Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - streetvolvo

Sidor: 1 2 3 4 5 [6] 7 8
201
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 3/7-18
« skrivet: juli 05, 2018, 16:10:19  »
Bra kämpat, men vad har du mot buss??  ;)  ;D

/M

202
Projekt / SV: Volvo 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel
« skrivet: juli 05, 2018, 16:08:14  »
Jäklar, den låter gött!!!   ;)

/M

203
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« skrivet: juli 01, 2018, 20:13:15  »
Nice!   ;D

/M

204
Projekt / SV: Dragracing 343
« skrivet: juli 01, 2018, 20:10:06  »


Var ner till söderns nejder i ett ärende och passade självklart på att köpa en 300 för att plocka delar ifrån. När jag tagit allt jag ville ha från bilen så bar det av mot Ånge för skrotning. Hade andra planer för släpet hem till Luleå....moped!  Men innan vi åkte till skroten, så var det ett måste med ett besök till Sveriges geografiska mittpunkt. Upp på toppen och Saaben fick jobba!!! Det var några på toppen när vi kom upp och de såg en smula förvånade ut..... ::)

Så nu har vi kaross detaljer för att färdigställa racebilen så att den ser någorlunda original ut. Arbetet går vidare...
/M



205
Projekt / SV: Volvo 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel
« skrivet: juni 24, 2018, 15:24:57  »

Man får väl ta en provrunda nästa helg :) sen har man snart semester så man vill ha bilen klar tills de :P
man vill ja ha den reggad så snabbt som de går så man kan sätta dit större turbo, mixtra lite me pumpen och bygga nytt avgas :D

Jo, det finns alltid en större turbo...  ;D

Ser bra ut, bara kämpa på!

/M

206
Projekt / SV: Dragracing 343
« skrivet: juni 24, 2018, 08:34:12  »
Ungefär ett år mellan bilderna. Utvecklingen går åt rätt håll!  ;D





/M

207
Projekt / SV: volvo 345 dls bygga gatbil
« skrivet: juni 24, 2018, 08:26:51  »
Det där verkade riktigt roligt!  ;D   Kanske man måste våga lossa på rattlåset någon gång och prova lite bana.

/M

208
Projekt / SV: Dragracing 343
« skrivet: juni 21, 2018, 07:12:35  »
Det var inte ett stort släp, men bara otympligt att ha ett större än nödvändigt ;D

Jo, den är verkligen precis. Det är en gammal husvagn som jag har byggt om. Lite kuriosa är att plåten som utgör flaket är den gamla helikopterplattan från Gällivaresjukhus!!

Wow vilket coolt projekt! Ska bli spännande att följa och förhoppningsvis se på strippen framöver :)

Tack! Jo, det är verkligen en liten bil med karaktär. Blir mer och mer fäst vid den. Nu är det bara att hoppas på att den funkar som tänk också. Målet för 2019 är att få kolla på alla chassi inställningar, att få bilen att bli stabil och eliminera alla "barnsjukdomar". Och att köra en låg tia på 1/4.  ;D

/M

209
Projekt / SV: Dragracing 343
« skrivet: juni 10, 2018, 22:18:21  »
Ja körklar nästa sommar då alltså? :D


Jo, siktet är inställt på att ha den tävlingsklar nästa sommar eller rättare sagt klar för "test and tune".

Provlastade i kväll för att se om den rymdes bättre på släpet efter att jag byggt om det lite. Trång, med det gick. Ungefär en 1 cm till godo per sida...













/M



210
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« skrivet: juni 04, 2018, 08:17:12  »
Inom dragracing är det bra med en stor gasfot.  ;D

/M

211
Projekt / SV: Dragracing 343
« skrivet: juni 04, 2018, 08:16:15  »
Jo, äntligen! Det var en skön känsla att rulla ut bilen ur garaget.  ;D  Nu återstår bara att montera och passa in alla system. Broms-, el-, bränsle-, avgassystem, osv. Och nästa milstolpe är uppstart. Få se om det hinns innan snön lägger sig.

