Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - simlar

Sidor: 1 2 [3] 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 82
81
Projekt / SV: Sixlar's Volvo 360GLT -83 Update 1/7-18
« skrivet: juli 01, 2018, 00:18:29  »
Jahapp klockan han slå över midnatt så blev då en söndagsupdate ::)

Brorsan har i veckan tillverkat en egen mätarhållare med sin 3d-skrivare, han har tagit inspiration från original-mätarhållare vid designen av denna.

Sen har han även hunnit tona bakrutan, blev väldigt bra resultat med Julas solfilm, mycket bättre resultat än på min röda 360.

82
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 30/6-18
« skrivet: juli 01, 2018, 00:11:58  »
Idag lördag då så hittade jag anledningen till misständningarna. Väldigt simpelt fel faktiskt, tändstiften var täckta av slipdamm så det blev överslag på utsidan av keramiken så rengjorde stiften och ställde gnistgapet till 0,7mm och bilen gick då utan misständningar :D

Dock är tomgången fortfarande dålig, blir ingen skillnad om jag kopplar ur tomgångsventilen så misstänker att denna har gett upp :-\

Annars så går bilen helt ok som sugmotor, känns lika pigg som B200an ;)

Gav även bilen en snabb tvätt, men måste tvätta den ordentligt nån annan dag när jag känner för det.

Finns dock några småsaker jag måste fixa på bilen, det är att byta ut polyuretankuddarna då dom är så hårda att det enda som hörs inne i bilen är resonansljudet från motorn vibrationer.
Andra saken är att byta ut sista ljuddämparen mot en större oval en då bilen nu låter alldeles för högt med bara två 2,5" runda fullflödesdämpare.
Och en tredje är att åka till jobbet och göra en hjulinställning då jag endast justerat toe med hjälp av två måttband och två plankor.

Annars så är bilen redo för att köras så man får kört in både motor och koppling :)

Filmade även motorgången en sväng:
https://youtu.be/NZCcAiCQDNs

83
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 30/6-18
« skrivet: juni 30, 2018, 23:59:22  »
Nu börjar det närma sig nutid :)

I fredags monterade jag vattenpump och kylare samt resterande framför motorn.
Monterade färdigt allt på insugssidan, fyllde kylarvätska och försökte sen starta bilen för att lufta kylsystemet.

Och motorn hostade till nästan direkt men slutade sen plötsligt dra på starten. Visade sig då att jag missat dra fast stora jorden på motorblocket.
Efter detta drog motorn runt något varv och klickade sen på starten, slut ström i batteriet ::)
Kopplade på ett annat batteri och bilen startade då efter några sekunders nötning på starten, bilen misstände dock och hade ingen tomgång.

Satte sen ihop resten av bilen och kände för att lösa småproblemen senare.

Ställde ner bilen på hjulen, startade motorn och varmkörde den både för att lufta kylsystemet och köra in motorn lite försiktigt. När bilen vart varm så blev tomgången bättre och hade då 800rpm tomgång med tomgångsskruven max utskruvad.
Misständningarna kvarstod dock.

Hann även med en liten provkörning och kopplingen fungerade fint, dock känns den väldigt lätt och dålig känsla i pedalen. Tror dock detta är pga den annorlunda utformningen av kopplingsfjädrarna.

Körde sen in i garaget igen då klockan började närma sig midnatt så kände att det var dags att göra kväll och fixa det sista morgonen efter.

84
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 30/6-18
« skrivet: juni 30, 2018, 23:45:57  »
Blev efter detta att montera ihop insugssidan på motorn för att inte riskera att det kommer in skräp i motorn.

Sen byggde jag färdigt avgassystemet, svetsade även in en lambdamutter och monterade min Innovate LC1 bredbandslambda för att se om jag måste höjja bränsletrycket för att B230in inte ska gå för snålt.

Dagen efter åkte jag till Luleå för att hämta ut två paket till som kom efter midsommarhelgen.
Första paketet innehöll 2st begagnade BMW E36-coilovers till framaxeln, dessa har jag tänkt använda i 360in när det är dags för E36-naven.
Andra paketet innehöll mer akuta grejjer, en B200-vattenpump och en 87°C termostat samt bromsslangar till brorsans 360.

