Författare Ämne: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - "TORStEN"!  (läst 1817807 gånger)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #200 skrivet: oktober 31, 2006, 22:43:10 »
Fick ett "lustigt" problem efter MS installationen. Verkar som bränslepumpen stängs av efter nån minuts körning. När jag satte dit original bränslepumpsrelä igen som inte styrs från MS så funkade det i en hel kvart, sen vart det läggdags.

Kom sedan på när jag skulle somna att det sitter en diod på MS-boxen som just visar om bränslepumpen är till eller ej, såklart glömde jag titta på den när jag körde.

Får återkomma i ämnet..

Tappar du triggersignalen också eller är det bara pumpen som stannar?

Nej jag har fått felet på logg minst 5ggr och där syns ingenting förutom att lambdasignalen blir noll direkt. Varvtalet och allt annat visas som det skall.

Skumt. Är drygt med sånna där fel, man kan ju inte gå efter nåt elschema för att det är ombyggt från original och man har ingen aning om hur man byggde om det....  :-\

Fel, jag har elschema och exakt koll på hur jag byggde det, jag är elektriker  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #201 skrivet: november 01, 2006, 11:29:54 »
Trevligt att höra att man inte är den enda elektrikern som fastnat för denna underbara bil. :)

Gulbrandsen_Racing

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1133
  • Kjører Svensk ingeniørkunst!
    • Visa profil
    • JRRacing
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #202 skrivet: november 01, 2006, 11:55:38 »
Elektriker jeg og.. :P
Min egen hjemmeside: www.jrracing.tk
Volvo 360 GLi '89, B200F
Volvo 240 GL '90, B230F


FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #203 skrivet: november 02, 2006, 12:42:28 »
Ha ha, så det finns fler än jag som vet vart strömmen har sin gång  ;)



Update:

Var ute och justerade lite med pc:n igår. Främst så fixade jag acc.tillskottet så att bilen svarar på gas. Inte kul när man trycker plattan i mattan och bilen bluddrar i 0.7 sek innan effekten kommer. Som att köra gammal turbobil  ::)

Körde en datalog genom Megatweak 3000 så nu är mappen grovjusterad i allafall, ligger +/- 5% på områdena där man är och kör mest (1,5-3k rpm som är brukligt i till-jobbet-körning)

Har jouren på jobbet en vecka från och med ikväll så nu blir det inte mycket pillande på bilen, vill inte hetscykla till jobbet i det här vädret. Isigt är det oxå.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #204 skrivet: november 04, 2006, 11:50:06 »
Fel, jag har elschema och exakt koll på hur jag byggde det, jag är elektriker  ;)

Du var förutseende du, jag var så säker på att jag gjorde det riktigt första gången så jag aldrig mer skulle behöva riva igenom kabelhärvorna igen. Eller hur var det, orkade jag bara inte klottra ner ett elschema?  :P

Har du hittat felet på pumpen?
Förare TEAM EGON RACING

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #205 skrivet: november 04, 2006, 12:13:35 »
Fel, jag har elschema och exakt koll på hur jag byggde det, jag är elektriker  ;)

Du var förutseende du, jag var så säker på att jag gjorde det riktigt första gången så jag aldrig mer skulle behöva riva igenom kabelhärvorna igen. Eller hur var det, orkade jag bara inte klottra ner ett elschema?  :P

Har du hittat felet på pumpen?

Hehe ja det kvittar hur enkel krets det är så kan man glömma bort den tids nog ändå ;-)

Nej jag har inte felsökt mer på pumpen, det enda jag blivit klokare på är att det INTE sitter en diod på MS för pumpen, dioderna visar följande: Spridarpuls, kallstart samt acc/dec-tillskott.

Men i Megatune (för extrakoden) ser man ju längst ned till vänster om pumpen går eller ej och där går den hela tiden nu. (Dock är inte utgången kopplad till nåt relä just nu utan jag kör med original bränslepumpsrelä vilket tyvärr gör att MS inte får ström förrens bränslepumpen går. Det medför att man inte kan göra justeringar i MS när inte bilen är igång.

Men på torsdag går jag av jouren och kan börja labba lite mer med bilen igen.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #206 skrivet: december 05, 2006, 21:38:45 »
Nu har jag inhandlat ett väldigt lättat svänghjul, väger endast 4KG!
Det är alltså ett skelettsvänghjul som är både svarvat och fräst.

