Författare Ämne: Forskjellen på MS og VEMS  (läst 15597 gånger)

Gulbrandsen_Racing

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1133
  • Kjører Svensk ingeniørkunst!
    • Visa profil
    • JRRacing
Forskjellen på MS og VEMS
« skrivet: augusti 05, 2006, 01:31:26 »
Hva er den STORE forskjellen?

Hva kan man gjøre med VEMS som man ikke kan gjøre med MS?

Er det verdt 3-4000 kroner ekstra for VEMS ?

Vurderer å bygge MS til vinteren..
Min egen hjemmeside: www.jrracing.tk
Volvo 360 GLi '89, B200F
Volvo 240 GL '90, B230F


FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Forskjellen på MS og VEMS
« Svar #1 skrivet: augusti 05, 2006, 10:37:24 »
Hva er den STORE forskjellen?

Hva kan man gjøre med VEMS som man ikke kan gjøre med MS?

Er det verdt 3-4000 kroner ekstra for VEMS ?

Vurderer å bygge MS til vinteren..

Jag kan ingenting om VEMS men jag vet att den kan köra tändningen på en 20v audifemma och det tror jag inte MS kan (inte utan mods i allafall)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Gulbrandsen_Racing

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1133
  • Kjører Svensk ingeniørkunst!
    • Visa profil
    • JRRacing
Re:Forskjellen på MS og VEMS
« Svar #2 skrivet: augusti 05, 2006, 14:22:14 »
så vi trenger ikke MS, uansett om vi skal kjøre turbo eller ikke da..?

Er jo ikke vits i å legge 3-4000 kroner ekstra i ett sprut hvis det ikke er nødvendig..
Min egen hjemmeside: www.jrracing.tk
Volvo 360 GLi '89, B200F
Volvo 240 GL '90, B230F


FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Forskjellen på MS og VEMS
« Svar #3 skrivet: augusti 06, 2006, 09:35:50 »
så vi trenger ikke MS, uansett om vi skal kjøre turbo eller ikke da..?

Er jo ikke vits i å legge 3-4000 kroner ekstra i ett sprut hvis det ikke er nødvendig..

MS räcker gott till våra motorer/bilar. Du kan ju ha knacksensor som sänker laddet/tändningen, avgastemp, bredbandslambda, laddtrycksstyrning, launchctrl, vatten/nos insprut, styrning av flera tändspolar mm..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Gulbrandsen_Racing

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1133
  • Kjører Svensk ingeniørkunst!
    • Visa profil
    • JRRacing
Re:Forskjellen på MS og VEMS
« Svar #4 skrivet: augusti 06, 2006, 15:20:46 »
Ok.

Tror jeg må gå for MS jeg da, bygge til vinteren. :)

Har planer om PC i bilen, med touch-screen foran. Bruke den til MS, musikk, film & video..

Vet ikke hvordan det er i Sverige, men i Norge har noen bensinstasjoner trådløst nettverk, slik at man kan gå på internett med trådløst nettverkskort.. så må vel nesten ha det også på pc'en i bilen da, slik at man kan surfe iblandt og.. :P

Men også for å overføre data fra pc'en inne i huset, og ut til bilen.

Mappe bilen ifra huset  ;D
« Senast ändrad: augusti 06, 2006, 15:20:58 av Gulbrandsen_Racing »
Min egen hjemmeside: www.jrracing.tk
Volvo 360 GLi '89, B200F
Volvo 240 GL '90, B230F


FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Forskjellen på MS og VEMS
« Svar #5 skrivet: augusti 09, 2006, 19:36:09 »
Ok.

Tror jeg må gå for MS jeg da, bygge til vinteren. :)

Har planer om PC i bilen, med touch-screen foran. Bruke den til MS, musikk, film & video..

Vet ikke hvordan det er i Sverige, men i Norge har noen bensinstasjoner trådløst nettverk, slik at man kan gå på internett med trådløst nettverkskort.. så må vel nesten ha det også på pc'en i bilen da, slik at man kan surfe iblandt og.. :P

Men også for å overføre data fra pc'en inne i huset, og ut til bilen.