85
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 30/6-18
« skrivet: juni 30, 2018, 23:37:49  »
När jag då inte kunde bygga färdigt avgassystemet så blev jag lite rastlös och byggde ihop en mekpall av en 740-stol :P

Efter detta så lånade jag släpet av farsan och lastade det med några kilo metallskrot ::)
Åkte morgonen efter och sålde metallskrotet, 512kr fick jag för det.
Köpte sen stål för lika mycket pengar som jag sålt metall för, men detta tar mindre plats och är mer användbart :)

For sen och brände ännu mera pengar på Lindeholms, köpte oljefilter, avgasrör och lite annat smått som behövdes.


86
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 30/6-18
« skrivet: juni 30, 2018, 23:29:36  »
Fick sänka ner krängningshämmarbalken 25mm för att ge plats åt servoslangar och servopump, gick enkelt genom att kapa av två bitar lämplig längd 25mm fyrkantsprofil och borra hål i dessa och sedan skruva fast balken med längre skruvar.

Monterade sen generatorn för att dra pluskabel mellan startmotor och generatorn, detta för att slippa dra två grova kablar till batteriet.

Började sen bygga ett adapterrör mellan turbogrenröret och resten av avgassystemet. Detta dels för att jag inte kan köra med megasquirt förrän jag antingen bytt svänghjul eller skaffat en fördelare med hallgivare men anledning är främst för att jag råkade sälja min T70-turbo i måndags.
Men var inte orolig turbo blir det, ska bara beställa en lämpligare turbo för mitt effektmål. Blir en GT30 med intern wastegate som säljs som bolt-on uppgradering till Nissan RB20 och RB25, den bör bli lite mer lagom då jag satsar på endast lite över 300hk.

Kunde inte bygga färdigt adapterröret för jag behövde ca 0,5m 2" avgasrör.

87
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 30/6-18
« skrivet: juni 30, 2018, 23:21:09  »
Slängde sen i motorn i bilen ::)
Gick inte helt smärtfritt men så gott som, den ville krångla sista centimetern så drivaxeln ska in i stödlagret i veven men löste sig efter lite svordomar ;)

Blev sen lite snålt med bilder så får skriva desto mer.

Det första jag gjorde efter att ha fått i motorn var att montera mina hemmabyggda motorfästen, visade sig att jag behövde shimsa upp motorn ca 1cm. Varför vet jag ej, misstänker att mina polyuretan kuddar är lite lägre än 740-kuddarna som jag byggde fästena med eller så är det lite annan utformning på ett B19 oljetråg än ett B200.

När då motorn satt på plats så meckade jag dit servopump, slangar och behållare.
Fick böja om 740-servorören lite grann för att passa på e36-styrväxeln och fick korta lågtrycksslangarna till behållaren ca 20cm.
Behållaren monterades med nitmuttrar på längsgående balk på förarsidan, blev riktigt nöjd med placeringen :)

88
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 30/6-18
« skrivet: juni 30, 2018, 23:12:48  »
Innan jag monterade kopplingen blev det att slipa bort den värsta rosten på servopumpens remhjul och måla det.

Bytte efter det stödlagret i vevaxeln och monterade sen lamell och tryckplatta, använde mitt hemmagjorda centreringsverktyg bestående av en bit gängstång och lite eltejp :P

Lägger även till en bild på artikelnummer på lamellen ifall någon letar 228mm lamell till sin bil.

89
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 30/6-18
« skrivet: juni 30, 2018, 23:08:46  »
Monterade efter detta grenrör och det mesta på insugssidan.

Hängde sen av motorn från motorstativet för att montera svänghjulet.
Visade sig då att 740-svänghjulet hade 44-2-2 triggermönster och det funkar ej med MS1 :(
Trodde alla 740 hade 60-2 men tydligen har dom med Regina samma triggermönster som renix.
Rev då loss insuget så blir det att montera ihop bilen med 360ins insprutning tills vidare.

Monterade svänghjulet enligt Haynes-boken och hoppades på att det funkar med renixet.

90
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 30/6-18
« skrivet: juni 30, 2018, 23:03:07  »
Monterade sen kamremmen och under tiden jag gjorde det så målade brorsan yttre kåpan till kamdrevet. Bestämde mig för att köra med B19-kamdrevet då detta har en inner och ytterskiva som garanterar att kamremmen inte kan glida av.

Sen visade det sig att B19-vattenröret inte passade så fick kapa av det och 740-vattenröret och svetsa ihop och sedan löda för att garantera att skarven är vattentät. Fick då till ett rör som passade perfekt :)

91
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 30/6-18
« skrivet: juni 30, 2018, 22:58:51  »
Under tiden jag monterade ihop toppen så målade brorsan mitt stålplatta till baksidan av toppen. Plattan är bara för säkerhetsskull då det finns några som haft problem att täckpluggen för fördelarhålet vill till att skjuta ut vid laddtryck.

