-boken om 3st olika hjullager vilket är B14 före 1986, B19/B200 före 1986 och samtliga efter 1986.
Det lager jag fått beställde jag på skruvat på regnr, med måtten:
 id: 30mm yd: 60mm bredd: 37mm.
Måtten på lagret på denna bil är:
 id: 34mm yd:68mm bredd:37mm

Eftersom jag då redan tagit loss hjullagerhuset så putsade jag bort lite smuts och hittade då att lagret som sitter i är ett FAG 541629.
Hittade ej att det gick att köpa någonstans med hittade att det motsvarar ett SKF VKBA907, hittade inte att detta lager gick att köpa någonstans heller.
Så sökte på Ebay och hittade i England ett Quinton Hazell QWB655, detta lager motsvarar VKBA907 enligt en lista jag hittade och såg rätt ut på bilderna i Ebay-annonsen med tillhörande gummitätningar så beställde ett för hela 10£ + 12,50£ frakt :P

Bara vänta på att hem lagret så får jag ta hjullagerhuset till jobbet och pressa ur det gamla glappa lagret och pressa i det nya lagret så lär bakaxeln i denna bil hålla 40k mil till ::)

86
Gästbok / SV: pulsairrör
« skrivet: oktober 07, 2018, 20:59:16  »
Det där pulsairröret är inte till rödblock (B19/21/23, B200/230) i alla fall.
Vad jag vet ska pulsairrören passa på samtliga rödblock som har systemet så spelar ingen roll om du tar ett från en 240/340/360/740 eller 940

Synd jag inte har kvar några pulsairrör, har slängt bort säkert 3-4st senaste åren då jag tagit bort pulsair-systemet på flera bilar.


Så där ser pulsair-rören ut.

87
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 7/10-18
« skrivet: oktober 07, 2018, 20:37:43  »
.

88
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 7/10-18
« skrivet: oktober 07, 2018, 20:36:54  »
Söndagsupdate :)

I helgen så blev det att få ner 360in på backen med E36-plåtfälgar, 195/50-15 sommardäck fram och E36 styrstag.

Fälgarna målade jag upp innan montering då mattsvart är mycket snyggare än rost :P
E36-styrstagen fick jag korta av ca 5cm för att det skulle funka, blev ändå lite för mycket toe-ut trots fullt inskruvade styrstag men blir nog rätt sen när jag förlängt bärarmarna.

Efter jag fick ner bilen på backen så blev det ännu tydligare att bilen fått fruktansvärt mycket positiv camber så förlänga bärarmarna är ett måste.
Först var bilen lite väl hög fram så skruvade ner höjdjusteringen på coiloverserna 3cm så blev bilen original-höjd.
Fjädern är bara spänd så pass att den inte glappar men ändå känns bilen lagomt hård i fjädringen, lite hårdare än original men inte stötig, perfekt! :D

Vart ju såklart även en kort provkörning på vägen utanför garaget, styrningen funkar som den ska då bilen nu går lätt att styra och den självcentrerar då man kör :)

Bara vänta på nästa löning så man får beställt polyuretan-bussningar till hela bilen och i samband med bussningsbytet förlänga bärarmarna.

Har även börjat fundera på att skrota planen med 740-bakaxel och skaffa en 240-bakaxel med spacers till 5/120 istälet nu när det inte blev att sätta spacer från 5/120 till 5/108 fram, vill gärna ha samma bultmönster runtom så man kan använda exakt likadana fälgar runtom.

89
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« skrivet: oktober 01, 2018, 20:07:37  »
Jo många kapar först och tänker sen har jag märkt, svets och vinkelslip går fort men man ska veta vad man gör också :)
Extra viktigt om man tänkt köra på allmän väg då man inte bara riskerar sitt egna liv om ombyggnationerna inte håller.

