Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - streetvolvo

Sidor: 1 2 3 4 5 6 [7] 8
241
Projekt / SV: Volvo 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel
« skrivet: januari 27, 2018, 09:52:31  »
Man ska inte underskatta småfix. Det kan vara en skönt avbrott från större jobb och så ser man oftast resultat direkt. Det behöver man ibland när man är mitt uppe i ett projekt.

/M

242
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« skrivet: januari 22, 2018, 21:30:51  »
Ha, ha, ha  ;D ...bra jobbat. Nu står du också på andra sidan av  ;)....välkommen!

/M

243
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« skrivet: januari 16, 2018, 18:00:28  »
Går framåt ser jag! 300 turbo hästar är inte fel.... blir nog en riktigt kul bil.  ;)

/M

244
Projekt / SV: Volvo 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel
« skrivet: januari 15, 2018, 20:18:42  »
Kul projekt med dieselkonvertering. Keep up the good work!  :)

/M

245
Projekt / SV: Volvo 360 bmw v8 turbo
« skrivet: januari 15, 2018, 20:14:46  »
Går framåt ser jag... Man blir inspirerad att gå ut i garaget när man ser dina framsteg. Ser att vi hamnar ungefär lika med effekten, kanske måste ha en träff med bilarna när de är klar!? Bra jobbat!!  ;D

/M

246
Projekt / SV: Dragracing 343
« skrivet: december 23, 2017, 09:53:02  »
Update!

En sista ansträngning innan jul blev att försöka få till bra drivmönster mellan pinjong och kronhjul. Fick till det inte alltför tokigt, men skulle behöva få in pinjongen lite mer så att jag fick mönstret mer inåt på kronhjulet. Detta för att pinjong och kronhjul vill separera under acceleration och då flyttas mönstret lite utåt. Och för det behövs tunnare schims som jag inte har. Får bli med nästa beställning från staterna. Men nu blir det ett längre uppehåll med bilen, så att man inte tappar intresset. Målet är rullande chassi innan påsk.









Har ett litet sidoprojekt som jag pysslar med. Ganska skönt att ha ett projekt som är "straightforward" och inte så mycket tänka. Har byggt om en ammo-låda till en fältkamin. Testad och klar! Och väntar nu på ett beg. militärtält som jag köpt från England. Ett billigt och enkelt sätt att fly civilisationen för några dagar och "bara" leva på naturens villkor. Önskar er alla en riktigt god jul och ett gott nytt år!! Ses 2018!




/M

247
Projekt / SV: FREJS Vinterbil
« skrivet: december 14, 2017, 07:46:50  »
Ha, ha .....kanon!  ;D

248
Projekt / SV: Dragracing 343
« skrivet: december 11, 2017, 22:37:18  »
Dom där rören väger mer än vad man tror 3,1 kg/m och balkarna väger 5,1 kg/m. I dagsläget är det ca. 12 m balk och 15 m rör. Så i runda slängar har jag byggt på ca. 100 kg. Men vi får se vart det slutar i vikt, den ska vägas när den är klar. Jag gissar en bit över 1000 kg.


Garagetiden i kväll har gått åt till att jobba på diff klumpen. Byggt ihop pinjongen och ställt in rätt inspänningstryck (25 ft lb). Blev tvungen att köpa ett verktyg (en typ av momentnyckel som visar moment i realtid) för att klara av uppgiften och som tur var hittade jag en på Ebay för halva priset. Så istället för 2500:- fick jag betala 1200:-. Riktigt trevligt att få lite ombyte i arbetet från kapa, slipa och svetsa.








Och jag hann även med att montera kronhjul, lager på spolen och markera ut vart jag måste ta bort material i huset.




/M

249
Projekt / SV: Dragracing 343
« skrivet: december 11, 2017, 08:57:50  »
update!


Framvagn är nu ett avslutat kapitel så när som på styrningen, men det blir längre fram när stolen har ramlat in. Så att jag kan passa in ratten.













Nästa steg är att ägna bakvagnen lite uppmärksamhet. Börjar med att bygga ihop "klumpen". Blir 4.11 i utväxling.


/M

250
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« skrivet: december 11, 2017, 08:50:02  »
Fabrikation!!! Snyggt!

