Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - simlar

Sidor: 1 2 [3] 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 85
81
Projekt / SV: Dragracing 343
« skrivet: februari 11, 2019, 05:52:15  »
Grattis till godkänd bur :D

Verkar som att du snart är färdig med plåtarbetet :)

82
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« skrivet: februari 10, 2019, 21:27:42  »
Jo när man tycker bilarna inte är tillräckligt bra original och det är få som gör större modifikationer så får man hitta egna vägar för att bygga bilen "rätt" ;)

Tackar!

83
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 10/2-19
« skrivet: februari 10, 2019, 20:35:03  »
Alla modifikationer görs med 3mm varmvalsat stål och plattorna som bultas mot karossen förstärks vid fästhålen.
Mätt med skjutmått är org-balken 2,3mm tjock vid fästbultarna och den varmvalsade plåten 3,3mm tjock så eftersom original har hållt i 31år lär min ombyggnation hålla ännu bättre ;D

Ena sidan blev nästan klar måste bara knyta ihop rörbitarna jag förstärkt fästhålen med mot balken men ville göra färdigt grundstommen på båda sidor först innan jag gjorde kväll :)

Nästa helg blir det att bygga den helt färdig och slipa till allt snyggt och måla innan balken monteras in i bilen :)

84
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 10/2-19
« skrivet: februari 10, 2019, 20:29:02  »
Sen satte jag tigersågen i E36-balken och tog bort lite material för att kunna montera den i jiggen :P

Fick kapa ytterligare litegrann innan jag började kapa till plåtbitar för att bygga om balken med.
Och eftersom 360-balken är sned från fabrik så kommer även denna balk bli det, tänker inte lägga kraft på att justera till 1cm då jag vet att bilen gick bra efter vägen sen innan.

85
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 10/2-19
« skrivet: februari 10, 2019, 20:24:21  »
Monterade efter det 360-balken och stagade så att styrväxelfästpunkterna håller sig exakt.

Sen gjorde jag stålplattor som jag borrade och svetsade muttrar i, dessa simulerar då karossens fästpunkter i jiggen.
Efter det så kopplades fästpunkterna ihop med ett ramverk.

Gick åt just över 2m 25x25x1,5mm stålrör för att bygga jiggen.

När då jiggen var färdig så punktades den fast på mitt svetsbord för att den ska sitta fast och tog sen loss 360-balken. Blev lite krångligt att få ut eftersom karossens fästpunkter sitter i en vinkel jämfört med e36-styrväxelns, men efter lite pillande gick det.

Jag upptäckte även att 360-framvagnbalken är inte symmetrisk, ena bärarmsbulthålet är 1cm längre ner än det andra.
Riktiga precisionsbyggen dessa 300or ::)

86
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 10/2-19
« skrivet: februari 10, 2019, 20:18:00  »
E36-balken bultas med långa M12or genom stadiga stålhylsor insvetsade i balken.
360-balken bultas med relativt korta M10or och klämmer bara fast den pressade 2,5mm tjocka plåten mot karossen,

Slängde sen ner båda framvagnarna på golvet och monterade bärarmarna.
ca 30-35mm längre ut kommer spindeln med E36-balk och bärarmar jämfört med 360ins vilket är ganska precis det som behövs för att få neutral camber på framhjulen :)

Började sen bygga jiggen, gjorde först fästpunkterna till styrväxeln med hjälp av E36-balken.

87
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 10/2-19
« skrivet: februari 10, 2019, 20:13:56  »
Nu så börjar det byggas lite här igen :D

Tog in min bil igår efter vi var färdig med brorsans 360 för denna gången.
Rev sen ut framvagnsbalken ur min 360 och kastade upp den på arbetsbänken tillsammans med E36-framvagnsbalken för lite jämförelse för nu jävlar ska det byggas om ;D

Dom är fruktansvärt lika i både vinklar och dimension, E36-balken är dock fruktansvärt mycket stadigare.

