Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - streetvolvo

Sidor: 1 2 3 4 [5] 6 7 8
161
Projekt / SV: 343 18årsbil
« skrivet: januari 05, 2019, 09:55:08  »
Hej och välkommen!

Vad kul att du har hittat bilhobbyn som intresse. För en gubbe som jag (snart 50) så tycker jag att det är kul att se att yngre hittar bilhobbyn så att vi håller denna kultur levande. Jobbar som lärare och man möter inte många unga idag som är intresserad av bilar, de flesta fastnar vid dataspel.


Tjenare! Tänkte göra en liten tråd om min 343a som jag köpte för någon månad sen då ja inte ville ha nått som någon annan har som 18års bil ;)

Angående ditt bekymmer med din farsa så tyckte jag att du yttrycket dig bra när du sa -då ja inte ville ha nått som någon annan har som 18års bil

Du får berätta för din farsa att få customisera sin bil och göra det till sin egen och få förverkliga sina idéer som man bär på och se dem ta form i verkligheten är ett viktigt steg när man håller på med bilar som intresse. Och det kallas HOTRODDING!

Kämpa på och lägg gärna ut bilder på ditt bygge. Du kan ladda upp din bilder mot ex. http://forumbilder.se/ och sedan länka dem i ditt inlägg med hjälp av kommandot "infoga bild" och klistra in bildadressen mellan de två img kommandona . Lycka till!



/M




162
Projekt / SV: FREJS Vinterbil
« skrivet: januari 04, 2019, 11:37:16  »
Du gör det riktigt bra. ;) Lagar rost är ju inte så kul. Kan också beror på att man inte är van rost, för det existerar inte här uppe.... ;D

Var ner till södra delarna över nyår och det är helt galet hur det vräks ut salt på vägarna. Själv så föredrar jag saltfria vintervägar. Låt folk inse att man måste lätta lite på gasen när det är vinterföre.


/M

163
Projekt / SV: Volvo 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel
« skrivet: december 26, 2018, 12:07:03  »
Snacka om "bolt-on" med IC´n.. ;D

/M

164
Projekt / SV: Dragracing 343
« skrivet: december 23, 2018, 08:50:09  »
Tack för det! Men helt ärligt så känner jag mig lite osäker på hur långt min "hantverksskicklighet" räcker. Ska nämligen chassibesiktiga bilen framöver. Inser att jag gör smartast i att chassibesiktiga bilen. Var inne på det från början och sen ändrade jag mig när jag fick klart för mig hur dyrt det är att köra i de snabbare klasserna och tänkte nöja mig med att köra runt 10 sec.

Men inser nu att om jag får chassit godkänt för tider ner till 8,50 s så kommer bilen att bli mer lätt såld den dagen jag vill sälja den och om jag ändrar mig i framtiden så kan jag utan större bekymmer köra i de snabbar klasserna Super Gas och Super Comp.

Har tagit kontakt med en besiktningsman som chassibesiktigar racebilar utifrån SBF´s regler och vi ska försöka få till en träff fram över. Jag ska erkänna att det känns lite pirrigt att någon ska bedöma mitt bygge. Det är ju ändå något om har blivit väldigt personligt. Men det handlar om säkerhet så det är bra att man får någon kunnig som tittar igenom bilen. För när allt är klart och jag har åtgärdat eventuella brister så vet jag att chassit är schysst. Och det är ju en trygghet att veta det då man susar över mållinjen i +200 km/h.... ;D

/M

165
Projekt / SV: Dragracing 343
« skrivet: december 15, 2018, 14:39:43  »
Problemet med topplagringen är fixat och har helsvetsat framvagnen plus allt under bilen.   ;D












/M

166
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« skrivet: december 13, 2018, 18:54:04  »
Outtröttligt arbetar du vidare!! Imponerad av din energi. Tråkigt med överraskningen. Har varit med om ungefär samma sak när jag köpte en låda.

