Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Soulfly

Sidor: [1] 2 3
1
Projekt / SV: Dragracing 343
« skrivet: december 06, 2017, 14:22:09  »
ha, ha ...det var en tjusig komplimang!  ;D Du är välkommen!! Jag kanske använde för stora ord, men det jag menar är att det kostar en hel del att bygga en racebil även om man försöker att hålla sig till billigare lösningar och det brukar ta (för min del i alla fall) tio år att utveckla och förbättra (och ha skitkul och tröttna) en bil man byggt. Så utifrån detta så detta nog mitt sista bygge.

Jag är inte ett proffs på något sätt utan jag utmanas nästa varje dag jag jobbar på bilen, men jag har en grundinställning. Och den är att om andra har klarat av göra ett visst moment så borde jag med research och övning också klara det. För jag har två händer och en skalle som de allra flesta så det borde inte vara omöjligt. En annan devis som jag lever efter är att så länge jag jobbar mot mitt mål, oavsett hur det går,  så kommer jag närmare mitt mål och då handlar det inte om jag ska uppnå mitt mål, utan när!

Nog med kloka ord, nu blir det garaget!  ;D

/M

Förstår precis vad du menar med att man borde kunna göra det precis som alla andra. Huvudsaken är bara att man vågar börja sen kan det inte annat än bli dåligt och då får man försöka igen.
Dock har jag själv kommit in i en grop nu och står och trampar vatten med mitt egna projekt när det igentligen bara är småsaker kvar men har tappat farten kan man säga.
Och kostnad.. Tell me about it! när man slår sig ner och räknar på kostnaderna så blir dom rätt stora i slutändan. Har väl lagt i runda slänga 80k på min egna bil men jag är beredd att jag aldrig kommer få tillbaka pengarna men tänker inte sälja den heller.
Men som sagt Quotar David Freiburger på hotrod magasine
*Dont make it right make it work* är väl för att projektbilar inte skall stå förlänga så måste man själv få sig en morot tex provkörning eller uppstart och såna grejer för att fortsätta ha motivationen att skruva vidare =)

2
Projekt / SV: Dragracing 343
« skrivet: december 05, 2017, 17:30:39  »
Herrejösses! hur kan jag ha missat detta projektet. brukar ju ändå titta in på forat ibland även om jag inte postar så mycket!

Brutalt projekt! ser fram imot att se dig köra på strippen när du är färdig med bilen och känner dig bekväm att öppna spjället fullt  ;)

För att tala om något annat så måste jag få tummen ut och åka på Topfuel racen i mantorp igen fast denna gången stanna en heldag så man får se kvällsracing.

Brutalt på flera plan... detta projekt utmanar verkligen mina kunskaper!  Mina tidigare racebyggen har varit uteslutande vw och det är som LEGO i jämförelse med detta. Men kul att du gillar projektet, för det gör verkligen jag!  ;D Sanningen är den att jag lever och sover detta bygge. Med mina snart femtio år så är detta förmodligen mitt sista bygge, men det är inte ett problem för om jag tittar på mina tidigare byggen så brukar det ta tio år att utveckla en bil. Kommer update imorgon...har en helhelg i garaget!

/M

Känns nästan som man borde ta ett sabbatsår från jobbet och åka och ta lärlings position under dig när du bygger denna bilen
så man kan ta del av din kunskap innan du lägger av =)

3
Projekt / SV: Dragracing 343
« skrivet: december 01, 2017, 22:29:11  »
Herrejösses! hur kan jag ha missat detta projektet. brukar ju ändå titta in på forat ibland även om jag inte postar så mycket!

Brutalt projekt! ser fram imot att se dig köra på strippen när du är färdig med bilen och känner dig bekväm att öppna spjället fullt  ;)

För att tala om något annat så måste jag få tummen ut och åka på Topfuel racen i mantorp igen fast denna gången stanna en heldag så man får se kvällsracing.