/M

251
Projekt / SV: Dragracing 343
« skrivet: december 06, 2017, 08:15:51  »
ha, ha ...det var en tjusig komplimang!  ;D Du är välkommen!! Jag kanske använde för stora ord, men det jag menar är att det kostar en hel del att bygga en racebil även om man försöker att hålla sig till billigare lösningar och det brukar ta (för min del i alla fall) tio år att utveckla och förbättra (och ha skitkul och tröttna) en bil man byggt. Så utifrån detta så detta nog mitt sista bygge.

Jag är inte ett proffs på något sätt utan jag utmanas nästa varje dag jag jobbar på bilen, men jag har en grundinställning. Och den är att om andra har klarat av göra ett visst moment så borde jag med research och övning också klara det. För jag har två händer och en skalle som de allra flesta så det borde inte vara omöjligt. En annan devis som jag lever efter är att så länge jag jobbar mot mitt mål, oavsett hur det går,  så kommer jag närmare mitt mål och då handlar det inte om jag ska uppnå mitt mål, utan när!

Nog med kloka ord, nu blir det garaget!  ;D

/M

252
Projekt / SV: Dragracing 343
« skrivet: december 04, 2017, 06:59:51  »
Update!


Framvagnen snart klar. Återstår att tillverka förstärkningar för topplagringen och en stötta mellan fjäderrören och ramen.







Passade även på att börja med motorstativet.


/M

253
Projekt / SV: Dragracing 343
« skrivet: december 02, 2017, 18:04:24  »
Herrejösses! hur kan jag ha missat detta projektet. brukar ju ändå titta in på forat ibland även om jag inte postar så mycket!

Brutalt projekt! ser fram imot att se dig köra på strippen när du är färdig med bilen och känner dig bekväm att öppna spjället fullt  ;)

För att tala om något annat så måste jag få tummen ut och åka på Topfuel racen i mantorp igen fast denna gången stanna en heldag så man får se kvällsracing.

Brutalt på flera plan... detta projekt utmanar verkligen mina kunskaper!  Mina tidigare racebyggen har varit uteslutande vw och det är som LEGO i jämförelse med detta. Men kul att du gillar projektet, för det gör verkligen jag!  ;D Sanningen är den att jag lever och sover detta bygge. Med mina snart femtio år så är detta förmodligen mitt sista bygge, men det är inte ett problem för om jag tittar på mina tidigare byggen så brukar det ta tio år att utveckla en bil. Kommer update imorgon...har en helhelg i garaget!

/M
 

254
Projekt / SV: Dragracing 343
« skrivet: november 29, 2017, 22:19:12  »
Update!

Ikväll svetsade jag stöd för att enkel kunna hålla vinklarna (Camber 0° ,Caster 12°) när jag passar in strävorna mot framvagnen. Fick även ta bort hela hjulhuset. Det blev helt enkelt för nära med 15" däck. Man vill ju inte chansa att de tar i när man har passerat 200 km/h.





Ang. topplagringen så pressade jag ur hylsorna från org. topplagring och ska försänka dem in i strävorna och helsvetsa. De andra topplagringarna blir att kassera inte användbart i denna uppsättning. Inköp på Classiswede, men finnas att köpa på andra ställen också (Nissan 200sx).





/M

255
Projekt / SV: Dragracing 343
« skrivet: november 25, 2017, 14:13:50  »
update!

Storstädning i garaget. Det börja bli trångt och det var dags för en rensning. Det blev ett lass till återvinningscentralen. Och när jag ändå hade ångan uppe så jobbade jag lite på bilen.


Blev att tillverka en nya avdragare.



Och av ren tur upptäckte jag att sänkningen av kuggstången gjorde att vinklarna blev helt tokig och jag riskerade "bump steer". Blev att flytta tillbaka den till org. position. Få ta ur mer ur oljetråget istället.





Nya tag i morgon med framvagnen!


/M

256
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« skrivet: november 22, 2017, 06:51:14  »
Jo, konst i den bemärkningen att man bör ha erfarenhet innan man ger sig på avancerade ingrepp. För man kan verkligen förstöra motorns egenskaper om man bara öppnar upp allt som går.  Men, att göra försiktiga ingrepp så som ex. matchporta, ta bort kanter i loppen, öppna upp lite kring ventilerna, osv är mer att optimera toppen. 

