Författare Ämne: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden  (läst 69995 gånger)

oFriman

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 167
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GL -88 vs. the World
« Svar #40 skrivet: augusti 09, 2019, 22:11:12 »
Det där ser ju helt okej ut!  Särskilt som det borde vara ett par snäpp svårare med TIG?

I nedan länkat inlägg och nåt inlägg framåt (i min projekttråd) ser du hur min lagning blev andra gången jag gjorde det. (Förstas gången var jag helt novis och använde dålig grundfärg).
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=574.msg43583#msg43583

Tack, jo det beror på lite, med bra förarbete och med bra postion så kan det nästan vara lättare än med MIG då det är så tunn plåt. Men blir rejält svårt då man måste börja sitta i konstiga vinklar eller byta vilken hand man håller i pistol och tråd.

Var du tvungen att göra om fronten på grund av roståterfall eller ville du snygga upp den bara?  Jätte snyggt jobb gjorde du andra gången iallafall! :)


Blev en stund i garaget idag, passade på och gjorde andra sidan av fronten. Spenderade mer tid med förarbete och inpassande av plåtbitarna den här gången och det blev genast mycket lättare. Det syns även i resultatet även om det inte är perfekt.

oFriman

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 167
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GL -88 vs. the World
« Svar #41 skrivet: augusti 10, 2019, 14:15:29 »
Lagerbanan som fastnat runt axeln på baknavet lossnade som en dröm då jag följde FREJs råd och kapade ett snitt och knackade i en huggmejsel. Kollar man noga kan man se ett litet hack i lagerytan, som skulle gått att undvika om jag varit lite försiktigare.

Rengjorde även kontaktytorna på naven och målade dem med lite zinkgrund. Tänkte måla baksidorna med hammarlack, men är lite rädd att zinkgrunden reagerar med silikonet i hammarlacken. Men kanske det inte är ett problem då jag inte försöker måla ovanpå hammarlack?

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GL -88 vs. the World
« Svar #42 skrivet: augusti 11, 2019, 13:10:36 »
Bra jobbat! Ser ju bra ut med svetsarna!

Din bil är inte lika rostig som min heller så skönt för dig att det finns lite mer att svetsa i/lite mindre att kapa bort.

När jag gjorde min andra gången så var det för att det fortsatt rosta runt mina lagningar.
Förmodligen pga. jag kapat bort för lite (lämnat kvar rost) samt använt för dålig grundfärg.

Tror inte du får några problem med hammarlack bredvid zinkgrund!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

oFriman

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 167
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GL -88 vs. the World
« Svar #43 skrivet: augusti 18, 2019, 18:33:22 »
Söndagsupdate, har inte hänt så mycket den senaste veckan. Har putsat och målat navens baksidor. Råkade även komma över en ny kylare till bra pris på ebay, så den beställde jag hem. Jag börjar småningom ha de flesta delar jag behöver till bilen, men dyker upp mera saker hela tiden. Det skall bli intressant att räkna ihop alla kostnader sedan då bilen börjar vara klar.

Jag har även rivit ner främre stötdämparna. Dessa "renoverade" jag  år 2011. Då köpte nya fjädrar och tagit bort all rost, men rostskyddat men någon dålig rostkyddsfärg. Blir tvungen att befria dem från rost pånytt och måla om dem, antagligen med hammarlack denna gång. Topplagringen hade sitt sina bästa dagar, lagret föll genast i bitar, och fettet var mer likt sand. Förstår inte varför jag inte böt dem förra gången. Har dock nya lager på hyllan redan. 