4
Gjorde en liten video om bygget.
Står väl för det mesta still just nu. blir 30års besiktnigen nu snart så satsar väl på att få ihop det tills dess med torsendiffen monterad.


https://www.youtube.com/watch?v=xDc9wrdS98Q



5
Framvagn/Bakvagn / SV: Torsen differential
« skrivet: april 22, 2017, 12:18:57  »
Jag betalade ca 8200kr för min med frakt
så tror dom kommer hamna på ca 7000 inklusive frakt.
Vet inte hur atachi bestämmer sig för att fördela handpenningen mellan diffarna men gissar på att dom som är bokade(betalt handpenning) men inte fullbetalda kommer bli 100 pund billigare än innan

6
Framvagn/Bakvagn / Torsen differential
« skrivet: april 22, 2017, 08:50:55  »
Jag tänkte skriva ett meddelande här och säga till om att då gruppköpet på 300 mania inte gick igenom för att folk inte hade pengar
så kommer det finnas ca 5 diffar tillgängliga för ett billigare pris.
Stick in huvudet på 300 mania och kolla om ni är intresserade för detta blir troligtvis sista köpet och 1000kr billigare än tidigare =)


Mvh Nicolai

7
Ser ut att gå som F-N!
Du körde fortare på 4e växeln än på 5e, fast kanske kändes fortare på 5an eller så var det vägen som inte var lämplig att åka fortare på.
Har du varvstoppet på 5800? Du såg ut att ligga runt där när du slog av på 4e växeln. Det kan du nog öka en del om du känner att du vill kunna dra längre på växlarna. Samtidigt är det skönt att ha marginal för det blir så mycket kostnader och skruvande om man kör av en stake eller en ventil.

Riktigt bra jobbat!

Tack!

Haha ja det var marginellt fortare på 4:de växlen men gick mycket fortare upp till den farten på 4:de så det kändes inte lika mycket. låg o pressade en liten stund på 5:an ändå.
varvstoppet skall ligga på 6000 men tror den börjar aktivera stoppet vid 5800 så bilen inte skall varva över 6000. men stoppet skall ökas så gott det går sen när jag får upp den på dyno.
Har ju igentligen bara en grundmapp och det lilla jag kunnat mappa själv med hjälp av autotune blir nog runt 6500 - 7000 beroende på vad dom hydraliska ventiltryckarna känner sig bekväma vid.

Åter igen så har jag varit lat och inte laddat upp bilder så här kommer en handfull till!


























8
Update V3.0 finns på första inlägget med lite videos =)

9
Ah, besök av 16V-kingen  8)

Tänk vad mycket du gjort med bilen under året som gått!

Och nu ska det bli Torsen hör jag. Smaskigt!!  :P
Hoppas verkligen att jag hinner få i min före dig.. blir helt bedrövad när jag tänker på hur länge min samlat damm..

Hehe då får du skynda på. ska ha i min diff innan elmia om 47 dagar ;) jo så mycket att jag knappt har koll på vad jag gjort och hur jag gjort det xD
hoppas bara jag får diffen snart nu när den är betald.
bifogar en video från testkörning nu när den funkar =)

https://www.youtube.com/watch?v=mmEch8NYSVc

10
Finns det någon möjlighet att få det chassit inreggat på väg?

11
Kult prosjekt!
Den kler godt de breddede stålfelgene :)
Handlet du polyforinger hos classicswede? Trenger å stive av min 360 også..!

Hesjan! Tack!
Ber om ursäkt om jag inte har svarat på väldigt länge har mest varit och byggt i garaget och varit inne på Facebook gruppen.
Jo polyretanbussningarna kommer från classic swede. har inte hunnit testa någon väghållning eftersom vintern anlände innan jag fick någon ordning på mappningen.
men snart så for jag min riktiga torsen diff också så jag kan köra och känna på bilen riktigt med riktiga sommardäck på. tyckte svetsdiffen jag kör med nu förstörde allt förmycket men stelare blev den.
Skall prova att skruva upp hjälpfjädrarna bak för tyckte inte dom hjälpte så jättemycket annars får det bli dubbla fjädrar också =)

Mvh Nicolai

12
Historiska träffar / SV: 300 Powers Julträff 2016
« skrivet: november 30, 2016, 22:56:13  »
Bilen går men har fortfarande en liten oljeläcka och den har utvecklat något skumt ljud som får kollas upp imorgon (torsdag)
den är testkörd ca 20 mil hittils. som det ser ut nu så är det endast jag och (kanske ev frej om han inte har förmycket som står ivägen)
men blir det förmycket smågrejer samt att man är ensam så får jag nog avstå. blir lite väl mycket chans utan någon möjlighet till hjälp eller förflyttning till passande meklokal.
Så du får en heads up Kurre innan du bakar förmycket =/

13
Historiska träffar / SV: 300 Powers Julträff 2016
« skrivet: november 26, 2016, 16:37:26  »
Haha jasså! Men då löser vi väl det när man kommer upp då. Ligger förtillfället och bytar oljetrågspackning inför mappning i veckan. Hoppas verkligen att inget mer krånglar nu.

