Det mesta ljudet får du bort genom att ljudisolera hjulhusen bak.
Om man vill ha det riktigt tyst:
Bakdörrarna:
Frigolit. Perfekt material. Lättarbetat, billigt och vattentätt.
Såga skivor, stora nog att gå in genom hålen i dörrplåten. Mät höjden inuti dörren. Skivorna ska vara ett par cm längre än höjden, så de pressas i båge mot dörrens yttre plåt, annars är risken stor att de tar emot rutan när den vevas ned.
Mät även hur mycket utrymme det finns längst upp och bestäm tjockleken genom denna. Längre ner i dörren går det fint att använda dubbla lager. Det är där det mesta ljudet tar sig in.
Såga även till en skiva som passar i botten och tryck fast den någon cm över dörrbotten (annars täpps dräneringshålen igen) Glöm inte att rostskydda innan.
Under baksätet:
Asfaltsmatta för att ta bort resonanser. Dessa uppstår av att plåten vibrerar. Man behöver inte klä in hela bilen i matta, det räcker med att sätta en bit mitt på plåtytan.
Över denna en ljudisoleringsmatta av mjuk typ (filtmatta). Det finns stora utrymmen ända ned till golvet vid sidorna som kan fyllas upp. Denna tar bort vägljud effektivt. Vill man spara pengar fungerar även gamla heltäckningsmattor, filtar, täcken, eller vad man nu har hemma. Förutsättning är naturligtvis att bilen är tät. Impregnerade mattor för bilbruk är att rekommendera.
På hjulhusen brukar jag klistra asfaltsmatta. Den finns att köpa självfäftande och med hjälp av en värmepistol smälter man dit den så den tynger ner plåten och mindre ljud kan transportera sig in i kupén.
I bagaget fungerar asfaltsmattan fint, eftersom det är stora plåtytor även där.
Ta bort plaststyckena på sidorna och klistra asfalt på bakflyglarnas insidor och såga ut frigolitskivor i klagom storlek att de går in genom hålen. Passa därefter in dem så de täcker större delen av hjulhusens ovankanter. På bagagets golv passar en gammal heltäckningsmatta fint. Den höjer inte golvet så mycket och dämpar tillräckligt för att slippa det otrevliga brummet som brukar bildas i kombikupéer.
Det går även att lägga extramatta i golvet i kupén, men det ger inte så mycket skillnad att det är värt allt arbete.
En halvdags jobb och några hundralappar kan lätt halvera ljudvolymen i en 300.