Författare Ämne: Fram/bakvagnställning RACE!?  (läst 19195 gånger)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Fram/bakvagnställning RACE!?
« skrivet: mars 03, 2004, 19:13:26 »
Vad kan man göra för att få bättre vägegenskaper?

På en 240 jag hade ställde jag in mer toe-in så att hjulen plogade lite mer.. gjorde under i kurvor.. styrde in som värsta gocarten jämfört med innan.. men på 360n har det inte gett lika stor effekt...!?

Vad mer kan man göra och vad kan man inte göra? Har själv upptäckt att 300:ans fjäderbenstorn fram inte är justerbara som på 240  >:(
och att det är bladfjädring bak.. såg nån här som kör med dubbla bladfjädrar? Är det bra?

Man vill ju ha max vägegenskaper till sommarn nu!  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Wawe

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 590
  • 360 - En Bil, En Dröm, En Livsstil
    • Visa profil
Re:Fram/bakvagnställning RACE!?
« Svar #1 skrivet: mars 04, 2004, 00:16:07 »
nya däck? ;D
----------------------------------------
360 - En Bil, En Dröm, En Livsstil

Zymosis

  • Medlem
  • Antal inlägg: 156
    • Visa profil
Re:Fram/bakvagnställning RACE!?
« Svar #2 skrivet: mars 04, 2004, 01:13:09 »
10" breda heh.

Nemesis

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
    • Visa profil
    • Min blogg
Re:Fram/bakvagnställning RACE!?
« Svar #3 skrivet: mars 04, 2004, 07:54:40 »
Bakvagnen skall tydligen gå att "ställa in" med slägga och svets, allt enligt micke_art_racing  ;D

Beroende på hur mycket man orkar jobba sig kan man ställa framvagnen inom vissa gränser. Kör man bana vill man ju även ställa camber för att få bättre grepp i kurvorna, då skulle man kunna modda nedre fästet för fjäderbenen, dessa är skruvade men det finns visst spel, som man kanske skulle kunna öka med rätt verktyg  ;)
/Peter Olesen
"Hastigheten är inte allt. Det är tiden till laglig hastighet som är intressant"

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Fram/bakvagnställning RACE!?
« Svar #4 skrivet: mars 04, 2004, 18:35:35 »
10" breda heh.

nej men gärna orginalplåtisarna som är breddade innåt! Om nån har till salu? Eller kan göra billigt..  ???
skulle passa in fint i mitt gubbstuk men ändå gå att kränga på lite bredare däck  :P
« Senast ändrad: mars 04, 2004, 18:36:23 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Fram/bakvagnställning RACE!?
« Svar #5 skrivet: mars 04, 2004, 18:37:25 »
har läst nånstans att det går att staga upp bakvagnen på nåt sätt.. typ som på 240 med 2 längsgående stöd ovanpå bakaxeln och till chassiet.. nån som vet mer?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Nemesis

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
    • Visa profil
    • Min blogg
Re:Fram/bakvagnställning RACE!?
« Svar #6 skrivet: mars 04, 2004, 21:57:37 »
Kanske inte rätt att jämföra med 240 som har stel bakaxel, och spiralfjädrar.

Men fjäderbenstag fram och bak kan man ju göra... finns mig veteligen inga att köpa färdiga...
/Peter Olesen
"Hastigheten är inte allt. Det är tiden till laglig hastighet som är intressant"

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Fram/bakvagnställning RACE!?
« Svar #7 skrivet: mars 04, 2004, 23:05:34 »
men jag menade inte så.. menade att det ska vara bra på 360:n.. har sett byggbilder på en ford tror jag det var med samma bakvagn.. bladfjäder och..... nu blir jag osäker.. kanske var stel axel på den
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Nemesis

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
    • Visa profil
    • Min blogg
Re:Fram/bakvagnställning RACE!?
« Svar #8 skrivet: mars 05, 2004, 08:58:36 »
300 har ju DeDion, vilket klassas som stel axel, men den har fördelen med låg ofjädrad vikt.
Det jag menar är att infästningen på 240 och 360 skiljer sig åt... kanske ute ock simmar här  :-[

Sen hur man vill ha bakvagnen skiljer ju rätt mycket beroende på vad man skall köra; rally, bana, dragracing etc...
/Peter Olesen
"Hastigheten är inte allt. Det är tiden till laglig hastighet som är intressant"

