Författare Ämne: Volvo 360 GL -88 vs. the World  (läst 3441 gånger)

oFriman

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 38
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GL -88 vs. the World
« Svar #40 skrivet: augusti 09, 2019, 22:11:12 »
Det där ser ju helt okej ut!  Särskilt som det borde vara ett par snäpp svårare med TIG?

I nedan länkat inlägg och nåt inlägg framåt (i min projekttråd) ser du hur min lagning blev andra gången jag gjorde det. (Förstas gången var jag helt novis och använde dålig grundfärg).
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=574.msg43583#msg43583

Tack, jo det beror på lite, med bra förarbete och med bra postion så kan det nästan vara lättare än med MIG då det är så tunn plåt. Men blir rejält svårt då man måste börja sitta i konstiga vinklar eller byta vilken hand man håller i pistol och tråd.

Var du tvungen att göra om fronten på grund av roståterfall eller ville du snygga upp den bara?  Jätte snyggt jobb gjorde du andra gången iallafall! :)


Blev en stund i garaget idag, passade på och gjorde andra sidan av fronten. Spenderade mer tid med förarbete och inpassande av plåtbitarna den här gången och det blev genast mycket lättare. Det syns även i resultatet även om det inte är perfekt.

oFriman

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 38
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GL -88 vs. the World
« Svar #41 skrivet: augusti 10, 2019, 14:15:29 »
Lagerbanan som fastnat runt axeln på baknavet lossnade som en dröm då jag följde FREJs råd och kapade ett snitt och knackade i en huggmejsel. Kollar man noga kan man se ett litet hack i lagerytan, som skulle gått att undvika om jag varit lite försiktigare.

Rengjorde även kontaktytorna på naven och målade dem med lite zinkgrund. Tänkte måla baksidorna med hammarlack, men är lite rädd att zinkgrunden reagerar med silikonet i hammarlacken. Men kanske det inte är ett problem då jag inte försöker måla ovanpå hammarlack?

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16861
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GL -88 vs. the World
« Svar #42 skrivet: augusti 11, 2019, 13:10:36 »
Bra jobbat! Ser ju bra ut med svetsarna!

Din bil är inte lika rostig som min heller så skönt för dig att det finns lite mer att svetsa i/lite mindre att kapa bort.

När jag gjorde min andra gången så var det för att det fortsatt rosta runt mina lagningar.
Förmodligen pga. jag kapat bort för lite (lämnat kvar rost) samt använt för dålig grundfärg.

Tror inte du får några problem med hammarlack bredvid zinkgrund!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

oFriman

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 38
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GL -88 vs. the World
« Svar #43 skrivet: augusti 18, 2019, 18:33:22 »
Söndagsupdate, har inte hänt så mycket den senaste veckan. Har putsat och målat navens baksidor. Råkade även komma över en ny kylare till bra pris på ebay, så den beställde jag hem. Jag börjar småningom ha de flesta delar jag behöver till bilen, men dyker upp mera saker hela tiden. Det skall bli intressant att räkna ihop alla kostnader sedan då bilen börjar vara klar.

Jag har även rivit ner främre stötdämparna. Dessa "renoverade" jag  år 2011. Då köpte nya fjädrar och tagit bort all rost, men rostskyddat men någon dålig rostkyddsfärg. Blir tvungen att befria dem från rost pånytt och måla om dem, antagligen med hammarlack denna gång. Topplagringen hade sitt sina bästa dagar, lagret föll genast i bitar, och fettet var mer likt sand. Förstår inte varför jag inte böt dem förra gången. Har dock nya lager på hyllan redan. 

