Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - streetvolvo

Sidor: 1 2 [3] 4 5 6 7 8
81
Projekt / SV: Dragracing 343
« skrivet: oktober 31, 2019, 13:30:09  »
I dag gjorde jag själ för ordspråket som står på bilen "Dont make it right, make it work". Har funderat hit och dit hur jag ska lösa problemet med den läckande framdämparen. Var inte intresserad att skicka dem till England en gång till då det strulade så med postgången. Var inne på att hitta andra dämpare och helt enkelt kassera dessa.

Men då fick jag en snilleblixt. Öppnar och kollar om jag kan laga dämparen. Sagt och gjort, men insåg att man var tvungen att svara av en del på stången för att komma åt där det läckte upp till justerskruven. Så i stället fyllde jag på olja och justerade dämparen till det läge som jag tror funkar bäst och helt enkelt kapade av justerskruven och svetsade igen. Slut läckage!!!  ;D






Och så försökte jag beställa en fläns för den nya turbon, en Holsest HX52....gick inte bra. Beställde en HX52 fläns, men se det har inte min Holset Hx52. Den har en vanlig T4 fläns. Gör om gör rätt.... Än kan man inte allt! ;D




/M

82
Säljes / SV: Turbo HX35
« skrivet: oktober 24, 2019, 17:34:31  »
Såld!

83
Säljes / SV: Turbo HX35
« skrivet: oktober 23, 2019, 13:30:58  »
Nytt pris. 2000:- inkl. Frakt.

/Markus

84
Säljes / SV: Turbo HX35
« skrivet: oktober 21, 2019, 08:45:56  »
Hej!

Hittar inte din mail, men här kommer ett svar iallafall.

Det är ju en beggad turbo så det är klart att den har mer spel än en turbo som är ny. Jag har försökt att mäta axial- och radialspel och det jag kom fram till var att radialt så är spelet (utan oljetryck) 0,75mm och radialt 0,05mm. Vad detta säger om skicket på turbon vet jag inte för jag vet inte vilka värden som Holset har satt som gränsvärden. Turbon funkar, men visst skulle den må bra av en renovering. Det gör ju alla grejer som är beggade. Om du är inne på att renovera turbon, så vill jag tipsa om Austin på Turbolab. Klart bästa renoveringskitet på marknaden och inget Kinaskit.

Kan inte svara på antal timmar som den har gått då jag köpt den beggat. I mina ägor så har den nog gått uppskattningsvis  någonstans runt 2-5 tim.

Och det är en äkta Holset

Filmklipp:
https://youtu.be/EXUpTCIa-kI











/Markus

85
Projekt / SV: Dragracing 343
« skrivet: oktober 21, 2019, 08:37:03  »
Jo, det borde inte vara något problem. Förra turbon (hx35) hade 18cm2 (motsv. 1,34 A/R) turbinhus och den nya (HX52) har 16cm2 (1,13 A/R). Så rent teoretiskt så ska laddtrycket faktiskt komma något tidigare med denna turbo. Det som också talar för det är att på den nya turbon så är det mycket större utgångsdiamanter ur turbinhuset. Som resulterar i lägre mottryck. Men som sagt teorier, vi får se till nästa säsong.

/M

86
Säljes / Turbo HX35
« skrivet: oktober 19, 2019, 13:23:08  »
Säljer en bra beggad äkta Holset HX35 med 18cm turbinhus T3. Följer även med ett 12cm turbinhus T3. Kompressor 54mm/turbin 60mm. Färdigt med slang anslutning, V-band och an4 till oljan.

Länk till film med turbon.
https://youtu.be/3ovr3p-6q_s


Finns i Luleå. Ev. frakt står köpare för.