Ena sidans dammskydd till topplagret var inte heller riktigt bra mera, så slitet så det inte kan fylla sin funktion mera. Men har tyvärr inte hittat någon som skulle sälja dessa mera. Funderade om man kanske kunde limma på en läpp gjord av en innerring till cykel eller liknande.

oFriman

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 167
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GL -88 vs. the World
« Svar #44 skrivet: augusti 18, 2019, 18:39:04 »
Har även börjar rosta rejält på övre fjäderskålen under ringen som håller topplagret på plats. Kommer antagligen att borra bort punksvetsarna och svesta dit nya ringar. Men vet inte  hur man skall hindra att det skall hända pånytt. Kanske man kunde fästa de nya ringarna med försänkta skruvar istället och på så vis kunna rostskydda med färg mellan skål och ring.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GL -88 vs. the World
« Svar #45 skrivet: augusti 18, 2019, 20:22:56 »
Noggrann som vanligt! Det gillar vi!  8)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

oFriman

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 167
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GL -88 vs. the World
« Svar #46 skrivet: augusti 27, 2019, 18:53:14 »
Update dags, ytan på fjäderbensskålarna var mycket porös så ville inte riktigt komma åt precis all rost med stålborste. Valde istället att testa på rostätare/rostkonverterare från biltema. Verkade funka riktigt bra, får hoppas det håller i längden. Drog även på två lager hammarlack på det, de små delarna fick sig me zinkfärg.

oFriman

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 167
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GL -88 vs. the World
« Svar #47 skrivet: augusti 27, 2019, 18:59:51 »
Påbörjade även arbetet med tanken. Fick sig först en tvätt och omgång med stålborste. Sedan fick sig även den några lager rostkonvertering. Kommer antagligen att måla den med två lager hammarlack imorgon.

En god vän på min förra arbetsplats skickade även en bild på något trevligt han gjort åt mig. Han kommer även att sköta blästring och målning av en stor del av underredsdelarna till bilen, samt lite annat smått och gott då han har tillgång till en ordentlig metallverkstad.
« Senast ändrad: augusti 29, 2019, 10:58:47 av oFriman »

oFriman

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 167
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GL -88 vs. the World
« Svar #48 skrivet: augusti 28, 2019, 20:11:44 »
Tanken fick sig några lager färg idag. Var lite lat och valde att måla hela tanken på en gång, vilket resulterade i lite mer rinningar och ojämnheter som annors kunnat förhindrats. Men det gör inte så mycket, huvudsaken är att den inte rostar sönder meddetsamma.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GL -88 vs. the World
« Svar #49 skrivet: augusti 31, 2019, 21:28:12 »
Snyggt jobbat och ÅH vilka läckra tankband din kompis gjort åt dig! I rostfritt dessutom!?  :o

Ångrar att inte jag gjorde mina i rostfritt eller aluminium när jag ändå var igång!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

oFriman

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 167
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GL -88 vs. the World
« Svar #50 skrivet: september 01, 2019, 21:02:51 »
Snyggt jobbat och ÅH vilka läckra tankband din kompis gjort åt dig! I rostfritt dessutom!?  :o

Ångrar att inte jag gjorde mina i rostfritt eller aluminium när jag ändå var igång!

Tack och jodå, de kommer sitta fint på den nymålade tanken.  8)


Denna helg har jag varit lite lat, har endast målat några småsaker och städat garaget lite så man kan röra sig där igen. Men jag har äntligen tagit tag i drivlinan då den luggit länge i vägen på golvet. Kommer inte göra så jätte mycket åt den, blir tvätt och mål och nya tätningar i diffen.

oFriman

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 167
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GL -88 vs. the World
« Svar #51 skrivet: september 02, 2019, 16:53:35 »
Fick min nya kylare idag, var lite finare än min gamla. ;D men vädligt tjock var den, har den tjockleken varit standard på någon 360 modell eller är det något eftermarknads påhitt? Den var tillverkad av NRF iallafall.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Volvo 360 GL -88 vs. the World
« Svar #52 skrivet: september 02, 2019, 18:31:22 »
Den tjockare kylaren är standard i äldre bilar, hade den tjockleken både i min 345DLS från -81 och i lillbrorsans 360GLT -83
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

oFriman

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 167
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GL -88 vs. the World
« Svar #53 skrivet: september 02, 2019, 21:44:02 »
Den tjockare kylaren är standard i äldre bilar, hade den tjockleken både i min 345DLS från -81 och i lillbrorsans 360GLT -83

