Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - streetvolvo

Sidor: 1 [2] 3 4 5 6 7 8
41
Projekt / SV: Volvo 343 DL (Dutch Lightning) -81
« skrivet: maj 09, 2020, 08:13:28  »
Nja, skäms vet jag inte. Snarare så står den och solar sig.... ;D

42
Projekt / SV: Volvo 360GL "Redline" 1,9 m-TDI
« skrivet: maj 09, 2020, 08:12:00  »
Inte roligt!! Hoppas att du tar dig igenom allt på ett bra sätt. Och min öron låter garage med sovrum som ett lysande lösning.  ;)

43
Projekt / SV: Volvo 360 GL -88 vs. rostdöden
« skrivet: maj 09, 2020, 08:08:05  »
Hejsan, var ett tag sen sist igen. Det blev inte mycket gjort åt bilen under vintern, motivationen som svek, men suget att pilla på bilen verkar komma tillbaka med det varma vädret.

Jo, så är det. Och då är det viktigt att man har ett garage så att man kan lämna grejerna tills motivationen kommer tillbaka. Så har det inte alltid inte varit. Jag tror alla som är bilintresserade någon gång har haft ett projekt utomhus och meckat liggandes ute på marken oavsett väder och årstid. Det var då man var ung och inte ställde så stora krav på bekvämlighet... ;D  Keep up the good work!!

44
Projekt / SV: Dragracing 343
« skrivet: april 12, 2020, 07:58:58  »
I väntan på att is och snö ska smälta bort så passade jag på att kolla av tändspolen. Hade problem med misständning förra året. Mätte upp primär och sekundärspolarna och alla värden var bra. Inga skador eller sprickor att hitta, så då återstår tändstift, tändkablar, jordning och inställningar i MS kvar att kolla av. Har bytt till något kallare stift. Vidare håller jag på att lusläsa manualen för att få till Acceleration Enrichment och förstå i grunden vad förändringar i inställningarna leder till och inser att jag har en del tuning att göra.  ;)




/M

45
Projekt / SV: Volvo 360 bmw v8 turbo
« skrivet: april 10, 2020, 08:36:04  »
Kul att du är på g igen. Kommer följas!  ;D

46
Projekt / SV: Dragracing 343
« skrivet: april 05, 2020, 11:57:30  »
Var tvungen att ta ut bilen ur garaget. Bara för att fylla på lite känsla...

https://youtu.be/FOw_bE1GkLg


Vidare har jag tagit motorstyrningen till nästa nivå. För att slippa laptop och istället använda en platta, som man också kan använda som instrumentbräda, så har jag beställt en WiFi-modul (100 m räckvidd!!) att bygga in i ECU´n. Lite sent påtänkt kanske, men bättre sent än aldrig.


47
Projekt / SV: Dragracing 343
« skrivet: mars 26, 2020, 11:36:08  »
Låter som helt rätt taktik, systematisk pröva en sak i taget och analysera resultaten. Då lär man sig hur grejerna reagerar och kan lista ut vad man skacta som nästa steg gör att åka fortare.

Jo, så får det bli. Annars vet man inte vad som är vad.


På grund av rådande situation i samhället så får jag inte åka till min arbetsplats idag då jag är förkyld, så då blev det en utflykt till Hedenbasen i Boden för att kolla hur långt bort det är innan man kan ta ditt volvon och gasa. Till min förvåning så har de plogat hela banbredden ca. 500 m av banan under vintern. Ser lovande ut.  ;D










48
Projekt / SV: Dragracing 343
« skrivet: mars 25, 2020, 07:51:13  »
Dämparna är grundinställda så att de har rätt rörelseutrymme i båda led och fjädrarna har rätt "anspänning". Vinklarna i drivlinan är också klar. Illustrationen här nedan visar drivlinan under acceleration. Vid stillastående så är pinjongvinkeln (bakaxeln) 0° för att kompensera för vridningen av bakaxeln.




Så nu är chassit grundinställt och kommer inte att röras under säsongen, bara kollas till. Detta leder till att det är färre faktorer som jag kan ändra som påverkar hur chassit reagerar. De enda faktorerna jag kommer att laborera med under sommaren för att lära mig chassit är startvarv, däcktryck och dämpar inställningar (ventiler som reglerar kompression och expansion).