Pris 2500:-















/Markus

87
Projekt / SV: Dragracing 343
« skrivet: oktober 19, 2019, 13:09:12  »
Inför 2020   ;D ;D ;D









/M

88
Projekt / SV: Dragracing 343
« skrivet: september 15, 2019, 09:14:52  »
Att 340 skulle skapa lite uppståndelse hade jag anat, men det blev mer än lite uppståndelse. Många skrattade och var förundrad att man kunnat välja att bygga en racebil på 340´n och del bara skakade på huvudet och gick vidare. Men bilen gick inte obemärkt förbi kan vi väl säga.... ;D

https://youtu.be/D7fwNJ9UdkQ


Hade satt upp två mål för dagen och det var att försöka tvätta av lite av gubbstämpeln och att bilen skulle gå rulla över mållinjen. Jag kan nog sätta check de uppsatta målen..... bästa repan blev 6,95 s på 201m opreppat. Det finns mer att hämta med bättre fäste och bättre tuning! Hann med två testrepor och sedan tog regnet över och tävlingen blev till slut inställd.

https://youtu.be/3ovr3p-6q_s










/M


89
Projekt / SV: Dragracing 343
« skrivet: september 14, 2019, 07:12:48  »
Vaknar upp till ett frostigt Åmsele. Bara att skrapa rutorna och ladda för race.... Rapport kommer!


90
Projekt / SV: Volvo 343 DL -81
« skrivet: september 04, 2019, 16:53:27  »
Grattis till köpet!!  ;)

91
Projekt / SV: Volvo 360 Sedan Glt -88
« skrivet: augusti 27, 2019, 12:58:18  »
Grattis till plaketten. Och visst det var en fin 343á, men den har nog blivit ännu lite snyggare med 3 liters motoralternativet.......... ;D

/M

92
Projekt / SV: Dragracing 343
« skrivet: augusti 27, 2019, 12:53:27  »
Hedenbasen är ovärderlig för oss som gillar att gasa. Det är otroligt att den får stå öppen egentligen och jag tänker inte utreda den frågan vidare...... ;)

Jo, har labbat en del med däcktryck och teorin just nu är att de behövs mer anti-squat för att den ska få mer tryck på bakdäcken. Men nu är det slut på justeringshål så det får blir ett vinterprojekt att svetsa dit några fler på ovan sidan ( i höjdled) av de som sitter där idag för att kunna justera mer anti-squat.

Jo, när man släpper gasen och drivet på däcken försvinner så är det som de kollapsa och det blir lite svajigt kan man väl säga.... ::) Men det är väl en del av tjusningen med dragracing. Att man måste hålla tungan rätt i mun och "keep my cool" när det går +200 km/h....... ;D


/M

93
Projekt / SV: Dragracing 343
« skrivet: augusti 26, 2019, 21:11:26  »
Kunde inte hålla mig så det blev en sväng till basen efter jobbet. Något bättre resultat, men inte det klippet i starten jag söker. Får fundera vidare...

https://youtu.be/BZL2zjTzZnc

/M

94
Projekt / SV: Dragracing 343
« skrivet: augusti 25, 2019, 18:53:49  »
Nä, det här duger inte! Kom på bättre tankar och har nu justerat chassit till översta hålet. Som dom säger på andra sidan atlanten  -Just Get It Done! Blir test på basen nu i veckan... ;D



/M

95
Projekt / SV: Dragracing 343
« skrivet: augusti 25, 2019, 08:34:49  »
En produktiv dag på basen. Gjorde nog 15 starter och den går bättre, men inte som jag hade tänkt. Trodde nog att justeringen skulle påverka mer. Skulle behöva testa i det översta hålet för att se hur det påverkar reaktionen i starten. Ja, vi får se om det hinns med innan Åmsele...

Mätte upp 200 meter och gjorde några försök att ta tid med timer och med olika appar. Uppskattar att tiderna ligger någonstans runt 7-6,5s.


https://youtu.be/HlSQfFikIE0

/M

96
Projekt / SV: Volvo 360 Sedan Glt -88
« skrivet: augusti 22, 2019, 14:17:58  »
Den ser ju riktigt fin ut!!

97
Projekt / SV: Volvo 360 88 - Tungfot97
« skrivet: augusti 22, 2019, 14:15:31  »
 ;D Jo, det där kan man kalla en BÖRN!!!

