Författare Ämne: Ljudisolering  (läst 13166 gånger)

Ulph

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 579
  • En gång 360, alltid 360.
    • Visa profil
Ljudisolering
« skrivet: februari 21, 2006, 23:21:37 »
Har den senaste tiden märkt att motorljudet blivet allt högre i kupen.
Så jag tog mig en tit nu ikväll, och såg till mindre glädje att dom krafts fästet höger fram hade sjunkit in i kupen, och tagit med sig plåten omkring.

Och åt detta gjorde jag följande.
Tryckte in lite papper i hålen utifrån, och sprayade på med svart färg.
Och på insidan rev jag upp tyget på golvet, la en upskuren ölburk över hålet, sedan dit med en handuk och så på med inrednings tyget.

Nu är bilen tystare än vad den någonsin varit.

Hoho
1-0 till amatörlagningar.

//Ulph
1. Volvo 360 GLS -84, B19A (Skrotad)
2. Volvo 360 GL -89, B200F  (Såld)
3. Volvo 340 DL -86, B14E (Skrotad)

Z28

  • Medlem
  • Antal inlägg: 173
    • Visa profil
Re:Ljudisolering
« Svar #1 skrivet: februari 22, 2006, 00:50:31 »
Eeeeeh   :o

Jag skulle nog tagit bord både pappret och handuken ganska fort.
Ja om du inte vill ha ett rost hål där ist.

MVH
Alex.S
Jag ångrar ingenting!!

Ulph

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 579
  • En gång 360, alltid 360.
    • Visa profil
Re:Ljudisolering
« Svar #2 skrivet: februari 22, 2006, 02:15:56 »
Det är redan rost hål där, så för min del är det sak samma.
Ska dock byta ut handuken någon dag.
1. Volvo 360 GLS -84, B19A (Skrotad)
2. Volvo 360 GL -89, B200F  (Såld)
3. Volvo 340 DL -86, B14E (Skrotad)

GustavE

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 804
    • Visa profil
Re:Ljudisolering
« Svar #3 skrivet: februari 22, 2006, 21:51:28 »
Är det nån som har tänkt på att ljudisolera lite mer? typ skumgummi i dörrar osv?

nån som gjort det tom
Lycklig igen i min 360gl sedan

Ulph

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 579
  • En gång 360, alltid 360.
    • Visa profil
Re:Ljudisolering
« Svar #4 skrivet: mars 23, 2006, 17:14:23 »
Ska nämna det nu att jag har fixat med isoleringen för ett tag sen.
Hannduken är borta och så har jag limmat fast några öl burkar på insidan, och på utsidan sprejade jag på något rostskydda liknande.

Det lär nog fungera fram till i sommar iaf.

1. Volvo 360 GLS -84, B19A (Skrotad)
2. Volvo 360 GL -89, B200F  (Såld)
3. Volvo 340 DL -86, B14E (Skrotad)

Gulbrandsen_Racing

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1133
  • Kjører Svensk ingeniørkunst!
    • Visa profil
    • JRRacing
Re:Ljudisolering
« Svar #5 skrivet: mars 23, 2006, 17:24:09 »
skjære ut og bytte den plåtdelen da?
Min egen hjemmeside: www.jrracing.tk
Volvo 360 GLi '89, B200F
Volvo 240 GL '90, B230F


Ulph

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 579
  • En gång 360, alltid 360.
    • Visa profil
Re:Ljudisolering
« Svar #6 skrivet: mars 23, 2006, 18:35:09 »
skjære ut og bytte den plåtdelen da?

Jo, fram mot sommaren ska jag göra en bättre lagning, försöka täppa igen hålet med lite plåt.
1. Volvo 360 GLS -84, B19A (Skrotad)
2. Volvo 360 GL -89, B200F  (Såld)
3. Volvo 340 DL -86, B14E (Skrotad)

Aterfallet

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1465
    • Visa profil
    • Bertilsson Auto Electronics
Re:Ljudisolering
« Svar #7 skrivet: februari 05, 2007, 00:39:13 »
Är det nån som har tänkt på att ljudisolera lite mer? typ skumgummi i dörrar osv?

nån som gjort det tom

Jag håller på att skapa en tystare 360 nu.
Använder frigolit i dörrarna (30mm, så rutorna går fria), asfaltsmatta på de stora plåtytorna för att tysta resonanserna och en ljudisoleringsmatta med asfalt i botten (värmehäftande) mot golv, torped och hjulhus. Det gör underverk. Har använt denna metod på alla bilar jag haft.
Glöm bara inte att rostskydda under frigoliten, så inte vattnet i dörrskålarna ger en massa onödig rost. Vaxolja är billigt och effektivt.
PS. Att isolera i golvet förutsätter att det inte är hål någonstans, annars kommer njutningen av lägre ljud förtas av lukten av sur möglig matta. :)
Ett annat bra tips om man vill slippa vindbrus, är att rikta dörrbågarna. De brukar bli lite glappa med åren. Veva ned rutan och sätt knät i dörrsidan och dra sedan dörrbågen mot dig, så tätar det bättre. Fungerar bäst på 2-dörrars.
Sponsras av Bertilsson Auto Electronics.  Mitt projekt


