Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - FREJ

Sidor: 1 2 3 4 5 6 7 8 [9] 10 11 12 13 14 15 16 17 18 ... 415
321
Projekt / SV: 343 stuk
« skrivet: februari 08, 2019, 22:35:16  »
Hittade denna punktlista. Får se när jag hinner komplettera med bilder på skruv och fästen.

http://www.300power.com/forum/index.php?topic=8538.msg107830#msg107830

322
Projekt / SV: Volvo 360 GL -88 vs. the World
« skrivet: februari 08, 2019, 22:27:51  »
Fuskade lite och skippade renovering av generatorn.

Kollade du kolen i den åtminstone?

323
Projekt / SV: 343 stuk
« skrivet: februari 08, 2019, 22:26:49  »
Visst :)
Behöver man ha ut hela panelen när man byter vindrutan?

Jajjemen, sitter clips där bakom som håller gummilisten till rutan. Samt att det är väldigt troligt att man vill putsa bort lite rost både på in och utsida runt rutramens nedre delar.

324
Projekt / SV: 343 stuk
« skrivet: februari 08, 2019, 17:10:04  »
Ja det är ju ingen högskolematte precis, gäller bara att komma på vilken ordning sakerna ska lossas och att hitta skruvarna. Det fixar du med lite tålamod.
Kan se om jag har bilder på det, plockade ur hela instrumentpanelen när jag bytte vindruta.

325
Projekt / SV: 343 stuk
« skrivet: februari 08, 2019, 15:58:37  »
Nu börjar det spåra, vad säger farsan?  ;D

Det är lite pill med instrumentpanelen.
Tror du får ta bort den och ratten, handskfacket som är en lurig historia. Skydden vid knäna och runt nyckeln/rattstången.

326
Projekt / SV: Volvo 360 GL -88 vs. the World
« skrivet: februari 07, 2019, 22:30:54  »
Misstänkte att du skulle göra det  ;D

Ja han har mycket grejer. Går under nicket Dai här på forumet och på 300mania.

327
Projekt / SV: Volvo 360 GL -88 vs. the World
« skrivet: februari 06, 2019, 23:34:08  »
Leker lite med tanken att försöka snygga till motorutrymmet genom att flytta bak batteriet och kapa bort eller flytta några fästen för t.ex. luftboxen och tändspolen.
Kolla så att inte batteriet kommer för högt upp och tar i huven då. Tror det kan bli tight!


Citera
Märkte även då jag gungade på bilen att en av bakre stödämparna rörde sig upp och ner, även i viloläge ser man att det är några millimeter glipa mellan bussningen och stoppbrickan. Jag har inte kollat närmare på detta men jag antar att det är bussningen som gett upp.
Kan räcka med att dra åt muttrarna kanske?


Citera
Är det någon som vet hur det är med urtrampningslagret på dessa? Går det att få tag på någonstans eller passar lagret från någon annan bil?
Hm tror inget passar bolt on i allafall men jag har lyckats köpa en gång. Kollat bildelar24 eller dylik tysk sida? Eller varför inte Mekonomen etc.
Och "vår egen" Classic Swede: https://www.classicswede.co.uk/

328
Projekt / SV: Sixlar's Volvo 360GLT -83
« skrivet: februari 05, 2019, 23:16:53  »
Tackar!

Luftstyrningen begränsar inte luftflödet till kylaren, den stänger för så att luften inte kan passera bredvid kylaren.
Luft vill alltid ta lättaste vägen och bredvid kylaren är lättare än genom kylaren ;)

Luftstyrningen är alltså bara en plastbit som är klippt till så att den täcker för allt runt kylaren förutom cellpaketet som är helt öppet mot inkommande luft, blir även senare att fixa luftstyrningar som håller tätt mot fronten också så att precis all luft som kommer in framför kylaren måste passera genom den.