Ena sidans dammskydd till topplagret var inte heller riktigt bra mera, så slitet så det inte kan fylla sin funktion mera. Men har tyvärr inte hittat någon som skulle sälja dessa mera. Funderade om man kanske kunde limma på en läpp gjord av en innerring till cykel eller liknande.

oFriman

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 38
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GL -88 vs. the World
« Svar #44 skrivet: augusti 18, 2019, 18:39:04 »
Har även börjar rosta rejält på övre fjäderskålen under ringen som håller topplagret på plats. Kommer antagligen att borra bort punksvetsarna och svesta dit nya ringar. Men vet inte  hur man skall hindra att det skall hända pånytt. Kanske man kunde fästa de nya ringarna med försänkta skruvar istället och på så vis kunna rostskydda med färg mellan skål och ring.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16861
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GL -88 vs. the World
« Svar #45 skrivet: augusti 18, 2019, 20:22:56 »
Noggrann som vanligt! Det gillar vi!  8)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

oFriman

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 38
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GL -88 vs. the World
« Svar #46 skrivet: augusti 27, 2019, 18:53:14 »
Update dags, ytan på fjäderbensskålarna var mycket porös så ville inte riktigt komma åt precis all rost med stålborste. Valde istället att testa på rostätare/rostkonverterare från biltema. Verkade funka riktigt bra, får hoppas det håller i längden. Drog även på två lager hammarlack på det, de små delarna fick sig me zinkfärg.

oFriman

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 38
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GL -88 vs. the World
« Svar #47 skrivet: augusti 27, 2019, 18:59:51 »
Påbörjade även arbetet med tanken. Fick sig först en tvätt och omgång med stålborste. Sedan fick sig även den några lager rostkonvertering. Kommer antagligen att måla den med två lager hammarlack imorgon.

En god vän på min förra arbetsplats skickade även en bild på något trevligt han gjort åt mig. Han kommer även att sköta blästring och målning av en stor del av underredsdelarna till bilen, samt lite annat smått och gott då han har tillgång till en ordentlig metallverkstad.
« Senast ändrad: augusti 29, 2019, 10:58:47 av oFriman »

oFriman

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 38
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GL -88 vs. the World
« Svar #48 skrivet: augusti 28, 2019, 20:11:44 »
Tanken fick sig några lager färg idag. Var lite lat och valde att måla hela tanken på en gång, vilket resulterade i lite mer rinningar och ojämnheter som annors kunnat förhindrats. Men det gör inte så mycket, huvudsaken är att den inte rostar sönder meddetsamma.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16861
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GL -88 vs. the World
« Svar #49 skrivet: augusti 31, 2019, 21:28:12 »
Snyggt jobbat och ÅH vilka läckra tankband din kompis gjort åt dig! I rostfritt dessutom!?  :o

Ångrar att inte jag gjorde mina i rostfritt eller aluminium när jag ändå var igång!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

oFriman

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 38
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GL -88 vs. the World
« Svar #50 skrivet: september 01, 2019, 21:02:51 »
Snyggt jobbat och ÅH vilka läckra tankband din kompis gjort åt dig! I rostfritt dessutom!?  :o

Ångrar att inte jag gjorde mina i rostfritt eller aluminium när jag ändå var igång!

Tack och jodå, de kommer sitta fint på den nymålade tanken.  8)


Denna helg har jag varit lite lat, har endast målat några småsaker och städat garaget lite så man kan röra sig där igen. Men jag har äntligen tagit tag i drivlinan då den luggit länge i vägen på golvet. Kommer inte göra så jätte mycket åt den, blir tvätt och mål och nya tätningar i diffen.

oFriman

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 38
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GL -88 vs. the World
« Svar #51 skrivet: september 02, 2019, 16:53:35 »
Fick min nya kylare idag, var lite finare än min gamla. ;D men vädligt tjock var den, har den tjockleken varit standard på någon 360 modell eller är det något eftermarknads påhitt? Den var tillverkad av NRF iallafall.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3517
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GL -88 vs. the World
« Svar #52 skrivet: september 02, 2019, 18:31:22 »
Den tjockare kylaren är standard i äldre bilar, hade den tjockleken både i min 345DLS från -81 och i lillbrorsans 360GLT -83
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Amarok 2.0BiTDI 4motion -14
Projektbil: Volvo 360 GLT -88

oFriman

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 38
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GL -88 vs. the World
« Svar #53 skrivet: september 02, 2019, 21:44:02 »
Den tjockare kylaren är standard i äldre bilar, hade den tjockleken både i min 345DLS från -81 och i lillbrorsans 360GLT -83

