Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Visa inlägg - Stormen

Sidor: 1 [2] 3 4
41
Foto/Film / P&B
« skrivet: januari 11, 2009, 15:39:07  »
Tittade på "Petterson & Bendel" idag, affärerna går bra för dom och snart ska dom flytta till större lokaler. En gammal bilverkstad närmare bestämt, jag skulle också vara nöjd med lokalerna om jag fick affischen på köpet :)

42
Övrigt / Parallella plan?
« skrivet: januari 05, 2009, 17:08:32  »
Är topplocksplanet och oljetrågsplanet parallella? Och hur är det med styrhylsorna (eller vad det kan tänkas heta) till toppen, är dom pressade i blocket?

43
Klotterplank / Fräst ventilkåpa?
« skrivet: december 10, 2008, 23:40:08  »
http://shop.textalk.se/se/article.php?id=7880&art=1294469

Vad finns det att fräsa på en ventilkåpa? Planfräsa packningsplanet?

44
Klotterplank / B20 Alutopp
« skrivet: december 09, 2008, 00:38:13  »
Snubblade över den här tråden på sävarturbo.

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=29362

Dom finska generna man känner igen från datavärlden verkar gå igen i motorvärlden :D

45
Klotterplank / Billigt Xenon
« skrivet: december 08, 2008, 18:48:58  »
Ni som xenon-konverterar, vart köper ni era kit? Ska finnas billiga från Kina vad jag har hört.

46
Drivlina/Växellåda / Hur mycket ström åtgår för att migga diffen?
« skrivet: december 06, 2008, 01:05:09  »
Det lutar starkt åt att det blir en svets framåt våren, men jag vet inte riktigt hur stor det blir. Om jag lyckas skramla ihop skapligt med pengar blir det nog en Migatronic, verkar vara rejäla doningar! och i så fall står det mellan en 180A eller 270A maskin. Det är inte så våldsamt stor prisskillnad mellan dessa. Men nu till den riktiga frågan, ungefär hur mycket kräm går det åt för att bränna ihop en diff (med tillräcklig genombränning för att det inte ska släppa i första kurvan). Har själv ingen som helst uppfattning, men 270A bör väl räcka? Vore skönt med en svets som klarar det mesta, så man slipper åka runt och försöka tigga till sig tjänster hos folk med pinnsvets.

47
Framvagn/Bakvagn / Svarva nylonbussningar
« skrivet: december 01, 2008, 23:01:14  »
Hur gör man med längden när man ska tillverka bussningar till fjädrarna? Gummibussningarna ser ju ut som I-balkar, med en "bricka" i varje ände. Ska man svarva bussningarna lika breda som fjädrarna och lägga på brickor, dito utan brickor eller göra dom så dom blir lika breda som original bussningar. Eller! Ska man göra bussningarna lika breda som fjädrarna och fräsa nya fästen, anpassade efter dom smalare bussningarna.

Sen om någon vet vart man kan köpa billiga nylonstänger så vore det väldans najs!

48
Klotterplank / Program för att räkna avstånd i bilder
« skrivet: december 01, 2008, 21:15:08  »
Jag skulle vilja ha tag på ett program där jag i en befintlig bild kan lägga ut en sträcka och ange hur lång den är, för att sedan beräkna andra mått i bilden. Det är ju klart att det går att göra för hand, men det vore ju bättre om det fanns ett färdigt program för det, så slipper man anstränga sig så mycket :)

49
Övrigt / Vart köpa pinnbultar till toppen?
« skrivet: november 22, 2008, 17:08:59  »
Vart kan man köpa nya pinnbultar till en volvotopp? Det finns väl alla gånger hos Volvohandeln, men jag har lite på känn att det är ganska dyrt där...