88
Projekt / SV: Sixlar's Volvo 360GLT -83
« skrivet: februari 10, 2019, 20:07:46  »
Jo är ju riktigt bra pengar för en sån och verkar kyla riktigt bra för sin storlek :)

89
Projekt / SV: Sixlar's Volvo 360GLT -83
« skrivet: februari 04, 2019, 19:17:09  »
Tackar!

Luftstyrningen begränsar inte luftflödet till kylaren, den stänger för så att luften inte kan passera bredvid kylaren.
Luft vill alltid ta lättaste vägen och bredvid kylaren är lättare än genom kylaren ;)

Luftstyrningen är alltså bara en plastbit som är klippt till så att den täcker för allt runt kylaren förutom cellpaketet som är helt öppet mot inkommande luft, blir även senare att fixa luftstyrningar som håller tätt mot fronten också så att precis all luft som kommer in framför kylaren måste passera genom den.

90
Projekt / SV: Sixlar's Volvo 360GLT -83 Update 3/2-19
« skrivet: februari 03, 2019, 21:40:22  »
Byggde sen fästen till kylarfläkten och kopplade in denna.
Ett av fästena blev en 13,5cm lång rörbit fastsvetsad inuti stötfångaren, denna rörbit styr mot piggen på fläktkåpan och trycker den tight mot kylaren, tyvärr ingen bild på det fästet.

Sen fyllde vi kylarvätska och kollade efter läckage. Fick dra åt slangklamret till övre kylarslangen mot kylaren och sen var det tätt :)

Motorn är kanske lite piggare nu, låter åtminstone mindre plågad när den mekaniska fläkten är bortplockad. Däremot så märks det tydligt på tomgången när fläkten startar trots att den bara drar 11A :P

Blev några videos också.
Gassvaret:
https://youtu.be/cwu4YOBls6Q

Kylarfläkten startar filmat i motorrummet. Fläkten startar vid 1:26 och tar 28sek att kyla ner från 92°C då termokontakten aktiverar relät ner till 87°C då termokontakten slår ifrån
https://youtu.be/3zdOFfTPjcE

Kylarfläkten startar filmat på tempmätaren. Fläkten startar vid 1:26. Syns på tempmätaren att den sjunker då fläkten startar, sitter 87°C termostat i denna motor.
https://youtu.be/BDB2NjlPwE0

Och det var allt för denna helg, nästa helg är tanken att byta inlopssnippeln på 044an från en 8mm slanganslutning till en 12mm slanganslutning. Förhoppningsvis löser detta problemet att pumpen ibland skrålar som att den suger luft.
Blir även att knåpa ihop någon simpel plåtbit att fästa pumpen i istället för slangklammer i balken som den sitter med nu ::)

91
Projekt / SV: Sixlar's Volvo 360GLT -83 Update 3/2-19
« skrivet: februari 03, 2019, 21:29:45  »
Byggde sen ihop ett väldigt simpelt fäste till expansionkärlet. Inte alls noga hur det ser ut på denna bil då den ändå ser så risig ut ;)

92
Projekt / SV: Sixlar's Volvo 360GLT -83 Update 3/2-19
« skrivet: februari 03, 2019, 21:26:40  »
Här så tog vi en kort paus från kylarbytet och bytte styrväxel.
Ni kanske ser vilken som har suttit på denna bil sedan 1983 och ca 40k mil och vilken som kommer från min 88 som gått 24k mil ::)
Gummiskivan är totalt slut på 83ans styrväxel samt yttre styrleder är glappa, därför bytte vi hela styrväxeln istället då 88ans styrväxel hade fräsch gummiskiva och nya styrstag samt damasker.

Sen satte vi ljus på tillvaron med min nyköpta motorhuvslampa och hittade plats för 740-expansionskärlet och byggde ihop en slang mellan kylare och kärl med halva 360-expansionskärlslangen och halva 740-expansionskärlslangen och en rörbit som skarv i mitten :)
Kärlet ryms perfekt mot vänster fjäderbenstorn och har någon centimeter till godo mot motorhuven.