Tack, det var kul att veta.  :)

oFriman

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 167
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GL -88 vs. the World
« Svar #54 skrivet: december 03, 2019, 22:12:00 »
Hejsan, det var ett tag sen sist igen. Har varit ganska dött i garaget under hela hösten, men tänkte lägga en lite update iallafall. Största orsaken till uppehållet är väl motivationsbrist, har försökt några gånger lägga mig under bilen och börja skrapa underredsmassa, men då det är så j*vla drygt arbete. Om någon har något bra tips för hur man ska hansdskas med tjär-liknande underredsmassa och gummibaserat stenskottskydd så tar jag gärna emot. Inte ens stålborste på vinkelslipen vill bita på skiten.

En av lagerhållarna på diffen hade ärgat något otroligt på baksidan, vilket hade lett till att den var deformerad och sprucken. Den hade nog hållit tätt då den tätar med en o-ring, men råkade komma över en ny på ebay så det var ju kul.

Har även tacklat de främre fjäderbenen under hösten. De fick sig lite stålborste, rostkonverterare och hammmarlack. Skall bli intressant att se hur den kombinationen håller i längden, om bilen nångång kommer ut på vägen igen då alltså .

oFriman

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 167
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GL -88 vs. the World
« Svar #55 skrivet: december 03, 2019, 22:13:49 »
Så har bilen fått sig en tidig julklapp också.  8)

streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 327
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GL -88 vs. the World
« Svar #56 skrivet: december 04, 2019, 14:12:12 »
Tunnplåt är sällan givande att svets. Keep up the good work!  ;)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GL -88 vs. the World
« Svar #57 skrivet: december 04, 2019, 20:26:48 »
Hoppas motivationen kommer åter!

Vad har du för tanke med underredet? Slipa plåtrent och göra om rostskyddet?
Om det sitter så bra så har du nog inget för att ta bort det heller?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

oFriman

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 167
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GL -88 vs. the World
« Svar #58 skrivet: december 06, 2019, 08:16:20 »
Tunnplåt är sällan givande att svets. Keep up the good work!  ;)

Tack :)

Hoppas motivationen kommer åter!

Vad har du för tanke med underredet? Slipa plåtrent och göra om rostskyddet?
Om det sitter så bra så har du nog inget för att ta bort det heller?

Du har säkert rätt i att det inte är nödvändigt att ta bort den nuvarande underredsbehandlingen.  Och jag är inte ens helt säker själv på vad jag vill göra, men tanken var iallafall att slipa plåtrent för att få bort all rost, och sedan måla med typ epoxyprimer, och antingen lämna det så och endast behandla hjulhusen med stenskottsskydd, eller sen täcka med underredsmassa.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GL -88 vs. the World
« Svar #59 skrivet: december 06, 2019, 19:44:27 »
Du har säkert rätt i att det inte är nödvändigt att ta bort den nuvarande underredsbehandlingen.  Och jag är inte ens helt säker själv på vad jag vill göra, men tanken var iallafall att slipa plåtrent för att få bort all rost, och sedan måla med typ epoxyprimer, och antingen lämna det så och endast behandla hjulhusen med stenskottsskydd, eller sen täcka med underredsmassa.

Låter som en bra plan. Då är det bara att överväga arbetsinsatsen och hitta rätt teknik!
Jag tycker roterande stålborste på både vinkelslip och borrmaskin äter bra i underredsmassan  :P
Men är ju förstås jobbigt när det är skrymslen och vrår och ojämna ytor!

Jag har inte testat värmepistol och så men när man varit och svetsat och sen skrapat i det som brinner/smälter så är det ju mer som smör vid rätt temperatur!

Keep up the good work och lycka till med motivationen!!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

oFriman

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 167
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GL -88 vs. rostdöden
« Svar #60 skrivet: maj 03, 2020, 19:07:23 »
Hejsan, var ett tag sen sist igen. Det blev inte mycket gjort åt bilen under vintern, motivationen som svek, men suget att pilla på bilen verkar komma tillbaka med det varma vädret.

