Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - FREJ

Sidor: 1 ... 392 393 394 395 396 397 398 399 400 [401] 402 403 404 405 406 407 408 409 410 ... 415
16001
Kyrkogården / Re:Projekt: Snabba upp en 360
« skrivet: mars 31, 2005, 21:07:13  »
Nu har det inte hänt mycket med räsern på ett tag, annat än smågrejer då.
Jag har monterat främre stänkskydden häromdagen det är allt :P

Nu på onsdag är det dags för besiktning!
Jag hoppas att besiktningsmannen uppskattar sänkningen och elfläkten :)


Dom sa inget om min elfläkt...

Hur har du sänkt fram?

16002
Teknik / Re:Färddator
« skrivet: mars 30, 2005, 23:41:07  »
MPG= Miles per Gallon?


ENGELSK?

16003
Teknik / Re:Startar ej
« skrivet: mars 30, 2005, 23:33:58  »
hinner inte lägga nån större tankeverksamhet på detta just ikväll men det verkar ju som att du inte får nån varvtalssignal om inte lampan blinkar vid start.. och då ska manöverreläet inte heller starta soppapumpen. Om det funkar som jag fått för mig.

Det som ger varvtalssignalen är ju tändningen/tändspolen.. så felet skulle kunna vara i tändkretsens primärkrets... eller om antingen Jettronicboxen eller varvräknaren kortsluter signalen så att den blir noll.. verkar skumt som du säger att det är 12V obelastat dock.. borde vara 0 hela tiden ifall den är kortsluten ju..

ursäkta om jag svamlar lite så här i kvällningen.
Får ta nya tanketag i morgon

16004
Avstannade Projekt / Re:345-81
« skrivet: mars 29, 2005, 17:00:51  »
nu kan jag inte kalla den för "bäbisblå" längre vaxade den och den blev blå hade inte varit vaxad på över 15 år man kan säga att den va något oxiderad.
fick tag på ett par lm fälgar oxo 4st för 700 inkl.däck
skall försöka en solig dag att få in ett par bilder oxå.

Härligt! nu e våren här  ;D

16005
Teknik / Re:Bränslepumpsreläet!?
« skrivet: mars 29, 2005, 16:53:30  »
Hur går det för dig Powergirl? Startar pärlan?

16006
Teknik / Re:Bränslepumpsreläet!?
« skrivet: mars 23, 2005, 21:51:54  »
jepp så får du berätta det för mig i morgon  ;)

16007
Teknik / Re:Bränslepumpsreläet!?
« skrivet: mars 23, 2005, 21:44:51  »
nja det undrar jag om det kan vara så..

bränsletrycksregulatorn på fuelrailen till spridarna sköter ju trycket till systemet.. överskottet går tillbaks till tanken..

16008
Teknik / Re:Bränslepumpsreläet!?
« skrivet: mars 23, 2005, 21:31:08  »
okej.. vet du hur den där apparaten fungerar oxå?

16009
Teknik / Re:Bränslepumpsreläet!?
« skrivet: mars 23, 2005, 20:38:48  »
Tryckregulator? Visste inte ens att det fanns en sådan?

sitter den oxå på slangen mellan tanken och pumpen?

16010
Evenemang / Re:300power Israce 2005
« skrivet: mars 23, 2005, 16:51:15  »
*Undrar försynt* hur det går med bilder/filmer?


// Från en som inte smakat på 360 på is (än)  :-[

16011
Teknik / Re:Bränslepumpsreläet!?
« skrivet: mars 22, 2005, 21:32:34  »
Jo soppapumpen går i nån sekund direkt när man slår på tändningen!


Jaha.. dör ut.. kan ju vara elfel oxå det vet man inte.. svårt att säga.


Kan vara så mycket när det är såna här symptom.. fukt i fördelarlock, skit i bränslesystemet, glapp/dålig jordpunkt nånstans mm..

16012
Teknik / Re:Bränslepumpsreläet!?
« skrivet: mars 22, 2005, 20:52:50  »
Alla har den dosan som har A) dimljus B) insprutning

Nu fattar jag inte riktigt, trodde inte din bil startade eftersom du inte hör pumpen?

Går bilen och då oxå pumpen så kan det inte vara fel på säkring eller relä!

Skit i slangar.. kan det ju bli om tanken är rostig invändigt..
Insprutarna kan man ju rengöra med insprutarrengöring i tanken, om det är effektivt vet jag inte. Har inte provat själv.