90
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« skrivet: oktober 01, 2018, 05:31:47  »
Tack så mycket :)

Hehe ja man är ju extra noga vid modifikationer på bromsar och styrning så jag känner då mig säker att det kommer hålla, skulle inte vara roligt om det helt plötsligt inte händer något när man vrider på ratten eller trycker på bromsen :-X

91
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 30/9-18
« skrivet: september 30, 2018, 20:16:22  »
Update!
Inte mycket gjort i helgen då orken inte riktigt var på topp efter att ha spenderat en vecka på VW-dieselmotorkurs nere i Södertälje och sen hemma sent på Fredag pga försenat flyg för att bara vända i sängen och åka till Kalix på Lördagen.

Men det som jag fått fixat är att göra om styrstången.
Jag har ersatt gummiskivan och flänsen längst ner mot styrväxeln med ett knutkors och en stålskiva, detta för att få bättre styrkänsla och gynnsammare vinkel på knutkorset inuti bilen.
Mätte totallängden utan gummiskiva och kapade av rattaxeln på lämpligt ställe, slipade sen bort splinesen i mitt Volvo 140-knutkors jag köpte för några veckor sedan och knackade på det på axeln. Borrade sen för att sätta en M8a till att klämma ihop knuten mot styrstången och svetsade även fast knutkorset.
Målade sen styrstången och när det torkat trädde jag på gummidamasken igen och återmonterade i bilen.

Sen måttade jag C-C på E36-styrväxelflänsen och C-C på Volvo-flänsen och lät brorsan rita en adapter på datorn, skrev sedan ut den och gjorde en stålskiva. Skivan gjorde jag i 8mm tjockt stål och gängade M8 i skivan och skruvade sen fast den i bilen.

När styrstången var bortplockad märkte jag även att själva rattaxeln kärvade. Så trots att styrstången var bortplockad så ville inte ratten snurra runt lätt, löste detta genom att shimsa rattlåset med två brickor då det visade sig att det klämde ihop rattaxelröret efter jag sänkt rattstången. Efter åtgärden så ville även rattlåset till att fungera varje gång igen.

Jag fick även tag i 4st E36-plåtfälgar precis innan jag åkte iväg söderut i Måndags så väntar nu bara på att få hem en uppsättning 195/50-15 sommardäck och E36-styrstag innan jag kan sänka ner framändan på backen igen, förhoppningsvis hinner jag få allt till nästa helg :)

92
Projekt / SV: Sixlar's Volvo 360GLT -83
« skrivet: september 26, 2018, 20:20:12  »
Hehe ja tänk hade man själv haft det, är väl lätt att råka skämma bort han då han är 8år yngre och delar 300-serie intresset :P

93
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« skrivet: september 25, 2018, 19:52:48  »
Ja det håller jag fullständigt med om :)

94
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« skrivet: september 25, 2018, 16:07:33  »
Jo har märkt det också att i USA lämnar man antingen bort bygget eller köper färdiga kit.

Det roliga med bilbyggande är ju att göra sina egna lösningar :)

95
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« skrivet: september 24, 2018, 23:21:58  »
Tack så mycket :)

96
Projekt / SV: Dragracing 343
« skrivet: september 24, 2018, 23:21:21  »
Så pass till och med, men förstår varför det är krav då det är stora krafter som kardanen överför.

97
Projekt / SV: Sixlar's Volvo 360GLT -83 Update 23/9-18
« skrivet: september 23, 2018, 21:20:43  »
.

98
Projekt / SV: Sixlar's Volvo 360GLT -83 Update 23/9-18
« skrivet: september 23, 2018, 21:19:50  »
Update! Länge sedan sist men har inte hänt något med bilen förrän idag. Eller jo stal krängningshämmaren från den för några veckor sedan till min röda.

Om ni läst i projekttråden på min röda GLT så har jag monterat E36-fjäderben i den i Lördags så fick då över 2st fräscha GLT-fjäderben att ersätta den här bilens rostiga och sopslut fjäderben med.

