Författare Ämne: Bakaxlar  (läst 6228 gånger)

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Bakaxlar
« skrivet: juni 26, 2005, 18:10:44 »
Var ut och mätte en snabbis och kom fram till att 360 bakaxeln är ungefär 149cm bred och en 1041 axel från 940 är ungefär 165cm. Finns det fälgar att få tag på som kan passa utan att man måste bredda hjulhusen? Eller är det bara att kapa sönder ett par plåtisar som gäller?
Stange kör väl med 240 axel i sin värsting, hur bred är en sån?
Förare TEAM EGON RACING

cool_lilja

  • Medlem
  • Antal inlägg: 137
    • Visa profil
Re:Bakaxlar
« Svar #1 skrivet: juni 26, 2005, 22:25:41 »
det blir ett jävla meck att få till det................du har ju lådan bak på din 360 axel......alltså ingen kardan, den sitter ju direkt från låda till slutväxel......

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:Bakaxlar
« Svar #2 skrivet: juni 26, 2005, 22:28:07 »
Jotack, jag vet att det är en hel del jobb men man måste ju få det att hålla på nåt sätt...
Förare TEAM EGON RACING

cool_lilja

  • Medlem
  • Antal inlägg: 137
    • Visa profil
Re:Bakaxlar
« Svar #3 skrivet: juni 26, 2005, 22:29:35 »
hehe, så sett

jag har också dragit några slutväxlar åt helvete !!!

Hehe, första med en dunderklump i baksätet

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Bakaxlar
« Svar #4 skrivet: juni 26, 2005, 22:40:36 »
Stange är nog rätt man att prata med om detta..

Opelfälgar har ju ET 49 men det räcker ju inte långt!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:Bakaxlar
« Svar #5 skrivet: juni 26, 2005, 22:57:59 »
Stange har nog den mesta infon som jag kan behöva, men frågan är ju hur man kommer i kontakt med han, han är ju inte särskilt aktiv i forumet...
Jag ska göra ett litet besök hos en kompis som har en 240, med lite tur så ligger den axeln runt 150cm så då blir det till att jaga rätt på en diffad 240 axel så man har nåt att leka med framöver!  :)
Precis som du säger Frej så kommer det att behövas riktigt sjuka fälgar alternativt skärmbreddare, och det sistnämnda känns inte som ett alternativ på en sleeper så det är nog bara att lägga ner 940 axel drömmarna...
Förare TEAM EGON RACING

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Bakaxlar
« Svar #6 skrivet: juni 26, 2005, 23:05:46 »
ja just det.. 940 axel var det du hade mätt på ja..

240:n är väl smalare då kanske.. bakhjulen på en sån går ju innanför framhjulen  :) fult men sant  ;)

Passar nog bättre på 360 än den från 940


Då blir det riktig lamelldiff med!?!!  8)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Wawe

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 590
  • 360 - En Bil, En Dröm, En Livsstil
    • Visa profil
Re:Bakaxlar
« Svar #7 skrivet: juni 27, 2005, 09:13:59 »
kapa bort skärmkanterna o skyll på rost?
----------------------------------------
360 - En Bil, En Dröm, En Livsstil

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:Bakaxlar
« Svar #8 skrivet: juni 27, 2005, 19:31:26 »
ja just det.. 940 axel var det du hade mätt på ja..

240:n är väl smalare då kanske.. bakhjulen på en sån går ju innanför framhjulen  :) fult men sant  ;)

Passar nog bättre på 360 än den från 940


Då blir det riktig lamelldiff med!?!!  8)

Jo, jag tror också att en 240 axel är smalare än en 940 axel, får se vad man får tag på för nåt, bygger man om till 240 axel kan man ju lika gärna slå på stort och köra LSD axel  ;)

Citera
kapa bort skärmkanterna o skyll på rost?

Eller inte, man kan ju inte förstöra en så estetiskt fulländad design om det finns andra utvägar  ::)
Förare TEAM EGON RACING

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:Bakaxlar
« Svar #9 skrivet: juni 28, 2005, 20:52:06 »
Passar utväxlingen, alltså själva diffen med kronhjul och allt annat rat, från en fyrväxlad bils bakaxel i en femväxlad bils bakaxel?
Och passar dom inre drivknutarna från en bil med fyrpetad låda i en bil med fempetad låda och vice versa?
Blev lite krångligt det där kanske så här kommer en lite enklare version: vad skiljer mellan bakaxlarna med M45 och M47 bortsett från diffhusets längd?
« Senast ändrad: juni 28, 2005, 20:52:38 av Performance »
Förare TEAM EGON RACING

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:Bakaxlar
« Svar #10 skrivet: juni 30, 2005, 22:29:57 »
Drivaxlarna passar men dom är inte helt identiska, på 345:an jag tog axlarna från sitter det en packning mellan inre drivknuten och axeln, det gjorde det inte på nån av mina 360 bilar.
Kan vara bra att veta ifall ni klipper nån drivaxel nån gång och inte får tag på annat än från en risig gammal 70-tals vagn.
Förare TEAM EGON RACING

snusarn

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 367
    • Visa profil
    • pelles740
Re:Bakaxlar
« Svar #11 skrivet: juli 01, 2005, 09:42:38 »
en bakaxel inkl. kardan och växellåda 5växlad från en annan 300 ,
är det bara att smacka över till min  ???
Är volvo lös nu....

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:Bakaxlar
« Svar #12 skrivet: juli 01, 2005, 18:42:48 »
en bakaxel inkl. kardan och växellåda 5växlad från en annan 300 ,
är det bara att smacka över till min  ???

Du åker väl med Volvo motor nu? Om den andra också har Volvo motor ska det passa om du byter transaxeln, vxl-lådan och diffen.
Kör du fyrväxlat nu men vill ha femväxlat eller?
Förare TEAM EGON RACING

snusarn

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 367
    • Visa profil
    • pelles740
Re:Bakaxlar
« Svar #13 skrivet: juli 01, 2005, 21:08:16 »
exakt jag vill växla mera  ;D
Är volvo lös nu....