Bytte även jordkabel då original jordfläta var väldigt dålig. Hittade då en 740 jordkabel i mina gömmor, precis rätt längd samt med motorjord och chassijord i samma. Flyttade även chassijordpunkten från den rostiga batterihyllan till en av skruvarna till luftmängdmätar-tornet.
Tur man har mycket skrot sparat från diverse bilar ;D

93
Projekt / SV: Sixlar's Volvo 360GLT -83 Update 3/2-19
« skrivet: februari 03, 2019, 21:17:29  »
Knåpade ihop lite snabba fästen. 2st fästen på ovansida där ett av dom skruvas fast med huvlåsets skruvar och det andra sitter med en nitmutter i kylarbalken.
På undersidan är det bara 2st 90° vinkelbitar som svetsats fast i frontbalken.

Avluftningsanslutning finns ej på denna kylare så den löste vid med en 1/8" npt givaradapter från biltema och kolkanister nippeln från ett 740 insug då denna nippel är 1/8" npt och 6mm slanganslutning.
Kapade sen av övre kylarslangen, den fick även kortas en bit för att få dit givaren samt få slangen från termostathuset till kylaren.

Nedre kylarslangen kapade vi sen av lite grann på men när vi monterade en Biltema universal-termokontakt med M22x1,5 gänga så blev det tight.
Hittade då i mina gömmor en nedre kylarslang från en 240 som kapades ner ca 20cm innan den blev perfekt ;D

Brorsan fixade även en avskärmning/luftstyrning till kylaren av ett gammalt skrivbordsunderlägg.

94
Projekt / SV: Sixlar's Volvo 360GLT -83 Update 3/2-19
« skrivet: februari 03, 2019, 21:10:55  »
Hämtade då fram Skoda Felicia kylaren som brorsan köpt för 275kr på Autodoc :P

Totalmåttet på denna kylaren är samma som cellpaketet på 360-kylaren fast Skoda-kylaren är 32mm tjock medan denna 88as 360 kylare är endast 20mm tjock.
Skoda-kylaren är byggd så att kylvätskan åker genom kylaren i 3st "våningar", dvs kylvätskan åker fram och tillbaka i kylaren innan kylvätskan kommer ut.
360-kylaren så flödar kylvätskan bara rakt igenom från ena sidan till andra på hela höjden, inte alls effektivt.

Skoda-kylaren är även i aluminium som kyler bättre än mässing som 360-kylaren är byggd av.

Både jag och brorsan litar därför på att denna kylare kommer klara av att kyla B200an :)

Måttade sen dit kylaren lite snabbt, den ryms innanför frontplåten och går jättelätt att bygga fästen då den går att montera med 4st M6-gummikuddar från biltema.

95
Projekt / SV: Sixlar's Volvo 360GLT -83 Update 3/2-19
« skrivet: februari 03, 2019, 21:01:50  »
Putsade ren och värmde med min lilla gassvets från Jula och började löda.
Kollade sen om det vart tätt, det blev det inte så fick löda en gång till.
Kollade sen hela kylaren och hittade då läckage på övre kylaranslutningen samt mellan gavel och cellpaket.
Försökte då göra en tillfällig fix och löda kylaranslutningen bara, men tog slut syrgas i gassvetsen så såg då det som ett tecken på att ge upp på denna kylaren.

96
Projekt / SV: Sixlar's Volvo 360GLT -83 Update 3/2-19
« skrivet: februari 03, 2019, 20:56:54  »
Update!

I helgen så vart det inte att göra det som var planerat :P Hade planerat att bara byta styrväxel och slangnippel på 044-pumpen men blev istället att byta till Skoda Felicia-kylare  ::)

På Lördag så möttes vi av en pöl med kylarvätska på garagegolvet :( Har ju märkt tidigare att kylaren ej håller tätt så nu blev vi less och rev ut kylaren ur bilen.
Såg då väldigt tydligt att det läcker från påfyllningsanslutningen på kylaren samt märkte att anslutningen satt lite lös. Vid närmare titt så ser man att anslutningen har lossnat på ena sidan.