Har även hittat en donator bil nere i Sundsvall som jag ska plocka lite delar ifrån som ex. kofångare, framruta, några inredningsdetaljer, osv. Hämtar om några veckor.


/M

212
Projekt / SV: Volvo 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel
« skrivet: juni 03, 2018, 08:38:17  »
Uppstart snart?

213
Projekt / SV: Dragracing 343
« skrivet: maj 28, 2018, 19:48:30  »
En milstolpe i bygget är nått. Ett rullande chassi  ;D ;D ;D  Nu blir det ledigt från garaget några veckor....om det går  ::)
















/M

214
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« skrivet: maj 28, 2018, 11:44:05  »
Bra jobbat! Ska bli intressant och få se hur motorn går....

/M

215
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« skrivet: maj 11, 2018, 08:52:02  »
Smart lösning med vagnen!  ;D

216
Projekt / SV: Dragracing 343
« skrivet: maj 11, 2018, 08:50:44  »
Jo, det är guld värt med bra grannar!

/M

217
Projekt / SV: Dragracing 343
« skrivet: maj 10, 2018, 12:58:00  »
Update!

En granne kom till min räddning och helt enkelt svarvade en axel och bussningar. Tusen tack Valle! Nu kan jag rikta bakaxeln och gå vidare med bygget. Ett steg närmare!  ;D














/M

218
Projekt / SV: Dragracing 343
« skrivet: maj 02, 2018, 20:15:01  »
Update!

Firade Valborg i Uppsala i helgen och så klart om man ska någonstans så kollar man nätet om det finns något till bilen i närheten dit man ska. Och det gjorde det!!  ;D  Hittade ett oanvänt MS2V3. Grabben jag köpte den av hade bygget som projekt på gymnasiet och sedan hade den legat i en låda. Så istället för 5500:- (med frakt och tull från USA) så gav jag 1000:-.   ;D ;D

Blir att löda om en del för just nu är den konfigurerad för EDIS 4 cyl. Men det borde inte vara några problem då all info finns på nätet.








/M


219
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« skrivet: april 26, 2018, 15:03:48  »
Se där, kanske en till 6a!!  ;D

220
Projekt / SV: Dragracing 343
« skrivet: april 24, 2018, 12:25:59  »
Drivaxlarna dök upp här i veckan och vilken "art of work"!!  ;D  Blev att installera lager och hjulbultar. Nu väntar att kolla om banjon är rak och invänta kardanaxeln så att det blir ett rullande chassi. Så snart har man nått en milstolpe. 

Passade även på att laga kylaren. Kul med "old school" mekande.  ;D













/M

221
Projekt / SV: Dragracing 343
« skrivet: april 16, 2018, 20:13:55  »

Tredje modifiering av oljetråget.  ::) Och när jag får dit den så inser jag att jag har glömt att justera det nya uttaget i sidled. Blir till att ta av igen. Denna typ av hinder är vardagsmat när man bygger något som inte var tänkt att passa ihop. ex. Volvo 340 och 2JZ. Gör om gör rätt!



/M

222
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« skrivet: april 16, 2018, 06:31:35  »
Måste berömma dig för dina stadiga uppdateringar och ditt ihärdiga byggande.
Kul att följa!

Instämmer!

/M

223
Projekt / SV: Volvo 360 bmw v8 turbo
« skrivet: april 11, 2018, 06:37:44  »
hm, och när våren kommer så brukar det bli fullt upp på alla fronter.

/M

224
Projekt / SV: volvo 345 dls bygga gatbil
« skrivet: april 11, 2018, 06:36:24  »
Looking good! Vart köper du plasten ifrån? Polykarbonat brukar vara riktigt dyrt.

Vad tror du att bilen väger idag?

/M

225
Projekt / SV: Dragracing 343
« skrivet: april 08, 2018, 13:49:57  »
update!

Påsken har inneburit ledighet för mig och jag har försökt att vara flitig i garaget. Har under veckan hunnit göra klar med karosserijobbet som flytten av hjulhusen innebar. Nå så J-l tråkigt och helt ärligt så har jag genat i kurvorna rejält. Spackel och färg! Har aldrig varit svag för pust och studs. Hellre en rejäl patina och en överraskning när man trycker på gaspedalen.