Jag övervägde att restaurera alla bultar till underredet då alla andra delar också kommer vara nya/fräscha, men latheten tog över så jag måttade upp dem och köpte nya istället. Allt i rostfritt samt nyloc, tänkte köra keramisk pasta på alla metall mot metall ytor för att förhippningsvis slippa kallsvetsning och ärgning. Men tror inte det skall vara något problem, bilen hade en del rostfria bultar orginal också och de kom lös utan problem.

Nu har jag fått hem alla delar till underredet som varit på blästring och målning, riktigt nöjd är jag med resultatet.

Sedan blev det tillökning till (svets)familjen, kanske man nu kunde komma igång med rostlagningen på karossen. Det är inte så mycke annat än karossen kvar snart, så kan inte skjuta på det så jätte mycket längre  ;D

oFriman

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 167
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GL -88 vs. rostdöden
« Svar #61 skrivet: maj 03, 2020, 19:17:14 »
Bromsoken blästrades endast då jag tänkte att normal 2k lack inte överlever hettan eller bromsvätska lika bra som ok-färg (kanske jag har fel). Så de har jag fått gå över med stålborste ett varv då de hunnit få lite ytrost på sig igen. Sedan fick de en omgång rostätare före de sedan målades med Biltemas bromsoksfärg. Jag är själv inte helt övertygad av färgvalet, ville ha något som sticker ut lite, och ville inte ha röda. Men har svårt att säga före de faktist sitter på bilen bakom ett par fälgar, så vi får väl se.

oFriman

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 167
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GL -88 vs. rostdöden
« Svar #62 skrivet: maj 03, 2020, 19:24:45 »
Så har jag även gynsat på diverse delar till underredet. Ville ha någon annan färg än bara svart så testade måla några delar med silver hammarlack istället, men blev inte alls bra, tyckte jag blandade hu länge som helst, men ändå blev det massor med ränder i lacken då man strök på.  >:(  Får se om jag orkar måla om med svart istället, för det ser inte alls bra ut.



kvist90_

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 460
    • Visa profil
    • Mitt Porjekt :)
SV: Volvo 360 GL -88 vs. rostdöden
« Svar #63 skrivet: maj 03, 2020, 19:48:39 »
Fint med uppfräschning av lite delar :) looking good
Projektbil/finbil :D 360GL "Redline" 1,9 m-TDI -88
Kör annars
Kia Ceed 1,6CRDi -13

oFriman

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 167
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GL -88 vs. rostdöden
« Svar #64 skrivet: maj 06, 2020, 20:51:25 »
Liten update, har fixat lite på växellådsbalken de senaste kvällarna. Har inte några jätte bra bilder på hur den såg ut då jag tog lös den från bilen, men den var ganska illa åtgången. Rost hade sluppit mellan de två stålbitarna och börjat separera dem.

Jag skickade med balken till kompisen som blästrade delarna och han separerade de två plåtarna som utgör balken, samt bästrade den övre plåten som visade sig vara i använbart skick ännu. Han klippte även ut plåtbitar och punktade ihop en ny undre plåt åt mig. Den övre plåten var såpass gropig av rost och blästern lyckades inte riktigt få allt, så jag bestämde mig för att själv utföra målningen så ja kunde använda rostkonverterare först och sedan hammarlack.

Endast ett litet rosthål behövde lappas på den övre plåten, så jag svetsade in en bit stål och slipade ner till en jämn yta.

oFriman

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 167
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GL -88 vs. rostdöden
« Svar #65 skrivet: maj 06, 2020, 21:01:37 »
Jag bestämde mig för att inte svetsa ihop de två plåtarna som det var orginal utan istället bulta ihop dem. På det viset har man lite bättre möjlighet att tackla rost ifall den skulle börja rosta igen. Också själva rostskyddandet underlättas en del då de två plåtarna är separata.

Så jag borrade hål i plåtarnar och bultade ihop dem med tillfälliga bultar. Också dessa kommer vara rostfria med nyloc muttrar sedan då den läggs på bilen. Sedan kunde jag helsvetsa den undre plåten som endast var punktad, blev inte den vackraste tig-fogen, men hålla skall det väl göra iaf.