/M

167
Projekt / SV: 360 MXS
« skrivet: december 13, 2018, 18:49:21  »
En till Luleåbo?

/M

168
Projekt / SV: Dragracing 343
« skrivet: december 02, 2018, 21:39:09  »
Roade mig ikväll med att se hur höga wheelie jag kan göra innan kofångaren tar i bak... 1,60 var inga problem. Nä, skämt och sido jag lyfte fronten för att kunna helsvetsa allt under bilen fram till. Och detta lilla manöver gav mig en insikt.....jag har gjort en tankevurpa när det gäller den övre infästningen av fjäderbenen!!!  :-[

Jag har inte tagit i beaktning att spindelleden inte sitter i en raklinje från dämparens topplagring... det är offset och när hjulet vrider sig så ändras vinkeln i den över infästningen och då kan man inte stum montera det....MAN måste ha ett ledlager som tillåter rörelse. Blir till att göra om och göra rätt....

Klantigt, men heller upptäcka det nu istället för att bryta av stötdämpare armen under ett race..












169
Projekt / SV: Dragracing 343
« skrivet: november 26, 2018, 19:34:23  »
Bra ordspråk :)
Det är David Freiburger från Hot rod magazine som har myntat uttrycket. Tror att det var i ett avsnitt av Roadkill som det sas första gången.
 

Jobbigt med bruksbilsras och sen en lång-förkylning på det :-X Krya på dig!

Kul att fabrikationen fortsätter :)

Tack, jo bruksbilar ska bara funka. Har inte särskilt mycket för att mecka i bruksbilen, men det gick bra och nu rullar den. Måste säga att det var väldigt smidigt att byta kamrem på v70´n.

/M

170
Projekt / SV: Volvo 343 DLi -87
« skrivet: november 26, 2018, 19:27:30  »
Jag insåg till slut att med fast jobb och vettig lön och ett garage att ha grejerna i så var det inte rimligt att lägga massa tid på att leja bort svetsjobb bara för att jag inte hade rätt svets; ca. 12000kr senare hade jag en Stahlwerk 200A AC/DC TIG med pulsfunktion, pedal, plasmaskärare och allt annat man kan behöva. TIG-svetsning är skitkul, men jättesvårt... Man ska både rätt avstånd mellan facklan och arbetsstycket, rätt vinkel och rätt ström och mata fram facklan lagom fort o.s.v.

Jo, svetsning är en konst som tar tid att bemästra. Frågade en kompis om råd för många år sedan (han är svetsare) och han svarade -Arbetsställningen är viktigast!  ??? Det tog några år innan jag fatta vad han menade. Och det handlar om allt du beskrev tidigare om avstånd, vinkle, osv. Ser bra ut!

/M

171
Projekt / SV: Volvo 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel
« skrivet: november 26, 2018, 19:16:19  »
Snyggt byggt, väldigt enkelt men passar helt klockrent :)
Får nog låna avskärmningsdesignen av dig senare till min bil ;)

Håller med. Enkelt, snyggt och funktionellt. Tur att 80-talets krom hysteri har gått ur tiden.... ;D

/M

172
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« skrivet: november 26, 2018, 19:13:35  »
Diesel! Kul motor att sätta ner i 360´n. Diesel är ett område som man inte behärskar. Kanske får komma på utbildning någon kväll.. ;D

/M

173
Projekt / SV: Dragracing 343
« skrivet: november 25, 2018, 19:00:03  »
Det har varit tyst i garaget ett längre tag pga att bruksbilen rasade (och det var inte värt att laga) och hitta en ny. Blev en Volvo V70 som behövde en del kärlek (drivrem+kamrem och allt runt omkring) innan det kändes ok att börja köra den. På detta så har jag åkt på en förkylning som inte ger sig, är fortfarande förkyld efter mer än en vecka.

Men idag var det dags att ta itu med 343 och det blev att plocka ut drivlinan för att sedan helsvetsa allt och få dit plåtarna och sedan lacka allt som är plåtrent. Och lyckades även få på ett, för mitt garage, passande ordspråk.  ;D
















/M

174
Projekt / SV: Sixlar's Volvo 360GLT -83
« skrivet: oktober 23, 2018, 19:15:30  »
Bygga bil är som att spela sällskapsspel. Ett steg fram och sen två steg bak. Keep up the good work!  ;)

175
Projekt / SV: Dragracing 343
« skrivet: oktober 23, 2018, 19:12:29  »
Racebil = kompromisslöst byggande. Bara ett syfte.....grym acceleration! Det är just detta som är så tillfredsställande, att få bygga efter eget huvud och få testa egna lösningar. Kan avslöja att nu börjar det verkligen att klia i fingrarna att få starta upp motorn och få höra på sången. Sånt ger en rejäl energikick så att bygget går framåt.