Frågetecken! Om den har powern i sig, är inte det tvärtemot att vara kraftlös?   ???

Och när behöver du kraften?  ;)

Kylaren kan inte påverka bilens gång, om inte motorn överhettar då. Eller inte blir varm. Tempmätaren ska ju stå ungefär rakt upp.

stiften vita.. hur vita? Blankvita eller mer matta.. titta här:






Alla säkringar i 360GL med B200F:




Håll till godo!  8)

16013
Teknik / Re:Bränslepumpsreläet!?
« skrivet: mars 22, 2005, 20:10:17  »
Vassego  :)

Nej under handskfacket sitter ingen på min heller.
Handboken nämner bara dom två vi vet om!

Kabel under panelen.. till bränslepumpen? Nej tror jag inte.. kanske till bränslepumpsreläet i så fall..

Bränslepumpsreläet sitter på staget till luftmängdsmätaren. Du ser det om du står lutad över vänster framskärm.. alldeles under hakan  ;)

Nej vet inte om alla bilar är utrustade med ett förfilter mellan tank och pump. Jag har ett litet vitt.. ungefär lika stort som en kaffekopp i diameter. Det syns tydligt när man tittar under bilen framför höger bakhjul och samtidigt ser bränslepumpen och tanken.

Du ska höra soppapumpen, särkillt om du har dörren öppen eller står halvägs in i bilen när du slår på tändningen.
Nej bilen går inte många sekunder utan bränslepump. Kan gå 10 sekunder på tomgång om pumpen stannar men sen är den stendöd.

Enligt handboken skall det vara säkringar till dimljusen i frontspoilern. Antagligen en säkring till varje sida då.

Lycka till!

16014
Teknik / Re:Var e säkringen för soppapumpen????
« skrivet: mars 22, 2005, 19:42:57  »
Säkringsdosan sitter på höger sida i motorutrymmet sett från förarplatsen. Precis i hörnet av motorutrymmet närmast passageraren/passagerardörren

MEN lärde jag mig nyss: Säkringen till bränslepumpen sitter i en svart liten dosa mellan batteriet och vänster framskärm. Tror det är den i mitten, alla tre som sitter där är på 8A (A=Ampere) Kabeln som går till och från bränslepumpssäkringen är RÖD enligt schemat och det skulle isåfall stämma in på mittensäkringen. Kolla den!

Edit: Det ÄR mittensäkringen, har praktiserat den rätt mycket senaste dygnen pga spridarbyten och behov av att tömma systemet genom att plocka bort säkringen och köra tills soppan är slut

16015
Teknik / Re:Bränslepumpsreläet!?
« skrivet: mars 22, 2005, 19:38:31  »
Välkommen till 300 Powerclub Annika! Kul med lite kvinnlig fägring  ;)

Säkringsdosan sitter på höger sida i motorutrymmet sett från förarplatsen. Precis i hörnet av motorutrymmet närmast passageraren/passagerardörren

MEN lärde jag mig nyss: Säkringen till bränslepumpen sitter i en svart liten dosa mellan batteriet och vänster framskärm. Tror det är den i mitten, alla tre som sitter där är på 8A (A=Ampere) Kabeln som går till och från bränslepumpssäkringen är RÖD enligt schemat och det skulle isåfall stämma in på mittensäkringen. Kolla den!

16016
Foto/Film / Re:300 bilder
« skrivet: mars 21, 2005, 22:00:33  »
Nån som känner igen bakvingen? Ford sierra sedan kanske? Passar ganska bra!

16017
Evenemang / Re:300power Israce 2005
« skrivet: mars 20, 2005, 10:42:16  »
Ser härligt ut! Kanonväder  8)

16018
Evenemang / Re:300power Israce 2005
« skrivet: mars 19, 2005, 23:01:18  »
Härligt! Ja vi som inte var där förstår att vi missade nåt  :'(

16019
Evenemang / Re:300power Israce 2005
« skrivet: mars 19, 2005, 21:42:48  »
Hur gick det på isen idag då?

nån som filmade eller tog kort?

16020
Trimning / Re:Planta toppen?
« skrivet: mars 17, 2005, 20:54:29  »
haha  :)

16021
Trimning / Re:Planta toppen?
« skrivet: mars 17, 2005, 19:01:49  »
att vrida 2mm på kamdrevet kan göra att motorn blir helt annorlunda.

