Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - streetvolvo

Sidor: [1] 2 3 4 5 6 7 8
1
Projekt / SV: Volvo 360 bmw v8 turbo
« skrivet: november 13, 2020, 15:28:17  »
Härligt att se att du är på G. Nu hoppas vi på en "BRA" sommar så att man får ta ut sin bil!

2
Projekt / SV: Dragracing 343
« skrivet: november 04, 2020, 19:37:42  »
Roligt med arduino projekt, fanns det färdigt bibliotek för tryckmätaren eller får man signalvärden från tillverkare så man själv kan kovertera till rätt enhet? Har själv bara alltid pysslat med komponenter där det funnits färdiga bibliotek att använda sig av.

Jo, det är verkligen häftigt med Arduino. Användarvänligheten gör den tillgänglig för många. Jag gjorde helt enkelt så att jag tog signalvärdet (se bild) från tillverkaren och konverterande det till rätt enhet. Eller rättare sagt Arduino konverterar signalvärdet till ett värde mellan 0 och 1023. Däremot att få till utskrift på skärmen så använde jag mig av färdiga bibliotek. Men allt det här finns på nätet och jag har bara läst, kopierat och ändrat lite i koden för att passa mitt syfte. Som jag brukar säga till mina elev i slöjden: -Det är INTE fult att kopiera eller härma. Det är ett sätt att lära sig något nytt!




3
Projekt / SV: Dragracing 343
« skrivet: oktober 31, 2020, 13:46:35  »
Blev lite gjort i garaget idag. Fortsatte med grenröret och valde att använda det jag hade liggandes hemma. Röret efter kollektorn är ytterändan av den gamla bakaxeln (ford 9"). Och passade även på att monterat tryckmätare på lådan.









4
Projekt / SV: 360GL B200K->B200F LH 2,4->B200 Turbo
« skrivet: oktober 29, 2020, 15:13:55  »
Kul att du är igång igen.  ;)

5
Projekt / SV: Dragracing 343
« skrivet: oktober 29, 2020, 15:00:30  »
Jo, det har gått galet fort sedan Arduino dök upp... numera finns det shields och bibliotek för det mesta man kan tänkas vilja koppla ihop...

Eller hur och det är bra för oss nybörjare. Blir en lättare väg in i programmering och lyckas med sitt projekt. Och apropå projekt så går det framåt..... ;D

https://youtu.be/slbwfUvk-iY




6
Projekt / SV: Dragracing 343
« skrivet: oktober 27, 2020, 07:19:47  »
Det är helt galet vilka möjligheter det finns idag med olika mikrokontrollers och sheilds. Det går enkelt att bygga något eget istället för att köpa färdiga produkter. Och man är inte begränsad till ett visst antal funktioner av en färdig produkt, utan man kan "customisera" så att det passar ens egna behov.  Annat var det förr då man satt och tyckte på ex. en XZ81... ;D


7
Projekt / SV: Dragracing 343
« skrivet: oktober 25, 2020, 11:11:54  »
Bestämde mig för att ha ett vinterprojekt som innefattade ett nytt kunskapsområde att erövra. Det blev programmering och kommer att utgå från Arduino som är ett mikrokontrollerkort med både digitala och analog in- och utgångar. Den har ett förenklat programmeringsspråk som till och med jag kanske kan lära mig... ::)

Projektet består i att bygga en fristående mätare som visar temp och tryck i automatlådan.

Komponenter:
Playknowlogy kort (kompatibelt med Arduino från Kjell och Company)
Tryckgivare 300 psi
Tempgivare
0,96" OLED skärm
Apparatlåda

Beräknad total byggkostnad ca. 800:-


Har tills idag lyckas med att få till så att man kan se tryck i serial monitor som finns i programmet (Arduino IDE) som man använder för att programmera kortet. Nästa steg är att bygga till tempgivaren och skärmen.