Putsade sen av packningsytorna både på motorn och toppen, rengjorde ytorna och monterade toppen med ny topplockspackning.
Kör med A-kam från brorsans B19E tills jag köper mig en turbokam.

92
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 30/6-18
« skrivet: juni 30, 2018, 22:52:34  »
Tjena länge sen update nu men har inte varit slö för det. Började semestern samtidigt som midsommar så har haft fullt upp nu i en vecka att fixa med alla mina projekt :)

Började med att hämta ut två paket, ett innehållandes min nya 740-turbo tryckplatta och det andra innehöll en 228mm VW Transporter T3 lamell då den har korrekt splines för 300-serien.

Efter jag kontrollerat att jag fått rätt grejjer så tillverkade jag ett verktyg för att montera mina hårdare ventilfjädrar då biltema-ventilfjäderbågen är alldeles för racklig att använda.
Med nya verktyget gick det riktigt smidigt att montera ihop toppen.

93
Köpes / SV: Komplett låssats 343 -78
« skrivet: juni 20, 2018, 05:29:01  »
Tändningslås och dörrlås är samma på samtliga modeller.
Bakluckelåset finns två olka modeller, en tidig och en sen. Hur länge den tidiga fanns vet jag ej men minst upp till årsmodell 1983 i alla fall. Misstänker att samtliga med gamla luckan har gamla låset.

Har tyvärr inga lås att sälja dig men kolla på Svenska Volvo 340/360-klubben på facebook, finns en snubbe vid namn Jari som skrotar ner 300or titt som tätt.
Även OlleR här på forumet har skrotat ner ett antal bilar.

94
Projekt / SV: Dragracing 343
« skrivet: juni 10, 2018, 22:30:24  »
Det var inte ett stort släp, men bara otympligt att ha ett större än nödvändigt ;D

95
Projekt / SV: Sixlar's Volvo 360GLT -83 Update 10/6-18
« skrivet: juni 10, 2018, 22:03:28  »
.

96
Projekt / SV: Sixlar's Volvo 360GLT -83 Update 10/6-18
« skrivet: juni 10, 2018, 22:02:29  »
Söndagen, idag alltså, spenderades med att först förbereda B200an för turbo genom att borra oljeretur och svetsa fast ett oljereturrör i motorblocket likadant som på b230in.
Brorsan dammsög upp metallspånet under tiden jag borrade och vi bytte sen motorolja.
Vi pluggade även puls-airet då det blir ivägen för turbogrenröret som ska monteras nån gång i framtiden.

Efter det var gjort så målades och monterades B19E-fördelaren eftersom denna GLT har hallgivare i fördelaren och inte renix-svamlet.

Sen hinkades motorn ner i bilen. Sen skruvades motorn fast mot sprängkåpan och motorfästen monterades så att motorlyften kunde ställas undan.

Gjorde även om elsystemet lite smått, bytte två trasiga kontakter på insprutningens kabelhärva. Kontakten som ska till den blåa vattentempgivaren var helt trasig och låsfjädern saknades på kontakten till kallstartsspridaren. Stiftade loss kontakterna och snodde två kontaktstycken från 740-motorhärvan.
Sen kopplade jag om kablaget som är likadant som på alla andra B19, dvs kablarna till oljetryckskontakt, D+, startmotor, tempgivare till mätarhuset och generatorkabeln.
På b200 är det endast generatorkabeln som går runt motorblocket.
Kopplade då om så det går som på b200, oljetryckskontaktens kabel och D+ följer rambalken på passagerarsidan fram till generatorn och startmotorkabeln och tempgivarkabeln går in under insuget.

Efter det lilla var gjort så fortsattes ihopmonteringen och till slut så var bilen komplett igen.

Men var inte helt enkelt, var först tvungen att kugga om fördelaren, tog två försök innan den satt rätt så bilen startade och tändningen gick att ställa på ca 10grader.

Men när motorn varit igång några sekunder så tappar den som tomgången, tomgången hamnar på inte ens 500rpm och det hjälper inte att skruva på tomgångsskruven utan det enda som hjälper är att hålla gas.

Hann inte med något mer än så innan det var dags för middag och en stund efter middagen på söndagar så åker jag hem för att orka upp till jobbet på måndag.

Hörs dock att B200an är mycket friskare, låter fruktansvärt mycket rappare när man gasar till och det kommer inte heller ett stort blått rökmoln efter varje varvning som med B19-motorn :P

Nå det var allt för denna gång, nästa gång så blir det att få till tomgången.