Hehe snarare att motorn går eller inte går..

kan ju räcka att ha remmen en kugg fel så går den skit

16022
Projekt / Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« skrivet: mars 15, 2005, 19:07:28  »
Här är en lista över kostnaderna jag lagt ut för att få ms i bilen hittills.
Den är nog komplett förutom lite plattjärn, en låda till kortet som jag fått från jobbet + några stumpar kabel men jag jobbar som elektriker i en kabelfabrik så vad kunde vara mer lämpligt?  

Megasquirt färdiglött kretskort                                          1 872,00 kr
kommunikationskabel dator-megasquirt                              55,00 kr
Hankontakt från org. ECU för anslutning till
org. kabelhärva utan ingrepp.                                        100,00 kr
DB-37 Hona för kabel mellan härva och ms.                          ~40kr
Ford skorpio V6 -89 TPS med kontakt                                ~100kr
Tempgivare från volvoblock för mätning av luftemp                  20kr
Kontakt Tempgivare                                                            5kr
Bränslepumpsrelä universalrelä Mekonomen                          38kr
Säkringshållare för glasrörssäkring                                      ~15kr
Bärbar gammal dator                                                          100kr
Spridare från 740 Turbo                                                      400kr


Tändning från en 240:
Tändmodul slutnummer 139                                               100kr
Kontakt tändmodul                                                             20kr
Fördelare med hallgivare samt tändspole                          300kr



                                                        Summa hitills:          3165kr

16023
Evenemang / Re:300power Israce 2005
« skrivet: mars 14, 2005, 17:50:18  »
Weeeeeeeeeeeha ....

Nu så ... nu går bilen som den skall igen ....  ;D

Så nu blir det till att tokskruva för att få den redo för isen ...
Ska byta bladisar i kväll ... å hämta packningarna till diffen som jag beställt av volvo ...
I morgon så blir det framändans tur ... nya fjädrar mm.

Återkommer med mer info...........

// Micke S

Oj! Vad var det för fel i motorn då?

Bladfjädrar? Har du övergett dubbla och går över till nersmidda eller vad?

Å vad blir det för fjädrar fram dÅ?

Skoj skoj.. :D

16024
Evenemang / Re:300power Israce 2005
« skrivet: mars 11, 2005, 19:53:27  »
FAN det låter kul det där, men svårt att motivera 35 mils resa..

sladda lite åt mig med  ;)

16025
Projekt / Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« skrivet: mars 09, 2005, 19:54:18  »
Launch ctrl?

En funktion för att aktivera ett lägre varvstopp så att man kan hålla full gas med kopplingen nedtryckt men ändå få perfekt varv för en perfekt start. Med turbo på motorn bygger man även upp laddtryck utan att behöva "bromsa upp" motorn. "Ger snabba och riviga starter"  ;D

Läs här för att få det bättre förklarat:
http://www.knracing.se/launch.htm
dock är det systemet från KN utrustat med antispinn och grejer vilket gör det mer avancerat.

Så här ser det ut i Megasquirt:
http://megasquirt.sourceforge.net/extra/launch.htm

Have fun!  8)

16026
Projekt / Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« skrivet: mars 09, 2005, 19:36:52  »
Du får köpa en sådan drä lite dosa som jag har... ;)

Då får du en launch strl på köpet .... skit kul ......

// Micke S

Nej nej, launchcontrol finns med i senaste koden till Megasquirt, kallad "Megasquirt n Spark EXTRA"
Behöver bara koppla in en brytare som aktiverar launchen, eventuellt en under kopplingspedalen med.. så att den släpper automatiskt när man sticker  8)

Mycket annat godis oxå, särskillt för dom med turbo  >:(

16027
Foto/Film / Re:300 filmer
« skrivet: mars 09, 2005, 16:34:57  »
Trevligt!!

Tack så mycket för dom filmerna!

Kan aldrig få för mycket av 300-porr  :P

16028
Trimning / Re:Planta toppen?
« skrivet: mars 09, 2005, 16:30:27  »
En liten fundering bara...finns det något som säger att man inte kan plana blocket? Det är ju helt klart mycket smidigare att ta loss toppen o fräsa på, det förstår jag ju.

Det görs i vissa fall, fast inte istället för att plana toppen tror jag? Utan för att få blocket slätt samt att få eller inte få klämspalt, vad det nu är. Bara nåt jag snappat upp på TPC.

16029
Övrigt / Re:Besikta bilen!
« skrivet: mars 01, 2005, 17:11:39  »
  sen blir det nog skroten :'(

NEEEJ!