Vidare har jag kollat vinklarna mellan motorpaket och bakaxel, igen. ::)  Och kollat så att huven gick igen med motorn så pass högt i chassit. Funkade fint och nu börjar man se att det är en bil man håller på med...

Måttbeställda drivaxlarna är på G från USA. Blev Strange Hi-Tuf 31-spline axlar för dragracing. En milstolpe!!  ;D  Hade ju ett mål med ett rullande chassi till påsk....snart.... ;D

Nästa inköp blir en kardan. Satsar på "bulletproof" och valet landar på en 3" Promod kardan med 1350 knutar. Rejäla grejer, men å andra sidan så behöver jag inte titta åt den mer efter installation.  ;D

Avslutningsvis har jag jobbat vidare med att få till rätt drivmönster mellan kronhjul och pinjong. Alltså vad tidskrävande! Får hjälp av en person via Sävar turbo forum.












/M

226
Projekt / SV: Volvo 360 bmw v8 turbo
« skrivet: mars 27, 2018, 22:27:10  »
Ok, synd för jag ser inte fram emot att bygga ihop ett grenrör. Men för att hålla nere kostnaderna så får det bli så ändå. Keep up the good work!

/M

227
Projekt / SV: Volvo 360 bmw v8 turbo
« skrivet: mars 27, 2018, 20:23:45  »
Nice!  Sa du att du gärna gjorde mitt grenrör också??  ;D

/M

228
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« skrivet: mars 27, 2018, 20:20:36  »
Turbo!!! Kul!  ;)

Du har snart kapat upp bilen lika mycket som mig.. ;D

/M

229
Projekt / SV: Dragracing 343
« skrivet: mars 26, 2018, 20:38:20  »
Ok, då får jag leta vidare!

Tack för tipset, men jag vågar inte chansa. Det får blir svets.

/M

230
Projekt / SV: Dragracing 343
« skrivet: mars 24, 2018, 09:19:22  »
Det kommer att bli trång i motorrummets trotts avsaknad av inneskärmar!



Ebay turbon och spridare. Kostnad inkl. frakt 2800:-. Renoveringskostnader för både turbo och spidare 700:-. Turbon hänger med till ca. 550hk och spridarna klarar med högre tryck +500 hk. Så, ett helt ok pris för den effekten.  ;D



Simlar, känner du någon runt Luleå som kan svetsa i Alu?


/M

231
Projekt / SV: Dragracing 343
« skrivet: mars 18, 2018, 19:05:49  »
Motorn börjar att ta form. Bottendelen på plats. Kvar återstår att skaffa några anslutningar och grenrör för turbo (blir nog att bygga ett själv  :-X), sen är det bara att montera allt. Fick ta på större beg oem spridare (440 cc) och en beg. HX35. De får duga första åren då jag har tänkt om och bestämt mig för att landa runt 400-450 hk första åren. Det blir ett för stort hål i plånboken att köra fortare. Och då handlar det inte om kostnaderna för att bygga effekt, utan alla säkerhetsdetaljer som tillkommer som ett krav när man passerar 10,90 sec. Sånt är dyrt och många av prylarna ska bytas med en fem års intervall....

Nä, då får de snabba tiderna vänta ett slag. Målet nu är att komma ut på banan igen och ha kul... ;D




/Markus


232
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« skrivet: mars 12, 2018, 20:09:16  »
Vad äter du? Behöver lite av det... Bra jobbat!!

/M

233
Projekt / SV: Sixlar's Volvo 360GLT -83
« skrivet: mars 12, 2018, 20:08:10  »
Ett sånt där grenrör skulle man ha hittat till 2JZ.  ;D  Men icke, blir att bygga ett själv.