Så hissade upp bilen och meckade loss skiten, som tur är lossnade allt förutom en bromsrörsnippel trots att allting såg jävligt rostigt ut.
Smackade sen dit fjäderbenen från den röda GLTn på denna tillsammans med nya bromsslangar och ett nytt bromsrör på förarsidan.
Monterade sen dit krängningshämmaren från den röda på denna tillsammans med nya krängningshämmarstag.
Luftade efter detta frambromsarna och skruvade fast hjulen igen och sänkte ner bilen.

Med bilen på backen kunde vi konstatera att den blev knappt något lägre än tidigare, slutsatsen vi drog var då att det satt GLT-framfjädrar på dom gamla fjäderbenen men att mest troligt satt undre fjäderskålarna något högre på dom gamla.

Nu var då bilen för hög bak och vi tänkte då bygga sänkningsblock men tänkte att vi först provar ta bort det extra bladet på varje bladfjäder som tidigare ägare monterat.
Så backade in bilen i garaget och hissade upp den bak, meckade loss plattorna under bladfjädrarna och kämpade med att få loss det extra bladet på vardera sida.
Till slut fick jag loss dom extra bladen och kunde återmontera plattorna. Var även tvungen att byta stötdämparen på höger sida för att pinnbulten gick av, visade sig dock att Sachs-stötdämparen jag haft liggandes från 345an är i sämre skick än den som satt på bilen så brorsan får kosta på nya bakstötdämpare.

Hissade ner bilen och den blev ca 1cm lägre bak och mycket mjukare pga stötdämparna men annars nöjd :)

Efter detta blev det en kort provkörning och bilen känns nu som att den börjar närma sig att få besiktningsredo.
Kopplade även om vakuumslangen till fördelaren, tidigare satt den på nippeln före spjället = får inget vakuum, så flyttade den till efter spjället så den får vakuum och då kändes den mer bottenstark då den får lite mer förtändning, motorn känns nu mycket piggare än vad den kändes i min GLT :D

99
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 23/9-18
« skrivet: september 23, 2018, 21:03:21  »
.

100
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 23/9-18
« skrivet: september 23, 2018, 21:02:44  »
Update ännu en gång :)

I helgen blev det inte allt för mycket gjort på denna bil.
Fixade min nya camberplatta i veckan så snyggade till, målade och monterade den på min coilover till förarsidan.

Hissade sen upp bilen, meckade loss båda fjäderbenen och bromsoken och monterade sen mina E36-fjäderben :)
Märkte dock att camberplattan ändå inte blev perfekt till förarsidan utan är fortfarande lite vriden :-\ Men får duga då jag inte känner för att bygga en till platta.
En sak till jag upptäckte var att styrstagen är nu för korta, tydligen så hamnar E36-spindeln längre ut. Så beställde en uppsättning E36-styrstag för hela 350kr från Ebay :P

Fälgar har jag också beställt från skroten, 4st svarta E36-plåtfälgar, får förhoppningsvis dom och däck till dessa under nästa vecka.

Sen var det färdigt där med denna bilen, tog sen in brorsans 360 så ni får läsa fortsättningen av min helg i den tråden :)

101
Projekt / SV: Dragracing 343
« skrivet: september 23, 2018, 20:52:36  »
Kul med lite megasquirt bygge :)
Håller helt med dig att det bara är fördelar att köra på insprutning, riktigt skönt att bara plugga in laptopen då det ska justeras något eller ta en datalogg för att senare i lugn och ro studera för finjusteringar eller eventuellt hitta fel om motorn går dåligt.
Mycket smidigare och bekvämare än att stå och pilla med munstycken i förgasaren så det stinker bränsle och krångla med att byta vikter samt fjädrar i fördelaren.

Stadig kardantunnel och stadig kardanring :o
Är det 3mm stål du bockat till för kardantunneln?