Och allt ska dokumenteras med protokoll för varje körning och om möjligt även filmas. Spännande sommar!  ;D






/M

49
Projekt / SV: B230FT i 360GLT
« skrivet: mars 23, 2020, 19:36:44  »
Det här med el kan vara en mardröm, men du verkar vet vad du gör. Vad är det för spec på en D-kam?

50
Projekt / SV: Volvo 360GL "Redline" 1,9 m-TDI
« skrivet: mars 23, 2020, 19:34:52  »
Looking good!  ;)

51
Projekt / SV: Volvo 343 -85
« skrivet: mars 23, 2020, 19:31:27  »
Coolt med vinylskärmaskiner. Ser bra ut!

52
Projekt / SV: Dragracing 343
« skrivet: mars 22, 2020, 19:39:37  »
Dags för en uppdatering efter uppehåll i garaget och förkylningar.

Jag vill till fullo förstå den komplexa processen som äger rum i ett chassi i startögonblicket och hur jag kan påverka det för att optimera fäste utifrån rådande förhållande. Har ägnat en hel del åt att läsa och titta på filmklipp om chassijusteringar. Var tvungen att damma av gamla fysikkunskaper från gymnasiet för att få fullständigt förstå. Det är en djungel på nätet och det finns mycket som är motsägelsefullt och en hel del saker som är rent felaktiga.


Jag trodde under många år att för att få bättre fäste ska man se till att bilen "sätter" sig i starten, men det är helt tvärt om. Man förlorar fäste på det viset. Newtons 3:e lag säger följande:  Det finns ingen ensam kraft, för varje kraft som verkar på ett föremål finns en lika stor och motriktad kraft



På illustrationen ser man tydligt att om en kraft verkar på karossen bak så att den sätter sig så verkar en motsatt kraft på bakaxeln så att den lyfter från marken och man förlorar fäste.



Ställer man om chassit så kan man få motsatt förhållande. En kraft som lyfter karossen bak och då en motsatt kraft som trycker ned bakaxeln på marken och man får bättre fäste. Bättre fäste = man kan tryckas på med mer effekt som resulterar i snabbare 60-fots tider som är lika med snabbare repa.



På illustrationen ser man tydligt att om en kraft verkar på karossen så att den lyfter sig bak så verkar en motsatt kraft på bakaxeln så att den trycks mot marken och man får bättre fäste. Här är några bra länkar med matnyttig info.

https://youtu.be/suwBaPEsnHA
https://youtu.be/YD_TuWRacek
https://youtu.be/2eZ_AEz4j0c




Håller just nu på med att ställa in dämparna så att det är i ett optimalt utgångsläge. De var inte rätt justerade sist i Åmsele. Har även arbetat vidare med att verkligen förstå vart min "pick up point" ligger på bilen så att jag förstår bättre vad jag gör när jag ändrar och justerar. Det är viktigt att förstå och känna till hur chassit är grundinställt (vilka egenskaper som är inbyggt i chassit), annars så kommer jag att fel tolka resultatet av mina justeringar och inlärningskurvan blir längre. Och det har vi inte tid med här uppe i norr där säsongen är så pass kort.











53
Projekt / SV: Dragracing 343
« skrivet: februari 12, 2020, 18:15:59  »

Org. 2jz-GE topplockspackning är 0.5mm och ger statiskt komp på 10:1. Org. 2jz-GTE topplockspackning är 1.3mm och ger statiskt komp på 9.2:1. Det är en 1,3 mm som sitter på plats idag. Och jag tänker begränsa mig till max 1,5 bar laddtryck med det kompet och 98 bensin.


Här är en skärmdump från Realstreets hemsida som ger lite vägledning.



54
Projekt / SV: Dragracing 343
« skrivet: februari 06, 2020, 13:45:47  »
Här har vi en Volvo med 1000 hk..... ;D

https://youtu.be/aongGRdbzTE

/M

55
Projekt / SV: Dragracing 343
« skrivet: februari 05, 2020, 18:53:14  »
För att höja kompressionen från dagens 9:1 till 10:1. Dels för att optimera motorn för E85 då jag har läst någonstans att E85 kommer mer till sin rätt (förbrännings hastighet och verkningsgrad) med högre kompression och dra fördelar av E85´s högre oktanklassificering.