/M

234
Projekt / SV: Dragracing 343
« skrivet: mars 10, 2018, 07:43:31  »
Hur gör du när du mäter kardanvinklarna?
Ska ju själv bygga om till m47-låda fram och 740-bakaxel inom en snar framtid så håller på att förbereda mig, har läst mig fram till att 3grader nedåtlut på lådans medbringare och 3grader uppåtlut på bakaxelns medbringare är ett "universalmått" som ska funka för dom flesta.

Låter som bra vinklar. Jag använder en digital vinkelmätare. Den har en noggrannhet ner till 0,1 grader. Bara att låna!



/M


235
Projekt / SV: Dragracing 343
« skrivet: mars 09, 2018, 19:25:11  »
Update!

Motorn börjar att ta form och är snart redo att sättas ihop med PG-lådan och ska ner i bilen igen för mätning och riktas in mot bakaxeln. Viktigt här är att Pg/motor paket blir parallell i vinkel med bakaxeln (under acceleration). Och kardanaxel 1/2° i vinkel mellan pg/motorpaket och bakaxel. Allt för att eliminera vibrationer och effektförlust. Mycket mäta blir det i detta moment. Kanske det viktigaste momentet i hela bygget. Måste bli rätt.

Måste bara tipsa om ett fantastiskt verktyg som jag hittade på nätet. Efter skiftnyckeln så är detta nog det bästa verktyget någon någonsin har uppfunnit. Jag säger inget mer utan kolla in detta!!!   ;D

https://youtu.be/ZFTaeu4GIPo










Vidare har dubbel justerbara dämpare kommit på plats. Allt för att kunna finjustera chassit.



/M

236
Köpes / Bakre kofångare och framruta 343 -80
« skrivet: februari 28, 2018, 20:11:23  »
Hej!

Söker efter bakre kofångare och en framruta till min 343 från 1980.


/Markus

237
Projekt / SV: Volvo 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel
« skrivet: februari 17, 2018, 09:38:43  »
Diesel, det är en okänd värld för mig. Kul att du förklarar. ;)

/M

238
Projekt / SV: Dragracing 343
« skrivet: februari 16, 2018, 09:39:29  »
Fint att kunna spara lite pengar på packningar och lager :) Håller dom lika bra som dom svindyra från USA?

Riktigt snygg förflyttning av hjulhusen :D

Eftersom att allt tyder på att motorn är i så pass bra skick så finns det ingen anledning att "go all in". Ska ju bara i detta första läge ta ut 550-600 hk och då funkar original prylar mycket bra.

Om org. prylarna håller lika bra som "Fancy pansy"? Ja, vet ej riktigt. Om man ska upp i den högre trimskolan (+1000hk) så kanske det handlar om att ha lager med tri-metal beläggning osv. Har sett många genom åren som har trillat dit på företagens reklam om att "detta måste du ha till din HI-performance engine".  Den största delen av oss garageråttor trimmar på en lägre nivå och då klarar man sig väldigt långt på org. prylar. Det är min erfarenhet i alla fall.  ;D

Tack för kommentaren, men tunnplåtsarbetet är det inte min starka sida och skulle gärna lämna över det till någon annan.  Laga rost, aldrig!!! :(

/M




239
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« skrivet: februari 15, 2018, 21:19:16  »
Du håller bra tempo.. ;)

/M

240
Projekt / SV: Dragracing 343
« skrivet: februari 15, 2018, 12:03:15  »
Efter en behövlig vila och en långdragen förkylning är på G igen. Det som har hänt sen sist är att toppen är planfräst och har mätt upp de sista värdena i motorn och det ser riktigt bra ut. Alla värden är inom toleranserna, så det blir en enkel renovering av motorn med nya lager, ringar och hona cylindrarna. I stället för att köpa "fancy pansy" lager, ringar och packningar från USA, har beställt original (TAIHO, JAPAN). En tredjedel del av priset. (9500:- vs 3300:-)











Vidare har jag tagit tag i att flytta hjulhuset bakåt då Volvon har fått en längre hjulbas pga ladderbars.













På tur står att rikta bakaxel och svetsa ditt lagerändarna innan det är dags för att beställa drivaxlar... ;D

/M

Sidor: 1 2 3 4 5 [6] 7 8