98
Projekt / SV: Dragracing 343
« skrivet: augusti 21, 2019, 20:52:22  »
Nu är ändringarna klara och bilen är redo för Hedenbasen, och förhoppningsvis sista gången innan Åmsele. Flyttade upp den främre infästningen på ladder barsen ett hål upp. Och med denna ändring så var jag tvungen att justera pinjongvinkeln. Vinklarna idag är som följande:

Motor/låda 1,7 grader ner mot bakvagn
Kardan 1,6 grader ner mot bakaxel
Pinjongaxeln 0,3 grader ner förbi vågrätt (90) för att kompensera för axelvridning (2 grader) under acceleration.
Främre drivknuts arbetsvinkel 1,7 - 1,6 = 0,1 grader
Bakre drivknuts arbetsvinkel (2-0,3 =1,7) 1,7-1,6=0,1 grader

Och för att simulera att jag sitter i bilen under ändringarna så blev det till att lasta in en del av inredningen från garaget..
















/M

99
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« skrivet: augusti 20, 2019, 07:27:48  »
Du som har testa båda. Vad ser du för fördelar nackdelar med Megasquirt vs. speeduino?

/M

100
Projekt / SV: Volvo 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel
« skrivet: augusti 20, 2019, 07:26:26  »
Snyggt jobbat med uppgraderingen av bromsarna!

/M

101
Projekt / SV: Dragracing 343
« skrivet: augusti 18, 2019, 16:15:26  »
Jo, du har rätt den ser hård ut. De är i själva verket mycket mjuka. Jag kan med en hand trycka ner bakvagnen. Fjädrarna som sitter där bak har ett fjädertryck på 31 kg per tum och fram sitter det nu 114 kg per tum.

Det du ser är ett resultat av att jag har främre infästningspunkten på ladder barsen vid neutral linje (Anti-squat). Genom att flytta upp den så att infästningspunkten hamnar ovanför neutral linjen så ökar trycket på däcken och de kan greppa. Och när greppet kommer då kan chassit reagera som det är tänkt. Genom att sätta sig lite i baken och precis fjädrar ut i framvagn (utan att lyfta hjulen) och få då också en viktöverföring till bakvagnen som gör att det greppar ännu mer och man kan ladda med mer effekt i starten och på så s'ätt få till en snabbare 60-fots tid.

Här ser du två bilder som visar min bil nu (överst) och sen när jag har gjort ändringarna i bakvagnen. Det är en balansgång att inte ha för mycket anti-squat för som bilderna visar här nedan så förlorar jag effekt (se pilarna märkt med horsepower) i rörelse i chassit. Helst vill man ha en inställning där man befinner sig på neutralinjen får då går all kraft till att flytta bilen framåt. Men nu är det så att min bil vill ha mer tryck på däcken när det handlar om opreppad asfalt. På preppad (klistrad) asfalt så kan jag kanske köra med den inställning jag har i dag och istället laborera med däcktryck och ventilerna som bestämmer med vilken hastighet dämparna bak ska tryckas ihop och fjädra ut i startögonblicket.

Det kommer att ta en stund att bekanta sig med bilen och förstå hur den beter sig och vilka inställningar som gäller vid olika underlag, temp, osv. Om vädret håller sig till nästa helg så blir det en sväng till Hedenbasen igen för att försöka få till ett riktigt klipp i starten.  ;D







/M


102
Projekt / SV: Dragracing 343
« skrivet: augusti 18, 2019, 10:10:57  »
Jo, jag har kollat upp nu vilket kort det är och det är 3.0.

Ja, nu går den att köra och tuningen ligger lite på den säkra sidan alltså lite för fet blandning. De sista justeringarna görs på bana. Nu tar chassi justeringarna vid så att bilen går iväg hårt och utan för mycket slir. Har beräknat vart jag har CG (center of gravity) och neutral linjen (100% anti-squat line).

Den nedre bilen visar två punkter (gula stjärnor). Den nedre är inställningen idag och den över vad jag ska ändra till. Den förflyttningen av de främre infästningspunkten för ladderbarsen innebär att jag får högre tryck på bakdäcken i start ögonblicket. För ser man på den senaste filmen så slirar det alldeles för mycket på opreppad bana. Provade även olika däcktryck och det var ingen skillnad. Arbetet går vidare..