Mappe bilen ifra huset  ;D

Ojojoj! Incar PC, vill oxå ha!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Gulbrandsen_Racing

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1133
  • Kjører Svensk ingeniørkunst!
    • Visa profil
    • JRRacing
Re:Forskjellen på MS og VEMS
« Svar #6 skrivet: september 10, 2006, 12:54:26 »
Da har jeg blitt skikkelig sugen på MS.

Hvor mye penger sparer man på å löde kortet selv?

Jeg har gått Elektro, så jeg kan löde, det er inget problem. Lodde er jo det letteste, lage kretskortet er vanskeligere.

Det koster 753 kroner for alle komponentene på ELFA, ytterligere 163 kr for en låda.
Og ferdig etset kretskort, med processor, MAP-sensor, koster 1002 kroner fra USA.

Men det er flere net-shopper i USA som har det samme greiene, men til både dyrere og billigere.

FREJ :Hva gjorde du? Kjøpte du ferdig etset kort, ferdig lött kort, eller hva?
« Senast ändrad: september 10, 2006, 12:55:47 av Gulbrandsen_Racing »
Min egen hjemmeside: www.jrracing.tk
Volvo 360 GLi '89, B200F
Volvo 240 GL '90, B230F


FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Forskjellen på MS og VEMS
« Svar #7 skrivet: september 14, 2006, 20:15:21 »
Da har jeg blitt skikkelig sugen på MS.

Hvor mye penger sparer man på å löde kortet selv?

Jeg har gått Elektro, så jeg kan löde, det er inget problem. Lodde er jo det letteste, lage kretskortet er vanskeligere.

Det koster 753 kroner for alle komponentene på ELFA, ytterligere 163 kr for en låda.
Og ferdig etset kretskort, med processor, MAP-sensor, koster 1002 kroner fra USA.

Men det er flere net-shopper i USA som har det samme greiene, men til både dyrere og billigere.

FREJ :Hva gjorde du? Kjøpte du ferdig etset kort, ferdig lött kort, eller hva?

Du sparar nog 500-1000 svenska kronor gissar jag på.

Mitt FÄRDIGLÖDDA KOMPLETTA kretskort (ms 2.2) kostade 1800 svenska kronor. Köpte det av en kille på MSnordic som hade lött det men ej använt det. Om jag köpt alla delar från USA och lött själv hade det kostat 1000 svenska kronor minst. Så jag hade sparat max 800kr.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Gulbrandsen_Racing

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1133
  • Kjører Svensk ingeniørkunst!
    • Visa profil
    • JRRacing
Re:Forskjellen på MS og VEMS
« Svar #8 skrivet: september 15, 2006, 16:12:58 »
Ok. De 800 kronene er gode å ha, de kan jo f.eks gå til en justerbar bensintrykksregulator. :P

Men de ferdig lött kortene er testet og simulert?
Må titte litt på MSNordic jeg da. :)
Min egen hjemmeside: www.jrracing.tk
Volvo 360 GLi '89, B200F
Volvo 240 GL '90, B230F


FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Forskjellen på MS og VEMS
« Svar #9 skrivet: september 16, 2006, 18:24:13 »
Ok. De 800 kronene er gode å ha, de kan jo f.eks gå til en justerbar bensintrykksregulator. :P

Men de ferdig lött kortene er testet og simulert?
Må titte litt på MSNordic jeg da. :)

Ja det är ju pengar det också!