97
Projekt / SV: Sixlar's Volvo 360GLT -83 Update 10/6-18
« skrivet: juni 10, 2018, 21:43:04  »
Update :)

Det var ett tag sen men nu så gjordes det ett stort jobb på bilen i helgen.

Har nu bytt från en sliten B19E till en fräsch B200E :D

Varför det redan gjordes är för att jag behövde ventilfjädertallrikarna till b230in som ska ner i min röda 360.

Men på ca 3h revs B200an ur den röda 360in, motorn tvättades och rödingen puttades ut.
Sen togs denna flerfärgade 360 in i garaget och tog loss lite saker bland annat motorhuv, front, kylare, LMM, insug komplett med elhärva, grenrör, motorfästen och motor.

Lyfte sen ut motorn, smidigaste sättet är att dra ut motorn så långt det går, vinkla sen upp den så långt det går och vrid motorn 90grader åt sidan och sen hissa upp motorn ovanför fronten och dra bort motorlyften (elr rulla bak bilen om man har plats).

Motordemonteringen på denna 83a tog även det ca 3h inkl tvätt av motor.

Rev sen loss toppen och såg snabbt varför motorn har dåligt komp. Cylinderloppen är spegelblanka så den skulle behöva sig en renovering om motorn ska användas.
Inget varken jag eller brorsan känner för att göra så om någon behöver lite B19E-motordelar så är det bara hojta till. Har ni möjlighet att hämta så skänker jag gärna bort hela motorn annars får det bli att sälja det mesta som metallskrot på semestern.

Under tiden jag rev loss och isär toppen så tog brorsan och slipade och målade i motorrummet så långt färgburken räckte. Han målade med biltemas mattsvarta motorlack.

98
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 10/6-18
« skrivet: juni 10, 2018, 21:29:52  »
.

99
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 10/6-18
« skrivet: juni 10, 2018, 21:28:10  »
Söndags-update :)

I fredags fick jag mina aluretainers så glad i hågen slängde jag fram toppen på Lördag för att montera ihop den.
Visade sig dock att jag även behöver undre ventilfjädertallriken, vilket jag inte hittat någon information om hos folkraceshopen eller vid kontakt med folkraceshopen att det skulle behövas >:(
Så efter lite googlande visade det sig att samtliga b19, b21 och b23 har dom stora ventilfjädrarna.

Eftersom brorsans B19 är lagomt sliten med runt 8bar komp på alla cylindrar så bestämde jag mig för att slå två flugor i en smäll.
Flytta över B200an från min bil till brorsans och sno ventilfjädertallrikarna från B19E-motorn.

Sagt och gjort, på ca 3h var B200an urplockad, tvättad och bilen utputtad.

På ca 3h till var B19-motorn urplockad och tvättad.

Och på Lördag-kväll så rev jag isär B19-toppen. Visade sig vara förvånansvärt fräsch, knappt sotiga ventiler, tighta ventilstyrningar och mjuka ventiltätningar. Misstänker toppen är uppfräschad nån gång under bilens livstid.
Cylinderloppen var däremot spegelblanka så jag är inte förvånad att motorn har dåligt komp.
A-kam satt det också i den, tråkigt hade hoppats på nåt vassare ;)

Men snodde ventiltallrikarna till 530-toppen och gjorde sen kväll.

Söndagen spenderades endast med brorsans 360 så det får ni läsa om i projekttråden på hans bil.

100
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 6/6-18
« skrivet: juni 06, 2018, 20:41:23  »
Update så här på natonaldagen :)

Har inte gjort allt för mycket idag, hissade upp bilen i bakändan och klurade lite på att montera krängningshämmare bak.
Kom fram till att Opel Omega B bakre krängningshämmare passar bäst av dom krängare jag har liggandes så kikade sen på att montera den.
Blir att bygga ut "lådor" från reservhjulsbaljan att bulta fast krängaren i mot karossen. Sen sticker krängaren ut fram mot bakaxeln och monteras med ett till set med krängingshämmarfästen mot modifierade 64mm avgasklammer mot bakaxeln.

Måste dock införskaffa universal krängningshämmarfästen med 15mm k-hämmarbussningar. Hittade att dalhems har för lite över 200kr/par så det blir att köpa senare nån gång, känner inte att det är allt för bråttom att fixa krängare bak.


Inga bilder på det pillandet dock.