/M

103
Projekt / SV: Dragracing 343
« skrivet: augusti 17, 2019, 17:40:38  »
Det skiljer sig nog mellan 2.2 och 3.0. Jag har 3.0 (tror jag i allafall, blir osäker nu ???)

Vädret var med mig idag så det blev en sväng till Boden idag. Här är dagens förvärv. Nu är jag tills vidare nöjd med tuningen och siktar på ume open 14/9 i åmsele. ;D

https://youtu.be/qTJKu4Q8yOQ



/M

104
Projekt / SV: Dragracing 343
« skrivet: augusti 15, 2019, 20:12:41  »
I veckan så hittade jag felet med launch controlen. Hade glömt att löda dit en kabel i ecu´n. (den gröna) Men, nu är det gjort och launchen funkar. Skrämde grannarna rejält då den gick väldigt snål och det blev en rejäl avgasknall!!  ;D  Blir en sväng till Hedenbasen på Lördag för att fortsätta med mappning och försöka få till så att den ligger rätt i bränsleblandning när linelock, transbreak och launch är inkopplat. Och så måste jag få till accelereration (bränsle) tillägget.





/M

105
Projekt / SV: Dragracing 343
« skrivet: augusti 09, 2019, 16:23:51  »
Kul att se videon och bra musik till!  :P

Jo, men det blir ju något annat med video. Man får som en bättre känsla för hur bilen ser ut.


Tog en till dag på Hedenbasen för att mappa vidare och denna gång så försökte jag fin justera tänd-och bränslemapparna och även försöka mappa så att bilen kan göra burnout och starta med transbreak. Fick inte till det precis som jag ville men är på rätt spår iallafall. Här kommer ett kort filmklipp.

https://youtu.be/FSMXzqXFecg

Historian ang. dämparna är inte över. Fick hem dem med motiveringen från Postnord att de kan inte skicka dem med flyg för det är gasdämpare. FEL! det är oljedämpare men förmodligen så är det företagsnamnet GAZ som har gjort så att de trodde att det var gasdämpare. Blir ett nytt försök senare i höst. Så det blev inget Sundsvall, men siktar på att ta mig till Åmsele den 14/9 för test n tune eller köra i 10,5" klassen. Vi får se, det återstår en del tuning först.

/M



106
Projekt / SV: Dragracing 343
« skrivet: augusti 02, 2019, 08:22:25  »
Applåder!! Du får det att se så lätt ut!

Tack! Men verkligheten är den att jag har legat på min gräns av mitt kunnande under nästan hela tiden av detta bygge och vid några tillfällen även passerat den. Att jag har lyckas med detta bygge beror till största del på att jag är systematisk och nyfiken. Och inte pga min kunskaper och färdigheter.

Efter jag var ner och körde Streetweek 2017 med förra bilen så bestämde jag mig att jag tänker sluta med att begränsa mig själv genom att tro att jag inte klarar av eller inte redo för att bygga ett mer extremt bygge. All kunskap finns att hitta hos andra bilintresserade och på nätet. Med det i ryggen så tog bygget fart med 340´n.

Jag har lärt mig extremt mycket på detta bygge och jag kan även se att jag har utvecklat en del nya färdigheter, men så här i backspegeln så skulle jag ha gjort en del saker annorlunda idag. Det är väl det som kallas utveckling... ;D

Nu tar nästa moment vid där det handlar om att lära känna bilen och optimera bilen så långt det är möjligt. Första målet är att bilen ska beter sig lugnt och fint på banan och gå låga tio sekunders repor. Och det ska den klarar utan problem då jag har försökt att bygga in en överkapacitet för de tiderna i bilen. Skulle tro att gränsen för bilen idag ligger någonstans runt 700 hk och höga åttor.

/M



107
Projekt / SV: Dragracing 343
« skrivet: augusti 01, 2019, 18:02:07  »
Har kokat ner två år och tusen timmar till fyra minuter.... ;D

https://youtu.be/dUd0NDtZwpA

/M

108
Projekt / SV: Dragracing 343
« skrivet: augusti 01, 2019, 08:55:16  »
Classic Swede är ok. Dock fullt upp i mellanåt så att kommunikationen kan bli lidande. Talar inte från egen erfarenhet utan från andra forummedlemmar på detta forum och 300 Mania.