Japp mitt var testat med simulator och även i bil för han hade provat i nån kompis bil

Jag köpte mitt av "Xpress" som fått ett över. Annars är det väl "Lasse" som tillverkar nya hela tiden. Fast hans kort är häflten så stort som de vanliga 2.2 (ytmonterat)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Gulbrandsen_Racing

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1133
  • Kjører Svensk ingeniørkunst!
    • Visa profil
    • JRRacing
Re:Forskjellen på MS og VEMS
« Svar #10 skrivet: september 16, 2006, 22:30:43 »
Jeg har funnet en nå. En MS1 V3.0. Hva betyr MS1 ? Hva er MS2 ??

link http://msnordic.mine.nu/forum/phpBB2/viewtopic.php?t=2377

Hvorfor skal han ha 3000 kroner? Pga det er MS 3.0 ?

Trenger jeg MS 3.0 ? Lasse skulle ha 2000 kr, og det er for MS 2.2..

Reläkort, trenger man det også?
« Senast ändrad: september 16, 2006, 22:36:59 av Gulbrandsen_Racing »
Min egen hjemmeside: www.jrracing.tk
Volvo 360 GLi '89, B200F
Volvo 240 GL '90, B230F


FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Forskjellen på MS og VEMS
« Svar #11 skrivet: september 17, 2006, 20:44:17 »
Jeg har funnet en nå. En MS1 V3.0. Hva betyr MS1 ? Hva er MS2 ??

link http://msnordic.mine.nu/forum/phpBB2/viewtopic.php?t=2377

Hvorfor skal han ha 3000 kroner? Pga det er MS 3.0 ?

Trenger jeg MS 3.0 ? Lasse skulle ha 2000 kr, og det er for MS 2.2..

Reläkort, trenger man det også?

MS 2 är ett dotterkort med bättre processor som passar som ersättare till processorn på både v2.2 & V3.0 kretskort:
http://www.megamanual.com/ms2/index.htm

Det är inte många V3.0 till salu än så priserna kan nog variera! Men det känns DYRT med 3000kr. Det kostar inte så mycket ens om du köper NYTT MONTERAT från Usa! (tex. glensgarage.com)

Fördelen med V3.0 är att man inte behöver flyback-kort som man behöver till V2.2 OM MAN KÖR MED LÅGOHMIGA SPRIDARE
det är den absolut största fördelen som jag ser det,
fler fördelar finns listade här:
http://www.megamanual.com/ms2/pcb.htm

Lasses för 2000kr är okej, vet dock inte om man behöver Flyback.kort om man kör lågohmiga spridare till hans kort. Funkar ju med spridarmotstånd oxå men det tar ju bort fördelarna med låghomiga spridare.

Jag kör utan reläkort. Eftersom jag ändå kopplar in mig direkt på original kabelhärva.
Det blir lite säkrare med fler säkringar och kortslutnings samt överspänningsskydd för 5-volten.. Och kabelhärvan behöver inte gå genom torpedväggen. Det enda som måste in där är ju kabeln mellan megasquirt och reläkortet (om man har MS i kupeén vilket man bör ha pga fukt och annat under huven)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Gulbrandsen_Racing

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1133
  • Kjører Svensk ingeniørkunst!
    • Visa profil
    • JRRacing
Re:Forskjellen på MS og VEMS
« Svar #12 skrivet: september 17, 2006, 20:52:50 »
Jeg skjønner.

Så ett reläkort er å anbefale altså. Begge deler ifra lasse kommer jo på 2700 kroner, pluss frakt.

Er det høy- eller lågohmiga spridere på våre motorer orginalt?
Min egen hjemmeside: www.jrracing.tk
Volvo 360 GLi '89, B200F
Volvo 240 GL '90, B230F


FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Forskjellen på MS og VEMS
« Svar #13 skrivet: september 19, 2006, 19:20:01 »
Jeg skjønner.

Så ett reläkort er å anbefale altså. Begge deler ifra lasse kommer jo på 2700 kroner, pluss frakt.

Er det høy- eller lågohmiga spridere på våre motorer orginalt?

Det är nog bra med reläkort ja! Absolut inte dåligt i allafall.

Det är högohmiga spridare original. Jetronic brinner upp om man kör lågohmiga, eller så brinner spridarna upp. Fast man kan ju alltid köra med spridarmotstånd.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.