Ska bli kul att känna på det när jag byter från ~13kg originalsvänghjul till 9kg lättare lättat plant (från början 9kg) svänghjul i samband med motorbyte till 2.3 liter. Det blir förhoppningsvis innan sommaren.

SVÄNGHJULSporrbilder kommer framåt helgen
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #207 skrivet: december 05, 2006, 21:56:41 »
Ser fram emot ljudfil/film  8)

Kul att det byggs vidare nere i Småland! Ska tändningen in i vinter också?
Förare TEAM EGON RACING

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #208 skrivet: december 07, 2006, 19:19:38 »
Ser fram emot ljudfil/film  8)

Kul att det byggs vidare nere i Småland! Ska tändningen in i vinter också?

Ljudfil/film i VM i rapphet eller vad!?  :P

Jepp tändningen "måste" in före besiktningen i Januari, skall köra etanol för att klara avgasvärdet och vore gott om tändningen var optimerad för det bränslet då.
Det enda som saknas är en tändspole, har lånat ut den och minns inte till vem typ. Får se om jag hittar den eller om det blir en torr Biltema "race"-spole..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #209 skrivet: december 07, 2006, 19:47:13 »
Här kommer svänghjulsporr:


4 kilo kvar..



Inte mycket gods



B2xx 13kg mot B1/2x 4kg (från början 9kg)



B2xx 13kg mot B1/2x 4kg (från början 9kg)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #210 skrivet: december 08, 2006, 14:55:14 »
Det var ett tanigt svänghjul...rentav ett kärring svänghjul ;)
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #211 skrivet: december 08, 2006, 19:13:13 »
Det var ett tanigt svänghjul...rentav ett kärring svänghjul ;)
Jag som trodde tunga svänghjul var för kärringar/gubbar  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Haak

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 907
    • Visa profil
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #212 skrivet: december 08, 2006, 20:11:57 »
Ser alvorlig bra ut :). Hvor fikk du tak i det?

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #213 skrivet: december 08, 2006, 20:23:19 »
Ser alvorlig bra ut :). Hvor fikk du tak i det?

En kille på jobbet som kör Volvo 240 i folkrace har en folkracekompis som tillverkar svänghjulen!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Haak

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 907
    • Visa profil
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #214 skrivet: december 08, 2006, 20:44:15 »
Ser alvorlig bra ut :). Hvor fikk du tak i det?

En kille på jobbet som kör Volvo 240 i folkrace har en folkracekompis som tillverkar svänghjulen!

Ok, koster? Mulig å få tak i et til?

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #215 skrivet: december 08, 2006, 21:35:01 »
Ser alvorlig bra ut :). Hvor fikk du tak i det?

En kille på jobbet som kör Volvo 240 i folkrace har en folkracekompis som tillverkar svänghjulen!

Ok, koster? Mulig å få tak i et til?

600 svenska kronor
Vet inte men det borde gå att få köpa fler, vej ej hur snabbt det går att få fram dock.. kan fråga när jag träffar honom nästa gång (han jobbar 5-skift och jag dagtid)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #216 skrivet: december 08, 2006, 23:02:22 »
Ser bra ut det här  :D

Appropå spolen så har jag en Pertronix FlameThrower spole över från RS'en.
Oljefylld "rejs" spole som ska lämna 40000 volt. Made in USA. Ungefär samma yttermått som en vanlig Bosch eller Biltema spole.
Har kanske gått 5-6 mil eller så.
Ska till och med ha kvar originalförpackningen  ;)
Tror jag gav runt 400-450 spänn för den i våras. Så du kan ju lägga ett bud om det är intressant.
Förare TEAM EGON RACING

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #217 skrivet: december 08, 2006, 23:21:32 »
Ser bra ut det här  :D

Appropå spolen så har jag en Pertronix FlameThrower spole över från RS'en.
Oljefylld "rejs" spole som ska lämna 40000 volt. Made in USA. Ungefär samma yttermått som en vanlig Bosch eller Biltema spole.
Har kanske gått 5-6 mil eller så.
Ska till och med ha kvar originalförpackningen  ;)
Tror jag gav runt 400-450 spänn för den i våras. Så du kan ju lägga ett bud om det är intressant.

Tackar..