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Fram/bakvagnställning RACE!?
« Svar #9 skrivet: mars 05, 2004, 16:01:36 »
hmm.. trodde inte det räknades som stel men det har du ju rätt i att bakhjulen sitter ju stumt ihop med den där balken...

då kanske det inte funkar som denna killen tipsade om som han gjort på sin Capri:



Mer banstuk än nåt annat! Rally går ju köra å sladda på grusvägen ändå å ha kul utan att man måste ha värsta väghållningen för just det =)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Nemesis

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
    • Visa profil
    • Min blogg
Re:Fram/bakvagnställning RACE!?
« Svar #10 skrivet: mars 05, 2004, 16:36:36 »
Kul bild  :D
De blå små stagen framåt är reaktionsstag, och skall enligt uppgift bara finnas på ena sidan på 360, skall kolla detta hemma tror jag  ???
Dess uppgift är att förhindra att bakaxeln tippas när man har bra grepp och mycket mos i motorn. Dvs hålla bakaxeln på plats.

Tvärstaget är troligen (jag gissa här) för att förspänna bakaxeln så att kraften ner på marken vid acceleration skall bli lika, eftersom det är en fast axel al'a 240 så skapas en extra kraft på höger bak på 240 eftersom motorn snurra medsols (om man står framför bilen, vänster bak och motsols om man sitter i bilen). Tänk er att man kan vrida kardan on hjulen sitter fast   ::)
Staget på denna bilden går åt andra hållet vilket skulle kunna tyda på att motorn snurrar åt andra hållet i denna bilen...

EDIT: Dessutom kul att se att dämparna sitter på var sin sida av bakaxeln  :o

EDIT2: en liten artikel om hjulvinklar på rejsa.nu som är ett paradis för ban-åkare
http://www.rejsa.nu/artikel.php?t=6915
« Senast ändrad: mars 05, 2004, 16:40:24 av Nemesis »
/Peter Olesen
"Hastigheten är inte allt. Det är tiden till laglig hastighet som är intressant"

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Fram/bakvagnställning RACE!?
« Svar #11 skrivet: mars 05, 2004, 17:55:24 »

Tvärstaget är troligen (jag gissa här) för att förspänna bakaxeln så att kraften ner på marken vid acceleration skall bli lika,
eftersom det är en fast axel al'a 240 så skapas en extra kraft på höger bak på 240 eftersom motorn snurra medsols (om man
står framför bilen, vänster bak och motsols om man sitter i bilen). Tänk er att man kan vrida kardan on hjulen sitter fast   ::)
Staget på denna bilden går åt andra hållet vilket skulle kunna tyda på att motorn snurrar åt andra hållet i denna bilen...

Hmm.. jo det stämmer ju.. men tror inte motorn på bilden snurrar åt andra hållet.. tänk dig att motorn snurrar motsols på bilden..
då vill ju axeln lyfta på höger sida men för att motverka det sitter staget där och trycker NER axeln på höger och håller den där..
hade det varit tvärt om hade ju inte staget hållt emot.. då hade ju det varit som en extra led på den sida som inte lyfts...
 är du inte med på det? :o

Men sen om det är huvudsyftet med staget eller ej ska jag inte bråka med dig om men vet att på 240 och 740 tex så är det där
för att hindra axeln att åka i sidled när du bresladdar tex.. och om du sänker bilen mycket tyo 40mm+ så kommer axeln att trycka
lite åt höger så att högerhjulet kommer längre ut på höger sida än på vänster.. för att motverka detta lossar man staget när man
sänkt och kapar och svetsar ihop igen.. eller sätter "uniballs" alltså justerbara ändar på staget så man kan skruva på dom så det
blir kortare/längre tills det passar...