/M

56
Projekt / SV: Dragracing 343
« skrivet: januari 16, 2020, 19:42:42  »
Givaren på plats och passade även på att byta filer. Och det behövdes!! Hittade en oem filter med samma area som TCI´s "race" filter, men för en tredjedelen av priset.  ;D

Vidare har jag tagit fram en ny tändmap att utgå ifrån när jag börjar att tuna bilen under försäsongen. Har pratat med några personer som har olika erfarenhet av tuning och insåg att min tändmap från förra sommaren behövdes justeras för att inte riskera knack nu när jag laddar mer. En del av dem jag pratat med är erfarna hemmatuners och en del har haft tillgång till en dyno och sett vad som gör skillnad. Den är lagd på den säkra sidan, men som sagt något att utgå ifrån.











/M

57
Projekt / SV: Dragracing 343
« skrivet: januari 13, 2020, 19:28:51  »
Den enkla anledningen...pengar! E85 innebär byte av topplockspackning, spridare, bränslepump. Kostnad ca. 9000:-. Jag hade redan en bränslepump sen tidigare som klarar av att flöda bensin för ca. 600 hk när bygget drog igång och så kom jag över större beggade spridare till rätt pris som var "bolt on".

Med dagens motorkombination (ca 600 hk) så ligger jag snart på gränsen för vad motorn och drivlinan pallar, om man vill spela "safe". Så just nu så får jag nöja mig med det jag har. Det är lätt att man fastnar i jakten på snabbare bil, men man måste hitta en nivå som passar ens egen ekonomi och det gäller även vilken tävlingsklass man väljer att köra i. Högre tävlingsklass = dyrare.

Men visst skulle det vara coolt att få ratta en Volvo 340 med 900 - 1000 hk under huven ner för strippen..... ;D


/M

58
Projekt / SV: Dragracing 343
« skrivet: januari 12, 2020, 12:12:57  »
Knacksensor monterad och testad!





https://youtu.be/4lgyA8wPpFc

/M

59
Projekt / SV: Dragracing 343
« skrivet: januari 11, 2020, 16:57:12  »
Dagens garagesession blev att dra el och montera tempgivare i oljesumpen till automatlådan. Sen hittade jag lite godsaker i gömmorna, knacksensor och elektronikbox för att använda sensorn antingen "standalone" eller mot Ecu´n. Kan komma till pass nu när jag ska köra med högre laddtryck och bensin. Passar även på att byta olja i lådan och bakaxeln.








/M

60
Projekt / SV: Dragracing 343
« skrivet: januari 06, 2020, 18:22:32  »
God fortsättning!

Insåg under "tuningstunderna" på Hedenbasen att man bör ha koll på oljetempen i en automatlåda.  ::) Så detta jobba har sedan dess legat och väntan. Har dragit mig lite för det då det var för mig oklart ur man ansluter en givare som ändrar motstånd efter temp, då det saknades ingång för en extra tempgivare i ecu´n. Men med lite hjälp på ett forum så klarnade det. Blev till att bygga en liten krets i ecu´n och att ställa in en "custom" mätare i Tunerstudio.

Övrigt så för jag just nu lite diskussioner över nätet med några personer för att få lite mer input gällande tuning av tändmappen och hur man kan tänka kring inställningen av chassit.

Annars så är det bara se till att få veckorna att gå....så att man få lasta bilen och bege sig till Hedenbasen för att ställa in tändning och bränsle med den nya motorkombinationen.



/M

61
Projekt / SV: Dragracing 343
« skrivet: januari 04, 2020, 16:28:13  »
Förhoppningsvis är jag nu klar med elektroniken inför säsong 2020. Har under julledigheten byggt till en extra tempsensor för automatlådan så att jag kan hålla kolla på tempen. Börjar bli trångt i ecu´n!! ;D

https://youtu.be/foaLnGkcEd0

/M

62
Projekt / SV: Volvo 343 DL (Dutch Lightning) -81
« skrivet: december 21, 2019, 11:52:55  »
Strängnäs, men i mitten av januari har jag vägarna förbi norra sverige (arvidsjaur med omnejd) om det hjälper...

Finns kaffe i Luleå om du har vägarna förbi!