14
Historiska träffar / SV: 300 Powers Julträff 2016
« skrivet: november 23, 2016, 11:44:56  »
Vi som kommer  :D

Peter schmidt
Camilla
Butter
Tommy
Nicolai (sovplats uppskattas. =)
Simon
Johan


Hade varit fint med ett telefon nummer till dig sen kurre så man kan swishar över lite pengar för mat och tack för att du gör denna träffen möjlig =)

Johan oh simon vi får väl starta upp en gruppchatt på Fb och planera karavan uppåt landet? Jag kör ju från ullared.
Fyll på listan ni som kommer  :)

15
Historiska träffar / SV: 300 Powers Julträff 2016
« skrivet: november 21, 2016, 10:32:56  »
Vi som kommer  :D

Peter schmidt
Camilla
Butter
Tommy
Nicolai (sovplats uppskattas. =)


Fyll på listan ni som kommer  :)

16
Historiska träffar / SV: 300 Powers Julträff 2016
« skrivet: oktober 15, 2016, 10:11:18  »
Jag har inte heller träffat någon från klubben innan men kommer bli sjukt roligt o se andra byggen. =D

17
Foto/Film / SV: Sveriges snabbaste 300?
« skrivet: oktober 08, 2016, 22:00:26  »
Måste väl ändå vara standard drivlina på den va?  ;)

18
Historiska träffar / SV: 300 Powers Julträff 2016
« skrivet: september 20, 2016, 20:34:18  »
Jag är absolut på om sovplats går att ordna. Är ju ca 50 mil och tält blir lite kallt =)
Får bli nya målet att ha iordning bilen för isåfall motivationen har sinat lite nu när man inte har en deadline.
Frej samåkning upp kanske hade varit intressant? ligger ju nästan på vägen för mig.

19
Det är NICE! Fått till balansaxelpluggningen så du kan hänga i rovan?

Nej inte än tyvärr! håller på med lite annat upp till nu med så tiden bara försvinner.
men hoppas på det snart

20
Övrigt / SV: Snö Teknik.
« skrivet: maj 29, 2016, 10:14:25  »
fick du testat något i vintras frej med handbromsknepet? vår snö försvann ju typ efter det så blev inte mycket mer test för mig  ;D

21
Projekt / SV: volvo 345 dls bygga gatbil
« skrivet: maj 29, 2016, 10:11:21  »
Fräckt med sånna specialare  8)



22
Övrigt / SV: Passform B234 i 360?
« skrivet: maj 29, 2016, 10:08:45  »
Om det är en B230 motor med 16v topp så finns det motorfästen hos classicswede om du inte vill svetsa själv. jag köpte sånna för att jag inte hade så bra tillgång till svets just då.
slutade med att jag fick kapa om fästena jag köpte för b230 och svetsa om till min b234 jag hade köpt.
Han har just nu bara en ganska grovhuggen design men om det var populärt så planerade han att laser skära iordning delar snyggt och svetsa ihop.

Om du kollar på FB gruppen så har du några bilder när jag höll på och testa in motorn i bilen. det är kanske 5 mm spel till motorhuven och när du tittar på den så lovar jag att du tror knappt den passar in.
men jag kör med motorbussningar i polyretan så hoppas att det inte blir något spel alls sen när man varvar.

 

23
Projekt / SV: volvo 345 dls bygga gatbil
« skrivet: maj 28, 2016, 18:09:14  »
Fränt med hydralisk handbroms! Vill också ha!  ;D
Spaken är det en nersvarvad kamaxel? tycker det ser ut som delen fördelaren sitter på?

24
Projekt / SV: Danne08a: 360 isbil. Ev busbil?
« skrivet: maj 27, 2016, 00:11:21  »
Fränt med isdubb! Kul med 360 på vintern  8)

25
Övrigt / SV: Passform B234 i 360?
« skrivet: maj 27, 2016, 00:08:49  »
Det är en hel del att göra för att montera.
bla svetsa om motorfästen sen blir det lite trångt framför motorn.
Kolla gärna min projekt tråd och bilderna på vår facebooksida (300Powerclub) så får du lite hum om vad det är att göra.
Finns ju många som skaffat ett B230 block och konverterat till 16v toppen och det verkar ju ungefär lika svårt men du får söka och lästa på lite om det och jämföra vilket du tycker verkar lättast =).

sen är det väl att man får göra lite hemma meck med gasvire etc innan det lirar
bekkis är mer kunnig än mig på detta då han faktiskt gjort konverteringen medans jag är någonstans mitt imellan.