Slängde också på lite rostkonverterare på båda plåtarna. Imorgon skall de målas, den övre plåten får två lager svart hammarlack och den undre tror jag blir zinksilver, men har inte riktigt bestämt mig än.

streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 327
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GL -88 vs. rostdöden
« Svar #66 skrivet: maj 09, 2020, 08:08:05 »
Hejsan, var ett tag sen sist igen. Det blev inte mycket gjort åt bilen under vintern, motivationen som svek, men suget att pilla på bilen verkar komma tillbaka med det varma vädret.

Jo, så är det. Och då är det viktigt att man har ett garage så att man kan lämna grejerna tills motivationen kommer tillbaka. Så har det inte alltid inte varit. Jag tror alla som är bilintresserade någon gång har haft ett projekt utomhus och meckat liggandes ute på marken oavsett väder och årstid. Det var då man var ung och inte ställde så stora krav på bekvämlighet... ;D  Keep up the good work!!

oFriman

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 167
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GL -88 vs. rostdöden
« Svar #67 skrivet: augusti 10, 2020, 19:45:13 »
Halloj, här har inte hänt mycket under sommaren, tappade väl bort garagenyckeln eller någon annan dålig ursäkt... ;D Har stort sug att komma vidare med projektet, men inte mycket motivation att faktist dra på sig arbetskläderna och smutsa ner sig. Mängden arbete som krävs före bilen är klar känns inte riktigt vettigt alla dagar, men lite i taget när orken finns så skall det väl bli klart före fossila bränslen förbjuds iallafall.

Så till det lilla som har hänt då. Växellådsbalken samt några drivknutsdelar har fått sig lite färg. Fästena som motorkuddarna ligger på har också slipats och fått lite rostätare, skall målas med svart hammarlack ännu. Nya motorkuddar är beställda, det blev polykuddarna från ClassicSwede då orginal var helt slut.

Så har jag fixat de främre momentstagsfästena som var sönderrostade. Kompisen som blästrat och målat mina underredsdelar hade även kapat och svarvat ut delar för att bygga upp fästena pånytt. Jag överdimensionerade dem lite jämfört med orginal kanske, men de lär ju inte rosta bort i första taget iallafall ;D.
« Senast ändrad: augusti 12, 2020, 09:33:28 av oFriman »

oFriman

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 167
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GL -88 vs. rostdöden
« Svar #68 skrivet: augusti 10, 2020, 19:51:25 »
Bilder
« Senast ändrad: augusti 10, 2020, 19:55:32 av oFriman »

oFriman

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 167
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GL -88 vs. rostdöden
« Svar #69 skrivet: augusti 10, 2020, 19:51:40 »
Bilder
« Senast ändrad: augusti 10, 2020, 19:59:34 av oFriman »

streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 327
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GL -88 vs. rostdöden
« Svar #70 skrivet: augusti 21, 2020, 16:20:32 »
Mängden arbete som krävs före bilen är klar känns inte riktigt vettigt alla dagar, men lite i taget när orken finns så skall det väl bli klart före fossila bränslen förbjuds iallafall.

 ;D ;)

Precis så känns det emellanåt när man har en "projekt". Ser bra ut och bra kämpat!!!

oFriman

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 167
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GL -88 vs. rostdöden
« Svar #71 skrivet: oktober 04, 2020, 20:12:01 »
Tjäna forumet, lite update dags igen.

Har både hänt och inte hänt så mycket igen.