63
Projekt / SV: Dragracing 343
« skrivet: december 15, 2019, 18:50:03  »
Snygg observation!  ;) Jag insåg efter ett tag att den manövern gick inte hem hela vägen. Om jag inte flytta ner styrändarna lika mycket så riskerade jag "bumpsteer", så istället flyttade jag tillbaka kuggstången och gjorde uttaget i oljetråget istället. "Lesson learned"

Gjorde en liten investering i veckan. 200:- (på tradera) till en större bärbar dator, den förra var nog så liten. Hade svårt (man är ju på femtiorakan  ::)) och se vad mätarna visade alla gånger.




/M



64
Projekt / SV: Dragracing 343
« skrivet: december 08, 2019, 19:00:05  »
Man kommer alltid på något nytt. Efter ha pratat med en bekant som kört dragracing en bra tag och som är mer insatt i hur man ska tänka när man kör med automatlåda så insåg jag att jag behöver shift light. Så ikväll blev det lite garage tid för att knåpa ihop allt. Hade ingen lämplig lampa att använda så jag tog av det jag hade liggande. En större lysdiod, motstånd och gasmunstycket från en MIG-svets.








https://youtu.be/z9Aah9GtkvI


/M

65
Projekt / SV: Volvo 360 GL -88 vs. the World
« skrivet: december 04, 2019, 14:12:12  »
Tunnplåt är sällan givande att svets. Keep up the good work!  ;)

66
Projekt / SV: Dragracing 343
« skrivet: december 03, 2019, 19:42:13  »
Lite garagetid ikväll för att kolla upp slaglängden på framvagnen och försöka mäta hur mycket viktförflyttning det blir med full slaglängd. Slaglängden var just under 10 cm och viktförflyttningen resulterade i ca. 9 kg (utan att bakvagnen rörde sig nämnvärt i höjdled). Nu vet jag inte om man kan mäta viktförskjutningen på detta sätt med en stillastående bil eller om värdet ens säger något. Det kanske är helt andra förhållande vid en start. Det är nog troligt och så måste man nog ta i beaktning bakvagnens fjädringsväg också. Hur som helst så känns framvagnens rörelse bättre med de mjukare fjädrarna om man siktar på att köra på asfalt (oklistrat).




/M

67
Projekt / SV: Dragracing 343
« skrivet: december 02, 2019, 21:02:25  »
Hansen racing Volvon kände jag till, men inte DEX Volvon. Snabbast 343 2020! Kan jag säga att det redan nu att det kört. Hansen Volvon har redan kört 8 sec på 1/4. För att slå det behövs +1000 hk och det kräver en rejäl uppgradering av motor, hela drivlinan och chassit. I dagsläget så är chassit SBF besiktigat ner till 8,50 sec. Snabbare än det så behövs i princip ett helt nytt chassi. Dyrt!  :P
Snabbaste 343 under 2020 blir ju inte svårt eftersom de där gamla bilarna knappast rullar längre eller!?

Kul med laddtrycksstyrning mm!

Och verkligen kul att du kom med i Bilsport på ett hörn  :D

Fattar inte ett smack av dina uträkningar men verkar som du går från klarhet till klarhet! Smart att räkna om igen! Lätt att att bli hemmablind men ger man det tid så!


Som jag fattar så är Hansen racing Volvon fortfarande i hetluften. Tror att den är yngre förmåga som kör den. Son till någon dragracingsenior, men osäker på om detta stämmer. Bara hörsägen.

Jo, om laddtrycksstyrningen funkar så är det ju väldigt enkelt att justera effekten efter fästet. Får se till sommaren om man får till det.

Uträkningarna gav mig också huvudbry från början, men det är i grund och botten fysik det handlar om. Fick följande exempel förklarat för mig för länge sedan. _tänk att du ska flytta på ett kylskåp genom att trycka med händerna på sidan av skåpet. Om du trycker långt ner så får du förmodligen ta i mycket för att överhuvudtaget flytta skåpet. Om du istället trycker långt upp på skåpet så kommer skåpet tippa istället för att flytta på sig. Men om du trycker någon stans i mitten (tyngdpunkten) så hittar du den optimala punkten där skåpet flyttar på sig utifrån minsta möjliga kraft. Optimering så att så mycket av din kraft går åt till förflyttningen istället för överkomma friktion eller att skåpet tippar. På samma sätt med dragracing. Hitta tyngdpunkten och laborera fram vart du har din optimala "tryckpunkt" så att mesta av kraften går åt till att accelerera bilen ner för banan. Men till skillnad från kylskåpet så till kommer en del extra faktorer att ta i beaktning när det gäller bilen..viktförflyttning vid startögonblicket, fjädrarnas hårdhet, dämparnas inställning, vinkeln på pinjongen ( centrifugalkraft som utövas på bakaxeln då kardan snurrar. Bakaxeln vill komma i linje med kardan), däcktryck, osv.