Tror faktiskt det hade varit lättare med en B230 med turbo men 16v är coolt  8)

26
Däck och Fälg / SV: Navringar som är 52 mm innerdiam?
« skrivet: maj 27, 2016, 00:03:54  »
visade sig att jag hade lite halvkassa hjullager pga att bilen hade gått med rejäl negativ camber så det var största problemet. försökte köra in till en däckverkstad för o balansera däcken också för jag såg att det fattades vikter på en fälg men då vägrade dom att balansera för ''Dessa fälgarna centrerar fan inte ens'' enligt en kille där.
Otrevligare bemötande har jag knappt stött på så blir inte att besöka den däckverkstaden något mer.

bytade hjullager och sen gick bilen okay även med dom breddade plåtisarna. har även ett par fälgar från en volvo 440 som har navringar så det har jag fått tag på iaf =)
annars har jag ingen aning om vad det är för hjulmuttrar. dom är koniska och verkade centrera rätt bra i fälgen iaf.

27
Teknik / SV: Bytte topplockspackning 345dl - Går inge vidare
« skrivet: april 02, 2016, 09:40:30  »
Svårt att förstå riktigt hur du menar. men har du möjlighet att lägga upp någon video på youtube eller liknande där du visar problemet så skulle vi på forumet lättare kunna hjälpa?

28
Projekt / SV: Volvo 360 (Uppdaterade planer 16v)
« skrivet: mars 27, 2016, 22:08:17  »
Eftersom jag varit lat som satan och inte fått laddat upp något på jäkligt länge utan bara snabbladdat upp det på 300power sidan på facebook så skall jag se till och lägga upp en vägg med bilder på vad som hänt. är det något så bara fråga annars låter jag bilderna tala för sig själva.





















































29
Projekt / SV: 360gls Snabb sommarbil *Vems*
« skrivet: mars 27, 2016, 21:34:19  »
Va roligt! vad blev det för motor och övrig setup? =D

30
Projekt / SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - TORSEN!
« skrivet: mars 02, 2016, 20:04:36  »
ja det var jävlar va rostigt det var. ska bli intressant och hemskt att plocka ner alla grejer på min bil och titta hur det ser ut. hoppas verkligen inte på att det är igenomrostat alltihop.

31
Klotterplank / SV: Lek
« skrivet: februari 14, 2016, 00:10:02  »
Metal

32
Klotterplank / SV: Lek
« skrivet: februari 13, 2016, 22:47:56  »
Ratata

33
Elsystem / SV: Elproblem, Startmotor?
« skrivet: februari 13, 2016, 17:19:12  »
Kolla om det kommer ström till kablen på flatstifts kontakten som sitter på startmotorn när du vrider på nycklen till startläge? är det ström till den så kolla den grövre kablen som kommer dit och se så att det är 12v.
är det ingen ström på den lilla flatsiftskontakten så kolla säkringar och relän är allt det helt så är kablen kanske av någonstans. du kan även koppla 12v direkt på flatsiftskontakten på startmotorn och se om den går runt.
akta fingrarna bara när du drar runt motorn så dom inte är på olämpligt ställe =)


Lycka till!

34
Projekt / SV: Volvo 360 (Uppdaterade planer 16v)
« skrivet: februari 07, 2016, 08:34:31  »
Tack frej!


35
Projekt / SV: Volvo 360 (Uppdaterade planer 16v)
« skrivet: februari 06, 2016, 09:05:30  »
Fanns det möjlighet att ladda upp bilder på forumet? har använt random sidor på nätet och laddat upp och det känns lite krångligt.

36
Projekt / SV: Volvo 360 (Uppdaterade planer 16v)
« skrivet: februari 02, 2016, 21:56:40  »
Tack för ett väldigt utförligt svar! Hänger med precis! Byggde ett system i min förstabil (242DL).

Har en färdig Kickerlåda med dubbla 10:or med tillhörande steg så börjar i fel ände egentligen  ;D
Har bara MDS Fanatic 2/vägs framsystem och en kass stereo så där får det väl bli lite upgrade framöver. Men även om jag gillar Metal och spelar det mest så vill bastarmen ha sitt ibland och poppa lite go trance med rejäl bas!

Hehe jag vet precis vad du menar! Är också allätare vad det gäller musik men hade aldrig byggt en stereo för den typen musik så det var kul =)
har ju haft lite planer på att lägga i min 12 tummare också för att kunna poppa på lite extra på låga register men inte orkat med o krångla med det =)
och sen alla börjar med en baslåda det är ett bra tillägg på en orginalstereo.