102
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« skrivet: september 17, 2018, 22:15:20  »
Hehe jo är ju alltid en lösning ;D

103
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« skrivet: september 17, 2018, 15:55:30  »
Tackar :)

Jo man för väl hoppas att det blir en räser iaf ;D

104
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« skrivet: september 17, 2018, 06:07:35  »
Tackar :)

Jo känns som att det är bästa lösningen, bara hoppas 15" plåtisar ryms innanför skärmkanterna :P

105
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 16/9-18
« skrivet: september 16, 2018, 20:56:06  »
E36-fjäderben med coiloverplatta passar perfekt i bilen i alla fall :D

Däremot med maxad camberjustering på fjäderbenstornet så blir det 0° om inte t.o.m positiv camber pga det mera lutande fjäderbenet.
Lösningen på detta kommer nog bli att förlänga 360ins bärarm för att flytta ut spindelleden.

Tror att med adapterspacers till 5/108 kommer hjulet ut allt för långt så blir att leta reda på 2st 15" 5/120 plåtfälgar med samma design som 850/V70-plåtfälgarna jag har liggandes.

Men jag är då helt nöjd med hur det passar i bilen, blir väldigt spännande sen när jag får dit båda fjäderbenen och hjul så man kan ställa ner den på backen :)

Och det var allt jag gjort med bilen den här helgen, nästa helg blir det nog att parkera den i garaget för att byta fjäderbenen och sen börja rostlaga trösklarna.

106
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 16/9-18
« skrivet: september 16, 2018, 20:49:54  »
Märkte dock när båda plattorna var klara att fjäderbenstornen inte är helt symmetriska utan bultmönstret är lite annorlunda vridet jämfört med varandra så brorsan fick göra en ny mall åt mig så får jag göra en tredje platta :(
Så fick 2st höger-plattor så tog då och använde den som blev bäst matchad i hålen.

Sen tog jag in 360in och meckade loss höger fjäderben, jämförde dom först mot varandra.
E36 bromsarna är avsevärt mycket större. E36-fjäderbenet lutar mer än 360ins vilket betyder att cambern blir mindre med E36-grejjerna.

107
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 16/9-18
« skrivet: september 16, 2018, 20:44:46  »
Söndags-update som vanligt då :)

Har i veckan tillverkat mina coilover-plattor, borrat lite hål med pelarborren då jag haft några minuter över.
Däremot så var största borren jag hittade 32mm så fick slipa upp det stora hålet till 37mm med slipstift, men tur var det då jag märkte att dom hålen inte matchade helt hundra.

108
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« skrivet: september 16, 2018, 20:40:43  »
Jo har alltid i åtanke vid mitt byggande att kunna återställa bilen så gott som original om man vill/behöver det någon gång :)
Eller om man vill se det åt andra hållet så bygger jag så det går att flytta över delarna till vilken annan 300-kaross som helst ifall man behöver byta kaross någon gång :P

109
Projekt / SV: Dragracing 343
« skrivet: september 16, 2018, 20:36:26  »
Ser bra ut :D

Lagomt stor turbo upp ur huven lär dra uppmärksamhet till sig :P

110
Projekt / SV: Dragracing 343
« skrivet: september 13, 2018, 20:48:26  »
Najs med lite grenrörsbygge, ser lovande ut :D
Du är nog ensam här på forumet med hela 4" downpipe, lär fläda för många hästkrafter :o

Väldigt lämplig namn på bilen, gillas starkt ;D

111
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 9/9-18
« skrivet: september 09, 2018, 20:28:55  »
Sen när det var gjort gjorde jag först en provkörning och kunde konstatera att bilen kändes mycket stabilare nu med krängningshämmare både fram och bak men känns ändå obehaglig då det kränger så fruktansvärt i sidoväggarna på mina 175/70-13.