Ikväll så har jag provat mjukare dämpare för att förbättra viktförflyttningen vid startögonblicket. Känns som att jag är på rätt spår. Men vi får se till sommaren.

Till vänster de gamla fjädrarna och till höger de nya (113 kg/tum vs. 63 kg/tum, längd 27 cm)




Filmklipp med skillnaden mellan dämparna.

https://youtu.be/3jmm2uRR6gM

/M





68
Projekt / SV: Dragracing 343
« skrivet: december 01, 2019, 13:53:06  »
Efter en del strul med elektroniken och programmering av Ecu´n så kom äntligen uppstarten. Så hät tidigt har jag inte haft uppstart inför nästa säsong... ;D

https://youtu.be/qba-3Z4hf4c

/M

69
Projekt / SV: Dragracing 343
« skrivet: november 28, 2019, 20:17:15  »
Hansen racing Volvon kände jag till, men inte DEX Volvon. Snabbast 343 2020! Kan jag säga att det redan nu att det kört. Hansen Volvon har redan kört 8 sec på 1/4. För att slå det behövs +1000 hk och det kräver en rejäl uppgradering av motor, hela drivlinan och chassit. I dagsläget så är chassit SBF besiktigat ner till 8,50 sec. Snabbare än det så behövs i princip ett helt nytt chassi. Dyrt!  :P

Som jag tänker just nu så ska jag använda kommande sommar för att lära känna bilen och hur olika justeringar påverkar bilen. Effekten för 2020 kommer att hamna runt 600 hk. Men nästa år eller så kanske effekten växer på sig. Men med 600 hk så behöver jag inte göra något åt varken motor eller drivlina. Det håller och bilen borde prestera mitten nior på 1/4 mile och låga sexor på 1/8.

/M

70
Projekt / SV: Dragracing 343
« skrivet: november 27, 2019, 19:05:55  »
Underbar uppmärksamhet i pressen! 

Älskar din konstiga konstform och är inne varje dag och läser dina inlägg!  Snabbast 343 2020 tycker jag låter som ett lämpligt mål med din setup.

Hahahahaha  ;D Jo, nog är "konstformen" lite konstig nog. Man lägger ned en herrans massa tid och pengar på att bygga och klura på olika lösningen i flera år och sen ska belöningen klaras av på några sekunder på en gammal flygbas..... ::)

Men sanningen är den, om man ska bli lite djup, är att detta projekt har för min del inneburit att jag har tagit stora kliv när det gäller både kunnande inom "meckande" och självförtroende. Att skapa något utifrån en (tokig) ide till något unikt är väldigt tillfredsställande och blir till viss del ett definierande av vem du är.....

Med dom orden så går jag till garaget!

/M


71
Projekt / SV: Dragracing 343
« skrivet: november 26, 2019, 22:47:44  »
I kväll så fick ECU´n en stadigare transistor för att klarar av och driva magnetventilen till laddtrycksstyrningen. Och sen hittade en polare ett inlägg i senaste Bilsport. Fortsätter det så här med intresset för bilen så har vi nog gnuggat av gubbstämpeln på modellen innan nästa sommar är slut.  ;D






/M

72
Projekt / SV: Dragracing 343
« skrivet: november 24, 2019, 18:33:12  »
Uppstart med nya turbon och de nya spridarna närmar sig. Idag fick jag ditt magnetventil till laddtrycksstyrning. Byggde till en avskärmning för strålningsvärmen från grenröret och isolerade ventilen från värmeskölden med en bit hårdplats.