97
Projekt / SV: Volvo 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel
« skrivet: februari 03, 2019, 20:38:55  »
Bara köra utan ljuddämpare säger jag, turbon ska höras tydligt på en turbodiesel ;D

Spännande att byta lager i momentröret, skulle behöva göra det på brorsans 360 som gått ca 40k mil för dom låter fruktansvärt illa :-X

98
Projekt / SV: Sixlar's Volvo 360GLT -83
« skrivet: januari 30, 2019, 05:23:59  »
Jo ibland blir man förvånad över vad som passar  :D

99
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« skrivet: januari 30, 2019, 05:22:00  »
Jo låter lagom för att slippa sura miner :P
Hehe ja det är lite väl högljutt ;D

100
Projekt / SV: Sixlar's Volvo 360GLT -83 Update 27/1-19
« skrivet: januari 27, 2019, 21:10:36  »
.

101
Projekt / SV: Sixlar's Volvo 360GLT -83 Update 27/1-19
« skrivet: januari 27, 2019, 21:09:57  »
Länge sedan sist, bilen har stått och blivit lagom snöig och isig. Tur det är avsevärt mycket mindre snö här uppe än förra året i allafall :P

Idag så tog vi in bilen, fick slita loss den med Passaten då den frysit fast i backen samt blivit ca 1dm packad snö runt bilen.

Sen fick den stå och tina av i någon timme innan vi monterade Saab 9000 torkararmar fram, detta för att jag hade 2st liggandes och för att dom har kraftigare fjäder så det blir mer tryck mot rutan så torkarbladen torkar bättre.

Sen så hämtade vi in 440 fälgarna som vi krängt på 175/65-15" dubbdäck på och monterade.
Fram så masserades fjäderskålarna med en mini-slägga, fick banka upp dom ca 5mm längst ut mot hjulen för att det inte skulle ta i.

Sen när hjulen bak ändå var loss så monterades nya bromscylindrar i trummorna då ena kolven i dom gamla hade rostat fast. Sen lufta bakbromsarna innan bakhjulen skruvades på.
Monterade även nya hjulmuttrar från Biltema som brorsan fått gratis, väldigt långa är dom så hade vi haft centrumkåporna till fälgarna hade det inte passat :P

Men vinterhjulen passade faktiskt bra och såg bättre ut än förväntat :)

102
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 27/1-19
« skrivet: januari 27, 2019, 20:59:00  »
Nu så blir det en kort update.
Motivationen att bygga på bilen är låg pga yttertemp på -20-25°C, blir då väldigt kallt på betonggolvet i garaget så känns tungt att ligga under bilen :'(

Däremot så har jag vänt på bilen, filmat ljudet på nya avgassystemet med min nya videokamera och sen kikat på hur mycket längre bärarmar som behövs för att få till cambern fram.

Börjar med video på ljudet. Märker att mikrofonen i videokameran är av sämre kvalitet än förväntat och bildkvaliteten är också den lite undermålig men får prova filma med högsta kvalitet nästa gång.
Bilen är i alla fall väldigt tyst nu, dånar inte i kupén alls längre :) Lite väl tyst kanske då den låter som en original 740 ::) Men då målet är sleeperbil så är det perfekt :D
https://youtu.be/GTi5jI8q2bY

Sen det jag gjort efter det är som sagt att kika på hur långa bärarmar som behövs för att få rätt camber.
Om jag justerar topplagringen till noll camber, dvs mitt i justeringen så måste bärararmarna förlängas 7cm :o
Med maximal camber på topplagringen så behövs endast 3,5cm längre bärarmar för att få ca 1° negativ camber med bilens vikt på hjulen.