Aha då så!  :)

329
Projekt / SV: Sixlar's Volvo 360GLT -83
« skrivet: februari 04, 2019, 18:49:00  »
Bra jobbat!
Bra att ni i allafall försökte rädda den gamla kylaren.
Kul med tipset på den nya. Hade jag inte köpt en ny 360-kyl nyligen hade jag köpt en sådan och byggt dit.

Men luftstyrningen? Gör den mer nytta än skada? Den begränsar ju bara luftflödet genom kylaren. Eller är det meningen? Att fläkten ska styra flödet av/på så att oönskad luft som skulle kunna passera vid sidan av fläkten inte kommer in?!

330
Projekt / SV: Volvo 360 GL -88 vs. the World
« skrivet: februari 04, 2019, 18:38:21  »
Wow vilken reunion  8)

331
Projekt / SV: Volvo 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel
« skrivet: februari 03, 2019, 18:51:43  »
Oj här finns det de som är energiska  :D

Får gratulera, tror du är första 300Powaren som byter lager i en transaxel, de som vet att jag har fel får skrika till.

Sök på forumet eller på google med tillägget "300power" så hittar du nog nån tråd med förstärkt klämhylsa-snack.

332
Projekt / SV: 343 stuk
« skrivet: januari 30, 2019, 23:14:24  »
Bor oxå i småland ;D var rätt kallt inatt ja.
Får bli till att kolla över det sen :)

Jasså vad kul! Vi är inte många aktiva smålänningar här på forumet!

333
Projekt / SV: 343 stuk
« skrivet: januari 30, 2019, 19:25:31  »
Japp! Vi hade neråt -20° inatt i Småland och det är inte jättevanligt.

Du kan ju kolla över fördelarlocket och tändkablarna med för säkerhets skull. När våren kommer..

334
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« skrivet: januari 30, 2019, 17:49:38  »
Jo låter lagom för att slippa sura miner :P
Hehe ja det är lite väl högljutt ;D

Den är inte så högljudd men blev ett jäkla rallyinspirerat resonansljud av nån anledning  ::)

335
Projekt / SV: 343 stuk
« skrivet: januari 30, 2019, 17:48:12  »
Låter ju fint det där!
Lite dåligt gassvar men motorn kanske var kall?
Jodå den låter rätt mysigt  ;)
Nu va det att motorn va lite kall. Men blir lite så när den är varm också bara inte lika mycket.. nån idé hur man får den att bli lite piggare?

Kan ju vara skit i förgasaren eller läckande förgasarfotspackning kanske? Bara gissar nu för jag är inte så erfaren på B14.

336
Projekt / SV: Sixlar's Volvo 360GLT -83
« skrivet: januari 30, 2019, 00:46:35  »
Kul tips med SAAB 9000 torkararmar  :D

337
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« skrivet: januari 30, 2019, 00:44:29  »
Lät bra i avgassoundet tycker jag! Min GLT låter lite mer för grannarna vaknar  ::)

338
Projekt / SV: 343
« skrivet: januari 30, 2019, 00:05:34  »
Fick upp en video på tuben idag där man kan höra hur b14 låter med endast en dämpare  :)https://youtu.be/wsHNkYwN4wc

Låter ju fint det där!
Lite dåligt gassvar men motorn kanske var kall?

339
Projekt / SV: 360GL B200K -> LH 2,4
« skrivet: januari 26, 2019, 10:28:49  »
ordnet en eksosløsning

Du fick ta vägen under axeln alltså?
Har du mjuk upphängning där bak vid dämparen så att systemet kan röra sig när motor, transaxel och växellåda/diff fjädrar upp och ner?
Annars kommer systemet att brytas.
Tänk också på att avgassystemet inte får värma upp bensintanken.

Ja, det ble under ;)
Når bilen henger på bukken med hjulene helt nede så treffer eksos og tverrbjelke bak såvidt på ett punkt. Eksosopphenget er ikke stivt så det skal gå bra :)
Tenker på varmebestandig lakk og eksosbandasje på røret under tanken, bare for å være noe mer sikker.