50
Teknik / Rengöring av kolvar
« skrivet: november 16, 2008, 21:20:20  »
Vad använder ni för att få rent kolvarna? Köpte en liten cirkulärstålborste med 6mm skaft på hjula som jag tänkte använda i kolvringsspåren, men den var stenhård, blir nog inte mycket kvar om man ska få den att ta gå ner i botten av spåret :) Köpte även en liten axialborste, gick ganska bra att få bort kocksad olja inuti kolven. Men det bästa vore om det fanns något bra att bada dom i, provade med kallavfettning, men vart rent fruktansvärt besviken! Funderar på att prova dom i tvättmusslan på jobbet, det är tillräckligt med bett i det medlet för att man ska få näsblod i alla fall :P Vad tror ni om dielsel annars?

51
Teknik / Motorfästen B14 -> B230?
« skrivet: november 12, 2008, 01:24:18  »
Hur ser balkarna ut på en 340 med B14, är det hål så man kan skruva dit konsolerna för motorfästena till Volvomotorer?

52
TIPS / Bredd på toppar
« skrivet: november 10, 2008, 23:11:27  »
Kanske inte något man funderar på varje dag, men om man vill plana toppen på en vända kan det vara bra att veta :)

En Volvo 8V alu topp är ungefär 160mm bred.

53
Trimning / Kamaxeldata
« skrivet: november 09, 2008, 14:33:42  »
http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=152021

En jänkare som har gjort ganska ingående mätningar på några kammar.

Vad tror ni om en KG8 i en småportad topp (2.3L botten, 360 sprut), är det för vasst?

54
Klotterplank / 740 med 2.2l motor???
« skrivet: november 08, 2008, 14:58:45  »
Halkade in på den här sidan, kolla i listan över vart tändmodulerna sitter.

740 2.2I GLE 1987+

Är det ett tryckfel eller är det någon som vet något som jag vet, dom 2.2l volvo jag har hört talats om är borrade B20, och jag tror inte dom satt original i 740  ::)

55
Drivlina/Växellåda / Styrstiftens placering på svänghjulen
« skrivet: november 06, 2008, 01:17:54  »
Är det någon som kan hjälpa mig att reda ut det här, för jag håller på att bli gråhårig...

En jobbarkompis köpte en B230E för ett tag sedan, på den satt det plana svänghjulet, stiften sitter som på det lättade svänghjulet på bilden. Igår köpte jag BRE60I's B23E, på den sitter ett plant svänghjul, med stiften placerade som på renixsvänghjulet. Finns det någon bra förklaring på detta? Är det beroende på vilken växellåda som satt på bilen?

56
Säljes / Kopiator bortskänkes
« skrivet: november 05, 2008, 16:04:45  »
Någon som känner behov av en gammal kopiator? Kommer inte ihåg vad modellen heter, men en Ricoh är det i alla fall. Det behövs lite kärlek, den tar in pappret alla gånger, vet inte om det finns nya rullar att köpa. Sen är locket lite defekt, det gick lite snabbt att lägga upp den på kärrna, så det vart åt fel håll. Det gick bra så länge man var inne i stan och körde i 50, men när det vart 70-sträcka flög det bort :) Det finns kvar, men gångjärnen är lite defekta  ::)
Följer även med en ny toner kassett. Är det någon som vill ha bara tonern går det bra det med.

Står strax utanför Köping

57
Klotterplank / Ersättning till kvicksilver
« skrivet: november 04, 2008, 01:03:20  »
Fick precis hem "Four-stroke performance" och snubblade över kapitlet om att synkronisera förgasare. Det står skrivet att mätarna som finns att köpa inte fungerar så värst bra och dessutom är dyra. Då är det bättre att bygga en egen flerkanalig vakuumkvicksilvermätare. Vad kan man använda istället för kvicksilver? Det har väl varit förbjudet ganska många år nu. Kan tänka mig att det är pga vikten man ville ha kvicksilver, så det blir lite motstånd för vakuumet.

"Remember the poison is accumulativ, which means that it builds up in your body. When the concentration reaches a certain level it will cause blindness, insanity or death."

Det är inte utan att man börjar undra över att det kanske var vettigt att förbjuda det :P

58
Klotterplank / Oktanbooster
« skrivet: november 02, 2008, 11:10:58  »
Vad är oktanbooster för något, hur funkar det? Att sluteffekten blir högre oktantal vet jag, men vad är det som gör det? Nog allt för att etanol har högt oktantal redan från början, men funkar det att blanda i oktanbooster i det med?