8
Projekt / SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« skrivet: oktober 22, 2020, 07:59:15  »
Riktigt bra resultat med högtalargallren!  ;)

9
Projekt / SV: Volvo 360 GL -88 vs. rostdöden
« skrivet: oktober 15, 2020, 07:48:15  »

Så jag letade fram nummret till en kille med en 360 till salu och ringde honom, var och kollade på bilen samma kväll, tre dagar senare var den min. Så, nu äger jag två 360 projektbilar... ;D

För oss bilintresserade är det alltid kul med en ny bil (som lätt blir ett till projekt). För egen del så fick jag lägga av med att köpa fler bilar när jag redan hade ett projekt. Det tog fokus från det stora projektet. Men, ibland saknar jag att ha en bil som man bara kan vrida om nyckeln och ge se ut en sväng. Bra jobbat! ;)

10
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 4/10-20
« skrivet: oktober 15, 2020, 07:43:51  »
Sen var det dags att ta ner lådan för att försöka hitta varför den inte frikopplar ordentligt.

Kikade och kunde inte se att något var galet.
Måttade lite och urtrampningslagret sitter helt korrekt, när slacylindern är helt intryckt så tar den precis mot solfjädrarna på tryckplattan.

Men när jag måttade hur långt det är från solfjädrarna ner till botten av ingående axels stödlager och jämförde sen på lådan hur långt ut ingående axel sticker ut från urtrampningslagret så visade det sig att stödlagret inte är inpressat nog långt.
Skiljde ca 3mm, dvs ingående axel bottnar i stödlagret och snurrar då med svänghjulet även när man trycker in kopplingen.
Så löst problemet genom att knacka in stödlagret i svänghjulet 5mm och monterade tillbaka lådan igen.

Nu så frikopplar den som den ska ;D

Det är så jäkla skönt när man felsöker och hittar problemet och att det inet innebär ex. maskinbearbetning. Utan man kan lösa det på egen hand. Bra jobbat!

11
Projekt / SV: Volvo 360GL "Redline" 1,9 m-TDI
« skrivet: oktober 15, 2020, 07:41:19  »
Härligt att se!!  ;)

12
Projekt / SV: Volvo 360GL "Redline" 1,9 m-TDI
« skrivet: oktober 02, 2020, 16:08:13  »
Ja då väntar vi på filmer från det nya garaget"  ;)

13
Projekt / SV: Dragracing 343
« skrivet: oktober 02, 2020, 16:07:08  »
Nu har bygget med det nya grenröret tagit fart och en till synes enkel sak att bygga ihop lite rör till ett grenrör sätter griller i huvudet. Jag är helt styrd av WG´n och dess position. Det kommer inte att bli snyggt det här, men det kommer att funka. Som David Freiburger (Hot rod magazine" myntade - "Dont make it right, make it work".


Vidare har jag funderat på lådan och varför jag har så mycket slir på högväxel. Tänkte initialt att det var convertern, men börjar jag att luta åt att andra möjliga orsaker.

1. Fjädern vid servot som sköter rörelsen för bandet vid lågväxel kanske är försvag och trycker inte tillbaka nog så att bandet ligger på lite när högväxeln är i.
2. För lågt tryck i systemet så varken bandet (lågväxel) eller trumman med lameller (högväxel) inte har nog med tryck och slirar.
3. Att stålplattorna mellan lamellerna är av original kvalitet och har inte nog med friktion.
4. Att spelet mellan stålplattorna och lamellerna i trumman för högväxeln är för stort och rörelsen från kolven är inte nog att överkomma avståndet och då slirar det istället.
5. Pumpen har för stort spel så den kan inte bygga upp rätt tryck i systemet. (det var ju ändå en beggad låda jag köpte)

Har beställt grejer så att jag kan mäta trycket i systemet och lådan ska ur under vintern för att mäta upp alla spel. Fortsättning följer.



Trevlig helg på er!

/Markus

14
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« skrivet: oktober 02, 2020, 15:53:19  »
Jo jobbigt när man trodde allt var klart, men är väl sånt som händer när man bygger special :P

Förhoppningsvis inte länge kvar tills dess :)

Jo, det är både baksidan och tjusningen med att bygga efter eget huvud.  ;) Kämpa på, det finns ljus i tunneln. Trevlig helg!

15
Projekt / SV: Dragracing 343
« skrivet: september 25, 2020, 13:53:20  »
Efter att ha funderat en hel del kring om vart jag ska sätta WG´n har jag kommit fram till att bygga om avgassystemet i stället för att börja kapa i turbinhuset. Blir till att beställa lite rör. Ska försöka att placera Wg´n mer i flödesriktningen för att underlätta att avgaserna hittar lättare ut då jag inte kör med så högt tryck.