Efter det så satt jag en stund och klurade på hur jag ska göra för att montera E36-coilovers då jag gärna vill slippa bygga om fjäderbenstornen så bilen går att återställa till original om jag någonsin vill/behöver det.
Kom då på snilleblixten att bara göra nya stålplattor då coiloverserna har en stålplatta som är 5mm tjock med bultmönster för bmw-fjäderbenstorn och innanför det hål för att skruva fast på fjäderbenets topplagerhållare.

Så tog fram min tidigare avritade coiloverplatta och ritade sen av bultmönstret för 360-fjäderbenstornet och sen skannade brorsan in det, lade ihop bilderna och skrev ut en ritning på en ny coiloverplatta.
Letade sen fram en lagom stor 5mm stålbit och ritade ut plattorna. Slängde sen plattorna i bilen för att borra dom i pelarborren på jobbet nu till veckan så hålen blir perfekta :)

Det var allt för denna gången, ställer av 360in inför vintern nu mest pga dåligt hjullager höger fram som jag inte hinner få hem och byta innan det börjar bli höstväder på riktigt.
Men då blir det att fortsätta bygga på bilen då istället :D

112
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 9/9-18
« skrivet: september 09, 2018, 20:19:53  »
Söndagsupdate blir det då nu när man är tillbaka på spåret igen :P

Som jag skrev tidigare så var planen i helgen att sno krängningshämmaren från brorsans GLT så sagt och gjort.
Tog in brorsans bil och skruvade loss krängingshämmaren och körde sen ut den igen, tog säkert 10min ;D

Sen tog jag in min bil, här tog det lite längre tid då jag först var tvungen att borra hål i förstärkningsplåtarna jag svetsat dit i vintras så jag kan skruva fast krängningshämmarstagen av gamla modellen.
Var efter det tvungen att leta reda på mina helt nya stag jag har liggandes, köpte på mig ett gäng på utförsäljning när jag körde 345an.
Och till sist kunde jag skruva fast krängningshämmaren, nu så är det inte krängaren som begränsar rattutslaget utan det är hjulhuset som begränsar istället ::)

Mätte även att min 88as GLT krängare är 19mm tjock och brorsans 83as GLT-krängare är 23mm. Dvs samma krängare som alla andra.

113
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 7/9-18
« skrivet: september 07, 2018, 18:19:41  »
Nå kära läsare nu blev det en kort lite update :)

Har haft fullt upp med att flytta under förra helgen och bosätta mig ordentligt nu i veckan, fått tag i ett hus på 68m2 att hyra till samma kostnad som stugan på 30m2 jag tidigare hyrde :D

Men helgen före det filmade jag en liten walkaround på bilen som jag då nu ikväll klippt till och laddat upp på youtube samt lagt till engelska undertexter för internationella tittare.
https://www.youtube.com/watch?v=0BGFLRKgdZ0

Nu till helgen lutar det åt att sno krängningshämmaren från brorsans 360 då jag såg bilder på facebook att den äldre modellen går snävare mot karossen och tillåter därmed lite mer styrvinkel än den nyare modellen.

114
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 26/8-18
« skrivet: augusti 29, 2018, 05:58:50  »
Hmm.. ska snart försöka göra samma sak men nu inser jag att jag får se det som en utmaning  ;D
Jo blir lite av en utmaning :P Funderat själv på att montera tillbaka original slutljuddämparen och sätta ett cutout-spjäll före bakaxeln som hålls stängt av vakuum så den öppnar direkt man gasar fullt eller ett spjäll som öppnas av laddtryck. Då borde bilen gå riktigt tyst och fint vid lugn körning :)

Citera
Går väl bygga om MS:et lite om man hittar hur man gör?

Jo har kikat på att bygga om MSet nu i veckan och verkar inte vara några bekymmer, hittat ombyggnadskit för pwm-tomgångsstyrning för under 100kr, men är bara en tip120/121/122 och mica-insulator som jag behöver så går att köpa dom komponenterna löst ännu billigare.
https://www.diyautotune.com/product/megasquirt-pwm-iac-valve-control-tip120-39mod-kit-39/
Men har inte bestämt mig ännu då jag har planer på att eventuellt byta till ett Microsquirt.