Har då måttat att om jag skulle lyckas bygga dit e36-framvagnsbalk och e36-bärarmar så får jag därigenom en breddning på ca 3-3,5cm och om jag skulle gå ett steg till med e36-framvagnsbalk och e46-bärarmar så får jag en breddning på ca 5-6cm, vilket vore perfekt :)
Gäller då bara att komma på en bra lösning på att få dit e36-framvagnsbalk på bilen, funderar på att kapa till plattor i 8mm tjockt stål att bulta mot karossen för att sedan kapa av e36-balken och svetsa fast mot plattorna och sen bygga fästen i karossen för "lollipopsen".
Men har tänkt klura på det och eventuellt genomföra det då det blir lite mildare temperaturer.

Monterade sen ihop fronten och monterade ny nummerplåt fram för att sen köra ut min 360 och köra in brorsans 360.

103
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« skrivet: januari 14, 2019, 05:58:32  »
Tackar :)

Jo konat ner till 2" vid bakaxeln så hoppas att det går fritt, får emellan ett brytskaft som är ca 1cm tjock mellan bult på reaktionsstaget och avgasröret.

Jajemän precis den sprutan jag rekommenderar :)

104
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 13/1-19
« skrivet: januari 13, 2019, 21:12:59  »
I samband med att dragkroken monterades så monterades stötfångaren igen då dom har 4st gemensamma skruvar.

Sen så meckade jag ihop ett nytt bakre avgassystem som förhoppningsvis blir tyst och inte tar emot bakaxel eller reaktionsstaget.
Fick en begagnad Volvo 740-slutljuddämpare av en polare som passar nästan perfekt.
Fick banka lite lätt på ljuddämparen för att den inte skulle slå mot bladfjäderfästet och bocka om 740-avgasupphängingen och svetsa på en upphängning i bakkant.
Fixade även ett utblås som är lagom nedåtvinklat :)

Målade det sen med svart värmefärg.

Efter det var klart så sprutade jag in totalt 1L hålrumsskydd inuti karossen, sprutade in överallt där jag kom åt.

Men Biltemas rostskyddspruta är inte att rekommendera, köpte en sådan då jag vill ha en spruta för tröskelskyddsmassa och en för hålrumsskydd men slangen för att spruta hålrumsskydd som följer med biltemas är stenhård och kommer knappt ut något rostskydd genom den.
Med slangen från Julas rostskyddspruta på biltemas spruta fungerade det helt OK dock känns biltemas väldigt mycket billigare/sämre kvalitet och har ej volymjustering vilket Julas har.

Så ska ni köpa rostskyddsspruta så köp Julas istället för Biltemas. Däremot så funkar biltemas 1L burkar med rostskydd prima.


Passade även på då baklyktorna var lösa att rengöra och klarlackera dom, dom ser då nu ut nästan som nya :D

Till sist så monterade jag tillbaka baklyktorna och nummerplåten, sen var det dags för middag och då är det även slutmeckat för helgen så man hinner vila lite grann i alla fall ::)

105
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 13/1-19
« skrivet: januari 13, 2019, 20:59:04  »
Spruta på tröskelskyddsmassa på förarsidans tröskel och dragkroken också :)

Kollade även igenom dragkroken innan ordentligt och hittade inte något mer än ytrost. Bytte också ut plåten som dragkrokskontakten sitter på när jag ändå hade lös kroken, kapade ut i 3mm stål till hållare för dragkrokskontakt så borde det hålla i några år ;)

Sen upptäckte jag att jag hade slut på vanlig svart färg så blev att lägga svart gummifärg runt nummerplåten, får se hur länge det håller.

Sen gjorde jag kväll för att låta färg och tröskelskyddsmassa torka ordentligt.

Idag Söndag så började jag med att koppla in min nya dragkrokskontakt och montera dragkroken igen.