16030
Trimning / Re:B200K Kam i B200F
« skrivet: februari 24, 2005, 16:57:57  »
efter lite snabbt jämförande mellan Y-kammen och A + V-kam som ska sitta i B200E så verkar Y-kammen vara en gubbkam.

16031
Trimning / Re:B200K Kam i B200F
« skrivet: februari 24, 2005, 16:54:30  »
Det var ett Y instämplat på den sidan som inte var åt kamdrevet!

Japp det stämmer, ska sitta Y-kam i B200K

enligt denna sidan:

http://hjem.get2net.dk/bengaard/newpage21.htm

Där finns alla orginalkammar med i en tabell så du kan jämföra lyft och duration osv..

16032
Trimning / Re:Sportluftfilter
« skrivet: februari 01, 2005, 17:06:00  »
Hej Niclas! Välkommen till 300power.com!

Byter du till ett sportluftfilter som har samma form som orginalet och sätts där orginalet satt så blir det ingen ljudskillnad, och ingen effekthöjning heller..

Med öppet luftfilter blir det i allafall ett helt annat ljud, samt att motorn drar bättre på höga varv.. om det blir fler hästar råder det delade meningar om.

Hur ett öppet luftfilter ser ut och hur du monterar det på motorn ser du i början av den här tråden där det finns inlägg med bilder på öppna filter.

16033
Trimning / Re:Planta toppen?
« skrivet: januari 30, 2005, 21:02:36  »
TO8R ja det var det jag menade, fast jag inte visste hur man räknade ut det
Tack.

16034
Trimning / Re:Planta toppen?
« skrivet: januari 30, 2005, 20:57:56  »
ah, du menar på längden.. nej det borde väl inte göra jättemycket..

16035
Trimning / Re:Planta toppen?
« skrivet: januari 30, 2005, 18:34:52  »
Finns det ingen formel för vad kompet blir om man planar x antal mm?

Blir ju en formel för varje sorts kombination med toppar och block med olika kolvar och så men vore kul om nån hade / kunde räkna ut nåt sånt..

bara en tanke  ::)

16036
Trimning / Re:Planta toppen?
« skrivet: januari 29, 2005, 23:06:29  »
Hur snett får det vara när man planar toppen? Kan tänka mig att det är inte är hack och vågor i toppen så det går att få den tät, men kan det spela så stor roll om det blir några 1/10 snett? påverkar väl inte kompen nåt enormt?

Kan man fräsa snett? Om man satt upp toppen rakt..

16037
Övrigt / Re:Demontera mittkonsollen
« skrivet: januari 28, 2005, 16:05:50  »
Cupra har ju moddat sin lite med mätare och grejer. Han kanske kan berätta..

16038
Projekt / Re:Nu är motorn i..!
« skrivet: januari 28, 2005, 16:04:08  »
Härligt!! Rätt jobbigt med såna fel men skönt när man hittar dom!

FILM FILM FILM!!  ;D

16039
Trimning / Re:Mera effekt!
« skrivet: januari 27, 2005, 21:58:08  »
Inte med orginalgrejor.. jo om du köper en 16-ventils 740 GLT-spis

dom har 159hk orginal! Men då syns det ju att motorn inte är orginal på besiktningen, 16-ventilstopp är ju "dubbelt" så bred..

men om du hittar en lagom trimmad topp med rätt kam i så är det ju en enkel sak att skifta över det till din B200!

Med det här hade du säkert haft 150+ med orginalsprutet:
http://www.300power.com/forum/index.php?board=12;action=display;threadid=632

531 topp + k-kam
http://www.blocket.se/view/4185939.htm?caller=jkl_s&l=0&c=1&city=0

portad 405-topp 1800:-
http://www.blocket.se/view/4225000.htm?caller=jkl_s&l=0&c=1&city=0

tja.. det var några tips bara

16040
Trimning / Re:Mera effekt!
« skrivet: januari 27, 2005, 16:55:26  »
Mellan tummen o pekfingret, hur mycket ger en 405 topp med K-kam?

136 hästar ger den kombinationen orginal på en
Volvo 240  1981-83 med B23E, 190nm i vrid.

140 hästar om man byter k-kammen mot H-kammen. Då blir vridet 191nm

Vad ovanstående delar gör på en b200 har jag ingen aning om.. nån som vågar sig på en gissning?

Sidor: 1 ... 392 393 394 395 396 397 398 399 400 [401] 402 403 404 405 406 407 408 409 410 ... 415