Skulle ha varit intressant med en körning på en rullande landsväg för att få svar på vad ditt ingrepp har gett...

/M

257
Projekt / SV: Dragracing 343
« skrivet: november 22, 2017, 06:44:06  »
Jo, dels det och lättmekat i framtiden..

/M

258
Projekt / SV: Dragracing 343
« skrivet: november 21, 2017, 22:23:28  »
Update!

Bygget går vidare och jag fick ge upp tanken på att spara org. fjädertorn/hjulhus. Det blev helt enkelt för trångt (3 cm) med 15" däck.







Sen tog jag tag i motorn och började plocka ner den lite och det innebar genast att först bygga några verktyg.....






/M

259
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« skrivet: november 21, 2017, 22:16:44  »
Portning!! Kul, men mycket jobb! Hade en flödesbänk för tio år sedan och den var ett bra verktyg för verkligen veta vad som gjorde skillnad. Men bra flöde ger inte alltid bra effekt fick man erfara den hårda vägen.... Ska du göra något åt kanalerna?

/M

260
Projekt / SV: volvo 345 dls bygga gatbil
« skrivet: november 13, 2017, 06:55:25  »
Sommar!! Längtar redan efter asfalt.

Och appropå sommar så gjorde jag en riktigt rolig grej i sommras...Gasoline Streetweek!! En helt fantastisk veckan med race och härliga transportsträckor (130 mil). Något du borde överväga att göra med din bil. Den passar perfekt för detta evenemang!!

Här en bild från sommaren med förra bilen.



/M

261
Projekt / SV: Volvo 360 bmw v8 turbo
« skrivet: november 13, 2017, 06:46:56  »
asså det är en rejäl pjäs den där motorn. Hur gör du med rörfronten, bygger om allt eller sparar du rambalkarna?

/M

262
Projekt / SV: Dragracing 343
« skrivet: november 13, 2017, 06:43:11  »
jo, som min svärfar sa....vilket snyggt kretskort!! ;D

/M


263
Projekt / SV: Dragracing 343
« skrivet: november 11, 2017, 07:18:28  »
Tack! Det var lite svettigt några dagar där, för jag hade inte med i budgeten att lägga ut 10 000 - 15 000:- på en svets. Men, nu kostade reparationerna 400:- och några grå hår...  Plus att jag fick lära mig något nytt om elektronik!

/M

264
Projekt / SV: Dragracing 343
« skrivet: november 09, 2017, 18:33:53  »



Jiiihaaa!!  ;D  Jag har en svets igen. Riktigt glad att det funkade och samtidigt förvånad. Nu höll jag mig inte till min plan att byta en komponent i taget och testa för att se vilken som var trasig. Nu är det strunt samma, den funkar! Jag bytte de komponenter som har en ring runt sig.

Nu går arbetet vidare.... 8)

/M

265
Projekt / SV: Dragracing 343
« skrivet: november 08, 2017, 21:26:08  »


Hm, det är riktigt pilligt det här med elektronik, men nu är nästan alla transistorer bytta och i morgon byter jag kondensatorerna så får vi se!!

/M

266
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« skrivet: november 07, 2017, 07:24:46  »
Men det är fint där ute... ;) Hör av dig om du vill ha hjälp med något. Möbler eller flytt.

/M

267
Projekt / SV: Dragracing 343
« skrivet: november 07, 2017, 07:21:02  »
Jo, inte roligt. Skulle jag bli tvungen att köpa en nya motsvarande svets så får jag nog hosta upp ca. 10 000:-.

/M

268
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« skrivet: november 06, 2017, 22:32:20  »
Grattis till boendet. Bor du i stan nu?