37
Projekt / SV: Volvo 360 (Uppdaterade planer 16v)
« skrivet: februari 01, 2016, 21:43:59  »
Jo ljudet för metal blev riktigt fint. hade nog fungerat bra med en 10 tummare också för lite extra djupbas.

när det kommer till att bygga en stereo för metal och rock så tycker jag framsystemet är allt.
men nu har jag inte räknat eller grejat något speciellt bara skurit till 2 bitar som jag skruvat i plåten bakom med plåtskruv.
jag tog även och sågade och bankade lite för att öppna upp plats bakom högtalaren och dämpat där i med dämpskum.
kom inte längre än teststadiet igentligen innan jag ville satsa på 16v så allt ska kanske ut... xD

Jag upplevde att diskanterna blev lite skrikiga när dom satt riktade mot mig och resten av högtalarna satt i dörr/kickpanel bästa är nog att montera diskanterna så nära dom andra högtalarna som möjligt för att dom inte skall bli för påtagliga.


Men rekomenderar verkligen att skaffa ett 3-vägs system och slutsteg till framsystemet först och sen åka och provlyssna någon Snärtig 10-tummare i en bilstereobutik.
Vill du vara lite mer avancerad så tar du bara och kollar tillverkarens rekomendationer för låda på 6.5tumarna och bygger riktiga lådor för det gör verkligen mycket på ljudet.
4 tummarna satt rätt bra i dörrarna men jag skruvade mina i orginal fästena och dom började skorra lite lätt vid vissa toner på röster efter ett tag så montera dom så stumt som möjligt helst i en träbit och inte plåt eller plast.
och även kombinera framsystemet med ett hyfsat slutsteg av bättre kvalite typ DLS/JBL eller liknande med prestanda som stämmer överens med högtalarna.
8 tummarna spelar bra men har ju själv kört med en 12tums spl bas i matchande låda och brukade spela riktigt högt så dessa känns ju självklart ganska klena.
men dom fyller ut riktigt bra och ska man inte köra massa dunka dunka som dubstep eller liknande så funkar ett gäng 8 tummare riktigt bra med en portad låda.

Jag rekomenderar också att köpa högtalare och bygga själv. hör hört många färdigbyggda lådor som får högtalarna att låta fullständigt crap.
titta dig inte heller blind på märken på högtalare utan focusera på att lägga extra på slutstegen istället och köp något av ett bra märke. (min uppfattning är att man kan få en crap högtalare att låta bra med rätt steg men inte tvärt om)
sen är ju det allt det där med watt... RMSwatt är A och O för ljudkvalite inte Peakwatt =P

Någonting som jag också upptäckt sen jag började driva framsystem med slutsteg är att det är mycket jobbigare för en högtalare att spela musik och inte bara dunk dunk
Slutstegen överhettar väldigt lätt om du spelar högt och länge har aldrig varit med om det på subben utan endast framsystem (får montera en fläkt på mitt om jag ska ha kvar ljudet)


Nu vet jag inte hur insatt du är i stereo men skriver allt ändå =)

38
Projekt / SV: Volvo 360 (Uppdaterade planer 16v)
« skrivet: januari 31, 2016, 17:02:03  »
Nu har man fixat ett garage och kan knappt vänta på att delar skall börja trilla in.
väntar också på väder så man kan åka och inspektera motorn får hoppas att det inte vart ventilras på denna då den såg ut att vara i ganska hyfsat skick.
såg inte heller om remmen var av men läste att kamremmen vart bytt senast 2004 vid 28.000 mil om inte ägaren bytat själv sen och inte uppdaterat klistermärket på kamremskåpan xD
han igentligen inte spana så mycket då det pissregnade just då men skrotsnubben skulle lyfta fram den så jag kunde börja skruva och inspektera skicket när vädret var bättre.

Jag har sånt jäkla kli i fingrarna just nu men kan inget göra innan det är klart att börja flytta in i garaget.   :P

39
Projekt / SV: Danne08a: 360 isbil. Ev busbil?
« skrivet: januari 26, 2016, 20:52:57  »
Mums! ser vackert ut som satan!

Söker du sierra fjädrar så kan jag ev släppa mina om ett litet tag när jag fått och monterat mina grejer från classic swede skall ändå skicka tillbaka fjäderbenen för dom är utbytes.
är kapade ett varv och sen fick jag sänka med biltema sänkningssats eftersom den var högre än orginal så man kan kapa åtminstonde 2 varv till xD

40
Köpes / Plana svänghjulet B21 köpes!
« skrivet: januari 25, 2016, 22:51:30  »
Som trådnamnet säger. köper det plana svänghjulet från B21

Sidor: [1] 2 3