Citera
Dags för sprit!
Jo egentligen skulle man det men tyvärr så är kvaliteten på E85 väldigt varierande på mackarna här uppe så skulle behöva uppgradera till flexfuel-sensor :-\

Citera
Konstigt att 14-18° tändning kunde göra så att det misstände. Vad ligger tändningen på nu vid samma område?
Men gött att det gick bra med nya mappen och att bilen går ännu bättre  :D
Ja kanske inte skalla det misständningar utan bilen började som hugga och och ha sig, jättemärkligt betedde den sig då tändningen konstant hoppade från 14 till 18grader ända tills jag passerade 4000rpm.
Nu ligger tändningen på 19-20grader vid samma varvtalsområde och insugstryck och bilen drar då jämnt genom hela registret utan att motorn börjar hugga vid vissa varvtal. Avgastempen blev även lägre med vassare tändning, hade tidigare 930grader som högst vid längre fullgasrepa och med den vassare tändkurvan hade jag 870grader som högst.
Jo blev helt annan karaktär på motorn nu :D


Citera
Not gött at all!
Nä kopplingsslirande får jag råda bot på i vinter 8)

Citera
Jädrar vad det bär iväg!
Lagomt drag för att matcha trafikrytmen när man kör ut på E4an i alla fall ;D

Citera
Jag är med imponerad! Drog loss mina 8" breda fälgar med sugisen när den gick som bäst. Dock på ettans växel då (rullande start).
Måste vara riktigt mjukt gummi i Landsail-däcken, racegummi ;)

Citera
Låter bra!


Tack för att du fortsätter uppdatera!
Tack själv :)

115
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 26/8-18
« skrivet: augusti 26, 2018, 23:00:35  »
Äntligen update ;)
Blev ingen update förra veckan för att jag åkte till mina morföräldrar över helgen.

Men lite har gjorts i alla fall :) Dock inga bilder då det inte känts så värst intressant att fota.

Torsdag förra veckan så var jag en sväng till Kalix och passade då på att montera ny rotor, fördelarlock och tändkablar av Biltemas högsta kvalitet :P

Sen så igår, Lördag, började jag med att försöka göra om avgassystemet för att slippa att det slutar framför bakaxeln, men kom fram till att utrymmet inte räcker till pga mitt vänstra reaktionsstag och GLT-fjädring. Blir för trångt mellan kaross och reaktionsstag för att rymma ett 2,5" avgassystem, ryms ända till bakvagnen fjädrar ner nästan max.
Så göra färdigt avgassystemet får vänta till dess att 740-bakaxeln monterats eller om jag kommer på något annat sätt att göra avgassystemet i vinter.

Monterade sen en diod vid kontatken till tomgångsmotorn då det behövs vid pwm-styrning av tomgångsmotor och testade funktionen. Detta gjorde ingen skillnad så öppnade då MS-boxen och läste på hur fidle ska monteras m.m.
Märkte då att min box inte är byggd för pwm-styrning av tomgångsmotor utan endast byggd för att aktivera ett relä till tomgångsventil :(
Så lutar åt att koppla in org tillsatsluftslid och använda den för att få förhöjd tomgång vid kallstart.

Sen efter det var gjort bar det iväg till macken och fyllde upp med 98oktan, 42,24L gick i till ett literpris på 16,57kr :o
Så med soppa för 700kr och en svidande plånbok bar det iväg och mappa lite ::)

Ställde på laddet till 1bar och körde ca 1h och fick bränslemappen så gott som perfekt. Hade dock fortfarande problem med misständningar vid ca 3500-4000rpm, bilen ryckte och hade sig så tog en logg.
Och inte en lång stund efter det så började avgassystemet slå som fan mot golvet, stannade och märkte att ljuddämparupphängningen hade gått av och hela avgassystemet hängde endast i turbon.
Körde försiktigt tillbaka till garaget och hängde upp det i bakkant med 3mm stålbitar mellan ljuddämpare och org rörklammer mot momentröret. Downpipen stagade jag mot momentröret med original-stålbiten och ett L i 3mm stål svetsad mot downpipen.