MEN kom jag på nu...  ??? Om staget pressar bakaxeln i sidled när man fjädrar mycket så kan väl knappast syftet vara att hålla axeln
fast så den inte rör sig i sidled.. är nog som du säger att det är för att hålla ner axeln mot marken när axeln vill vrida sig moturs........
fast jag tycker inte att det funkar särskillt bra.. spinner alltid på höger sida.. på alla bilar jag ägt förutom V70:n av förklarliga skäl  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Nemesis

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
    • Visa profil
    • Min blogg
Re:Fram/bakvagnställning RACE!?
« Svar #12 skrivet: mars 05, 2004, 18:16:31 »
Hmmm, stadga i sidled, mycket möjligt, kan för lite om detta  :-[

Kollade iallafall under 360:n och hittade ett reaktionsstag på höger sida (passagerar) men inget på vänster sida, men hade lite svårt att se, har mycket snö runt bilen just nu  ;)

/Peter Olesen
"Hastigheten är inte allt. Det är tiden till laglig hastighet som är intressant"

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Fram/bakvagnställning RACE!?
« Svar #13 skrivet: mars 05, 2004, 18:20:23 »
Hmmm, stadga i sidled, mycket möjligt, kan för lite om detta  :-[
Kollade iallafall under 360:n och hittade ett reaktionsstag på höger sida (passagerar) men inget på vänster sida, men hade lite svårt att se, har mycket snö runt bilen just nu  ;)

Haha ja snö snö mera snö =)

Men vad innebär det med bara ett reaktionsstag? Då skulle väl axeln vilja vrida sig? men det är klart att det kan den väl inte..  ::)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Nemesis

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
    • Visa profil
    • Min blogg
Re:Fram/bakvagnställning RACE!?
« Svar #14 skrivet: mars 05, 2004, 18:30:03 »
Men vad innebär det med bara ett reaktionsstag? Då skulle väl axeln vilja vrida sig? men det är klart att det kan den väl inte..  ::)
Jo om du har 200-300hk, jag skall sätta ett på vänster sida också...  ;D
/Peter Olesen
"Hastigheten är inte allt. Det är tiden till laglig hastighet som är intressant"

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Fram/bakvagnställning RACE!?
« Svar #15 skrivet: mars 05, 2004, 18:34:01 »

Jo om du har 200-300hk, jag skall sätta ett på vänster sida också...  ;D


haha.. skojare där. Men vem vet? Kanske får tag i en 240 RC-motor för jättebilliga pengar på 260HK!?  ;)


då får jag oxå bygga stag =)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Nemesis

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
    • Visa profil
    • Min blogg
Re:Fram/bakvagnställning RACE!?
« Svar #16 skrivet: mars 05, 2004, 18:43:30 »
Inte bara skoj, jag siktar på 100hk/lit och 2.5lit  8)
EDIT: sugis
« Senast ändrad: mars 05, 2004, 18:43:55 av Nemesis »
/Peter Olesen
"Hastigheten är inte allt. Det är tiden till laglig hastighet som är intressant"

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Fram/bakvagnställning RACE!?
« Svar #17 skrivet: mars 18, 2004, 17:47:47 »
Inte bara skoj, jag siktar på 100hk/lit och 2.5lit  8)
EDIT: sugis

Jösses! Ska du ha bilen kvar i trafik då? Besikta med annan motor?

Jag vill oxå trimma "och ha hur mycket häst som helst" men vill inte krångla
så mycket vid besiktningen.. eller går det ändå tror du?

Hur mycket mer får du med 2.5 liter tror du? Eller är det mest bara vrid det ger.. volym alltså..
såg ett 2.8 block till salu på blocket.. börjar ångra att jag inte köpte det... 360 Gl 2.8  ;D

"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Nemesis

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
    • Visa profil
    • Min blogg
Re:Fram/bakvagnställning RACE!?
« Svar #18 skrivet: mars 19, 2004, 13:54:56 »
Nja, besiktiga... ;)
Dom skall inte se nåt och förhoppningsvis inte märka nåt när sprutet är ställt på "ekonomi"...

2.5lit är ju 25% högre volym, och dessutom längre slag, vilket teoretiskt skall ge mer vrid och då skall man kunna köra med en vassare kam som ger mycket på höga varv, kan man dessutom varva en bra bit över 7000rpm så lär det röra på sig  8)
Om besiktningen kör på låga varv skall man inte känna nått...
/Peter Olesen
"Hastigheten är inte allt. Det är tiden till laglig hastighet som är intressant"

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Fram/bakvagnställning RACE!?
« Svar #19 skrivet: mars 19, 2004, 17:30:24 »
Nja, besiktiga... ;)
Dom skall inte se nåt och förhoppningsvis inte märka nåt när sprutet är ställt på "ekonomi"...