/M

269
Projekt / SV: volvo 345 dls bygga gatbil
« skrivet: november 06, 2017, 22:29:24  »
Citera
fan va kul du tycker de  :D :D, jag är helnöjd, framförallt att jag överbevisat alla ja känner om att en gammal 340 med b19
kan bli frän och gå bra. dom flesta som tyckte jag var blåst som bygger på en 300 för 4 år sedan tycker att dom är grym nu  ;D

Lika här. Det var första kommentaren jag fick när jag berättade om mitt bygge........men vänta ni klentrogna!!!  8)

/M

270
Projekt / SV: Dragracing 343
« skrivet: november 06, 2017, 22:17:15  »
Stopp i bygget...svetsen har gått sönder. Har en ESAB A10-160K som jag håller mycket kär. En stor och klumpig svets, men som har fantastiska svetsegenskaper. Så nu felsöker jag och det lutar åt att felet finns i elektroniken och det innebär att jag måste utforska nya kunskapsområden som jag inte behärskar....

Men som man säger på andra sidan Atlanten....Just make it happen!  ;)









/M

271
Projekt / SV: Volvo 360 bmw v8 turbo
« skrivet: oktober 18, 2017, 07:03:42  »
Vart i landet hittar man dig?

/M

272
Projekt / SV: Volvo 360 bmw v8 turbo
« skrivet: oktober 17, 2017, 06:59:25  »
Att slippa rostlaga är en rejäl vinstlott. Man sparar en herrans massa tid/energi och man kan börja bygga direkt. Kul bygge med V8. Klar till sommaren, är det målet?

/M

273
Projekt / SV: Dragracing 343
« skrivet: oktober 16, 2017, 08:34:58  »
Rören är 45x3 mm och har köpt dem färdigbockade från Finess. Som sagt riktigt bra passform! Balkarna är 70x40x3 mm. Än så länge har det gått 12 m...

/M

274
Projekt / SV: Dragracing 343
« skrivet: oktober 15, 2017, 18:09:26  »
Några meter till har kommit på plats...









/M

275
Projekt / SV: Dragracing 343
« skrivet: oktober 07, 2017, 11:32:46  »
Update!











Räkna med några fler chassibilder framöver...... ;)

/M

276
Projekt / SV: volvo 345 dls bygga gatbil
« skrivet: oktober 06, 2017, 14:47:36  »
 ;D ;D ;D Och nästa steg är att slänga på ett par slicks och få ett tidkort. Då är du fast i träsket på riktigt!!! Det är gatbils-"vägen" som många blir fast i dragracing. Kör hårt!  8)

/M

277
Projekt / SV: Dragracing 343
« skrivet: september 19, 2017, 20:12:47  »
Fjäderbenen är klara och monterade. Bara hoppas att jag har beräknat någorlunda rätt med fjädertrycket.




Och ramen tar form.




/M

278
Projekt / SV: volvo 345 dls bygga gatbil
« skrivet: september 19, 2017, 20:04:20  »
Nice!   ;)

279
Projekt / SV: Dragracing 343
« skrivet: september 12, 2017, 21:57:12  »
Intressant projekt, inte vanligt med så här pass brutala 300or :D

Kul med fler Lulebor här på forumet :)

Lulebo! Kom gärna förbi och ta en kaffe och surra!

Hade varit trevligt, sällan man får träffa andra 300power-medlemmar i verkligheten :)

Skickar ett PM med mobilnr.



riktigt kul bygge! gillar gamla fronten skarpt  :D

Håller med. De tidiga 343:orna är helt klart coolast!





Fjäderbenen fram snart klar.




Och första rambalken på plats. Mycket mäta blev det, men det underlättade att använda laser..

/M

280
Projekt / SV: Dragracing 343
« skrivet: september 04, 2017, 08:35:32  »
Coolt projekt! Hoppas vi får en ny kämpe i kampen om världens snabbaste 340!

Det vet jag inte, men man ska aldrig säga aldrig....

Intressant projekt, inte vanligt med så här pass brutala 300or :D

Kul med fler Lulebor här på forumet :)

Lulebo! Kom gärna förbi och ta en kaffe och surra!



Det som har hänt sen sist är att jag har flyttat ned kuggstången ca. 50 mm för att motorn ska kunna flyttas bakåt utan att behöva ta bort oljetråget totalt, eftersom att jag vill ha motorn så långt ned i chassit så att jag får bakaxel och motor/automat i linje (vågrätt) med varandra.

/M




Sidor: 1 2 3 4 5 6 [7] 8