Ok bra  :)

340
Projekt / SV: 360GL B200K -> LH 2,4
« skrivet: januari 26, 2019, 00:35:16  »
ordnet en eksosløsning

Du fick ta vägen under axeln alltså?
Har du mjuk upphängning där bak vid dämparen så att systemet kan röra sig när motor, transaxel och växellåda/diff fjädrar upp och ner?
Annars kommer systemet att brytas.
Tänk också på att avgassystemet inte får värma upp bensintanken.

341
Projekt / SV: Dragracing 343
« skrivet: januari 24, 2019, 22:18:27  »
Att här går det undan!

Men blir inte mycket bagage kvar  ;D

342
Projekt / SV: Dragracing 343
« skrivet: januari 23, 2019, 22:37:59  »
Blir helt galet stora hjulhus till helt galet stora hjul  :D

343
Projekt / SV: 343
« skrivet: januari 22, 2019, 19:55:52  »
Har du slutsteg eller driver du alla högtalare på huvudenheten?
Finns nog nåt smart litet filter som kan hjälpa dig, eller som du kan bygga själv. Googla lite.

344
Projekt / SV: Volvo 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel
« skrivet: januari 21, 2019, 23:22:33  »
Mycket snyggt med hållaren till mätarna och de läckert röda tryckrören!

345
Projekt / SV: 343
« skrivet: januari 21, 2019, 23:18:30  »
Kul bygge! Hoppas du sätter fast lådan ordentligt så du inte får den i nacken om du krockar  :-X

346
Projekt / SV: Dragracing 343
« skrivet: januari 21, 2019, 23:15:40  »
Finare plåtarbete har vi nog inte skådat på det här forumet!  :o

Keep up the good work!

347
Projekt / SV: 343
« skrivet: januari 20, 2019, 00:39:22  »
Passar ju in prima!

Kul med ljud!

Och den där svängen in på gårdsplan ser kul ut  ;D

348
Projekt / SV: Volvo 360 GL -88 vs. the World
« skrivet: januari 17, 2019, 22:47:19  »
Oj oj oj vilken ambitiös kille! Har knappt sett en finare rödblockare i en 360!

Jättekul att se. När jag renoverade min B230 orkade jag inte ens måla blocket. (Och ville inte att det skulle se nytt, fint och trimmat ut).

Är du lika noggrann när du lagar rost?

349
Projekt / SV: 360GL B200K -> LH 2,4
« skrivet: januari 15, 2019, 19:07:19  »
Har to panser, så kan fint ofre det ene for en liten scoop. Får se hva det blir til  :P

En smaksak då  8)

Tenker det er dumt å kappe av t3 flensen hvis jeg skal gå over til t3 turbo etterhvert...

Ja då är det dumt  :P

350
Projekt / SV: 343
« skrivet: januari 14, 2019, 20:45:51  »
Jodå de funkade bra med en sådan :) men får se om de funkar lika bra när man sänkt bilen sen, såg ut som att de kunde bli lite tajt då.
Kan lägga upp en video senare men går de att lägga upp här eller ska ja slänga upp på youtube och länka sen?

Youtube är bäst för det är så begränsat med utrymme per inlägg här på forumet!

351
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« skrivet: januari 14, 2019, 00:38:06  »
Snyggt byggt! Ser ut som att avgaset ska gå bra ihop med reaktionsstag på vänster sida. Min lösning är snarlik och har bra frigång!

Bra att du nämner det där med rostskyddssprutan. Jag måste verkligen ta tag i detta efter att ha slarvat i alla år med rostlagning >:(

Är det denna?!

https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/tryckluft/tryckluftsverktyg/fargsprutor/underredsbehandlingspistol-082000/

352
Projekt / SV: 343
« skrivet: januari 14, 2019, 00:25:15  »
Snyggt jobbat! Utan ljuddämpare går det ju faktiskt använda en sån där universalkrök över bakaxeln utan att det blir alldeles för långt ned!