106
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 13/1-19
« skrivet: januari 13, 2019, 20:52:27  »
Ja nu är man tillbaka i vanliga vardagsschemat igen så har väntat på helg hela arbetsveckan :P

Beställde nya nummerplåtar förra helgen då mina är så pass slitna. Till min förvåning så hade jag dom i brevlådan redan i fredags :o
Så det första jag gjorde i lördags var att skruva dit en ny nummerplåt bak och direkt så såg bilen mycket fräschare ut :)

Sen efter det tog jag och kapade bort så mycket rost jag orkade och fixade sen en plåt och svetsade dit för att täcka igen hålet.
Blev faktiskt bättre än förväntat och har nu förhoppningsvis fått åtgärdat alla rosthål, har då inte sett några fler i alla fall :P

Sen samma procedur som trösklarna, rostskydda med klarlack, färg, klarlack och tröskelskyddsmassa på det.
Riktigt lätt att lägga på tjockt med tröskelskyddsmassa med rostskyddsspruta från Jula och 1L flaskor med rostskydd :)

107
Projekt / SV: Dragracing 343
« skrivet: januari 07, 2019, 20:22:49  »
Ser bra ut :)

Tur bilprovningen inte kommer behöva se chassinummret ;D

108
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« skrivet: januari 07, 2019, 20:19:15  »
Ush rosten är inte kul o hålla på me. men ska skönt när de är fixat :)
Lycka till och hoppas de håller ett bra tag nu  ;D
Nä rost är hemska grejjer :'(

Tack! Hoppas det jag också :)

109
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« skrivet: januari 07, 2019, 19:29:48  »
Och nu så är vi ikapp så nu blir det inget mer att göra på bilen förrän nästa helg :)

Hm, det där känns igen. Man vill ju att den mentala kalendern och verkligheten är på samma datum..  ;)  Bra jobbat!

/M

Tackar :)

110
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« skrivet: januari 07, 2019, 18:50:13  »
Bra att du tar tag i rosten innan det blir (ännu) värre! Tröskeln var ju värre än vad som syntes!

Bra jobbat med plåten! Dock gillar jag inte när du svetsar plåt mot plåt alltså lägger om lott men det är ju mycket smidigare så. Jag gör det dock inte för att rosten inte ska få ett härligt mellanrum mellan plåtarna att växa och frodas i utan att det syns innan det är försent.

Hoppas klarlacken gör jobbet. Är "Återfallet" här på forumet som sagt att det är bra med klarlack. Testade ju friskt nu på min höger framskärm på vinterbilen. Återstå att se hur det blir.
Mina framskärmar på sommarbilen grundade jag bara med zinkgrund och hade sen tvåkomponents klarlack över topplacken och de har hållt otroligt bra och är blanka till skillnad från resten av bilen som är matt som sandpapper.
Jo känns skönt att ha gjort bort det, borde hålla i några år iallafall :)

Sparar tid på att lägga plåtarna omlott och är byggt så original vilket är varför jag gjorde så, visst så blir det ett mellanrum där det kan börja rosta men kommer spruta ordentligt med tunnflytande rostskydd inuti trösklarna så borde det hållas i schack.
I värsta fall får jag göra om det om några år men blir då att köpa ekonomiplåt (om det finns att få tag i då) och byta hela ytterplåten.

Ja det var så det låg till, förhoppningsvis funkar det bra :)

Bra jobba!
Tack så mycket!

111
Projekt / SV: Volvo 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel
« skrivet: januari 06, 2019, 21:43:40  »
Intressant montering av laddtrycksmätare, även fränt med hydraulmätare för laddtryck 8)

Borde låta mysigt med 2,5" raka rör, en turbodiesel går ju ändå så pass tyst ;)

112
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 6/1-19
« skrivet: januari 06, 2019, 21:35:28  »
Sen meckade jag loss stötfångare och dragkrok bak, hittade då den vanliga rosten där bakom också :'(
Inte extremt mycket dock men mer av det hemska som måste åtgärdas och detta ställe är jobbigt pga kablar till lysena som går där bakom plåten.