Efter det så monterade jag min nyinköpta 70mm2 jordkabel i reservhjulsbaljan och ett av mina 72Ah batterier, jordkabeln passar riktigt bra :)
Provade sen så att jorden funkade bra genom att dra startkablar från batteriet i bagaget till pluskabeln i motorrummet då jag ännu inte köpt mig en 50mm2 pluskabel.
Kopplade ihop 2st 35mm2 startkablar för dom skulle nå och provade starta bilen, var lika bra snurr i startmotorn som det är när batteriet kopplas på framme i motorrummet så det funkar prima ;D

När det var gjort så försökte jag löda fast oljereturen i b230in med mässingslod men det ville ej fastna mot gjutjärnet.
Plockade då fram mig-svetsen och svetsade fast oljereturen medans det fortfarande var varmt från lödningsförsöket.
Sprutade sen på lite röd motorlack så vart det bra.


Det var allt för idag, får se om jag får mina aluretainers innan helgen så jag kan bygga ihop och montera toppen på b230in.

101
Projekt / SV: Volvo 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel
« skrivet: juni 06, 2018, 20:30:03  »
Oooh nu är det inte mycket kvar här innan du har bilen körklar :D

Blir spännande senare att få veta vad bränsleförbrukningen blir på bilen med 1,9td :)

102
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« skrivet: juni 04, 2018, 08:48:27  »
Jo det är därför man har problem att hålla hastighetsgränserna ibland :P

103
Projekt / SV: Dragracing 343
« skrivet: juni 04, 2018, 08:46:49  »
Ja körklar nästa sommar då alltså? :D

Åh härligt med reservdelsbil :)

104
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 3/6-18
« skrivet: juni 03, 2018, 21:10:22  »
Under tiden färgen på avgasröret torkade tog jag en polygrip och böjde till broms- och kopplingspedalerna för att ge mer utrymme vid gaspedalen.
Nu ryms min stora fot att trycka på gasen utan att samtidigt trycka på bromsen ;D Vart ju lite trångt efter jag byggde om tunneln.

105
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 3/6-18
« skrivet: juni 03, 2018, 21:08:23  »
När då styrlederna var bytta så vände jag på bilen och byggde om mitt 2,5" avgassystem vid bakaxeln.
Avgassystemet kläms mellan karossen och fästet till reaktionsstaget på förarsidan så bakfjädringen blir stum.

Hissade upp bilen, måttade ut var jag skulle kapa. Kapade, förlängde där jag kapat med ca 2cm och vinklade om röret och vips så går det fritt från reaktionsstaget.
Gick kanske inte så snabbt, mycket provande innan till slut försiktig demontering och helsvetsande och efter det lite färg. Hade en burk med lite kvar i så körde slut på den färgen och därför blev röret vitt :P

106
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 3/6-18
« skrivet: juni 03, 2018, 21:04:28  »
.

107
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 3/6-18
« skrivet: juni 03, 2018, 21:03:35  »
Ja nu vart det äntligen en vettig update här i tråden :)
Kan även meddela att jag beställde i Fredags retainers inkl undre fjäderbrickor till mina hårdare ventilfjädrar så borde kunna sätta ihop b230in nästa helg.

Bara på Lördagen som jag fixade med bilen, bytte då inre och yttre styrleder till 740-styrleder och justerade in hjulen någorlunda rakt med måttband.
Använde mig av E36-styrväxeldamaskerna men 740 inre styrled med m18x1,5 gänga och standard 740 yttre styrled.
Blev även så pass att jag fick mer styrvinkel med dessa inre leder då dom har en ingjuten "bricka" på sig på 5mm vilket då resulterar i att styrväxel går att ratta 5mm mer.
Fick så pass mycket styrvinkel nu så att hjulet tar emot krängingshämmaren innan jag nått fullt rattutslag och sänker jag ner bilen på backen tar hjulet i hjulhuset åt andra hållet.

Tog en bild med bara ett hjul på plats och bilen upphissad så det gick att ratta fullt åt ena hållet, mycket vinkel blev det :)
Det är även precis så att krängningshämmaren inte tar i styrleden.

108
Projekt / SV: Dragracing 343
« skrivet: maj 28, 2018, 19:51:21  »
Nu jävlar börjar det likna en bil igen :D

109
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« skrivet: maj 28, 2018, 11:51:41  »
Jo blir spännande när jag väl får färdigt motorn :)
Fick svar av folkraceshopen att jag även behöver 32mm alu retainers och undre fjäderbrickor, fattas då dessa, lash caps och en kamaxel innan motorn är redo.