/M

73
Projekt / SV: Dragracing 343
« skrivet: november 23, 2019, 15:33:02  »
Back i bandet!!!!  Jag har gjort fel...jiiihha  ;D

En av de få gångerna som jag har blivit glad för att ha fel. En tanke har malt i bakhuvudet sen jag vägde att tyngdpunkten. Kan det verkligen stämma att tyngdpunkten är så hög (100 cm från marken). När jag ritade upp en vågrät linje vart drivlinan ligger i bilen så kändes det fel att tyngdpunkten låg mycket över den så jag kolla tillvägagångssättet och insåg efter en stunds läsande att jag gjort en fatalt misstag.

När jag lyfte framaxeln för att läsa av bakaxelns viktförändring, så lyfte jag i framvagnsramen. När man lyfter framvagnen så ska bilen vägas av på framdäcken annars blir värdena fel. Så nu har jag gjort om hela vägningen och för säkerhets skull så har jag vägt både fram och bakaxel med lyft. Och nu får jag samma tyngdpunkt med värdena från båda lyften. 62 cm från marken och  104 cm från framaxelns mitt.

Och vips så har jag 156% antisquat. Så nu är min teori att det dåliga fästet beror på för hårda fjädrar fram och att det förhindrar en effektiv viktförskjutning i startögonblicket. Arbetet går vidare...









/M




74
Projekt / SV: Dragracing 343
« skrivet: november 19, 2019, 18:21:38  »
Insikten om att inställningen på chassit inte är optimalt har lett till att jag har funderat vidare på alternativa lösningar och att försöka att belysa problemet i ett annat ljus. Valde att beräkna om chassi inställningarna utifrån en annan modell som pratar om "percentage of rise" (PR) där man utgår från en linje genom tyngdpunkten som man benämner som 100% (punkten som man förhåller sig till). Halva avståndet vertikalt från marken till tyngdpunkten blir då 50%. Och i dragracing sammanhang pratar man om att om man kör med transbreak eller manuell låda så bör man klara sig med mindre än 50% PR och har man automatlåda utan transbreak så bör man ha över 50%.

Och då helt plötsligt så borde chassiinställningarna funkar: Men det gör ju inte de enligt filmerna från Åmsele. Då började jag att fundera på om jag ligger rätt när det gäller stötdämparfjädrarnas hårdhet. Och inser när jag tittar in på det och läser om olika teorier på nätet att jag har nog tänkt fel när jag bytte fjädrar fram. Jag ska förmodligen byta till något längre dämpare med lägre hårdhet. När jag läser teorierna så låter det rätt.

Hård fjäder trycks än en mjuk fjäder vid samma givna vikt. (Fjäder med 250 kg/cm trycks ihop 2 cm av en vikt på 500 kg och en fjäder med 125 kg/cm trycks ihop 4 cm av en vikt på 500 kg) Den mjukare fjädern gynnar bilen på två sätt. Fronten kommer att röra sig snabbare och högre eftersom mindre kraft krävs för att förlänga fjädern. Och det leder till att mer vikt överförs till bakaxeln vilket ytterligare hjälper fästet.

Blir till att beställa något längre och mjukare framfjädrar.... ;D

Men då har jag också läst att det finns en del teorier om att höja hårdheten på bakfjädrarna något på bilar som kör dragracing.... återkommer i frågan.




/M

75
Projekt / SV: Dragracing 343
« skrivet: november 17, 2019, 16:44:33  »
Idag tog jag tag i något som jag har funderat på sen jag var i Åmsele. Med tanke på hur bilen betedde sig så har jag börjat att tvivla på att mina beräkningar om hur mycket anti-squat (hur mycket  kraft som ska utövas på däcken mot underlaget vid startögonblicket) bilen har. Enligt mina beräkningar så ska de ligga runt 140%, men det stämmer inte överens med hur den betedde sig. Så det blev helt enkelt att se till så att alla värden var rätt och göra om beräkningarna.