/M
 

176
Projekt / SV: Dragracing 343
« skrivet: oktober 21, 2018, 15:29:58  »
Ic´n på plats och dem rymdes bakom fronten efter lite fixande.  :) Kanske får ta upp hål i kofångare för bättre kylning, men det väntar jag med tills jag vet om de behövs.








/M

177
Projekt / SV: Dragracing 343
« skrivet: oktober 19, 2018, 15:25:30  »







178
Projekt / SV: Dragracing 343
« skrivet: oktober 17, 2018, 21:32:48  »
Fick lite gjort i garaget ikväll. Wg (precision 46 mm) på plats. Kvar att göra är att ansluta utgående port till downpipen. Valde en wg istället för ursprunglig plan att ha två. Kostnad och enklare med en wg. Anslutningen för wg´n är delad fram till just innan ventilen. Allt för att inte störa avgaspulserna.





/M

179
Projekt / SV: Sixlar's Volvo 360GLT -83
« skrivet: oktober 12, 2018, 16:11:33  »
Ok, det är så j-la trist när man har beställt delar, ställt upp bilen (bruksbilen) och plockat ner. Och så inser man att man har fått fel reservdel.  >:( Det har hänt några gånger då man är av det släktet som inte lämnar in sin bil för rep..... ::)

180
Projekt / SV: Sixlar's Volvo 360GLT -83
« skrivet: oktober 11, 2018, 15:15:17  »
Tur att det inte är en bruksbil eller är det?  ::)

/M

181
Projekt / SV: Dragracing 343
« skrivet: oktober 11, 2018, 15:12:41  »
Jo, några db kan den nog få till!  ;D

Att org. kylare sitter kvar handlar i första hand om att spara pengar och slippa ett till ombyggnadsmoment. Jag håller tummarna att elfläkten räcker för att hålla motorns temp i schack. Tiden får utvisa helt enkelt!

/M

182
Projekt / SV: Dragracing 343
« skrivet: oktober 10, 2018, 21:54:22  »
Fick lite gjort ikväll. Passade in IC´n och den elektriska kylfläkten. Och bygget med downpipen gick vidare. Kvar att göra på downpipen är att ansluta WG ut-porten och helsvetsa.















/M

183
Projekt / SV: Dragracing 343
« skrivet: oktober 09, 2018, 20:57:46  »
Vore otroligt dumt att inte bygga säkert (eller enligt spec) när man ändå bygger. Oavsett om man tänkt tävla under reglemente eller ej.

Snyggt byggt!

Jo, så är det. Tack!

Kardantunnel fastsatt och provmonterade triggerhjulet. Tänker köra med givare på vevaxeln för tändningen. Bli mer exakt så än att köra med fördelaren som signalkälla till ecu´n.







/M

184
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« skrivet: september 25, 2018, 14:47:49  »
Det är så häftigt med egna hemmalösningar och det är något som man tittar något förundrat (och kanske avundsjukt) på från andra sidan Atlanten. Har läst och sett flertal reaktioner på när Amerikanare har fått klart för sig att i Sverige så gör man till största del allt själv. Bygger man om en bil i USA så köper man färdiga kit eller lämna bort vissa moment till en speed shop.

/M

185
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« skrivet: september 24, 2018, 20:21:13  »
Blir bra det där!

/M

186
Projekt / SV: Dragracing 343
« skrivet: september 24, 2018, 20:19:58  »
Stadig kardantunnel och stadig kardanring :o
Är det 3mm stål du bockat till för kardantunneln?

jo, det är stadigt och det är krav från SBF på 3 mm tunnel och 50x6 mm kardanring (max 150 mm från knuten).

/M

187
Projekt / SV: Dragracing 343
« skrivet: september 23, 2018, 20:35:36  »
Ikväll blev det tillbaka till garaget och få lite metallarbete gjort. Kardantunnel med integrerad kardanring på plats. N





/M

188
Projekt / SV: Dragracing 343
« skrivet: september 22, 2018, 09:55:44  »
Jo, det är kul att få lite variation från svetsning och slipning. Men allt är så smått. Det är inte som när en annan var ung och man fick löda komponenter på trådspikar i skolan!!  ;D

Men den stora fördelen med elektronik som styr motorn, istället för förgasare och fördelare, är att man få en ruggig kontroll på alla värden i motorn och kan optimera den lättare. Lite mer att sätta sig in i, men många fördelar.