På de övre fjäderbänsskålarna hade lagerplattan rostat en hel del och det var inte möjligt att åtgärda den rosten utan att borra löst plattorna först. Istället för att återvända de relativt tunna plattorna så fixade jag nya lite grövre. Dessa målades med svetsbar etch primer och punktades sedan fast i skålarna. jag försökte sedan så gott jag kunde måla både över och undersida med rostkonveterare samt hammarlack. Får hoppas inte det blev något ställe var rosten får fäste att angripa pånytt.

oFriman

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 167
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GL -88 vs. rostdöden
« Svar #72 skrivet: oktober 04, 2020, 20:18:46 »
De bakre hjullagerholkarna fick sig ett varv med stålborste och lite färg. Kan inte finnas många saker som är äckligare att slipa än aluminiumärg.

oFriman

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 167
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GL -88 vs. rostdöden
« Svar #73 skrivet: oktober 04, 2020, 20:23:41 »
Jag gav mig även på lite skärmkanter med vinkelkap och tig en kväll, var inte alls kul arbete, och blev inte klar heller. Jag tror att det inte skulle vara helt omöjligt att bränna igenom denna plåt med en hårfön.

oFriman

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 167
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GL -88 vs. rostdöden
« Svar #74 skrivet: oktober 04, 2020, 20:36:06 »
Så till de större nyheterna då, det var en vanlig tisdagskväll i garaget och jag skulle för 24de gången fösöka ta tag i rosthelvetet på bilfan som tar upp hela gargageutrymmet. Denna gång visade sig att min nya 2tums tryckluftsvinkelkap som jag specifikt köpt för just det rostproblemet inte rymmdes, och enda alternarivet skulla vara att kapa bort en stor del av trösklarna för att komma åt att åtgärda rosten. Något brast, jag hade fått tillräckligt..Jag gav upp.

Så jag letade fram nummret till en kille med en 360 till salu och ringde honom, var och kollade på bilen samma kväll, tre dagar senare var den min. Så, nu äger jag två 360 projektbilar... ;D

oFriman

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 167
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GL -88 vs. rostdöden
« Svar #75 skrivet: oktober 04, 2020, 20:59:31 »
Den nya är en -87a och en glt. Den är i förskräckligt dåligt skick, men det viktigaste är att den är relativt rostfri. Den verkar inte alls ha rost på vissa av de ställen där min gamla var totalt sönderrostad,  t.ex. lyftpunkterna vid trösklarna. och på några andra ställen har rosten redan blivit svetsad i något skede.

jag har hunnit åtgärda några problem redan:

  • Bytt dämpare till backluckan då de var helt slut och saknade brytaren till bakluckeljuset.
  • Justerat tomgång, den gick på löjligt hög tomgång och började dessutom oscillera då den var varm, löstes med att endast sänka tomgången.
  • Bytt bromsförstärkare, huvudbromscylinder samt luftat bromsar 4 gånger.... Nu stannar bilen.
  • Spänt handbroms.
  • Bytt fälgar, däcken på de som kom med bilen var slut.
  • Bytt tändstift, för jag hade nya liggandes.
  • Sportfilter och ratt, för att jag kunde 8)
  • Bytt tanklock till ett med lås.

« Senast ändrad: oktober 04, 2020, 21:38:49 av oFriman »

oFriman

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 167
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GL -88 vs. rostdöden
« Svar #76 skrivet: oktober 04, 2020, 21:20:29 »
Problem som bilen ännu har utöver allmän skabbighet:

  • Saknar servo och ratten verkar vara till för att ge förslag på åt vilket håll bilen kunde röra sig. Kommer att ta servo och hela renoverade underedet från gamla bilen.
  • Elfel, elfel och elfel, mättarhuset varierar lite i funktion från dag till dag, verkar vara en lös kontakt. Lamporna som skall lysa när dörrar är öppna är urkopplade, ledningarna ger 12 hela tiden. Har bytt brytare i dörrarna men det hjälpte inte. Och så lyser inte vänster baklampor, men jag får spänning i ledningarna, 11.30V på höger sida som lyser och 11.27V på vänster sida som inte lyser, har slipat kontakter och provat X antal socklar och lampor, men inget. Blir inte klok. ???
  • Så luktar det väldigt mycke bensin om den då man kör, men inget läcker vad jag kan se, och tändstiften var kaffebruna vilket jag antar tyder på att den inte går för fett.
  • Missljud från generator, kommer att skruva på generatorn från gamla bilen och sedan renovera denna.
  • Speglar, backspeckegeln har trillar ner och behöver limmas fast igen, och sidospeglarna verkar inte längre vara justerbara, så de skall jag ta från gamla bilen.
  • För lite turbo, skall få mera turbo.