Och nu så är vi ikapp så nu blir det inget mer att göra på bilen förrän nästa helg :)

113
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 6/1-19
« skrivet: januari 06, 2019, 21:31:59  »
Vände sen på bilen och fixade till den lilla rost som var på den sidan, värst visade sig vara tvärbalken bakom vä framhjul men lyckades få till en fin plåtbit att laga med :)
Nervöst dock att svetsa med bränsleledningarna så pass nära då dom går inuti den längsgående balken :-X

Sen samma procedur med slipa, klarlacka, spackla på tröskeln, slipa, måla och rostskydda med tröskelskyddsmassa.

114
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 6/1-19
« skrivet: januari 06, 2019, 21:29:36  »
Sen maskerade jag med lite kartong och sprutade på tröskelskyddsmassa, lade på riktigt tjockt :)
Skruvade efter det på framskärmen igen.

115
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 6/1-19
« skrivet: januari 06, 2019, 21:27:23  »
Sen lade jag på lite spackel och slipade till så tröskeln ser bättre ut.
Lagade även rosten i dörröppningen höger bak.

Målade sen på lite röd färg jag hade liggandes.

116
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« skrivet: januari 06, 2019, 21:25:25  »
.

117
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 6/1-19
« skrivet: januari 06, 2019, 21:22:47  »
Sen på Torsdag och Fredag så blev det att svetsa dit ny plåt och göra fler mallar och plåtbitar.
På Torsdag tog dock svetsgasen slut lagom till middagstid så kunde inte svetsa mer förrän på Fredag efter jag köpt mer gas.

Men till slut satt alla plåtbitar där så slipade jag till svetsarna så gott jag orkade och lade sen ett rostskyddslager med klarlack pga att jag har överflöd av klarlack samt att jag läste i FREJs tråd att det skulle fungera bra:)

118
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 6/1-19
« skrivet: januari 06, 2019, 21:18:56  »
Sen tog jag en paus från plåtarbetet eftersom jag tagit loss stötfångare och grill för att ta få loss framskärmen så passade jag på att ta loss och ta isär båda strålkastarna och lackerade lykthusen svarta.
Bytte även reflektor i höger strålkastare till en fräsch jag hade liggandes då den som satt i bilen visade sig vara dålig.

Sen på Onsdag den 2/1 åkte jag en sväng till Luleå med en omväg till Piteå.
I Piteå köpte lillbrorsan 4st 175/65-15" Continental dubbdäck från 2013 i nyskick och åkte sen till jobbet och krängde på dom på 15" 440-fälgar jag hade liggandes så har vi bra vinterdäck till hans 360.
Men egentliga anledning till att fara till Luleå var att handla diverse grejjer på Storheden på Biltema och Jula, främst saker till rostlagningen av min 360.


Sen på kvällen gjorde jag lite snabba mallar och kapade ut lite 0,9mm plåt med min nyinköpta nibbler, går riktigt fort men sprättar metallspån överallt.

119
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 6/1-19
« skrivet: januari 06, 2019, 21:11:20  »
.

120
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 6/1-19
« skrivet: januari 06, 2019, 21:10:13  »
Ja nu blir det en update :D

Har haft ledigt från jobbet från den 22/12 till 6/1 börjar dvs jobba igen imorgon.
Jag har tagit det riktigt lugnt från 22-31/12 då jag varit hos min Mormor, enda bilmecket som gjorts är att byta länkarmar och styrstag fram på brorsans Jetta MK2 och kopplat in extraljus åt morfar.

Men sen i Tisdags den 1/1-19 har jag varit i Kalix och började då med att åka till garaget och kapa bort lite rost i tröskeln på passagerarsidan för nu jävlar var det dags att ta tag i det absolut värsta med gamla bilar, rost!

Visade sig vara rostigare i tröskeln än jag trott så såhär i efterhand hade det varit bättre att köpa en ekonomitröskel till höger sida, men handknacka plåt med hammare, huggmejsel och skruvstäd funkar det också ::)

Var även tvungen att ta bort framskärmen då tröskeln var dålig hela vägen fram.
Tog sen och hackade i tröskeln tills jag hittat all rosten och kapade sedan ut det dåliga och slipade plåtrent inför svetsning.

Sidor: 1 2 [3] 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 85