2.5lit är ju 25% högre volym, och dessutom längre slag, vilket teoretiskt skall ge mer vrid och då skall man kunna köra med en vassare kam som ger mycket på höga varv, kan man dessutom varva en bra bit över 7000rpm så lär det röra på sig  8)
Om besiktningen kör på låga varv skall man inte känna nått...

Härligt! Men sprutet ställt på ekonomi? är det orginal L E/U Jettronic du menar då? Eller ska du köra eftermarknad?

Mm.. låter inte fel. Har varit sugen på marinvev ett tag.. men får se ifall det blir pengar till det

Om det inte ska synas att den är trimmad, ska du köra med orginal insug och grenrör då?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Nemesis

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
    • Visa profil
    • Min blogg
Re:Fram/bakvagnställning RACE!?
« Svar #20 skrivet: mars 19, 2004, 19:32:21 »
Öppet luftfilter blir det ända, fast planer har ju ändrats förut  ;)

Det blir ett Megasquirt eller liknande, med programmerbar tändning också.
Fast bilen skall köras in med "original" sprut...
/Peter Olesen
"Hastigheten är inte allt. Det är tiden till laglig hastighet som är intressant"

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Fram/bakvagnställning RACE!?
« Svar #21 skrivet: mars 19, 2004, 19:38:54 »
Öppet luftfilter blir det ända, fast planer har ju ändrats förut  ;)

Det blir ett Megasquirt eller liknande, med programmerbar tändning också.
Fast bilen skall köras in med "original" sprut...

Ok! Som jag skrev i en egen tråd, bör man inte flytta batteriet till högersidan för att få plats med
luftfiltret precis före insuget?

Mm.. tänk va härligt att byta ut RENIX:et


Smart att köra in motorn först innan man börjar "pilla"
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Nemesis

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
    • Visa profil
    • Min blogg
Re:Fram/bakvagnställning RACE!?
« Svar #22 skrivet: mars 19, 2004, 19:41:46 »
Jag har öppet filter sittande direkt på luftmassemätaren idag  ;D
Fick flytta LMM:n lite för att det skulle få plats  ::)
/Peter Olesen
"Hastigheten är inte allt. Det är tiden till laglig hastighet som är intressant"

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Fram/bakvagnställning RACE!?
« Svar #23 skrivet: mars 19, 2004, 19:46:19 »
Jag har öppet filter sittande direkt på luftmassemätaren idag  ;D
Fick flytta LMM:n lite för att det skulle få plats  ::)

Aha =)

Jag har funderat på om det går men det gör det då alltså?

Även utan att flytta på batteriet?

Låter det maffigt?`Går bättre/sämre på låg/högvarv?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Nemesis

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
    • Visa profil
    • Min blogg
Re:Fram/bakvagnställning RACE!?
« Svar #24 skrivet: mars 19, 2004, 19:49:36 »
Skall fixa bild...
/Peter Olesen
"Hastigheten är inte allt. Det är tiden till laglig hastighet som är intressant"

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Fram/bakvagnställning RACE!?
« Svar #25 skrivet: mars 19, 2004, 20:02:46 »
Skall fixa bild...

Bilder är alltid trevligt  :D

Blir sugen på öppet varje gång jag åker förbi Micro.. dom har ju några inte så dumma för runt 400kr..

Men som sagt.. blir det nån ljudsensation?

Och går den bättre?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Nemesis

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
    • Visa profil
    • Min blogg
Re:Fram/bakvagnställning RACE!?
« Svar #26 skrivet: mars 20, 2004, 19:13:15 »
Jag tycker inte jag känner så mycket, men det skall ju märkas mest på höga varv.

Suck, jag saknar en g-mätare så man kan säga att "Det ger 0.12s på 201m" eller liknande...
/Peter Olesen
"Hastigheten är inte allt. Det är tiden till laglig hastighet som är intressant"

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Fram/bakvagnställning RACE!?
« Svar #27 skrivet: mars 21, 2004, 10:02:36 »
Jag tycker inte jag känner så mycket, men det skall ju märkas mest på höga varv.

Suck, jag saknar en g-mätare så man kan säga att "Det ger 0.12s på 201m" eller liknande...

Okej.. när jag tar bort undre halvan på luftburken så "känns" det som det går bättre från 3000 varv och uppåt, MEN om man öppnar spjället fullt på låga varv, särskillt när den är kall så storknar den, säger bara BÖÖÖ men drar inget.. ungefär som en förgasarbil när man skjuter in choken för tidigt..
Nåt du känner igen?