59
TIPS / Kortare kamrem
« skrivet: november 02, 2008, 01:20:07  »
När man planar toppen mer än 2-2.5mm (rätta mig gärna om det är fel) behövs en kortare kamrem för att spännaren räcka till. Finns bl.a. på mekonomen och heter där 16-94422, står på förpackningen att den sitter i följande bilar.

Fiat           Regata 85          1.6

Ford         Granada              1.6, 1.8, 2.0, 2.0I OHC
                Scorpio
                Sierra
                Pick-up P100

Lada        Riva                     1.2, 1.3
                Vaz 2104/2105
                Nova

Moskvich   Aleko 2141          1.6

60
TIPS / Plugg till lambdahål
« skrivet: november 02, 2008, 01:13:44  »
Dom flesta lambdasonder har gängan M18x1.5. Biltemas tändstift 75-1017 har samma gänga och kostar 29:90. Vet inte hur det fungerar utan modifiering, då den tätar med kona. Jag skulle nog vilja sätta upp det i svarven och göra den plan + en kopparring. Är man riktigt seriös slår man sönder stiftet och svetsar igen hålet, men på en vinterräser duger det nog med porslinet kvar :)

61
Övrigt / Rengöring av topp
« skrivet: oktober 30, 2008, 00:52:03  »
Är det någon som har nå bra förslag på att få en topp redigt ren? Har hört folk säga att diesel och diskborste ska bli skapligt bra. Vi har ju bläster på jobbet, men det är skapligt grova korn i den, vet inte vad det är för material, men det är inte sand i alla fall. Vet att det är rekomenderat till gjutjärn bland annat. Nu är det inte nån högre kvalite på blästern och inte överdrivet med klös i den, men vad tror ni, blir det för mycket ändå? Skulle sitta ganska fint med en nyblästrad topp på ett nymålat block :)
Såg i portningsboken att dom även blästrade kanalerna, men ingen maskering vid sätena?! Nu är det väl mycket möjligt att dom räknar med att slipa om eller byta sätena, men om man inte ska göra det, är det inte lite våldsamt då?

62
Klotterplank / Efterlysning: Slipverktyg
« skrivet: oktober 28, 2008, 17:34:56  »
Söker ett verktyg, både benämning och någon som säljer :)

"Roll of cloth to use with a split rod"
Helt enkelt vanligt slippapper, 3-4cm brett eller vad det kan vara, som finns på rulle. Det sätter man i en slitsad axel och snurrar tills man tycker att man har lagomt. Nu är det bara sätta det i en maskin och ge sig ut och putsa :)
Eller om någon vet vart man kan köpa slipduksstift i mindre än 100-pack ???

63
Trimning / Portningsfrågor
« skrivet: oktober 23, 2008, 14:55:26  »
När man ser bilder på portade toppar har folk allt som oftast tagit bort den del av ventilstyrningen som är i avgaskanalen, men i insugskanalen är den oftast bara svarvad koniskt. Varför kan man inte ta bort den även i insugskanalen? Är tallriken så pass stor att det blir för stora brytningar vid insugningen?

Sen det här med klämspalt, en del säger att man kan fräsa upp förbränningsrummet till samma storlek som cylindern, andra säger att det omedelbart spikar då. Jag har lättare att förstå om man har för högt komp och det spikar än att det skulle börja spika när man gör förbränningsrummen relativt mycket större ???

Någon guru som vill vara snäll och yttra sig? :)

64
Trimning / Maxlyft standardtryckare
« skrivet: oktober 15, 2008, 14:43:58  »
Fick höra att maxlyft med standardtryckare ligger runt 13mm. Vad är det som händer sen? Är det så enkelt att dom tar i botten på brunnen? Om det är så, går att svarva av dom en bit?

Flatnoskammarna som finns på folkraceshop står att dom "Fodrar ståltryckare". Är det någon kortare, starkare variant som bara satt i vissa motorer, eller är det eftermarknadsgrejer?