« Senast ändrad: oktober 04, 2020, 21:35:27 av oFriman »

oFriman

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 167
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GL -88 vs. rostdöden
« Svar #77 skrivet: oktober 04, 2020, 21:24:36 »
Och gällande gamla bilen så kommer den att få agera reservdelsbil till den röda. Jag har redan skruvat loss allt som kunde tänkas gå att använda och resten kommer att köras till skroten. Övervägde att ta till vara huv och dörrar, men har helt enkelt inte plats.

streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 327
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GL -88 vs. rostdöden
« Svar #78 skrivet: oktober 15, 2020, 07:48:15 »

Så jag letade fram nummret till en kille med en 360 till salu och ringde honom, var och kollade på bilen samma kväll, tre dagar senare var den min. Så, nu äger jag två 360 projektbilar... ;D

För oss bilintresserade är det alltid kul med en ny bil (som lätt blir ett till projekt). För egen del så fick jag lägga av med att köpa fler bilar när jag redan hade ett projekt. Det tog fokus från det stora projektet. Men, ibland saknar jag att ha en bil som man bara kan vrida om nyckeln och ge se ut en sväng. Bra jobbat! ;)

oFriman

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 167
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« Svar #79 skrivet: oktober 18, 2020, 17:53:02 »

För oss bilintresserade är det alltid kul med en ny bil (som lätt blir ett till projekt). För egen del så fick jag lägga av med att köpa fler bilar när jag redan hade ett projekt. Det tog fokus från det stora projektet. Men, ibland saknar jag att ha en bil som man bara kan vrida om nyckeln och ge se ut en sväng. Bra jobbat! ;)

Jo så är det väl, tur är utrymme en bristvara, annors är det mycket sannolikt att man skulle samlat på sig många projekt ;D


Update dags igen då. Gjorde mig av med gamla bilen i veckan, det var blandade känslor. ;D Men nu är det kapitlet över, skönt att ha garaget tillbaka så man får jobba med brukisarna inomhus också.  Tror jag skall försöka hålla denna bil som ett rullande projekt så att inte garaget blir upptaget två år till. ::)

Helgen började jag med att tvätta motorutrymmet med kallavfettning så det skulle vara lite trevligare att jobba i, och riktigt trevligt blev det.

Sedan har jag börjat undersöka elproblemen, specifikt baklamporna eftersom jag inte vill köra bilen utan fungerande lampor. Jag hittade en liten jord kabel som gått av nära batteriet så den lödde jag om. Ena kabeln till bakrutevärmaren var av, så den lödde jag om. Och så putsade jag alla kontakter och säkringar i motorutrymmets säkringsdosa. Efter att jag fixat dessa saker hade spänningen i bakljusen stigit så att de lös på båda sidorna, jess! 8)

Dock var firandet kortlivat, följande elproblem uppenbarade sig... Då man har lamporna på lyser både bakljusen och bromsljusen(på båda sidorna) oavsett om man bromsar eller ej. Om man inte har lamporna på, så lyser bromsljuset på en sida då man bromsar... >:(

Jag provade gå igenom alla relen i instrumentpanelen för att kolla så de satt i ordentligt, och jag böt ut alla till motsvarande från gamla bilen ifall något skulle varit sönder, men inget hjälpte. Måste väl börja kolla igenom jordningspunkter.

Instrumentpanelen började funka som den skall efter att jag haft ut den och lagt in den igen, så var säkert bara en lös kontakt.

Lampan i handsfacket lyste inte, men det visade sig att den var bara urkopplad. Kul med lätta problem ibland. ;)

Ljuset vid strömlåset har jag inte fått fixat än, ger fortfarande 12v oavsett om dörrarna är fast eller ej, måste kolla haynes och se om jag hitta vad dörrbrytarna är kopplade till.