110
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 27/5-18
« skrivet: maj 27, 2018, 21:34:09  »
Den här helgen vart det en update, blev inte mycket gjort dock.

Fick mina ventiltätningar redan innan förra helgen men hade då fullt upp med att finputsa min Corrado för att ta lite annonsbilder.

Men nu i helgen tänkte jag ta och byta ventiltätningar och ventilfjädrar.
Slängde upp toppen på arbetsbänken och plockade ut en insugsventil, tryckte dit den nya ventiltätningen och hämtade sen mina nya hårdare ventilfjädrar för montering.
Upptäckte då att dom nya fjädrarna är nästan dubbelt så stora så var bara att ge upp för helgen och maila folkraceshopen igen :(


Sen råkade jag även köpa en mig 95as BMW E36 316i Compact förra Fredagen. En arbetskollegas svärfar kom in på torsdag på lunchen och ville ha hjälp att lufta kylsystemet på bilen efter han bytt termostat då bilen fortfarande gick upp till rött på mätaren. Vi försökte lufta men fick ingen cirkulation i kylsystemet så jag sa åt han att jag köper bilen för 2000kr om han vill sälja.
Morgonen efter ropar arbetskollegan åt mig att hans svärfar kommer förbi med papper och bil senare under dagen och vipps så hade jag mig en till bil ::)

Håller därför på att fundera hur jag ska göra då jag har för många bilar.
Det som talar åt att behålla E36an är att den redan har precis allt i hjulupphängningsväg som jag vill ha och alla modifkationer jag vill göra finns att köpa som bolt-on.
Enda egentliga nackdelen är att det inte är en Volvo 360.

Det som talar åt att laga och sälja E36an är att den är värd runt 10-15k vilket hade suttit fint till att bygga färdigt 360in, men ser man det i ett annat perspektiv så sparar jag dom slantarna i både tid och pengar om jag bygger på E36an istället.

Svåra val då jag faktiskt vill behålla båda bilarna för att göra ett enkelt busbilsprojekt av E36an och långtidsprojekt av 360in.

Men vi får se, försöker övertala lillbrorsan att ta över min 360 och istället sälja iväg hans vita som är i sämre skick.

111
Gästbok / SV: Köpa en 363-365 frågor man har problem med ;I
« skrivet: maj 21, 2018, 20:23:08  »
1L/mil blandad körning är helt normalt i dessa.
Men kör du främst 70-90km/h längre sträckor så drar dom runt 0,7L/milen.
Tyvärr så är dom törstiga dessa rödblockare, vikten spelar så gott som ingen roll vid konstant hastighet så dom går ju endast billigare än större Volvos vid stadskörning.

Ja är du van vid en bil i Polo storlek så är en 360 relativt rymlig :P

112
Gästbok / SV: Köpa en 363-365 frågor man har problem med ;I
« skrivet: maj 17, 2018, 18:46:00  »
Trång i kupén är dom, är själv 185cm lång och över 100kg och original måste stolen sättas längst bak och ändå tar huvudet nästan i taket och knäna nästan i ratten.
Bästa modifikationen jag gjort på min GLT är att bygga om till BMW E46-framstolar så lågt monterat som möjligt med korrekt sitsvinkel.

Baksätet är bara att glömma att kunna ha folk i, åtminstone bakom förarstolen :P

Baksätet går att fälla med stolen längst bak och går att fälla så gott som helt platt. Behöver man ca 10cm extra längd så går sitsen att lyfta bort på några sekunder.
Hur långt bagaget är med fällt baksäte har jag dock inte koll på men runt 150cm skulle jag gissa på. Själva bagaget är 94cm långt där det är som längst.
Tänk dock på att bakrutan lutar så längden på lastutrymmet minskar ju högre man lastar.

Elhissar och servo fanns som tillval men extremt ovanligt.
Centrallås är lite vanligare däremot, främst i GLT.
ABS fanns aldrig vad jag vet.

Förgasarmodellerna har manuell choke. Insprutningsmodellerna är som en modern bil, bara hoppa i och vrida på nyckeln.

95 oktan funkar i samtliga 300or.

Har du 110hk som krav så är det 360 GL med B200F eller 360GLT med B200E du ska ha. Eller om du hittar en äldre GLT med B19E.
B200F har 110hk
B200E har 112hk
B19E har 115hk

Bränslesnåla skulle jag inte kunna kalla någon rödblocks 300a, räkna med 1L/mil blandad körning som alla andra Volvos oavsett motoralternativ.