65
TIPS / OTD Tools
« skrivet: oktober 15, 2008, 01:12:39  »
http://shop.otdtools.se/

Är det någon som har några erfarenheter därifrån? Tycker dom flesta priserna var kalas! När det börjar bege sig mot montering av kamaxel i min bil blir det förmodligen indikatorklocka och magnetfot därifrån.

66
Klotterplank / Renix i svensk volvo???
« skrivet: oktober 07, 2008, 01:06:48  »
http://www.autoelectric.ru/auto/volvo/740/1989/740-89.htm

Kolla längst ner, Renix ignition system, B200K. I en 740??? Jag trodde att det bara satt renix i holländarna. Kan det till och med vara så att det är samma motor som i 300-serien? Jag har alltid trott att B200K i övriga volvo var en B230K, fast med mindre borr, alltså med 631-topp och förbränningsrum i kolvarna. Antar att det var mest i Italien som dom bilarna gick.

67
Som topic säger, skulle vilja se bilder på ett gnistat bränslehuvud, och ett original för att jämnföra, så man ser vad som gjorts.

Gnista förresten, är det föregångaren till plasmaskärning?

68
Elsystem / El scheman 300-serien
« skrivet: oktober 05, 2008, 18:23:04  »
Är det någon som vet vart det kan tänkas finnas likvärdiga scheman för 300-serien?

http://volvo.techno.org.pl/schematy-autoelectric.html

Tycker dom är riktigt bra, står angivet färger på kablarna och vilket kontaktstycke dom sitter i.


Hittade det här, inte direkt samma sak, men bättre än ingenting.

http://www.euroscan.hu/files/lelu.pdf

69
Klotterplank / Provtrycka mekanisk spridare
« skrivet: oktober 04, 2008, 17:46:16  »
En mekanisk spridare är väl bara ett munstycke med fjäderbelastad ventil? Om man ska provtrycka en är det väl bara att gå på med tryckluft i hålet. Enligt Volvo stänger dom vid 3 bar, så över det borde dom väl öppna.

70
Trimning / Märkning kamrem
« skrivet: oktober 03, 2008, 21:12:56  »
När man planar toppen mycket måste man ju köra med en kortare rem, om man vill ha märkningar på den, har ni nå förslag på vad man rita på med för något? Funkar det med vanlig spritpenna eller är den för aggresiv mot remmen?

71
Övrigt / 240 Varvräknare
« skrivet: oktober 02, 2008, 21:48:28  »
Har en varvräknare från en 240 liggandes, är 52mm mätare som satt i mittkonsollen (standard på gammal GLT?) Hur som helst, är lite fundersam på hur den ska kopplas in. Belysningen är helt och hållet för sig, så det känns ganska naturligt hur den ska kopplas in. Beteckningarna på mätaren är +, - och G. Antingen ska man mata den på + och - och signalen på G, eller så betyder G ground och den ska jordas där och + och - parrallelt med spolen. Förslag någon?

72
Klotterplank / Inkoppling av K-Jet
« skrivet: september 30, 2008, 22:40:37  »
Som sagt, håller på och lyfter i en B230E i kompisens 740. Finns det något bra schema över hur det ska kopplas någonstans? Det sitter inte en enda kabel någonstans som det är just nu. Enligt säljaren av motorn ska det bara vara att ansluta soppa och returledning och sedan starta den. Går det att köra utan styrtrycksregulatorn inkopplad?

73
Drivlina/Växellåda / Olika svänghjul samma tryckplatta?!
« skrivet: september 30, 2008, 22:20:22  »
Har fått höra att det är samma tryckplatta oavsett om man har det smala eller det tjocka svänghjulet. Kollade lite fort på micro, det är samma art.nr. på en 240 med B21A och B230F. Det här är för mig totalt obegripligt, tryckplattan sitter ju 1,5cm högre upp på det tjocka svänghjulet...är jag bara dum eller kan någon förklara detta för mig?