Vidare så måste man ändå säga att internet är fantastiskt. Hittade en tändspole på Ebay som en person hade liggandes. Skickade ett bud på 30 pund och han godtog det. Så istället för 1600:- så betalade jag 511:- för en ny Bosch spole. ;D Trodde att jag fått bukt på misständningen genom att byta tändkablar, men det återstår ändå. Så nu tänker jag byta ut spole och se om det är den. Annars fortsätter felsökningen... ;)




16
Projekt / SV: Dragracing 343
« skrivet: september 16, 2020, 15:00:35  »
Jo, du har helt rätt. Det är helt avgörande att placeringen blir rätt för att WG´n ska arbeta optimalt. Och jag trodde att den position som jag haft (de två hålen på grenröret och de ska läggas igen) skulle vara nog. Men som du säger så vill ju avgaserna ogärna ändra riktning och i detta läge så har jag nog för stort avgashus för att det ska blir nog med mottryck för att avgaserna ska vilja gå ut genom wg´n så som den har varit placerat.

Just nu så funderar jag på att flytta wg´n till avgashuset och testa så. Jag har en stor wg (46mm) så det borde funka med en. Vet att flera har gjort på det viset och fått det att funka fint. Det är en lösning att fundera på när man har lite trångt i motorutrymmet. Jag vill inte byta till ett mindre avgashus för den laddar redan tidigt som det är och ett mindre hus skulle nog bara begränsa effektuttaget.

Ska fundera ett tag till så får vi se, men så här kan en lösning se ut.





/M

17
Projekt / SV: Dragracing 343
« skrivet: september 13, 2020, 16:54:57  »
Inge Åmsele för min del. Var en sista sväng till Heden för att kolla av allt innan Umeå Open. Upptäckte att laddtrycket skenade på högre varv. Har trott ett tag att jag inte hade hitta rätt justering på magnetventilen som styr laddtrycket, men kopplade bort den för att utesluta. Och det visade sig att den laddar trotts att jag satt i en 0,8 bar fjäder i WG´n och körde med bara Wg´n utan magnetventil. Detta beror förmodligen på högre flöde i och med att jag bytt till större turbo och att wg´n position inte är optimla för lågt tryck (max 1,5 bar) och höga flöden. Måste handla om att avgaserna hittar inte ut genom wg´n helt enkelt. Blir till att tänka till och bygga om. Just nu funderar jag på att köpa en till Wg och köra med två då jag har twin scroll och lämna iden med att ha en Wg.

https://youtu.be/Z0omrkCyME8






18
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« skrivet: augusti 28, 2020, 16:41:54  »
Ok! Keep up the good work!

19
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« skrivet: augusti 28, 2020, 11:23:01  »
Är datum bokat för reggning? Håller tummarna!!

20
Projekt / SV: Volvo 343 -85
« skrivet: augusti 28, 2020, 11:21:02  »
Super coolt! Där har du en grym 300 som folk kommer att vända sig om efter. Kul!!  ;)

21
Projekt / SV: Dragracing 343
« skrivet: augusti 23, 2020, 09:50:02  »
Hedenbasen står öppen för allmänheten med undantag får några tillfällen per år då militärer är där och övar. Och det finns en kalender vid infarten som visar när de är där. Bara att åka dit, men tänkt på att man får verkligen ha ögon i nacken då det helt plötsligt kan dyka upp ett fordon i max hastighet. Den långa banan lockar till att gasa om man så säger... ;D Jag brukar ha med konor som jag ställer upp för att göra andra uppmärksam på att något är på g.

Inför Umeå Open så håller jag på att gå igenom bilen och kollar av chassit. Upptäckte att jag ställt pinjong vinkeln fel sista jag justerade och så passar jag också på att göra några förändringar med hopp om att det ger resultat. 50 kg extra där bak borde hjälpa till en del i alla fall på opreppad bana. Utrymmer för mer vikt finns om så behövs.



/M

22
Projekt / SV: Dragracing 343
« skrivet: augusti 21, 2020, 16:53:27  »
Nä, Biltema får stå åt sidan gällande detta bygge i alla fall.  ;D

Har varit till heden en gång till sen sist och lyckas fått ner tiden till 7.17 s på 201 m. Det närmar sig 6,96 men ändå en del kvar. Samtidigt var Bilsport på plats och gjorde ett reportage. Man får hålla utkik när reportage kommer i tryck. Ett till tillfälle för 300 modellen "Too shine".