Ulph

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 579
  • En gång 360, alltid 360.
    • Visa profil
Re:Ljudisolering
« Svar #8 skrivet: februari 05, 2007, 01:02:02 »
Jag håller på att skapa en tystare 360 nu.
Använder frigolit i dörrarna (30mm, så rutorna går fria), asfaltsmatta på de stora plåtytorna för att tysta resonanserna och en ljudisoleringsmatta med asfalt i botten (värmehäftande) mot golv, torped och hjulhus. Det gör underverk. Har använt denna metod på alla bilar jag haft.
Glöm bara inte att rostskydda under frigoliten, så inte vattnet i dörrskålarna ger en massa onödig rost. Vaxolja är billigt och effektivt.
PS. Att isolera i golvet förutsätter att det inte är hål någonstans, annars kommer njutningen av lägre ljud förtas av lukten av sur möglig matta. :)
Ett annat bra tips om man vill slippa vindbrus, är att rikta dörrbågarna. De brukar bli lite glappa med åren. Veva ned rutan och sätt knät i dörrsidan och dra sedan dörrbågen mot dig, så tätar det bättre. Fungerar bäst på 2-dörrars.

Jag var precis på väg att skriva en kommenatar i din Projekt tråd gällande frigoliten, världen är knepig ibland  8)

Tack för tipsen iaf, såna här "små saker" är guld värda att läsa innan man ger sig ut på nya områden
1. Volvo 360 GLS -84, B19A (Skrotad)
2. Volvo 360 GL -89, B200F  (Såld)
3. Volvo 340 DL -86, B14E (Skrotad)

Aterfallet

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1465
    • Visa profil
    • Bertilsson Auto Electronics
Re:Ljudisolering
« Svar #9 skrivet: februari 05, 2007, 01:07:07 »
Inga problem. Erfarenheter är till för att dela med sig av.
Ska ta lite kort när jag fortsätter i helgen, så slipper du göra samma misstag som jag gjorde. :)
Sponsras av Bertilsson Auto Electronics.  Mitt projekt


Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
Re:Ljudisolering
« Svar #10 skrivet: februari 05, 2007, 19:20:12 »
Undrar lite om man kan ljudisolera så det blir tystare i baksätet? Tycker det är väldigt hårt ljud i baksätet i min, fastän det är hur bra som helst framme.  ::)

Ulph

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 579
  • En gång 360, alltid 360.
    • Visa profil
Re:Ljudisolering
« Svar #11 skrivet: februari 05, 2007, 20:22:38 »
Undrar lite om man kan ljudisolera så det blir tystare i baksätet? Tycker det är väldigt hårt ljud i baksätet i min, fastän det är hur bra som helst framme.  ::)

Vilken modell har du? 3/5 eller 4 dörrad?
1. Volvo 360 GLS -84, B19A (Skrotad)
2. Volvo 360 GL -89, B200F  (Såld)
3. Volvo 340 DL -86, B14E (Skrotad)

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
Re:Ljudisolering
« Svar #12 skrivet: februari 05, 2007, 20:30:38 »
4 dörrars med kort baklucka = 5 dörrars? halvcombicupe eller vad dom kallas  :)

Ulph

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 579
  • En gång 360, alltid 360.
    • Visa profil
Re:Ljudisolering
« Svar #13 skrivet: februari 05, 2007, 21:29:52 »
4 dörrars med kort baklucka = 5 dörrars? halvcombicupe eller vad dom kallas  :)

Mjo, det är 5 dörrars i mina ögon.
Har inget tips att ge direkt, men känner igen det där iaf på min 3 dörrad från -84.
Gissar på att det blir halv taskigt bak igenom att det är öppet från cupen, på 4 dörrad (sedan) så är det ju lite trångare bak men bättre isolering 8)
1. Volvo 360 GLS -84, B19A (Skrotad)
2. Volvo 360 GL -89, B200F  (Såld)
3. Volvo 340 DL -86, B14E (Skrotad)

Aterfallet

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1465
    • Visa profil
    • Bertilsson Auto Electronics
Re:Ljudisolering
« Svar #14 skrivet: februari 06, 2007, 01:21:14 »
Det mesta ljudet får du bort genom att ljudisolera hjulhusen bak.