74
Övrigt / Skarva soppaslang
« skrivet: september 30, 2008, 22:12:21  »
Är det någon som vet vad det är för gäng på nippeln som sitter på matarslangen till fuelrailen? Håller på och hjälper en kompis byta motor i sin 740, matarledningen sitter det mutterstycke på och inkommande på ett K-jet är tydligen också "hona". Eller ska man ta fram kniven och skarva med en rörsnutt istället? Har inte mätt så att det är lika gäng och kona, jag bara antar (mycket vanlig källa till fel ;))
Är lite halvbrådis då motorn ska i imorgon, snabba svar uppskattas väldigt :)

75
Fakta/Guider / Funktionstest hallgivare
« skrivet: september 29, 2008, 19:52:04  »
Gjorde ett litet schema på hur man ska mäta om hallgivaren i fördelaren fungerar.

+ = Spänningsmatning
0 = Signalutgång
- = Jord

Det ska sitta ett motstånd på 1Kohm mellan + och 0. Nu är det bara att börja mäta, anslut en voltmeter mellan 0 och jord. När jag mätte fick jag 0V när jag var i ett hål i skölden, vet inte om det finns givare med omvänd funktion. Hur som helst ser man skillnad på när givaren och magneten är avskärmade och när dom inte är det.

EDIT: Det är tydligen inte helt ovanligt med 9V hallgivare, kolla upp spänningen innan mätning!

76
Övrigt / Svänghjul
« skrivet: september 27, 2008, 02:45:39  »
Rotade lite bland far mins grejor, vart på solskenshumör när jag sneglade på ett smalt/tunt svänghjul! Men säg den lycka som vara, givetvis var det ett 6-bultat...





Det är ju ett spår ovanför startkransen, ser dom ut så original eller är det en påbörjad lättning?
Om man läser på folkraceshop ang. skelletsvänghjul 6-bult står det att B18 utan styrstift ej tas i inbyte. Är det någon skillnad förutom just stiften? Det finns hål som inte är gängade. Är det bara själva stiften som är skillnad är det väl bara att knalla in på järnhandeln och handla en näve CP i lagom dimension, problem solved!
Hur är det med rosten? Är det bara gå på med lite stålborste innan man skruvar dit det och sen är det bara att åka?

77
Foto/Film / Dissekering av stötdämpare
« skrivet: september 26, 2008, 00:51:42  »
Slaktade en av framstötdämparna från donatorbilen, passade på att ta lite bilder.












78
Drivlina/Växellåda / Spole??
« skrivet: september 24, 2008, 00:35:28  »
När det snackas diffbromsar/spärrar finns ofta begreppet spole med. T.ex. på bakaxeldelar.se står det att i Camaro Cup får inte spole eller svetsad diff användas. Vad är spole för något?

79
Övrigt / Eldkastare
« skrivet: september 18, 2008, 22:55:00  »
Satt och funderade lite. Ett brytarlöst tändsystem med hallgivare fungerar väl enl. följande.

Hallgivaren får signal, den går till tändmodulen som ser till att spolen ger ifrån sig spänning på högspänningssidan.

Om man vill ha eld ur slutröret ska det gå att sätta tändstift där, men det verkar vara lite knivigt att hitta en billig lösning som håller länge för att driva stiftet. Nu var det i och för sig ett tag sedan jag rotade lite i ämnet, men har för mig att det var så då i alla fall. Och går det att slippa beställa dyra kit från jänkland som sedan fastnar i tullen och ökar i pris där så gör man gärna det.

Om man bygger en enkel krets (ni som är elektronikexperter här ;)) som genererar en fyrkantvåg som triggar tändmodulen istället för hallgivaren. Borde inte det fungera?

Vill minnas att det har diskuterats lite här förut, men hittade inget på varken eldkastare eller flamethrower.

80
Foto/Film / Vad tror man?
« skrivet: september 17, 2008, 10:39:00  »
http://www.youtube.com/watch?v=fvHNWOOp-QQ

Finns det inte lättare sätt att skada sig själv på  :P

Sidor: 1 [2] 3 4