Tack, det var kul att veta.  :)

oFriman

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 38
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GL -88 vs. the World
« Svar #54 skrivet: december 03, 2019, 22:12:00 »
Hejsan, det var ett tag sen sist igen. Har varit ganska dött i garaget under hela hösten, men tänkte lägga en lite update iallafall. Största orsaken till uppehållet är väl motivationsbrist, har försökt några gånger lägga mig under bilen och börja skrapa underredsmassa, men då det är så j*vla drygt arbete. Om någon har något bra tips för hur man ska hansdskas med tjär-liknande underredsmassa och gummibaserat stenskottskydd så tar jag gärna emot. Inte ens stålborste på vinkelslipen vill bita på skiten.

En av lagerhållarna på diffen hade ärgat något otroligt på baksidan, vilket hade lett till att den var deformerad och sprucken. Den hade nog hållit tätt då den tätar med en o-ring, men råkade komma över en ny på ebay så det var ju kul.

Har även tacklat de främre fjäderbenen under hösten. De fick sig lite stålborste, rostkonverterare och hammmarlack. Skall bli intressant att se hur den kombinationen håller i längden, om bilen nångång kommer ut på vägen igen då alltså .

oFriman

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 38
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GL -88 vs. the World
« Svar #55 skrivet: december 03, 2019, 22:13:49 »
Så har bilen fått sig en tidig julklapp också.  8)

streetvolvo

  • Medlem
  • Antal inlägg: 218
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GL -88 vs. the World
« Svar #56 skrivet: december 04, 2019, 14:12:12 »
Tunnplåt är sällan givande att svets. Keep up the good work!  ;)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16861
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GL -88 vs. the World
« Svar #57 skrivet: december 04, 2019, 20:26:48 »
Hoppas motivationen kommer åter!

Vad har du för tanke med underredet? Slipa plåtrent och göra om rostskyddet?
Om det sitter så bra så har du nog inget för att ta bort det heller?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

oFriman

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 38
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GL -88 vs. the World
« Svar #58 skrivet: december 06, 2019, 08:16:20 »
Tunnplåt är sällan givande att svets. Keep up the good work!  ;)

Tack :)

Hoppas motivationen kommer åter!

Vad har du för tanke med underredet? Slipa plåtrent och göra om rostskyddet?
Om det sitter så bra så har du nog inget för att ta bort det heller?

Du har säkert rätt i att det inte är nödvändigt att ta bort den nuvarande underredsbehandlingen.  Och jag är inte ens helt säker själv på vad jag vill göra, men tanken var iallafall att slipa plåtrent för att få bort all rost, och sedan måla med typ epoxyprimer, och antingen lämna det så och endast behandla hjulhusen med stenskottsskydd, eller sen täcka med underredsmassa.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16861
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GL -88 vs. the World
« Svar #59 skrivet: december 06, 2019, 19:44:27 »
Du har säkert rätt i att det inte är nödvändigt att ta bort den nuvarande underredsbehandlingen.  Och jag är inte ens helt säker själv på vad jag vill göra, men tanken var iallafall att slipa plåtrent för att få bort all rost, och sedan måla med typ epoxyprimer, och antingen lämna det så och endast behandla hjulhusen med stenskottsskydd, eller sen täcka med underredsmassa.

Låter som en bra plan. Då är det bara att överväga arbetsinsatsen och hitta rätt teknik!
Jag tycker roterande stålborste på både vinkelslip och borrmaskin äter bra i underredsmassan  :P
Men är ju förstås jobbigt när det är skrymslen och vrår och ojämna ytor!

Jag har inte testat värmepistol och så men när man varit och svetsat och sen skrapat i det som brinner/smälter så är det ju mer som smör vid rätt temperatur!

Keep up the good work och lycka till med motivationen!!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.