Bra att du fick fram och kan åtgärda barnsjukdomarna.

Kul om du kommer iväg på Test n Tune  :P

Ja, jag vill också tro att han är ok. Men nu har han snart haft en månad på sig att svara, så för tillfället så står han inte högt i kurs. Jag kan föstå om han har svårt att tro mig då jag köpte dämparna 2017, men har förklarat att jag bygger en racebil och även bifogat bilder och kopia på följesedeln. Om man är mån om sina kunder så ska man i alla fall återkoppla om än man inte tycker att kunden ska kompenseras.

I detta fall så tro jag att det ligger till på följande sätt. Dai special beställde dessa dämpare från GAZ för att kunna erbjuda kunderna något det efterfrågat och detta gjordes för många år sedan och sedan har de dämpare som han inte har sålt blivit liggande och enligt tillverkaren GAZ så beror läckaget förmodligen på att en o-ring inne dämparen (ventilen) torkat sönder. För slitage handlar det inte om då bilen inte rullat mer än några hundra meter...

Ja, nu är det som det är med det och dämparna är på väg till GAZ. MEN, de har nu varit på väg i två veckor och är inte framme än. >:( Har pratat otaliga gånger med Postnord och Parcelforce och nått fel är det för paketet sitter fast i Danmark så någon Test n´Tune blir det nog inte den 10/8, men vi får se...


Bortsett från detta så har jag förhoppningsvis gjort det sista plåtjobbet på bilen för ett tag. Byggde in lådan av den enkla anledningen att då slipper jag köpa SFI klassade skyddskläder och kan istället åka med vanliga täckande kläder och på så sätt sparade en rejäl slant. Men vill jag i framtiden åka riktigt fort så blir jag tvungen att köpa sfi klassade skyddskläder.

Och nya kylaren har också kommit på plats!  ;D Riktigt nöjd med den. Bra pris (2500:- inkl frakt) för att få en måttbeställd kylare där man kan speca i stort sett allt man önskar sig. Storlek på In/ut, uttag för givare, vilken sida In/ut ska vara på, vart man vill ha plåtarna för fastsättning, osv.















/M

109
Projekt / SV: Dragracing 343
« skrivet: juli 25, 2019, 11:20:52  »
Jo, det kändes att det var ingen ide att dra elen snabbt bara för att få igång bilen. Det ble till att göra det seriöst och överskådligt. Tog en herrans tid, men det blir nog lätta att underhålla, uppgradera och felsöka i framtiden.



Besöket till Hedenbasen gjorde så att några barnsjukdomar dök upp som måste åtgärdas.


- Ena framdämparen börja att trycka ut olja ur justerknoppen i toppen efter körningen. Tog kontakt med classicswede.co.uk där jag köpt de kort framdämparna, men inte ett svar!!! >:( Så då tog jag kontakt med GAZ som byggt dämparna och de var mycket tillmötesgående så nu är de på väg dit.

- Upplevde att fjädrarna fram låg på gränsen av sitt arbetsområde, så jag har beställt ett snäpp hårdare och något längre fjädrar till framvagn.

- Och så har jag haft fel sensor till vattentempen. Tempen stämde inte riktigt, så det blev till att beställa en ny.

- Och så måttbeställde jag en 70mm vattenkylare för att inte behöva vara orolig för vattentempen. Org. kylare plus fläkt orkade precis hålla tempen.






Nu är siktet inställt på att köra Test n Tune i Sundsvall 10-11/8 för att ställa in det sista på bilen och få en tid på 1/4 mile.

/M

110
Projekt / SV: Dragracing 343
« skrivet: juli 19, 2019, 11:52:30  »
Jo, det är ett lite udda ljud ur en 340.

Var till bilprovningen idag och vägde bilen. 1040 kg vägde den. 100 kg mer än vad jag trodde och så fick bilen en guldstjärna också!  ;D








/M

111
Projekt / SV: Dragracing 343
« skrivet: juli 18, 2019, 17:18:48  »
I dag blev det en heldag i Boden. Först grundmappning på Hedenbasen och sen till retro café för lunch. En kanondag helt enkelt!  ;D













https://youtu.be/L9QTNOlZesE

https://youtu.be/nq6sUXsx6F0



/M

112
Projekt / SV: Volvo 360 bmw v8 turbo
« skrivet: juli 15, 2019, 20:56:39  »
Ser riktigt bra ut!!!  ;) Kämpa på!

113
Projekt / SV: Dragracing 343
« skrivet: juli 15, 2019, 08:40:50  »
Jamen tackar! Jo, det kommer en video på provtur när jag varit till Hedenbasen. Ska försöka att ta mig dit under veckan.