Din spole känns overkill på min motor nu och i en oöverskådlig framtid, men tack i allafall!
Blir nog biltemas 36000volts lilla svarta ej oljefyllda sak. Såg 4 sådana på en v8 dragracingbil en gång. Funkade för honom.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #218 skrivet: december 09, 2006, 20:46:04 »
Hur beter sig motorn med lättat svänghjul? Tycker att det borde bli lite orolig karaktär på den, har fått för mig att svänghjulet delvis har som uppgift att stabilisera motorns gång, inte för ryckigt när man accelerar och inte för tvärt när man motorbromsar (massa i rörelse). Låter det vettigt eller är jag som vanligt ute och cyklar?
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #219 skrivet: december 09, 2006, 20:59:36 »
Hur beter sig motorn med lättat svänghjul? Tycker att det borde bli lite orolig karaktär på den, har fått för mig att svänghjulet delvis har som uppgift att stabilisera motorns gång, inte för ryckigt när man accelerar och inte för tvärt när man motorbromsar (massa i rörelse). Låter det vettigt eller är jag som vanligt ute och cyklar?

Jag har personligen ingen erfarenhet av en motor med lättat svänghjul. Det jag vill åt är rapp motor som svarar direkt på gas och varvar upp på kortast möjliga tid samt bättre acc & mer motorbroms.

Har på känn att största nackdelen kommer bli att glappet jag har i min drivlina kommer upplevas som ännu värre med lätt svänghjul och en motor/drivlina som lättare hamnar i självsvängning.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #220 skrivet: december 09, 2006, 21:05:12 »
Självsvängning? Nu är jag inte riktigt med...menar du vibrationer?
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #221 skrivet: december 09, 2006, 21:08:07 »
Självsvängning? Nu är jag inte riktigt med...menar du vibrationer?

Se vad jag menar i den här tråden:
http://www.300power.com/forum/index.php?board=27;action=display;threadid=948
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #222 skrivet: december 09, 2006, 22:25:07 »
Hur beter sig motorn med lättat svänghjul? Tycker att det borde bli lite orolig karaktär på den, har fått för mig att svänghjulet delvis har som uppgift att stabilisera motorns gång, inte för ryckigt när man accelerar och inte för tvärt när man motorbromsar (massa i rörelse). Låter det vettigt eller är jag som vanligt ute och cyklar?

Jag har personligen ingen erfarenhet av en motor med lättat svänghjul. Det jag vill åt är rapp motor som svarar direkt på gas och varvar upp på kortast möjliga tid samt bättre acc & mer motorbroms.

Har på känn att största nackdelen kommer bli att glappet jag har i min drivlina kommer upplevas som ännu värre med lätt svänghjul och en motor/drivlina som lättare hamnar i självsvängning.

Jag tror inte att du kommer att märka nåon negativ skilnad med lättat svänghjul.
Däremot kommer din motor att kännas/bli mycket varvvilligare.
Jag har kört med svänghjul <4kg, vevaxel utan motvikter och lättad tryckplatta så det totalt har varit lättat över 10kg på en b19, kunde ställa ner tomgången under 500rpm och den gick änndå jämt trots racekam.
Det ända negativa massa som jag upplevt med lätad massa är om, däcken tappar gräppet i en start så varvar motorn genast till maxvarv och det spinner som fan, om man i ett däremot har tungt ett tungt svänghjul och tappar gräppet så varvar inte motorn lika hysteriskt,utan man kan få till baks gräppet bara man släpper lite på gasen.
Så enligt jag så ska man drifta så är det ok men ska man köra bana eller på strippen så är det inte alla gånger någon positivt med lättad svängmassa fast det beror ju mycket på motorkaraktären i övrigt.
När jag körde bana så upplevde jag att motorn varva 0-7500varv på ettan lika snabbt som om jag inte skulle haft i nogon växel så därför bytte jag då till lättare skelättsvänghjul och vevaxel utan vikter och började genast göra mycket bättre starter. ursäkta om jag stavat mycket fel nu för jag har drukit en eller två och jag skriver ju illa annnars också fast jag inte är full ;)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #223 skrivet: december 10, 2006, 13:25:59 »
Tack för ditt svar Kulke! Det var intressant och kul läsning!

Ser ännu mer fram emot lättat svänghjul i bilen nu!

Dök upp lite funderingar i skallen:

Hur mycket och var lättar man tryckplattan?

Motvikterna på veven, går de att ta bort på en tidig B230-vev oxå? Viktbesparing? Földfel/nackdelar?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Paq

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1138
  • röd=sport
    • Visa profil
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #224 skrivet: december 12, 2006, 15:50:22 »
ricktig fint svänghjul du köpt dej när planerar du att slänga ner de i bilen väntar me spänning på en provkörnings rapport..själv har man inte råd att köpa så mkt timm så man får nöja sig me att läsa och kolla hur andra gör ;D
röda bilar går fortast de är vetenskapligt bevisat...