Hoppas detta gav svar på dina funderingar :)

Edit: Bifogar även en bild på när jag lastade min 360 smockfull.

113
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 13/5-18
« skrivet: maj 13, 2018, 22:19:42  »
Kom även på att brorsan putsade upp oljelocket på 740-ventilkåpan i Fredags under tiden jag plockade fram min cross och trimmade upp hans moppe för lite skogskörning :P

114
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 13/5-18
« skrivet: maj 13, 2018, 22:17:05  »
.

115
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 13/5-18
« skrivet: maj 13, 2018, 22:15:57  »
Update nu när helgen är slut då :)

Haft långhelg och fick mina delar till att renovera B230in i Onsdags så Torsdag och Fredag fixade jag med motorn i lugnt tempo.

På Torsdagen rev jag isär allt från motorn. Det första jag tänkte göra var att borra ett hål för oljereturröret, men behövde en 16mm borr vilket jag inte hade :( Hade dock 2st 20mm stegborrar så en av dom kapade jag bort dom två stegen ovanför 16mm så hade jag helt plötsligt en lämplig borr ;)
Borrade sen hål för oljeretur. Kapade bort flänsen på ett turbooljereturrör och knackade ner röret i motorblocket, röret sitter fast men bara knappt så tänker löda fast det för att vara säker på att röret sitter där och håller tätt.

Sen rengjorde jag allt spån från borrningen och sen honade jag cylindrarna med biltema honingsverktyg på borrmaskin.

Efter det rengjorde jag blocket ännu en gång och kletade sedan på Permatex assembly lube på vevens lagerbanor och återmonterade. Lagerna till veven är i gott skick förutom en liten skåra i ett lager men det får duga för att hålla nere kostnaden.
Drog åt ramlageröverfallen med 20Nm och 90grader enligt haynes-boken.

Tog sen loss alla kolvringar från alla kolvarna och rengjorde kolvarna i lacknafta. Blev tillräckligt rena men fick peta ut koks ur oljehålen i kolvarna då flera av dom var igensatta.
Efter detta så satte jag i nedre kolvringen i en av kolvarna för att få dom nya kolvringarna rakt i cylindrarna för mätning och justering av kolvringsgapet.
Justerade alla övre ringar till 0.6mm kolvringsgap efter att ha läst på sävarturbo att det är lämpligt gap för 400hk b230 så vet jag att det räcker för mitt effektmål med denna motor.
Alla nedre ringar var redan på 0,65mm gap så dessa behövde ej justeras.

Smackade sen på alla kolvringar på kolvarna och satte kolvringarna så inga kolvringsgap är på samma ställe och monterade kolvar med stakar och nya vevlager.

När nu det stora var avklarat så bytte jag tätringarna på oljepumpens rör och återmonterade oljepumpen.
Bytte sen alla packboxar på motorn och återmonterade "gavlarna" med nya packningar.
Monterade efter detta 345-oljetråget med ny oljetrågspackning.

Och nu var bottendelen färdig förutom svänghjul och koppling men det tas när motorn ta ner från motorstativet.

Tänkte då ta tag i toppen och byta veniltätningar och montera hårdare ventilfjädrar men upptäckte då att jag inte fått med några ventiltätningar i sotningssatsen så fick kontakta folkraceshop.se, fick snabbt svar att han skickar en uppsättning ventiltätningar åt mig.

Så då kunde jag inte göra något med toppen denna helgen så fick ställa undan motorn igen.


Och det var allt jag gjort som är relevant till projekttråden nu i helgen :)
Jag fick även mina Volvo 740 inre-styrleder med m18x1,5 mot styrväxeln men kände att det inte var så pass akut så det ska tas i samband med motorbytet.

Har annars i helgen hämtat ner min Vw Corrado G60 från vinterförvaring och ska fixa lite småsaker med den innan jag slänger ut den på blocket i slutet på månaden, förhoppningsvis får jag sålt den i sommar så jag kan lägga fullt fokus på att göra färdigt 360in.

116
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 5/5-18
« skrivet: maj 05, 2018, 21:57:33  »
Tjena blir en kort uppdatering idag då jag kan inte kan göra så värst mycket den här helgen.

Idag så svetsade jag ihop en liten motorvagn för M30-motorn så jag kan förflytta den lite enklare. Byggde vagnen av karossvagnen jag byggde i höstas för att köra 740-karossen på skroten.