Och det viktigaste för mig =)
LÅTER det Maffigt?? ;D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Nemesis

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
    • Visa profil
    • Min blogg
Re:Fram/bakvagnställning RACE!?
« Svar #28 skrivet: mars 21, 2004, 16:53:24 »
Här äe en bild på motorrummet med öppet filter.
Det syns kanske att hållaren till LMM:n är lätt justerad  ;)


Jämför man med Davids bild i tråden om batteriflytt ser man också att jag har en annan fuelrail och regulator (från 940, 3.0 bar)
http://medlem.spray.se/frejt/360%20-%20Motorrum%20orginal%20-%20vanstersida%201.jpg

Det som inte syns är att det är en VX3-kam.  ;D

Ljudet kan jag nog inte yttra mig om så mycket eftersom jag plockat bort inredningen i olika etapper och har inget att jämföra med...
/Peter Olesen
"Hastigheten är inte allt. Det är tiden till laglig hastighet som är intressant"

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Fram/bakvagnställning RACE!?
« Svar #29 skrivet: mars 21, 2004, 17:02:12 »
Här äe en bild på motorrummet med öppet filter.
Det syns kanske att hållaren till LMM:n är lätt justerad  ;)

Jämför man med Davids bild i tråden om batteriflytt ser man också att jag har en annan fuelrail och regulator (från 940, 3.0 bar)

Det som inte syns är att det är en VX3-kam.  ;D

Ljudet kan jag nog inte yttra mig om så mycket eftersom jag plockat bort inredningen i olika etapper och har inget att jämföra med...

Ah! Det var precis att det fick plats där! Tur att det är ett kort filter då.. jag ska nog ändå flytta batteriet för att få plats med filter + ev. avskärmning..

Det är min bil på bilden men tack ändå ;)

Hm är det bökigt att byta fuelrail? eller bolt on? Ger det nåt utan att göra nåt för övrigt på motorn? Pga. lambdareglering går väl inte bilen fetare men kanske inte bottnar i bränslelevereringen vid höga effektuttag?
Besiktar du med fuelrailen och btr från 940?

Då borde du märka ännu större skillnad i ljud.. det är som natt och dag för mig med orginal luftfilter i och utanför luftburken!
Helt orginal hör jag inte motorn vid körning och det är irriterande!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Nemesis

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
    • Visa profil
    • Min blogg
Re:Fram/bakvagnställning RACE!?
« Svar #30 skrivet: mars 21, 2004, 17:19:02 »
Filtret skall klara 250hk, kylaren är ju hyffsat avskärmad på vänster sida, så jag gjorde inget åt det, det kommer ju in rätt mycket genom spingan i huven och hålet till B200K-motorerna som finns bredvid strålkastaren...

Fuel-railen var bolt on men slangarna är precis att dom räcker, behövs ju inte mer. Den var i besiktningen så som den ser ut på bilden och det var inga frågor om det, varken filter eller annat... (har ju lambda-mätare sittande på instrumentbrädan)

Högre bränsletryck ger inget om man inte byter kam, VX3-an hade nog klarat sig med original, men det kommer ju en vassare...
Som det är nu går bilen fett på låg belastning och på fullgas men går nog rätt normalt i closed-loop (mot lambda), det är ju fett vid fullast man ha  ;)

Jag kan säga att det är tur jag har hörapparater i normala fall, annars hade man behövt kåpor i min, och motorn hörs rätt mycket, all isolering på torpedväggen är ju borta  ;D

/Peter Olesen
"Hastigheten är inte allt. Det är tiden till laglig hastighet som är intressant"

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Fram/bakvagnställning RACE!?
« Svar #31 skrivet: mars 21, 2004, 17:37:15 »
Okej.. ja då klarar nog både du och jag (absolut jag) med det filtret..  ;)

Okej.. då kanske man skulle skaffa sig ett 940 fuelrail med tillhörande btr. då.... kan behövas senare

Ok.. jo spridarna orginal med org. tryck räcker ju till endast 130hk enligt bosch listor.. och det är inte mycket  >:(

Hmm.. låter som om du behöver ett megasquirt det hör jag det =) så att den går "rätt" vid ingen och full last och allt där emellan..
Bredbandslambda oxå kanske  ;)

Hehe okej.. buller buller  :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.