/M

114
Projekt / SV: Dragracing 343
« skrivet: juli 12, 2019, 14:09:08  »
Tackar!! Jo det känns riktigt bra, men det höll på att ta en ny vändning. När jag lagt in alla värden i ecu`n  så märkte jag att något stämde inte och mycket riktigt. Ecun som jag köpte beggat innehöll en gammal kod som inte klarar av att driva tre tändsteg. Så några oroliga minuter blev det innan jag hitta info på nätet att min ecu var kompatibel med den nya koden som hette ms2/extra. Så det blev till att reboota ecu och tanka in den nya koden och lägga in alla värden igen. Och när jag tryckte på start knappen så gick den igång på en gång......riktigt skön känsla.

Idag har jag felsökt det tjutande ljudet (läckte lite mellan plenum och spjällhus) och fortsatt att fulla upp olja i lådan och kollat att den drive på alla växlar. Snart prov tur på hedenbasen.  ;D

/M

115
Projekt / SV: Dragracing 343
« skrivet: juli 11, 2019, 16:25:56  »

116
Projekt / SV: Dragracing 343
« skrivet: juli 10, 2019, 20:50:14  »
Ja, det gick inte att hinna med att färdigställa bilen till Midnight sun. Men det börjar att närma sig. All el klart och har påbörjat att ställa in alla värden i ECU`n så en uppstart de närmste dagarna är att vänta. Känns som att jag har dragit kilometervis med kabel... ::) Imorgon blir det att provtrycka bränslesystemet och fortsätta med värdena. Snart så mullrare det på uppfarten igen.. ;D














/M

117
Projekt / SV: Dragracing 343
« skrivet: juni 24, 2019, 22:14:28  »
starkt jobbat, helt fantastiskt bygge  :o

Tack!  :)

Har nu äntligen gått på semester och lägger i en växel till för att få bilen klar. Bromssystemet klar och elsystemet på god väg. Om allt går som det ska så blir det nog uppstart till helgen!!  ;D Midnightsun tävligen på Pitedragway är helgen 5-7/7 och det är inte omöjligt att få bilen klar tills dess. Men behöver en avskild plats att ställa in och mappa bilen på, så i helgen var jag till Heden utanför Boden och kolla upp om Hedenbasen var öppen. Och till min förvåning så stod hela basen öppen....!? :o Så när bilen spottar igång på uppfarten hemma beger jag mig till Hedenbasen och mappar bilen och då finns det en chans att hinna med midnightsun.... Tiden får utvisa!

Lyckades med tricket att få in oljekylaren till automatlådanmellan ic´n och kylaren.


























/M


118
Projekt / SV: Volvo 360 bmw v8 turbo
« skrivet: juni 15, 2019, 07:05:47  »
Kul att det är på g igen. Ser riktigt bra ut!

/M

119
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« skrivet: juni 11, 2019, 08:03:45  »
Ser riktigt bra! Spännande och få se det färdiga resultatet.

/M

120
Projekt / SV: Dragracing 343
« skrivet: juni 11, 2019, 08:00:58  »
Jo, det går åt rätt håll och hoppas på uppstart om några veckor. Till provkörning och inställningen av bilen (bromsar, styrning, bränsle, osv) så funderar jag på att åka ner till Åmselebasen och hyra in mig där några dagar. Känns bättre att göra det på inhägnat område än att fara omkring på allmän väg och behöva ha koll på övrig trafik.

Men om än det ser ut som och känns som att bilen snart är klar, så återstår en herrans massa att lösa. Som någon sa -allt ska genom händerna!  ;D

/M

Sidor: 1 2 [3] 4 5 6 7 8