184hk på en liten vagn är väl lite småfränt ;D

Efter vagnen var byggd och motorn skruvad fast i denna så tog jag ur tändstiften och tog kompprov.
12-12,5bar på alla cylindrar förutom 2an där det endast var 8bar. Kan hända att det är så enkelt som felaktigt ventilspel på den cylindern men jag kände inte för att kolla något mer på det.

Efter kompprovet var taget så rullade jag ut motorn längst in i förrådet så får den stå där tills jag känner för att ta fram den igen.


Jag har även äntligen fått min nya kylare nu i veckan så den packade jag även upp och inspekterade. Ser inga fraktskador på den så förhoppningsvis klarar den av att kyla turbomatad motor sen :)

Nästa helg blir det att göra färdigt B230ins botten ifall jag hinner få hem min beställning från folkraceshopen. Topplocket ska jag beställa stadigare topplocksbultar till men det måste tyvärr vänta till nästa löning.

117
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 29/4-18
« skrivet: april 29, 2018, 22:41:09  »
.

118
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 29/4-18
« skrivet: april 29, 2018, 22:40:31  »
Jahapp har måttat lite på 360in idag :)

Tog loss fläktpaketet och insugsröret mellan LMM och luftburk och slängde sen på en lång linjal.
Motorrummet är 77cm från bulten som håller spakstället mot sprängkåpan fram till kylarbalken.
Sen är det 4cm utrymme mellan kylarbalken och kylaren.

Måttade M30in till 77cm lång från längst ut på remskivan på veven bak till där motorblocket slutar.

Dvs motorn tar upp hela motorrummet på längden, sen ska ju även sprängkåpa och växellåda få plats bakom det, tvivlar på att min breddning av tunneln räcker till det :-\

Kan hända att det passar om man antingen flyttar fram kylaren eller sätta en fläkt på framsidan av kylaren. Känns dock som att väghållningen kanske påverkar lite väl negativt av att ha så mycket motor framför hjulen.
Fördelen är ju att ryms denna motor så ryms det så gott som vilken motor som helst :P

Planen nu då är att bygga färdigt B230in ändå ifall M30in inte passar. Provmonterar M30in den dagen B200an åker ut. Ryms M30-motorn med låda så får den stanna kvar i motorrummet, ryms den inte så får det bli att fortsätta på originalplanen med B230.

119
Projekt / SV: Sixlar's Volvo 360GLT -83 Update 28/4-18
« skrivet: april 28, 2018, 23:08:18  »
När då låskistan var bytt och dörren komplett igen så justerade borsan in låsbygeln i bilen så dörren går lätt att stänga.
Sen så tog vi bort dörrlisten då den inte passade in med resten av bilen, nog för att färgen på dörren passar inte in ordentligt men man kan ju försöka bry sig om hur det ser ut ::)

När då förardörren var bytt så vändes bilen för att byta passagerardörren, samma procedur där men under tiden brorsan fixade med dörrlåset så bytte jag olja och oljefilter på motorn för att se om det skulle hjälpa mot blåröken (gjorde ingen skillnad).
Oljefiltret var då inte bytt på länge, nästan så det hade rostat hål i det :P

Och sen när dörren var bytt kördes bilen ut och nu kan vi inte göra något vettigt förrän jag byter fler delar på min röda GLT.

Så det var allt för denna update, får se när vi gör nåt på bilen nästa gång :)

120
Projekt / SV: Sixlar's Volvo 360GLT -83 Update 28/4-18
« skrivet: april 28, 2018, 23:08:11  »
Nå när nu avgassystemet var klart så var det dags att byta till dom "nya" dörrarna.
Kapade bort hörnet längst fram, längst ner på original-framdörrarna för att kunna knacka ut sprintarna med ett så stort dorn som möjligt. Gick ej att få ut med ett mindre dorn i annan vinkel då sprintarna rostat fast i gångjärnen.

Putsade sen upp sprintar och gångjärn och fettade in ordentligt innan vi monterade dom nya dörrarna.
Montering av dörrar görs enklast genom att knacka in sprintarna i dörren och sen skjuta på dörren på gångjärnen. Medan en person håller i dörren tar den andra en stor polygrip och pressar in sprintarna i gångjärnen med.
Tog inte många minuter att hänga på dörren.

Sen tog brorsan loss dörrhandtaget och bytte låskista så han fortfarande bara behöver en nyckel till hela bilen.

Under tiden brorsan fixade med dörrhandtaget då sprutade jag på tröskelskyddsmassa under hela bakre halvan av bilen.

Brorsan passade även på att trycka dit sina 360-emblem på framskärmarna så vart såklart även en bild på det ;)

Sidor: 1 2 [3] 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 82