Om man vill ha det riktigt tyst:

Bakdörrarna:
Frigolit. Perfekt material. Lättarbetat, billigt och vattentätt.
Såga skivor, stora nog att gå in genom hålen i dörrplåten. Mät höjden inuti dörren. Skivorna ska vara ett par cm längre än höjden, så de pressas i båge mot dörrens yttre plåt, annars är risken stor att de tar emot rutan när den vevas ned.
Mät även hur mycket utrymme det finns längst upp och bestäm tjockleken genom denna. Längre ner i dörren går det fint att använda dubbla lager. Det är där det mesta ljudet tar sig in.
Såga även till en skiva som passar i botten och  tryck fast den någon cm över dörrbotten (annars täpps dräneringshålen igen) Glöm inte att rostskydda innan.

Under baksätet:
 Asfaltsmatta för att ta bort resonanser. Dessa uppstår av att plåten vibrerar. Man behöver inte klä in hela bilen i matta, det räcker med att sätta en bit mitt på plåtytan.
Över denna en ljudisoleringsmatta av mjuk typ (filtmatta). Det finns stora utrymmen ända ned till golvet vid sidorna som kan fyllas upp. Denna tar bort vägljud effektivt. Vill man spara pengar fungerar även gamla heltäckningsmattor, filtar, täcken, eller vad man nu har hemma. Förutsättning är naturligtvis att bilen är tät. Impregnerade mattor för bilbruk är att rekommendera.

På hjulhusen brukar jag klistra asfaltsmatta. Den finns att köpa självfäftande och med hjälp av en värmepistol smälter man dit den så den tynger ner plåten och mindre ljud kan transportera sig in i kupén.

I bagaget fungerar asfaltsmattan fint, eftersom det är stora plåtytor även där.
Ta bort plaststyckena på sidorna och klistra asfalt på bakflyglarnas insidor och såga ut frigolitskivor i klagom storlek att de går in genom hålen. Passa därefter in dem så de täcker större delen av hjulhusens ovankanter. På bagagets golv passar en gammal heltäckningsmatta fint. Den höjer inte golvet så mycket och dämpar tillräckligt för att slippa det otrevliga brummet som brukar bildas i kombikupéer.
Det går även att lägga extramatta i golvet i kupén, men det ger inte så mycket skillnad att det är värt allt arbete.

En halvdags jobb och några hundralappar kan lätt halvera ljudvolymen i en 300.
« Senast ändrad: februari 06, 2007, 01:26:01 av Aterfallet »
Sponsras av Bertilsson Auto Electronics.  Mitt projekt


Redhead85

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1345
    • Visa profil
Re:Ljudisolering
« Svar #15 skrivet: februari 07, 2007, 18:33:54 »
Och höjt vikten på bilen. =)
360 Hybrid MKII

Aterfallet

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1465
    • Visa profil
    • Bertilsson Auto Electronics
Re:Ljudisolering
« Svar #16 skrivet: februari 12, 2007, 01:52:07 »
Och höjt vikten på bilen. =)
Jodå, det blir nog närmare 50 kilo när det är klart. Får väl turbokonvertera i värsta fall :)

Har lagt in bilder på hur jag gjorde på min lilla projektsida.

http://www.300power.com/forum/index.php?board=17;action=display;threadid=2693;start=40
Sponsras av Bertilsson Auto Electronics.  Mitt projekt


volvo360

  • Gäst
Re:Ljudisolering
« Svar #17 skrivet: mars 30, 2007, 19:39:36 »

Ett annat bra tips om man vill slippa vindbrus, är att rikta dörrbågarna. De brukar bli lite glappa med åren. Veva ned rutan och sätt knät i dörrsidan och dra sedan dörrbågen mot dig, så tätar det bättre. Fungerar bäst på 2-dörrars.

hmm mina dörrbågar är helt paj och det susar så inni-satan då man kommer upp lite i farten. men jag förstod inte vad du menade med ditt tips där. ska jag alltså lägga händerna på bågarna och dra inåt så att dom vinklar sig och sen då pressas mot rutan när man vevar upp den?

Aterfallet

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1465
    • Visa profil
    • Bertilsson Auto Electronics
Re:Ljudisolering
« Svar #18 skrivet: mars 30, 2007, 20:56:06 »
Om det är rutlisterna som är trasiga går det inte göra så mycket annat än byta.
Mitt tips gäller om det susar i dörrbågen. Om du böjer in den, tätar dörrlisten bättre mot karossen.
Att man ska veva ned rutan först, beror dels på att den kan gå sönder, samt att det är lättare att böja om den inte stretar emot.
Sponsras av Bertilsson Auto Electronics.  Mitt projekt