Blir lite nyfiken på hur din B14-motor låter med en ljuddämpare  :P

353
Projekt / SV: 343
« skrivet: januari 12, 2019, 00:31:37  »
Jasså :) har inte ens tänkt på att det är olika grillar.
har sett en sån huv på en 850 en gång och de hade varit häftigt att göra men blir nog att tejpa ifall man vill ha bort det senare ;)

MK1: Helt annan front med de första lyktorna. Och annan huv än på de senare. Många tycker bäst om denna men inte jag.




MK2: Det är den du har. Smala ribbor. Med blinkers på skärmarna.




MK3: Från 1986. Breda ribbor. Utan blinkers på skärmarna.




Sen en specialare som jag inte sett i Sverige:

354
Projekt / SV: 343
« skrivet: januari 11, 2019, 17:21:02  »
Snyggt  ;D

Din bil har för övrigt den snyggaste grillen tycker jag!

Ögonlock är väldigt ovanligt nu för tiden.
Jag har funderat på att svetsa om hela huven så att den går ner över grillen med elak lutning över lyktorna som du ritat.
Såkallad "Böser blick" på tyska. Vilket betyder elak blick då.

Enklast är ju att måla/tejpa lyktorna enligt din bild.

355
Projekt / SV: Volvo 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel
« skrivet: januari 09, 2019, 22:59:55  »
Aldrig använt V-band men ser ju ganska oslagbart ut!

Jag vill också bygga ett rostfritt system. Helst helsvetsat utan muffar och skit. Cleant.

356
Projekt / SV: Dragracing 343
« skrivet: januari 09, 2019, 22:58:13  »
Tack för tanken/förslaget! Det är så man får göra när man håller på med moment som tar oändligt med tid. Här kommer ett lysande exempel. 5 timmar tog det att få till brandväggen vid förarplatsen....puh..

Varsågod.

Förstår att det tar tid. Det svåraste jag vet är att bygga i tomma intet. Med bara några punkter att utgå ifrån. Man vet hur man vill ha det men inte hur man kommer dit.

Ser bra ut!

357
Projekt / SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - TORSEN!
« skrivet: januari 09, 2019, 22:56:00  »
Håller med föregående talare/skrivare. Kämpa på!!

Tack!

358
Projekt / SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - TORSEN!
« skrivet: januari 08, 2019, 23:50:32  »
Helt sjukt långt uppehåll i denna tråd!

Det enda positiva är att jag aldrig gett upp och nu är bilen nära att hamna på hjul, på väg och på besiktning. Denna våren SKA bilen ut i trafiken igen! Helst innan våren men i denna tråden vågar man inte sticka ut hakan när det gäller tid och planering  ;D

Dags att börja uppdatera i tråden för att närma sig nutid. Stay tuned..

359
Projekt / SV: Dragracing 343
« skrivet: januari 08, 2019, 22:54:15  »
Har försökt att undvika ett stort jobb som ligger framför mig. Att plåta ihop allt.

Förstår att det känns tufft att ge sig på ett så stort jobb.

Försök att fokusera på en del i taget så känns det nog lättare.

360
Projekt / SV: Volvo 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel
« skrivet: januari 08, 2019, 22:51:26  »
Härligt här är bygget inte färdigt ser jag!

Angående avgasflänsen så var det ju en smart lösning att sticka in röret i "muffflänsen".

Själv kör jag moddade/hembyggda flänsar både en med tre skruv vid katten samt en bak där du har din vid bladfjädern med två skruv. Men båda av samma släta design som den främre original i 2".
Som packning har jag ett tunt aluminiumband som jag klipper/skär till med kniv och sax.

Håller absolut tätt, kört så länge. Men jag får göra ny packning varje gång jag tar isär det. Ska testa tunn koppar när jag kommer över det nästa gång. Aluminiumpackningen ärjar, därför går den inte att återanvända.

Sidor: 1 2 3 4 5 6 7 8 [9] 10 11 12 13 14 15 16 17 18 ... 415