Vidare kommer Umeå open att gå av stapeln den 12/9 och vi är anmälda så klart. Om någon vill hänga med så finns plats för en till ledig. Bara att höra av sig. Hela tillställningen kommer dock att ske utan publik...

Sen hittade jag en bild "from the past". När jag ganska precis hade just tagit hem volvon från skogen.








/M



23
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« skrivet: augusti 21, 2020, 16:24:17  »
Många bäckar små.. blir snart till en flod och slutligen ett hav... coolt att följa förvandlingen!!!  :)

24
Projekt / SV: Volvo 343 DLi -87
« skrivet: augusti 21, 2020, 16:22:28  »
Kul att det aktivitet i garaget igen!!  ;)

25
Projekt / SV: Volvo 360 GL -88 vs. rostdöden
« skrivet: augusti 21, 2020, 16:20:32  »
Mängden arbete som krävs före bilen är klar känns inte riktigt vettigt alla dagar, men lite i taget när orken finns så skall det väl bli klart före fossila bränslen förbjuds iallafall.

 ;D ;)

Precis så känns det emellanåt när man har en "projekt". Ser bra ut och bra kämpat!!!

26
Projekt / SV: Volvo 360GL "Redline" 1,9 m-TDI
« skrivet: juli 29, 2020, 15:10:54  »
Blivit något skruvande?


27
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 18/7-20
« skrivet: juli 29, 2020, 15:09:02  »

Denna 360 har ännu ett tag kvar men är inte långt kvar innan den åtminstone kan köras ut ur garaget för egen maskin :D

Kämpa på!!!!  ;)

28
Projekt / SV: Volvo 343 -85
« skrivet: juli 29, 2020, 15:06:51  »
Hm, låter som utveckling. Det är en process i sig själv. Om 5 år kommer du titta tillbaka och fundera -hur tänkte jag där? Det händer för mig nästan dagligen... ;D 

Blir kul att få se vad du har beställt!

29
Projekt / SV: Volvo 343 DL (Dutch Lightning) -81
« skrivet: juli 29, 2020, 15:03:31  »

Har varit en period med mycket HLR verksamhet på frugans V50 samt V70:n, så vita faran hamnar i skymundan

Jo, det är inte lika roligt att meka med bruksbilar. De ska bara gå, så man får tid över till sitt projekt.. ;D

30
Projekt / SV: Dragracing 343
« skrivet: juli 29, 2020, 15:01:37  »
Har blivit några vändor till Hedenbasen sen sist och utvecklingen har inte gått och rätt håll, men har gjort en del insikter och även hittat ett fel som nu förhoppningsvis är åtgärdat.

Bästa tiden so far är på 201 m är 7.48s. Ingen större skillnad, men har fått upp slutfarten till 163 km/h och det efter att jag insåg att convertern slirade när jag körde med högre laddtryck. Så nu har jag gått tillbaka till att bara ladda 1,1 bar och med det ökat sluthastigheten. Blir till att byta converter helt enkelt. Den som sitter i nu är den som följde med när jag köpte lådan, så det var mer eller mindre förutsatt att inte passa min bil.

Sen har jag dragits med misständning av och till. Har trott att det har berått på för fet bränsleblandning, men troligtvis så har det haft att gör med dåliga tändkablar (Biltema). Har bytt till de gamla org. som satt på motorn när jag köpte den. Gjorde lite felsökning och detta blev resultatet.

https://youtu.be/LinC0KpB7lU

Men kom samtidigt fram till att jag kan köra med något mer Dwell time, med den spolen jag har, och på så sätt få starkare gnista. Så om vädret håller uppe så blir det en sväng till Boden till helgen för att testa och se om det var tändkablarna som spökade och att köra några test körningar på 1/8. Måste försöka ta mig ner till 6,96s som jag lyckades med förra året i Åmsele. Keep on hunting... ;D

/M



31
Projekt / SV: Volvo 360GL "Redline" 1,9 m-TDI
« skrivet: juli 06, 2020, 08:22:05  »
Den genomskinliga plastslangen tog ja på skroten ifrån caddyn jag tog remhjulet till pumpen. Passade rätt bra :P

Ibland så hittar man grejer som passar som en handske när man håller på med egna projekt. Sånt är tillfredsställande  ;D 

32
Projekt / SV: Dragracing 343
« skrivet: juli 01, 2020, 10:05:31  »
Det blev nästan en hel dag på Hedenbasen och inte en särskilt bra dag med tanke på att jag fick ägna flera timmar åt att ställa in bränslet innan jag kunde köra. Men å andra sidan så har jag förmodligen kommit närmare en bra inställning med de nya spridarna.