/M

189
Projekt / SV: Dragracing 343
« skrivet: september 20, 2018, 21:39:31  »
Tack! Jo, nog kommer någon att höja på ögonbrynen.

Ikväll är det elektronikstuga. Försöker bygga om sprutet jag köpte beggad till att passa min motor och försöker konfigurera om den och bygger till tre separata tändsteg. Det blir mycket läsa och det är inte helt lätt att förstå allt, men allt finns på nätet så det gäller bara att hitta informationen. Och så ser man ingenting längre hellre. Allting har blivit så litet.... ::)






/M

190
Projekt / SV: Dragracing 343
« skrivet: september 16, 2018, 15:36:54  »
Grenröret nästan klar så som på två portar för WG. Var tvungen och provmontera den på bilen.... ;D























/M

191
Projekt / SV: Dragracing 343
« skrivet: september 15, 2018, 14:32:46  »

Jo, ett passande namn! Men det kräver att den går på bakhjulen för att göra skäl för namnet. Det ska vi nog fixa!!!  ;D


Bygget med grenröret går vidare. För att flänsen inte ska slå sig så mycket, har jag spänt upp den på en 6 mm plåt. Kommer att köra med plussplit (cyl 1-3 i ena porten och 4-6 i andra) system och för att behålla det konceptet genom hela grenröret blir det två wastegates istället för en.



/M

192
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« skrivet: september 15, 2018, 14:23:40  »
Smart med att tillverka stålplattor till E36-coilovers så att man kan återställa till original om vill sen!  ;)

/M

193
Projekt / SV: Dragracing 343
« skrivet: september 13, 2018, 20:44:38  »
Bygget med avgassystemet går vidare. Downpipe blir 4"  ;D. Sen är det officiellt nu, bilen har fått ett namn!!















/M

194
Projekt / SV: Dragracing 343
« skrivet: september 11, 2018, 21:37:53  »
Update!

Bromsvåg på plats och påbörjat bygget av grenrör för turbon.














/M

195
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« skrivet: september 04, 2018, 19:50:28  »
Thumbs up!!!  ;D

196
Projekt / SV: Dragracing 343
« skrivet: september 04, 2018, 19:45:23  »
Jo, det går upp och ner och speciellt när man håller på med ett projekt som sträcker sig över flera år...  men nästa sommar då...... ;D   Sen beror det på vilka moment man håller på med också. Det jag gör nu att klä in all med plåt är inte mitt favo. Ser verkligen fram emot att få ta tag i avgas-, bränsle-, broms och elsystem.



/M


197
Projekt / SV: Dragracing 343
« skrivet: augusti 31, 2018, 15:08:59  »
Lekte lite i Photoshop bara för att få lite inspiration.... ;D



/M

198
Projekt / SV: Dragracing 343
« skrivet: augusti 10, 2018, 11:11:05  »
Du åker bara dit och pratar med någon på stationen. 100:- utan vågsedel. Jag vägde totalvikten och resp. axeltryck.

/M

199
Projekt / SV: Dragracing 343
« skrivet: augusti 09, 2018, 21:55:17  »
Nu har det varit tyst i garaget ett längre tag, men nu när temperaturen blev mer normal så gick det att få några timmar. Här kommer en liten update. Några fler rör har kommit på plats och nu jobbar jag på att få kontoret i ordning. Nästa steg är att börja klä in allt med plåt (brandvägg, hjulhus, osv.). Fick ett infall här i veckan och for till Opus och vägde bilden....840 kg tills dags datum. Mindre än vad jag trodde!  ;D Gissar att när den är klar så väger den nog, utan mig, runt 950 kg. Fortsättning följer!














/M

200
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« skrivet: juli 29, 2018, 10:43:41  »
Väntar med spänning på filmen från första fullgas körningen!!!!   ;D

/M

Sidor: 1 2 3 4 [5] 6 7 8