Sen idag, Söndag, så kikade jag igenom dataloggen och upptäckte då att just där jag har misständningar hoppar tändningen mellan 14-18grader.
Kikade då på tändningsmappen och mycket riktigt så tar tändningsmappen ett lite väl stort steg just där.

Tog då fram ett inlägg på sävarturbo som jag sparat redan då projektet var i planeringsstadiet och kopierade den personens tändmapp rakt av då han körde med liknande setup men ännu högre laddtryck utan spikningar.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?p=509230#p509230

Efter jag då smackat i en ny och mycket jämnare och vassare tändningsmapp så for jag ut och körde igen.
Misständningarna var borta vid 3500-4000rpm och bilen känns ut att gå fruktansvärt mycket bättre och hårdare :D

Dock så började då kopplingen slira igen vid 3000-3500rpm, sänkte laddtrycket till 0,9bar och då är det precis att kopplingen inte slirar.

En liten film vart det också, från 0-180km/h med mjuk start, tog 20sek. Måste leta reda på mitt gorillafäste till kameran så jag får filmat mätarhuset för hastigheten ökar bra mycket snabbare än vad det känns av att se videon.
https://youtu.be/v9UqtRGzlC4

Jag är starkt imponerad av mina Landsail 175/70-13 sommardäck i alla fall, får dom ännu inte till att släppa vid hård acceleration på rak och torr väg.

För att kunna trimma mer krävs det antingen hårdare tryckplatta eller mecka loss den jag har och provtrycka den och sen återmontera den igen.
Men tanken jag har är att köpa en hårdare tryckplatta åt mig själv, provtrycka den och shimsa och montera på min bil och låta brorsan ta över min nuvarande tryckplatta till sin 360 och då även provtrycka och shimsa den innan montering.

116
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« skrivet: augusti 13, 2018, 05:32:13  »
Jo har både 15" och 16" fälgar liggandes med ej lagligt mönster så behöver köpa en uppsättning däck till nån av uppsättningarna, men får bli till våren att köpa däck :)

Fruktansvärt skönt att slippa riva ner kopplingen :D

Hehe jo spridarna räcker en tag till i alla fall :P

Tack så mycket :)

117
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 12/8-18
« skrivet: augusti 12, 2018, 22:09:06  »
Nu så blir det en kort update :)

Började helgen med att min Walbro GSL392 soppapump låg i brevlådan i Fredags (står TI Automotive på den men efter lite googlande visar det sig att dom köpte Walbro år 1999 och har tillverkat bränslepumparna sedan dess).
Pumpen är fruktansvärt liten, helt otroligt att den ska leverera 255L/h vid 3bar soppatryck :o
Däremot blir det inte att montera den ännu då jag behöver ett förfilter till den och vet ej om ett vanligt slang-bränslefilter flödar tillräckligt? Kan hända att jag måste köpa ett eftermarknadsfilter, rekommenderas 100micron till förfilter.

Sen på Lördag så hissade jag upp bilen bak och tog loss avgassystemet som går upp över bakaxeln, detta slår fortfarande emot mitt vänstra reaktionsstagsfäste och avgassystemet slår då mot karossen vid varje knöl i vägen och blir bara värre för varje gupp.
Så smackade då dit en kort liten krök brorsan hittade i min metallåda, bilen låter avsevärt mycket mer utanför men inuti kupén låter den knappt något mer än med komplett avgassystem.
Kommer dock göra om detta i vinter då det förstör sleeper-stuket med ett högljutt avgassystem.