Fick till en repa med "Dragy"  innan det började att regna. Dåligt fäste och tydligt blev att de nya fjädrarna var ett steg för löst då de gick ihop. Blir till att byta tillbaka till de jag hade senast. 1/8 mile på 7,79 s.


Men det jag kan trösta mig med är att trotts det dåliga fästet så accelererade Volvon bättre än en Porsche 911 0 - 100 Km/h

0-100 km/h: Porsche  4,2 sec
0-100 km/h: Volvo 343  4,16 sec  ;D









33
Projekt / SV: Dragracing 343
« skrivet: juni 27, 2020, 11:56:08  »
Ja, den här sommaren blev inte som man hade tänkt. De flesta körningarna är inställd och de som är planerade är det osäker om de genomförs. Så i skuggan av detta så bestämde jag mig för att köpa en Dragy (En gps mottagare med hög noggrannhet som mäter acceleration). Den är testad mot riktig tidtagning på bana och den har en felmarginal på 0,01 - 0,04s beroende på om man mäter 60-fot, 1/8 eller 1/4 mile. Klart godkänt!!  ;D Så snart blir det en resa till Hedenbasen för test n´tune, plus att jag får lite tider på opreppad bana.... Riktigt kul!!! ;D



Utöver det så tänker jag testa mjukare och längre fjädrar fram för att förbättra viktförskjutningen i startögonblicket. Har även tillverkat två barlaster på 5 kg (betongfyllda) var för att testa och se om de också kan gör någon skillnad när det handlar om viktförskjutningen.












34
Projekt / SV: Volvo 360GL "Redline" 1,9 m-TDI
« skrivet: juni 26, 2020, 09:09:26  »
Grattis till husköpet!! ;)

35
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« skrivet: juni 24, 2020, 08:01:29  »
Looking good!!  ;)

36
Projekt / SV: Volvo 360GL "Redline" 1,9 m-TDI
« skrivet: juni 24, 2020, 08:00:25  »

 Suget efter att köra den är rätt stort :)

Jo, nog är det kul att skruva. Men ibland måste man få ut och köra.... ;)

37
Projekt / SV: Bruksbil 340 b14 "gubbaräsern"
« skrivet: juni 24, 2020, 07:57:57  »
Därefter Brände en halvtank första kvällen  ;D
RemJoel

 ;D ;D

38
Projekt / SV: Bruksbil 340 b14 "gubbaräsern"
« skrivet: maj 21, 2020, 14:58:08  »

Planen var och är fortfarande mycket enkel; jag vill ha en gammal bil som jag kan bränna runt med på 70vägarna på landet. Skiter i effekt och lyxtilläg som radio, kul att köra och inget mer än så.

RemJoel

Välkommen till forumet! Din plan låter helt lysande!!  ;D  Längtar själv emellanåt till ett sånt projekt som du påbörjat. Du kommer nog att ha mycket kul på 70 vägarna i sommar. Lycka till och projektet kommer att följas.  ;)

39
Projekt / SV: Dragracing 343
« skrivet: maj 09, 2020, 17:02:56  »
Äntligen asfalt!!! En produktiv dag på Hedenbasen, men det var nästan trångt. Mycket folk som vill övningsköra och testa. Inte klar med tuningen, men ett steg framåt och all extra elektronik funkade klockrent. Men man fick ta det lite piano för det låg vatten på banan och det släppte rejält några gånger.... ;)  Det slog mig mest var kapaciteten i den nya turbon. Helt galet, den ville ladda hur mycket som helst kändes det som. Men har satt en begränsning vid 1,55 bar då givaren i MS inte klarar mer. Blir till att uppgradera den dagen man går över till E85. Trevlig helg på er..





https://youtu.be/cVWyrl7K7bY

/M

40
Projekt / SV: Volvo 360 bmw v8 turbo
« skrivet: maj 09, 2020, 08:14:32  »
Jäkligt bra gjort!!

Sidor: [1] 2 3 4 5 6 7 8