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #225 skrivet: december 12, 2006, 19:17:12 »
ricktig fint svänghjul du köpt dej när planerar du att slänga ner de i bilen väntar me spänning på en provkörnings rapport..själv har man inte råd att köpa så mkt timm så man får nöja sig me att läsa och kolla hur andra gör ;D

Jag har en B230A som jag ska gå igenom (kolla lager & ringar, vikta stakar & kolvar, konvertera till 360 med delar från en ventilskrotad B200K tex. tråg och oljesticka)
530-toppen skall planas (skulle vilja porta med men har inte pengarna eller kunskapen, lär mig nån!)

På detta bultas förhoppningsvis ett X-traktor & mitt lätta svänghjul med en lämplig tryckplatta och lamell, (har bara skaffat svänghjulet än och tror att originallamellen är bytesfärdig)

Planerar att hinna med detta till våren så att jag kan hänga i den motorn innan sommaren. Hoppas hoppas! Tror inte det blir några problem för frugan börjar jobba efter 1,5 års mammaledighet och hon jobbar kväll och jag dag så det blir många friska timmar i garaget (tillsammans med babyvakten) från och med januari!

Innan detta ska jag hinna med att börja köra etanol igen, fixa lite till med MS, besikta och slita bort KAT + LMM, förhoppingsvis inte behöva rostlaga nåt efter besiktningen även om det förmodligen behövs.

Pust, det blir en rolig vinter även för mig. (jämför mig dock inte med grabbarna grus, peter, hasse mfl som kommer göra storverk innan våren, (V12or, rödblock med turbo och sånt snusk)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Paq

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1138
  • röd=sport
    • Visa profil
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #226 skrivet: december 12, 2006, 20:23:41 »
låter bra vi ska inte jämföra dig med dom grabarna dom spelar i en lliga för sig..men de låter ricktigt bra då blir de en hel projekt tråd då me en massa bilder ;D
röda bilar går fortast de är vetenskapligt bevisat...

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #227 skrivet: december 12, 2006, 20:59:03 »
de låter ricktigt bra då blir de en hel projekt tråd då me en massa bilder ;D

Jepp det blir det! Jag är noga med att dokumentera!

Detta är min projekttråd, den ändrar form vartefter bilen förädlas!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #228 skrivet: december 13, 2006, 20:33:10 »
Låter bra att du är noga med dokumentationen, sitter och dregglar lite över svänghjulet ditt. Blev nästan sugen på att köpa ett sådant själv fast jag klarar mig nog tills vidare dock.

Blir det att klä inte golv och torpedvägg med någon plåt som skydd vid eventuell svänghjulsexplosion? Den där mattan som tidigare varit på tapeten var väl tydligen inte nog bra  som skydd?

Skruva på men glöm inte bort ungen :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #229 skrivet: december 13, 2006, 21:15:47 »
Låter bra att du är noga med dokumentationen, sitter och dregglar lite över svänghjulet ditt. Blev nästan sugen på att köpa ett sådant själv fast jag klarar mig nog tills vidare dock.

Blir det att klä inte golv och torpedvägg med någon plåt som skydd vid eventuell svänghjulsexplosion? Den där mattan som tidigare varit på tapeten var väl tydligen inte nog bra  som skydd?

Skruva på men glöm inte bort ungen :)

Jo jag skall absolut göra nånting för att säkra mina fötter & ben, om inte nån säger att det absolut inte behövs i en 360 (har en teori om att man sitter längre bak från motor/svänghjul i dom än i en 240/740 får kolla upp det. Annars är ju nån form av matta smidigast, svetsa plåtar billigast.

Nej Oscar och jag umgås, ibland över gemensamma intressen, se bild ;)
Förresten så är nu Oscar 16 månader, kan härma en V8, mammas V70 och säger alltid "pappa pappa!" när han ser min 360. Han säger samma sak när han hör den luftfiltertrimmade B200an pressas hårt efter gathörnet och upp till vårt hus. Då vet han att pappa är hemma  :)
« Senast ändrad: december 13, 2006, 21:40:25 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #230 skrivet: december 13, 2006, 21:21:21 »
Nånting händer med min bil i allafall..

Har:

- bytt till fördelare med hallgivare (gjorde nybörjar misstaget att inte tänka på hur jag stoppade dit den först och det blev lite lustigt när jag provstartade första gången, tände helt fel, sen synkade jag rotorn mot stift 1 när cyl1 var i ö.d.p. och kunde starta som vanligt :-[')

- monterat nya gasdämpare i bakluckan, nu flyger den upp istället för ned (i mitt huvud), tack till Biltema.