Började med att verkligen ta reda på vart tyngdpunkten är i bilen. Och för att veta det var jag tvungen att kunna mäta vikten på bilen. Blev till att tillverka hävarmar med 3:1 utväxling så att jag kunde använda vanliga badrumsvågar. Bara att läsa av och multiplicera med tre så får man fram rätt värde. Använde mig själv som kalibrering.  ;D

Hade ju vägt bilen tidigare på bilprovningen så jag hade ett referensvärde. Det stämde väldigt bra. Bilprovningen = 1040 kg VS. garagevägning= 1029 kg. Till min hjälp så använde jag tre olika online kalkylatorer för att beräkna tyngdpunkt, Normallinjen (anti-squat) och lyftpunkten (instantcenter). Och de nya beräkningarna bekräftade min misstanke.Tyngdpunkten låg mycket högre (30 cm högre) än vad jag tidigare gissat (samma höjd som kamaxeln, brukar man utgå ifrån). Bilen har 96% anti-squat, alltså inställningen ger inget extra kraft att åt att trycka ner däcken. Och det förklarar det dåliga fästet.

Och hur går man vidare nu då. Är redan på det högsta justeringshålet. Men ett sätt är att bygga till några hål högre upp i bilen så att lyftpunkten hamnar ovanför normallinjen och att bilen får mer anti-squat. Men vem vet denna inställning kanske passar klistrad bara perfekt så jag får nog vänta med att bygga om för mycket.

https://www.omnicalculator.com/physics/car-mass-center

https://www.mathportal.org/calculators/analytic-geometry/two-point-form-calculator.php

https://www.desmos.com/calculator


















/M

76
Projekt / SV: Dragracing 343
« skrivet: november 09, 2019, 18:38:21  »
Mycket kul att fixa med innan nästa säsong ser jag!  8)

Jo, när det är på denna nivå så är det bara roligt.  ;D  Rena avkopplingen att gå till garaget.

Grenröret är klart och har nu T4 fläns. Även uttag för avgastemp och avgasmottryck på plats










/M

77
Projekt / SV: Volvo 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel
« skrivet: november 07, 2019, 07:38:05  »
Blev riktigt bra det där!  ;)

78
Projekt / SV: Dragracing 343
« skrivet: november 05, 2019, 18:17:16  »
De nya flänsen till turbon kom med posten idag, så nu kan arbetet med grenröret fortsätta. Och det kom även en amplifier (elektronikbox) som gör signalen från en typ-k tempgivare linjär så att ecu´n kan läsa av den. Kommer att använda avgastempen som referens då jag bara kommer att mäta på en punkt just innan turbon och mäta inte varje cylinder för sig. Finns inte nog med ingångar på Megasquirt. Det bästa hade ju varit att få kolla på alla cylindrar var och för sig. För ju mer värden man får ut ur motorn så är det lättare att mappa och lättare att hålla sig på den säkra sidan. Men man ser i alla fall om något blir helt galet med avgastempen och kan stoppa i tid och felsöka. Vidare kommer jag att ta ut en trycksignal just innan WG för att se hur avgasmottrycket ligger med denna turbo.




/M

79
Projekt / SV: Dragracing 343
« skrivet: november 04, 2019, 19:35:06  »
Insåg här om dagen att om jag ska kriga nästa säsong så måste jag göra bra förberedelser. Då blev det ett naturligt val att gå ifrån styra laddtrycket med fjäder till att styra det med en magnetventil och låta ECU´n styra laddtrycket. Och med det beslutet så följer det med några fördelar för oss som kör dragracing. Kan ställa vilket laddtryck jag vill ha i starten och oberoende vilket varv jag ställt in på launch kontrollen. Jag kan lägga in försening av laddtrycket så att allt inte kommer på en gång utan gradvis kommer så att det passar greppet på banan. Och så kan jag ställa in laddtrycket efter varvtal på motorn. Mycket lätt arbetat och ger snabba justeringar. Fram med laptoppen...klick ...klick ...klart!  ;D






/M

80
Projekt / SV: Dragracing 343
« skrivet: november 02, 2019, 20:08:08  »
Förberedelserna för 2020 fortgår och ett av målen för säsongen är att placera sig topp tre på Umeopen 2020 (streetrace i Åmsele). Och för det så behövs runt 600hk i bilen och det kan vi nå med den nya större turbon och dessa som jag hittade beggade. 700cc spridare som passar rakt av ner i motorn. Några andra mål för kommande säsong är en 9 sec repa på 1/4 milen och att fortsätta gnugga av gubbstämpeln på 340´n.  ;D





Vidare är grenröret ur och väntar på att bli modifierat för T4 turbofläns.



/M

Sidor: 1 [2] 3 4 5 6 7 8