Efter det var gjort hissade jag upp bilen fram och shimsade tryckplattan med en m8-bricka under varje skruvhål i tryckplattan. Gjorde detta genom inspektionsluckan i sprängkåpan för att slippa ta ner transaxeln så gjorde ej några mätningar nu heller.
Sänkte sen ner bilen och tog en provkörning, nu slirar inte kopplingen längre vid 0,8bar ladd :D

Körde sen runt och mappade en kort stund men helt plötsligt började bilen misstända vid fullt laddtryck och uppåt.
Kollade laddluftläckage, kollade att alla kablar satt ordentligt, provade köra helt utan luftfilter, kollade att bränslet flödade ordentligt och kollade även tänddelarna.
Visade sig då att ett tändstift hade gått av så bytte detta och provkörde en sväng, men endast marginell skillnad.
Kollade då fördelarlocket och det var ärgigt invändigt, putsade rent det och provkörde, blev lite bättre men ändå inte helt bra.
Kollade rotorn och såg då att den blivit lite bränd i den svarta bakeliten? längst ut mot rotorspetsen, hade ingen ny rotor att sätta dit så putsade till den så gott det gick.
Gjorde sen kväll då jag blev less.

På Söndagmorgon så knackade jag elektrodgapet från 0,7mm till 0,6mm och monterade rotorn igen och tog en provkörning.
Misständningarna var nu nästan helt borta. Sänkte laddtrycket till 0,7bar och då slutade misständningarna.
Får ta och köpa lite ny rotor, fördelarlock och tändkablar, har skjutit på den utgiften allt för länge nu så är föga förvånande att misständningarna skulle ha med slitna tändningsdelar att göra (har inte bytt tändkablar, rotor eller fördelarlock i min ägo och ser ut att inte ha bytts på många år).

Men då när misständningarna var löst för stunden så fortsatte mappandet, nu på 0,7bar ladd som smyger upp till 1,2bar innan varvstopp.
Bilen går nu riktigt bra och slirar innerhjulet hejvilt vid full gas i snäva kurvor.
Rakt fram skjuter det på riktigt fint och känns som att det är nära greppgränsen för mina Landsail 175/65-13.
Dutycycle på 41,2% som högst vid 1,1bar ladd och 5200rpm, mappat till lambda 0,8 vid fullast.

41.2% på 1190cc spridare blir 490,28cc
Enligt kalkylatorn på BJPrace med 4st 490cc spridare blir det bränsle för ca 250hk (280hk vid 0,6 BSFC, 240hk vid 0,7 BSFC)

Bilen slickar i sig bränsle för nära bränslepumpens gräns då org pump levererar ca 120L/h vid 3bar.

Självklart bjuder jag på en kort liten video också :)
0-160km/h på just under 20s. Måste fixa en kamerahållare så jag kan filma mätarna också då man tyvärr inte får någon hastighetskänsla när man ser en video.
https://youtu.be/GznktpsOe2I

118
Projekt / SV: Dragracing 343
« skrivet: augusti 10, 2018, 11:12:10  »
Jaha ja det lät ju riktigt smidigt det :)

119
Projekt / SV: Dragracing 343
« skrivet: augusti 09, 2018, 21:59:20  »
Börjar se ut som en bil nu :D

Har du några kontakter på Opus för vägning eller hur funkar det? Vore ju lite smått intressant att väga min 360 när jag känner att den är färdigbyggd.

120
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« skrivet: augusti 09, 2018, 16:46:40  »
Jo Omega krängaren är lite smalare än önskvärt, tyvärr hade jag ingen med lämpligare bredd att använda.
Tror den gör mindre skillnad än en bredare skulle göra, men får duga så länge original drivlinan sitter monterad.

Jo blir intressant att testa ut den lite mer, helst med större fälgar så det inte kränger så fruktansvärt i däcken ::)

Sidor: 1 2 [3] 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 84