- skruvat dit Tändmodulen på torpedväggen (bild kommer) tack för inspiration Freedo!

- kopplat in även motorvärmaren till uttaget, se bild. (Kört med enbart kupeevärmare i ett år trots monterad motorvärmare *bah*
« Senast ändrad: december 13, 2006, 21:32:35 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #231 skrivet: december 13, 2006, 21:27:52 »
Motorvärmarkopplingsdosan lackades halvblanksvart för att bli lite diskretare, den monterades på en svartlackad plåt som fästes i 2 av skruvarna till kupeefläkten, får preciis plats där den sitter nu, mer åtkomlig där än på torpedväggen vid grenröret där jag först tänkte montera den.

Nästa punkt på dagordningen är att fixa kablage till hallgivare i nya fördelaren så jag kan testa att varvtalssignalen är fin.

Sen fixa kablage till tändmodul+spole så att jag kan lägga renix på hyllan!

Parallellt så ska jag uppgradera lite i MS och testa Autotune för första gången (kör så mappar bilen åt dig under tiden).

Skall åter börja köra etanol och "aldrig" mer tanka bensin.

Börjar bli mer och mer sugen på att installera slutsteg & och högtalare så att jag kan byta stereo (har en liggandes som ej har inbyggt slutsteg)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #232 skrivet: december 16, 2006, 21:45:31 »
Nu har jag lött till kontakten för hallgivaren på fördelaren. Skarvade på en lång skärmad kabel som ska gå in till min kopplingslåda mellan MS och härvan.
Original är det skärmen som är signaljord på hallen men jag körde en treledare och använde skärmen som bara skärm, dessutom jordas den bara ned i jorden i kopplingslådan och inte ute vid givaren, det minskar risken för eventuella störningar.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #233 skrivet: december 16, 2006, 21:47:25 »
Klar.. nu skall hallen kopplas in och provköras mot MS innan nästa steg hägrar.
Att montera tändspole+tändmodul så man kan styra tändningen oxå.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #234 skrivet: december 17, 2006, 02:41:29 »
Nånting händer med min bil i allafall..

Har:

- bytt till fördelare med hallgivare (gjorde nybörjar misstaget att inte tänka på hur jag stoppade dit den först och det blev lite lustigt när jag provstartade första gången, tände helt fel, sen synkade jag rotorn mot stift 1 när cyl1 var i ö.d.p. och kunde starta som vanligt :-[')

- monterat nya gasdämpare i bakluckan, nu flyger den upp istället för ned (i mitt huvud), tack till Biltema.

- skruvat dit Tändmodulen på torpedväggen (bild kommer) tack för inspiration Freedo!

- kopplat in även motorvärmaren till uttaget, se bild. (Kört med enbart kupeevärmare i ett år trots monterad motorvärmare *bah*

Hade nya gasfjädrar på min 343:a, men när fästena går sönder får man luckan i huvudet ändå :(

Lite OT: Är det favorit i repris, 360 pepparkaka? Fast det ser nästan lite ut som en PV bak i år (nej, jag kan inte göra en bättre, så jag borde inte säga nånting) :)
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #235 skrivet: december 17, 2006, 09:17:04 »
Japp favorit i repris.. den är inte handgjord. Hade en form som "liknade" en 360.

Tänkte gjort en handutskuren i år men hann inte med det vid årets bak   ;)
Får se om det blir en chans till under säsongen annars nästa år!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #236 skrivet: december 19, 2006, 20:47:19 »
Bosch 139 "smart" tändmodul som reglerar Dwell. Skall triggas av MS som triggas av hallgivaren, tändpunkt bestämmer jag, vaacumet samt varvtalet.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #237 skrivet: december 19, 2006, 20:48:19 »
Här testar jag kommande "high end" systemet  ;)

sugen på att bygga ljud nu! Kört med bandare och orig. högtalare i 3 år!!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

blojmonster

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 58
    • Visa profil
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #238 skrivet: december 21, 2006, 14:16:27 »
bygg på, och spara inte på krutet :)
life starts when RPM hits red

Paq

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1138
  • röd=sport
    • Visa profil
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #239 skrivet: december 21, 2006, 20:15:20 »
ser ricktigt bra ut lycka till me ljudbygget.. ;D
röda bilar går fortast de är vetenskapligt bevisat...